Microsoft gaat nu ook gebruikersdata bewaren voor reclame
Geplaatst: 22 jul 2007, 03:27
Windows-gebruikers zullen in de toekomst maar weinig privacy genieten. Softwarebedrijf Microsoft heeft een patent aangevraagd voor een nieuw advertentiesysteem dat de gebruiker zeer specifieke en zeer gerichte advertenties zal voorschotelen. Een vorm van ingebouwde spyware dus.
Inhoud
De gebruikers zullen bijvoorbeeld een persoonlijke aanbieding krijgen voor printerinkt als het programma merkt dat het inktpatroon in de printer op zijn einde loopt. Het nieuwe systeem verzamelt een grote hoeveelheid informatie over de gebruiker: niet enkel welke websites hij of zij bezoekt, maar ook de inhoud van documenten, welke programma's er geïnstalleerd zijn, de resterende inkt en hoeveel geheugen je pc verbruikt. De advertenties zouden ook niet enkel in een internetbrowser te zien zijn, maar ook in zowat alle andere programma's op de computer.
Gerichte advertenties
In de patentaanvraag staat dat dergelijk programma aantrekkelijker is voor adverteerders en computergebruikers dan de huidige spywaresystemen, die enkel het surfgedrag van de gebruiker analyseren. "Adverteerders werken graag met gerichte advertenties, die veel doeltreffender zijn dan algemene reclame. De gebruikers zelf waarderen ze ook, omdat ze niet met onnodige reclame overspoeld worden", aldus de aanvraag.
Of er al concrete plannen zijn voor de ontwikkeling van het systeem is nog niet duidelijk. In de aanvraag staat wel dat het systeem ervoor zorgt dat de advertentiesystemen van concurrenten van Microsoft, zoals Google, onderdrukt kunnen worden.
Bron : HLN
Inhoud
De gebruikers zullen bijvoorbeeld een persoonlijke aanbieding krijgen voor printerinkt als het programma merkt dat het inktpatroon in de printer op zijn einde loopt. Het nieuwe systeem verzamelt een grote hoeveelheid informatie over de gebruiker: niet enkel welke websites hij of zij bezoekt, maar ook de inhoud van documenten, welke programma's er geïnstalleerd zijn, de resterende inkt en hoeveel geheugen je pc verbruikt. De advertenties zouden ook niet enkel in een internetbrowser te zien zijn, maar ook in zowat alle andere programma's op de computer.
Gerichte advertenties
In de patentaanvraag staat dat dergelijk programma aantrekkelijker is voor adverteerders en computergebruikers dan de huidige spywaresystemen, die enkel het surfgedrag van de gebruiker analyseren. "Adverteerders werken graag met gerichte advertenties, die veel doeltreffender zijn dan algemene reclame. De gebruikers zelf waarderen ze ook, omdat ze niet met onnodige reclame overspoeld worden", aldus de aanvraag.
Of er al concrete plannen zijn voor de ontwikkeling van het systeem is nog niet duidelijk. In de aanvraag staat wel dat het systeem ervoor zorgt dat de advertentiesystemen van concurrenten van Microsoft, zoals Google, onderdrukt kunnen worden.
Bron : HLN