Wij willen een vriendelijker Userbase ?!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik blijf het raar vinden, ga naar om het even welk ander forum, en off-topic gaan wordt niet geapprecieerd, en je wordt daar ook op bestraft.
Hier mag dit in sommige subforums zonder enig probleem.
Dat lijkt mij echt op maat gesneden van een aantal leden, die dat dan ook voortdurend doen.
Ik kan alleen maar denken dat dit is om politieke propaganda te kunnen verspreiden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dat is toch ook wat Philippe zegt? In de maatschappij topics wordt niet gemodereerd op inhoud... Ik weet niet waarom jij daar per se iets politiek wil in zien?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Hier nog even de aankondiging van de creatie van het maatschappelijke uitdagingen subforum: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=55070

De enige reden van bestaan van dit subforum is net om alle off topic posts die overal in het forum gebeurden, tegen te gaan, alsook de niet technische discussies te centraliseren. En tot nu toe heeft dat redelijk goed gewerkt eigenlijk.

Diegene die zich uit die "jungle" willen houden, kunnen dat perfect door lid te worden van de opt out groep: https://userbase.be/forum/ucp.php?i=167 . Dan krijg je die topics niet meer in de zoekresultaten of in je new topics lijst. Als je nog een stuk verder wil gaan, dan kunnen we je in een groep steken waardoor je het forum totaal niet meer ziet.

In dat forum modereren we op gebruikers. Dit wil zeggen dat gebruikers die het te bont maken hun toegang tot maatschappelijke discussies kunnen verliezen. Dat is in het verleden twee of drie keer gebeurd. Dus kom je ermee weg als je eens liegt? Waarschijnlijk wel. Als je blijft liegen gewoon met de bedoeling om de boel op te stoken, dan zal je vroeg of laat wel geweerd worden uit dat forum.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 25 sep 2022, 12:02 Dat is toch ook wat Philippe zegt? In de maatschappij topics wordt niet gemodereerd op inhoud... Ik weet niet waarom jij daar per se iets politiek wil in zien?
Het gaat mij niet om modereren in het algemeen, maar om offtopic gaan, iets wat je op geen enkel ander forum zult vinden (op politics.be, bijv.)
Dat het hier offtopic dan voortdurend over politiek gaat, is geen toeval.
Sommigen zitten hier duidelijk aan partijpolitiek te doen.
Laatst gewijzigd door boulder 25 sep 2022, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Heel veel maatschappelijke thema's zijn nu eenmaal doordrongen van politiek. Kun je een voorbeeld geven van waar het echt off-topic is?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik geef maar een voorbeeld in kleine frustratie van de dag ging het van een kleine frustratie naar een hele discussie.

Dat is alleszinds al een voorbeeld.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 25 sep 2022, 14:53 Heel veel maatschappelijke thema's zijn nu eenmaal doordrongen van politiek. Kun je een voorbeeld geven van waar het echt off-topic is?
Oekraïneforum, en dan discussie erbij sleuren over veiligheid van kernenergie, maar er zijn er vele andere.
Ik volg meestal maar een paar topics tegelijk, ik heb geen zin om over regeringsvorming te lezen en standpunten opgedrongen te krijgen, als ik in een forum over Oekraïne zit te lezen.

Maar omgekeerd heb ik het ook al meegemaakt.
Zelf subforum over "docu's en docureeksen" gemaakt.
Op een bepaald moment zag ik een docu over kernenergie, dan wordt mijn post verplaatst naar een ander subforum over kernenergie, terwijl ik dat forum helemaal niet volg.
Het was ook niet off-topic want het ging over een documentaire die ik gezien had en het topic heet "Docu's en docureeksen tips" ("Posts over Pano over energieprijzen en de bijbehorende discussie naar https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=61266 verplaatst.")
Dat dat toevallig het lievelingstopic is van iemand die heel veel off-topic gaat zal wel toeval zijn...

Wie dus op zoek was naar een tip over een goede documentaire, zal die niet meer terugvinden in het juiste forum, het andere forum waar het naartoe verplaatst is, volg ik niet, en ik wil niet gedwongen worden om allerhande andere forums te gaan volgen omdat mijn posts verplaatst worden, ook al zijn ze perfect on topic.

Want morgen is er misschien een interessante documentaire over fake news, dan meld ik dat en wordt die ergens vergooid naar een forum over fake news dat ik niet volg.
De week daarna een over woke, en dan wordt die vergooid naar een forum over de woke problematiek.
Met die houding wordt het forum over documentaires dan natuurlijk leeg na een tijdje, want elk topic wordt verplaatst naar een ander subforum.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

boulder schreef: 25 sep 2022, 14:45
woutervh schreef: 25 sep 2022, 12:02 Dat is toch ook wat Philippe zegt? In de maatschappij topics wordt niet gemodereerd op inhoud... Ik weet niet waarom jij daar per se iets politiek wil in zien?
Het gaat mij niet om modereren in het algemeen, maar om offtopic gaan, iets wat je op geen enkel ander forum zult vinden (op politics.be, bijv.)
Dat het hier offtopic dan voortdurend over politiek gaat, is geen toeval.
Sommigen zitten hier duidelijk aan partijpolitiek te doen.
Als jouw interesse vooral uitgaat naar maatschappelijke thema's, zijn andere fora waarschijnlijk veel geschikter dan Userbase.
Wij hebben de regels eenvoudig gemaakt:
  1. In het subforum "Maatschappelijke uitdagingen" wordt in de regel niet gemodereerd (dus ook niet op "off-topic").
  2. Op de rest van Userbase wordt wel gemodereerd (zo goed we kunnen :oops: ).
Zoek daar geen reden achter, of politiek ingegeven.
Wie zich met onze regels niet kan verzoenen, kan beter het Forum verlaten?
boulder schreef: 25 sep 2022, 15:06 Wie dus op zoek was naar een tip over een goede documentaire, zal die niet meer terugvinden in het juiste forum, het andere forum waar het naartoe verplaatst is, volg ik niet, en ik wil niet gedwongen worden om allerhande andere forums te gaan volgen omdat mijn posts verplaatst worden, ook al zijn ze perfect on topic.

Want morgen is er misschien een interessante documentaire over fake news, dan meld ik dat en wordt die ergens vergooid naar een forum over fake news dat ik niet volg.
De week daarna een over woke, en dan wordt die vergooid naar een forum over de woke problematiek.
Met die houding wordt het forum over documentaires dan natuurlijk leeg na een tijdje, want elk topic wordt verplaatst naar een ander subforum.
Als je vindt dat een post ten onrechte verplaatst werd, dan kan je dat gewoon melden.
In het voorbeeld dat je hierboven aanhaalt is het waarschijnlijk fout gegaan, waarvoor onze excuses.
De mod van dienst had een verwijzing moeten achterlaten naar de nieuwe topic.

Gelieve daar echter geen politiek in te zien, het is soms een moeilijke overweging of we bepaalde discussies moeten afsplitsen....
Misschien hadden we jouw originele post (docu over kernenergie) moeten laten staan, maar de daarop volgende discussie verplaatsen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het op veel fora hetzelfde probleem is. Zelf probeer ik het te negeren, de technische posts doe ik nog. De maatschappelijke discussies, tsja sommige dingen lees ik, en ik kan begrijpen dat mensen andere meningen hebben. Gelukkig maar anders zouden we een zeer bizarre maatschappij hebben, het probleem is op alle fora dat het voor een groep mensen altijd neer komt op roepen en niet degelijk onderbouwen. Persoonlijk kan ik best om met aan andere mening die niet strookt met mijn idee erover als het maar correct en objectief onderbouwd is. Maar fora zijn een weerspiegeling geworden van de maatschappij, waar mensen harder zijn geworden, meningen extremer. Maar communiceren en discussiëren is iets wat verdwijnt, het debat is dood, zelfs het politiek debat op zondag, dit wordt nu in 140 karakters taal gevoerd ipv inhoudelijk tov elkaar.

Op tweakers speelt dat probleem al heel lang, en daar zie ik dat ik nog beetje technische en grote topics meeneem en de rest 90% van mijn activiteit is in een afgesloten deel van tweakers, waar nog veel meer respect heerst en correct gediscussieerd wordt zelfs over maatschappelijke dingen zonder enige noodzaak to moderatie. Maar het is idd vooral mensen die een vrij grote bijdrage geleverd hebben reeds aan het forum. En de regels zijn duidelijk dat helpt, denk eens er uit altijd er uit. Dit wil niet zeggen dat ik hier op UB pleit voor zo een systeem.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Wat mij betreft is het simpel en onschuldig: het ene woord leidt namelijk tot het andere... en dan wordt het moeilijk om een einde te maken aan de nieuwe gedachtengang. En meteen een nieuw topic starten is geen automatische refleks, of misschien ook niet gewenst...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 25 sep 2022, 16:14 Gelieve daar echter geen politiek in te zien, het is soms een moeilijke overweging of we bepaalde discussies moeten afsplitsen....
Misschien hadden we jouw originele post (docu over kernenergie) moeten laten staan, maar de daarop volgende discussie verplaatsen ...
De verwijzing stond er wel nog, maar waarom moet zoiets verplaatst worden?
Er zal altijd wel een forum zijn dat ook toevallig iets met een post te maken heeft.
Ik had het begrepen als het iets off-topic geweest was.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Goztow schreef: 25 sep 2022, 12:08 In dat forum modereren we op gebruikers. Dit wil zeggen dat gebruikers die het te bont maken hun toegang tot maatschappelijke discussies kunnen verliezen. Dat is in het verleden twee of drie keer gebeurd. Dus kom je ermee weg als je eens liegt? Waarschijnlijk wel. Als je blijft liegen gewoon met de bedoeling om de boel op te stoken, dan zal je vroeg of laat wel geweerd worden uit dat forum.
philippe_d schreef: 24 sep 2022, 13:55 In de regel wordt er in dit Subforum niet gemodereerd naar inhoud
  • Ja, je mag in dit Subforum zo veel off-topic gaan als je wilt...
  • ja jullie mogen in dit Subforum zoveel zeveren als je wilt, andere Forumleden zullen gepast antwoorden, wij niet.
  • daar mag je Trump een clown noemen, pro-Russische meningen hebben, liegen zoveel je wilt, whatever ...
Zolang de algemene gedragsregels gevolgd worden ...

Wat is het nu? Zoveel liegen als je wilt, of blijven liegen en geweerd worden? :?

Ik blijft het raar vinden, er zijn er bvb in het Oekraïne topic toch wel enkelen die de boel constant opstoken. Perfect normaal. Ik zie die niet geweerd worden, ook al worden ze toch behoorlijk persoonlijk op het randje af.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren. Toegang tot dit subforum is zeker geen recht, maar een privilege. Geweigerde toegang tot dit subforum betekent echter nog geen ban van het ganse forum.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Laten we eerlijk zijn, iedereen gaat wel eens off topic en we hebben dat allemaal wonderwel overleefd :) Is het vervelend en te vermijden, ja, maar laat ons er ook geen drama van maken dat het niet is. Veel topics zijn nu eenmaal verwant en dus krijg je automatisch posts die deels off topic zijn, dat is gewoon onvermijdelijk.

De mods reageren er ook vaak wel degelijk op en dat is terecht, de topic gaat dan weer in de juiste richting en het einde van de wereld is zo weer vermeden.

Veel erger zijn de persoonlijke verwijten. Die zie je ook in andere delen dan de maatschappelijke discussies omdat ze overwaaien. Mensen onthouden zo'n verwijt en vormen zich een beeld van de persoon die ze maakt om daarna dan ook op te reageren. Zo krijg je escalaties en situaties die meer op een gevecht lijken dan een discussie.

Een aantal regels op onszelf toepassen zou veel kunnen voorkomen:
- reageer op de boodschap en niet op de persoon
- vermijd zoveel mogelijk emotionele inhoud en blijf zo zakelijk mogelijk of geef aan dat uw post niet zo serieus bedoeld is (smiley)
- check uw post nog eens VOOR je hem post en verwijder alles wat niets past binnen de 2 voorgaande regels

Voor de mods is maar één ding van tel: snel reageren, voor het vuur zich kan verspreiden. Dat is ook voor hun een voordeel want veel minder werk als gevolg.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 136 keer

De tijd dat het forum hier volstond met topic's "hoe kan ik twee computers op de telenet modem krijgen" " hoe maak ik een crossover utp kabel" e.d. is natuurlijk voorbij.

Een forum verandert van onderwerpen tijdens de jaren en dat is perfect normaal. Als je 10 jaar geleden zou gezegd hebben dat er bijna iedere dag een frontpage post komt over een aankondiging van een auto. Of podcasts over warmtepompen en de energietransitie e.d. zou iedereen raar kijken. Nu zijn dit de meest gelezen en de topics met de meeste reacties op tweakers.net
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”