Energiecrisis 2022.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Nee hoor.
Mijn auto is voor prive vervoer. Werk verplaatsingen gebeuren met een voertuig dat ter beschikking staat.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 196 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

svermassen schreef: 21 dec 2022, 16:47
ivob schreef: 21 dec 2022, 16:35
svermassen schreef: 21 dec 2022, 16:23 Dan zal het in plaats van 1,5 jaren wachten op eentje met electriciteit eentje met diesel of benzine worden.
Want die worden zeldzamer.
Of je gewoon verplaatsen met het openbaar vervoer, de (e-)fiets of een deelauto.
Dit is een grap hoop ik?
Hetzelfde traject een half uur met de auto is hier 1h30 met het OV.
Neen dank je.
Als de overheid hier effectief werk van zou maken is het allemaal het overwegen waard, maar nu niet.
Trambus, sneltram, ... al die zaken is gewoon een puinhoop.
Veel blabla, veel studies en voor de rest niets concreet qua uitwerking.
Velen vergeten misschien dat met het ouder worden, men meestal minder fit is om zomaar het OV te nemen op 1 km (of meer) van je deur.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 320 keer
Recent bedankt: 8 keer

cadsite schreef: 21 dec 2022, 21:26 Nee hoor.
Mijn auto is voor prive vervoer. Werk verplaatsingen gebeuren met een voertuig dat ter beschikking staat.
Top.
Waar ging je vorige opmerking dan eigenlijk over?
Wanneer je werkgever voor je 500 km werkverplaatsing je een voertuig ter beschikking stelt zie ik het probleem niet echt.

Toegevoegd na 6 minuten 2 seconden:
lacer schreef: 21 dec 2022, 21:35 Velen vergeten misschien dat met het ouder worden, men meestal minder fit is om zomaar het OV te nemen op 1 km (of meer) van je deur.
En het punt is?
Dat iedereen tot de dag van zijn dood (of wat bedoel je precies met "ouder worden?") naast zijn deur een halte voor OV ter beschikking moet hebben? Daar had men daar tientallen jaren geleden mee moeten beginnen en vooral niet verder gaan met lintbebouwing.

Ik zou er - als oplossing en niet om weer de zoveelste reden te bedenken waarom iets vooral NIET kan, het is bijna een Vlaamse volkssport geworden - dan persoonlijk tijdig aan beginnen te denken (en vooral aan werken) om zolang mogelijk fit te blijven zodat een verplaatsing van 1 km geen onmogelijke opgave meer is. :angel:
Zou ook al een mooi begin zijn voor het oplossen van om het even welke energiecrisis om er niet automatisch vanuit te gaan dat iedere verplaatsing, hoe kort ook, niet anders kan dan individueel en gemotoriseerd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Het ging over het feit dat OV hier als een waardig alternatief wordt voorgesteld. Dat is het niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dan toch niet door mij.
OV werd als één van de mogelijke alternatieven voorgesteld. Zeker niet als DE oplossing.
Het zou in een beter geürbaniseerd land wel een goed alternatief kunnen zijn en/of met meer investeringen en inzicht in openbaar vervoer. Maar als je decennia lang bijna alles inzet op de auto als vervoermiddel om je van hot naar her te verplaatsen bots je uiteraard na een tijd op de limieten van dat systeem. Dan kan je gewoon verder doen tot het helemaal vast zit (problemen die er vaneigens komen gaan blijkbaar ook vaneigens terug weg) of dringend aan alternatieven beginnen te werken. En dat laatste kan je zelf doen of wachten tot een ander het voor je komt doen.

En ik zie ook dan nog altijd niet in wat het punt is van de combinatie openbaar vervoer en op de werkplaats een auto ter beschikking krijgen van de werkgever om er de werkgerelateerde verplaatsingen mee te doen.

Voor sommigen is OV een goede oplossing (bv. voor wie in een centrumstad gaat wonen en/of werken) , voor anderen weer niet (voor wie bv. in de middle of nowhere km's van iedere werkgelegenheid gaat wonen) .
Net hetzelfde gaat op voor alle andere alternatieven: fiets, e-fiets, te voet, aankoop privé-auto, salarisauto, deelauto.....
Voor sommigen de beste oplossing voor anderen buiten bereik wegens fysieke toestand of gebrek aan mogelijklheden.

En je kan (op termijn) maar al beter zelf het initiatief nemen om voor jezelf de beste oplossing te verkrijgen (of een combinatie van oplossingen) dan een afwachtende houding aan te nemen en te hopen dat anderen (waaronder de overheid) de persoonlijke problemen komen oplossen of je er gelaten bij neerleggen dat alle anderen altijd geluk hebben en je zelf altijd pech hebt.

Wanneer men echter gedwee en gelaten blijft wachten tot een ander het gaat oplossen zullen er velen idd van de ene crisis in de andere sukkelen en zal dit topic nog vele vervolgen kennen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 22 dec 2022, 09:29 Voor sommigen is OV een goede oplossing (bv. voor wie in een centrumstad gaat wonen en/of werken)
Ik woon in een centrumstad.
Maar dan nog...

Het gaat mij ook niet enkel over de tijd en het beperkt aantal zitplaatsen, maar ook over de belachelijke prijzen.
Dankzij de winterpromo kost het me 'slechts'

om met mijn kinderen naar Oostende te treinen.
Het standaard tarief:

Dat is toch compleet van de pot gerukt? Met de wagen is dat 2 x 72km. Mijn auto kost me echt geen 46 cent/km.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer jouw wagen je TCO minder dan 46 c€/km kost is jouw wagen voor jou idd de beste oplossing.

Maar ik heb toch een klein vermoeden dat er een heel deel autobezitters zijn waar de auto hun, rekenen volgens TCO, hun iets meer kost.
Alleen rekenen er maar weinig mensen volgens de TCO (zoals men ook bij het gebruik van kerncentrales maar een klein deel van de kosten berekend om het verkoopbaar te houden :-D ).

Voor mij was de kost per km voor een privé aangekochte auto (alles in acht genomen: aankoopprijs, verzekering, belastingen, periodieke keuring, onderhoud, verbruik, parkeergelden, boetes, afgelegde km....) in elk geval hoger. Dus een andere situatie welke geleid heeft tot een andere keuze dan de jouwe en heb ik mijn laatste eigen auto al begin 2018 van de hand gedaan (toen je bij de verkoop van een diesel nog redelijk wat geld kreeg)

En zo, wat mijn voornaamste punt is, maakt iedereen best naargelang de eigen situatie zijn eigen rekening en handelt daar hopelijk naar.

En hopelijk blijft in de toekomst voor iedereen de aankoop van een (nieuwe) privéauto financieel ook de beste keuze.
Maar persoonlijk heb ik daar mijn twijfels over en vermoed ik dat het eerder de andere kant zal opgaan.
En ik heb ook een klein vermoeden dat wanneer men alle kosten van een auto in privébezit in acht neemt en dat deelt door het aantal gebruikers dat daar hoofdzakelijk van gebruik maakt er toch veel mensen gaan verschieten.
Uiteraard is ook dat voor iedereen anders. Wie dagelijks heel veel km aflegt en/of met meer dan 1/2 personen in de auto plaatsneemt zal met een eigen auto vlugger goedkoper uitkomen dan iemand die dat op zijn eentje doet. Voor die laatste zullen andere opties dan weer voordeliger zijn.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 196 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Als men gaat stoppen met werken, is't gedaan met een lease of bedrijfswagen.
Dan moet je al de nodige reserve's hebben om (opnieuw) een wagen aan te schaffen, of gaat men alles met OV en/of fiets / deelauto doen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef: 22 dec 2022, 13:02 Als men gaat stoppen met werken, is't gedaan met een lease of bedrijfswagen.
Dan moet je al de nodige reserve's hebben om (opnieuw) een wagen aan te schaffen, of gaat men alles met OV en/of fiets / deelauto doen ?
Inderdaad.
Maar dat beperkt, voor wie van aanpakken weet en niet wil blijven steken in vastgeroeste patronen, de opties niet.
Ik werk trouwens voor geen enkel bedrijf (en toen ik wel nog voor anderen ging werken beschouwde ik dat eerder als een nuttig tijdsverdrijf dan werk, maar ook dat is een persoonlijk gegeven).
En ondanks de meer dan voldoende opgebouwde reserves (ik schenk al jaren meer geld weg dan ik zelf opdoe, een eigen auto kopen zou dus eerder nadelig zijn voor derden dan voor mezelf) doe ik idd de noodzakelijke verplaatsingen in een combinatie van te voet, met de fiets, deel(salaris)auto en hobby (wat altijd afgebouwd kan worden indien nodig want een overbodige luxe) met (motor)fietsen en te been.

Ik woon dan ook nog altijd in Vlaanderen waar je zelden woont op een afstand van voorzieningen welke niet met een fiets of te voet kunnen overbrugd worden.
Maar dat is mijn keuze. Iedereen mag van mij zijn eigen keuze volgen en daar zijn budgetten naar eigen goeddunken aan besteden. Maar dat is iets totaal anders dan dat het niet mogelijk is.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 22 dec 2022, 11:37Maar ik heb toch een klein vermoeden dat er een heel deel autobezitters zijn waar de auto hun, rekenen volgens TCO, hun iets meer kost.
Alleen rekenen er maar weinig mensen volgens de TCO (zoals men ook bij het gebruik van kerncentrales maar een klein deel van de kosten berekend om het verkoopbaar te houden :-D ).
Helemaal mee eens. Ik ben er vrij zeker van dat het bij mij ruim onder de €0,40 ligt.
Maar inderdaad, ik heb collega's die denken geld te verdienen door km's met hun eigen wagen te rijden voor 't werk aan €0,30/km. :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer

Tja, als hun tco onder de 0,30 ligt klopt dat nog ook …
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 22 dec 2022, 20:58 Helemaal mee eens. Ik ben er vrij zeker van dat het bij mij ruim onder de €0,40 ligt.
Mee eens, iedere situatie is anders.
Moest ik nu naar Oostende en terug reizen met de trein (H/T 274 km) zou me dat pp. 7 c€/km kosten.
Aan het standaardtarief 13,2 c€/km pp.
En nergens parkeerplaats zoeken noch betalen voor een parkeerplaats.
Alleen al de vaste kosten van een elektrische auto (afschrijving over 4 jaar) zou me dan al rond de 1000 €/maand kosten. Excl. stroomkosten.
Andere situatie, andere oplossingen.
Sol Invictus!
Fr3dd13
Starter Plus
Starter Plus

Helaas achter paywall : “Wie laatste zes maanden contract vernieuwd heeft, is gesjareld.” Leveranciers trekken stiekem kosten op, tot 1.700 euro (!) extra per jaar: één leverancier steekt er bovenuit

Recent nieuw tariefplan elektriciteit ontvangen van Eneco: vaste vergoeding + € 20 / jaar, tarief afname stijgt, tarief injectie daalt.
Meer marge al dus voor Eneco? € 1.700 zal het niet schelen, maar injectie zal gerust een paar € 100 minder worden zo.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

Had het hier al eens gepost dat ik hetzelfde merk bij Engie met hun gastarieven. In de fameuze a x + b formule, waarbij x een bepaalde x is, en a een factor 0.1, zag ik gewoon elke keer ik checkte de component b hoger worden. Het is overduidelijk dat ze profiteren van de hoge energieprijzen om hun eigen marges ook nog wat extra te vergroten omdat ze wellicht denken dat het niet zal opvallen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat ligt toch binnen de verwachtingen.
Energieleveranciers, zeker de leveranciers die zelf niets produceren, hebben meer dan een jaar deels aan dure prijzen moeten inkopen terwijl ze deels zelf nog gebonden waren aan goedkope levercontracten. Om nog maar te zwijgen van de prosumenten met een analoge meter en een jaarlijks nulverbruik die in de zomer hen energie leveren waar nauwelijks vraag naar is (en al zeker niet tegen een dure verkoopprijs) en in de winter hun energie terugvragen aan een nultarief terwijl de prijzen op de dagmarkt duur moeten worden ingekocht. Dat verlies aan inkomsten zal dus nog geruime tijd gecompenseerd moeten worden.

Wie afhankelijk is en blijft van derden is uiteindelijk altijd gesjareld want altijd de speelbal van de prijszetting door die derden voor een noodzakelijke basisbehoefte. Voor een goed waar veel vraag naar is en het aanbod (kunstmatig) schaars kan je altijd vragen wat de gek ervoor wil geven.

Waarom denk je dat men de centrale productie en verdeling van een basisbehoefte met alle mogelijke middelen blijft verdedigen terwijl het technisch al lang anders kan? Een ezel die geld sch**t dankt men niet af als het niet echt moet.
Sol Invictus!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nu het jaar 2022 op haar laatste poten loopt lijken ook de hoge gas- en elektriciteitsprijzen (tijdelijk?) op hun retour.
De afgelopen dagen was de prijs op de epex spot al regelmatig tegen of zelfs onder nul.
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Gisteren inderdaad op het nieuws gezien.
Ik laat mijn voorschotten nog voor wat ze zijn tot maart 23.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 28 dec 2022, 12:24 Ik laat mijn voorschotten nog voor wat ze zijn tot maart 23.
:beerchug: Ik laat ze op hetzelfde niveau tot 1/10/23. :-D
Screenshot_20221228_124221_Engie Energy App~2.jpg
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Yep, das ook weer een punt.
Misschien gewoon de afrekening volgend jaar mei afwachten.
Want we verwachten nog moeilijkere winters en 23-24 zou de eerste zijn.
Maar alles hangt grotendeels van onze vriend af. :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Welke vriend?
De huidige winter is goed een week oud. :-D
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 28 dec 2022, 14:17 Welke vriend?
De huidige winter is goed een week oud. :-D
Die zijn naam spreek ik niet meer uit, is een apart topic voor :nono:
De experts verwachten dat de extreme pieken eruit zijn.
Maar ja, die van het C-team hebben er ook wel eens langs gezeten :banana:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja de energieprijzen zijn nu in vrije val terwijl "He Who Must Not Be Named" nog altijd op dezelfde plek zit.
Zijn blijvende invloed op de energieprijzen lijkt me dus niet zo uniek te zijn. Er zullen dus wel nog veel andere parameters spelen. Met of zonder "He Who Must Not Be Named".

De komende "moeilijke winters" zullen ook eerder bepaald worden door wat onze eigen politieke wizards er van bakken. Het verleden indachtig zijn de verwachtingen dan ook niet hooggespannen.
Het enige wat wel zeker is dat ze nu al meer dan zes miljard armer zijn zonder dat daar ook maar één structurele maatregel tegenover staat.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

https://www.hln.be/binnenland/te-bang-v ... ~ae830cb1/

Te bang voor risico’s: energieleveranciers willen geen nieuwe klanten meer. Wie willen ze wel nog?

Het leek lange tijd wel een publiek geheim, maar het wordt steeds duidelijker dat energieleveranciers in ons land niet staan te springen om nieuwe klanten aan te nemen. Dat bevestigen verschillende goedgeplaatste stemmen aan onze redactie. En dat heeft ook gevolgen voor uw energiefactuur. “We stellen vast dat het verschil tussen het goedkoopste en het duurste aanbod veel kleiner is geworden”
Robbe van Lier 28-12-22, 06:01 Laatste update: 10:22
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Never waste a good crisis. :-D
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Weet niet of ik het hier moet vermelden

Volgens het IMF is die hoge inflatie vooral een weerspiegeling van de stijging van de winsten van de bedrijven (die hun verkoopprijzen forser opgetrokken hebben dan nodig om de stijging van hun kosten te compenseren) en een stijging van de importprijzen.

Het IMF stelt dat de stijging van de bedrijfswinsten verantwoordelijk was voor 45 procent van de inflatie. “De Europese bedrijven zijn tot dusver beter beschermd gebleven tegen de negatieve schok van de kosten dan de werknemers”, aldus het IMF.
:evil: :evil:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Via uitgekiende marktwerking maken grote bedrijven uitzonderlijk grote winsten. Energiebedrijven zijn daar recentelijk nog een sprekend voorbeeld van geweest...
Niet te verwonderen dus dat talloze kleinere bedrijven ook een extraatje menen te kunnen verdienen. Weinigen zitten dichter bij de geldkranen dan het IMF, maar de geldstromen worden niet door hen gekanaliseerd maar door regeringen en parlementen.
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 6 keer

De NBB komt voor België met een andere conclusie

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230626_96937957
Graaiflatie? Niet in België, zegt Nationale Bank
Verreweg de meeste Belgische bedrijven zagen hun kosten vorig jaar sterker stijgen dan hun opbrengsten. ‘Graaiflatie is hier geen wijd verspreid fenomeen’, zegt de Nationale Bank.
Als ik zie dat Belgische telco's elk half jaar de prijzen verhogen, gewoon omdat het kan, kan ik die conclusie van NBB niet onderschrijven uit eigen ervaring :).

Dit zijn de sectoren die wél graaiflatie toepasten, volgens NBB:
De opgesplitste cijfers leren dat de situatie per bedrijfstak wel sterk verschilde. Een klein aantal sectoren slaagde er, ondanks de gestegen aankoop- en loonkosten, toch in een hogere winstmarge te boeken. Dat was bijvoorbeeld zo in de staalsector en het transport over zee, en in de sectoren ‘accommodatie’ (hotels, campings) en elektriciteit.
Als je ziet wat voedingsbedrijven & "fast moving consumer goods" (CocaCola, Nestlé, Danone, P&G, Unilever, ...) realiseren, zou ik die toch ook aan het lijstje toevoegen.
En zij kunnen dat omdat klanten, ondanks de schrikkelijke prijsstijgingen - hoger dan de inflatie - toch hardnekkig hun producten blijven kopen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

NBB klampt zich vast aan de illusie dat geld moet opgehoest worden middels heffing van belastingen. Iemand als Paul Magnette weet wel beter, en ziet hoe Biden (en Congress) de geldstromen kanaliseren naar een lager (sociaal) segment. IMF, UN, ECB, e.a. helpen Biden daarbij opvallend bereidwillig...

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 75743.html
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”