Zonnepanelen + Batterij, wie,wat,hoeveel ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 387 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: 4 maanden geleden Het gaat erom dat ik een installatie heb die mee is met zijn tijd, dat in tegenstelling tot de regelgeving en ambtenarij die die installatie om verkeerde redenen nog aanzien als grote productie eenheid met alle zever en onduidelijkheid errond.
Ik begrijp perfect wat je wil zeggen.
Maar tot de regelgeving wijzigt zou ik geen verdere details geven.
Je weet nooit wie meeleest. :angel:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Op het keuringsbewijs dat je moet meesturen staat alle info over grootte omvormers, en pv kwp.

Klopt wat ivob zegt: ze liggen niet wakker van een flatline op de dm, maar zet zeker de dm niet uit, want dan kan je in een forfaitaire berekening vallen.

Laatst gewijzigd door liegebeestig 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

anonyme schreef: 4 maanden geleden De investering in een batterij van meer dan 5kwh is volgens mij vrij zinloos naar RoI toe.
Goh, hangt een beetje af van je verbruik natuurlijk... ik heb sinds mid maart een stekkerbatterij van 5 kW en daar kwam ik tot enkele dagen geleden de nacht niet mee door (eigenlijk was zo'n 7 kW voor ons ideaal geweest). Sinds enkele dagen volstaat de 5 kW echter wel en was de aankoop van een extra 5 kW batterij wat we even overwogen hebben dan ook totaal zinloos.

Inderdaad... op een dag zoals vandaag had ze zinvol geweest (want dan was ze gisteren ook geladen geweest) maar met een opbrengst van 32 cent x 5 Kw (zelfs geen 1.5 euro netto voor vandaag) ga ik ze nooit terugverdienen. Hoe meer extra batterij capaciteit je plaatst... hoe slechter dit verhaal wordt.

Ik blijf bij de rekensom... 200 dagen per jaar hoop ik (geen idee of dit realistisch is omdat de panelen niet ideaal liggen en ik veel bomen heb) m'n batterij iedere dag te ontladen (al is dat sinds enkele dagen al niet meer het geval !) wat dan ruwweg 300 euro zou opbrengen (kostprijs was 1200 euro dus in theorie haal ik ze eruit op 4 jaar). Moest ik met een extra batterij 50 dagen (zoals vandaag) extra kunnen overbruggen zou me dat in totaal 375 euro opbrengen... echter 2400 / 375 geeft al meteen 6.5 jaar).

Batterijen brengen pas op als je ze een maximaal aantal dagen kan laden/ontladen !
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

liegebeestig schreef: 4 maanden geleden Op het keuringsbewijs dat je moet meesturen staat alle info over grootte omvormers, en pv kwp.
Maar wanneer je de installatie/uitbreiding niet laat keuren zal je dus een andere "oplossing" moeten zoeken om alsnog "iets" aan te geven.
Klopt wat ivob zegt: ze liggen niet wakker van een flatline op de dm, maar zet zeker de dm niet uit, want dan kan je in een forfaitaire berekening vallen.
Correct.
Wanneer je de hoofdzekering op de DM gedurende langere tijd uitschakelt krijgt de netbeheerder hiervan een signaal. Voor de periode dat de meter uitstaat krijg je dan - indien voor een afrekening bv. maandelijkse afrekening - een schatting aangerekend op basis van je historisch verbruik (toen de meter nog actief was).
Dit wordt na activatie van de meter wel geregulariseerd.
Zet je de DM voor langere tijd op non-actief kan je de netbeheerder hier ook van in kennis stellen en vragen dat ze de meter op afstand tijdelijk de-activeren en nadien terug van op afstand terug activeren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Ik was op zoek naar een P1 meter om mijn sluipverbruik beter te kunnen monitoren ipv te moeten wachten op het volgende dagrapport van Mijn Fluvius, en kwam dan deze dongle tegen:

https://solarpowersupply.be/accessoires ... escription

Die is blijkbaar gemaakt voor ecoflow stream batterijen. Het risico op betalen voor injectie is blijkbaar opgelost via deze dongle.
STREAM plug-in thuisbatterij
Zelf je eigen zonne-energie opslaan, of dure piekstroom opslaan voor later gebruik. Een percentage backup-stroom opslaan en terugleverkosten voorkomen, je kunt het eenvoudig zelf regelen met de STREAM thuisbatterij.
https://www.ecoflow.nl/producten/stream/

Ik heb nu één 500 Watt beem paneel met 450 Watt omvormer. Ben aan het nadenken om een 2e aan te kopen. Mijn IT slurpt altijd 100 Watt, dus in het beste geval zien ze dan 900 - 100 = 800 Watt injectie. Klopt deze logica?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer

NuKeM schreef: 4 maanden geleden installatie om verkeerde redenen nog aanzien als grote productie eenheid
Dat heeft niets met ambtenarij te maken, wel met politiek.
Het is de Vlaamse regering die de VNR (vroeger heette dat VREG) de opdracht gegeven heeft om Fluvius te controleren.
https://over.fluvius.be/nl/wie-zijn-we/governance
https://over.fluvius.be/nl/de-opdrachth ... n-toezicht
Bv in Antwerpen is de voorzitter van de Raad van Bestuur van Fluvius Antwerpen de eeuwige ritselaar Koen Kennis (NVA-politicus).

En het is Fluvius die van de politiek de expansie van PV - waaronder de compleet achterhaalde (en nooit steek houdende) limiet van 10kVA - zo lang en hard mogelijk moet tegenhouden.

Ik was dus blij om dit te lezen:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... voltampere
PV-Vlaanderen: verhoog injectielimiet 3-fase naar 17,3 kilovoltampère
Brancheorganisatie PV-Vlaanderen, onderdeel van ODE, wil dat de definitie van kleine productie-installaties wordt aangepast. De huidige grens van 10 kilovoltampère is achterhaald door de toenemende elektrificatie.
De vraag is gesteld aan Synergrid (https://www.synergrid.be/nl/over-synerg ... t-doen-wij), de club van Belgische elektriciteits- en gasnetbeheerders (waaronder dus Fluvius).
Benieuwd of en hoe de politiek hierop gaat reageren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 713 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Reageren door zolang mogelijk niet te reageren of de boel op de lange baan te schuiven door nog eens een onderzoek te vragen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 41 keer

Ik heb nu één 500 Watt beem paneel met 450 Watt omvormer. Ben aan het nadenken om een 2e aan te kopen. Mijn IT slurpt altijd 100 Watt, dus in het beste geval zien ze dan 900 - 100 = 800 Watt injectie. Klopt deze logica?
Die panelen leveren enkel het maximale vermogen als ze recht op de zon gericht staan en het niet te warm is.

Dus de keren dat ze 900 W gaan leveren is heel beperkt.
Tenzij je ze constant op de zon richt.

Mijn panelen liggen onder 30 graden en net niet naar het zuiden gericht.
Enkel in april - mei wekken ze een aantal minuten het maximale vermogen op.
Meestal dan nog als er een wolk verdwijnt en de lucht echt helder is.

Vanaf half juni gebeurt dit bij mij al niet meer.

Mvg
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

edwin.d schreef: 3 maanden geleden Dus de keren dat ze 900 W gaan leveren is heel beperkt.
Concreet: de kans dat er injectie is boven de 800 Watt, is dus extreem klein. Zeker gezien ook nog het idle verbruik.

Mijn idle verbruik was ongeveer 360 Watt 's nachts. Dat loopt door gedurende de dag.
Na wat aanpassingen zitten we nu ergens tussen de 100 en 200 Watt ipv 360 Watt.

Overdag cancelled één paneel dit reeds.

Maar de injectie is verwaarloosbaar met één paneel, dus een extra paneel met 450 Watt omvormer, gaat nooit 800 Watt injectie opleveren.

800 Watt gedurende één uur is 0,8 kWh, dus één 15 minuten staafje mag dan nooit onder de -0,2 kWh gaan.

bvb toen er nog 360 Watt idle was 's nachts:
injectie.png
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”