Kaarthouders betalen rekening uit 2005 opnieuw
Geplaatst: 26 maa 2008, 02:51
BRUSSEL - Klanten van de ING-bank kunnen de afrekening van hun bankkaart die ze pas ontvingen, maar best goed nakijken. Door een fout bij Atos Worldline, de opvolger van Banksys die de elektronische betalingen met bankkaarten beheert, hebben tussen de 8.000 en 12.000 kaarthouders nu voor de tweede keer de rekening betaald voor aankopen die ze in 2005 deden.
'Oorzaak is een computerfout bij ons. Toevallig alleen bij klanten van de ING-bank', geeft woordvoerder Jean-Michel Dasnoy van Atos Worldline toe.
'Op de een of andere manier zijn betalingen van 8maart 2005 in de afrekening van deze maand terechtgekomen. Het gaat alleen om betalingen die in winkels gebeurd zijn, geen geldafhalingen uit de muur. Wij onderzoeken nu hoe de fout is kunnen gebeuren. Intussen garanderen we alle klanten dat de bedragen meteen teruggestort zullen worden en dat zij die terugbetaling op een nieuwe afrekening zullen zien.'
'We mogen de fout ook niet dramatiseren', zegt Dasnoy, 'het gaat om hoogstens 10.000 gevallen, terwijl er die dag miljoenen transacties gebeurd zijn'.
Atos Wordline maakt zich sterk dat het alle foute afrekeningen kan detecteren en terugbetalen, ook bij klanten die zelf de fout niet hebben opgemerkt. 'Onze raad aan klanten is dan ook om niet in paniek te schieten en te wachten op de terugbetaling. Die zal ook op de nieuwe afrekening staan.' (tv, bjm)
Bron: De Standaard.be 26 maart 2008
'Oorzaak is een computerfout bij ons. Toevallig alleen bij klanten van de ING-bank', geeft woordvoerder Jean-Michel Dasnoy van Atos Worldline toe.
'Op de een of andere manier zijn betalingen van 8maart 2005 in de afrekening van deze maand terechtgekomen. Het gaat alleen om betalingen die in winkels gebeurd zijn, geen geldafhalingen uit de muur. Wij onderzoeken nu hoe de fout is kunnen gebeuren. Intussen garanderen we alle klanten dat de bedragen meteen teruggestort zullen worden en dat zij die terugbetaling op een nieuwe afrekening zullen zien.'
'We mogen de fout ook niet dramatiseren', zegt Dasnoy, 'het gaat om hoogstens 10.000 gevallen, terwijl er die dag miljoenen transacties gebeurd zijn'.
Atos Wordline maakt zich sterk dat het alle foute afrekeningen kan detecteren en terugbetalen, ook bij klanten die zelf de fout niet hebben opgemerkt. 'Onze raad aan klanten is dan ook om niet in paniek te schieten en te wachten op de terugbetaling. Die zal ook op de nieuwe afrekening staan.' (tv, bjm)
Bron: De Standaard.be 26 maart 2008