De uitleg is heel duidelijk. Bedankt hiervoor.
Maar je moet niet alles zo letterlijk nemen.
Ik blijf erbij dat hij een intern IP adres heeft gekregen.
Zal ik het anders zeggen : Er verschijnt een IP adres dat verdomd hard trekt op een IP adres dat bijna altijd als intern IP adres wordt gebruikt.
Veel scheelt die nuance nu écht niet hé.
Kort door de bocht : alles werkt behalve DLNA, en daar heb ik niks voor moeten doen om dat te bereiken.
Zijn er nu nog andere zaken die wel of niet gaan werken?
Modem only
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3753 keer
- Recent bedankt: 10 keer
De verschillen tussen een modem-only + eigen router, en de Telenet HGW zijn:
Bijvoorbeeld: je hebt maar één netwerk kabel naar je TV, en je wilt er een NAS, smart TV en de digicorder aansluiten.
Met een modem-only + router heb je deze functionaliteit niet, tenzij:
.
- eigen router heeft meer instelmogelijkheden, en je bent er de baas van (je moet niet via "Mijn Telenet" om de router te beheren).
- met de HGW kan je de digicorders en alle andere netwerkapparaten op één netwerk aansluiten. In de opstelling met modem-only moeten de digicorders apart bekabeld worden, en via een switch aangesloten worden.
- DNLA integratie in je lokaal netwerk.
- Telenet Hotspot
Bijvoorbeeld: je hebt maar één netwerk kabel naar je TV, en je wilt er een NAS, smart TV en de digicorder aansluiten.
Met een modem-only + router heb je deze functionaliteit niet, tenzij:
- - je de router zo kan configureren dat hij de digicorders bridgded met de WAN (via MAC adres).
- je werkt met managed switches en VLAN's, waar je de netwerken terug uit elkaar kan halen.

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Belangrijk nuance verschil, echter.
Hij heeft een RFC1918 compliant IP adres gekregen (wss aan zichzelf gegeven), dat in de private IP ranges valt die daar vooropgesteld zijn.
Naast het feit dat het niet de bedoeling is dat toestellen zichzelf een zeroconf in die range geven (daar is de range 169.254.0.0/16 voor voorzien), is het ook een overtreding van RFC1918 (en RFC5735) inzake het niet gebruiken van private IP ranges op het public internet zonder NAT ertussen.
Iets minder technisch nu:
Hoewel het hier om een *private* IP gaat, spreken we liever niet over een *intern* IP, omdat het IP hier niet intern is, en dat verwarring gaat geven.
Hij heeft een RFC1918 compliant IP adres gekregen (wss aan zichzelf gegeven), dat in de private IP ranges valt die daar vooropgesteld zijn.
Naast het feit dat het niet de bedoeling is dat toestellen zichzelf een zeroconf in die range geven (daar is de range 169.254.0.0/16 voor voorzien), is het ook een overtreding van RFC1918 (en RFC5735) inzake het niet gebruiken van private IP ranges op het public internet zonder NAT ertussen.
Iets minder technisch nu:
Hoewel het hier om een *private* IP gaat, spreken we liever niet over een *intern* IP, omdat het IP hier niet intern is, en dat verwarring gaat geven.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Toch wel... in IT is ieder woordje enorm belangrijk of je praat de grootste nonsens.Sylvester schreef:Maar je moet niet alles zo letterlijk nemen.
Ganse discussies en verwarring zoals deze kan je dus perfect vermijden door correct te zijn.
Als jij spreekt over "intern" dat is dat voor mij van je eigen LAN... en dat is het dus niet. Dat het "er verdomd hard op trekt" zegt niets.Sylvester schreef:Ik blijf erbij dat hij een intern IP adres heeft gekregen.
Zal ik het anders zeggen : Er verschijnt een IP adres dat verdomd hard trekt op een IP adres dat bijna altijd als intern IP adres wordt gebruikt.
Veel scheelt die nuance nu écht niet hé.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Niet waar. Ik heb op mijn eingen router (met OpenWRT) één van de LAN poorten simpelweg in de WAN bridge gehangen. Geen aparte switch en bekabeling nodig.philippe_d schreef: In de opstelling met modem-only moeten de digicorders apart bekabeld worden, en via een switch aangesloten worden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hij schrijft toch niet dat het een "aparte" switch moet zijn ?