[Zéker lézen !!!] Telenet service faalt !
Geplaatst: 31 jul 2007, 00:51
hey
wat vooraf ging...
2 weken geleden lieten we hier Telenet 'intreden'. Ik koos voor het 'top pack', wat inhoud dat telenet bij mij Telefonie, Internet, en DigitaleTv zou leveren.
De installateur kwam dus langs, en installeerde deze diensten. Digicorder werd geplaatst in de keuken, waarvan de tv kabel op een versterker van mezelf zat (Versterker 8x).
Alles werkte mooi. Ik besloot deze digicorder in de living te installeren omdat het daar iets comfortabeler is om naar tv te kijken (lees: meer zetels). Ik had hierover mijn info ingewonnen bij de telenet-installatuer, die me verzekerde dat dit geen probleem kon zijn, zolang ik maar een netwerkkabel tot bij de digicorder kon krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Qua netwerk-bekabeling geen probleem (gezien ik ICT studeer heb ik hier toch iets-of-wat kaas van gegeten). Het enige probleem dat echter opdook was dat ik niet naar VTM/KA2 kon kijken + Flexview deed het niet naar behoren. Ik probeerde dit in de keuken, en daar ging alles echter wel. Ik heb dan maar contact opgenomen met de telenet helpdesk. Ik vermeldde dus dat ik niet naar VTM/KA2 kon kijken. De medewerker vroeg me om te kijken of de tv kabel van de living op de versterker (van telenet) van 4dB zat. Gezien ik dit niet aan de telefoon kon checken, heb ik dus gezegd dat ik dit ging checken, en zoniet versteken naar 4dB. Indien deze reeds op 4dB zat, of dit niet holp, zou ik terugbellen. De kabel zat reeds op een 4dB versterker, waardoor ik dus naar telenet terugbelde. (Ter info : de kabel van de keuken zit op 0dB + versterker van mezelf (versterker 8x)). Ik deed alweer mijn verhaal dus (opnieuw) bij telenet omtrent het geen beeld hebben op bepaalde zenders. De persoon aan de telefoon vroeg me om naar JimTv te zappen, wat ik ook deed, en waar ik ook geen beeld kreeg (op alle andere posten wel). Hij wist me te vertellen dat dit logisch was, gezien deze 3 zenders op ongeveer dezelfde frequentie zitten, hij vroeg me dan ook of er een hersteller moest langskomen, maar waarschuwde me voor eventuele kosten. Verder zei hij mij dat ik eventueel ook kon kijken of mijn tv kabels wel goed waren door digicorder aan te sluiten in de living, in de keuken, en te zien of het probleem overal gelijk was, of niet. Aangezien ik eerst zelf wat tests wou doen, heb ik dan maar gezegd dat een hersteller nog niet noodzakelijk was. Enkele minuten later wist mijn vader mij te vertellen dat de kabel die bij ons binnenkomt (van het tv-net buiten) +- 35m is, en dat men destijds zei dat dit eigenlijk niet zo goed is (geen optimaal beeld). Hiervoor hadden wij dus oorspronkelijk (wijzelf ! terwijl de kabelmaatschappij dit bij hen moest doen eigenlijk) een versterker gezet.
Ik belde dan ook met deze info terug naar telenet (dat dus de kabel lang is, en mogelijks niet zo goed signaal levert). De persoon aan de lijn wist me te vertellen (nadat ie me zei dat modemtest enzo geslaagd waren) dat de Tv-kabel maar 10% signaal doorgaf, wat toch wel bijster weinig is. Daarop besloot ik dus om toch een technieker langs te laten komen (gezien het probleem dat zich buitenshuis bevond).
het probleem...
Vandaag om 13u15~13u30 kwam de technieker dus langs. Ik vroeg hem wat hem gemeld was. "Men zei mij dat u bepaald kanalen op uw digicorder niet kan ontvangen". Ik verklaarde hem daarop het verhaal van de tv-kabel die slecht signaal zou geven etc. Daarop meette hij de kabel uit die vanop de versterker naar de living liep. Daarna de kabel die naar buiten liep (die dus tv-levert bij mij). Hierbij zei hij mij dat het signaal voldeed, maar dat er wel enorm veel storing opzat. Hij ging daarop naar buiten, en vroeg me of het tv kabel van de electriciteitspaal kwam, wat het geval was. Helaas kon hij niet tot boven aangezien zijn ladder te kort was. Dus liep hij naar binnen en begon daar te meten. Om een lang verhaal kort te maken : Als ik de tv kabel (die vanuit de living naar mijn kamer gaat (1verdiep hoger), loskoppel, dan heb ik vtm/ka2/...). Dit lijkt me logisch, gezien er geen signaal afgetakt wordt, blijft er meer signaal over. Maar dit wil dus zeggen dat je niet mag aftakken of je signaal wordt te zwak, gezien de kabel van de keuken op een aparte kabel zit, en ik dus enkel aftak bij die van de living). De technieker zei me dus dat dit probleem binnenshuis lag, en rekende me dus 60euro verplaatsingskosten aan !
Hier ben ik dus niet geheel met akkoord, gezien de telefonist me zei dat er wel degelijk een storing of te zwak signaal zit op de kabel van buiten. Deze werd dus niet uitgemeten op de paal + als hij deze binnen uitegemeten heeft zei hij mij wel degelijk dat er veel storing opzat.
Wat zijn mijn rechten ? wat staat me te doen ? Ombudsman ?
Ik heb nog geen week telenet (vanaf dat alles werkt loop het contract dacht ik, en dat is 27juli), dus kan nog alles opzeggen neem ik aan ? maar kan dit kostenloos ?

wat vooraf ging...
2 weken geleden lieten we hier Telenet 'intreden'. Ik koos voor het 'top pack', wat inhoud dat telenet bij mij Telefonie, Internet, en DigitaleTv zou leveren.
De installateur kwam dus langs, en installeerde deze diensten. Digicorder werd geplaatst in de keuken, waarvan de tv kabel op een versterker van mezelf zat (Versterker 8x).
Alles werkte mooi. Ik besloot deze digicorder in de living te installeren omdat het daar iets comfortabeler is om naar tv te kijken (lees: meer zetels). Ik had hierover mijn info ingewonnen bij de telenet-installatuer, die me verzekerde dat dit geen probleem kon zijn, zolang ik maar een netwerkkabel tot bij de digicorder kon krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Qua netwerk-bekabeling geen probleem (gezien ik ICT studeer heb ik hier toch iets-of-wat kaas van gegeten). Het enige probleem dat echter opdook was dat ik niet naar VTM/KA2 kon kijken + Flexview deed het niet naar behoren. Ik probeerde dit in de keuken, en daar ging alles echter wel. Ik heb dan maar contact opgenomen met de telenet helpdesk. Ik vermeldde dus dat ik niet naar VTM/KA2 kon kijken. De medewerker vroeg me om te kijken of de tv kabel van de living op de versterker (van telenet) van 4dB zat. Gezien ik dit niet aan de telefoon kon checken, heb ik dus gezegd dat ik dit ging checken, en zoniet versteken naar 4dB. Indien deze reeds op 4dB zat, of dit niet holp, zou ik terugbellen. De kabel zat reeds op een 4dB versterker, waardoor ik dus naar telenet terugbelde. (Ter info : de kabel van de keuken zit op 0dB + versterker van mezelf (versterker 8x)). Ik deed alweer mijn verhaal dus (opnieuw) bij telenet omtrent het geen beeld hebben op bepaalde zenders. De persoon aan de telefoon vroeg me om naar JimTv te zappen, wat ik ook deed, en waar ik ook geen beeld kreeg (op alle andere posten wel). Hij wist me te vertellen dat dit logisch was, gezien deze 3 zenders op ongeveer dezelfde frequentie zitten, hij vroeg me dan ook of er een hersteller moest langskomen, maar waarschuwde me voor eventuele kosten. Verder zei hij mij dat ik eventueel ook kon kijken of mijn tv kabels wel goed waren door digicorder aan te sluiten in de living, in de keuken, en te zien of het probleem overal gelijk was, of niet. Aangezien ik eerst zelf wat tests wou doen, heb ik dan maar gezegd dat een hersteller nog niet noodzakelijk was. Enkele minuten later wist mijn vader mij te vertellen dat de kabel die bij ons binnenkomt (van het tv-net buiten) +- 35m is, en dat men destijds zei dat dit eigenlijk niet zo goed is (geen optimaal beeld). Hiervoor hadden wij dus oorspronkelijk (wijzelf ! terwijl de kabelmaatschappij dit bij hen moest doen eigenlijk) een versterker gezet.
Ik belde dan ook met deze info terug naar telenet (dat dus de kabel lang is, en mogelijks niet zo goed signaal levert). De persoon aan de lijn wist me te vertellen (nadat ie me zei dat modemtest enzo geslaagd waren) dat de Tv-kabel maar 10% signaal doorgaf, wat toch wel bijster weinig is. Daarop besloot ik dus om toch een technieker langs te laten komen (gezien het probleem dat zich buitenshuis bevond).
het probleem...
Vandaag om 13u15~13u30 kwam de technieker dus langs. Ik vroeg hem wat hem gemeld was. "Men zei mij dat u bepaald kanalen op uw digicorder niet kan ontvangen". Ik verklaarde hem daarop het verhaal van de tv-kabel die slecht signaal zou geven etc. Daarop meette hij de kabel uit die vanop de versterker naar de living liep. Daarna de kabel die naar buiten liep (die dus tv-levert bij mij). Hierbij zei hij mij dat het signaal voldeed, maar dat er wel enorm veel storing opzat. Hij ging daarop naar buiten, en vroeg me of het tv kabel van de electriciteitspaal kwam, wat het geval was. Helaas kon hij niet tot boven aangezien zijn ladder te kort was. Dus liep hij naar binnen en begon daar te meten. Om een lang verhaal kort te maken : Als ik de tv kabel (die vanuit de living naar mijn kamer gaat (1verdiep hoger), loskoppel, dan heb ik vtm/ka2/...). Dit lijkt me logisch, gezien er geen signaal afgetakt wordt, blijft er meer signaal over. Maar dit wil dus zeggen dat je niet mag aftakken of je signaal wordt te zwak, gezien de kabel van de keuken op een aparte kabel zit, en ik dus enkel aftak bij die van de living). De technieker zei me dus dat dit probleem binnenshuis lag, en rekende me dus 60euro verplaatsingskosten aan !
Hier ben ik dus niet geheel met akkoord, gezien de telefonist me zei dat er wel degelijk een storing of te zwak signaal zit op de kabel van buiten. Deze werd dus niet uitgemeten op de paal + als hij deze binnen uitegemeten heeft zei hij mij wel degelijk dat er veel storing opzat.
Wat zijn mijn rechten ? wat staat me te doen ? Ombudsman ?
Ik heb nog geen week telenet (vanaf dat alles werkt loop het contract dacht ik, en dat is 27juli), dus kan nog alles opzeggen neem ik aan ? maar kan dit kostenloos ?
