Pagina 2 van 2
Re: Helsinki wil de auto nutteloos maken
Geplaatst: 16 jul 2014, 16:48
door Kenw00t
Bevolkingsdichtheid is nog iets helemaal anders dan de versnippering van ons landschap en het weinige groen in Vlaanderen. Overal waar je gaat kan je wel ergens een huis zien staan, maar door die versnippering en de aanwezigheid van huizen waar ze niet moeten staan (langs steenwegen of in the middle of nowhere), is het quasi onmogelijk om goed openbaar vervoer te voorzien buiten de steden.
Ter referentie: de bevolkingsdichtheid in het Vlaams Gewest ligt rond de 470 inwoners/km2; in Helsinki ligt dat op 2800 inwoners/km2. Enkel Antwerpen en Brussel komen op gelijk niveau...
Re: Helsinki wil de auto nutteloos maken
Geplaatst: 16 jul 2014, 17:03
door ITnetadmin
fredo66 schreef:r2504 schreef:r2504 schreef:Treinen... I hate it... maar die discussie hebben we hier al gehad in een andere thread.
Om nog maar eens een concreet voorbeeld te geven... ik zit momenteel in Antwerpen en heb zodadelijk een meeting in Zavemtem.
Op basis van Google maps... met de auto 29 minuten, met het openbaar vervoer 2u16

Met een stilstaande ring in A'pen en werken op de snelweg in Londerzeel volgens verkeersinfowebsite ...
Tja, hij specifieerde "op google maps" he, want vertraagde treinen, gemiste verbindingen, ... kunnen die reisduur ook serieus verhogen.
[
Post made via mobile device ]
Re: Helsinki wil de auto nutteloos maken
Geplaatst: 16 jul 2014, 17:22
door ubremoved_22196
Kenw00t schreef:Ter referentie: de bevolkingsdichtheid in het Vlaams Gewest ligt rond de 470 inwoners/km2; in Helsinki ligt dat op 2800 inwoners/km2. Enkel Antwerpen en Brussel komen op gelijk niveau...
Net die plaatsen in Belgiƫ waar er meer file staat dan iets anders. Maw, het openbaar vervoer er naartoe is dus rotslecht?

Of wij Belgen gaan te ver van ons werk wonen, of we zijn graag masochistisch?

Re: Helsinki wil de auto nutteloos maken
Geplaatst: 16 jul 2014, 18:28
door Kenw00t
Je bent terug over interstedelijk vervoer bezig.

Wat echter niet wil zeggen dat er geen problemen zijn... het snelwegennetwerk is Vlaanderen is inderdaad veel te fragiel. Een ongeval op het viaduct van Vilvoorde en tegelijk iets in de Kennedytunnel wil zeggen dat de economie zo goed als lam ligt.
Edit: om op je vraag te antwoorden, denk ik dat alle 3 de punten die je noemt wel een deel van het probleem zijn. Kijk hier maar eens naar
http://www.canvas.be/programmas/panoram ... 34%3A-4a45