quovadis schreef:
1. Clusters heeft niets te maken met motor/aantal besmettingen/...
Uiteraard heeft clusters wel te maken met aantal besmettingen, dat volgt uit de definitie (clusters zijn 2 of meer besmettingen). Clusters zijn net nuttig hier omdat, opnieuw zoals Sci en Sano zegt, het toont waar ingrijpen het meest zinvol is. Zelfs als je nog bewijst dat de meeste besmettingen in de gezinnen gebeuren, dan heeft dat weinig zin, want een woning kan je niet sluiten. Scholen, bedrijven, etc wel. Sci en Sano zegt letterlijk dat daar ingrijpen het meeste effect zal hebben, en ik krijg geen bewijs van het tegendeel van jou.
quovadis schreef:Wat bleek dan deze 7 kinderen zijn besmet geweest tijdens hun hobby (een Japanse gevechtssport) waar ze zich perfect aan alle regels hielden. Die komen als 3 schoolclusters in de boeken terwijl het met de school niets te maken heeft.
Nogmaals, kijk naar de definitie: besmettingen die een epidemiologisch verband houden. Dan heeft de contacttracer die de cluster gerapporteerd heeft zijn werk niet goed gedaan. Hij probeert net te onderzoeken of het ook niet ergens anders kan gebeurd zijn. Kan het eens voorvallen dat 2 mensen elkaar ergens anders besmet hebben en ze beiden die locatie niet melden aan de tracer? Natuurlijk. Maar dat gaat verwaarloosbaar zijn in de volledige rapportering.
Het is ook
NIEEEET de taak van een tracer om een boete uit te delen of de politie erbij te halen als een kind zegt dat het naar de scouts EN de muziek gaat, dus er is geen reden om zaken te gaan verzwijgen. Ze bundelen zo'n meldingen wel anoniem en dat gaat ook naar Sci en Sano die daardoor een overzicht krijgt van in welke mate de regels niet gerespecteerd worden, om dan de gevolgen daarvan te kunnen meten.
quovadis schreef:Hoe ga je hem leren lezen en schrijven? Als jij afstandsonderwijs wilt voor alle scholen, dan moet je hiervoor een valabel alternatief hebben. Wat doe je met de kinderen die geen deftig internetconnectie hebben of met kinderen waar er maar 1 laptop is in het gezin of...
Dat is overheidsfalen en geen excuus om niet in te grijpen. Als zo'n "wat moet ik nu doen als" excuses acceptabel waren was er niets gesloten, met alle gevolgen vandien. Wat moeten de zelfstandigen die nu gesloten zijn dan wel niet zeggen.
Vraag aan Estland, Finland en Duitsland hoe zij dat aanpakken, de kwaliteit ligt er alvast hoger dan hier dus daar zal het niet aan liggen. Uiteraard heeft elk kind daar een laptop, iets wat Weyts nochtans ook meermaals beloofd had vorig jaar. Hij heeft meer dan genoeg tijd gehad intussen, als hij toen meteen ook de bestelling geplaatst had, had elke leerling nu een laptop+internet. Het zou nogal de zaken omkeren als mensen dan maar moeten sterven/langdurig ziek zijn omdat Weyts zijn beloftes niet nakomt. Daarvoor is er het stemhokje.
quovadis schreef:In België hebben we dezelfde extreme daling van de cijfers gezien in november, zoals ze in Nederland en Duitsland waren in januari. En dat zonder de scholen 4 weken te sluiten.
Je weet goed genoeg dat die sluiting toen niet enkel de scholen waren, het betrof wel zaken die een hele zomer zonder grote uitschuivers gedraaid hebben om dan
allemaal plots in de problemen te komen
toevallig 2 weken nadat de scholen terug open waren.
Inderdaad, de scholen waren geen 4 weken dicht in het najaar, dus de forse schooldaling is er nooit gekomen, wat onze buurlanden wel gekregen hebben, met DE en VK die ooit veel hogere cijfers hadden dan wij, nu veel lagere. Als je voorstel is om de zaken van toen opnieuw te sluiten: wel de meeste zijn nog altijd dicht. Het clusteronderzoek toont aan waar ingrijpen zinvol is ALS je de cijfers lager wil krijgen.