Pagina 3 van 3
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 16:42
door Fluppeke
Als de duopolisten (procentueel minder, maar véél vaker) prijzen opslaan vinden velen het al normaal. EDPnet heeft helaas de meer bewuste klanten.
Wat me meer verontrust is dat de B merken van de grote wel goedkoper zijn aangezien ze niet rechtstreeks afhankelijk zijn van wholesale tarieven en bipt geen vragen heeft hieromtrent. Hebben ze bij citymesh geld nodig voor het DIGI verhaal? Misschien was het dan niet zo slim om dat op deze manier op te halen.
Hopelijk heeft citymesh met DIGI wel begrepen dat ze vlug eigen netwerken moeten uitbouwen en exploiteren.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 17:34
door Albert Peetermans
Ik lees dat ze op 13 jaar tijd 1x 2.84% zijn opgeslagen en nu 11.13%.
Het eindresultaat (14% duurder geworden) is ongeveer hetzelfde als: een jaarlijkse prijsstijging van 1% (gedurende 13 jaar).
De inflatie tijdens die 13 jaar bedraagt ongeveer 33%. Dus het valt nog mee -maar als je het mij vraagt: 2 EUR nu (of vorig jaar) en 2 EUR een volgende keer zou er heel anders uitgezien hebben dan 4 EUR in een keer.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 18:15
door johann
fmcstaartmees schreef: 18 uren geleden
Dat jullie voor een paar schamele euro's per maand, ineens moeten switchen ontgaat mij volledig. Zitten jullie dan zo op jullie zak?
Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar... ach neen, ik draai niet iedere euro zes keer om. Wat ik wel doe: op geregelde tijdstippen (zoals een tariefverhoging) even stilstaan bij wat ik nodig heb, wat bedrijf xyz me biedt en hoe de markt er op dat moment uitziet. Alle parameters spelen een rol in die oefening, dus zeker niet louter het pecuniaire. Zo betaal ik zonder enig probleem 'objectief' teveel voor mijn elektriciteit omdat mogelijk goedkopere alternatieven mij om andere redenen niet zinnen. Zoals: een positieve keuze om elektriciteit af te nemen, geproduceerd door een Waalse waterkrachtcentrale, gekoppeld aan een negatieve insteek (geen haar op m'n hoofd denkt eraan klant te worden bij greenwashers zoals Engie).
Op een bepaald moment wordt 'iets teveel' betalen in ruil voor bijvoorbeeld een goede service echter 'toch echt wel teveel'. Op dat moment kunnen enkele schamele euro's wel degelijk de balans laten kantelen.
Anyway, zoals altijd helpt helder communiceren. Bij edpnet zijn ze niet inhalerig en voor rede vatbaar. Een nieuw contract met minimumduur aan een promoprijs is niet onmogelijk. Wat geven en nemen dus. Zo zijn beide partijen gelukkig.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 18:17
door lacer
UBI schreef: 17 uren geleden
De prijsstijging is pas na 12 maanden na startdatum van je contract of de datum waarop je upgrade of downgrade deed.
2 maand geleden op Fiber XS overgestapt, dus voor mij is het nog 10 maand wachten op de prijsstijging vermoed ik.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 18:37
door fred1
edpnet heeft bevestigd in een e-mailbericht dat ze geen snelheidsverhogingen zullen doorvoeren.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 18:55
door on4bam
Uiteraard, ze hangen af van de Px profielen. VDSL XL geeft sowieso het max dat de lijn aan kan (met max 100/40 als Px cap).
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 19:48
door duizend
cadsite schreef: 1 dag geleden
Dus alles voor nieuwe klanten, bestaande klanten:
Gelukkig heb je als klant het laatste woord.
Mailtje met mijn commercieel voorstel is gestuurd.
Gaan ze er niet op in dan wordt het fast fiber.
Ook geen straf om aan hetzelfde tarief meer tot veel meer snelheid te krijgen.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 20:28
door stefan1234
Of iemand blijft of verhuist is niet het probleem. Hij probleem is de parasociale relatie (fan zijn van edpnet) of para-antisociale relatie (fan zijn edpnet als uitdrukking van je Calimerocomplex t.a.v. die snode duopolisten) t.a.v. merken die eventueel achter die keuze steekt.
De strategische fout van edpnet met betrekking tot hun markpositionering was dat ze klanten een sociale status als een consumentenelite verkochten, wat op zich heel verstandig is, terwijl die status voor een groot deel gebaseerd was op het met rekensommetjes kunnen aantonen dat je het meest voor het minst krijgt en dus slimmer bent dan de sheeple die graag te veel betalen en zich laten vlooien door het snode duopolie. Een status als "elite-potters" in feite.
Verhoog je dan de prijzen op een manier dat die logica niet meer op gaat, dan krijg je een splitsing. De ene kant is woedend omdat ze nu niet meer automatisch slim zijn door bij edpnet te zijn. Ze nemen hun rekenmachientjes er bij en beginnen te jeremiëren over zoveel procent in een keer er bij! Oh wee! Zo woedend zijn ze dat ze edpnet een "commercieel voorstel" doen... alsof edpnet hun lief is dat niet trouw meer is, en ze nu toch eens moeten kunnen laten voelen dat ze niet de sloef in de relatie zijn.
Allemaal heel bevreemdend want je zou toch denken dat mensen slim genoeg zijn om te weten dat edpnet een commercieel bedrijf is dat in principe zijn prijzen zo veel en zo vaak mag verhogen als het wil. Dat is hun commerciële vrijheid, ze zijn niet je maties en ze zijn geen VZW die bestaat om een bepaald narratief ten aanzien van de snode duopolisten te promoten. Aan de andere kant heb je de loyalisten die een versnelling hoger schakelen in hun ISP-politiek narratief dat edpnet de laatste verdedigingslinie is tegen het duopolie, en die de veranderaars en twijfelaars proberen te shamen voor hun gebrek aan loyauteit t.a.v. Het Merk.
johann schreef: 15 uren geleden
Anyway, zoals altijd helpt helder communiceren. Bij edpnet zijn ze niet inhalerig en voor rede vatbaar. Een nieuw contract met minimumduur aan een promoprijs is niet onmogelijk. Wat geven en nemen dus. Zo zijn beide partijen gelukkig.
Wat je schrijft impliceert dat het inhalig en redeloos is om ancient-klanten gewoon dezelfde standaardprijs te laten betalen als iedereen. Om met andere woorden geen speciallekes te doen voor UB-ers die van hun melk zijn nu ze geconfronteerd zijn met de harde realiteit dat edpnet uiteindelijk ook maar een commercieel bedrijf is. Het is precies het constant voeden van dat zelfbeeld als consumentenelite dat mensen er toe leidt kwaliteiten op merken te projecteren waarvoor geen economische of verbintenisrechtelijke basis is.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 20:40
door Koyan
Freec schreef: 18 uren geleden
Trouwens, als ik naar fastfiber ga, ga ik naar het 1000/500 fiber model. Bij ed0net kost dat nu 59.95 en bij fastfiber 51.95 euro. Meer dan 15% verschil. Toch de moeite
Bij EDPnet krijg je een statische /56 prefix. Bij Fastfiber moet je daar 7 euro extra voor betalen, en dan is het prijsverschil maar 1 euro meer.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 20:49
door freddie
Voor die 7 euro extra krijg je ook wel een vast IPv4-adres. Denk niet dat dit het geval is bij EDP.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 20:59
door stefan1234
nickz schreef: 1 dag geleden
Deze e-mail staat in schril contrast met onderstaand bericht van 23/01/2022:
Dit heb ik dus de afgelopen jaren al vaak genoeg met hand en tand uitgelegd. Edpnet is een merk waarvan de commerciële strategie er voor een deel in bestaat hun klanten een Calimerocomplex t.a.v. de grote merken voor ongesofisticeerde consumenten bij te brengen. Niet louter dat uiteraard, maar het maakt er objectief wel deel van uit als je heel de tijd ligt te benadrukken dat je i.t.t. de grote jongens bijna nooit je prijzen verhoogt. Alsof het verhogen van prijzen iets schandaligs is, eerder dan een moreel neutrale uitoefening van de commerciële vrijheid die beide partijen hebben. Het resultaat is dat wanneer het bedrijf in handen komt van een ernstig bedrijf als Citymesh, i.t.t. de eerdere caractériel-eigenaar, die nieuwe eigenaar kan besluiten een normale commerciële strategie te gaan voeren. En dan schrikken mensen zich een hoedje als hun volgens bepaalde criteria objectief beste product een navenante prijszetting krijgt.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 23:03
door johann
Op het gevaar af in een totaal andere discussie terecht te komen, maar toch: er is niets neutraal of adiaforisch aan de keuze voor deze of gene economische (prijs)politiek. Dat zijn juist wél hoogst ideologische beslissingen. Er bestaat niet in het minst een of ander 'natuurlijk mechanisme' waardoor allerhande parameters in een rekenblad zouden gestopt worden met één of andere uitkomst als enig mogelijke, of ergen nog, juiste.
Je maakt als onderneming keuzes, die aansluiten (of in sommige gevallen net niet) bij de waarden die je als bedrijf uitdraagt. Bij sommigen gaat het inderdaad puur en alleen om pecunaire winst, bij anderen ook om andere zaken zoals een kwalitatief superieure dienst of product aanbieden en/of een 'community' bouwen rond een merk, waarbij het zuiver financiële luik ondergeschikt is. Iedere onderneming is vrij om deze of gene strategie te kiezen en klanten zijn vrij om daarin al dan niet te volgen en in het laatste geval hun afkeur te laten horen. Daar is niets 'abnormaal' aan, wel integendeel. Dat hun gedrag de fabeltjes doorprikt van economen die zichzelf als 'recht in de leer' beschouwen, valt hen ook niet aan te rekenen - de zinsverbijstering situeert zich elders.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 27 aug 2025, 23:26
door duizend
stefan1234 schreef: 13 uren geleden
Zo woedend zijn ze dat ze edpnet een "commercieel voorstel" doen... alsof edpnet hun lief is dat niet trouw meer is, en ze nu toch eens moeten kunnen laten voelen dat ze niet de sloef in de relatie zijn.
Allemaal heel bevreemdend want je zou toch denken dat mensen slim genoeg zijn om te weten dat edpnet een commercieel bedrijf is dat in principe zijn prijzen zo veel en zo vaak mag verhogen als het wil. Dat is hun commerciële vrijheid ...
oei, je bent precies serieus gefrustreerd over iets
Waarom zou je een "commercieel bedrijf" geen "commercieel voorstel" mogen doen als klant.
Werkt dat "commerciële" maar in 1 richting dan ?
Kunnen ze toch mooi kiezen
Ofwel win/win en krijg ik mijn goesting en kan EDPNET mij als klant houden
Ofwel win/loose en krijg ik hogere snelheid tegen een lagere prijs en is EDPNET een goeie klant kwijt
Dat is dan weer mijn commerciële vrijheid zie
Het zal me verder worst wezen wie mijn internet abbo levert, ik kies gewoon het abbo met de specs die ik nodig acht tegen de meest commerciële prijs.
En na de prijsverhoging is dit duidelijk niet meer EDPNET
Toch leuk als je niet kan verliezen
En No hard feelings uiteraard, als ik vertrek kan ik mooi weer terug klant worden na pakweg 2 jaar en genieten van hun promoties voor nieuwe klanten...
... op voorwaarde dat hun commercieel plaatje opnieuw klopt natuurlijk
Na dat jaar weer een commercieel voorstel als "trouwe" klant van mijn kant en kunnen ze weer kiezen ...
Enfin, you get the picture

Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 28 aug 2025, 08:47
door ivob
stefan1234 schreef: 12 uren geleden
Alsof het verhogen van prijzen iets schandaligs is, eerder dan een moreel neutrale uitoefening van de commerciële vrijheid die beide partijen hebben.
Uiteraard is het naïef bij een commerciële transactie loyaliteit te verwachten.
Het is immers een commerciële overeenkomst tussen (minstens) twee partijen en geen vriendendienst.
Maar dat werkt in twee richtingen. Je bent als klant ook geen enkele loyaliteit verschuldigd aan eender welk bedrijf.
Krijg je als klant bij een ander bedrijf hetzelfde of beter voor een lagere of eenzelfde bedrijf staat het je vrij te wisselen.
De parameters waar ieder individu zich op baseert om die beslissing te nemen zijn ....... individueel.
Wel mee eens dat je zo'n beslissing beter neemt op basis van ratio dan op emotioneel onderbuikgevoel.
Of de keuze dan valt op een kleine speler met een sympathieke marketing of een "enge" monopolist zou alleen mogen afhangen op welke wijze het product bij jou als klant het beste past.
Maar idd redelijk "grappig" om te lezen dat wanneer een groot bedrijf zijn prijzen aanpast het blijkbaar des duivels is en vooral te mijden en wanneer een lid van de eigen fanclub dat doet men alle registers opentrekt om dit te verdedigen en er omheen te praten als "iets onvermijdelijk".
Veel emotioneel onderbuikgevoel dus en heel weinig ratio.
Re: Prijsstijging met 4 euro
Geplaatst: 28 aug 2025, 09:04
door quovadis
Er is natuurlijk wel een verschil tussen jaarlijks uw prijzen opslaan en dat 2x doen op 10 jaar tijd.