Acer RMA
Geplaatst: 28 mei 2006, 12:03
Iets meer dan een maand geleden is mijn Acer Aspire opeens uitgevallen, geen enkel teken van leven meer (ik vermoed dus het moederbord).
Ik heb een RMA nummerke gekregen en heb hem opgestuurd via UPS. Ondertussen zijn ze nog steeds aan het wachten op onderdelen, 'k heb ondertussen dan maar een tweedehands PC gekocht om verder te kunnen.
Als ik er de wet op de garantie van 1 september 2004 op nalees, en dan vooral artikel 1649:
Ik heb een RMA nummerke gekregen en heb hem opgestuurd via UPS. Ondertussen zijn ze nog steeds aan het wachten op onderdelen, 'k heb ondertussen dan maar een tweedehands PC gekocht om verder te kunnen.
Als ik er de wet op de garantie van 1 september 2004 op nalees, en dan vooral artikel 1649:
Ik ben van mening dat de herstelling niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast is uitgevoerd. Zou het eigenlijk opbrengen om hierover klacht in te dienen bij het FOD Economie want dit is natuurlijk redelijk subjectief...Art. 1649quinquies. - § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die
met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de
herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering
van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik
van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of
zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze
vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of
vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een
redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming
te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij
voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn,
gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de
consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de
koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling
of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen
indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te
houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.