Bij een digitale swith'off horen meerdere vooruitgangen: beeld en geluidskwaliteit zijn hier reeds genoemd, maar ook gebruiksgemak, interactiviteit, achterwege laten van oude pal standaarden (1950!!), interoperabiliteit, vrije overgang tussen providers en eenmaking van het media landschap horen bij een digitale switch'off.
Als we moeten wachten op interoperabiliteit tussen de verschillende systemen die er vandaag zijn (VDSL/DVB-C/DVB-T/satteliet) dan kunnen we nog zeer lang wachten met het afschaffen van het analoge. Immers interoperabiliteit wil zeggen dat hardware geschikt is voor alle aanbieders en alle technologieën.
Je ziet dat Scarlet de toestellen van ex-Snow niet eens wil ondersteunen en gebruiken . En ik vermoed ook niet dat telenet de toekomstige mobistar apparatuur zal gebruiken.
Hier spelen geen technische zaken, enkel commerciële.
Ik denk dat iedereen hier voorstander is van een ongecodeerd aanbod... het enige verschil is dat de meeste mensen ook begrip hebben voor het standpunt van de andere partij (ook al is dat een groot commercieel bedrijf) terwijl dat bij jou totaal zoek is. Bij jou is het allemaal een kwestie van MOETEN... ik vermoed dan ook dat je nog nooit zelf aan die kant hebt gestaan (maw. diensten leveren aan klanten).
Wat is dan het standpunt van die andere partij? Wij moeten van de zenders? Leg me dan eens uit waarom interkabel het wél kon? En na de overname , telenet dit ongedaan maakte. Het gaat hier over pure winstmaximalisatie door het tegengaan van eigen hardware. En neen, hiervoor heb ik geen begrip
Liberty doet het trouwens in sommige andere landen ook anders.. wij zitten zonder enige concurrent op de kabel en een aantal mensen ,zoals u ,zijn nog tevreden ook.
TV met een kaartje is perfect vergelijkbaar met een gewone TV... ik begrijp niet waarom je er die Digicorder wil bijsleuren ? Wou je vroeger programma's opnemen moet je ook een extra toestel aanschaffen, dus maak dan ook een correcte vergelijking.
Vroeger ging ik naar de winkel en kocht ik een toestel met een analoge tuner.. naar keuze. Met mogelijkheden die ik zelf kies , het merk dat ik zelf kies.
We kunnen evengoed een DVB-C decoder kopen, die bestaan ook. Met mogelijkheden zat en, internet connectie en streaming naar toestellen in het huis waardoor die yelo brol toestanden overbodig zijn .. maar tjah ..dan verliest telenet de maandelijkse toestelhuur van zijn klanten en valt hun business model uit elkaar.
Er is kritiek op de providers die van het digitale verhaal gebruik maken om meer macht en controle van de consument en zijn kijkgedrag naar zicht toe te trekken door middel van versleuteling en verplichte hardware.
In mijn studententijd in denayer (ondertussen al kleine 10 jaar geleden) was er een lezing vanuit mechelen met livestream naar de aula. Telenet sprak toen duidelijk over het 'kijkgedrag' analyseren en het tonen van gerichte (aangepaste) reclame tussen de programma's. Ik merk hier nu 10 jaar later weliswaar niets van maar ik heb dat goed onthouden

.. net zoals de vragen achteraf die bijna allemaal over de versleuteling gingen. Niet nodig te zeggen dat ze daar in mechelen not amused waren met onze vragen

.