Pagina 3 van 4
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 15:05
door johcla
deman3417 schreef: 6 dagen geleden
Geef je feedback of al dan niet de verbinding uitvalt aub?
ok, ik zal hier ook mijn feedback geven
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 15:16
door cadsite
@Data technicus
Volgens hoe ik het versta krijg je enkel een SMS als ze (denken te) weten dat je er bij bent.

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:03
door Data technicus
@cadsite is gewoon dezelfde informatie die ze meegeven als in de mail die ze gestuurd hebben en meer niet dus toch wat oppervlakkig dan. Mss dat ze iedereen een algemene sms sturen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:09
door cadsite
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:12
door Joe de Mannen
my Wild guess: paniekvoetbal.
Ze weten waarschijnlijk (nog) niet echt goed wat er juist gebeurd is maar kunnen niet langer wachten om te communiceren en houden het bijgevolg zo vaag mogelijk en zo minimalistisch mogelijk om het zeker niet erger te maken dan het is. Terwijl ze wel goed beseffen dat er met de gegevens die WEL gecompromiteerd zijn serieuze dingen kunnen mislopen.
Zijt maar zeker dat elke communicatie nu via het legal departement passeert zodat ze maximaal ingedekt zijn.
Maar 't is een wild guess.
J.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:29
door Fallschirmjaeger
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/21 ... ht-orange/
Volgens Orange Belgium zijn intussen alle getroffen klanten geïnformeerd per e-mail en/of sms over het gegevenslek. Klanten van Hey, een onderdeel van Orange, zijn volgens het bedrijf niet betrokken. Op de klachten reageert Orange voorlopig niet.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:42
door ITnetadmin
Ik vond het zeer selectief en treffend dat VRTnws de informatie van Inti gewoon straal genegeerd heeft, ook in hun avondjournaal.
Ze beweren dan wel "geen tijd en mensen" te vinden om het avondjournaal in hun "Laat" format te presenteren in de vakanties, maar dit had nu toch wel een zij-item kunnen zijn, ofwel als interview in het journaal zelf, ofwel als gast in Laat.
Het journaal had even goed gewoon het persbericht van Orange letterlijk kunnen voorlezen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:47
door cadsite
Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van, dat de hey db totaal los van de orange db zou zitten.
Ik heb voor mijn dochter en mezelf toch een nieuwe SIM aangevraagd.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 16:58
door Matt555
Ingeval een nieuwe sim aangevraagd ben je dan ook je nummer kwijt ,of gaat alleen de puk veranderd zijn ?
Ik heb dat nummer al vanaf Mobistar tijd en zit bij alle officiele diensten ...vandaar mijn tegenzin om andere sim
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:00
door ITnetadmin
@Matt555 Je kan je nummer perfect behouden.
Sim swaps gebeuren vooral bij kapotte simkaarten, of destijds toen GSMs nog mini-SIMs hadden en je een nieuwe kocht die een micro- of zelfs nano-SIM vereiste.
Of bij mensen die hun PIN code niet meer wisten, en de PUK code kwijt waren.
Of die keer dat SIM card services (zoals betalingen) uitgevonden werden en oude kaarten dat niet aankonden, een technische upgrade dus.
Ik heb mijn simkaart al meerdere keren geswapt gezien, en nog altijd met hetzelfde telefoonnummer

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:01
door on4bam
Normaal heb je hetzelfde nummer, enkel het nr van de SIMkaart en PUK zijn dan nieuw. Idem als je een defecte SIM zou hebben.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:03
door ITnetadmin
Je gaat inderdaad een nieuw SIMkaart nummer hebben (dat is puur technisch en ga je zelf nooit gebruiken, vergelijk het met het VIN nummer van een wagen).
En ook een nieuwe PUK code, maar die staat normaal op het kaartje waar je SIM kaart uit gebroken wordt; ook dit is onvermijdelijk maar maakt eigenlijk niks uit (want je houdt dat kaartje gewoon bij in de plaats van het vorige kaartje).
Je PIN code zal ook anders zijn, maar die kan je uiteraard snel en eenvoudig wijzigen

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:22
door Matt555
Bedankt aan allen voor de geruststellende antwoorden m.b.t.behoud van mobiel nummer.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:26
door Fallschirmjaeger
Voor het geval ge nog geen smartphone zou hebben en uw simkaart/toestel al 20 jaar of ouder is, kan het wel zijn dat uw contacten nog op de simkaart zelf staan ipv op het toestel.
Die zou ge dan kwijt spelen.
Maar kunt ge gemakkelijk oplossen door ze gewoon op het toestel op te slaan.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:30
door Data technicus
Als ze echt iets met hun klanten in zouden zitten dan zouden ze iedere klant gewoon een nieuwe simkaart moeten opsturen zodat ze met die gelekte gegevens niks meer zijn.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 17:57
door philippe_d
Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je
hetzelfde telefoonnummer behoudt:
- hebben de hackers een lijst met namen, adressen en telefoonnummers.
- zullen de SCAM oproepen op jouw nummer toch blijven komen
Zelfs als je uw nummer porteert naar een andere provider ...
Mis ik iets?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:01
door Data technicus
@philippe_d waar haal je dat ze adressen hebben want daar heeft orange niet over gecommuniceerd.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:02
door lithion
Die SCAM oproepen gebeuren sowieso want die gasten hebben van die automatische systemen die nummers afbellen om te zien of ze actief zijn.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:07
door Freec
philippe_d schreef: 6 dagen geleden
Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je
hetzelfde telefoonnummer behoudt:
- hebben de hackers een lijst met namen, adressen en telefoonnummers.
- zullen de SCAM oproepen op jouw nummer toch blijven komen
Zelfs als je uw nummer porteert naar een andere provider ...
Mis ik iets?
Ik denk dat het grote voordeel aan zelf een simswap doen, is dat de hakkers het dan niet meer kunnen doen.
Ze hebben met het simkaartnr en pukcode alles om zelf een simswap aan te vragen.
En als ze dat doen.... kunnen ze tot in itsme geraken
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:09
door Fallschirmjaeger
philippe_d schreef: 6 dagen geleden
Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je
hetzelfde telefoonnummer behoudt:
- hebben de hackers een lijst met namen, adressen en telefoonnummers.
- zullen de SCAM oproepen op jouw nummer toch blijven komen
Zelfs als je uw nummer porteert naar een andere provider ...
Mis ik iets?
Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden door het te porteren naar een andere provider. (Als je particulier bent.)
Nu, als men ook uw klantennummer heeft, is een sim swap compleet nutteloos. Want dan kan men nog steeds uw nummer zonder enige problemen overzetten.
Bij een portering worden namelijk enkel gecontroleerd of gsm nummer en sim of klantnr overeenkomen. En met esim is een portering nog nooit zo simpel geweest, je moet zelfs niet meer wachten op een fysieke simkaart en de portering moet binnen de 24u na aanvraag uitgevoerd zijn.
Dus ja, simswap heeft zeker zijn nut als ze enkel uw simkaartnr en gsm nr hebben. Maar zolang ge niet weet wat ze effectief hebben, zijt ge nog steeds niet zeker.
De pukcode daarentegen is compleet nutteloos. Die heeft enkel nut als men uw simkaart fysiek in handen heeft. Verder kan er niets mee gedaan worden. Bij esims wordt er vaak zelfs geen puk code meer toegekend, want de simkaart zit op het toestel zelf.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:11
door Data technicus
@Freec voor in itsme te geraken moet je itsme op nieuw toestel activeren en dit moet met een andere methode dan met gsmnr zoals bv. bankkaart. Dus wat je zegt lukt niet.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:17
door x0f
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden ...
Moet de nieuwe provider je identiteit niet controleren? Dus telefoonnummer kapen lijkt me enkel mogelijk als die ontvangende provider de wet niet naleeft. Mis ik iets?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:22
door Data technicus
@x0f Dan kan orange dit ook doen voor als er een nieuwe simkaart wordt aangevraagd. Dan moeten ze kijken of naam en adres gegevens overeen komen en als deze niet overeen komen dat ze dan geen Simswap uitvoeren he. Dan moet niemand geen schrik hebben.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:30
door ITnetadmin
Tis te hopen van niet, of dat het hebben van de simkaart zelf afdoende is in dit geval (bij een fysieke swap in een winkel).
Want door Orange's idiote beperking staan niet al mijn prepaid kaarten op mijn naam, en als ze een nieuwe op uw naam registreren (hoger dan hun limiet) stopt een of andere oudere kaart gewoon ineens met werken.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:33
door x0f
Maar het is toch een verplichting van de wetgever? Als de provider je niet kent, moet je ofwel Itsme gebruiken of jezelf via IDscan/Selfie bekend maken voor dat je een nummeroverdracht kan aanvragen. Dus die paniek hier lijkt me wat overdreven...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:36
door Fallschirmjaeger
x0f schreef: 6 dagen geleden
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden ...
Moet de nieuwe provider je identiteit niet controleren? Dus telefoonnummer kapen lijkt me enkel mogelijk als die ontvangende provider de wet niet naleeft. Mis ik iets?
De nieuwe provider heeft geen enkel inzicht in de database van de oude provider en kan dus niet zien of gij X, Y of Z zijt ginds.
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:52
door Freec
Bij een recente aanval op Orange Belgium is het gevaar voor zogeheten ‘SIM-swapping’ voor klanten weer iets verhoogd. Wat is dat en kan je daar zelf iets tegen doen?
https://datanews.knack.be/nieuws/securi ... ping-doen/
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:56
door x0f
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
Ik weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 18:58
door Freec
Hackers hebben meestal wel enkele identiteiten op overschot
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 19:01
door Dixit
x0f schreef: 6 dagen geleden
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
Ik weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...
Ze staan bij de idioot aan de deur, inderdaad. Dus niet bij de persoon die de poen heeft geschept.
Dat heet een "katvanger".
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 19:06
door Fallschirmjaeger
x0f schreef: 6 dagen geleden
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
Ik weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...
Dezelfde idioten die hun bankkaart uitlenen aan phishers voor een snelle cashgrab en daarna liggen te wenen bij meneer de rechter dat ze niet wisten dat al he gestorte geld crimineel en traceerbaar was. Maar ze hebben toch €500 cash gekregen voor een weekske.
Edit: het eerste beste artikel over 3 zo’n idioten.
https://www.hln.be/kortrijk/drie-mannen ... ~abd2bb73/
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 21 aug 2025, 19:14
door bollegijs
Beide argumenten werken wel in een rechtbank of het volgend: heb er zo 2 gekend tegen mezelf die opschorting van straf hebben gekregen omdat bewezen is dat ze mentale beperking hadden (1 heeft in en uit in instellingen gezeten). Voor alle duidelijkheid, ik heb al het geld terug gezien maar dat sluit geen strafzaak uit natuurlijk. De schadevergoeding toegewezen aan mij was 300 euro maar dat komt achteraan op de schuldenlijst bij collectieve schuldbemiddeling dat kan kwijtgescholden worden na een succesvol traject.
Ahja, ik ben er niet boos over ofzo.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 22 aug 2025, 10:44
door cadsite
Kleine update:
Gisteren online 2 simkaarten besteld voor Hey. Een kwartier geleden zaten ze in de bus en de eerste GSM heeft zijn nieuwe SIM.
Dit werkte onmiddellijk.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 22 aug 2025, 18:39
door ygeffens
Is er een kost verbonden aan het vervangen van een kaart, ook al werkt ze nog (Hey Telecom)? Wat ze kunnen zien, want anders zou ik geen gesprekken kunnen voeren...
Bijkomend, ondertussen bijna dagelijks telefoontjes van +33, +44, +31 op dit moment. Toch benieuwd of dit echt niet gerelateerd is.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 22 aug 2025, 21:21
door payphoneuser
Ik heb er gisteren ook een nieuwe aangevraagd, en vandaag ontvangen, bij Hey. Er staat nergens een kostprijs vermeld.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 22 aug 2025, 21:29
door johcla
Vernieuwen ging inderdaad simpel: woensdagavond besteld, vandaag geleverd. Geen onderbreking van service gehad
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 24 aug 2025, 20:14
door h0us3cat
Hoe zit het met e sims?
Sinds hack krijg ik dagelijks 2-3 oproepen van nl of UK. Heb wel geen mail of wat dan ook gehad van orange van de hack.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 24 aug 2025, 20:28
door tom35
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
x0f schreef: 6 dagen geleden
Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
Ik weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...
Dezelfde idioten die hun bankkaart uitlenen aan phishers voor een snelle cashgrab en daarna liggen te wenen bij meneer de rechter dat ze niet wisten dat al he gestorte geld crimineel en traceerbaar was. Maar ze hebben toch €500 cash gekregen voor een weekske.
Edit: het eerste beste artikel over 3 zo’n idioten.
https://www.hln.be/kortrijk/drie-mannen ... ~abd2bb73/
Zoon van en kennis van mij is zo een geldezel geweest... die gasten hun brein zelfs al zijn ze 16 17 dat werkt nog niet helemaal op volle toeren, ontbreken soms logica....zomaar idioten noemen is zeer kort door de bocht...Sommige mensen zijn ook goedgelovig..
Tom
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 24 aug 2025, 21:44
door powaq
Hoe gaat een nieuwe sim aanvragen in z'n werk als je en e-sim gebruikt? Moet je ook naar een shop, of via klantendienst?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 11:07
door rtl
Neen, dat kan gewoon via klantenportaal.
Bij opties -> nieuwe sim