IP Camera's - geen contact meer.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
Bedankt: 17 keer

Joe de Mannen schreef: 17 jan 2023, 19:24 Dus zonder wifi werkt het ook maar "enkele minuten"...
J.
Ja, helaas.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 603 keer
Recent bedankt: 1 keer

Emile51 schreef: 17 jan 2023, 19:16 Ik dacht dat mijn antwoord klaar en duidelijk was?
Als je "doe ik" antwoord als iemand erna nog eens hetzelfde vraagt geeft het wel de indruk dat je het nog niet gedaan hebt natuurlijk.

100% eerlijk? De voor de hand liggende of "gemakkelijke" oplossingen zijn al geprobeerd, zonder resultaat. Om het probleem te kunnen isoleren (we weten immers nog altijd niet waar het zit), zou ik nu echt willen kijken naar het netwerkverkeer dat plaatsvindt tussen de laptop en de recorder, iets wat moeilijk over een forum te regelen is. Het helpt dan ook niet als er ook nog verwarring ontstaat over wat al dan niet gedaan is.

Ik zou eigenlijk twee verschillende "oplossingen" voorstellen met een grotere kans op slagen:

Enerzijds Windows 11 vanaf 0 herinstalleren, zoals hierboven al gesuggereerd werd door iemand anders, zonder gebruik van die mover software. Zorg ook dat het systeem volledig up to date is.

Of het camerasysteem herinstalleren volgens de instructies van de fabrikant, ipv de huidige opstelling. Maw: het systeem verbinden met je router ipv met een laptop. Let wel, je zal dan ook het camerasysteem moeten resetten, want met de huidige instelling met statische IP adressen zal dat niet lukken. In dat laatste geval kan je dan gewoon via je WiFi netwerk aan de camera's, zoals ook op de pagina van de fabrikant staat uitgelegd.

(Een derde oplossing is uiteraard ook de installateur nog eens laten komen).

Is er een specifieke reden waarom de installateur voor de opstelling met de laptop en de netwerkkabel gekozen heeft?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ik overweeg inderdaad W11 te herinstalleren, maar vraag me af of ik niet beter W10 er terug opzet?
Het systeem verbinden met de router ipv. de laptop is helemaal niet evident gezien de router zo'n 30 m verwijderd is van de installatie en er dus een ethernet kabel moet getrokken worden dwars door meerdere (gewapende) betonnen muren.
Via WiFi gaat ook niet, ook al omwille van die betonnen muren: signaal is ong. -85...-90 dBm voor 4 videostreams....en vermoedelijk heeft de installateur daarom deze oplossing gekozen.
Emile51
Pro Member
Pro Member

@CCatalyst Heb je een statisch IP toegewezen aan de recorder in de configuratie zodat hij geen DHCP verzoeken doet op de LAN poort?

Ja, inderdaad, heeft een statisch adres. Best zo laten staan?

Installateur komt volgende week langs, zelf kan ik het niet oplossen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 20 jan 2023, 22:15 Ja, inderdaad, heeft een statisch adres. Best zo laten staan?
Zo lang hij met de laptop verbonden is, zeker laten staan. Mocht je hem met je router willen verbinden, dan niet meer.

Laat ons weten wat de installateur vaststelt van probleem.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Yep!
Emile51
Pro Member
Pro Member

Installateur heeft eea. nagegaan via Teamviewer.
Blijkbaar zijn alle instellingen OK maar zou er een probleem zijn met de Ethernet naar USB adapter : deze werkt goed op pc1 (W10) maar verliest contact op pc2 (W11). Is een TP Link UE306 (voorzien van de laatste drivers).
De leverancier onderzoekt dit nu verder.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 174 keer
Te Koop forum

Emile51 schreef: 18 jan 2023, 05:58 Het systeem verbinden met de router ipv. de laptop is helemaal niet evident gezien de router zo'n 30 m verwijderd is van de installatie en er dus een ethernet kabel moet getrokken worden dwars door meerdere (gewapende) betonnen muren.
Via WiFi gaat ook niet, ook al omwille van die betonnen muren: signaal is ong. -85...-90 dBm voor 4 videostreams....en vermoedelijk heeft de installateur daarom deze oplossing gekozen.
Had je dan niet beter voor een powerline oplossing gekozen ? Deze setup is toch alles behalve flexibel ?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ik heb hier niet voor gekozen, maar de installateur.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Sorry, maar dan is uw installateur een bricoleur...
Computer(k)nul
Emile51
Pro Member
Pro Member

Dat durf ik niet te zeggen. Systeem is nu al 8 jaar in dienst, zonder problemen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dan is het al 8 jaar niet volgens de regels van de kunst gedaan. Powerlines bestaan al langer dan 8 jaar (al zijn die ook niet zaligmakend).
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ook Powerline is bricolage als dat een "permanente" oplossing is, Powerline is m.i. slechts een tijdelijke oplossing.

De juiste aanpak, ook in dit geval, is nog altijd een goede kwaliteits koperen kabel van zes katten (CAT6) of hoger, en als dat door de muren moet dan is dat maar zo. In principe dus tussen de recorder en de router, zodat het camerasysteem gewoon deel uitmaakt van het thuisnetwerk (eigenlijk liefst gesegmenteerd met VLANs, maar soit) en je niet met 2 verschillende netwerken zit.

In ieder geval, voor het huidige systeem en opzet is de setup zoals ze nu is m.i. ok, toch als OP er tevreden mee is. Natuurlijk, als je geen echte ethernet kaart hebt maar met een USB/ethernet adapter moet werken dan heb je natuurlijk vroeg of laat met compatibiliteits of driver issues te doen, zeker op Windows. Dit was iig een probleem dat - zoals verwacht - moeilijk op een forum te diagnosticeren was.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 552 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ok, ik lees deze thread nu pas, maar na de 3de post ging mijn gevoel al uit naar NIC of Kabel issues. En toen ik usb-c ethernet zag staan wist ik voldoende.

Wij hebben met ALLE Windows 11 installs geregeld issues gehad met usb-c converters/dockings. In de meeste gevallen was het opgelost na een driver scrub NA een upgrade naar Windows 11 22H2

Dus tip, eerst Windows updaten, daarna de USB adapter en alle verwante devices in device manager manueel verwijderen, daarna adapter uittrekken en terug insteken op driver install te forceren.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Emile51
Pro Member
Pro Member

@CCatalyst De ethernet kabel is cat. 6E, 25m, zou dus OK moeten zijn. Ik denk wel dat er een ethernet interface op het moederbord aanwezig is? En ben het met jou eens dat eea. moeilijk op dit forum te diagnosticeren is.
Situatie op vandaag : IP Diagnosis van Axis : 1 IP camera heeft het adres 10.0.0.201, de 3 andere 169.254.x.x.x (self assigned), de NVR recorder gateway is 10.0.0.1, en deelt 4 vaste iP's uit (10.0.0.201--205, de .205 is hijzelf). Nogmaals, dit werkt goed op pc1 (W10 LAN zonder adapter) maar niet op pc2 (W11 met adapter). 10.0.0.205 kan wel bereikt worden op pc1, niet op pc2. Ik begrijp er niets meer van.

@Sasuke Ik volg je raad op : Windows updaten, USB adapter verwijderen (deze pc -> beheren), adapter uittrekken, rebooten met de adapter en zo een driver install forceren.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte, en zeker bedankt voor het meedenken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 174 keer
Te Koop forum

Emile51 schreef: 26 jan 2023, 18:35 Situatie op vandaag : IP Diagnosis van Axis : 1 IP camera heeft het adres 10.0.0.201, de 3 andere 169.254.x.x.x (self assigned)
Dit geeft toch al gewoon aan dat er iets grondig fout is... de camera's en NVR (welke DHCP server is) hebben toch niets te maken met de PC die je aansluit ?

Als camera's en NVR al niet deftig werken dan zou ik eerst dat oplossen (door ze gewoon bekabled in je thuiswerk op te nemen en de DHCP op die NVR uit te schakelen).
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Die camera's, afhankelijk van de App, worden aangesproken via SNMP (broadcast meestal) en dan wordt er een stream gelegd, het IP is op dat moment iets minder belangrijk. Maar inderdaad, voor de goede orde moet hier wel degelijk naar de IP Addressering gekeken worden ook.

Maar slechte/verkeerde IP's zorgen niet voor een 'drop'. Moest het IP de oorzaak zijn, dan zou het niet werken, nu werkt het 'even wel, dan drop' ...
Afbeelding
Emile51
Pro Member
Pro Member

@Sasuke : Jouw tip was goud waard. Systeem is terug 100% OK, geen 169.254.x.x adressen meer, maar proper de vaste IP's (10.0.0.201---205) op pc2 (W11)

Bedankt!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik zal het doorgeven aan onze helpdesk :-)
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Driver werd al enkele keren naar verwezen in de topic. Wij werken nog amper met Windows, mijn kennis van Windows (zekere nieuwe versies) is onvoldoende om nog trucjes met "geforceerde" driver reinstall te kennen, gelukkig wist Sasuke dat wel.

Dat gezegd zijnde, wat een ***** besturingssysteem is dat toch? Die compleet manke benadering van hardware was bij Windows XP al schering en inslag en komt 20 jaar later nog steeds voor? Op moderne versies van Linux of BSD - waaronder macOS ressorteert - maak ik dit IME toch niet (snel) meer mee.
Emile51
Pro Member
Pro Member

Helaas blijft het probleem aanslepen.
De verbinding met de recorder (=server) houdt nu wel langer stand (typisch > 12u) maar valt dan alsnog weg.
Server heropstarten haalt niets uit, maar de laptop herstarten herstelt onmiddellijk de verbinding voor meerdere uren.
Dus vermoedelijk toch een Windows 11 probleem.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zou u dan aanraden om mss met Milestone te werken. Kun je vanop afstand naar de beelden kijken via laptop of smartphone. Zal beter werken dan hoe je nu zit te werken.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Best die USB ethernet vervangen door een PCIE ethernetkaart. Die USB-dingen zijn leuk om snel iets te testen, maar ik zou ze nooit 24 op 24 inzetten.
Emile51
Pro Member
Pro Member

luukske schreef: 05 feb 2023, 10:28 Best die USB ethernet vervangen door een PCIE ethernetkaart. Die USB-dingen zijn leuk om snel iets te testen, maar ik zou ze nooit 24 op 24 inzetten.
Kan helaas niet, in die laptop kan geen PCIe ethernet ingebouwd worden. Of bestaan er external PCIe ethernetkaarten?
Emile51
Pro Member
Pro Member

Ik heb nu de gateway van de NVR recorder (DHCP server) gewijzigd naar 192.168.1.1, dezelfde gateway als de 2e NIC kaart op de laptop die met het netwerk verbonden is.
Systeem blijft draaien (voorlopig?)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”