1207 schreef:boulder
het fundamentele probleem is nog steeds hetzelfde
de hele film/media-industrie blijft vasthouden aan de bedrijfsmodellen, principes, mechanismes en de filosofie uit de jaren 80 en 90
elke technologische verandering draait erom om ergens in de jaren 80 te kunnen blijven steken
Het is dan ook gemakkelijk om tegen een ander te roepen dat hij maar iets nieuws moet uitvinden.
Ik weet niet welk beroep jij hebt, maar als ze morgen tegen u roepen dat het allemaal anders moet, en dat ze u geen cent meer willen betalen voor uw werk, ik vraag mij af hoe creatief jij zult zijn om met iets anders af te komen.
Bovendien,
elk voorstel wordt direct afgeschoten.
Wat hebben we al gezien ?
* reclameblokken niet meer kunnen doorspoelen? Antwoord : NJET.
* kortere reclameblokken maar dan met gepersonaliseerde reclame, niet door te spoeelen? Antwoord : NJET
* betaalzender van maken? NJET
Dus samengevat : het mag niets kosten, en toch moet het op de een of andere manier blijven bestaan.
Wat voor eisen zijn dat eigenlijk?
Dat een ander dus voor niets moet werken...
1207 schreef:de muziekindustrie heeft het begrepen met hun streamingmodellen
Is dat gratis dan?
Hoe komt het toch dat als het via streaming is, dat je wel wilt betalen, en als het gewoon op TV is niet?
Het lijkt wel een fetisj.
Ik wil ook niet alles streamen, want dan moet ik overal datavolume hebben, en ben ik niet zeker dat ik mijn muziek binnen 3 maanden nog altijd kan beluisteren.
1207 schreef:netflix is ook mee al worden die ook nog altijd gedeeltelijk lamgelegd in de filosofie vd jaren stilletjes.
En is Netflix nu gratis?
Als ik kijk naar hun site kost dat 14€/maand als je het in 4K wilt, 11€/maand in HD.
En je krijgt alleen Amerikaanse series, en wat oudere films.
Niet al die andere programma's die je op TV ziet.
Je kunt niet zeker zijn dat wat je nu ziet binnen een maand nog altijd beschikbaar is, in tegenstelling tot als je het locaal opneemt.
Is dat dan zo fantastisch qua prijs?
En houd er dan rekening mee dat Netflix nog maar in een beginperiode zit, een periode waarin ze graag veel nieuwe klanten lokken.
1207 schreef:zenders moeten zich aanpassen willen ze overleven, ben eens benieuwd wanneer ze het snappen
Ik ben eens benieuwd wanneer kijkers gaan snappen dat TV maken geld kost, veel geld, en dat je dus niet kunt verwachten dat dat allemaal gratis is.
Het is vreemd dat je dat wel snapt als het via Netflix passeert, maar niet als het via de kabel gaat.
MaT schreef:Ik heb een voorbeeld gegeven van een doorsnee huishouden.
Wat was de penetratiegraad van filmnet in de jaren 90 vs play(more) nu?
Hoeveel mensen gebruiken 1 CI+ kaartje als enige manier van kijken (en hebben een TV waarmee ze opnamefunctionaliteit hebben)?
Je moet eens leren eerlijke vergelijkingen doen, en niet voortdurend alles door elkaar halen.
Je had het over dat analoog niets kostte, dat je niets van bakjes nodig had.
Welnu, dan moet je niet afkomen met een vergelijking met een digicorder, want dan kon je ook niet opnemen.
De oplossing die het dichtst aanleunt bij jouw analoge TV en toch digitaal is, is met die CI+ module, en zoals gezegd kost die 79€ eenmalig, zeer weinig dus.
Als je mogelijkheden met opnemen met vergelijkt had je bij analoog
wel een extra bakje nodig : een (S)VHS recorder, een DVD recorder, een harddisk recorder, een PC met Windows Mediacenter Edition, ...
Die bakjes kostten ook geld, en waren ook onderhevig aan technologische veroudering, en 2 opnames met hetzelfde bakje was al zelden gezien.
Dus als je vergelijkt, doe het dan eerlijk!
MaT schreef:Je betaald tenslotte al genoeg aan de staat je belasting op aankoop en onderhoud van je auto, BIV, wegenbelasting, belasting op brandstof en verzekering,... om te mogen rijden op de wegen.
Je vergelijking is weeral totaal van de pot gerukt.
Mocht het nu zo zijn, dat je het over TOLWEGEN hebt, dan zou je een punt hebben.
Denk aan de Liefkenshoektunnel.
Dat is zo'n project waar de Overheid maar een deeltje van de kosten betaalde, en in ruil een privé firma liet investeren, en dan tol heffen in ruil.
Welnu, ze zouden ook kunnen zeggen : we zetten reclameborden, en financieren daarmee die weg.
Dan zou jij komen klagen dat je verplicht wordt naar die borden te kijken, maar tegelijk weigeren tol te betalen.
Dat is dus alles voor niets willen, en dat blijft niet duren.
r2504 schreef:En ondertussen beginnen meer en meer content providers een eigen streaming dienst... het resultaat is dat jij als klant uiteindelijk je portomonee nog meer zal moeten open doen (ipv wat reclame te kijken - er zijn trouwens wetten over hoeveel minuten reclame/uur is toegelaten) en we opnieuw met een versplintering zullen zitten. Ik hoop dat je beseft dat je als consument altijd aan het korste eindje zal trekken.
Volledig gelijk, het erge is dat het altijd diegene zijn die alles voor niets willen hebben die ervoor zorgen dat het systeem in elkaar zakt, en achteraf zijn het weer de eerste die komen jammeren dat het allemaal zo duur geworden is.
Nu moet het huidige systeem wat hen betreft zo snel mogelijk kapot.
Alles moet naar streaming, is hun motto.
Maar ja, eens de concurrentie van de klassieke TV weg is, hebben de nieuwe spelers natuurlijk vrij spel om hun prijzen te zetten.
En zoals je zegt, alles versnipperd, een stukje bij Netflix, een ander bij Disney, nog een ander bij Youtube.
En natuurlijk, diegene die denken dat ze het licht gezien hebben, denken dat de prijzen en voorwaarden gaan blijven zoals ze nu zijn.
Netflix gaat dus aan 11€/maand blijven voor HD, en voor eeuwig met 2 accounts kunnen gedeeld worden.
Mijn voorspelling is dat die prijs omhoog zal gaan, of de HD formule zal niet meer beschikbaar zijn (voor nieuwe leden), en het zal niet meer zo simpel zijn om te delen met meerdere.
En Youtube zal ook niet gratis blijven, volgens mij gaat er dan een premium aanbod bijkomen, maar de streaming believers denken dat dat ook allemaal gratis zal bljven.
Merk ook op dat ik jaren geleden al gezegd heb : let op, als iedereen on-demand zaken opvraagt, dat de videotheken dan zullen verdwijnen.
Zoals altijd werd ik weggelachen, ik zag het allemaal veel te somber in, die videotheken verdienden massa's geld, die gingen zeker niet verdwijnen.
Hoeveel zijn er nu nog?
Bijna geen meer.
En in dit debat hoor je dan sommigen klagen dat die videotheken verdwenen zijn.
Straks ga je hetzelfde zien met de commerciële zenders, eens alles via streaming gebeurt, kan elke uitzending apart doorgerekend worden.
Blijkbaar snappen de mensen nog altijd niet.
petrol242 schreef:@ Boulder : Ik begrijp jouw standpunt dat zegt dat iemand moet betalen voor het maken van programma's. Dat is nogal evident.
Het klopt dat programma's maken duur is, maar we hebben hier met bedrijven te maken en die willen uiteraard maximale winst genereren. Als we naar de jaarcijfers van die bedrijven kijken, kan je gerust stellen dat het maken van die programma's perfect gefinancierd is.
Het helpt altijd als je je eventjes in de plaats van een ander stelt.
Stel dat ik grote baas ben van de VMMa, als ik dan zie dat bijv. tijdschriften waar ik aandelen in heb achteruitgaan qua winst, TV ook of net heel lichtjes stijgt, terwijl ik er wel miljoenen kapitaal tegenaan gooi, en dus risico's loop, dan zou ik toch opletten of het wel nog de moeite waard is.
Winst is onder andere een vergoeding voor risico dat je loopt.
Als ze tegen u zeggen : geef mij 100.000€ en misschien heb je straks 200.000€, maar het kan ook zijn dat het straks weg is, dan ga jij niet tevreden zijn met een kleine winst, want je liep enorme risico's.
En als ze er dan nog bijzeggen dat om die winst te behalen je keihard moet werken, ga je al helemaal niet meer tevreden zijn met een kleine winst.
petrol242 schreef:Als TV maken niet opbracht, was het al lang naar de verdoemenis gegaan.
Er zijn anders al heel wat zenders die verdwenen zijn, dus zo eenvoudig is het allemaal niet.
petrol242 schreef:De persgroep had bijvoorbeeld in 2016 een netto courante winst van 117 miljoen euro en in hun voorstelling daarvan zijn ze heel enthousiast over TV...
De Persgroep dat is radio, TV, nieuwe media, ...
Waarom zie je steeds meer concentraties?
Ook om verliezen in de ene sector te kunnen compenseren met winsten in andere.
petrol242 schreef:Als TV maken niet opbracht zou Telenet bijvoorbeeld ook niet daarmee begonnen zijn.
Ik denk dat Telenet zich eerder voorbereidt op de toekomst zoals jullie die zo graag zouden wensen.
Een waarbinnen er geen commerciële zenders meer zijn, en de distributeurs meer en meer zelf content maken.
Content die ze dan eerst op hun eigen premium kanalen loslaten, en pas later op gewone TV (denk bijv. aan "Chaussée d'Amour").
De houding van de klanten drijft dus net commerciële zenders in de handen van de distributeurs.
Het zou mij niet verwonderen dat op een dag Proximus VTM overkoopt.
Is het dan dat dat jullie willen?
iceke schreef:Soit, ondertussen hebben we hier alles buiten gesmeten en kijken we voor 90% naar youtube (waar je de reclame trouwens kan doorspoelen na 4 seconden, tiens, tiens, tiens)netflix/amazonprime en die andere 10% streamen we
En natuurlijk gaat Youtube voor eeuwig gratis leven, want daar zit geen commercieel bedrijf achter dat winst wil maken, maar een bende geitewollen sokken hippies die iedere dag geld van hun spaarboekje halen om dat allemaal gratis te kunnen financieren.
Geloof je het zelf?
Trouwens, met de content die ik op Youtube vind zou ik toch mijn TV avond niet kunnen vervangen.