Class action suit tegen NMBS

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik ga even deze video hier plaatsen: Ex-CEO NMBS vs vakbond

Trouwens, als je meer wil weten over de interne fratsen bij de NMBS en hun vakbonden kan ik dit boek sterk aanbevelen: Dwarsligger
Hallucinant wat daar in staat!
Vaganzza schreef:Ik volg wel al jarenlang de NMBS en een forum waar ik al veel bijgeleerd heb over de interne keuken ivm procedures. Dit even ter verduidelijking.
Welk forum? Heb soms wel interesse in die zaken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

De miserie met minimale dienstverlening is dat iedereen daaronder verstaat dat net *hun* trein wel moet rijden zodat ze naar hun werk kunnen.
Treinen zijn verder een beetje zoals vliegtuigen. Als de juiste stellen niet op de juiste positie geraken op het juiste uur, dan valt de volgende verbinding die die trein moet aandoen ook in duigen.

Verder: de NZ verbinding is een absolute ramp. Waarom moet elke maar dan ook elke trein midden door Brussel? Daar zouden dringen sporen rond die stad moeten komen, zodat A) niet eke trein door Brussel moet, en B) in geval van nood treinen omgeleid kunnen worden. Nu ist inderdaad een flessenhals van jewelste, met duidelijk niet genoeg zijsporen om treinen parallel te laten rijden ingeval van een panne ergens.

Dat is knak hetzelfde als de Brusselse ring trouwens. Het ganse land ligt niet plat als er daar een ongeval is? Daar moet ik ns half om lachen. Als Brussel platligt, ligt heel de oost-west verbinding plat. De omweg naar Antwerpen toe zit direct vol want is ook al op capaciteit, en aan de oost kant is volledig Brabant om zeep, want de enige fatsoenlijke verbinding die niet via Brussel gaat (E19) is de E313 naar Lummen; daar is het klaverblad dan wel stukken verbeterd, maar het enige echte alternatief is via Mechelen op de gewone banen, en ik verzeker je dat Mechelen-Leuven nu al vol zit met mensen die wanhopig Brussel proberen te vermijden (bv de link naar de E19 via Zemst om toch maar niet de ring van Brussel te moeten nemen om naar Antwerpen te gaan).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

minimale dienstverlening zou kunnen zijn: alleen op de grote assen
Antwerpen - Leuven - Luik - Brussel - ...
Maar als iedereen naar die steden rijdt om daar dan de "minimale dienstverlening-trein" te nemen, is dat een beestenwagen natuurlijk, wegens geen plaats.
In principe ben ik het eens met het concept "minimale dienstverlening", maar in de praktijk zie ik het niet gebeuren...
Plus, als de seinhuizen staken, dan rijdt er niets (vergelijk het met als Belgocontrol plat gaat, dan vliegt er niets)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Toch niet zo efficiënt die NMBS:
http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1
Enne... Voor er hier weer op hun achterste poten staan of hysterisch beginnen doen omdat het een artikel is van HLN: het werd overgenomen van DS.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator

Dat de NMBS niet efficiënt werkt, is een open deur intrappen.
Nu is het op objectieve wijze bepaald...

Tegen vanavond zouden we meer moeten weten over de NMBS
Spoorbaas Jo Cornu houdt de regie voor vandaag strak in handen. Eerst staat er een raad van bestuur op de agenda. Daarin wordt onder meer de langverwachte audit van de vastgoeddochters van het spoorwegbedrijf besproken. Ook de benchmarkstudie die onder meer moet uitwijzen of de NMBS-medewerkers wel hard genoeg werken, ligt voor. Vervolgens komen de spoorbonden langs voor meer uitleg en als laatste is de pers aan de beurt voor een briefing.
DeStandaard 28/05/2015
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ITnetadmin schreef:Dat is knak hetzelfde als de Brusselse ring trouwens. Het ganse land ligt niet plat als er daar een ongeval is? Daar moet ik ns half om lachen. Als Brussel platligt, ligt heel de oost-west verbinding plat. De omweg naar Antwerpen toe zit direct vol want is ook al op capaciteit, en aan de oost kant is volledig Brabant om zeep, want de enige fatsoenlijke verbinding die niet via Brussel gaat (E19) is de E313 naar Lummen; daar is het klaverblad dan wel stukken verbeterd, maar het enige echte alternatief is via Mechelen op de gewone banen, en ik verzeker je dat Mechelen-Leuven nu al vol zit met mensen die wanhopig Brussel proberen te vermijden (bv de link naar de E19 via Zemst om toch maar niet de ring van Brussel te moeten nemen om naar Antwerpen te gaan).
Volgens mijn vader waren er plannen om extra snelwegen te maken, bvb een aansluiting op de E314 van namen tot Turnhout en dergelijke, en op een soort van grote buitenring rond Brussel van Mechelen naar Aalst. Op http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=18120 iets meer info te vinden. Die zijn er uiteindelijk nooit gekomen.

Zo waren er ook plannen om een soort supersnelweg aan te leggen tussen Brussel en Antwerpen, een oprit in Mechelen en een afrit in Antwerpen, deze is er nooit gekomen maar daardoor zitten er zo van die breden stukken op de E19 waar nu oa het witte kinderbos op staat.

Wat stakingen betreft, goh, we doen daar vaak zo vies over, maar Frankrijk en Duitsland hebben dat ook, alleen komt dat zo niet in het nieuws hier. In Duitsland was er meerdere aaneengesloten dagen staking in mei... 9 stakingen op 10 maand. Dat hebben we hier in België toch niet veel meegemaakt dat er meerdere dagen geen treinen rijden...
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Verder: de NZ verbinding is een absolute ramp. Waarom moet elke maar dan ook elke trein midden door Brussel? Daar zouden dringen sporen rond die stad moeten komen, zodat A) niet eke trein door Brussel moet, en B) in geval van nood treinen omgeleid kunnen worden. Nu ist inderdaad een flessenhals van jewelste, met duidelijk niet genoeg zijsporen om treinen parallel te laten rijden ingeval van een panne ergens.
Denk je echt dat dat dan niet gebeurd? Momenteel wordt de Schuman-Josaphattunnel afgewerkt. Dat zal een belangrijke rol spelen in het GEN en zal voor een stuk de NZ verbinding gaan ontlasten.
Slafes schreef:In Duitsland was er meerdere aaneengesloten dagen staking in mei... 9 stakingen op 10 maand. Dat hebben we hier in België toch niet veel meegemaakt dat er meerdere dagen geen treinen rijden...
Dat is daar dan ook hoogst uitzonderlijk. Hier wordt de NMBS platgelegd voor de minste vliegenscheet. Dat is in Duitsland niet het geval.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De E314 had ook moeten doorlopen naa de Brusselse ring maar één of andere NIMBY-groepering heeft daar een stokje voorgestoken, dus hebben ze'm maar aan de E40 gehangen met alle gevolgen vandien.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Doorlopen naar de Brusselse ring zou niks helpen, want net die ring is de bottleneck. Waarom de grote snelwegen in Belgie perse moeten overgaan in de ring rond een stad snap ik niet. Duidelijk een geval van slechte planning in een tijd dat snelwegen nog jong waren en men de toekomst slecht voorspeld heeft.
Snelwegen zouden een stad moeten voorbijrijden, met een gezond afrittencomplex. Maar Belgie is zo dicht bebouwd dat er weinig marge is voor dit soort extras.

Verder ben ik blij dat de NZ as eindelijk een beetje ontzien wordt, maar eerlijk gezegd had dat al 15 jaar geleden moeten gebeurd zijn.
Het land loopt door Brussel (en Antwerpen), die qua uren trouwens de meeste files ter wereld hebben las ik laatst.

Als op wegen en sporen die op capaciteit zitten ook maar één foutje gebeurt ligt alles plat.
Combineer dat met bedrijven die maatschappelijk totaal onverantwoord al hun diensten in Brussel centraliseren, en thuiswerken nog altijd niet genoeg ingeburgerd geraakt (omdat sommige managers bang zijn dat uitkomt dat hun jobke overbodig is?), en je hebt een recipe for disaster. Er moet veel meer ingezet worden op gedecentraliseerde kantoren. Dat lost een deel van de filedruk op, en tegelijk heb je meer jobs in de buurt waar je werkt, wat andere dingen dan ook weer ten goede komt (bv de keuze doen vervallen om te duur te wonen bij je job, of goedkoop veraf en dan te mogen dik betalen om er te geraken).

Tenslotte weet ik niet hoeveel seingevers er zijn, maar mss is daar wel een minimum dienstverlening mogelijk. Hoewel dat soort minimum dienstverlening wel ns zou kunnen lijken op een verbod op staking, als dat werkelijk een kaartenhuisje is dat volledig moet functioneren a la belgocontrol.

bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Beetje off-topic maar misschien wel een toffe website voor sommigen: http://wegen-routes.be. Hier kan je onder andere een historie terugvinden van de autostrades. Op deze pagina vind je bijvoorbeeld inderdaad de vermelding van een keuze in het begin van de autostrades om voor een radiaal patroon vanuit de steden Antwerpen, Brussel en Luik te kiezen ipv het meer effecientere rastersysteem zoals in Nederland, Duitsland en de VS. Best wel toffe site om wat doorheen te lezen over hoe alles gegroeid is en hoe het had kunnen zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nicopara schreef: Dat is daar dan ook hoogst uitzonderlijk. Hier wordt de NMBS platgelegd voor de minste vliegenscheet. Dat is in Duitsland niet het geval.
5% loonsopslag is is dus geen vliegenscheet? Bwa. Geloof me vrij, ze staken daar ook voor vliegenscheten, en in Frankrijk is het al even erg, maar dat treft ons niet en komt amper in de media...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Snelwegen zouden een stad moeten voorbijrijden, met een gezond afrittencomplex.
Tja... en waar ga je dan Brussel passeren... Noord, West, Oost of Zuid ? Stel dat je een E40 rechtstreeks van Gent naar Leuven zou trekken ten Noorden van Brussel en iemand op die E40 moet in Halle of Waterloo zijn ?

Ik ben deels akkoord met je stelling... maar dat neemt niet weg dat je nog steeds een soort van ring nodig hebt om die plaatsen te bereiken waar de snelwegen de stad niet voorbij rijden. Het probleem is dat je daar dus plaats voor nodig hebt en die is er totaal niet in Belgie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Zoals in Leuven. Afrittencomplex met connecties naar de ringweg toe. Maar dan in grote schaal.
Nuja, ze hadden dat moeten doen bij de eerste aanleg, nu is het daar inderdaad veel te laat voor.

Punt is dat doorgaand verkeer en lokaal verkeer nooit samen had mogen zitten. Dat beseft men nu ook wel. Maar het lokaal verkeer van de ring houden vraagt natuurlijk infrastructuur.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In Leuven staat nochtans ook altijd alles stil.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Met die "minimale dienstverlening" bij stakingen moet ik altijd eens lachen. Ik rij al meer dan 20 jaar met de trein tussen Leuven en Brussel, in de spits. En bij ons is het ELKE dag minimale dienstverlening (lees: zo erg op elkaar gepropt dat de conducteur niet eens meer langskomt). Alle gekheid op een stokje, dit kan nooit lukken. Er zit nú al veel te veel volk op de spitstreinen.
heist_175
Moderator
Moderator

En met vertragingen.
De dagen dat de treinen van 7:25 - 7:30 - 7:34 van Leuven naar Brussel allen op tijd rijden, kan je werkelijk op 1 hand tellen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

..en dan willen ze de prijs van een treinkaartje nog 35% duurder maken, ik ben nu al 50% goedkopenr met de wagen, alleen, als je dit samen doet veel goedkoper, en je mag nog wat in de file staan, meestal ben je er nog sneller dan met het openbaar vervoer...ofwel is het niet op tijd, in vele gevallen geraak je er ook nog niet, of mits een enorme ommetoer, rijdt het enkel op schooldagen, niet op woensdagnamiddag...etc, geen of moeilijke aansluiting met bus ...Jo Cornu vergeet waarschijnlijk ook dat de mensen in de meeste van onze buurlanden NETTO meer in hun loonzakje hebben....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
heist_175
Moderator
Moderator

We kunnen de "rekeningrijden, dat moet er komen" discussie opnieuw voeren als je wil :).

Met uw auto betaal je natuurlijk niet de ganse kost, met de milieukost en de congestiekost (in de file staan is niet gratis) hou je geen rekening in uw berekening.
Tenzij je conference calls of gewone telefoongesprekken in de auto kan voeren, kan je ook niet werken in de auto.
Op de trein kan je lezen, slapen, bellen (beperkt), ...

De verhoging van de ticketprijzen is trouwens gelijkaardig aan de kilometerheffing: gedifferentieerd tarief afhankelijk van de periode van de dag.
Dat is nu al deels zo: GoPass en bepaalde tarieven voor gepensioneerden mag je enkel gebruiken na 9u
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Misschien om de zaak in evenwicht te houden toch maar even zeggen dat ik - ondanks dat ik elke dag als een sardientje reis - NOOIT zou overwegen om het zelfde traject met de auto te doen. Op de momenten dat ik de trein neem is die reistijd met de wagen minstens x2. Maar ik kan me inbeelden dat als je wat verder van het station woont of werkt, dat een ander verhaal is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:In Leuven staat nochtans ook altijd alles stil.
Ja. Ook weer capaciteit (een algeheel probleem op onze wegen) en de ontsluiting is niet volledig geslaagd omdat er nog heel wat lokaal verkeer via de 314 gaat. Nu zijn er wel al doorloopstroken, maar het probleem 's avonds alvast is het bestaan van de spitsstroken die het verkeer te vlot tot in Leuven brengen, waar het niet verder kan want "het budget voor de 314 was op".

As de capaciteit vol zit gaan autos over op sluipwegen. En dan zit de ring en de rest ook vol. Dat is overal zo, of je nu de snelweg op de ring koppelt of er langs laat gaan.
Zeker met gps'en die aan filevermijding doen is geen enkele lokale binnenweg (die vroeger enkel door mensen in-the-know werden gebruikt) nog veilig.

We hadden gewoon veel te slecht voorspeld hoeveel autos er ooit zouden gaan rijden toen de eerste snelwegen gebouwd werden. Een haast onmogelijke taak, maar we zitten nu met de miserie.

Pervers gevolg van gps'en die binnenwegen kennen: de lokale bewoners beginnen daar dan over te klagen, waardoor de gemeentes paaltjes of andere beperkingen invoeren, waardoor er weer een binnenweg minder is, en het verkeer nog meer geconcentreerd wordt op de overvolle hoofdweg. Ik denk bv aan de Tiensesteenweg in Leuven, waar het kot altijd vol zit en bijna alle binnenwegen intussen afgesloten zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”