Duitse providers mogen klanten geen router meer verplichten

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:En dat de consument er beter mee is is niet enkel mijn visie, maar ook die van de Duitse regering blijkbaar
Regeringen en IT competenties... we weten er alles van :nono:
MaT schreef:De Duitse regering wil hiervanaf, omdat deze werkwijze de keuze voor de consument zou beperken. Daarnaast zijn fabrikanten hierdoor sterk afhankelijk van een paar exploitanten
De titel spreekt nog steeds van routers... of modems er dus ook gaan onder vallen is nog maar de vraag.
MaT schreef:Maar met keuzevrijheid kan je wel toestellen kopen die hetzelfde en MEER kunnen dan telenet standaard levert. Op termijn zullen ze dit ook wel inzien en verpliht zijn zelf meer te leveren.
Wat moet een modem meer kunnen of doen dan electrische signalen omzetten... volgens mij zit jij steeds met een router in je hoofd ?
MaT schreef:"bezin voor je eraan begint" is nu net hetgeen wat we aan de consument willen overlaten door middel van vrije keuze.
95% van de consumenten is gewoonweg niet in staat die beslissing te nemen...
petrol242 schreef:En wat de opmerking hierboven betreft over end-user ervaring, wel die heb ik helemaal niet nodig.
Sorry, maar voor de provider ben je... one in a million en zal het worst wezen wat JIJ wil.

Bedrijven zien wat 95% van hun klanten wil... die 5% zijn ze zelfs liever kwijt.
petrol242 schreef:Het enige dat een ISP mij moet leveren is de internet verbinding.
Moeten... een bedrijf moet niets... die verkopen wat voor hun het meest rendabel is. Jij als klant kiest of je hierop wil ingaan of niet.
petrol242 schreef:Al die andere tramalan zoals wifree, decoders en wat weet ik nog allemaal heb ik niet nodig. Zolang mijn modem compliant is met het netwerk is er toch geen probleem?
Wat wil je trouwens bereiken met een eigen modem ? Geloof je echt dat je internet beter of sneller zal zijn ?

In het geval van TN komt hier netjes "ethernet", bij Proximus PPPoE uit... wat wil je nog meer ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:95% van de consumenten is gewoonweg niet in staat die beslissing te nemen...

Bedrijven zien wat 95% van hun klanten wil... die 5% zijn ze zelfs liever kwijt.
Spreek je nu jezelf tegen?
petrol242 schreef:Het enige dat een ISP mij moet leveren is de internet verbinding.
r2504 schreef:Moeten... een bedrijf moet niets... die verkopen wat voor hun het meest rendabel is. Jij als klant kiest of je hierop wil ingaan of niet.
Ja, een Internet Service Provider moet mij die dienst leveren als ik daarvoor betaal. Net wat mijn provider nu netjes doet. En zeker geen poorten blokkeren, internet aanbieden aan andere klanten via mijn infrastructuur en mijn thuisnetwerk proberen te controleren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: De titel spreekt nog steeds van routers... of modems er dus ook gaan onder vallen is nog maar de vraag.
Als je het artikel zou lezen, heb je het antwoord op je vraag.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Wat wil je trouwens bereiken met een eigen modem ? Geloof je echt dat je internet beter of sneller zal zijn ?

In het geval van TN komt hier netjes "ethernet", bij Proximus PPPoE uit... wat wil je nog meer ?
In mijn Fritzbox kan ik om, maar iets te noemen, de lijnwaarden van mijn DSL verbinding uitlezen. In een bbox2 kan dit in het beste geval met een extra tool. Als je een bbox3 hebt, kan je de tool niet bij elke fabrikant gebruiken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

petrol242 schreef:Spreek je nu jezelf tegen?
Nee, totaal niet... klanten weten het niet dus kiest het bedrijf iets waar het een minimum aan support moet leveren (en hoe het dat best doet weet een bedrijf wel).
petrol242 schreef:moet mij
Je hebt het duidelijk niet begrepen... een bedrijf MOET niets !
petrol242 schreef:En zeker geen poorten blokkeren, internet aanbieden aan andere klanten via mijn infrastructuur en mijn thuisnetwerk proberen te controleren.
Je spreek nogmaals over functionaliteit die router-gebonden is... en dus totaal niets met de modem te maken heeft !
petrol242 schreef:In mijn Fritzbox kan ik om, maar iets te noemen, de lijnwaarden van mijn DSL verbinding uitlezen.
Cool... al heb ik er nog nooit wakker van gelegen... mijn provider moet gewoon zorgen dat ik de geadverteerde snelheid krijg, dat is namelijk zijn verantwoordelijkheid, niet die van mij (al begrijp ik dat dat bij DSL providers zo ie zo een lachertje is, misschien zou je daar beter wat kritischer over zijn dan de vrije keuze van een toestel wat je geen enkel voordeel geeft).
petrol242 schreef:Als je het artikel zou lezen, heb je het antwoord op je vraag.
Het artikel is daar alleszins duidelijk over... ik heb de indruk dat men zelf het verschil ook niet perfect begrijpt.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

En wat ik wil is "extra" stroomverbruikers weren.

Waarom zou ik een bbox moeten gebruiken als een fritz me meer functionaliteit kan geven?
Zo een verplichte modem moet ook in het stopcontact en voor wat?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

r2504 schreef:mijn provider moet gewoon zorgen dat ik de geadverteerde snelheid krijg...
Een bedrijf MOET niets.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Je hebt het duidelijk niet begrepen... een bedrijf MOET niets !
r2504 schreef:Cool... al heb ik er nog nooit wakker van gelegen... mijn provider moet gewoon zorgen dat ik de geadverteerde snelheid krijg.
Je spreekt jezelf weeral tegen :)
petrol242 schreef:En zeker geen poorten blokkeren, internet aanbieden aan andere klanten via mijn infrastructuur en mijn thuisnetwerk proberen te controleren.
r2504 schreef:Je spreek nogmaals over functionaliteit die router-gebonden is... en dus totaal niets met de modem te maken heeft !
Nope. Bepaalde poorten onder 1024 worden bewust bij Telenet zelf gesloten. Aan providers kant dus! Niet in de router van de klant. Zogezegd om die 95% domme procenten van jou te "beschermen". Eerder vermoed ik om het gebruik van servers te ontmoedigen. Het ging dus over die mooie "extra's van TN.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:En wat ik wil is "extra" stroomverbruikers weren.
Een terechte opmerking... hoe minder hoe beter (maar soms kan je niet alles willen of hebben).
Heronic schreef:als een fritz me meer functionaliteit kan geven?
Je spreekt dan wederom over functionaliteit die niets te maken heeft met het modem gedeelte.
Jack Daniels schreef:Een bedrijf MOET niets.
Toch wel, zich houden aan de product specificaties... dat is iets helemaal anders dan een product leveren naar jou wensen.
petrol242 schreef:Nope. Bepaalde poorten onder 1024 worden bewust bij Telenet zelf gesloten. Aan providers kant dus!
Daar gaat jou vrije keuze van modem en/of router dus NIETS aan veranderen.

Als je de discussie en essentie van bepaalde maatregelen in het belachelijke wil trekken... be my guest maar dan heeft discussieren geen zin.

Buiten "modem waardes uitlezen" heb ik hier nog geen enkel deftig argument gelezen :roll:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:95% van de consumenten is gewoonweg niet in staat die beslissing te nemen...
Stel dat dit waar is, dan is dat nog altijd geen reden om het beslissingsrecht over consumentenapparatuur in de woning van de klant exclusief aan één monopolist toe te wijzen.

Er zijn tal van fabrikanten van consumentenapparatuur die perfect in staat zijn om compatibele modems of routers op de Belgische markt te brengen. Er zijn tal van verkoopbedrijven die in staat zijn om deze apparatuur aan de man te brengen en een uitstekende service aan te bieden.
Deze bedrijven worden allemaal uitgesloten door de twee duopolisten en dat is een flagrante schending van de vrije markt.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Die extra functionaliteit heeft niets te maken met het modem gedeelte als je ze echt als 2 aparte dingen wil zien.
Ik heb het liever "alle" gewenste functionaliteit in 1 toestel. Modem/router dus. En dan speelt extra functionaliteit wel een rol.
Ik kom nu al stopcontacten te kort aan de meterkast.

Los daarvan vind ik het goed dat ze een modem aanbieden. Voor het gros van de klanten is dat genoeg.
Maar opdringen? Nono
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Je hebt het duidelijk niet begrepen... een bedrijf MOET niets !
Jack Daniels schreef:Een bedrijf MOET niets.
r2504 schreef:Toch wel, zich houden aan de product specificaties... dat is iets helemaal anders dan een product leveren naar jou wensen.
Ja maar, wat is het nu??? Moeten ze iets of moeten ze niets? Wordt een beetje verwarrend op den duur. Eerst schrijf jij dat een bedrijf niets moet. Ik schrijf dat ook en als ik het schrijf is het niet juist?????
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Nope. Bepaalde poorten onder 1024 worden bewust bij Telenet zelf gesloten. Aan providers kant dus!
r2504 schreef:Daar gaat jou vrije keuze van modem en/of router dus NIETS aan veranderen.

Als je de discussie en essentie van bepaalde maatregelen in het belachelijke wil trekken... be my guest maar dan heeft discussieren geen zin.
Ik wil niets in het belachelijke trekken, hoe kom je daar nu bij? Waar het voor mij hier in essentie om gaat, is wat ISP's opleggen aan hun gebruikers en de "essentie" van hun taak, internet aanbieden, soms met de voeten treden. De "essentiële maatregelen" die je aanhaalt zijn tenslotte een beperking in het aanbieden van hun diensten. Daar zit ook de eventuele keuze van router én modem bij, want daar gaat het artikel tenslotte over.

En zoals ik eerder al gezegd heb, heb ik totaal geen probleem als gebruikers in het verhaal van hun provider willen meegaan. Wie ben ik om daar tegen te zijn? Wat mezelf betreft (en samen met meer dan 5% die jij voorop stelt) wil ik graag vrije keuze hebben. Dus begrijp ik je felle tegenkanting van vrije keuze niet zo goed.
r2504 schreef:Buiten "modem waardes uitlezen" heb ik hier nog geen enkel deftig argument gelezen :roll:
Meestal zijn de toestellen van de providers gecombineerd modem+router. Dus het gaat niet alleen om de modem dacht ik toch? Ook het artikel gaat over beiden. Dus is het toch leuk dat je een toestel kan kiezen waarbij je ook de functionaliteit van de router weet te appreciëren? Het zijn al lang geen twee toestellen meer hé.

Dus nogmaals voor mij is de essentie van deze discussie de beperkingen die providers opleggen aan hun klanten en de vrije keuze van de klant inperken. Als jij dat belachelijk vind, is het inderdaad beter voor mij om deze discussie te verlaten.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

MaT schreef:
r2504 schreef:Vrije keuze router... volmondig ja (maar die hebben we dan ook), vrije keuze modem... bezin voor je eraan begint !
Neen dat hebben we niet voor 100%. Bij proximus moet je rommelen bij de geavanceerde instellingen, bij de fritzboxen is er geen bridge mogelijkheid (tenzij je rommelt in de config files) en bij telenet moet je expliciet vragen naar een modem-only bij installatie (en hopen dat ze niet moeilijk doen) of dokken voor een swap. Echt vrij noem ik dit niet.
Bij de bbox moet je toch geen instellingen wijzigen op een eigen PPPoE-sessie op te zetten? Gewoon een netwerkkabel naar de WAN van je router en daar de sessie opzetten?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
MaT schreef:En dat de consument er beter mee is is niet enkel mijn visie, maar ook die van de Duitse regering blijkbaar
Regeringen en IT competenties... we weten er alles van :nono:
MaT schreef:De Duitse regering wil hiervanaf, omdat deze werkwijze de keuze voor de consument zou beperken. Daarnaast zijn fabrikanten hierdoor sterk afhankelijk van een paar exploitanten
De titel spreekt nog steeds van routers... of modems er dus ook gaan onder vallen is nog maar de vraag.
MaT schreef:"bezin voor je eraan begint" is nu net hetgeen wat we aan de consument willen overlaten door middel van vrije keuze.
95% van de consumenten is gewoonweg niet in staat die beslissing te nemen...
petrol242 schreef:En wat de opmerking hierboven betreft over end-user ervaring, wel die heb ik helemaal niet nodig.
Sorry, maar voor de provider ben je... one in a million en zal het worst wezen wat JIJ wil.

Moeten... een bedrijf moet niets... die verkopen wat voor hun het meest rendabel is. Jij als klant kiest of je hierop wil ingaan of niet.

1) Regeringen zijn misschien niet direct IT competent, maar dat hoeft niet; ze verplichten alleen maar vrije hardwarekeuze; ze moeien zich niet met de implementatie.

2) Die 5% die de bedrijven liever kwijt zijn, die zijn dus een minderheid die de regering wil beschermen door hun de keuzevrijheid te geven die ze willen.

3) Een bedrijf *moet* inderdaad niets, behalve de wet volgen. En laat die wet nu net keuzevrijheid ingebouwd krijgen. Dus vanaf nu moeten ze dat wel; alsook trouwens netneutraliteit garanderen etc.
Je hebt gelijk dat bedrijven niks moeten, daarom ook dat we ze aan banden moeten leggen, want de consument staat alleen veel te zwak tegenover zulke giganten om eerlijk te kunnen onderhandelen over zijn contract.

4) Een mogelijk voorbeeld van het voordeel van een eigen modem: als ie kapot is heb je op 1-2-3 een nieuwe gestoken en terug internet, zeker als je als expert ervoor zorgt toch een kleintje in reserve te hebben liggen just in case.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

butskristof schreef:Bij de bbox moet je toch geen instellingen wijzigen op een eigen PPPoE-sessie op te zetten? Gewoon een netwerkkabel naar de WAN van je router en daar de sessie opzetten?
Het is hier dan ook geen ernstige discussie meer... het is gewoon een kwestie van ik wil een eigen modem omdat ik het wil. Uiteindelijk kan ik totale vrijheid ook alléén maar toejuichen maar uiteindelijk moet je rekening houden met voor en nadelen van een dergelijke beslissing. Het probleem is echter dat blijkbaar niemand met ernstige voordelen kan komen, het is dus met andere woorden gewoon een princiepes kwestie :roll:
raf1 schreef:Er zijn tal van fabrikanten van consumentenapparatuur die perfect in staat zijn om compatibele modems of routers op de Belgische markt te brengen. Er zijn tal van verkoopbedrijven die in staat zijn om deze apparatuur aan de man te brengen en een uitstekende service aan te bieden.
Deze bedrijven worden allemaal uitgesloten door de twee duopolisten en dat is een flagrante schending van de vrije markt.
Evenzeer zijn er die voor electrciteitsmeters, gasmeters, watermeters, ... ook daar heb je de keuze niet.
petrol242 schreef:wat ISP's opleggen aan hun gebruikers en de "essentie" van hun taak, internet aanbieden, soms met de voeten treden. De "essentiële maatregelen" die je aanhaalt zijn tenslotte een beperking in het aanbieden van hun diensten.
Maak jezelf aub niet verder belachelijk... de dienst is internet en die heb jij altijd gekregen en die zal je ook altijd blijven krijgen... met of zonder eigen modem. Begin dus weer geen discussie over poorten die gesloten zijn of een all in one modem/router want die hebben er totaal niets mee te maken.
petrol242 schreef:Wat mezelf betreft (en samen met meer dan 5% die jij voorop stelt) wil ik graag vrije keuze hebben. Dus begrijp ik je felle tegenkanting van vrije keuze niet zo goed.
Ik wil een stabiel netwerk en geen wanna-bee die denkt dat z'n eigen modem beter is maar ondertussen het verprutst voor de ganse straat omdat hij het ding met "lusterklemmen" gaat aansluiten :bang: Net om die reden pruts je ook niet aan je hoofdzekering of met je gas teller.
petrol242 schreef:Dus nogmaals voor mij is de essentie van deze discussie de beperkingen die providers opleggen aan hun klanten en de vrije keuze van de klant inperken.
Er is geen beperking van je internet dienst... althans niet door een modem van merk X of merk Y (beide doen in essentie hetzelfde).

Voor jou is dit gewoon een "omdat ik het wil" issue... niet één van gezonde argumenten welke je afweegt tegen de nadelen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

True..

Als je kijkt naar pakweg een jaar of zeven geleden, net voordat Belgacom met de bbox'en te verspreiden was er een echte wildgroei aan apparaten en moest 'Jan Modaal' mensen inhuren om zijn internet te komen instellen. Nu geven ze je een bakje mee (of ze sturen het op) en dat is het, en omdat ze perfect weten wat ze meegeven kunnen ze er ook support op bieden.
Ik kan het alleen maar toejuichen eerlijk gezegd, zeker aangezien je als power user nog steeds de mogelijkheid hebt om je eigen materiaal erop aan te sluiten en er je zin mee te doen. (Alee, toch zeker bij DSL, bij TN dan misschien al iets lastiger om de modem-only vast te krijgen.)
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

De verplichting om vrije hardwarekeuze toe te laten is geen verbod om zelf hardware te leveren en totaal oplossingen te voorzien. Dat de 95% (een getal wat trouwens compleet de duim gezogen is) niet weet wat hij moet doen en de arme bloedjes geen fatsoenlijk internet meer gaan hebben is dus geen argument.
r2504 schreef:Buiten "modem waardes uitlezen" heb ik hier nog geen enkel deftig argument gelezen :roll:
Dan ben je selectief blind.

- De keuzevrijheid voor consumenten vergroten.
- De concurrentie aanwakkeren.
- De fabrikanten minder afhankelijk te maken van een paar exploitanten.
- De vrije communicatie garanderen.
- Alle instellingen voor de werking van de dienst vrijgeven aan de consument.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:- De keuzevrijheid voor consumenten vergroten.
Volgens mij heb je driemaal hetzelfde geschreven... nu ja, dat is de stijl van deze "discussie".
MaT schreef:- De vrije communicatie garanderen.
Euh... kan je me verklaren in welk opzicht er nu geen "vrije communicatie" is ?
MaT schreef:- Alle instellingen voor de werking van de dienst vrijgeven aan de consument.
Alle instellingen staan gewoon correct in je modem... het is eerder een geluk dat je er niet aan kan.

Of hebben we hier HF specialisten met doorgedreven kennis van EuroDocsis onder ons :roll:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Maak jezelf aub niet verder belachelijk... de dienst is internet en die heb jij altijd gekregen en die zal je ook altijd blijven krijgen... met of zonder eigen modem. Begin dus weer geen discussie over poorten die gesloten zijn of een all in one modem/router want die hebben er totaal niets mee te maken.
r2504 schreef:Ik wil een stabiel netwerk en geen wanna-bee die denkt dat z'n eigen modem beter is maar ondertussen het verprutst voor de ganse straat omdat hij het ding met "lusterklemmen" gaat aansluiten :bang: Net om die reden pruts je ook niet aan je hoofdzekering of met je gas teller.
r2504, ik ben tot nu toe beleefd gebleven, noem niemand belachelijk omdat ik zijn of haar standpunt niet wil of kan begrijpen. Ik heb nooit gezegd dat door de modemkeuze mijn internet beperkt zou zijn. Wel dat providers beperkingen opleggen, wat in de geest van je eigen begonnen topic is.

Wat ik van jou wel gezien heb, is dat je jezelf constant tegen spreekt en dat je het artikel (dat je dan nog zelf gepost hebt) blijkbaar kriskras hebt doorgelezen (het gaat dus niet alleen maar om de modem, voor de zoveelste keer) en dat je met cijfers afkomt die compleet uit de lucht zijn gegrepen als zou 95% van de massa te dom zijn om zelf een keuze te maken en dat 5% prutsers zijn die de providers liever kwijt zijn. Man, wat een onzin.

En als jij denk dat ik iemand ben die zijn installatie met lusterklemmen aan elkaar hangt, dan doe je dat maar, je moest eens weten. Maar waar haal je het in Godsnaam vandaan, als zou ik het verprutsen voor de rest van de straat?
r2504 schreef:Er is geen beperking van je internet dienst... althans niet door een modem van merk X of merk Y (beide doen in essentie hetzelfde).
Nee, nu niet meer, maar dat is inderdaad een kwestie van ISP keuze en niet van hardware. De vorige gaf me niet waar ik voor betaalde, dus ben ik het afgestapt. Gelukkig had ik daar dus nog de vrije keuze over :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga even terug in de tijd, toen ADSL en consoorten nog onbekend en onbestaande was. De tijd dat we allemaal een modempje staan hadden met een 56k inbelverbinding via de gewone telefoonlijn. Ik had een modem van Global Village. Je had ook Zyxell, Tornado, US Robotics, Siemens, D-Link en nog tientallen andere merken. In die tijd geen enkel probleem om je eigen modem te kopen en te gebruiken. Nu we ADSL en/of VDSL hebben, heb je "officieel" de keuze tussen de bbox en 2 Fritzbox modellen. Conclusie: we zijn er serieus op achteruit gegaan qua (vrije) hardware keuze.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:De tijd dat we allemaal een modempje staan hadden met een 56k inbelverbinding via de gewone telefoonlijn.
Vergeet ook de ISDN niet hé :) Toegegeven, daar prutste ik wel eens mee om over het D-kanaal ook te internetten...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:Nu we ADSL en/of VDSL hebben, heb je "officieel" de keuze tussen de bbox en 2 Fritzbox modellen. Conclusie: we zijn er serieus op achteruit gegaan qua (vrije) hardware keuze.
Een ADSL laat staan VDSL (inclusief vectoring) is dan ook totaal niet meer te vergelijken met een oude inbelmodem.

Op zich kan je het haast een wonder noemen dat die dingen 100 Mbps halen over een domme koperdraad... dan wil je niet iemand die denkt dat "zijn modem" beter is op je netwerk.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
MaT schreef:- De keuzevrijheid voor consumenten vergroten.
Volgens mij heb je driemaal hetzelfde geschreven... nu ja, dat is de stijl van deze "discussie".
Neen, het een hoeft niet noodzakelijk samen te gaan met het andere.
Maar als je het toch als 1 wil zien is het mij ook goed. Neem dan het eerste "De keuzevrijheid voor consumenten vergroten", dat op zich is al genoeg reden om het te doen :)
r2504 schreef:Euh... kan je me verklaren in welk opzicht er nu geen "vrije communicatie" is ?
Dat is niet op te vatten als vrij zijn om op facebook of twitter met de vrienden te babbelen.
Vrije communicatie in de zin van een open poort naar het internet zonder beperkingen waar je als consument niet onder kan door verplichte hardware.

Daarbij vergeet je een belangrijk woordje: "garanderen". Oftewel zorgen dat providers die beperkingen niet verplicht kunnen opleggen.
r2504 schreef:Alle instellingen staan gewoon correct in je modem... het is eerder een geluk dat je er niet aan kan.

Of hebben we hier HF specialisten met doorgedreven kennis van EuroDocsis onder ons :roll:
Het zijn niet die instellingen die ons interreseren aangezien we die toch niet kunnen wijzigen voor de goede werking. Het gaat om wachtwoorden, vlan instellingen enz... die nodig zijn om VoIP, TV diensten etc.. werkend te krijgen op eigen hardware.

Ik moet ook niet aan de HF instellingen komen van mijn fritzbox. Ik weet wel mijn PPPoE username en passwoord. Graag zou ik ook officieel de vlan instellingen en mijn VoIP gebruikersgegevens willen.
r2504 schreef: Op zich kan je het haast een wonder noemen dat die dingen 100 Mbps halen over een domme koperdraad... dan wil je niet iemand die denkt dat "zijn modem" beter is op je netwerk.
Daarom bestaan er standaarden waar beide partijen zich aan moeten houden en fallback profielen voor de toestellen die het niet kunnen.
Een certificeringsproces is op zich ook een goed iets wat de kwaliteit kan garanderen maar wordt misbruikt door proximus om zoveel mogelijk toestellen te weren.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Evenzeer zijn er die voor electrciteitsmeters, gasmeters, watermeters, ... ook daar heb je de keuze niet.
Die vergelijking gaat niet op. Een modem is geen vast fysiek onderdeel van een distributienetwerk, het is een optioneel eindgebruikerstoestel dat achter het overnamepunt wordt aangesloten en waarmee diensten worden afgenomen via een provider. Goed vergelijkbaar met een telefoontoestel of gsm. Er is geen enkele reden om vaste internetmodems anders te behandelen dan gsm's. In al deze markten is vrije concurrentie mogelijk, waardoor de prijzen dalen en de dienstverlening verbetert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Maar als je het toch als 1 wil zien is het mij ook goed. Neem dan het eerste "De keuzevrijheid voor consumenten vergroten", dat op zich is al genoeg reden om het te doen :)
Er bestaat niet zoiets als absolute vrijheid... laat staan dat het zinvol is.
MaT schreef:Vrije communicatie in de zin van een open poort naar het internet zonder beperkingen waar je als consument niet onder kan door verplichte hardware.
Een modem is een transparant onderdeel in je communicatie... hoe kan dit in hemelsnaam voor beperkingen zorgen ?

Daarbij vergeet je een belangrijk woordje: "garanderen". Oftewel zorgen dat providers die beperkingen niet verplicht kunnen opleggen.
MaT schreef:Het zijn niet die instellingen die ons interreseren aangezien we die toch niet kunnen wijzigen voor de goede werking. Het gaat om wachtwoorden, vlan instellingen enz... die nodig zijn om VoIP, TV diensten etc.. werkend te krijgen op eigen hardware.
Al de dingen die je opnoemt hebben NIETS te maken met een modem... ondertussen verwacht ik wel dat je dit onderscheid kan maken in deze discussie.
MaT schreef:Daarom bestaan er standaarden waar beide partijen zich aan moeten houden en fallback profielen voor de toestellen die het niet kunnen.
Geloof me dat je aan een modem voor niets hoeft te zijn... die dingen werken in overeenstemming met de apparatuur in de ROP en jij gaat heus geen voordeel hebben van je "eigen modem". Telkens lees ik echter antwoorden waaruit duidelijk blijkt dat de posters dit totaal niet begrijpen... maar ze willen wel allemaal "hun modem" voor vrijheid :bang:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor de allerlaatste keer he r2504: de modem is WEL van belang als je een AIO wil!
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Omdat ze beide per ongeluk in hetzelfde kastje zitten ? Of wil je nu plots een AIO... maar dan wel met je eigen modem (in één toestel van een ander merk) ?

Dergelijke princiepes discussies zonder enig argument hoeven voor mij niet...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ben je nu gewoon aan het trollen?

Je weet toch wat een AIO is?
Dan weet je ook dat het niet mogelijk is om: bij telenet zelf een AIO aan te schaffen, bij proximus een AIO aan te schaffen die geen BBOX, fritzbox 7360, 7490 is.

Van die verplichte hardware, zowel modem als router, hebben de Duitsers binnenkort geen last meer, dat is wat wij ook willen.
Argumenten daarvoor zijn voldoende gegeven, dat jij ze niet als valide argumenten wil zien omdat je schrik hebt dat het netwerk in elkaar zal zakken met vrije hardwarekeuze is jouw probleem.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het zelf toch ook belangrijk dat er slechts één kastje staat dat alles kan : modem, router, wireless, dect, telefooncentrale, antwoordapparaat, voip, ...

En dat ik dat kastje ZELF kan kiezen zodat ik iets kan kopen dat het best bij MIJN wensen past ...

Bij mij komt de coax en de telefoondraad in de living binnen en dan heb ik liefst slechts één kastje tegen de muur ...
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Een modem is een transparant onderdeel in je communicatie... hoe kan dit in hemelsnaam voor beperkingen zorgen ?
Het niet kunnen uitlezen van de lijnwaarden , het bekijken en (automatisch)bijhouden van logs van het modemgedeelte .. Bij vervanging kunnen kiezen tussen leveranciers en modellen op basis van prijs,garantie, betrouwbaarheid enzoverder.
En mijn modem staat in de meterkast.. maar misschien wil jij hem wel als zichtbaar design stuk, vraag alvast het favo kleurtje van uw vriendin. Kleine tip de BBOX 3 van technicolor is geen kleurenfilm uit de jaren 50 maar een andere naam voor thomson en is dus in veel minder kleuren verkrijgbaar dan die films uit de jaren stillekes :)
R2504 gaat dus volledig mee in het verhaal van proximus dat een 'slechte' modem het kan verknoeien voor de rest van de straat (bundel). Dat het bipt hier in mee gaat is logisch...hun verborgen agenda is de 50%+1 aandelen van de staat waarborgen.

De niet-vectoring kaarten in de ROP zijn van ikanos. Zou me erg verbazen dat de VDSL2 chipsets van ikanos (zitten in de fritzbox 7390 die niet op de whitelist staat) niet deftig samenwerken met hun eigen dslam kaarten.
De vectoring kaarten zijn van broadcom..zou me verbazen dat ze met hun partner zyxel geen modems maken die kunnen samenwerken met hun eigen lijnkaarten.
Belgacom vectoring partner alcatel lucent zegt meer dan 27 klanten te hebben in heel de wereld. Mag dan heel de wereld vanaf nu enkel sagem en technicolor modempjes kopen omdat die volgens Px (en R2504 ) de 'beste' zijn??
Ik wil een stabiel netwerk en geen wanna-bee die denkt dat z'n eigen modem beter is maar ondertussen het verprutst voor de ganse straat omdat hij het ding met "lusterklemmen" gaat aansluiten :bang: Net om die reden pruts je ook niet aan je hoofdzekering of met je gas teller.
Een bbox kun je ook met lusterklemmen aansluiten als je wil. En het gaat niet over 'beter' het gaat over 'compatibiliteit' en streven naar positieve vorm van interoperabiliteit.
Als een modem voldoet aan de standaarden lijkt mij een certificering door Px onnodig.

Enfin dankzij EDPnet is mijn 7360 goedgekeurd en hangt er maar 1 bakje aan de muur in plaats van 3 (dect/modem/router). Bovendien geen truuks nodig om lijnwaarden uit te lezen. raar dat sommige mensen zoals R2504 daar tegen kunnen zijn :p
Op zich kan je het haast een wonder noemen dat die dingen 100 Mbps halen over een domme koperdraad... dan wil je niet iemand die denkt dat "zijn modem" beter is op je netwerk.
Ik vind het ook een wonder dat we via wifi hoge snelheden halen via steeds betere modulatietechnieken bundeling enzoverder... misschien ons niets aantrekken van de standaarden en 1 merk kiezen dat we iedereen verplichten te gebruiken.. en dan kunnen we de komende 10 jaar op reis op kosten van 'de router lobby' ;)
Laatst gewijzigd door Flup 18 aug 2015, 00:07, in totaal 3 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Flup schreef:raar dat sommige mensen zoals R2504 daar tegen kunnen zijn
Ik heb nergens geschreven dat ik tegen vrije hardware keuze ben... wel dat de toegevoegde waarde van die keuze bij een modem zo goed als nul is.

Als antwoord krijg ik dan zinloze "ik moet, ik wil" toestanden en argumenten die totaal geen betrekking hebben op het modem gedeelte.

Veel geluk als je ooit met dergelijke argumenten een "case" moet gaan verdedigen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zeg eens r2504, is het mogelijk voor duizend om de AIO te kopen die hij beschreef en te gebruiken zoals hij het wil, zonder dat telenet vrije hardwarekeuze toelaat?

Indien ja, ben ik enorm benieuwd waar en welk model.
Indien nee, zou dat dan niet kunnen omdat er geen vrije hardwarekeuze van modem is?

Oh en ik ben allesbehalve fan van AIO's, het liefst houd ik elk onderdeel apart. Maar ik begrijp en respecteer de keuze, en dus ook de argumenten van duizend om wel zo'n toestel te willen.
Wie ben ik om voor hem te beslissen?
Wie ben jij om voor mij en hem te beslissen hoeveel toegevoegde waarde de keuze van een eigen modem/AIO is?
Bron
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:wel dat de toegevoegde waarde van die keuze bij een modem zo goed als nul is.
Het is niet aan jou om te bepalen wat de toegevoegde waarde is. De markt zal dat wel bepalen. En als uiteindelijk blijkt dat de toegevoegde waarde effectief nul is, dan verdwijnen de concurrerende marktspelers vanzelf terug van het toneel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ideaal (voor mij toch) zouden ISP's verplicht moeten worden in huizen hun connectie af te leveren met 1 bepaalde standaard (bv gigabit ethernet). Gelijk de techniek die er gebruikt wordt (wireless, coax, xDSL,...). Daarachter laat je vrij wat er wordt gedaan met de verbinding. Diegene die willen zetten er hun eigen setup achter. Voor diegene die niet willen/kunnen is er een nieuwe markt voor ondernemers om totaaloplossingen voor huizen te voorzien die tenminste een deftig wifi netwerk kunnen afleveren, wat niet het geval is voor een ISP die een all-in-one in een garage/toegangspunt dropt.
Op het punt waar er getermineerd wordt door de ISP zou de regulator nog bepaalde eisen van stroomverbruik kunnen zetten (2watt max bv) zodanig dat de ISP geen slurpende apparaten bij klanten zet.

Ik kom geregeld bij (doorsnee) mensen waar de wifi verzorgt wordt door een HGW of bbox die in de garage in een hoek van het huis staat. Vervolgens haal je met moeite 10Mbps ergens in het huis en klagen ze dat TN of Px traag internet heeft...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:Regeringen en IT competenties... we weten er alles van :nono:
Ja, laten we vooral alle regeringen direct als incompetent beschouwen op vlak van IT. Misschien moet je op regelmatige basis toch eens over de haag kijken ipv zulke veralgemeningen te maken.
r2504 schreef:De titel spreekt nog steeds van routers... of modems er dus ook gaan onder vallen is nog maar de vraag.
Zoals ik Tweakers ondertussen ken, hebben ze het artikel weer zitten verkappen tijdens het vertalen. In de Duitse persmededeling (en ook in het wetsvoorstel zelf!) staat in Klartext: "Routern und Modems", "alle Arten von Endgeräten (Router, Kabelmodem)".

Ik heb wat onderzoek gedaan, en blijkbaar zit er een hele lobbygroep van ongeveer 22 modemfabrikanten achter die het niet eerlijk vinden dat ze bij elke provider moeten vechten tegen elkaar om te hopen dat ze gekozen worden als standaardmodel bij die provider. Men voert er dezelfde discussie dat kabelnetwerken op elkaar afgestelde modems nodig hebben, maar de fabrikanten wuiven dit weg als onzin omdat ze het uiteraard vanzelfsprekend vinden dat alle kabelmodems zich dan ook strikt aan de standaarden moeten houden. Ik kan mij ook niet inbeelden waarom een fabrikant dat niet zou doen. Als morgen merk X miserie geeft op het kabelnetwerk, dan gaat dit als een vuurtje rond en koopt niemand nog iets van hen.

Waarom jij dit zo nodig in het belachelijke wil trekken met 'lusterklemmen' of 'HF specialisten' is mij een raadsel. De meeste mensen zullen nog steeds de HGW/Bbox kiezen bij de bestelling. De mensen die dit forum lezen en een beetje technische knowhow hebben zetten dan een andere modem die beter bij hun noden past. Op die manier behouden we het beste van de twee werelden en moeten we niet terug naar de toestanden waar de digibeten zelf hun PPPoE-login moeten invoeren.

Enfin, terug naar het wetsvoorstel: blijkbaar hebben ze dit door de EU laten onderzoeken of het voorstel niet in conflict is met het Europees recht. En die hebben gezegd: het licht staat op groen. Sterker nog, ze hebben meteen ook voorgesteld om dit op Europees niveau te laten stemmen, en tot nu toe is daar nog geen enkel bezwaar op gekomen van de andere lidstaten. Het kan dus nog sneller naar hier komen dan je denkt!

Bron: een blog van een van de modemfabrikanten: https://www.lancom-systems.de/blog/rout ... efreiheit/
Er staan enkele zinnen in het Engels (CTRL + F: 'equipment'), die geciteerd werden uit het Europees voorstel (link naar het voorstel zelf staat 2 regels hoger). En voor diegene die Duits verstaan, hier een radio interview over het onderwerp: http://ondemand-mp3.dradio.de/file/drad ... 0df5f8.mp3
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Kenw00t voor de verduidelijking. Ook in de vertaling van Tweakers stond er duidelijk dat het niet alleen over modems ging, ook routers, maar ik zal dat item maar niet aansnijden zeker? :think:
Dat er een lobby groep achter zat, dat kon het kleinste kind wel raden, zeker als het richting Brussel/Europa gaat. Voor deze ene keer zal de consument er eens iets aan hebben hoop ik.

Ik ben alleszins blij dat mijn provider de moeite, de tijd en het geld heeft gestoken in de certifiëring van de Fritzbox 7360 en 7490(samen met AVM veronderstel ik :roll: ). En eigenlijk zou dat dus helemaal niet moeten omdat die toestellen uiteraard voldoen aan de ITU-T normen. Maar soit. Ik gebruik trouwens al lang de 7360 van voor de certifiëring, omdat de Sagem Racer (bbox2 clone) mij helemaal geen stabiele verbinding gaf. Regelmatig haalde ik met die Sagem amper de helft van mijn synch profiel en had ik regelmatig reconnects . Die instabiliteit verdween toen ik die Fritzbox in huis haalde. Misschien lag het wel aan dat ene individuele toestel, maar als ik dan toch mocht kiezen, heb ik er mijn goesting bij gehaald.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Indien nee, zou dat dan niet kunnen omdat er geen vrije hardwarekeuze van modem is?
Die vrije keuze is niet onbeperkt... er zijn altijd wel beperkingen in je leven... leer ermee leven zou ik zeggen.

Persoonlijk vind ik de vrije keuze van een TV decoder bijvoorbeeld 1000x belangrijker dan een modem die geen enkele toegevoegde waarde heeft.
MaT schreef:Wie ben jij om voor mij en hem te beslissen hoeveel toegevoegde waarde de keuze van een eigen modem/AIO is?
Wees gerust... ik beslis het niet hoor... ik tracht alléén een ernstige discussie te voeren over de voor en nadelen (en ik wacht nog steeds).
AndRo555 schreef:Ideaal (voor mij toch) zouden ISP's verplicht moeten worden in huizen hun connectie af te leveren met 1 bepaalde standaard (bv gigabit ethernet). Gelijk de techniek die er gebruikt wordt (wireless, coax, xDSL,...). Daarachter laat je vrij wat er wordt gedaan met de verbinding.
Inderdaad... zoiets lijkt me een ideaal compromis en is perfect te onderbouwen (in tegenstelling tot ook het modem gedeelte openstellen).
Kenw00t schreef:Waarom jij dit zo nodig in het belachelijke wil trekken met 'lusterklemmen' of 'HF specialisten' is mij een raadsel.
Dit is heus niet belachelijk... lees het forum er maar eens op na wat sommige mensen proberen (omdat het anders toch maar enkele euro's zou kosten aan bijvoorbeeld een deftig koppelstukje voor de coax)... en dan zijn het nog de mensen die het forum vinden. Velen hebben echter totaal geen basiskennis maar zullen zich geroepen voelen het toch eens zelf te gaan oplossen, zonder enige vorm van kwaliteitscontrole.
Kenw00t schreef:De mensen die dit forum lezen en een beetje technische knowhow hebben zetten dan een andere modem die beter bij hun noden past.
No offense maar als ik me al geen zinnige reden kan bedenken waarom modem X beter zou zijn dan modem Y... dan heb ik ernstige twijfels hoe dat in de realiteit zal verlopen. Ik heb hier al menig persoon zien passeren met technische know-how maar die dan uiteindelijk zelfs het concept van een default gateway niet begrijpt.
Kenw00t schreef:Enfin, terug naar het wetsvoorstel: blijkbaar hebben ze dit door de EU laten onderzoeken of het voorstel niet in conflict is met het Europees recht. En die hebben gezegd: het licht staat op groen.
Nogmaals, ik ben niet tegen vrije hardware keuze in het algemeen... ik (persoonlijke mening) zie alléén geen enkele toegevoegde waarde om dat bij modems op te leggen. Wat mij betreft zijn er dan veel grotere prioriteiten (oa. ongecodeerd TV signaal).
raf1 schreef:Het is niet aan jou om te bepalen wat de toegevoegde waarde is. De markt zal dat wel bepalen.
Er is altijd een markt... zelfs de grootste rommel wordt verkocht. Dat neemt niet weg dat ik daar een mening kan over hebben... en nogmaals, ik lees hier geen enkel objectief criteria (leren jullie niet iets te motiveren en onderbouwen ?) waaruit duidelijk blijkt dat er vandaag een algemeen probleem is door de verplichte provider modem. Ik krijg hier netjes een ethernet signaal uit en heb alle vrijheid van de wereld om hierachter routers, firewalls, switches, VLANs, ... of wat dan ook te doen. Een andere modem gaat dit niet veranderen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Er is altijd een markt... zelfs de grootste rommel wordt verkocht. Dat neemt niet weg dat ik daar een mening kan over hebben... en nogmaals, ik lees hier geen enkel objectief criteria (leren jullie niet iets te motiveren en onderbouwen ?) waaruit duidelijk blijkt dat er vandaag een algemeen probleem is door de verplichte provider modem. Ik krijg hier netjes een ethernet signaal uit en heb alle vrijheid van de wereld om hierachter routers, firewalls, switches, VLANs, ... of wat dan ook te doen. Een andere modem gaat dit niet veranderen.
Wat die modem betreft, daar heb je gelijk in. Daar heb ik zelf ook geen probleem mee. Als die zijn werk doet, fijn, meer moet dat niet zijn.
Maar je zegt er niet bij dat een stand alone modem eerder uitzondering dan de regel is. Het zijn juist de providers die destijds erachter hebben gezeten om modem en router in één geheel aan te bieden, vooral om ook draadloos te kunnen gaan vermoed ik. En dan is je eigen keuze als enduser toch wel heel beperkt hé.

Je kan je niet voorstellen wat een miserie ik heb gehad bij Telenet om een modem-only te krijgen, want de router in hun toestel wou ik helemaal niet en dat om verschillende redenen. Velen zijn er in gelukt, velen ook niet. Mezelf bij de laatste groep te rekenen dus. Je kan in sommige gevallen het routergedeelte bridgen, wat met dat kreng van Telenet in 2012 blijkbaar niet mogelijk was. Dat is dus één van de redenen van mijn vertrek bij Telenet. Hun aggressieve push politiek hebben mij als klant weg gejaagd.

Het is ook niet zo zwart-wit dat een provider een interverbinding mag 8) aanbieden. Het is wel meer dan verbinding of geen verbinding. Of de rapste of veel bandbreedte. Het gaat er ook om wat de provider toelaat en wat niet. En dan heb je ook gelijk dat die providers daar de vrije keuze in hebben. Het is aan de klant dan om de conclusies te trekken en te vertrekken. Maar het is wel aan de politiek om toch enige regelgeving te scheppen die de consument tegen de zwaargewichten, zeker in België, te beschermen. En sommigen zullen me dit kwalijk nemen, maar het BIPT schiet wat dat betreft tekort. Prijsvorming en openheid van de providers is echt brak in dit land.

Ik vind het heel spijtig dat je de discussie niet ernstig vind, want wat mij betreft kan dit heel constructief zijn. Zolang we geen vooroordelen hebben over de gesprekpartners kan het een toffe bende zijn. Maar soms doe je uitspraken over die gesprekspartners die tot aan het kwetsend grenzen, terwijl je die mensen van haar nog pluim kent alsook hun (technische) achtergrond.

En ik herhaal het voor de laatste keer. Ik heb geen problemen dat mensen een huistoestel van de provider gebruiken. Als het toestellen zouden zijn die in mijn smaak liggen zou ik het ook doen. Zoals ik bij Telenet deed van in den beginne. Het idee van een gateway (en geen default gateway voor alle duidelijkheid) ligt me wel. Eén aansluitpunt, ongeacht de carrier technologie. Maar dan vrees ik dat je terug meer dan 1 stopcontact zult moeten hebben in de kelder.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:ik lees hier geen enkel objectief criteria
Ah, je geeft het dus toe dat je de talloze objectieve argumenten in dit topic niet leest en grofweg negeert.

Nog een argument: de voorwaarden en service van de duopolisten lijken prehistorisch in vergelijking met de service en voorwaarden die ik bij een lokale computerwinkel krijg.

Een half uur telefoneren en daarna 10 kilometer moeten rijden om een defecte modem te kunnen vervangen in één van de schaarse provider-shops vind ik niet normaal.
Andere telecom- en computer-apparatuur kan ik op 500 meter van m'n deur aankopen met een onberispelijke service en kennis van zaken.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”