Doorlopen naar de Brusselse ring zou niks helpen, want net die ring is de bottleneck. Waarom de grote snelwegen in Belgie perse moeten overgaan in de ring rond een stad snap ik niet. Duidelijk een geval van slechte planning in een tijd dat snelwegen nog jong waren en men de toekomst slecht voorspeld heeft.
Snelwegen zouden een stad moeten voorbijrijden, met een gezond afrittencomplex. Maar Belgie is zo dicht bebouwd dat er weinig marge is voor dit soort extras.
Verder ben ik blij dat de NZ as eindelijk een beetje ontzien wordt, maar eerlijk gezegd had dat al 15 jaar geleden moeten gebeurd zijn.
Het land loopt door Brussel (en Antwerpen), die qua uren trouwens de meeste files ter wereld hebben las ik laatst.
Als op wegen en sporen die op capaciteit zitten ook maar één foutje gebeurt ligt alles plat.
Combineer dat met bedrijven die maatschappelijk totaal onverantwoord al hun diensten in Brussel centraliseren, en thuiswerken nog altijd niet genoeg ingeburgerd geraakt (omdat sommige managers bang zijn dat uitkomt dat hun jobke overbodig is?), en je hebt een recipe for disaster. Er moet veel meer ingezet worden op gedecentraliseerde kantoren. Dat lost een deel van de filedruk op, en tegelijk heb je meer jobs in de buurt waar je werkt, wat andere dingen dan ook weer ten goede komt (bv de keuze doen vervallen om te duur te wonen bij je job, of goedkoop veraf en dan te mogen dik betalen om er te geraken).
Tenslotte weet ik niet hoeveel seingevers er zijn, maar mss is daar wel een minimum dienstverlening mogelijk. Hoewel dat soort minimum dienstverlening wel ns zou kunnen lijken op een verbod op staking, als dat werkelijk een kaartenhuisje is dat volledig moet functioneren a la belgocontrol.
[
Post made via mobile device ]