ok, ik zal hier ook mijn feedback geven
Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 120 keer
- Recent bedankt: 4 keer
@cadsite is gewoon dezelfde informatie die ze meegeven als in de mail die ze gestuurd hebben en meer niet dus toch wat oppervlakkig dan. Mss dat ze iedereen een algemene sms sturen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 686 keer
- Recent bedankt: 1 keer
my Wild guess: paniekvoetbal.
Ze weten waarschijnlijk (nog) niet echt goed wat er juist gebeurd is maar kunnen niet langer wachten om te communiceren en houden het bijgevolg zo vaag mogelijk en zo minimalistisch mogelijk om het zeker niet erger te maken dan het is. Terwijl ze wel goed beseffen dat er met de gegevens die WEL gecompromiteerd zijn serieuze dingen kunnen mislopen.
Zijt maar zeker dat elke communicatie nu via het legal departement passeert zodat ze maximaal ingedekt zijn.
Maar 't is een wild guess.
J.
Ze weten waarschijnlijk (nog) niet echt goed wat er juist gebeurd is maar kunnen niet langer wachten om te communiceren en houden het bijgevolg zo vaag mogelijk en zo minimalistisch mogelijk om het zeker niet erger te maken dan het is. Terwijl ze wel goed beseffen dat er met de gegevens die WEL gecompromiteerd zijn serieuze dingen kunnen mislopen.
Zijt maar zeker dat elke communicatie nu via het legal departement passeert zodat ze maximaal ingedekt zijn.
Maar 't is een wild guess.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/21 ... ht-orange/
Volgens Orange Belgium zijn intussen alle getroffen klanten geïnformeerd per e-mail en/of sms over het gegevenslek. Klanten van Hey, een onderdeel van Orange, zijn volgens het bedrijf niet betrokken. Op de klachten reageert Orange voorlopig niet.
Volgens Orange Belgium zijn intussen alle getroffen klanten geïnformeerd per e-mail en/of sms over het gegevenslek. Klanten van Hey, een onderdeel van Orange, zijn volgens het bedrijf niet betrokken. Op de klachten reageert Orange voorlopig niet.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 774 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik vond het zeer selectief en treffend dat VRTnws de informatie van Inti gewoon straal genegeerd heeft, ook in hun avondjournaal.
Ze beweren dan wel "geen tijd en mensen" te vinden om het avondjournaal in hun "Laat" format te presenteren in de vakanties, maar dit had nu toch wel een zij-item kunnen zijn, ofwel als interview in het journaal zelf, ofwel als gast in Laat.
Het journaal had even goed gewoon het persbericht van Orange letterlijk kunnen voorlezen.
Ze beweren dan wel "geen tijd en mensen" te vinden om het avondjournaal in hun "Laat" format te presenteren in de vakanties, maar dit had nu toch wel een zij-item kunnen zijn, ofwel als interview in het journaal zelf, ofwel als gast in Laat.
Het journaal had even goed gewoon het persbericht van Orange letterlijk kunnen voorlezen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
- Bedankt: 731 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van, dat de hey db totaal los van de orange db zou zitten.
Ik heb voor mijn dochter en mezelf toch een nieuwe SIM aangevraagd.
Ik heb voor mijn dochter en mezelf toch een nieuwe SIM aangevraagd.
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 50 keer
Ingeval een nieuwe sim aangevraagd ben je dan ook je nummer kwijt ,of gaat alleen de puk veranderd zijn ?
Ik heb dat nummer al vanaf Mobistar tijd en zit bij alle officiele diensten ...vandaar mijn tegenzin om andere sim
Ik heb dat nummer al vanaf Mobistar tijd en zit bij alle officiele diensten ...vandaar mijn tegenzin om andere sim
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- userbase crew
@Matt555 Je kan je nummer perfect behouden.
Sim swaps gebeuren vooral bij kapotte simkaarten, of destijds toen GSMs nog mini-SIMs hadden en je een nieuwe kocht die een micro- of zelfs nano-SIM vereiste.
Of bij mensen die hun PIN code niet meer wisten, en de PUK code kwijt waren.
Of die keer dat SIM card services (zoals betalingen) uitgevonden werden en oude kaarten dat niet aankonden, een technische upgrade dus.
Ik heb mijn simkaart al meerdere keren geswapt gezien, en nog altijd met hetzelfde telefoonnummer
Sim swaps gebeuren vooral bij kapotte simkaarten, of destijds toen GSMs nog mini-SIMs hadden en je een nieuwe kocht die een micro- of zelfs nano-SIM vereiste.
Of bij mensen die hun PIN code niet meer wisten, en de PUK code kwijt waren.
Of die keer dat SIM card services (zoals betalingen) uitgevonden werden en oude kaarten dat niet aankonden, een technische upgrade dus.
Ik heb mijn simkaart al meerdere keren geswapt gezien, en nog altijd met hetzelfde telefoonnummer

- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Normaal heb je hetzelfde nummer, enkel het nr van de SIMkaart en PUK zijn dan nieuw. Idem als je een defecte SIM zou hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- userbase crew
Je gaat inderdaad een nieuw SIMkaart nummer hebben (dat is puur technisch en ga je zelf nooit gebruiken, vergelijk het met het VIN nummer van een wagen).
En ook een nieuwe PUK code, maar die staat normaal op het kaartje waar je SIM kaart uit gebroken wordt; ook dit is onvermijdelijk maar maakt eigenlijk niks uit (want je houdt dat kaartje gewoon bij in de plaats van het vorige kaartje).
Je PIN code zal ook anders zijn, maar die kan je uiteraard snel en eenvoudig wijzigen
En ook een nieuwe PUK code, maar die staat normaal op het kaartje waar je SIM kaart uit gebroken wordt; ook dit is onvermijdelijk maar maakt eigenlijk niks uit (want je houdt dat kaartje gewoon bij in de plaats van het vorige kaartje).
Je PIN code zal ook anders zijn, maar die kan je uiteraard snel en eenvoudig wijzigen

- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 50 keer
Bedankt aan allen voor de geruststellende antwoorden m.b.t.behoud van mobiel nummer.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
Voor het geval ge nog geen smartphone zou hebben en uw simkaart/toestel al 20 jaar of ouder is, kan het wel zijn dat uw contacten nog op de simkaart zelf staan ipv op het toestel.
Die zou ge dan kwijt spelen.
Maar kunt ge gemakkelijk oplossen door ze gewoon op het toestel op te slaan.
Die zou ge dan kwijt spelen.
Maar kunt ge gemakkelijk oplossen door ze gewoon op het toestel op te slaan.
- Data technicus
- Elite Poster
Als ze echt iets met hun klanten in zouden zitten dan zouden ze iedere klant gewoon een nieuwe simkaart moeten opsturen zodat ze met die gelekte gegevens niks meer zijn.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
- Bedankt: 3761 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je hetzelfde telefoonnummer behoudt:
Mis ik iets?
Maar zolang je hetzelfde telefoonnummer behoudt:
- hebben de hackers een lijst met namen, adressen en telefoonnummers.
- zullen de SCAM oproepen op jouw nummer toch blijven komen
Mis ik iets?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 26 keer
philippe_d schreef: 6 dagen geleden Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je hetzelfde telefoonnummer behoudt:Zelfs als je uw nummer porteert naar een andere provider ...
Mis ik iets?
Ik denk dat het grote voordeel aan zelf een simswap doen, is dat de hakkers het dan niet meer kunnen doen.
Ze hebben met het simkaartnr en pukcode alles om zelf een simswap aan te vragen.
En als ze dat doen.... kunnen ze tot in itsme geraken
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden door het te porteren naar een andere provider. (Als je particulier bent.)philippe_d schreef: 6 dagen geleden Ik begrijp het voordeel van die SIM swap niet (buiten een remedie voor de gelekte PUK code)?
Maar zolang je hetzelfde telefoonnummer behoudt:Zelfs als je uw nummer porteert naar een andere provider ...
Mis ik iets?
Nu, als men ook uw klantennummer heeft, is een sim swap compleet nutteloos. Want dan kan men nog steeds uw nummer zonder enige problemen overzetten.
Bij een portering worden namelijk enkel gecontroleerd of gsm nummer en sim of klantnr overeenkomen. En met esim is een portering nog nooit zo simpel geweest, je moet zelfs niet meer wachten op een fysieke simkaart en de portering moet binnen de 24u na aanvraag uitgevoerd zijn.
Dus ja, simswap heeft zeker zijn nut als ze enkel uw simkaartnr en gsm nr hebben. Maar zolang ge niet weet wat ze effectief hebben, zijt ge nog steeds niet zeker.
De pukcode daarentegen is compleet nutteloos. Die heeft enkel nut als men uw simkaart fysiek in handen heeft. Verder kan er niets mee gedaan worden. Bij esims wordt er vaak zelfs geen puk code meer toegekend, want de simkaart zit op het toestel zelf.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 6 dagen geleden, in totaal 2 gewijzigd.
- Data technicus
- Elite Poster
@Freec voor in itsme te geraken moet je itsme op nieuw toestel activeren en dit moet met een andere methode dan met gsmnr zoals bv. bankkaart. Dus wat je zegt lukt niet.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 17 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Moet de nieuwe provider je identiteit niet controleren? Dus telefoonnummer kapen lijkt me enkel mogelijk als die ontvangende provider de wet niet naleeft. Mis ik iets?Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden ...
- Data technicus
- Elite Poster
@x0f Dan kan orange dit ook doen voor als er een nieuwe simkaart wordt aangevraagd. Dan moeten ze kijken of naam en adres gegevens overeen komen en als deze niet overeen komen dat ze dan geen Simswap uitvoeren he. Dan moet niemand geen schrik hebben.
-
- userbase crew
Tis te hopen van niet, of dat het hebben van de simkaart zelf afdoende is in dit geval (bij een fysieke swap in een winkel).
Want door Orange's idiote beperking staan niet al mijn prepaid kaarten op mijn naam, en als ze een nieuwe op uw naam registreren (hoger dan hun limiet) stopt een of andere oudere kaart gewoon ineens met werken.
Want door Orange's idiote beperking staan niet al mijn prepaid kaarten op mijn naam, en als ze een nieuwe op uw naam registreren (hoger dan hun limiet) stopt een of andere oudere kaart gewoon ineens met werken.
-
- Plus Member
Maar het is toch een verplichting van de wetgever? Als de provider je niet kent, moet je ofwel Itsme gebruiken of jezelf via IDscan/Selfie bekend maken voor dat je een nummeroverdracht kan aanvragen. Dus die paniek hier lijkt me wat overdreven...
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
De nieuwe provider heeft geen enkel inzicht in de database van de oude provider en kan dus niet zien of gij X, Y of Z zijt ginds.x0f schreef: 6 dagen geledenMoet de nieuwe provider je identiteit niet controleren? Dus telefoonnummer kapen lijkt me enkel mogelijk als die ontvangende provider de wet niet naleeft. Mis ik iets?Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden Met enkel uw telefoonnummer en simkaartnummer kan zonder enige moeite uw telefoonnummer gekaapt worden ...
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 26 keer
https://datanews.knack.be/nieuws/securi ... ping-doen/Bij een recente aanval op Orange Belgium is het gevaar voor zogeheten ‘SIM-swapping’ voor klanten weer iets verhoogd. Wat is dat en kan je daar zelf iets tegen doen?
-
- Plus Member
Ik weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Het enige wat telt is dat gij wel degelijk X zijt bij de nieuwe provider, als ge zegt dat ge X zijt. En dus kan ik wel uw nummer gerust kapen, zolang ik maar onder mijn eigen naam ingeschreven sta bij de nieuwe provider.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Ze staan bij de idioot aan de deur, inderdaad. Dus niet bij de persoon die de poen heeft geschept.x0f schreef: 6 dagen geledenIk weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Dat heet een "katvanger".
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
x0f schreef: 6 dagen geledenIk weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Dezelfde idioten die hun bankkaart uitlenen aan phishers voor een snelle cashgrab en daarna liggen te wenen bij meneer de rechter dat ze niet wisten dat al he gestorte geld crimineel en traceerbaar was. Maar ze hebben toch €500 cash gekregen voor een weekske.
Edit: het eerste beste artikel over 3 zo’n idioten.
https://www.hln.be/kortrijk/drie-mannen ... ~abd2bb73/
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 47 keer
Beide argumenten werken wel in een rechtbank of het volgend: heb er zo 2 gekend tegen mezelf die opschorting van straf hebben gekregen omdat bewezen is dat ze mentale beperking hadden (1 heeft in en uit in instellingen gezeten). Voor alle duidelijkheid, ik heb al het geld terug gezien maar dat sluit geen strafzaak uit natuurlijk. De schadevergoeding toegewezen aan mij was 300 euro maar dat komt achteraan op de schuldenlijst bij collectieve schuldbemiddeling dat kan kwijtgescholden worden na een succesvol traject.
Ahja, ik ben er niet boos over ofzo.
Ahja, ik ben er niet boos over ofzo.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
- Bedankt: 731 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Kleine update:
Gisteren online 2 simkaarten besteld voor Hey. Een kwartier geleden zaten ze in de bus en de eerste GSM heeft zijn nieuwe SIM.
Dit werkte onmiddellijk.
Gisteren online 2 simkaarten besteld voor Hey. Een kwartier geleden zaten ze in de bus en de eerste GSM heeft zijn nieuwe SIM.
Dit werkte onmiddellijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Is er een kost verbonden aan het vervangen van een kaart, ook al werkt ze nog (Hey Telecom)? Wat ze kunnen zien, want anders zou ik geen gesprekken kunnen voeren...
Bijkomend, ondertussen bijna dagelijks telefoontjes van +33, +44, +31 op dit moment. Toch benieuwd of dit echt niet gerelateerd is.
Bijkomend, ondertussen bijna dagelijks telefoontjes van +33, +44, +31 op dit moment. Toch benieuwd of dit echt niet gerelateerd is.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 58 keer
Ik heb er gisteren ook een nieuwe aangevraagd, en vandaag ontvangen, bij Hey. Er staat nergens een kostprijs vermeld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 59 keer
Zoon van en kennis van mij is zo een geldezel geweest... die gasten hun brein zelfs al zijn ze 16 17 dat werkt nog niet helemaal op volle toeren, ontbreken soms logica....zomaar idioten noemen is zeer kort door de bocht...Sommige mensen zijn ook goedgelovig..Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geledenx0f schreef: 6 dagen geledenIk weet dat er idioten rondlopen maar wie zou zoiets in zijn hoofd halen als zijn echte identiteit gekend is? Bij misbruik zal Orange maar al te graag zelf klacht indienen en staan ze direct bij jou aan de deur...Fallschirmjaeger schreef: 6 dagen geleden
Dezelfde idioten die hun bankkaart uitlenen aan phishers voor een snelle cashgrab en daarna liggen te wenen bij meneer de rechter dat ze niet wisten dat al he gestorte geld crimineel en traceerbaar was. Maar ze hebben toch €500 cash gekregen voor een weekske.
Edit: het eerste beste artikel over 3 zo’n idioten.
https://www.hln.be/kortrijk/drie-mannen ... ~abd2bb73/
Tom