Vlotter wisselen van vaste telecomoperator

Nieuws omtrent telecommunicatie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

MaT schreef: Het belangrijkste zijn de gevolgen die er indirect kunnen zijn:
  • Vrijgeven van login en VoIP gegevens. Als je een eigen modem kan gebruiken hebben de ISP's geen reden om dit achter te houden.
  • Hogere drempel om hun gesloten ecosystemen uit te bouwen zoals de netwerkfuncties bij de digibox/corder.
  • Meer concurrentie op de modem en AIO markt = sneller dalende prijzen en meer innovaties bij nieuwe producten. De toestellen van AVM bijvoorbeeld al bekeken? Zijn zeer mooie toestellen met veel functionaliteit die zeer toegankelijk zijn voor de gewone mens. Door die beperkte troep die we nu hebben (zowel internet als TV) hebben veel mensen amper een idee van wat mogelijk is.
  • Vlotter wisselen van ISP die dezelfde technologie gebruikt. De modem moet dan immers niet vervangen worden, enkel nieuwe gegevens ingeven (He, daar gaat dit topic immers over :) ). Lees ook mijn onderschrift.
- die gegevens krijg je -voor zover ik weet- nog steeds (pxm op papier, scarlet van tech of als je belt, edp op papier(?)
- eigen digibox lijkt me helemaal zinloos en kostopwekkend
- "sneller dalende prijzen" als je de modem gratis krijgt *kuch* en innovatie heeft het merendeel van de klanten niet nodig
- avm idd, maar 0 euro vs 199+ euro is voor "de gewone mens" ook rap besloten, je spiegelt je eigen idee te snel af op de algemene mening.
en "amper wat mogelijk is", een groot deel van de mensen zijn van het typen "naar google surfen om in google te zoeken naar google", dusseh...
- vlotter wisselen met dezelfde technologie: pxm laat de modem gewoon staan als je contract opzegt en die moet ook niet vervangen worden. de bb3 werkt bij alle xdsl providers, dus ook daar weer: no problem.

ik was overigens ook van jou mening in het begin, en ik had toen een fritzbox (tot vectoring hier gekomen is), maar uiteindelijk...
de telefoonfunctie gebruikte ik na een tijdje niet meer, de voicemail heb ik nooit gebruikt, de dynamic dns kan de bb3 ook, dhcp en andere netwerkzaken doe ik met zentyal, ...

moest pxm je hun modem verplichten + andere modems niet toelaten (ze laten die toe, indien getest, en dat kan dus door andere providers alsook fabrikanten) + moest je voor de modem betalen, dan zou ik zeggen ok, je hebt nog een punt... maar hier heb je er toch echt geen.
(overigens, wat betreft die keuring door pxm: er zijn meer als genoeg zaken die eerst een keuring doormoeten alvorens je ze kan krijgen in belgie en europa, dus daar is pxm niet in fout imho)
MaT schreef:
Splitter schreef:toevoeging op de "vlotheid" bij de mobiele operator: base f*cked up my transfer.
blijkbaar hebben ze het nu geflikt om niet enkel de nummeroverdracht niet te hebben uitgevoerd... maar ook het originele nr van de simkaart te activeren
Dat heeft niets met vlotheid te maken maar met het correct uitvoeren van de procedure en het maken van (menselijke) fouten. Dergelijke zaken zullen helaas altijd wel voorkomen, ongeacht hoe vlot je je nieuwe abonnement kan aanvragen.
dus: iets dat bij MV *nooit* problemen heeft gegeven (aanvraag - sim ontvangen - sms sturen - nummer overgezet) en bij base (elke!) keer misloopt heeft niets met vlotheid te maken?
ahum: bestelling => simkaart ontvangen => surfen naar een site en zeggen om te activeren => datum ingeven (ik kies expres een datum verder als een week in de toekomst) => kaartje helemaal niet actief op gezegde datum => probeer ermee te bellen, kom automatisch bij de klantendienst "om de simkaart te activeren" => meld dat de overdracht niet gebeurd is => "we geven het door" => maak 's avonds nog een ticketje op de site aan hiervoor; met melding ervan => krijg 1 dag later telefoon "het zou in orde moeten zijn" => nummer niet overgedragen, simkaartnr actief

correct uitvoeren en geen fouten maken noem ik ook als onderdeel van VLOT.
noem je het VLOT als je 3 weken op een lasploeg moet wachten? dacht het niet, thans is dat ook vaak procedure (plannen opvragen e.d.)
en "fouten maken"... ik zal altijd zeggen dat het best kan, maar élke! keer ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 6 keer

Splitter schreef:als je de modem gratis krijgt *kuch*
Hoezo gratis modem? Sinterklaas bestaat niet en dit is gemakkelijk te bewijzen met een praktijkvoorbeeld:
Bij Proximus betaal ik voor onbeperkt internet via VDSL2 mét Bbox3-modem 48,20 euro/maand en éénmalig 59 euro aansluitingskost.
Bij United Telecom betaal ik voor onbeperkt internet via VDSL2 zonder Bbox3-modem 33,99 euro/maand en éénmalig 59 euro aansluitingskost.
Je spaart dus 14,21 euro/maand uit door zelf een modem te kiezen. Als je een Fritz!Box 7490 (60 maanden garantie!) koopt ben je 189 euro kwijt. Na 14 maanden heb je die modem dus al volledig terugverdiend.
De Bbox3 is dus helemaal niet gratis. Integendeel.
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 14 keer

http://www.united-telecom.be/nl/particulier/internet 39,99 per maand
Wifi/Voice modem 99€ (éénmalig)

bbox3 "kost" dus 8,21 /maand bij proximus maxi

proximus bied ook goedkopere paketten en packs aan

het is maar wat je nodig hebt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Het belangrijkste zijn de gevolgen die er indirect kunnen zijn:
Indirect kunnen zijn... ze hebben dus totaal niets te maken met de vrije keuze op zich.
MaT schreef:Vrijgeven van login en VoIP gegevens.
Wat heeft dat in hemelsnaam met een eigen modem te maken... providers kunnen die gegevens vandaag ook geven.
MaT schreef:Hogere drempel om hun gesloten ecosystemen uit te bouwen zoals de netwerkfuncties bij de digibox/corder.
Misschien maakt men de drempel nog hoger zodat je wel uit pure ellende een modem van de provider kiest.
MaT schreef:De toestellen van AVM bijvoorbeeld al bekeken? Zijn zeer mooie toestellen met veel functionaliteit die zeer toegankelijk zijn voor de gewone mens. Door die beperkte troep die we nu hebben (zowel internet als TV) hebben veel mensen amper een idee van wat mogelijk is.
Een modem heeft geen "functionaliteit" (die zet gewoon een electrisch signaal om)... ondanks al twee lange threads kan je dus nog steeds niet het verschil maken tussen een modem en een router (welke je vandaag reeds vrij kan kiezen bij iedere provider !).
raf1 schreef: Bij Proximus betaal ik voor onbeperkt internet via VDSL2 mét Bbox3-modem 48,20 euro/maand en éénmalig 59 euro aansluitingskost.
Bij United Telecom betaal ik voor onbeperkt internet via VDSL2 zonder Bbox3-modem 33,99 euro/maand en éénmalig 59 euro aansluitingskost.
Je spaart dus 14,21 euro/maand uit door zelf een modem te kiezen.
Dat is logica waar ik plat van op m'n buik ga... ROFL :!: Het verschil in prijs tussen beide bedrijven volledig toekennen aan de modem :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Dat is logica waar ik plat van op m'n buik ga... ROFL :!: Het verschil in prijs tussen beide bedrijven volledig toekennen aan de modem :bang:
Dat heb ik nooit zo gezegd. Ik heb alleen gezegd dat het duurdere abonnement bij Proximus bewijst dat de Bbox3 niet gratis is.
Anders moet jij of Splitter mij eens uitleggen hoe Proximus aan gratis modems komt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Dat heb ik nooit zo gezegd. Ik heb alleen gezegd dat het duurdere abonnement bij Proximus bewijst dat de Bbox3 niet gratis is.
Die logica blijft even absurd... het bewijst gewoon niets (over de Bbox).

Het enige dat het bewijst is dat de ene provider duurder is dan de andere... maar of dit vanwege een modem is, een betere verloning van z'n personeel, grotere support afdeling, meer marketing, meer shareholders value, ... daar hebben jij en ik het raden naar.
raf1 schreef:Anders moet jij of Splitter mij eens uitleggen hoe Proximus aan gratis modems komt.
Die modems zijn inderdaad niet gratis (al kan men dat misschien terug uitsparen via minder support ?) voor de provider... maar zolang ik bij een provider geen twee identieke formules zie met en zonder modem kan jij als klant niet besluiten dat een modem voor jou niet gratis is.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

raf1 schreef:
Splitter schreef:als je de modem gratis krijgt *kuch*
Hoezo gratis modem? Sinterklaas bestaat niet en dit is gemakkelijk te bewijzen met een praktijkvoorbeeld:
Bij Proximus betaal ik voor onbeperkt internet via VDSL2 mét Bbox3-modem 48,20 euro/maand en éénmalig 59 euro aansluitingskost.
Je spaart dus 14,21 euro/maand uit door zelf een modem te kiezen. Als je een Fritz!Box 7490 (60 maanden garantie!) koopt ben je 189 euro kwijt. Na 14 maanden heb je die modem dus al volledig terugverdiend.
De Bbox3 is dus helemaal niet gratis. Integendeel.
ok, hoe belachelijk dan ook... ik speel mee: scarlet, int+tv+tel kost je 39 euro / maand met 99 euro eenmalige kost voor een volledige installatie.
ook hier is de modem gratis.
het is maar hoe beperkt je naar "praktijk"voorbeelden kijkt... ik zou de hogere prijs eerder toedragen aan logische zaken (groter bedrijf, meer vestigingen, meer onkosten dan UT, ...)

laten we eens kijken naar jouw oplossing versus mijn oplossing als het je om geld draait, en de modem niet gratis is voor de klant:

4 jaar united telecom + fritz + installatie: 1879.52 euro en GEEN tv
4 jaar scarlet + inbegrepen modem + installatie: 1971 euro MET TV

op 4 jaar tijd kost het je dus nog geen 100 euro meer EN JE HEBT ER TV BIJ... dat is dus minder als 2 euro per maand verschil om ook nog tv te hebben.
nugoed, je zal vast wel een of andere totaal foute redenering verzinnen om ook dit weer niet te moeten aanvaarden.

doe dat dan x 2, dus 8 jaar... en je zal bij scarlet misschien al eens een andere modem gekregen hebben (ZONDER KOSTEN),
terwijl je fritz dan uit garantie is en je hem mag KOPEN opnieuw.
vergeet ook niet: moest er een upgrade gebeuren (zoals destijds adsl => vdsl bv) dan krijg je bij scarlet opnieuw GRATIS een nieuwe modem...
kan je fritz het niet aan: koop maar weer eens eentje.

laat de provider toch zijn ding doen en zet je eigen hardware erna... dan ben én jij én de provider tevreden! of ga je straks aan je elektra leverancier vragen van "geef me vrije keuze van meterkast, deze is te lelijk en kan te weinig" ? :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tja, de modemprijs moet érgens van komen. Wss kan proximus, zelfs met de meerkost aan overhead, nog goedkoper gaan als ze de modem niet meerekenen. Maar om exact te weten hoe het zit moet je de boekhouding bekijken. Feit is dat de leverancier die dingen niet gratis aflevert uiteraard, het moet ergens zitten.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Splitter schreef:- die gegevens krijg je -voor zover ik weet- nog steeds (pxm op papier, scarlet van tech of als je belt, edp op papier(?)
Niet bij alle providers krijg je dezelfde gegevens en bij sommigen zelf niets.
Splitter schreef:- eigen digibox lijkt me helemaal zinloos en kostopwekkend
:lol: Je weet toch dat een digibox/corder niet vereist is om digitaal te kijken hoop ik? Bijna alle moderne TV's komen met digitale tuners en velen ook met opname mogelijkheden en interactiviteit. Als de markt erom vraagt zullen ze allemaal met die dunctionaliteit uitgerust worden.
Heel die zooi met decoders, streaming binnenhuis met inhome IP, streaming via YELO en TV overal is perfect te vervangen door eigen hardware die perfect dezelfde functionaliteit EN MEER kan leveren.
Splitter schreef:- "sneller dalende prijzen" als je de modem gratis krijgt *kuch* en innovatie heeft het merendeel van de klanten niet nodig
Ja, want de providers zijn weldoeners die echt gratis dingen weggeven :roll:
En nee innovatie is niet nodig, mensen blijven voor altijd de technologie en functionaliteit gebruiken die bestond op het moment dat ze geboren zijn :roll:
Splitter schreef:- avm idd, maar 0 euro vs 199+ euro is voor "de gewone mens" ook rap besloten, je spiegelt je eigen idee te snel af op de algemene mening.
en "amper wat mogelijk is", een groot deel van de mensen zijn van het typen "naar google surfen om in google te zoeken naar google", dusseh...
Waarom denk je dat die 'sneller dalende prijzen en meer innovatie' nodig zijn? Je gebruikt argument A om argument B in stand te houden en direct daarna argument B om argument A in stand te houden.
En als we steeds de laagste standaarden als 'hetgeen goed genoeg is voor iedereen' dan mag je 99% van je technologie opgeven. Ik word zo krelig van dit soort antwoorden: "persoon X is dom en kent er niets van dus moet niemand het maar hebben".
Splitter schreef:- vlotter wisselen met dezelfde technologie: pxm laat de modem gewoon staan als je contract opzegt en die moet ook niet vervangen worden. de bb3 werkt bij alle xdsl providers, dus ook daar weer: no problem.
Vertel me eens hoe ik mijn VoIP telefonie aan de praat krijg met een BBOX3?
Vertel me eens hoe iemand een telenet modem gebruikt bij orange?
Splitter schreef:ik was overigens ook van jou mening in het begin, en ik had toen een fritzbox (tot vectoring hier gekomen is), maar uiteindelijk...
de telefoonfunctie gebruikte ik na een tijdje niet meer, de voicemail heb ik nooit gebruikt, de dynamic dns kan de bb3 ook, dhcp en andere netwerkzaken doe ik met zentyal, ...
Jij gebruikt het niet, prima. Waarom mag iemand anders het niet gebruiken?
Splitter schreef:moest pxm je hun modem verplichten + andere modems niet toelaten (ze laten die toe, indien getest, en dat kan dus door andere providers alsook fabrikanten) + moest je voor de modem betalen, dan zou ik zeggen ok, je hebt nog een punt... maar hier heb je er toch echt geen.
(overigens, wat betreft die keuring door pxm: er zijn meer als genoeg zaken die eerst een keuring doormoeten alvorens je ze kan krijgen in belgie en europa, dus daar is pxm niet in fout imho)
Je betaalt wel voor de modem, dat zit gewoon in je abonnement. Je krijgt heus echt niets gratis.
De keuring van modems is door zijn kost, onnodig strenge eisen en lange duur een serieuze drempel voor alternatieve spelers. Die keuring is door proximus met opzet zo duur en complex mogelijk gemaakt. Het BIPT heef hun, na klachten van de OLO's, verplicht de keuring minder streng te maken want anders raakte er geen enkel model door. Ook worden perfecte firmwares hiermee maanden lang onthouden voor de klanten. Dat kan wel tellen als concurrentievervalsing.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

MaT schreef:
Splitter schreef:- die gegevens krijg je -voor zover ik weet- nog steeds (pxm op papier, scarlet van tech of als je belt, edp op papier(?)
Niet bij alle providers krijg je dezelfde gegevens en bij sommigen zelf niets.
- dat ligt dan aan die provider en nergens anders
MaT schreef: :lol: Je weet toch dat een digibox/corder niet vereist is om digitaal te kijken hoop ik? Bijna alle moderne TV's komen met digitale tuners en velen ook met opname mogelijkheden en interactiviteit.
leuk... maar ik ken nog niemand in mijn familie of vriendenkring die een tv heeft die dat kan... en de meeste willen ook niet "weer wat leren" etc...
en zelf wil ik ook geen smart tv (privacy issues, security issues, update issues, noem maar op)
en als er toch een bakje moet komen, laat het dan gewoon dat van de provider zijn... bij pxm is zowel de v5 decoder als de interface best goed te pruimen!
enige waar ik je nog wel gelijk in wil geven is dat ze terug een koopformule moeten aanbieden (of bv ipv gsm erbij gooien, 2j klant en dan decoder gratis erna)

MaT schreef: En als we steeds de laagste standaarden als 'hetgeen goed genoeg is voor iedereen' dan mag je 99% van je technologie opgeven. Ik word zo krelig van dit soort antwoorden: "persoon X is dom en kent er niets van dus moet niemand het maar hebben".
*geeuw* jij zit blijkbaar hier als persoon X... want persoon Y heeft gewoon een router (fritz, software, ...) achter de bbox steken
MaT schreef:Vertel me eens hoe ik mijn VoIP telefonie aan de praat krijg met een BBOX3?
de bb3 is er niet voor gemaakt: die is gemaakt voor je verbinding.
dus je zet een fritz erachter, of een voip phone, of een pbx, of een asterisk, of ..... zoals iedere deftige it'er (nooit vetrouwen op 1 punt dat én je dsl én je netwerk én je telefonie én ... is)
of je zorgt dat je de bb3 voip hebt/krijgt/koopt en dan is dat ook geen probleem (als je dan toch alles in 1 keer wil verkloten als er wat misloopt)
MaT schreef:Jij gebruikt het niet, prima. Waarom mag iemand anders het niet gebruiken?
je plaat blijft hangen... waarom kan of zou je het niet kunnen gebruiken? zoals al 20 keer gezegd: modem is niks meer als dat en je router kan je erachter zetten. dan heb je alles wat jij wil.
of heb jij liever de optie "knal dezelfde prijs, maar geen modem" ? DAN ga je pas klanten pissig maken :)
MaT schreef: je betaalt wel voor de modem, dat zit gewoon in je abonnement. Je krijgt heus echt niets gratis.
tgoooh, wat lezen we hier selectief want je zegt niks over scarlet? ennem, ik wil graag je *BEWIJS* zien dat de modem de prijs van het abbo heeft verhoogd, want als je historisch gaat kijken zijn de kosten nu lager tegenover toen je zelf een alcatel erbij moest kopen.
een abbo bestaat uit VEEL meer dan een modem, en die "kost" van de modem maakt het hem écht niet, trust me.
gratis is die niet voor de provider, dat klopt, maar "de moeite" is het ook niet - en trouwens hadden meerdere spelers de keuze om hun voorstellen te doen bij het ontwerpen van de bb3. de reden dat er 2 versies zijn is ook exact om de prijs nog extra te drukken.
MaT schreef: De keuring van modems is door zijn kost, onnodig strenge eisen en lange duur een serieuze drempel voor alternatieve spelers. Die keuring is door proximus met opzet zo duur en complex mogelijk gemaakt. Het BIPT heef hun, na klachten van de OLO's, verplicht de keuring minder streng te maken want anders raakte er geen enkel model door. Ook worden perfecte firmwares hiermee maanden lang onthouden voor de klanten. Dat kan wel tellen als concurrentievervalsing.
[/quote]

sja, dan doet dus het BIPT zijn werk amper hé, en de "keuring" is duur, ja, duurt lang, ja... maar is zeker niet complex of streng dat modems er niet doorgeraken.
hell: een tijdje geleden was er zelfs een firmware van avm zelf waar ze een probleem hadden dat lijnen kon storen... precies wat PXM dus al de hele tijd zei!
en alweer: niks concurentievervalsing... jij wil een fritz? KOOP JE DAN EEN F*CKING FRITZ! het is niet omdat je een bb3 hebt staan om de lijn te syncen, dat je fritz ineens onbruikbaar is hé *inhouding van scheldwoorden*

in het kort je punten:

- gegevens die je niet krijgt: ligt aan de provider zelf en daar kan je enkel iets aan veranderen door van provider te veranderen. de providers die ik ken geven je de gegevens wél.
- het abbo is te duur "door de modem" => geen bewijs van, en PXM is bv echt geen bedrijf dat ineens de prijs verlagen zal omdat ze de modem niet geven.
- scarlet is goedkoper als jouw "vrije modemkeuze" oplossing van united
- een fritz of eender welke andere ROUTER werkt perfect, met elke functionaliteit dat die heeft, zonder enig probleem: dus geen concurrentievervalsing, geen beperking van keuze

maarbon, laatste dat ik hierin tegen je zeg denk ik... want je leest toch over alles heen dat je niet kan tegenspreken, en blijft vervolgens terugkomen met dezelfde zaken... beetje zoals het kanaal niet oversteken omdat je weigert te zien dat er een brug staat 2m verder
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef:
MaT schreef: Niet bij alle providers krijg je dezelfde gegevens en bij sommigen zelf niets.
- dat ligt dan aan die provider en nergens anders
Natuurlijk ligt dat aan de providers, waarom denk je dat we willen dat ze verplicht worden dit vrij te geven via vrije modemkeuze? :bang:
Splitter schreef:
MaT schreef: :lol: Je weet toch dat een digibox/corder niet vereist is om digitaal te kijken hoop ik? Bijna alle moderne TV's komen met digitale tuners en velen ook met opname mogelijkheden en interactiviteit.
leuk... maar ik ken nog niemand in mijn familie of vriendenkring die een tv heeft die dat kan... en de meeste willen ook niet "weer wat leren" etc...
en zelf wil ik ook geen smart tv (privacy issues, security issues, update issues, noem maar op)
en als er toch een bakje moet komen, laat het dan gewoon dat van de provider zijn... bij pxm is zowel de v5 decoder als de interface best goed te pruimen!
Nogmaals: als zij daar tevreden mee zijn... PRIMA! Laat ze maar doen, ik geef er geen moer om, echt waar.
Maar laat dat niet de standaard worden voor anderen.
SmartTV heeft trouwens niets te maken met een digitale tuner hebben of kunnen opnemen. En over privacy gesproken, je beseft toch dat net de providers je kijkgedrag in de gaten houden met hun decoders?
Splitter schreef:
MaT schreef:Vertel me eens hoe ik mijn VoIP telefonie aan de praat krijg met een BBOX3?
Nee he, dat is mijn punt nu net.
Splitter schreef:dus je zet een fritz erachter, of een voip phone, of een pbx, of een asterisk, of ..... zoals iedere deftige it'er (nooit vetrouwen op 1 punt dat én je dsl én je netwerk én je telefonie én ... is)
Dat wil ik graag doen, maar spijtig toch dat dat nu niet kan aangezien ik niet over alle gegevens beschik of de kosten onnodig hoog oplopen doordat je hardware dubbel moet voorzien.
Is dit trouwens niet net wat de providers opdringen aan hun klanten met de BBOX en HGW? Ik neem dus notie dat jij deze praktijken ook afkeurt.
Splitter schreef:sja, dan doet dus het BIPT zijn werk amper hé, en de "keuring" is duur, ja, duurt lang, ja... maar is zeker niet complex of streng dat modems er niet doorgeraken.
Ja dus nadat het BIPT zijn werkt gedaan heeft. En dan nog is het veel te streng voor hetgeen noodzakelijk is.
Splitter schreef:hell: een tijdje geleden was er zelfs een firmware van avm zelf waar ze een probleem hadden dat lijnen kon storen... precies wat PXM dus al de hele tijd zei!
Ja klopt, maar dat werd snel opgelost en de nieuwe firmware moest, jawel door de strenge en langdradige keuring. Diezelfde keuring die de bug niet tegengehouden heeft blijkbaar. Waarom bestaat die dan eigenlijk?
De storing daarentegen werd wel tegengehouden door de geplaagde modems op een fallback profiel te plaatsen. Niemand had er last van buiten jijzelf. Een slechte modem/firmware legt dus niet perse het hele netwerk plat. Precies wat wij dus de hele tijd zeggen!
Splitter schreef:en alweer: niks concurentievervalsing... jij wil een fritz? KOOP JE DAN EEN F*CKING FRITZ! het is niet omdat je een bb3 hebt staan om de lijn te syncen, dat je fritz ineens onbruikbaar is hé *inhouding van scheldwoorden*
Dus als een leverancier van een product fabrikanten van andere producten kan weren of functionaliteit kan weren bij de producten van andere fabrikanten noem jij dat geen concurrentievervalsing? :bang: Schitterend.
Splitter schreef:maarbon, laatste dat ik hierin tegen je zeg denk ik... want je leest toch over alles heen dat je niet kan tegenspreken, en blijft vervolgens terugkomen met dezelfde zaken... beetje zoals het kanaal niet oversteken omdat je weigert te zien dat er een brug staat 2m verder
Jullie komen steeds met dezelfde problemen, dus kom ik met steeds dezelfde oplossingen uiteraard.
En het argument "het is ok dat iedereen beperkt word want de buurman zoekt google op in google en mijn familie heeft geen TV met digitale tuner" houd uiteraard ook geen steek.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

MaT schreef: En als we steeds de laagste standaarden als 'hetgeen goed genoeg is voor iedereen' dan mag je 99% van je technologie opgeven. Ik word zo krelig van dit soort antwoorden: "persoon X is dom en kent er niets van dus moet niemand het maar hebben".
Agreed. Ik pleit voor het exact omgekeerde : als enkele persoon slim genoeg zijn om het te kunnen en willen doen, moet het maar ter beschikking gesteld worden.
Splitter schreef:
dus je zet een fritz erachter, of een voip phone, of een pbx, of een asterisk, of ..... zoals iedere deftige it'er (nooit vetrouwen op 1 punt dat én je dsl én je netwerk én je telefonie én ... is)
of je zorgt dat je de bb3 voip hebt/krijgt/koopt en dan is dat ook geen probleem (als je dan toch alles in 1 keer wil verkloten als er wat misloopt)
Laat mij toe deze vraag opnieuw te stellen, maar dan lichtelijk anders: vertel mij ns hoe ik mijn telenet (proximus is ook goed maar soit) lijn, die uiteindelijk toch voip is, kan gebruiken zonder via de ATA analoge conversie op hun modems te moeten gaan (dus directe connectie op hun voip)?

Splitter schreef: - gegevens die je niet krijgt: ligt aan de provider zelf en daar kan je enkel iets aan veranderen door van provider te veranderen. de providers die ik ken geven je de gegevens wél.
Eh... Of gewoon wettelijk verplichten.
Alle logins en pwds die zij gebruiken om hun toestellen op hun netwerk aan te sluiten zouden verplicht meegegeven moeten worden, op straffe van zware boetes.

Ik zou als ITer ook nooit toelaten dat een extern bedrijf iets komt installeren in mijn netwerk waar ik geen master codes / passwords van heb. Of dat nu een copier is, een server voor een dedicated service, een A/V systeem of domotica oplossing, , een alarmsysteem, etc etc...

PS: de quote attributions in deze post waren een nachtmerrie om te editen, dus mijn excuses als ik verkeerd attribueer ergens.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:laat de provider toch zijn ding doen en zet je eigen hardware erna... dan ben én jij én de provider tevreden! of ga je straks aan je elektra leverancier vragen van "geef me vrije keuze van meterkast, deze is te lelijk en kan te weinig" ? :)
Die vergelijking is opnieuw compleet onjuist.
Die meterkast zit rechtstreeks op de aansluitkabel en is dus onderdeel van de aansluiting en zorgt niet voor extra kosten bij een overstap naar een andere leverancier.

De providers daarentegen verplichten hun klanten om eindgebruikerstoestellen zoals opnametoestellen, tv-ontvangers, modems en routers te gebruiken die niet rechtstreeks op de aansluitkabel zitten maar achter de NTP of NIU in het private thuisnetwerk van de klant worden geplaatst en elektriciteit verbruiken op kosten van de klant.

Bij de providers gaat het zeer duidelijk om een vendor lock-in die voor aanzienlijk hogere kosten zorgt bij een overstap naar een andere provider. Het voorbeeld van de overstap tussen Telenet en Orange heb ik al aangehaald. Idem bij een overstap tussen Proximus en Scarlet. Telkens moet je een halve dag verlof nemen omdat een installateur een compleet debiele vervanging van apparatuur moet komen uitvoeren. De Bbox3 moet vervangen worden door een O-box3 en de Proximus v5 decoder moet vervangen worden door een P̶r̶o̶x̶i̶m̶u̶s̶ Scarlet v4 decoder.
Hupla, 99 euro op de factuur voor een nutteloos werkje. Bij de switch van Telenet naar Orange rekenen ze vanaf september zelfs 149 euro aan voor dat nutteloos werkje.

Als je de duopolisten hun ding laat doen, gaan de prijzen nog sneller omhoog en wordt de functionaliteit nog meer beperkt. De kloof met bijvoorbeeld Duitsland op vlak van gebruiksgemak en interactieve tv-beleving is al zeer groot:
[youtube]SJCERbOMQwk[/youtube]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Natuurlijk ligt dat aan de providers, waarom denk je dat we willen dat ze verplicht worden dit vrij te geven via vrije modemkeuze? :bang:
Maar in hemelsnaam... wat heeft dit te maken met vrije modemkeuze... NIETS, NADA, NUL KOMMA NUL, NJET :bang:

Men kan een provider verplichten dergelijke gegevens eveneens vrij te geven (los van de hardware)... gewoon omdat ze NIETS, NADA, NUL KOMMA NUL, NJET te maken hebben met die modem.
raf1 schreef:De kloof met bijvoorbeeld Duitsland op vlak van gebruiksgemak en interactieve tv-beleving is al zeer groot:
Wederom... wat heeft dit met vrije modemkeuze of zelfs vrije hardware keuze in het algemeen te maken ?

Jij bent trouwens volledig vrij om dergelijke TV te kopen... maar als een provider die standaard niet gebruikt is dat zinloos (ongeacht welke modem of decoder jij mag aankopen). Trouwens Telenet interactieve TV gebruikt MHP wat ook een open standaard is... ze kunnen moeilijk iedere mogelijk standaard ondersteunen die er bestaat.
raf1 schreef:Eh... Of gewoon wettelijk verplichten. Alle logins en pwds die zij gebruiken om hun toestellen op hun netwerk aan te sluiten zouden verplicht meegegeven moeten worden, op straffe van zware boetes.
Volledig akkoord maar ik zie totaal geen verband met hardware... laat staan de modem (in een modem zit zelfs nergens een user/paswoord in omdat het een transparant toestel is). Jullie hebben dus duidelijk een probleem om je "eisen" te verwoorden of zien gewoon niet in wat de functionaliteit van ieder onderdeel is.
raf1 schreef:Ik zou als ITer ook nooit toelaten dat een extern bedrijf iets komt installeren in mijn netwerk waar ik geen master codes / passwords van heb. Of dat nu een copier is, een server voor een dedicated service, een A/V systeem of domotica oplossing, , een alarmsysteem, etc etc...
Oei... gooi dan maar 75% van je toestellen buiten want die hebben allemaal wel één of andere engineer code of dergelijk die jij niet hebt of krijgt (behalve een paswoord om wat instellingen te wijzigen... maar dat heb je bij Mijn Telenet bijvoorbeeld ook).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
raf1 schreef:De kloof met bijvoorbeeld Duitsland op vlak van gebruiksgemak en interactieve tv-beleving is al zeer groot:
Wederom... wat heeft dit met vrije modemkeuze of zelfs vrije hardware keuze in het algemeen te maken ?
Alles. De duopolisten verplichten je om het tv-signaal van de omroepen via hun decoder en afstandsbediening te bekijken. Alle interactieve functionaliteit is exclusief beschikbaar op hun eigen decoder. Wie de agressieve verkoopstrategie weet te omzeilen kan wel een CI+-module aankopen maar stelt vast dat er slechts een EPG van 2 dagen wordt aangeboden en alle andere interactieve functionaliteit ontbreekt.
Zo gaat dit al 10 jaar lang en ondertussen zijn de decoders van de providers overal uitgerold. Vandaag zijn de omroepen en consumenten de facto afhankelijk geworden van de beperkte specificaties van het gesloten ecosysteem van de duopolisten.

Het beste bewijs is dat HbbTV in Vlaanderen onbestaand is terwijl het in heel Europa en zelfs Wallonië wordt ondersteund door de omroepen.
Het is enorm opvallend dat de VRT zich bezighoudt met apps op smartphones, pc's en tablets, maar dat er op smart tv's niets van de VRT terug te vinden is. Je moet wel zeer naïef zijn om te denken dat de duopolisten deze HbbTV-boycot door de VRT niet hebben afgedwongen via bepaalde clausules in het distributiecontract.
Want als alle functionaliteit rechtstreeks op de smart tv draait, verdwijnt de decoderverhuur van de duopolisten volledig en gaat iedereen weer films huren via de goedkopere Videoland-app en de goedkopere Netflix-app en tv-programma's herbekijken via (gratis) apps van de omroepen. Dat willen de duopolisten koste wat het kost vermijden.
r2504 schreef:Trouwens Telenet interactieve TV gebruikt MHP wat ook een open standaard is... ze kunnen moeilijk iedere mogelijk standaard ondersteunen die er bestaat.
Onzin, de implementatie van Telenet is niet open, de MHP-applicaties zijn vaak specifiek ontworpen voor de Telenet Digibox en draaien niet op andere hardware. Nochtans had Telenet wel de kans om dit bij de introductie van de CI+-module te demonstreren aangezien heel wat smart tv's compatibel zijn met MHP. Dat is toch wel een enorm verschil in openheid in vergelijking met de implementatie van HbbTV in Europa dat rechtstreeks op smart tv's draait, compatibel is met de DVB-standaard en reeds in 15 landen is geïmplementeerd.

Telenet kan dit perfect ondersteunen, maar ze willen dit natuurlijk niet omdat het schadelijk is voor het duopolie. Je merkt dus steeds meer dat er in de hardware van de duopolisten bepaalde functionaliteit ontbreekt en dat bepaalde innovaties geen voet meer aan wal krijgen.

Als die vendor lock-in hardware verdwijnt zoals in Duitsland zal je merken dat ook het gebruiksgemak en de tv-beleving verbetert. Dat Youtube-filmpje over HbbTV liegt toch niet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Splitter schreef: de bb3 is er niet voor gemaakt: die is gemaakt voor je verbinding.
of je zorgt dat je de bb3 voip hebt/krijgt/koopt en dan is dat ook geen probleem
Waarom zou je in hemelsnaam 2 toestellen aansluiten met alle nadelige gevolgen vandien? Wetende dat je met 1 toestel alles kan doen, zoals een fritzbox. Met 2 toestellen heb je twee keer meer stroomverbruik, meer spaghetti van kabels, twee toestellen waar iets fout kan gaan. Maar voort van de rest zijn de voorstanders van een verplichte modem van de provider de eerste die staan te roepen dat we met zijn allen minder stroom moeten verbruiken maar zelf komen verkondigen dat we achter de verplichte modem een extra stroomvreter aan moeten sluiten. Sommige leden hier hebben veel verstand maar totaal geen gezond verstand .
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik ben niet voor de verplichte modem, maar het kan me ook gewoon niets schelen dat die er is...
en qua verbruik is een bb3 die enkel als modem dient niet zo'n hoog verbruikend ding.
(hier is er letterlijk alles van uitgeschakeld behalve wat die moet doen: sync en binding geven en tv poorten gebruiken)

maar ik zou gerust te vinden zijn voor een neutrale oplossing: je neemt de modem van pxm en krijgt support (tot aan de modem natuurlijk),
of je neemt een eigen modem: bij problemen, een tech moet komen: sluit een bb3 aan, krijgt goede sync, vertrekt en jij mag 85 euro betalen en het zelf uitvissen.

ben je het daar niet mee eens, ben je imho ook niet geschikt om eigen hardware te kiezen in de eerste plaats.

het ENIGE nadeel aan de verplichte bb3 is dat je geen lijnwaardes meer kan uitlezen, verder is het iets van "boeien!"
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Alles. De duopolisten verplichten je om het tv-signaal van de omroepen via hun decoder en afstandsbediening te bekijken.
Man toch, wat een leugens.
raf1 schreef:Wie de agressieve verkoopstrategie weet te omzeilen kan wel een CI+-module aankopen
Ik heb onlangs nog een klant in een TN center gezien die stokslagen kreeg tot hij een decoder aankocht :roll:
raf1 schreef:Want als alle functionaliteit rechtstreeks op de smart tv draait, verdwijnt de decoderverhuur van de duopolisten volledig en gaat iedereen weer films huren via de goedkopere Videoland-app en de goedkopere Netflix-app en tv-programma's herbekijken via (gratis) apps van de omroepen. Dat willen de duopolisten koste wat het kost vermijden.
Daarom dat Proximus de Netflix app op z'n decoder heeft ? Trouwens gewoon al het bestaan van Netflix geeft aan dat providers geen totale controle hebben.
raf1 schreef:Telenet kan dit perfect ondersteunen, maar ze willen dit natuurlijk niet omdat het schadelijk is voor het duopolie.
Je fantasie blijft eindeloos... komen er morgen extra providers als TN en Proximus HbbTV zouden ondersteuen... ik dacht het niet. Trouwens HbbTV is een mooie standaard waar ik volledig achter sta maar ik heb nog steeds niet gehoord waarom ik hier een eigen modem zou voor nodig hebben... je noemde X-aantal landen op met HbbTV ondersteuning echter geen enkele van die landen heeft een vrije modemkeuze ?
raf1 schreef:Als die vendor lock-in hardware verdwijnt zoals in Duitsland zal je merken dat ook het gebruiksgemak en de tv-beleving verbetert.
HbbTV werkt evenzeer met de provider z'n modem... er is geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom je een eigen modem zou nodig hebben. Het is zielig hoe je die eigen modem tracht te verantwoorden met andere functionaliteit (die op zich wel bewonderenswaardig is en zeker zou gestimuleerd worden).
raf1 schreef:Dat Youtube-filmpje over HbbTV liegt toch niet?
Mooi... (en op zich niets anders dan promo filmpjes van TN en Proximus)... maar stopt met dingen die niets met elkaar te maken hebben op één hoop te gooien.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Splitter schreef:ik ben niet voor de verplichte modem, maar het kan me ook gewoon niets schelen dat die er is...
en qua verbruik is een bb3 die enkel als modem dient niet zo'n hoog verbruikend ding.
(hier is er letterlijk alles van uitgeschakeld behalve wat die moet doen: sync en binding geven en tv poorten gebruiken)

maar ik zou gerust te vinden zijn voor een neutrale oplossing: je neemt de modem van pxm en krijgt support (tot aan de modem natuurlijk),
of je neemt een eigen modem: bij problemen, een tech moet komen: sluit een bb3 aan, krijgt goede sync, vertrekt en jij mag 85 euro betalen en het zelf uitvissen.

ben je het daar niet mee eens, ben je imho ook niet geschikt om eigen hardware te kiezen in de eerste plaats.

het ENIGE nadeel aan de verplichte bb3 is dat je geen lijnwaardes meer kan uitlezen, verder is het iets van "boeien!"
Mijn mening is geen nieuw argument, maar: het kunnen vervangen van het toestel door een reserve (zeker op pakweg een zaterdagavond) zou toch zeer handig zijn.

Verder heb ik destijds in Frankrijk de "eet van twee walletjes" truc gebruikt:
Eigen modem (en dat was al een ellende want hoewel ze dat toelieten weigerden ze de configuratie te geven (pppoa, pppoe, etc) voor normaal gebruik, en als er iets aan de lijn scheelde waarbij de helpdesk nodig was, eerst hun modem insteken en testen en dan bellen; dan konden ze zich niet verstoppen achter "we bieden geen support op onbekende modems" én je kon ook meegeven dat het op meerdere toestellen al getest was.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

:offtopic:
Elke keer ik de titel van de topic zie staan, denk ik dat iemand een probleem heeft met z'n toiletpot...
:offtopic:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

raf1 schreef:Want als alle functionaliteit rechtstreeks op de smart tv draait, verdwijnt de decoderverhuur van de duopolisten volledig en gaat iedereen weer films huren via de goedkopere Videoland-app en de goedkopere Netflix-app en tv-programma's herbekijken via (gratis) apps van de omroepen. Dat willen de duopolisten koste wat het kost vermijden.
en dan verdwijnt ook gelijk alle support, of het nu aan de provider ligt of niet... of we gaan ineens x10 abbo geld betalen,
of denk je dat de provider dan maar *alle* mogelijke dingen moet kennen en kunnen?

die zogenaamde "lock-in" draait grotendeels om de support dat ze moeten leveren, of denk je dat het hen niks kost om die dingen aan te kopen en er een interface op te steken e.d?
ja, het zou voor de provider goedkoper zijn dit niet te doen -qua aankoop en hardware- maar onmogelijk qua support.
en dat is het hem nu net: mensen verwachten nu al dat je provider je helpt als je tv stuk gaat!

er mag gerust een vrije keuze komen - maar dan zou er ook een "internetrijbewijs" verplicht moeten worden, de 0800 nr support afgeschaft,
en een simpele "no support" melding als het wél werkt met hun testmateriaal (en dan dus 85 euro aan je broek)
ITnetadmin schreef:Mijn mening is geen nieuw argument, maar: het kunnen vervangen van het toestel door een reserve (zeker op pakweg een zaterdagavond) zou toch zeer handig zijn.
kijk, das een mooie! een écht argument... maar aan de andere kant, stel dat je toestel het begeeft op een zaterdag om 21u in de avond,
ik had destijds met mijn fritz!box in ieder geval géén reserve liggen...
en is het tijdens de winkeluren, dan is het even eenvoudig om die bij een pxm center om te ruilen (gisteren nog gedaan met de decoder)

verder zie ik ook bv het probleem niet als de modem verplicht zou blijven, maar gewoon bv dus de tr-069 ingesteld zou worden voor alle providers,
verander je van provider: boem, je modem krijgt de gegevens van de nieuwe provider en jij bent transparant online.
voor decoders... dat zal vast wat moeilijker zijn maar soit, het is perfect mogelijk met "verplichte" hardware
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Je moet er in dat geval alleszins voor zorgen dat je een reserve hebt ;-)
Dat zal dan meestal wel iets cheap zijn.
Ik heb vaak een routertje op reserve liggen, ook in bedrijfsomgevingen, just in case dat het productie model tits-up gaat. Dat zou dan even goed met modems kunnen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: en dan verdwijnt ook gelijk alle support, of het nu aan de provider ligt of niet... of we gaan ineens x10 abbo geld betalen,
of denk je dat de provider dan maar *alle* mogelijke dingen moet kennen en kunnen?
Waarom moet de provider in hemelsnaam support geven op dingen die zij niet leveren?
Leveren ze support op je TV zelf? Nee.
Leveren ze support op je PC? Nee.
Leveren ze support op je smartphone? Nee.
Leveren ze support op je tablet? Nee.
Leveren ze support op je extra wifi accespoint? Nee.
Splitter schreef:en dat is het hem nu net: mensen verwachten nu al dat je provider je helpt als je tv stuk gaat!
Dus? Iedereen verplicht een TV van telenet zelf laten huren? Alle fabrikanten een aanbesteding laten doen wie het model TV mag aanleveren?
Dat moet wel om support te kunnen leveren toch?

Neen: Ze moeten geen support leveren op eindapparatuur. Mensen die weten waar ze terecht moeten voor support en de verkeerde helpdesk bellen ga je altijd en overal hebben, ook in andere sectoren. Dat is absoluut geen reden om die verantwoordelijkheid dan maar aan te nemen.
Splitter schreef:er mag gerust een vrije keuze komen - maar dan zou er ook een "internetrijbewijs" verplicht moeten worden, de 0800 nr support afgeschaft
Tjah, zelfde als hierboven: moet er dan ook een "smartphone/tablet/TV/...rijbewijs" komen?
Splitter schreef:en een simpele "no support" melding als het wél werkt met hun testmateriaal (en dan dus 85 euro aan je broek)
Akkoord, maar dan wel met het verbod voor de providers om eigen hardware tegen te werken op gelijk welke manier dan ook. Op straffe van zware boetes.

Splitter schreef:
ITnetadmin schreef:Mijn mening is geen nieuw argument, maar: het kunnen vervangen van het toestel door een reserve (zeker op pakweg een zaterdagavond) zou toch zeer handig zijn.
kijk, das een mooie! een écht argument... maar aan de andere kant, stel dat je toestel het begeeft op een zaterdag om 21u in de avond,
ik had destijds met mijn fritz!box in ieder geval géén reserve liggen...
En zo kan je elke argument ongedaan maken. Om een reservetoestel te kunnen plaatsen is het een vereist om een reserve toestel te hebben uiteraard. Als je de modem zelf kan kiezen heb je de mogelijkheid om dat te doen, nu helemaal niet.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Waarom moet de provider in hemelsnaam support geven op dingen die zij niet leveren?
Ik stel voor dat je eens een dag op een gemiddelde service desk gaat zitten.

En nee... ze moeten die support niet leveren maar ze moeten wel telkens tijd investeren in de klant om hem dat uit te leggen en ondanks dat alles krijgt men nog een negatief imago want het werkte weeral niet bij provider X of Y.
MaT schreef:Dus? Iedereen verplicht een TV van telenet zelf laten huren? Alle fabrikanten een aanbesteding laten doen wie het model TV mag aanleveren? Dat moet wel om support te kunnen leveren toch?
Nee... vrije hardware moet zeker kunnen in zovere dit een toegevoegde waarde heeft voor de consument.

Het is dus de juiste balans vinden ipv. je egoistische "ik wil" (alsook vijf man en een paardenkop) mentaliteit om dit te verkrijgen tot het laatste vijsje.

Al jullie argumenten zoals VoIP user/paswoorden, eigen decoders, HbbTV ondersteuning, eigen router, eigen AP's, ... kan bijvoorbeeld allemaal zonder een eigen modem te hoeven plaatsen. Het is dan ook duidelijk dat het toestaan hiervan gewoonweg niet opweegt tegen de potentiele nadelen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tjah, als de providers een duidelijke lijn zouden trekken aan het terminatiepunt dan hadden ze recht om te klagen. Nu dringen ze steeds verder de woonkamer binnen door het leveren van allerlei eindapparatuur als modems, modem/routers/wifi, switches, wifi accespoints, decoders,... . Dan creëer je de verwachting natuurlijk dat de provider support levert op alles wat met TV en internet te maken heeft.
Ze versterken dus zelf dat argument en daarom moeten we er geen rekening mee houden.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Tjah, als de providers een duidelijke lijn zouden trekken aan het terminatiepunt dan hadden ze recht om te klagen.
Dus een bedrijf mag geen added-value bieden ? Ze moeten enkel doen wat JIJ wil ?
MaT schreef:Nu dringen ze steeds verder de woonkamer binnen door het leveren van allerlei eindapparatuur als modems, modem/routers/wifi, switches, wifi accespoints, decoders,... .
Maar jij kan nog steeds eender welke router, WIFI, switch, WIFI accespoint plaatsen wat JIJ wil... zelfs een decoder is al niet meer noodzakelijk. Je bent dus aan het roepen over dingen die je eigenlijk al hebt... en ik ga niet ontkennen dat het niet beter kan (oa. SIP gegevens, ongeencrypteerd TV aabod, HbbTV support) maar er zijn ook steeds grenzen (waar je het duidelijk moeilijk mee hebt).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een bedrijf mag added-value leveren zoveel ze willen, zolang ze mij niet verplichten deze te gebruiken of daarmee beperken.

Een decoder is wel noodzakelijk wil je over alle functionaliteit van digitale TV beschikken.
Kom dat toch niet steeds ontkennen: zonder decoder geen interactiviteit, zonder decoder geen EPG verder dan 2 dagen.
Bron
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Al jullie argumenten zoals VoIP user/paswoorden, eigen decoders, HbbTV ondersteuning, eigen router, eigen AP's, ... kan bijvoorbeeld allemaal zonder een eigen modem te hoeven plaatsen. Het is dan ook duidelijk dat het toestaan hiervan gewoonweg niet opweegt tegen de potentiele nadelen.
Dan heb je het over potentiële nadelen voor de duopolisten want voor de consument die de standaard-oplossing van z'n provider kiest, verandert er niets. Die blijft een homegateway en een digicorder "krijgen". Buiten het feit dat er wat logins en wachtwoorden op z'n aankoopbevestiging staan, zal die zelfs niet merken dat er een vrije markt is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Een decoder is wel noodzakelijk wil je over alle functionaliteit van digitale TV beschikken.
Ik heb toch nooit geschreven dat ik tegen vrije decoder/TV keuze ben... maar jij haalt het steeds weer boven in de discussie rond modems (wat er totaal niets mee te maken heeft).
raf1 schreef:Dan heb je het over potentiële nadelen voor de duopolisten
En een bedrijf mag gean nadelen vermijden... als alle bedrijven moest springen zoals jullie in dergelijke topics jullie IK mentaliteit uiten dan zou het leuk worden om nog een bedrijf op te starten;
raf1 schreef:Buiten het feit dat er wat logins en wachtwoorden op z'n aankoopbevestiging staan, zal die zelfs niet merken dat er een vrije markt is.
Modems hebben geen logins of wachtwoorden... het zijn transparante toestellen (sleur er dus niet al de rest bij want het heeft er totaal niets mee te maken). Ijver dus zoveel je wil voor vrije hardware (en ik zal volop mee roepen) maar laat je fobie voor de modem eens varen... er is niets wat je niet kan met de modem van de provider.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tjah, je bent niet tegen vrije decoder keuze (waar ik helemaal niet op reageerde maar op de noodzaak ervan), en in de volgende quote zie je dan:
r2504 schreef: En een bedrijf mag gean nadelen vermijden... als alle bedrijven moest springen zoals jullie in dergelijke topics jullie IK mentaliteit uiten dan zou het leuk worden om nog een bedrijf op te starten;
Hoe jij die 2 dingen met elkaar kan rijmen tart alle verbeelding :bang: .
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Hoe jij die 2 dingen met elkaar kan rijmen tart alle verbeelding :bang: .
Er is niets verbeelding aan... een bedrijf dat een stabiel netwerk tracht uit te bouwen en z'n support kosten tracht te verminderen is taboe voor jou... want JIJ MOET je eigen modem kunnen plaatsen al heb je al meermaals aangegeven dat je eigenlijk niet weet waarom en je argumenten de bal totaal mis slaan.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Aangezien meer dan 90% dat niet zal doen (zeg jezelf), de overige minder dan 10% die er wel belang aan hecht wel weet wat hij doet en slechts een minderheid daarvan problemen zal ondervinden, zal de support kost niet zodanig stijgen dat het aandeel instort en/of ze failliet gaan.

IK wil dat IEDEREEN zelf de keuze mag maken wat hij doet. Wat daar egoistisch aan is weet ik niet.
JIJ wil dat de provider iedereen mag beperken in zijn vrijheid omdat je bang bent dat jouw netwerk zal instorten. Dat begint al meer op egoïsme te lijken denk ik.
Bron
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:En een bedrijf mag gean nadelen vermijden... als alle bedrijven moest springen zoals jullie in dergelijke topics jullie IK mentaliteit uiten dan zou het leuk worden om nog een bedrijf op te starten;
Het gaat hier natuurlijk niet om zomaar twee gezellige bedrijfjes. Het gaat om duopolisten, twee bedrijven die door de regulator zijn aangeduid als bedrijven met aanmerkelijke marktmacht. Twee bedrijven die zoveel macht hebben over een bepaalde sector dat concurrenten geen eerlijke kans meer krijgen om die markt te betreden of zelfs maar te overleven.
Als je iemand de IK-mentaliteit wil verwijten, verwijt dan Telenet en Proximus die mentaliteit. Het zijn die twee bedrijven die het failissement van talloze bedrijven in de media- en telecomsector op hun geweten hebben.
r2504 schreef:Modems hebben geen logins of wachtwoorden... het zijn transparante toestellen (sleur er dus niet al de rest bij want het heeft er totaal niets mee te maken).
Ik had het niet specifiek over modems, wel over alle apparatuur die achter de NTP of NIU wordt aangesloten en dus tot het thuisnetwerk van de consument behoort.
r2504 schreef:Ijver dus zoveel je wil voor vrije hardware (en ik zal volop mee roepen) maar laat je fobie voor de modem eens varen... er is niets wat je niet kan met de modem van de provider.
Dat is jouw fobie. Ik volg gewoon de wettelijke scheiding tussen het publieke telecomnetwerk van de operator en het private thuisnetwerk van de consument. Het feit dat ik op de markt een VDSL2-modem kan kopen, betekent dat ik die ook kan aansluiten op de VDSL2-interface van een provider. Bij Proximus wordt dat trouwens ook zo vermeld: http://www.proximus.be/nl/id_cr_accessu ... fa8f52a3e5
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Het gaat hier natuurlijk niet om zomaar twee gezellige bedrijfjes. Het gaat om duopolisten, twee bedrijven die door de regulator zijn aangeduid als bedrijven met aanmerkelijke marktmacht.
Het blijven wel commerciele bedrijven hé... net zoals zovele die (semi) nutsbedrijf zijn en geen volledige vrijheid bieden.
raf1 schreef:Twee bedrijven die zoveel macht hebben over een bepaalde sector dat concurrenten geen eerlijke kans meer krijgen om die markt te betreden of zelfs maar te overleven.
Het gaat enkel over de modem... al het andere heb je zo goed als volledig vrije keuze (en waar die er niet is steun ik je volledig).
raf1 schreef:Als je iemand de IK-mentaliteit wil verwijten, verwijt dan Telenet en Proximus die mentaliteit. Het zijn die twee bedrijven die het failissement van talloze bedrijven in de media- en telecomsector op hun geweten hebben.
Oei, oei... bewijzen aub... dit zijn populistische uitspraken hoor !
raf1 schreef:Dat is jouw fobie. Ik volg gewoon de wettelijke scheiding tussen het publieke telecomnetwerk van de operator en het private thuisnetwerk van de consument. Het feit dat ik op de markt een VDSL2-modem kan kopen, betekent dat ik die ook kan aansluiten op de VDSL2-interface van een provider.
Wat mij betreft had de modem best bij het publieke netwerk gestaan... al heb je je linkjes vermoedelijk al bij de hand. Je weet goed genoeg hoe VDSL2 werkt en wat de problemen zijn om een deftig signaal te leveren op een ganse node... net daarom verbaast het me dat je je zo blijft vastbijten in die modem die je niets extra's te bieden heeft.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eén van de redenen waarom ik destijds TN goodbye heb gezegd, was het feit dat ze mij geen modem-only configuratie wouden/konden geven. Mijn eigen netwerk configureren via de setup van de provider was er net iets over...

De vrije keuze van hardware staat weeral te kak in dit topic, zeker voor de VDSL2 topologie waar er blijkbaar niets mag afwijken van de norm, die ten andere internationaal is vast gelegd. Waarom dat in België zulks een issue is kan alleen afgeleid worden door het feit dat, zoals velen hier al aan toegevoegd hebben, de superpolitische positie van de kabel en de koper dit teertielig landje in de greep houden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Wat mij betreft had de modem best bij het publieke netwerk gestaan...
Dan hadden de duopolisten hun modems maar in hun eigen straatkasten moeten zetten en niet in de woonkamer van de consument.
Ik heb er niets op tegen dat er in de toekomst een Ethernet-signaal uit de NTP of NIU zou komen, maar het terminatiepunt van het vaste netwerk verder laten opschuiven tot aan de HDMI-poort van je tv of de Wifi-interface van je smartphone is zuivere vendor lock-in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

petrol242 schreef:Eén van de redenen waarom ik destijds TN goodbye heb gezegd, was het feit dat ze mij geen modem-only configuratie wouden/konden geven.
Ik heb hier nog nooit een weigering voor gehad... al moest ik soms wel eens lichtjes aandringen... maar ik heb steeds de modem-only gekregen.
raf1 schreef:Ik heb er niets op tegen dat er in de toekomst een Ethernet-signaal uit de NTP of NIU zou komen
Ow... plotse koerswending ?
raf1 schreef:maar het terminatiepunt van het vaste netwerk verder laten opschuiven tot aan de HDMI-poort van je tv of de Wifi-interface van je smartphone is zuivere vendor lock-in.
Inderdaad... volledig akkoord.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Als je één of ander internet, inlog of ander probleem hebt bij Proximus geven ze zelfs nog geen support op modems die op hun whitelist staan. Zelf ondervonden met een FB 7360.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Eén van de redenen waarom ik destijds TN goodbye heb gezegd, was het feit dat ze mij geen modem-only configuratie wouden/konden geven.
Ik heb hier nog nooit een weigering voor gehad... al moest ik soms wel eens lichtjes aandringen... maar ik heb steeds de modem-only gekregen.
Effe afwijken van de "vrije hardware keuze" discussie:
Mijn mening daarover is duidelijk: als het niet volledig vrij aangeboden wordt (je moet er naar vragen, of zelfs aandringen), dan is het geen "vrije keuze" tussen de twee. Vrije keuze is enkel wanneer men bij de klant vraagt "mag het een hgw router zijn of heeft u liever een modem om zelf uw netwerk met een eigen router te beheren?".
Dat je het al dan niet verkrijgt na vragen/aandringen is "besides the point" wat mij betreft; het blijft opdringen van hun voorkeur.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik wou van abbo veranderen want ik betaalde meer voor minder dan de toen huidige abbo's, maar ik had dus een nieuwe Docsys2.0 modem nodig. Ik had de pech denk ik dat ik wou wisselen net toen TN bezig was met de uitrol van hun freewifi gedoe. Ik spreek dan van augustus 2012. Ze zouden ten allen koste mij die troep in huis laten halen. Maar voor mij komt de internetprovider netjes tot aan het terminatiepunt en niet verder. Stel je voor dat ik mijn eigen netwerk zou moeten configureren op de website van mijn provider... Dat is horror voor mij.

Eerlijk, ik heb hemel en aarde bewogen, TN winkels afgelopen, de brakke klantendienst tot in den treure gecontacteerd. Niets hielp. Ik moest "maar geluk hebben" als de installateur een modem-only in zijne caddy had liggen...

Ook de brakke connecties met mijn servers van buitenaf hebben mij in de richting van een kleine open speler geduwd. TN heeft nog geprobeerd zelfs, nadat de verbinding fysiek was afgesloten, om facturen aan te rekenen. Dus nee, daar pas ik voor. Hopelijk breekt de kabel wat open en krijgen we daar wat concurrentie.

Want wees nu eerlijk, welke alternatieven heeft Jan Modaal? Niet iedereen heeft graag een schotel tegen de muur, want dat is het verdict als je de duopolieten de rug toe keert.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”