Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef:Zowat iedereen onderweg naar "de werf" in overtreding dus :).
Dat is werk en daar gelden dan weer andere regels... al blijft ook daar de 1.5m verplicht.

Een camionette moet dus ruim genoeg zijn (bv. chauffeur vooraan links, passagier achteraan rechts of voorzien zijn van plexiglas tussen de passagiers).
duizend schreef:Ganse betogen heb je geschreven dat je geen nine to five werker was en dat je een pak meer deed dan nodig of gevraagd voor je werkgever/klant, want dat was nu eenmaal het argument voor je salariswagen ... :twisted:
Ik ga de details niet opnieuw lezen maar ik denk dat je je vergist... mensen met bedrijfswagens doen meestal meer verplaatsingen naar klanten (en zijn daarom langer onderweg) dan iemand die naast de deur werkt. Je wordt dus verwacht heel wat flexibeler te zijn (en op zich zijn dat ook extra uren) maar dat is iets anders dan structureel "gratis" werken. Maar dit is inderdaad off-topic.
CCatalyst schreef:Maar wel in het (privé)-vliegtuig(je), plezierboot, de trein, ... ?
Dat is openbaar vervoer... wederom andere regels.
CCatalyst schreef:@Jack Daniels, ook de politie snapt de regels zelf soms niet goed meer
Op zich is het aan een agent niet om te interpreteren maar dat neemt niet weg dat er hier en daar eentje tussen zit die zich moet laten gelden (tot er 500 supporters voor z'n neus staan want dan is hij weg). Marc Van Ranst zei het dan ook... als de politie wel een bejaarde op een bankje kan beboeten maar geen voetbal supporters zijn we goed bezig :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zucht :cry: ! Men had de scholen beter open gehouden in de krokusvakantie en geen afkoelingsweek gedaan. Heel jammer dat de krokusvakantie ook weer eens moest bewijzen dat cijfers dalen wanneer scholen sluiten (we weten het al!), en de afvlakking van de stijging nu dus is ingezet, iets waar ik vorige week al voor vreesde. Gezien de scholen geen 4 weken dicht waren, zal er geen forse daling komen zoals in de buurlanden, we gaan gewoon weer kabbelen in ons plateau. Zo komt er ook geen draagvlak om strengere maatregelen te nemen waardoor we ook sneller zouden kunnen heropenen dan als we het enkel van de vaccinaties moeten hebben, en gaat het je m'en foutisme en de druk om versoepelingen verder toenemen.

Ik heb heel lang gezegd dat het zomeruur de bevrijding ging zijn. Ik was verkeerd. Enerzijds omdat de positive impact van het zomeruur (en warmer weer) verwaarloosbaar is in scholen en bedrijven, de grootste broeihaarden van clusters weten we nu van Sci en Sano. Het is niet omdat het een uur langer licht is dat er minder volk in een kantoor of klaslokaal zit, dat het beter verlucht wordt of dat -12-jarigen er spontaan een mondmasker gaan dragen. Anderzijds omdat ik ook nooit gedacht had dat we op 1 maart zouden staan waar we nu staan. Ik dacht echt dat zelfs deze incompetente regering tegen maart de cijfers wel klein gekregen zou hebben zoals de slimme buurlanden wél gedaan hebben (of bijna), toen dat plateau ontstond dacht ik ook dat ze nog iets gingen doen om van die hoge cijfers af te raken, niet dat ze ze zouden gaan normaliseren. Man wat was ik dom en naïef. Maar goed, er waren dan ook weer anderen die toen zeiden dat het zomeruur veel te ver was en dat we veel eerder zouden kunnen heropenen.

Het perspectief zal nu juli zijn. Dat is 10 maanden semi-lockdown. En dan in september of oktober opnieuw dicht?

Blijven hopen/hout vasthouden dat de krokusvakantie maar een tijdelijke rem bleek en dat de toename van de Britse variant alsnog de cijfers goed kan lanceren straks, iets wat we nog altijd tegoed hebben van die variant trouwens. Niet (of zoals Van Gucht het zegt: "NIEEEEET!!!") voor de slachtoffers die dat zal maken, wel omdat we op lange termijn veel minder slachtoffers gaan hebben met stijging+draagvlak+verstrengingen dan met plateau+geen draagvlak/je m'en foutisme+minimale versoepelingen. Als de Britse variant nu eindelijk eens haar werk doet hebben we perspectief in mei ipv juli, alhoewel het ook afhangt van hoelang de regering weer gaat treuzelen met te verstrengen wanneer het nodig is.

Moeten hopen dat de cijfers goed gaan stijgen zodat er sneller beterschap komt voor iedereen. Zo ver is het gekomen. Intriest.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:Zucht
Heel uw post ademt "nood aan vakantie" :).
Ik dacht echt dat zelfs deze incompetente regering tegen maart de cijfers wel klein gekregen zou hebben
Ach, het kan altijd erger.
> De regering Wilmes versoepelde bij stijgende cijfers, dat heeft DeCroo niet (echt) gedaan (op tatoeages etc na - een peulschil in vgl met de kappers).
> Jambon's huis was nog niet afgebrand, maar stond wel al in brand, maar hij wilde de brandweer (nog) niet bellen.
Als de Britse variant nu eindelijk eens haar werk doet
Intriest.
Is het ook niet triestig dat je pleit voor méér besmettingen, ziekenhuisopnames en (misschien zelfs) meer overlijdens om uw gelijk toch maar te halen :)?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

koenraaddeconinck schreef: En nu je het toch hebt over de privé: bij ontslag, kunnen ze in principe gaan stempelen, contractuele ambtenaren idem en vast benoemde ambtenaren ... bij ontslag kunnen die naar ... ?????????????. Inderdaad nergen. Dit om even uw redenering verder af te ronden.

Maar nu zijn we totaal off topic.
Welke redenering moet er afgerond worden? Dat zal ik dan zelf wel doen want ik ben even niet mee hoor. Mijn redenering was dat elke werkmens voor mij gelijk is. Wat zijn loon- en arbeidsvoorwaarden zijn staat daar dus volledig los van. De werkende bevolking wordt al genoeg tegen elkaar opgezet.

En zo off topic is deze discussie uiteindelijk niet. Heel de pandemie legt een aantal zaken bloot die al veel langer speelden, maar nu onder het vergrootglas komen te liggen en nog zijn er velen die niet zien wat er onder ligt.

Ik lees dat je streeft naar een betere doorstroming, of moet ik zeggen toegankelijkheid? van ons zorgsysteem. Want veel mensen vallen uit de boot. Het curatief en uiteindelijk winstgevend karakter speelt daar natuurlijk in mee. We moeten de gezondheidszorg op wijkniveau brengen. Zolang meneer of madamme doktoor efkes in een consultatie luistert naar de klachten van een patiënt, in plaats van actief en betrokken in een wijk weten wat er met bepaalde mensen aan de gang is, gaan we niet veel verbetering zien. En misschien klinkt dat revolutionair of extreem, maar actieve laagdrempelige (lees gratis) groepspraktijken die preventief op het terrein opereren zijn daar cruciaal in. Zeggen we niet : "Beter voorkomen, dan genezen"?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Men had de scholen beter open gehouden in de krokusvakantie en geen afkoelingsweek gedaan. Heel jammer dat de krokusvakantie ook weer eens moest bewijzen dat cijfers dalen wanneer scholen sluiten (we weten het al!), en de afvlakking van de stijging nu dus is ingezet, iets waar ik vorige week al voor vreesde. Gezien de scholen geen 4 weken dicht waren, zal er geen forse daling komen
Et voila we zijn weer eens 180° gedraaid. De krokusvakantie kan nog niks bewezen hebben want dat is pas na vier weken een daling...
En nu ineens ook geen forse daling meer met drogreden dat het vier weken dicht moet zijn daarvoor ...

Scholen open of dicht maakt geen noemenswaardig verschil, het ligt elders ... we weten het al lang
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Et voila we zijn weer eens 180° gedraaid. De krokusvakantie kan nog niks bewezen hebben want dat is pas na vier weken een daling...
Nope, zoals je weet, 4 weken voor een forse daling (iets wat we hier niet gezien hebben sinds vorig jaar), maar na 2 weken zie je wel al een effect van wat je toen deed. We gaan dus gewoon weer terug naar ons plateau.
duizend schreef:Scholen open of dicht maakt geen noemenswaardig verschil, het ligt elders ... we weten het al lang
Het ligt niet elders, en die discussie begint het forum wel de keel uit te hangen, temeer daar wetenschappelijk bewijs van het tegendeel nooit geleverd wordt. Sci en Sano is heel duidelijk: de meeste clusters (minstens 2 besmettingen met een verband) zijn in de scholen en dan de bedrijven, en dat zijn de plaatsen (opnieuw volgens Sci en Sano, niet volgens mij) waar nieuwe maatregelen ook het meeste effect kunnen hebben. Dat wordt ook bevestigd door alle buurlanden die de scholen wel gesloten hebben en die telkens forse dalingen opgetekend hebben.

Zelfs Finland sluit ze nu, met besmettingscijfers die veel lager liggen dan bij ons. En dat is het tweede beste EU land in de OECD/PISA scores, na Estland, dat ze overigens ook gesloten heeft, dus het "leerachterstand" argument maakt geen indruk meer.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Scholen open of dicht maakt geen noemenswaardig verschil, het ligt elders ... we weten het al lang
Scholen zijn mee onderdeel van de maatschappij dus geeft dat meer dan een significant verschil. "Het ligt elders" is de kop in het zand steken, want waar het dan ook nog ligt wordt straal genegeerd. Scholen en het bedrijvsleven zijn een belangrijke bron van besmetting want daar komen veel mensen van alle slag bij elkaar. Maar de scholen liggen wel gevoelig? Omdat het onze koters zijn?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 297 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

CCatalyst schreef:
Het ligt niet elders, en die discussie begint het forum wel de keel uit te hangen,
Stop er dan mee ipv iedere post ergens wel een onbestaande link te zoeken zodat je weer kan beginnen over de scholen. Er is er hier maar 1 iemand die keer voor keer op dezelfde steen komt kloppen en dan nog heel selectief.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:een onbestaande link
Zoals al werd gevraagd, je mag bevindingen van Sci en Sano, zoals daar zijn dat de meeste clusters (minstens 2 gelinkte besmettingen) zich nu in de scholen bevinden, of dat de secundaire scholen de aanstekers van de tweede golf waren, gerust ontkrachten, maar gelieve dat dan ook met relevant en niet-anekdotisch wetenschappelijk bewijs inzake te stofferen ipv "onbestaande link" te beweren zonder meer.

Ik kan ook gemakkelijk dingen gaan beweren zonder stoffering, maar daarmee overtuig je niemand. Ik ga niet in op duidelijk ideologische argumenten zonder bewijs; het is zinloos en getuigt van een bijzonder groot disrespect naar de mensen die nu de zwaarste inspanningen moeten leveren; je verlengt er hun penibele situatie alleen maar mee. Ook weer geen lid van de ploeg van 11 miljoen zeker :-( ?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 297 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:een onbestaande link
Zoals al werd gevraagd, je mag bevindingen van Sci en Sano, zoals daar zijn dat de meeste clusters (minstens 2 gelinkte besmettingen) zich nu in de scholen bevinden, of dat de secundaire scholen de aanstekers van de tweede golf waren, gerust ontkrachten, maar gelieve dat dan ook met relevant en niet-anekdotisch wetenschappelijk bewijs inzake te stofferen ipv "onbestaande link" te beweren zonder meer.
Mijn laatste reactie over dit onderwerp want zoals je zelf zegt, het forum is deze discussie moe.

1. Clusters heeft niets te maken met motor/aantal besmettingen/... Een vb uit de realititeit. School 1 zijn er 2 kinderen A&B besmet, ganse school getest (+250 leerlingen) en geen enkele extra besmettingen. Dit komt als een extra cluster in de cijfers. School 2 zijn er 2 kinderen C&D besmet, ganse school getest (+200 leerlingen) en geen extra besmettingen. Dit komt als een extra cluster in de cijfers. School 3 zijn er 3 kinderen E&F&G besmet, ganse school getest (+300 leerlingen) en geen extra besmettingen. Dit komt als een extra cluster in de cijfers. Wat bleek dan deze 7 kinderen zijn besmet geweest tijdens hun hobby (een Japanse gevechtssport) waar ze zich perfect aan alle regels hielden. Die komen als 3 schoolclusters in de boeken terwijl het met de school niets te maken heeft. En we bespreken over 7 besmetting op 750 leerlingen en echte broeihaard :roll:. Met clusters kan je helemaal niets aantonen over de motor en dergelijke.
2. Voor de honderdste keer: DE scholen zijn veel meer dan enkel secundair. Ik heb je ook al meermaals gevraag hoe je het thuisonderwijs ziet voor een kind in het 1ste leerjaar. Hoe ga je hem leren lezen en schrijven? Als jij afstandsonderwijs wilt voor alle scholen, dan moet je hiervoor een valabel alternatief hebben. Wat doe je met de kinderen die geen deftig internetconnectie hebben of met kinderen waar er maar 1 laptop is in het gezin of...
3. Ik heb je al meermaals gevraagd of je je uw mening wilt geven over de cijfers van Ierland in November, maar steeds blijf je deze vraag ontwijken omdat het niet past in uw anti-scholen betoog. Het zou je sieren dat je hier eindelijk eens op reageert want anders ben je gewoon bezig met een oneerlijke discussie. Dus bij deze laat u maar eens gaan op de case Ierland in november :-)
4. In België hebben we dezelfde extreme daling van de cijfers gezien in november, zoals ze in Nederland en Duitsland waren in januari. En dat zonder de scholen 4 weken te sluiten. Nochtans moeten de scholen volgens u 4 weken dicht zijn voor we een ferme daling kunnen zien. Dit klopt niet met de cijfers die we zagen in november in zowel België als Ierland (ja daar ben ik weer).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

Iemand intussen al een sluitend antwoord gekregen op de vraag of mensen die gevaccineerd zijn nu al dan niet het virus nog kunnen overdragen aan derden ?

Lijkt me toch wel belangrijk voor wie in WZC op bezoek gaat, zeker als straks daar alle regels losgelaten worden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Uit eerste cijfers uit Israël is er idd minder overdracht.
Door het vaccin gaat het immuunsysteem in gang schieten en ten aanval gaan. Maar covid die bv nog even in de neus zit, kan nog wel verspreid worden, al zou het veel minder zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Persconferentie Sci en Sano

Intro
We bevinden ons in onrustig vaarwater. Er zijn onrustwekkende signalen uit ziekenhuizen (meer opnames, meer bezette bedden, in algemene en intensieve afdelingen). Verdere afname overlijdens.

Besmettingen
Voorbije week was de grootste toename bij 10-19 jaar: +34%. De week ervoor was er bij die leeftijdsgroep nog een afname van -22%.
(Noot: besmettingen 20-30 jaar waren vorige week +16% per cijfers Molenberghs, red.)
Meeste nieuwe besmettingen zijn wel nog steeds bij 40-ers
Te vroeg om te spreken over een derde golf, wel een risico dat dit het begin is
Sci en Sano heeft de exacte redenen voor de stijging nog niet gevonden
Stijging ligt NIEEEET enkel aan de uitbraken in ziekenhuizen, precieze cijfers daarover zijn er NIEEEET.

Ziekenhuisopnames
Belasting ziekenhuizen veel gestegen
Nieuwe ziekenhuisopnames +20%, stijging is over het hele land
410 patiënten op IZ, +18% op weekbasis, stijging meest uitgesproken in provincie Antwerpen
Ter vergelijking: begin februari waren er nog 300 op IZ
11% moet beademd worden, ook dat is gestegen ivm februari.

Overlijdens
Overlijdens blijven dalen, nog steeds dankzij dalingen in WZC. Buiten WZC blijft het aantal overlijdens constant.

Thema: Mobiliteit
Mensen verplaatsen zich opnieuw meer voor het werk en vrije tijd, aantal contacten is toegenomen :!:
De krokusvakantie zag slechts een beperkte daling van de mobiliteit (itt eerdere vakanties)
Mensen blijven minder thuis. Mensen blijven nu slechts 9% meer thuis tov een normaal jaar.
Verplaatsingen voor het werk zijn gestegen met 14% vorige week :!:
Nogmaals warme oproep om aub toch de regels rond het telewerk te respecteren, ze helpen echt als ze gerespecteerd worden.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Uit eerste cijfers uit Israël is er idd minder overdracht.
Door het vaccin gaat het immuunsysteem in gang schieten en ten aanval gaan. Maar covid die bv nog even in de neus zit, kan nog wel verspreid worden, al zou het veel minder zijn.
Dus ja. Gevaccineerden kunnen nog steeds het virus overdragen en niet alleen viruspartikels die in de neus zitten maar ook op celniveau. Covid is trouwens de ziekte en niet een virus, maar ik veronderstel dat je het SARS-CoV-2 zal bedoelen. Dit is een fout die veel gemaakt wordt en wordt meestal ook doorgetrokken. Gevaccineerden gaan minder snel ziekte symptomen ontwikkelen, maar dat wil dus niet zeggen dat ze niet meer besmettelijk kunnen zijn, want dat zijn ze wel degelijk. Alleen zal de virusload in het beste geval lager liggen.
Dat is ook de problematiek bij kinderen. Ze worden meestal niet ziek, maar kunnen nog wel virussen doorgeven.

Wat ik momenteel zie : We zijn op het nippertje ontsnapt om de ouderen van een gevaarlijkere variant te vrij waren. Tegelijk is er een duidelijke verschuiving naar jongere leeftijd van mensen die gehospitaliseerd worden en op intensieve terecht komen. En dan wordt dikwijls de denkfout gemaakt dat het allemaal wat beter gaat, mede door een daling in de sterftecijfers. Alsof de ernst alleen op het mortale zou liggen. Veel mensen zullen nog jarenlang, zo niet de rest van hun leven, de gevolgen dragen van Covid-19. Hopelijk is nu een stap gezet door voor sommigen de eindmeet te leggen naar een bed in intensieve dan een finale rust tussen zes planken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Kan iemand me de zin of onzin van de nieuwe vaccinatie strategie eens duidelijk maken ?

Als je vandaag de dag reeds 360.000 vaccins (exclusief de 2e dosis) in de koelkast hebt steken waar je niets mee doet... wat voor zin heeft het dan om te spreken over een tweede prik uit te stellen of bepaalde vaccins te gebruiken voor bepaalde doelgroepen :bang:

Worst case (als we van die 360.000 ook nog eens de helft voorzien voor een tweede prik) hadden we vandaag 180.000 mensen extra kunnen vaccineren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: 1. Clusters heeft niets te maken met motor/aantal besmettingen/...
Uiteraard heeft clusters wel te maken met aantal besmettingen, dat volgt uit de definitie (clusters zijn 2 of meer besmettingen). Clusters zijn net nuttig hier omdat, opnieuw zoals Sci en Sano zegt, het toont waar ingrijpen het meest zinvol is. Zelfs als je nog bewijst dat de meeste besmettingen in de gezinnen gebeuren, dan heeft dat weinig zin, want een woning kan je niet sluiten. Scholen, bedrijven, etc wel. Sci en Sano zegt letterlijk dat daar ingrijpen het meeste effect zal hebben, en ik krijg geen bewijs van het tegendeel van jou.
quovadis schreef:Wat bleek dan deze 7 kinderen zijn besmet geweest tijdens hun hobby (een Japanse gevechtssport) waar ze zich perfect aan alle regels hielden. Die komen als 3 schoolclusters in de boeken terwijl het met de school niets te maken heeft.
Nogmaals, kijk naar de definitie: besmettingen die een epidemiologisch verband houden. Dan heeft de contacttracer die de cluster gerapporteerd heeft zijn werk niet goed gedaan. Hij probeert net te onderzoeken of het ook niet ergens anders kan gebeurd zijn. Kan het eens voorvallen dat 2 mensen elkaar ergens anders besmet hebben en ze beiden die locatie niet melden aan de tracer? Natuurlijk. Maar dat gaat verwaarloosbaar zijn in de volledige rapportering.

Het is ook NIEEEET de taak van een tracer om een boete uit te delen of de politie erbij te halen als een kind zegt dat het naar de scouts EN de muziek gaat, dus er is geen reden om zaken te gaan verzwijgen. Ze bundelen zo'n meldingen wel anoniem en dat gaat ook naar Sci en Sano die daardoor een overzicht krijgt van in welke mate de regels niet gerespecteerd worden, om dan de gevolgen daarvan te kunnen meten.
quovadis schreef:Hoe ga je hem leren lezen en schrijven? Als jij afstandsonderwijs wilt voor alle scholen, dan moet je hiervoor een valabel alternatief hebben. Wat doe je met de kinderen die geen deftig internetconnectie hebben of met kinderen waar er maar 1 laptop is in het gezin of...
Dat is overheidsfalen en geen excuus om niet in te grijpen. Als zo'n "wat moet ik nu doen als" excuses acceptabel waren was er niets gesloten, met alle gevolgen vandien. Wat moeten de zelfstandigen die nu gesloten zijn dan wel niet zeggen.

Vraag aan Estland, Finland en Duitsland hoe zij dat aanpakken, de kwaliteit ligt er alvast hoger dan hier dus daar zal het niet aan liggen. Uiteraard heeft elk kind daar een laptop, iets wat Weyts nochtans ook meermaals beloofd had vorig jaar. Hij heeft meer dan genoeg tijd gehad intussen, als hij toen meteen ook de bestelling geplaatst had, had elke leerling nu een laptop+internet. Het zou nogal de zaken omkeren als mensen dan maar moeten sterven/langdurig ziek zijn omdat Weyts zijn beloftes niet nakomt. Daarvoor is er het stemhokje.
quovadis schreef:In België hebben we dezelfde extreme daling van de cijfers gezien in november, zoals ze in Nederland en Duitsland waren in januari. En dat zonder de scholen 4 weken te sluiten.
Je weet goed genoeg dat die sluiting toen niet enkel de scholen waren, het betrof wel zaken die een hele zomer zonder grote uitschuivers gedraaid hebben om dan allemaal plots in de problemen te komen toevallig 2 weken nadat de scholen terug open waren.

Inderdaad, de scholen waren geen 4 weken dicht in het najaar, dus de forse schooldaling is er nooit gekomen, wat onze buurlanden wel gekregen hebben, met DE en VK die ooit veel hogere cijfers hadden dan wij, nu veel lagere. Als je voorstel is om de zaken van toen opnieuw te sluiten: wel de meeste zijn nog altijd dicht. Het clusteronderzoek toont aan waar ingrijpen zinvol is ALS je de cijfers lager wil krijgen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb alle begrip voor tegenstanders van de vaccinatie (ben er zelf ook niet zo erg voor te vinden) maar dit tart alle verbeelding
https://www.hln.be/buitenland/ontploffi ... ~a94e9e65/
Daders mogen wat mij betreft gestraft worden als terroristen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Jack Daniels schreef:Ik heb alle begrip voor tegenstanders van de vaccinatie (ben er zelf ook niet zo erg voor te vinden) maar dit tart alle verbeelding
https://www.hln.be/buitenland/ontploffi ... ~a94e9e65/
Daders mogen wat mij betreft gestraft worden als terroristen.
Dit heeft niks met vaccinatie te maken, dat is een teststraat.
Uiteraard is dit terrorisme, wat zou het anders zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 724 keer
Provider
Te Koop forum

Het klopt dat deze mensen te vaak geminimaliseerd worden als ongevaarlijk maar dit is helaas een zoveelste signaal van wat je krijgt als je te licht over dergelijke gekken gaat. Het is een fanatisme dat inderdaad niet verschilt van terroristen. Eerst wordt een idee als een zaadje geplant maar dat kan snel uitgroeien tot een overwoekerend probleem als je niet snel genoeg gaat ingrijpen.

Je kan tegen een vaccin zijn maar dan is dat een PERSOONLIJKE beslissing waarvan je ook ZELF de gevolgen van draagt. Het is iets heel anders als je anderen uw mening gaat opleggen door geweld te gebruiken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

petrol242 schreef: Welke redenering moet er afgerond worden? Dat zal ik dan zelf wel doen want ik ben even niet mee hoor. Mijn redenering was dat elke werkmens voor mij gelijk is. Wat zijn loon- en arbeidsvoorwaarden zijn staat daar dus volledig los van. De werkende bevolking wordt al genoeg tegen elkaar opgezet.
???? staat gewoon voor het feit dat je als ambtenaar na ontslag geen recht hebt op werkloosheidsuitkering of een andere soort van vergoeding
petrol242 schreef:En zo off topic is deze discussie uiteindelijk niet. Heel de pandemie legt een aantal zaken bloot die al veel langer speelden, maar nu onder het vergrootglas komen te liggen en nog zijn er velen die niet zien wat er onder ligt.
Klopt, de armen worden armer en armoede krijgt nu ook een vooral zeer concreet en uiteraard schrijnend gelaat met bijkomend het feit dat meer mensen die zich op de rand van de armoede bevonden, er nu totaal in tuimelen.

En je hebt nog eens gelijk: we zijn niet volledig off topic want onze klassengeneeskunde bewijst nog maar eens dat de totale kwaliteit van zorg sterk afhankelijk is en steeds meer wordt, van de middelen waarover je beschikt. Dat is in zeker opzicht ook zo bij covid ...

petrol242 schreef:Ik lees dat je streeft naar een betere doorstroming, of moet ik zeggen toegankelijkheid? van ons zorgsysteem. Want veel mensen vallen uit de boot. Het curatief en uiteindelijk winstgevend karakter speelt daar natuurlijk in mee. We moeten de gezondheidszorg op wijkniveau brengen. Zolang meneer of madamme doktoor efkes in een consultatie luistert naar de klachten van een patiënt, in plaats van actief en betrokken in een wijk weten wat er met bepaalde mensen aan de gang is, gaan we niet veel verbetering zien. En misschien klinkt dat revolutionair of extreem, maar actieve laagdrempelige (lees gratis) groepspraktijken die preventief op het terrein opereren zijn daar cruciaal in. Zeggen we niet : "Beter voorkomen, dan genezen"?
Ja veel mensen vallen uit de boot, helaas ... Dit is het gevolg van regelgeving, structuren, etc. waarvoor politici verantwoordelijk zijn. Kijk bv. nog maar naar het indexmechanisme.

Denk maar eens aan protheses: er zijn er duidelijk waarbij je kunt de vergelijking trekken met Porsche, Peugeot en Lada ... Maw. van topkwaliteit naar "verantwoord". Dit maakt dat mensen soms voor pijnlijke keuzes komen te staan.

Denk nog maar aan het feit dat je nu niet meer rond komt met een standaard mutualiteitsaansluiting. Als je voor een langere periode gehospitaliseerd wordt en je beschikt er niet over, ben je financieel gestroopt. Alleen terug ... niet iedereen kan zich dergelijke verzekering permitteren ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

In Gent kunnen de studenten nu tussen de lijntjes gaan staan of zitten, overigens getrokken met een permanentere chemische marker in een spuitbus ipv krijt zoals de burgemeester in de media zei om het groene imago te houden, want anders waren ze geen lang leven beschoren. Voor de studenten alvast een mooie vorm van nostalgie naar de kleuterschool.

Alleen zijn de cirkels toch wel heel ruim getekend. Het is de bedoeling dat er niet meer dan 4 man zou inzitten, in de praktijk lukt dat gemakkelijk met het dubbele, het driedubbele en zelfs het vierdubbele (al wordt het dan wel krap). Heeft Gent de versoepelingen die er straks aankomen dankzij het protest van de studenten al op voorhand geïmplementeerd?

Veel studenten zijn alvast blij met deze pseudo-versoepeling: zolang we in de cirkel kunnen zijn we niet met teveel.

Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

En dat is onze toekomstige generatie ... pfffffffffffffffffffffffffffff
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:Denk nog maar aan het feit dat je nu niet meer rond komt met een standaard mutualiteitsaansluiting. Als je voor een langere periode gehospitaliseerd wordt en je beschikt er niet over, ben je financieel gestroopt. Alleen terug ... niet iedereen kan zich dergelijke verzekering permitteren ...
Dit is wat kort door de bocht. Een hospitalisatieverzekering is leuk en kan het comfort verhogen maar ook zonder kan je rekenen op de verplichte ziekteverzekering bij hospitalisatie. Je zal dan wel zelf opdraaien voor bepaalde keuzes (duur ziekenhuis, duur kamertype, dure specialisten). Het probleem is eerder dat deze verzekeringen de prijs opdrijven omdat ziekenhuizen te snel oordelen dat de meeste wel een dergelijke verzekering hebben en aanrekenen dus geen probleem is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tja, het verhaal van "de kip" en "het ei" zeker ?

Inderdaad, met je standaard mutualiteitsaansluiting kom je al ergens maar remgelden, zeker bij langdurige opnames, lopen al snel op tot enkele duizenden euro's ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Klopt maar die hospitalisatieverzekeringen kosten ook veel geld maar veel mensen beseffen het pas als ze ze zelf moeten betalen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Je zal dan wel zelf opdraaien voor bepaalde keuzes (duur ziekenhuis, duur kamertype, dure specialisten).
Dit is wat kort door de bocht. Bij veel specialisten is het zo dat, indien je de gemeenschappelijke kamer kiest, je ingreep door een assistent uitgevoerd wordt. Kies je de eenpersoonskamer (met bijhorende ereloonsupplementen), dan is het de ervaren specialist zelf die het doet. Het spreekt voor zich dat de kansen voor bijwerkingen, onvolledig of verkeerd werk hoger zijn bij een assistent dan bij de ervaren specialist, wat weliswaar niet betekent dat het niet kan voorvallen bij de ervaren specialist. Maar in tegenstelling tot bv de VS is het hier bijna onmogelijk om een arts (assistent of specialist) te vervolgen voor een beroepsfout en een flinke settlement te ontvangen waar je enkele jaren mee kan leven als je geen domme dingen doet. Is de schade aangericht, dan zit je ermee voor het leven, en je krijgt geen financiële troostprijs die het mentale leed wat kan verzachten.

Het is dus opnieuw heel kil om dit af te doen als een "keuze". Iedereen wil toch de beste gezondheidszorg, niet? En voor je het onvermijdelijk weer steekt op de private sector of de verzekeringsmaatschappijen of de N-VA, nee, die hebben daar niets over te zeggen. Heel dit systeem van verdoken klassengezondheidszorg is bedacht en ingevoerd door het RIZIV, de federale overheid dus, en ik zie ook VDB geen initiatief nemen om hier nog iets aan te veranderen. Het past heel goed in dit landje waar er een even grote klassenmaatschappij bestaat als bepaalde andere landen, alleen zijn we grootmeesters in het verbergen ervan en doen alsof het niet bestaat, tot je ermee in aanraking komt uiteraard.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

CCatalyst schreef: Veel studenten zijn alvast blij met deze pseudo-versoepeling: zolang we in de cirkel kunnen zijn we niet met teveel.
Ja, met zijn allen dicht opgepropt is een cirkel zitten, maar als het op besmetting gaat hebben ze het natuurlijk op school opgelopen :angel:

De naschoolse activiteiten moeten stilgelegd worden, niet de scholen :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het klopt dat sommigen specialisten dit doen maar zoals je correct aangeeft gelukkig niet allemaal. Het is een zeer spijtige praktijk die het gevolg is van de fouten in de ziekenhuisfinanciering. Als patiënt kies je dus beter een specialist die u ZELF zal behandelen, ook dat is een keuze. Het is een foute manier om mensen onder druk te zetten (lees chantage) om toch maar voor die eenpersoonskamer te gaan en dus de rekening op te drijven.

Het klopt ook dat er hier minder hoge schadevergoedingen gegeven worden bij medische fouten maar ook hier is dat wel degelijk soms het geval. Een medische fout bewijzen is moeilijk want uiteraard zal geen enkele arts moedwillig een fout begaan. Zoals je zegt kunnen fouten ook nog altijd bij ervaren specialisten en ook als je al veel betaalde voor de verzekering en de supplementen.

Dit is inderdaad een voorbeeld van langzame klassegeneeskunde waarbij enkel wie het zich kan veroorloven nog de beste zorg krijgt. Dat dit ingevoerd is door het RIZIV is gewoon fout. Het is het gevolg van de ziekenhuisfinanciering die politiek beslist werd door vorige regeringen van diverse samenstellingen. Omdat de overheid onder druk van bepaalde groepen steeds moet snoeien in de zorg gaat de zorg zelf op zoek naar andere manieren om de zaak te financieren. Die andere manieren zijn wij en dus ook de patiënten. Artsen dragen een deel van hun inkomsten af aan de ziekenhuizen om de zaak te financieren maar zij drijven uiteraard ook de prijzen op om er zelf zoveel mogelijk aan over te houden. Daarnaast zijn de de privéverzekeraars die door deze toestand een business kunnen runnen. De ziekenhuizen gebruiken de verzekeringen om de prijzen op te trekken want de patiënt voelt het zo minder direct. De eerste vraag die men u stelt bij opname is bent u verzekerd? :wink:

De artsenlobby is heel sterk en zit goed vertegenwoordigd in de politiek, nietwaar Maggy? De mensen die de boel moeten hervormen zijn dus deel van het probleem en dus schiet het niet op.

Elke maatschappij die het kapitalisme volgt is een klassemaatschappij, dus ook wij. Je kan dit temperen door overheidsingrepen maar volledig vermijden lijkt me onmogelijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Ja, met zijn allen dicht opgepropt is een cirkel zitten, maar als het op besmetting gaat hebben ze het natuurlijk op school opgelopen :angel:
Er is wat mij betreft geen enkel probleem met die cirkels, op het feit dat ze een overbodige vervuiling van het stadszicht en manier van betutteling zijn na. Niemand besmet elkaar daar. Ook niet op die feestjes die ze daar in de buitenlucht doen trouwens. Gezien de universiteiten (gelukkig) momenteel hun contactonderwijs blijven schorsen, ook al hoeft dat niet meer (werd versoepeld 1 maart), blijft het aantal besmettingen binnen hun leeftijdsgroep laag, en veel lager dan bij de tieners die nu weer forse toenames zien.

MAAR regels zijn ook regels, en de regel volgens info-coronavirus is: "Buiten mag je met maximum 4 personen zijn. Je moet 1,5 meter afstand houden. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee."

Die regel wordt door de studenten continu en flagrant geschonden, officieel door hun vertegenwoordigers als een manier om democratisch te protesteren tegen de huidige regels. De politie laat het maar begaan. Mogen de horecaterrasjes en de openlucht-evenementensector dan ook gewoon weer open, om democratisch te protesteren tegen de huidige regels? Of worden de regels verschillend toegepast naargelang over wie het gaat, en mag de ene meer dan de andere? Dat zou niet bepaald goed zijn voor het moraal, en het zit al op een dieptepunt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 maa 2021, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Met die kotbubbels is het lastig he. Als je met 7 in 1 kot zit. Allemaal gebruik makend van dezelfde badkamer, keuken... Dan mag die bubbel toch samen in een cirkel zitten?
Een gezin van 7 mag ook samen gaan wandelen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is gewoon niet te controleren want hoe kan je weten wie met wie op kot zit? De cirkels zijn niet ideaal maar voor deze toepassing werkt het wel. Het maakt niet uit hoe een koe een haas vangt :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Met die kotbubbels is het lastig he.
Enerzijds zijn er veel minder "kotbubbels" dan je denkt. Studenten mogen zich gedragen als een huishouden op voorwaarde dat ze niet pendelen tussen hun kot en hun ouderlijk huis. Ga de vrijdagnamiddag en -avond eens gaan kijken naar Gent-Sint-Pieters, Leuven en Antwerpen-Centraal, en de treinen waar ze ook weer in "cirkels van 4" zitten. Het is nogal een illusie om te denken dat elke Nederlandstalige student niet regelmatig naar huis zou trekken om de kleren te laten wassen, zodat hij tenminste in een "kotbubbel" zou kunnen leven. Nee, in een cirkel met >4 zit je graag met propere kleren en op hotel mama wordt het wassen gratis voor jou gedaan. Niet dat dat problematisch is inzake besmettingen (op het studentenpendelen na dan, het is bewezen dat dat zorgt voor verspreiding van studentensteden naar andere gemeentes), maar het blijft wel tegen de regels die voor iedereen (zouden moeten) gelden.

Anderzijds zijn er nog steeds geen concrete richtlijnen vanuit het ministerie inzake die kotkubbel. Onthou: het MB werd niet aangepast, er werd enkel een interpretatie gemaakt in de media door de minister, maar de politie moet natuurlijk ook iets op papier hebben. Tot op vandaag wordt huishouden dus nog steeds ahv het domicilieadres bepaald, wat het thuisadres zal zijn, want een kot mag doorgaans geen domicilie zijn. Ook op info-coronavirus ga je niets vinden over een "kotbubbel," zelfde reden als hierboven: er is niets op papier daarvan.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat bedoel ik dus. Ze zijn in de praktijk al een bubbel op kot. Dat de politiek dat niet geregeld krijgt is een andere zaak.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ondanks de pleidooien van Sci en Sano en de regering om ermee te stoppen, was er vandaag opnieuw studentenprotest in Leuven. Groepjes van 10 man, wat meer is dan de huidige contactbubbel en ook meer dan de voorgestelde versoepeling van de contactbubbel. Wettige bevelen van de politie worden weggelachen. Verbaal geweld naar agenten vanaf de gesloten poorten. Politie grijpt niet in. De verwachting is dat het protest van morgen wel geannuleerd wordt, omwille van de regen.

Laten we hopen dat we dezelfde tolerante houding van de politie mogen zien wanneer er terrasjes tegen de regels opengaan, een kwestie van tijd. Geen 2 maten en gewichten he straks.
ddd schreef:Ze zijn in de praktijk al een bubbel op kot.
Enkel maar als ze niet naar huis gaan, anders blijft het ook onder het "kotbubbel"-stelsel een niet-toegelaten bubbel. Logisch gezien de verspreiding vanuit de studentensteden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 maa 2021, 19:37, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

We moeten een beetje nuchter blijven ook hé.

Kotstudenten delen een voordeur, gang, keuken, borden, oven, badkamer, toilet,... maar ze moeten een mondmasker dragen.

Gastjes...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Kotstudenten delen een voordeur, gang, keuken, borden, oven, badkamer, toilet,... maar ze moeten een mondmasker dragen.
Is logisch, komt doordat velen elk weekend heen en weer gaan. Je wil vermijden dat ze elkaar besmetten en dat ze het dan naar andere gemeentes exporteren in het weekend (of het vanuit andere gemeentes importeren in de studentensteden). Je kan maar 1 huishouden hebben waarin je vrijgesteld wordt he, als je er 2 hebt is de meerwaarde van die regel om zeep.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Passen we dezelfde regel toe voor gescheiden ouders en hun kinderen?
Of grootouders die kinderen opvangen? Of krijgen die grootouders, hun kleinkinderen of de ouders dan een boete?
:roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Of grootouders die kinderen opvangen?
De pakkans is laag, maar de boete is doorgaans de trip naar het kerkhof enkele weken later, toch als opa/oma nog niet gevaccineerd zijn.

Voor het overige is het niet aan de burger om zelf te gaan bepalen waar en wanneer de regels gelden en niet, anders gelden ze voor niemand meer. Maar de politie laat wel merken welke regel telt en welke niet. Of dat ook afhangt van wie ze begaat, zal nog wel duidelijk worden. Hopelijk niet, want dat zal niet bevorderlijk zijn voor de moraal.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 maa 2021, 19:47, in totaal 1 gewijzigd.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef: Je kan maar 1 huishouden hebben waarin je vrijgesteld wordt he, als je er 2 hebt is de meerwaarde van die regel om zeep.
Alsof de studenten braafjes thuis zouden blijven indien er geen fysiek les zou gegeven worden. Hoe naïef kan je zijn...
Niemand boeit nog om die bubbel regels.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”