Geplaatst: 29 aug 2008, 20:21
gewoon doen: we proberen het een week of 2 en staat het ons niet aan dan kunnen we nog altijd splitsen.
De doelstellingen van TIK vzw zijn te vinden in het staatsblad, maar ook op de site uiteraard, waar de publicaties uit het staatsblad staan.Uzzi schreef:Ik ben absoluut geen kenner van de werking van TIK, maar er zit daar ook zoiets als PUB en STUG. Zonder een hele polemiek te willen beginnen, vraag ik mij af of het wenselijk is om hiermee samen te gaan. Wat zijn met andere woorden de doelstelling van TIK en wat zijn die van UB en zijn deze compatibel ?
Ok, userbase is een forum, dat klopt, maar ik denk toch dat jullie het niveau van 'praatbarak' ook willen overstijgen.NuKeM schreef:Wel ja, userbase is een discussieplatform voor gebruikers over providers. De gebruikers helpen elkaar en voorzien elkaar van nuttige informatie. De basistool hiervoor is ons forum.
Tik is, als ik het zo mag stellen, meer een soort 'consumentenorganisatie', zij luisteren ook naar de gebruikers (via hun/een forum bv.) en gaan indien nodig kijken bij de providers zelf.
Er zijn overlappingen, dat is evident, maar Tik vzw is veel meer dan een forum.Als ik even mijn persoonlijke visie mag geven:
Tik en userbase zijn twee verzamelingen met een heel grote deelverzameling.
Wij van de userbase gaan bv. niet naar de providers stappen bij problemen (tenzij de users dit bv. echt wensen te organiseren, maar kom).
Het is alleszins een goed voorbeeld van het feit dat je als userbase een verwachtingspatroon creëert waar je uiteindelijk niks mee kunt doen.Een goed voorbeeld van een element dat in die deelverzameling zou kunnen zitten is het Dommel 'probleem' van de laatste maanden, namelijk de vele threads over problemen met Dommel. Dit zijn meestal geen problemen waar gebruikers onderling elkaar kunnen helpen (behalve dan informatie verschaffen, zoals 'zo is het bij mij gegaan' of 'je bent niet alleen'). Dat mondt soms uit in frustraties, die dan ook neergeschreven worden en zorgen voor meer frustraties en reacties.
Wel voor zo'n problemen is de userbase misschien minder geschikt, maar is een organisatie als Tik dan misschien weer beter. Deze problemen vragen om een spreekwoordelijke por of onderzoek aan het adres van de provider door een organisatie als Tik. Userbase heeft imo (momenteel althans) niet de ambitie om deze rol ook op zich te nemen.
Nee, niet echt.airzimmy schreef:Als je het zo allemaal leest lijkt het gewoon dat Tik van z'n forum af wilt
Eigenlijk is dat een foute instelling.meon schreef:Ivm die forum-merge: we staan daar niet helemaal weigerachtig tegen hoor, het is enkel dat we momenteel geen resources vrij hebben om dat onderdeel er ook nog eens bij te nemen. Op korte termijn zie ik daar dus (nog) niets gebeuren. ...
... nee, momenteel zijn we even aan het focussen op een nieuwe eigen site, deze phpBB2-versie heeft z'n beste tijd toch wel gehad eigenlijk.
'k Kan mij niet van de indruk ontdoen dat er bij userbase naast de essentie gekeken wordt. Er wordt veel te veel gefocust naar het forumgebeuren op zich en niet op de opportuniteiten van een samenwerking.Nob schreef:Tot nader order is er op de crew meeting beslist geweest om daar niet mee door te gaan.
Ik wil dat gerust terug op de agenda plaatsen, zodat we dat nog eens kunnen herbekijken.
Voorlopig blijft het dus echter een njet, hoe gemakkelijk of hoe moeilijk dat dan technisch ook zou gaan.
Nee, Tik vzw wil niet af van zijn forum. Dat heeft Amedee iets te pikant gesteld.Uzzi schreef:Jullie willen er dus gewoon vanaf .... jullie willen er geen tijd meer insteken. Waarom UB dan opzadelen met een zeer ingewikkelde en tijdrovende migratie zonder meerwaarde ?
Dat is nu juist wat de verkeerde stap zou zijn.Sluit gewoon ginder het forum en geef de gebruikers het advies om naar UB over te stappen. Ik zie de meerwaarde niet in een migratie.
Uiteraard is dat een goed idee. Nu nog de juiste mensen overtuigenGoztow schreef:Ik vind het persoonlijk wel een goed idee om krachten te bundelen. Zolang er goede afspraken zijn, kan je daar niks mis mee doen, denk ik.
Dat verhaal gaat enkel op bij mensen die toegang hebben tot ADSL en als er voldoende mensen overstappen.Nob schreef:Userbase wil meer werken vanuit de gebruikers (gebruikers helpen gebruikers). Wij vinden dan ook dat de kracht bij de gebruiker zit. En als dus bvb een ISP serieuze fouten maakt, kunnen de gebruikers massaal overstappen (informatie genoeg daarover op userbase) om op die manier "macht" te hebben over de ISP's.
Daarnaast schopt Tik ook zeer regelmatig eens goed tegen de schenen.Nob schreef:TIK daarentegen werkt meer met constructief overleg als er zaken volgens hen fout zitten bij de ISP's.
Userbase *is* een forum. Meer is er niet.Nob schreef:Dat zijn twee andere uitgangspunten, waarbij de ene niet meer of minder belangrijk is dan de andere (of sneller/trager for that matter).
Dus daarom dat bij ons een forum wel cruciaal is en bij TIK niet.
'k Zou daar toch nog eens goed over nadenken hoor.Nob schreef:Voorts wil userbase ook meer in de breedte gaan werken. Nu gaat het vooral over ISP's (en een energie subforum is er ook al), dit willen we dan verder uitbreiden met andere onderwerpen. Als eerste bvb telecom en zo alsmaar breeder gaan tot er op de lange duur bvb een sectie wasmachines is. Userbase is dan een soort test-aankoop, maar dan vanuit de gebruikers (zij leveren de reviews/content/informatie). Maar dat is dus verre toekomstmuziek en dient nog allemaal veel beter omkaderd te worden.
Voila, een klein stukje over waar we met de userbase naartoe willen
De moderatie is altijd afhankelijk van minstens 2 dingen, de instroom van nieuwe beheerders en van nieuwe gebruikers. Het duurt altijd wel ff eer beide wat gesettled zijn en zich aan de manier van doen aanpassen. Al denk dat er sinds redelijk recentelijk eerder een probleem begint te komen bij het respecteren van de algemene gedragregels. En waar trek je dan juist de grens? Of laat je alles maar begaan? Het is dan weer zoeken naar het nodige evenwicht om alles weer goed te krijgen en dat kan zich soms wat overdreven lijken, maar het is steeds met die globale gedachte in het achterhoofd. We proberen er uiteindelijk over te waken dat iedere gebruiker zich hier goed kan voelen en dat is niet altijd even gemakkelijk.Genghis schreef:- Het userbase beheer en de crew liggen mij veel beter (alhoewel ik moet toegeven dat hier de jongste tijd verandering in gekomen is).
Tot voor kort werden topics hier niet 'zomaar' gesloten, kon de crew tegen kritiek, en hielden ze rekening met de mening van hun users.
Ik veronderstel dat je de gewone "nieuws" berichten bedoelt, die niet echt specifiek gebonden zijn aan de ervaringen en problemen met de Belgische internetproviders, maar eerder de algemenere internet- en technologie- berichten, zoals je die ook kan lezen op Slashdot, ZDnet, DataNews, Tweakers,...Genghis schreef: - De kwaliteit van de posts is hier gewoon 300% beter, en dan heb ik het vooral over de newsposts (info, bron, soort, timing, etc etc).
Wat Robbe schreef.Genghis schreef:- Het userbase beheer en de crew liggen mij veel beter (alhoewel ik moet toegeven dat hier de jongste tijd verandering in gekomen is).
Tot voor kort werden topics hier niet 'zomaar' gesloten, kon de crew tegen kritiek, en hielden ze rekening met de mening van hun users.
Misschien moet ik even verduidelijken dat het de bedoeling is dat er voor de Userbase-bezoekers, niets verandert. Het allerlaatste dat ik zou willen, en ik denk dat alle Tik-medewerkers die mening delen, dat is dat de sfeer op Userbase er ook maar één millimeter op achteruit zou gaan. Alstublieft niet! Het Userbase forum is perfect[*] zoals het nu is, dat moet echt niet veranderen. Anders zouden wij ons aanbod nooit gedaan hebben.Genghis schreef:Conclusie:
Naar mijn mening: Als er geen meerwaarde is, waarom er dan tijd, moeite, en weetikveel wat nog allemaal insteken? om dan misschien het risico te lopen dat userbase niet meer herkenbaar is? Neen danku!
Je mag je persoonlijke mening niet projecteren op die van anderen.Genghis schreef:Persoonlijk vind ik Tik helemaal geen meerwaarde ten opzichte van Userbase, integendeel:
- Ik heb de 'acties' van Tik nooit begrepen. En blijkbaar ben ik niet de enige.
Voorbeeld: dag van de download. Kan iemand mij nog is uitleggen wat het nut hiervan geweest is? Voor een 'klantenvereniging' te zijn, vindik dat Tik behoorlijk weinig slagkracht heeft (om maar niet te zeggen *niets*).
Tja, op 't Tik forum komen er geen en hier wel.- De kwaliteit van de posts is hier gewoon 300% beter, en dan heb ik het vooral over de newsposts (info, bron, soort, timing, etc etc).
Als er een merge is, is het toch logisch dat de crew ook merged?- Het userbase beheer en de crew liggen mij veel beter (alhoewel ik moet toegeven dat hier de jongste tijd verandering in gekomen is).
Tot voor kort werden topics hier niet 'zomaar' gesloten, kon de crew tegen kritiek, en hielden ze rekening met de mening van hun users.
Er is weldegelijk een meerwaarde als je er van uit gaat dat je met je forum meer wil bereiken dan het niveau 'praatbarak'.Naar mijn mening: Als er geen meewaarde is, waarom er dan tijd, moeite, en weetikveel wat nog allemaal insteken? om dan misschien het risico te lopen dat userbase niet meer herkenbaar is? Neen danku!
Een persoonlijke mening wordt altijd gewaardeerd. Het geeft de kans om antwoorden te bieden zodat een beter inzicht kan verkregen worden.PS: Deze post heeft niet de intentie bepaalde mensen of een groep van mensen tegen de borst te stoten. Het gaat hier om mijn persoonlijke mening.
Inderdaad. Zelfs betreffende naambehoud kan er niet echt een probleem zijn.localhost schreef:Misschien moet ik even verduidelijken dat het de bedoeling is dat er voor de Userbase-bezoekers, niets verandert. Het allerlaatste dat ik zou willen, en ik denk dat alle Tik-medewerkers die mening delen, dat is dat de sfeer op Userbase er ook maar één millimeter op achteruit zou gaan. Alstublieft niet! Het Userbase forum is perfect[*] zoals het nu is, dat moet echt niet veranderen. Anders zouden wij ons aanbod nooit gedaan hebben.
Telenet woordvoerder kwam op de radio, en zei heel duidelijk: ik snap het nut en het doel van deze actie niet. Daarna is dat nog een paar keer herhaald in persberichten, niet alleen bij Telenet, maar bvb ook bij BGC.Robby schreef:Je mag je persoonlijke mening niet projecteren op die van anderen.Genghis schreef:Persoonlijk vind ik Tik helemaal geen meerwaarde ten opzichte van Userbase, integendeel:
- Ik heb de 'acties' van Tik nooit begrepen. En blijkbaar ben ik niet de enige.
Voorbeeld: dag van de download. Kan iemand mij nog is uitleggen wat het nut hiervan geweest is? Voor een 'klantenvereniging' te zijn, vindik dat Tik behoorlijk weinig slagkracht heeft (om maar niet te zeggen *niets*).
Hoe kun je die 'en blijkbaar ben ik niet de enige' staven? Dat is een loze uitspraak.
'k Denk niet dat hij dat zo gezegd heeft.Genghis schreef:Telenet woordvoerder kwam op de radio, en zei heel duidelijk: ik snap het nut en het doel van deze actie niet. Daarna is dat nog een paar keer herhaald in persberichten, niet alleen bij Telenet, maar bvb ook bij BGC.
Vreemd ... dus volgens jou deed Tik een actie en wisten zij eigenlijk niet waarover het ging?Ik herinner mij nog dat ik toen zelf bij Tik te rade was gegaan, maar daar was intern ook een hele discussie bezig over het nut de praktische uitvoer van de actie...
Het doel van DVDD was in de eerste plaats om de limietenproblematiek hoog op de agenda te plaatsen. Waar de providers steeds aan 't opbieden waren over snelheid en de limieten dood zwegen met non-argumenten, werd door ons het limietenverhaal levendig gehouden.Nu, als je wil mag je het mij is uitleggen hoor, maar ik begrijp tot op de dag van vandaag NIET hoe een hoog dataverbruik van een aantal klanten op 1 welbepaalde dag, een ISP kan doen nadenken over hun aangeboden internet-abbonementen. Integendeel, ik denk dat die nog nooit zoveel verdiend hebben aan extra volumeblokken dan toen...