ddd schreef:CCatalyst schreef:Waarom versoepelen we dan niet?
Ziekenhuisopnames moeten onder de 75, en dat voor 3 weken (Steven Van Gucht). Dat gaat nog maanden duren.
Wat de politiek ermee doet, is een andere vraag...
Ik denk dat het weinig realistisch is om nog te verwachten dat je de bevolking nog maanden kunt in hun kot houden. En geef toe, iedereen krijgt het er enorm moeilijk mee en dat is m.i. niet meer dan normaal. Het dagelijks ritme wordt voor velen immers zeer monotoon.
Ik zie het bij ons hier in de stad. In cafés kan je zogezegd een meeneem koffie afhalen met al resultaat dat mensen - weliswaar buiten - verzamelen en samen hun tasje nuttigen.
Als ik ga wandelen, zie ik steeds meer groepen van 8 tot zelfs 10 man. Allemaal gezinnen die, toevallig, samen op hetzelfde moment mekaar ontmoeten op dezelfde plaats en hetzelfde traject afleggen.
Iedereen wordt het stilaan kotsbeu.
De politiek staat inderdaad voor een moeilijke keuze: maatregelen verlengen, versoepelen? en zo ja, welke en in welke mate? Maatregelen verlengen, = een nog groterr en economisch en dus ook sociaal bloedbad. Anderzijds heeft diezelfde politiek het al grondig verknoeid door een vaccinatiebeleid waarbij je amper nog van "beleid" kunt spreken. Een vaccinatie knoeiboel en -chaos is een beter woord. Enfin, we leven in België en Europa dat er hetzelfde geklooi van jewelste van maakt.
De overheid zal m.i. samen moeten zoeken naar een traject waarbij iets meer kan zonder overdreven risico's te nemen. Zoiets heet de kerk in het midden houden.
Maar dan komen we weer op een ander delicaat punt. Wat gaat de burger doen? Zich maximaal houden aan restricties die er toch nog zullen zijn of op terrassen weer op mekaars schoot kruipen?
En wat zal de Braziliaanse variant geven? zullen de vaccinaties hier nog tegen opgewassen zijn? Da's ook weer een niet te verwaarlozen factor.
Nogmaals, deze strijd winnen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van burger en politiek waarbij beiden het voorbije jaar al aangetoond hebben dat ze het niet kunnen.
Indien de cijfers blijven wat ze zijn, zou het voor velen al enorm veel betekenen mocht men terug eens op restaurant en café kunnen gaan in eigen bubbel. Maar ... met een aantal regels:
- sluiten bv. om 22 uur om avondlijke en nachtelijke lente- & zomerparties te vermijden waarbij buiten klanten die al in de wind zijn, mekaar beginnen te kussen, uit mekaars glazen drinken, flessen met drank laten circuleren, etc. en dit tot vroeg in de ochtend.
- voor cafés: enkel bediening op terrassen buiten en werkelijk tafels met een afstand van liefst een 2- tal meters. Laat hier stadswachten actief controles op doen in ruil voor hun werkloosheidsuitkering en bij vermoeden van anomalieën, de politie inschakelen.
HORECA open, al ware het nog maar met 2 of 3 leden uit dezelfde bubbel terug kunnen gaan winkelen ... Het zou een slok op de borrel schelen.
En aub NMBS en Minister van Verkeer: met het goed weer op komst, leg niet direct weer 10tallen extra treinen in om zo de kustgemeenten in problemen te brengen en op overvolle treinen en nokvolle stations met alle massahysterie van dien, te maken dat het virus weer vrij spel krijgt.
Dit zou m.i. een mooie tussenoplossing zijn om het finaal doel te bereiken en de tijd hiervoor nodig te overbruggen: nl. de tijd om vaccins te ontwikkelen die beschermen tegen gemuteerde exemplaren van het virus.
Maar nogmaals, dit impiceert ook redelijkheid, burgerzin en gezond vestand van "de man en vrouw in de straat zelf" en die hebben bewezen dat dit een brug te ver is ... Daarmee zijn ook diegenen die wel de beste intenties hebben, slachtoffer maar dat is nu éénmaal zo.
Het alternatief is een economisch en sociaal bloedbad waarvan we het einde niet meer zien, los van pyschische en familiale problemen die de pan zullen uitwingen omdat mensen gewoon depressief worden.
Persoonlijk zou er voor mij perspectief zijn op die manier, zij het niet voluit maar wie het kleine niet eert, ...
Helaas, reisbeperkingen blijven wat mij betreft een absolute noodzaak om de kans maximaal te beperken op import van nieuwe varianten ...