Re: Vlotter wisselen van vaste telecomoperator
Geplaatst: 31 mei 2016, 11:12
Toch wel:8balljunkie schreef:...want de tv van proximus gaat enkel via BBOX2 of 3 en niet op een Fritz.
Toch wel:8balljunkie schreef:...want de tv van proximus gaat enkel via BBOX2 of 3 en niet op een Fritz.
En die heb jij... voor wat betreft routers, switches, AP's, AIO's, PC's, printers... maar niet voor je modem.MaT schreef:Niemand heeft het over vrijheid van internet maar over vrijheid van hardware.
Wat ze in Duitsland denken is hun probleem (en dankzij Merkel ook het onze tegenwoordig). De nieuwe wet in Duitsland gaat trouwens wel wat verder (de modem is daar een onderdeel van dat trouwens niet essentieel is voor het overige).MaT schreef:Daar denkt men in Duitsland duidelijk anders over.
Zoals ik al gezegd heb is het onderste uit de kan een verbod voor de providers om hardware af te leveren, niet het systeem dat ik voorstel.r2504 schreef:jij wil het onderste uit de kan en kijkt enkel naar jezelf, ik heb begrip voor bepaalde beperkingen en kijk naar beide partijen...
En we gooien alles nogmaals op één hoop... al of niet vrije modem keuze staat los van beperkingen... hoe moeilijk is het nu om te begrijpen dat een modem een transparant toestel is dat NIETS doet behalve elektrische signalen omzettenMaT schreef:Jij daarentegen bent akkoord met de beperkingen die de providers opleggen omdat je zelf het nut ervan niet wil inzien. 'Ik zie het nut niet dus daarom moet niemand het maar hebben'. Daarmee steun je indirect het gesloten ecosysteem dat de providers nu en in de toekomst uitbouwen.
Niet akkoord. Als een kleine minderheid ergens een voordeel bij heeft, dat de overgrote meerderheid niet benadeeld, dat mag dat gerust een wet worden.r2504 schreef:Er zijn altijd voor en nadelen... maar het is niet omdat vijf man en een paardenkop ergens een voordeel van heeft (los van het feit van de verwarring en problemen die het veroorzaakt bij de andere 99%) dat dit een wet moet worden.
Aangezien je bij telenet moet vragen (zagen?) voor een modem only, omdat hij standaard niet aangeboden wordt, tel ik dat niet mee als vrijheid.r2504 schreef:Amper of geen vrijheid... in overdrijven ben je ook goed... bij zowel TN als Proximus heb je de mogelijkheid gewoon een publiek IP-adres te bekomen (via modem-only of eigen PPPoE sessie) en te doen met je aansluiting wat je wil. Op zich is dit totale vrijheid op gebied van internet... een eigen modem gaat je niets maar dan ook niets extra bieden !MaT schreef:Het ene uiterste hebben we nu, waar er amper of geen vrijheid is. Het andere uiterste zou zijn als de providers verboden word om hardware mee te leveren bij hun diensten.
En dat heb je zomaar beslist... dat het voor de meerderheid geen nadeel is ? Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken (om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).ITnetadmin schreef:dat de overgrote meerderheid niet benadeeld, dat mag dat gerust een wet worden.
Dat is een logisch gevolg van vraag en aanbod... je gaat iedere klant niet lastig vallen of in verwarring brengen met een toestel dat hij niet nodig heeft. Ieder bedrijf doet een selectie in z'n aanbod op dergelijke basis... en als men merkt dat men met een bepaald artikel bijvoorbeeld meer support moet geven zal men dat ook niet langer spontaan gaan aanbieden. Kleine zelfstandigen zullen hier bijvoorbeeld flexibel in zijn, maar bij grote bedrijven is dat gewoonweg anders.ITnetadmin schreef:Aangezien je bij telenet moet vragen (zagen?) voor een modem only, omdat hij standaard niet aangeboden wordt, tel ik dat niet mee als vrijheid.
Dat is één van de argumenten... je hebt mij ook nergens zien schrijven dat er geen voordelen zijn (maar zoals bij alles is dat een kwestie van afwegen tegen de nadelen, zowel voor jou als het bedrijf).ITnetadmin schreef:Je eigen modem kan je anders wel iets bieden, bv de mogelijkheid om een backup klaar te hebben liggen in geval van hardware issues.
Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.r2504 schreef:Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken
Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen. Niet omdat het gevaarlijk is om daar aan te werken of wijzigingen aan te brengen, dan zou je zekeringkast en alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten ook verzegeld moeten zijn want die houden hetzelfde risico in.r2504 schreef:(om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).
Een zelf install van TN hardware is wel dag en nacht verschil met één of andere modem (met vermoedelijk nog wat extra's) waar de klant uiteindelijk de helft van begrijpt... maar toch geplaatst heeft omdat iemand hem vertelde dat het toch veel beter was. Dagelijks lees je hier op het forum iemand die een modem-only gaat plaatsen... maar dan komt vragen of de setup wel goed is (als je daar zelf niet kan op antwoorden vraag ik me al af waarom je een modem-only wil).MaT schreef:Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.
Sjoemelen of niet... ik kan de meter ook niet kiezen... heb ik nu een vendor lock in... vergaat de wereld nu ?MaT schreef:Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen.
Dat is een uitspraak die ik totaal niet begrijp... vandaag de dag heb ik een eigen netwerk met alle toeters en bellen die ik wens (toch raar want volgens jou is er totaal geen vrijheid) en dat zal ik gewoon behouden als er een vrije hardware keuze komt voor de modem. Ik ga echter iets meer hebben door die andere modem... nope, nul komma nul.MaT schreef:Maar de aap komt wel uit de mouw natuurlijk: Je hebt weer schrik dat je netwerk zal instorten als eigen hardware toegelaten word.
self install pxm: dit is dat het netwerk (tot aan de ntp) reeds in orde en gedocumenteerd is + ze geven je een modem van hun, die ze dus perfect kennen + die zichzelf update en instelt... allemaal niet mogelijk met eigen modem.MaT schreef:Ook al 1000x aangehaald: de providers bieden zelf self-installs aan. Je argument is bij deze invalide.r2504 schreef:Je begrijpt toch dat er consequenties zijn als klanten zomaar dingen gaan aansluiten zonder enige kennis van zaken
*kuch* dus de meterkast - die altijd draden heeft dat onder spanning staan - is volgens jouw niet (potentieel) gevaarlijk om aan te werken?MaT schreef:Lol, je meterkast heeft een zegel omdat je niet zou kunnen sjoemelen. Niet omdat het gevaarlijk is om daar aan te werken of wijzigingen aan te brengenr2504 schreef:(om diezelfde reden is jou meterkast ook voorzien van een zegel en mag daar ook enkel een technieker aankomen).
Zeveraar! Fritz!Boxen worden automatisch geconfigureerd via het CPE WAN Management protocol TR-069. Je selecteert gewoon je internetprovider in een lijstje via een webinterface. En ja dit werkt voor alle Belgische xDSL-providers inclusief VoIP en Proximus TV.Splitter schreef:allemaal niet mogelijk met eigen modem.
Toekomst muziek... hoe vlot dit allemaal gaat verlopen is dus nog af te wachten.raf1 schreef:Duitsland met 80 miljoen inwoners gaat vanaf augustus bewijzen dat de vrije hardwaremarkt beter werkt dan een hardwaremonopolie. Hardwarefabrikanten zijn hun firmware al volop aan het voorbereiden zodat een automatische configuratie voor alle Duitse providers mogelijk wordt. zie ook https://avm.de/service/freie-routerwahl/
Wat de nationaliteit van de fabrikant te maken heeft met support is me een compleet raadsel.r2504 schreef:Wie gaat mogen opdraaien voor de support... en AVM mag dan wel goede support leveren, gaan Chinese producenten dat ook doen
Dat moest niet, in een vrije markt verplicht niemand je om een nieuw toestel aan te schaffen. Dan bepaal je namelijk zelf wanneer je overstapt op nieuwe technologie.r2504 schreef:Waren we dan echt zoveel beter af destijds toen we om de haverklap een nieuwe modem moesten aanschaffen ?
Keep on dreaming... als iemand z'n internet niet werkt dan hangt hij bij z'n provider aan de telefoon.raf1 schreef:De verkoper levert support. Zo eenvoudig is dat.
Nee, dat zijn ze niet... maar ze krijgen er wel een heleboel telefoontjes bij van klanten die het gewoon niet begrijpen.raf1 schreef:De providers zijn dan ook totaal niet verplicht om support te leveren op toestellen die niet bij hen aangekocht zijn.
Hoeveel mensen worden hier opgehitst om een bv. modem-only te vragen terwijl ze dat totaal niet nodig hebben ?raf1 schreef:Dat moest niet, in een vrije markt verplicht niemand je om een nieuw toestel aan te schaffen.
Alsof alles backwards compatible is... veel geluk met je ADSL modem op een VDSL lijntje.raf1 schreef:Dan bepaal je namelijk zelf wanneer je overstapt op nieuwe technologie.
Technologie gaat nu éénmaal vooruit... trouwens rare opmerking van iemand die de apparatuur van een provider niet goed genoeg vindt (en dan zelf met ouderwetse technologie wil blijven werken). Trouwens wat maakt het voor de gebruiker uit of het nu EuroDocsis 1, 2 of 3 is... als de provider voordelen heeft met v3 en hierdoor een beter service/performantie kan bieden.raf1 schreef:Jij draait de feiten om want het zijn nu net de duopolisten die de laatste 10 jaar om de haverklap miljoenen nutteloze modems en decoders aanschaffen om die dan zo snel mogelijk te pushen bij al hun klanten.
Niet lang meer, de huidige vendor lock-in is wettelijk gezien onhoudbaar om niet te zeggen illegaal. Hardwarefabrikanten kunnen er echt niet meer om lachen dat Liberty Global ondertussen bij 27 miljoen Europese klanten allemaal dezelfde Compal-homegateways gaat uitrollen...r2504 schreef:Maar we kunnen hier blijven over discussiëren...
Volgens welke wet is dit illegaal ? Maar zoals reeds eerder geschreven kan ik m'n electriciteits, water, gasmeter ook niet kiezen... moet ik hier ook om wenen ? Ik kan vandaag de dag zelfs nog niet eens kiezen welke autoradio ik in m'n auto wil !raf1 schreef:Niet lang meer, de huidige vendor lock-in is wettelijk gezien onhoudbaar om niet te zeggen illegaal.
Misschien moeten diezelfde fabrikanten dan zorgen dat ze de aanbesteding binnen halen.raf1 schreef:Hardwarefabrikanten kunnen er echt niet meer om lachen dat Liberty Global ondertussen bij 27 miljoen Europese klanten allemaal dezelfde Compal-homegateways gaat uitrollen...
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32008L0063r2504 schreef:Volgens welke wet is dit illegaal ?
Tja, er is dus nog veeeeel werk aan de winkel, maar we moeten ergens beginnen he.r2504 schreef:Maar zoals reeds eerder geschreven kan ik m'n electriciteits, water, gasmeter ook niet kiezen... moet ik hier ook om wenen ? Ik kan vandaag de dag zelfs nog niet eens kiezen welke autoradio ik in m'n auto wil !
De vraag was volgens welke wet (KB nummer dus)... ik zie alléén een richtlijn.
Laat ons daarom beginnen met zinvolle dingen... een transparant onderdeel vervangen lijkt me niet echt zinvol voor de meerderheid.ITnetadmin schreef:Tja, er is dus nog veeeeel werk aan de winkel, maar we moeten ergens beginnen he.
Persoonlijk lijkt me dat een veel groter probleem... hier gaat het effectief over een toestel waarmee je als gebruiker direct in contact komt en dat een meerwaarde heeft (in tegenstelling tot een modem die louter het ene electrische signaal omzet in het andere).ITnetadmin schreef:Dat van die autoradios is trouwens even onaanvaardbaar, eigenlijk.
Welke automerken gebruiken nog DIN normen... alles is geïntegreerd in het dashbord met sexy rondingen.heist_175 schreef:Veel autoradio's kan je toch gewoon vervangen?
euh nee? dat lijstje zijn modeminstellingen - en overigens niet aanwezig in alle modems.raf1 schreef:Zeveraar! Fritz!Boxen worden automatisch geconfigureerd via het CPE WAN Management protocol TR-069. Je selecteert gewoon je internetprovider in een lijstje via een webinterface. En ja dit werkt voor alle Belgische xDSL-providers inclusief VoIP en Proximus TV./Splitter schreef:allemaal niet mogelijk met eigen modem.
Stom natuurlijk. Maar goed, in stommiteiten is deze bananenrepubliek een uitblinker. De whitelist van Proximus om een FB te kunnen/mogen gebruiken op hun lijnen, daar staan we blijkbaar op wereldniveau eenzaam en alleen te prijken want geen enkel ander land past zo een whitelist toe.Splitter schreef:hang maar een fritz aan een pxm lijn, die gaat juist niks tr-069 gebruiken want pxm heeft een acl dat het enkel met bbox werkt.
wow, selective reading much? ik zeg nergens dat het technisch onmogelijk is, ben goed genoeg op de hoogte van die dingen...raf1 schreef:Dat deze technologie momenteel niet correct werkt bij Proximus, kan zijn. Wellicht heeft het BIPT daartoe nog geen verplichting opgelegd aan Proximus. Maar dat is een zeer groot verschil met jouw bewering dat het technisch onmogelijk zou zijn.Splitter schreef:euh nee? dat lijstje zijn modeminstellingen - en overigens niet aanwezig in alle modems.
feitJack Daniels schreef: Stom natuurlijk. Maar goed, in stommiteiten is deze bananenrepubliek een uitblinker. De whitelist van Proximus om een FB te kunnen/mogen gebruiken op hun lijnen, daar staan we blijkbaar op wereldniveau eenzaam en alleen te prijken want geen enkel ander land past zo een whitelist toe.
De rechten van duopolisten zijn niet dezelfde als de rechten van gewone bedrijven zonder marktmacht. Blijkbaar is het je ontgaan dat Telenet en Proximus verplichtingen krijgen opgelegd door de regulator BIPT omdat er te weinig concurrentie op de telecommarkt is.Splitter schreef:maar zelfs als ze eigen cpe's toelaten, zal die acl nog steeds blijven en dat is denk ik hun goed recht ook
dat noem ik nu eens zever in pakskes... de goede werking van de modems is nergens belemmerd.raf1 schreef:Het BIPT kan na een nieuwe marktanalyse beslissen dat TR-069 moet werken voor elke compatibele modem. Uiteindelijk is het belemmeren van de goede werking van Fritz!Boxen vandaag puur pestgedrag. Tijdens de bestelling van Proximus-abonnementen wordt ook nergens iets vermeld over een eventuele beperking qua modem. De consument wordt dus ook nog eens misleid.
Ken je dan één land in de wereld waar deze (volgens jou) "ideale" situatie [netwerk en diensten gescheiden] dan wel bestaat?Splitter schreef: maar belgie zou belgie niet zijn als de gemiddelde belg (en elke politieker) dat niet wil inzien... nochtans is het bij elektra én gas WEL het geval.
Terechte opmerking... zo zie je maar hoe absurd deze discussie is.Splitter schreef:en de overige 10% heeft destijds bij het begin van de tr-069 het nog zitten disablen "want de provider moet niet in mijn modem kunnen", dus: zever.
Wat is dat nu weer voor BS conclusie?r2504 schreef:Terechte opmerking... zo zie je maar hoe absurd deze discussie is.Splitter schreef:en de overige 10% heeft destijds bij het begin van de tr-069 het nog zitten disablen "want de provider moet niet in mijn modem kunnen", dus: zever.
Het ene moment wil men het niet en het andere moment gaat men het zelfs als argument gebruiken.
Ik heb de indruk dat sommige hier gewoon trollen zonder ooit de bedoeling hebben een eigen modem te plaatsen.
Dat heeft niets met vlotheid te maken maar met het correct uitvoeren van de procedure en het maken van (menselijke) fouten. Dergelijke zaken zullen helaas altijd wel voorkomen, ongeacht hoe vlot je je nieuwe abonnement kan aanvragen.Splitter schreef:toevoeging op de "vlotheid" bij de mobiele operator: base f*cked up my transfer.
blijkbaar hebben ze het nu geflikt om niet enkel de nummeroverdracht niet te hebben uitgevoerd... maar ook het originele nr van de simkaart te activeren