Het is geen mening maar een feit.R2D2 schreef: 2 weken geleden Ik zal het hem zeggen. Hij zal blij zijn met die mening.
Maar ik vermoed dat hij de realiteit beter kent.
1, als je ontslaan wordt ga je niet dadelijk op zoek naar flexi job maar naar een FT nieuwe job.
2, combinatie met uitkering: uiteraard niet, en dat is ook niet zijn bedoeling.
Ik vermoed dan ook dat ik de regelgeving beter ken dan jij of je "kennis".
Dat ie zelf niet op zoek wil naar een flexi-job is hun goed recht maar iets totaal anders dat hun in de horeca (jouw specifiek voorbeeld) niet aan de bak kan komen omdat dit uitsluitend voorbehouden is aan fleixi-jobs voorbehouden aan gepensioneerden en mensen met al een job of dat de persoonlijke wens een FT job binnen dezelfde sector is.
Je kan een (tijdelijke) flexi-job eveneens combineren met op zoek te gaan naar een andere FT job.
Je kan een flexi-job zelfs gebruiken om de werkgever te bewijzen dat je in hun zaak een meerwaarde zou zijn als FT-werknemer.
Voor bv. gepensioneerden met een laag pensioen en/of gepensioneerden die nog (deeltijds) actief willen blijven is een flexi-job uiteraard ook een uitweg als aanvulling op hun pensioen (zonder een deel van hun pensioen waar ze tenslotte zelf aan bijgedragen hebben te verliezen) of om na een bepaalde leeftijd langer actief te blijven en bij te dragen aan de maatschappij zonder je blauw te betalen aan belastingen in de hoogste schijf van het inkomen.
Dat het perfect werkwillende mensen in de werkoosheid zou houden is dan weer wel een mening. Een mening waarin we verschillen. Wie werkwillend en gemotiveerd is om te werken zal tegenwoordig altijd wel een job vinden. Ook al is dit dan niet altijd volledig volgens de invulling van de eigen wensen (zoals binnen de hooggeschooldheid, behaalde diploma's, vlak bij de deur, passend bij de hobby's van de kids of eigen persoonlijke invulling van de levensstandaard,....). Maar ook dat is een deel van het probleem.
Felxi-jobs ondergraven ook niet volledig de sociale zekerheid. Ze zijn een vorm van gelegaliseerd zwartwerk (waar voorheen ook al maar weinig bijgedragen werd aan de sociale zekerheid.
Wel mee eens dat in se goed systeem nu weer uit de hand begint te lopen en zijn oorspronkelijk doel voorbij schiet.
Flexi-jobs, salarisauto's, cheques voor vanalles en nog wat zijn gewoon een uitwas waar de veel te hoge belasting op arbeid aan de oorsprong ligt. Breng deze naar beneden en vereenvoudig de fiscaliteit en je hebt al die koterij niet meer nodig. Je maakt bovendien een groot aantal ambtenaren vrij om gerichte controle uit te oefenen op wie het systeem dan nog misbruikt.
De oplossingen zijn relatief eenvoudig. Alle lobbygroepen overwinnen die hun eigen groepje (raak alle anderen maar niet de mijnen) blijven afschermen in de praktijk al iets ingewikkelder.