Voor het eerst in geschiedenis negatieve rente
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Voorlopig is het beste spaarprodukt een levensverzekering (denk ik) maar die heeft natuurlijk ook wel nadelen,o.a. dat je je geld een grote tijd moet missen (tussen de 7 en 10 jaar ongeveer) en dat je het geld niet kan afhalen als je het nodig hebt.Er is wel een groter rendement daar,afhankelijk v/h product zelf,maar toch ongeveer tussen de 2 en 3% Bruto.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
Ivm herziening van de lening...
Mijn bank zei indertijd ook dat ik goed zat... Ik vroeg toch voor een berekening...
De berekening dat hij voorstelde was minder betalen maar wel met dezelfde resterende looptijd. Winst was toen volgens hem 100.000Bef (2500€). En daar moest dan dossierkosten en wederbeleggingsvergoeding van af. Volgens hun, was het dus niet interessant.
Toen heb ik 'mijn' parameters meegegeven (meer betalen en de looptijd inkorten van 17 naar 12 jaar). Ja meneer, ja meneer dan gaat u wel meer moeten betalen he...
De berekening kwam toen uit op een winst van 800.000 Bef (20.000€), (en zoveel meer moest ik daarvoor per maand niet betalen)
Veel banken hebben wel één of ander simulatie programma...
Bvb nu bij dexia
125.000€ lenen, vaste rente, 30jaar ==> per maand 649€ ==> na 30jaar 233712€ uitgegeven
125.000€ lenen, vaste rente, 15jaar ==> per maand 901€ ==> na 15jaar 162216€ uitgegeven (dus 70.000€! minder)
125.000€ lenen, vaste rente, 8jaar ==> per maand 1470€ ==> na 8jaar 141000€ uitgegeven (dus 90.000€! minder)
Dus het is wel degelijk interessant om de periode kort te houden (afhankelijk van wat je kan missen natuurlijk)
Mvg Wim
Mijn bank zei indertijd ook dat ik goed zat... Ik vroeg toch voor een berekening...
De berekening dat hij voorstelde was minder betalen maar wel met dezelfde resterende looptijd. Winst was toen volgens hem 100.000Bef (2500€). En daar moest dan dossierkosten en wederbeleggingsvergoeding van af. Volgens hun, was het dus niet interessant.
Toen heb ik 'mijn' parameters meegegeven (meer betalen en de looptijd inkorten van 17 naar 12 jaar). Ja meneer, ja meneer dan gaat u wel meer moeten betalen he...
De berekening kwam toen uit op een winst van 800.000 Bef (20.000€), (en zoveel meer moest ik daarvoor per maand niet betalen)
Veel banken hebben wel één of ander simulatie programma...
Bvb nu bij dexia
125.000€ lenen, vaste rente, 30jaar ==> per maand 649€ ==> na 30jaar 233712€ uitgegeven
125.000€ lenen, vaste rente, 15jaar ==> per maand 901€ ==> na 15jaar 162216€ uitgegeven (dus 70.000€! minder)
125.000€ lenen, vaste rente, 8jaar ==> per maand 1470€ ==> na 8jaar 141000€ uitgegeven (dus 90.000€! minder)
Dus het is wel degelijk interessant om de periode kort te houden (afhankelijk van wat je kan missen natuurlijk)
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Doktor, je moet dan wel die bedragen op die korte looptijd kunnen afbetalen he... Ik heb geleend op 30 jaar en betaal er 600 per maand af. Het kon toen niet anders (en nu ook eigenlijk niet), want je kan ook maar een afbetaling regelen van ongeveer 1/3e van je loon. 300 euro de maand extra betalen kan ik dus niet trekken.
ook niet vergeten dat je 15 jaar langer een belastingvoordeel hebt. Uw 70.000 euro minder betalen zal dus zeker geen concreet bedrag zijn op de eindmeet. Ook niet vergeten de dossierkosten en wederbeleggingsvergoeding daar nog af te trekken.
ook niet vergeten dat je 15 jaar langer een belastingvoordeel hebt. Uw 70.000 euro minder betalen zal dus zeker geen concreet bedrag zijn op de eindmeet. Ook niet vergeten de dossierkosten en wederbeleggingsvergoeding daar nog af te trekken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
De dossierkosten kan je onderhandelen met je bank (Ik heb ze niet moeten betalen) en de wederbeleggingskosten (meestal 3 maanden interest, was voor mij +/- 500€)
Nu het rekenvoorbeeld dat ik gegeven heb is zonder renteverlaging. In mijn geval zakte mijn lening van 5.55% naar 3.75%. Dus in mijn geval bleef ik evenveel afbetalen, enkel 5 jaar minder.
En als je 70.000€ goed belegd op 15 jaar zal je het belastingvoordeel er ook wel uithalen
. (trouwens er gaan stemmen op om dit te verminderen/af te schaffen)
De regel is meestal dat je vanaf 1% rentedaling het voordelig 'kan' zijn om een herfinanciering aan te gaan (afhankelijk van de nog resterende looptijd)
Ik moet nu nog 3 jaar afbetalen, en nu is het bv. voor mij niet echt interessant meer.
Toen ik in 2002 ging lenen was de "sky de limit" voor de banken, de regel van 1/3 van je loon was toen 1/2 en zelfs meer was geen enkel probleem. Maar ik heb toen ook wijselijk voor 1/3 gekozen
Mvg Wim
Nu het rekenvoorbeeld dat ik gegeven heb is zonder renteverlaging. In mijn geval zakte mijn lening van 5.55% naar 3.75%. Dus in mijn geval bleef ik evenveel afbetalen, enkel 5 jaar minder.
En als je 70.000€ goed belegd op 15 jaar zal je het belastingvoordeel er ook wel uithalen

De regel is meestal dat je vanaf 1% rentedaling het voordelig 'kan' zijn om een herfinanciering aan te gaan (afhankelijk van de nog resterende looptijd)
Ik moet nu nog 3 jaar afbetalen, en nu is het bv. voor mij niet echt interessant meer.
Toen ik in 2002 ging lenen was de "sky de limit" voor de banken, de regel van 1/3 van je loon was toen 1/2 en zelfs meer was geen enkel probleem. Maar ik heb toen ook wijselijk voor 1/3 gekozen
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
@bambipower
De inflatie die jij noemt is de schijninflatie ook wel gekend als index. De werkelijk inflatie ligt een stuk hoger:

De index is een gemanipuleerd getal
De inflatie die jij noemt is de schijninflatie ook wel gekend als index. De werkelijk inflatie ligt een stuk hoger:

De index is een gemanipuleerd getal
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
kheb daar mijn twijfels over
shadowstats berekent de inflatie volgens de methode van 1990... en tijden veranderen. We gaan bvb meer op reis, kopen meer gsm's, tablet, pc's... en er zullen ook andere dingen zijn, die we minder doen.
Ook gaat shadowstats over de inflatie in amerika, en niet bij ons
shadowstats berekent de inflatie volgens de methode van 1990... en tijden veranderen. We gaan bvb meer op reis, kopen meer gsm's, tablet, pc's... en er zullen ook andere dingen zijn, die we minder doen.
Ook gaat shadowstats over de inflatie in amerika, en niet bij ons
de koe zegt boe
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
ub4b ergens heb ik de indruk dat je een kruisvaart begonnen bent tegen 'het systeem'. Je moet toch opletten dat je geloofwaardig blijft.
in België hebben we de consumptie index, gezondheidsindex en dan nog het wiskundig gemiddelde van de laatste 4 maanden van de gezondheidsindex. Die laatste is de basis van de automatische aanpassing van ons loon.
Het klopt dat deze niet de werkelijke stijging van de levensduurte meeneemt. De consumptie index ligt daar veel dichter bij. Maar het is een politieke keuze geweest om stijgende prijzen van bepaalde elementen daaruit te halen. Voor alcohol en tabak begrijp ik dat eigenlijk wel. Voor benzine veel minder.
Geen enkele index zal volledig representatief zijn. Maar het geeft wel een indicatie.
We zijn ook het enige land waar een automatische aanpassing van het loon bestaat bij stijging van de index. Op zich heb ik helemaal niks tegen die automatische indexatie. Wel is het zo dat deze eigenlijk voordeliger is voor grote lonen. 2 pct van 1000 is nu eenmaal veel minder dan 2 pct van 3000.
[
Post made via mobile device ]
in België hebben we de consumptie index, gezondheidsindex en dan nog het wiskundig gemiddelde van de laatste 4 maanden van de gezondheidsindex. Die laatste is de basis van de automatische aanpassing van ons loon.
Het klopt dat deze niet de werkelijke stijging van de levensduurte meeneemt. De consumptie index ligt daar veel dichter bij. Maar het is een politieke keuze geweest om stijgende prijzen van bepaalde elementen daaruit te halen. Voor alcohol en tabak begrijp ik dat eigenlijk wel. Voor benzine veel minder.
Geen enkele index zal volledig representatief zijn. Maar het geeft wel een indicatie.
We zijn ook het enige land waar een automatische aanpassing van het loon bestaat bij stijging van de index. Op zich heb ik helemaal niks tegen die automatische indexatie. Wel is het zo dat deze eigenlijk voordeliger is voor grote lonen. 2 pct van 1000 is nu eenmaal veel minder dan 2 pct van 3000.
[

-
- Elite Poster
Daar kan ik hem dan wel weer in volgen. Het systeem is f*** up... een systeem waar banken geld kunnen uitlenen dat ze niet hebben, waarbij groei een must is, waarbij geld ons opgedrongen wordt en uiteindelijk niet meer waarde zal overhouden dan papier. Waarbij overheden het slechte voorbeeld geven dat sparen niet belangrijk is, en leven op de poef troef is. Waarbij we schulden opstapelen die we doorgeven aan onze kinderen. Een systeem waarbij we ons al welvaart land rekenen, gebasseerd op schuld. Terwijl men middenoostenlanden aanschouwt als arme landen, terwijl ze amper schuld hebben.ub4b ergens heb ik de indruk dat je een kruisvaart begonnen bent tegen 'het systeem'.
This system is f*** up. Zover ben ik ook wel... en uiteindelijk loopt dit slecht af. Ik bereken waarde dan ook niet meer in geld uit. Waarde kan je beter anders berekenen : een huis is een huis waard, een appel een appel, een ounce goud of zilver een ounce..., etc Geld is papier, niets meer dan dat, controled by others
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
De Dow Jones van 1900 tot heden.
De X-as (tijd) is lineair.
De Y-as (waarde) is logaritmisch!!!!
Hoezo geldcreatie? Hoezo inflatie? Hoezo geldontwaarding? Hoezo men betaalt 50% belastingen?
Indien een Belgische mijnwerker rond 1930 ongeveer 40 Belgische frank per 14 dagen verdiende, zal het velen wel al wat beginnen dagen.
Of een recenter voorbeeld: een "Win for Life" van onze Nationale Loterij was in den beginne 1000€ per maand.
Toen een "respectabel" bedrag om de maand door te komen, nu niet eens voldoende om uit de armoede te blijven...
Afin, ja. Wat wil men, een "fractional reserve banking" systeem heeft mathematisch in zich dat het vast zal lopen...
De X-as (tijd) is lineair.
De Y-as (waarde) is logaritmisch!!!!
Hoezo geldcreatie? Hoezo inflatie? Hoezo geldontwaarding? Hoezo men betaalt 50% belastingen?

Indien een Belgische mijnwerker rond 1930 ongeveer 40 Belgische frank per 14 dagen verdiende, zal het velen wel al wat beginnen dagen.
Of een recenter voorbeeld: een "Win for Life" van onze Nationale Loterij was in den beginne 1000€ per maand.
Toen een "respectabel" bedrag om de maand door te komen, nu niet eens voldoende om uit de armoede te blijven...
Afin, ja. Wat wil men, een "fractional reserve banking" systeem heeft mathematisch in zich dat het vast zal lopen...
-
- Elite Poster
Klopt,maar mensen die met een(vaste) lening zitten hebben er dan weer baad bij dat onze index stijgt,want zo hebben ze meer voor gewoon te spenderen,een vb is iemand die in de jaren '60 een huis gekocht heeft op 25 jaar,hoeveel moest die de laatste jaren nog afbetalen,dat zal in 1985 niet zoveel meer voorstellen,maar hij heeft dan wel een woning.
-
- Elite Poster
Inderdaad, ik was blij toen ik op één jaar 3 keer een indexspring had. De lening werd snel een stuk minder zwaar. Nu spreekt men van een index sprong en daarna aanpassen.
Ik ben me er van bewust dat een index beter in geld zou uitbetaald worden, maar een gemiddeld loon is in België al een luxe dus ik vrees dat ik er al zou pech mee hebben.
ben er ook van overtuigd dat de huidige vorm van kapitalisme niet kan blijven bestaan. Kijk naar Delhaize: winst maar niet genoeg, dus personeel afdanken. Voornamelijk om de aandeelhouders tevreden te houden en 19 miljoen te kunnen ophoesten om toplui hun gouden handdruk te geven. Hoeveel personeel kan je daarvan betalen?
Ik ben me er van bewust dat een index beter in geld zou uitbetaald worden, maar een gemiddeld loon is in België al een luxe dus ik vrees dat ik er al zou pech mee hebben.
ben er ook van overtuigd dat de huidige vorm van kapitalisme niet kan blijven bestaan. Kijk naar Delhaize: winst maar niet genoeg, dus personeel afdanken. Voornamelijk om de aandeelhouders tevreden te houden en 19 miljoen te kunnen ophoesten om toplui hun gouden handdruk te geven. Hoeveel personeel kan je daarvan betalen?
-
- Elite Poster
Ik ben niet de enige ... ik beheer een facebook group met 2000 mensen, zeg maar een groep mensen die meer wat dan wat je in het nieuws of op de schoolbanken te horen krijgt. Want helaas is dat net wat voor veel mensen de input is, waarop ze hun mening baseren. De media verkondigt veel leugens en houdt bewust zaken achter, en zorgt voor afleidings zoals nu het WK zodat de mensen niet bezig zijn met waar het wel om draait.Goztow schreef:ub4b ergens heb ik de indruk dat je een kruisvaart begonnen bent tegen 'het systeem'. Je moet toch opletten dat je geloofwaardig blijft.
[Post made via mobile device ]
In 2008 was ik een week op cursus, en die gast voorspelde de crisis, en dan enkele maanden nadien gebeurde het .... toen heb ik me zes maand fulltime verdiept in zaken die je niet te horen krijgt via de mainstream media. Het was zo'n eye opener dat ik zes maand zelfs alle werk tijdelijk het geweigerd omdat wou weten hoe het systeem draait.
En ik ben helaas niet meer akkoord met het systeem, het systeem is voor mij failliet, als je je daar echt zou in verdiepen, dan zal iedereen tot die conclusie moeten komen. Het is gewoon uitstel van executie als we het huidig systeem proberen te rekken.
-
- Elite Poster
ik heb wel eens nagedacht over een alternatief. Dat de goudstandaard geen subliem iets is, was geweten. Maar het vervangen door een schuldstandaard, was / is een fiasco...
Wat volgens mij een goed iets is, is een mensstandaard. Dat er bvb per persoon 5000 (getal kan veranderd worden) mensgeld gemaakt mag worden. Als de bevolking toeneemt, neemt het mensgeld ook toe. Neemt de bevolking af, neemt het mensgeld af.
Dan kan je tenminste een economie maken, die niet per definitie moet groeien. Of zoals nu ... uit zijn voegen groeien.
ps.. ik wil wel een linkje naar die facebook groep. Ik hoop alleen dat hij niet uitsluitend bestaat uit zerohedge spul of andere doomwebsites
Wat volgens mij een goed iets is, is een mensstandaard. Dat er bvb per persoon 5000 (getal kan veranderd worden) mensgeld gemaakt mag worden. Als de bevolking toeneemt, neemt het mensgeld ook toe. Neemt de bevolking af, neemt het mensgeld af.
Dan kan je tenminste een economie maken, die niet per definitie moet groeien. Of zoals nu ... uit zijn voegen groeien.
ps.. ik wil wel een linkje naar die facebook groep. Ik hoop alleen dat hij niet uitsluitend bestaat uit zerohedge spul of andere doomwebsites
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Helaas zijn er nog geen echte alternatieven. Many tried but failed.
Je kan immers in het Westen nog niet zonder geld overleven, en daar hebben ze voor gezorgd dat we er allemaal achter aan hollen. Door de verarmingsrondes moeten mensen steeds harder en langer werken om rond te komen. Pensioenrechten worden afgezwakt en je moet langer voor vadertje staat belasting en andere lasten afdragen. Maar het doet nog niet genoeg pijn. Er zijn nog te veel mensen die nog niet mee zijn, die niet door hebben dat bankiers en overheden hun zakken schaamteloos leegroven. Er is gewoon niet genoeg kritische massa.
In de jaren 80 had mijn vader, toen een bekend neuropsychiater, elk jaar 50.000 euro over ... probeer dat maar eens vandaag door op een eerlijke manier te werken (lees niet anderen voor je te laten werken, maar zelf werken) .... probeer als zelfstandige in 2014 maar eens 50.000 euro per jaar over te houden na alle zware lasten te hebben voldaan. Good luck ....
Stel je de vraag: is het doel van het leven 8 uur per dag gaan werken, als een rat over en 't weer hollen naar je werk (bvb elke dag naar Brussel pendelen), 's avonds vier uur voor de televisie je laten beïnvloeden door reclame en andere crap? En dan in het weekend twee dagen bekomen van die rat race?
Eerlijk gezegd: ik denk het niet .... als mensen niet achter dat dom geld zouden moeten aanhollen om rond te komen, zouden we waarschijnlijk totaal andere dingen doen met ons leven. Mensen zouden dan niet in "overleef" modus zitten, maar in een soort overvloed modus, waarbij er overschot is, en dus tijd voor creatie ipv puur overleven. Wie enkel in overleef modus zit, is zo bezig met overleven, dat hij voor de rest niks tijd meer heeft. Dat soort mensen heeft dan ook geen tijd om in te gaan tegen het systeem.
Ik heb een soort uitweg, maar die is niet voor iedereen, en die biedt minder zekerheid dan bvb mensen die gebonden zijn aan sertvitude, lees werken voor een baas. Maar dat laatste never again ....
Je kan immers in het Westen nog niet zonder geld overleven, en daar hebben ze voor gezorgd dat we er allemaal achter aan hollen. Door de verarmingsrondes moeten mensen steeds harder en langer werken om rond te komen. Pensioenrechten worden afgezwakt en je moet langer voor vadertje staat belasting en andere lasten afdragen. Maar het doet nog niet genoeg pijn. Er zijn nog te veel mensen die nog niet mee zijn, die niet door hebben dat bankiers en overheden hun zakken schaamteloos leegroven. Er is gewoon niet genoeg kritische massa.
In de jaren 80 had mijn vader, toen een bekend neuropsychiater, elk jaar 50.000 euro over ... probeer dat maar eens vandaag door op een eerlijke manier te werken (lees niet anderen voor je te laten werken, maar zelf werken) .... probeer als zelfstandige in 2014 maar eens 50.000 euro per jaar over te houden na alle zware lasten te hebben voldaan. Good luck ....
Stel je de vraag: is het doel van het leven 8 uur per dag gaan werken, als een rat over en 't weer hollen naar je werk (bvb elke dag naar Brussel pendelen), 's avonds vier uur voor de televisie je laten beïnvloeden door reclame en andere crap? En dan in het weekend twee dagen bekomen van die rat race?
Eerlijk gezegd: ik denk het niet .... als mensen niet achter dat dom geld zouden moeten aanhollen om rond te komen, zouden we waarschijnlijk totaal andere dingen doen met ons leven. Mensen zouden dan niet in "overleef" modus zitten, maar in een soort overvloed modus, waarbij er overschot is, en dus tijd voor creatie ipv puur overleven. Wie enkel in overleef modus zit, is zo bezig met overleven, dat hij voor de rest niks tijd meer heeft. Dat soort mensen heeft dan ook geen tijd om in te gaan tegen het systeem.
Ik heb een soort uitweg, maar die is niet voor iedereen, en die biedt minder zekerheid dan bvb mensen die gebonden zijn aan sertvitude, lees werken voor een baas. Maar dat laatste never again ....
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 12 jun 2014, 20:43, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Een oude kennis van me heeft een boek geschreven rond dat idee, iedereen krijgt shares ....bambipower schreef:ik heb wel eens nagedacht over een alternatief. Dat de goudstandaard geen subliem iets is, was geweten. Maar het vervangen door een schuldstandaard, was / is een fiasco...
Andere ideeën zijn het basisinkomen.
-
- Elite Poster
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Leuk draadje, Ik denk namelijk ook al een tijdje dat onze economie langzaam wegzakt door een verslaving van geldcreatie. Nu praat ik daar ni echt over in mijn vriendenkring omdat die dat gewoon niet kan boeien. Nu moet ik ook zeggen dat je hier iets op internet over opzoekt, je automatisch op 'overdreven'' doemdenkerij terecht komt. In deze topic valt het allemaal nogal mee.
Ik verschiet er echt wel van dat vele UBers ook iets aanvoelen dat er iets niet juist meer zit.
Ik verschiet er echt wel van dat vele UBers ook iets aanvoelen dat er iets niet juist meer zit.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
ik vind zo een gesprek starten met vrienden die niet op de hoogte zijn, altijd wel leuk. Het is niet moeilijk om hun interesse te wekken.
Paar vraagjes : hoe komt het dat er altijd maar meer geld komt? Vanwaar komt dat?
Hoe komt het dat er meer schulden zijn, dan dat er geld is?
Waarom is deflatie slecht? En moet er inflatie zijn?
Waarom wil men dat er groei is, in de 'economie'...
Doordenkertjes... waarbij je iedereen wel nieuwsgierig krijgt.
Paar vraagjes : hoe komt het dat er altijd maar meer geld komt? Vanwaar komt dat?
Hoe komt het dat er meer schulden zijn, dan dat er geld is?
Waarom is deflatie slecht? En moet er inflatie zijn?
Waarom wil men dat er groei is, in de 'economie'...
Doordenkertjes... waarbij je iedereen wel nieuwsgierig krijgt.
de koe zegt boe
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
En wat als die collegas/vrienden niet eens kunnen zeggen wanneer bv. WW I en WW II plaatsvond.
Denk je dat je zo'n mensen hun interesse kunt wekken met woorden als inflatie/deflatie? Dan denken ze dat het over opblaaspoppen gaat.
Ben geschokt van hoe weinig de jonge volwassenen van tegenwoordig nog weten. Geschiedenis: Wie heeft er al eens aan zo'n 18-20 jarige gevraagd wanneer wereldoorlog 1&2 was? (of 3
) Aardrijkskunde: Durf eens wat hoofdsteden vragen van europese landen? Of vraag ze eens meer dan 2 steden opnoemen uit Australië.
on topic:
Vraag me wel af of de banken binnen een jaar of twee de rente gewoon gaan afschaffen, eenmaal ze daadwerkelijk langdurig geld gaan parkeren aan negatieve rente.
Denk je dat je zo'n mensen hun interesse kunt wekken met woorden als inflatie/deflatie? Dan denken ze dat het over opblaaspoppen gaat.

Ben geschokt van hoe weinig de jonge volwassenen van tegenwoordig nog weten. Geschiedenis: Wie heeft er al eens aan zo'n 18-20 jarige gevraagd wanneer wereldoorlog 1&2 was? (of 3

on topic:
Vraag me wel af of de banken binnen een jaar of twee de rente gewoon gaan afschaffen, eenmaal ze daadwerkelijk langdurig geld gaan parkeren aan negatieve rente.
-
- Pro Member
- Twitter: tendonsie
- Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Rente gaan ze niet afschaffen. Voor hun is spaargeld toch een stabiel middel. En als je negatieve rente hebt, gaan mensen het thuis oppotten.
Wanneer ze dat wel kunnen doen, is wanneer "cash" geld niet meer bestaat. En daar werken ze nu volop aan;)
Wanneer ze dat wel kunnen doen, is wanneer "cash" geld niet meer bestaat. En daar werken ze nu volop aan;)
Mijn websitesoverzicht & hardware: Tendonsie.com <-> Tendonsie Services Comm. V. (Nieuwe Site) <-> WorldofMinecraft
- Teebee
- Elite Poster
Ja, maar, als de banken het geld gaat kosten om bij de ECB geld te parkeren, wat gaat ze dan tegenhouden om binnenkort de rente op de spaargelden nog te laten zakken totdat je nog 0% krijgt?
Als je vergelijkt met wat je een jaar geleden nog kreeg ?
(NU)
april 2013
eind 2011 gaven er nog veel 2,75-2,0%
Als je vergelijkt met wat je een jaar geleden nog kreeg ?
(NU)
april 2013
eind 2011 gaven er nog veel 2,75-2,0%
-
- Elite Poster
0% gaan ze nooit doen... tzal altijd wel iets zijn, al kan het zo goed als niets zijn (0.10% bvb)
de koe zegt boe
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Goh ja... uiteindelijk geven ze een veilige omgeving om je geld bij te houden. Hoeveel mensen betalen niet voor een kluisje om wat juwelen in op te bergen? Gisteren was ik in Londen een dag en liet ik mijn valies in een left luggage. Ik heb tien pond betaald voor die dag.
[
Post made via mobile device ]
[

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Rente afschaffen of negatieve rente, commercieel dan, zal niet snel gebeuren.
Waarom zou je dan nog uw geld naar de bank brengen en niet in een kluis thuis?
Dat gaat ze klanten kosten, niet klanten die naar een andere bank lopen en dus in het "systeem" blijven, maar klanten die gewoon niet meer mee spelen, die nergens klant zijn.
Waarom zou je dan nog uw geld naar de bank brengen en niet in een kluis thuis?
Dat gaat ze klanten kosten, niet klanten die naar een andere bank lopen en dus in het "systeem" blijven, maar klanten die gewoon niet meer mee spelen, die nergens klant zijn.
- Teebee
- Elite Poster
Dan moet dus iedereen telkens naar de bank als hun loon/premie gestort wordt. Wie gaat dit doen? Hoeveel procent van de bevolking? Dus blijft het op de bank staan aan 0%.
-
- Elite Poster
Een kluis kost mij 57€/jaar en dan heb ik al een iets groter formaat. Een huiskluis kost van 50€ tot enkele duizende euro's. En geloof mij, met die dure ga je zomaar niet lopenGoztow schreef:Goh ja... uiteindelijk geven ze een veilige omgeving om je geld bij te houden. Hoeveel mensen betalen niet voor een kluisje om wat juwelen in op te bergen? Gisteren was ik in Londen een dag en liet ik mijn valies in een left luggage. Ik heb tien pond betaald voor die dag.
[Post made via mobile device ]
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
In de meeste banken hebben ze kluizen a volonté... Wat dat slechts kost, daar koop je geen kluis voor en laat je je thuis niet voor martelen als ze weten dat je er wat in steken hebt.
Bij NIBC gaat de rente ook weer 0,10% omlaag. Vorig jaar overgestapt omdat toen mijn bank nog maar aan rente gaf wat ze nu bij NIBC geven. Ik word oud, heb al veel hogere rentes meegemaakt.
Bij NIBC gaat de rente ook weer 0,10% omlaag. Vorig jaar overgestapt omdat toen mijn bank nog maar aan rente gaf wat ze nu bij NIBC geven. Ik word oud, heb al veel hogere rentes meegemaakt.

-
- Elite Poster
dat komt er nog aan ....tendonsie schreef:Rente gaan ze niet afschaffen. Voor hun is spaargeld toch een stabiel middel. En als je negatieve rente hebt, gaan mensen het thuis oppotten.
het liefst van al zou de elite iedereen chippen
je geld wordt dan gelinkt aan je RFID
bancontact en pinnen komt er zelfs niet meer aan te pas das
wanneer je querulant bent, dissident, non-conformist ... you name it dan disablen ze toch gewoon je RFID ....
02:15
PS: deze video werd mij enkele maanden voor de crisis in 2008 getoond, door iemand die het zelf voorspelde, nadien is wat in Zeitgeist stond ongeveer uitgekomen. Er zitten ook een berg leugens in (o.a. het deel over religie, maar het stuk over de geldcreatie klopt wel degelijk) en heel die Zeitgeist movie heeft ook wel een agenda net zoals hun movement. Maar na het zien van deze film en money as debt was er geen terugweg meer om het huidige systeem nog verder te accepteren.
-
- Elite Poster
nooit op 1 paard wedden, en je geld of waardevolle spullen spreidenSlafes schreef:In de meeste banken hebben ze kluizen a volonté... Wat dat slechts kost, daar koop je geen kluis voor en laat je je thuis niet voor martelen als ze weten dat je er wat in steken hebt.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Wat Belgie betreft,volgens mij komt er hier (vroeg of laat) een vastgoedcrisis,waardoor de huizen sterk in waarde gaan dalen.Vele Europese landen hebben dit al meegemaakt,Belgie nog niet.
De rente vandaag is zeer laag,en dat zou volgens mij dan ook wel eens de trigger kunnen zijn,want we komen stilaan op het moment dat de rente bijna alleen maar naar omhoog kan gaan.
Ook een argument (volgens mij toch) is het feit dat er velen zijn hier in Belgie die denken dat het vastgoed hier helemaal niet kan dalen in waarde,dat word een zeer gevaarlijke situatie dan.
Ok,we hebben nog nooit zo een spectaculaire daling meegemaakt,maar langs de andere kant was de rente nog nooit zo laag,het kan bijna niet lager meer,gaat hij daarna dan niet stijgen,met alle gevolgen vandien??
De rente vandaag is zeer laag,en dat zou volgens mij dan ook wel eens de trigger kunnen zijn,want we komen stilaan op het moment dat de rente bijna alleen maar naar omhoog kan gaan.
Ook een argument (volgens mij toch) is het feit dat er velen zijn hier in Belgie die denken dat het vastgoed hier helemaal niet kan dalen in waarde,dat word een zeer gevaarlijke situatie dan.
Ok,we hebben nog nooit zo een spectaculaire daling meegemaakt,maar langs de andere kant was de rente nog nooit zo laag,het kan bijna niet lager meer,gaat hij daarna dan niet stijgen,met alle gevolgen vandien??
-
- Elite Poster
tja, zolang je je huis niet wil verkopen, is er ook geen probleem.
Ik koop liever een huis van 300000€ aan 2.5%
dan een huis van 200000€ aan 7.5%
Ik koop liever een huis van 300000€ aan 2.5%
dan een huis van 200000€ aan 7.5%
de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik denk niet dat er in Belgie een overaanbod is... en we hebben geen mega projecten zoals in bijvoorbeeld Spanje welke net dat enorme overschot hebben gecreeerd. Als mensen dus niet overmoedig worden vanwege de lage rente, en dus niet allemaal een kast van een villa gaan zetten denk ik niet dat er grote problemen te verwachten zijn met het vastgoed in Belgie (tenzij de economie in het algemeen nog verder zou stokken).fluppie schreef:Ook een argument (volgens mij toch) is het feit dat er velen zijn hier in Belgie die denken dat het vastgoed hier helemaal niet kan dalen in waarde,dat word een zeer gevaarlijke situatie dan.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Welk land heeft dan zo weinig ruimte (lees: vlaanderen) en zo'n hoge bevolkingsdichtheid?fluppie schreef:Wat Belgie betreft,volgens mij komt er hier (vroeg of laat) een vastgoedcrisis,waardoor de huizen sterk in waarde gaan dalen.Vele Europese landen hebben dit al meegemaakt,Belgie nog niet.
Het aantal Belgen (mensen in het algemeen) blijft toenemen, en ruimte neemt altijd af (stijgende zee). Een dak boven je hoofd heb je altijd nodig, dus de beste belegging.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
Tim, niet alleen het aantal Belgen (of mensen in het algemeen) blijft stijgen, maar de gezinnen worden kleiner.
Zie onze recente discussie over het "internet volume per gezin": http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p550563
Met andere woorden: het aantal gezinnen (=aantal huizen/appartementen) stijgt nog in een sneller tempo dan de bevolking!
Zie onze recente discussie over het "internet volume per gezin": http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p550563
Met andere woorden: het aantal gezinnen (=aantal huizen/appartementen) stijgt nog in een sneller tempo dan de bevolking!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
en dan de alsmaar strenger wordende regeltjes. Huizen die altijd maar een lagere k-waarde moeten hebben (dus meer isoleren, zonneboiler, ...). Certificaten zoals epc, electriciteitskeuring, etc... die erbij komen. Verplichte dakisolatie voor huurwoningen tegen 2020 ... zorgen ook dat woningen duurder worden.
We kunnen ons ook niet vergelijken met nederland, waar ze een grote drop kregen omdat veel leningen aflossingsvrij waren, en waar men aflossingsvrij nu afbouwt. Ik heb er een goed oog in... als vastgoed daalt, zal het echt niet veel zijn.
We kunnen ons ook niet vergelijken met nederland, waar ze een grote drop kregen omdat veel leningen aflossingsvrij waren, en waar men aflossingsvrij nu afbouwt. Ik heb er een goed oog in... als vastgoed daalt, zal het echt niet veel zijn.
de koe zegt boe
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
Als de regels niet aangepast worden, zal het aanbod op de huurmarkt vanaf (+/-) 2020 ook sterk inkrimpen.
Het wonderkind Freya heeft beslist dat je vanaf dan, om te mogen verhuren (lees: om het verhuurcontract te mogen registreren) een EPC moet hebben dat redelijk streng is.
Heel veel huurwoningen voldoen daar niet aan en de eigenaars gaan die kosten niet willen maken.
Ik ben het wel eens met het feit dat we hier nog een correctie gaan krijgen.
Alleen al omdat er veel te veel mensen zijn die in vastgoed investeren "omdat het toch nooit kan dalen". Een zinlozere opmerking dan dat bestaat niet.
Plus er zijn ook tal van kredieten afgesloten met variabele intrest en die mensen gaan wat meemaken als de rente begint te stijgen. Zeker de jaarlijkse formules...
Gedwongen verkopen doen de prijzen altijd wat dalen.
Top-of-the-bill: de woonbonus gaat sterk ingekort (moeten) worden, wat een daling van €30K - €60K geeft. Tenzij iedereen gelooft
dat:
- deze subsidie geen impact heeft op de prijs
- dat kopers nog ergens €30-60K hebben liggen om dat gat zelf toe te rijden
Volgens mij is dat nu al bezig, mensen anticiperen op het wegvallen van: panden staan langer te koop, het aanbod stijgt (aan te hoge prijzen), maar de vraag daalt (aan realistischere prijzen).
Het enige dat je kan hopen is dat de correctie lang duurt, maar beperkt is.
Bv: Elk jaar +0,5% in nominale waarde en 2% inflatie.
Het wonderkind Freya heeft beslist dat je vanaf dan, om te mogen verhuren (lees: om het verhuurcontract te mogen registreren) een EPC moet hebben dat redelijk streng is.
Heel veel huurwoningen voldoen daar niet aan en de eigenaars gaan die kosten niet willen maken.
Ik ben het wel eens met het feit dat we hier nog een correctie gaan krijgen.
Alleen al omdat er veel te veel mensen zijn die in vastgoed investeren "omdat het toch nooit kan dalen". Een zinlozere opmerking dan dat bestaat niet.
Plus er zijn ook tal van kredieten afgesloten met variabele intrest en die mensen gaan wat meemaken als de rente begint te stijgen. Zeker de jaarlijkse formules...
Gedwongen verkopen doen de prijzen altijd wat dalen.
Top-of-the-bill: de woonbonus gaat sterk ingekort (moeten) worden, wat een daling van €30K - €60K geeft. Tenzij iedereen gelooft

- deze subsidie geen impact heeft op de prijs
- dat kopers nog ergens €30-60K hebben liggen om dat gat zelf toe te rijden
Volgens mij is dat nu al bezig, mensen anticiperen op het wegvallen van: panden staan langer te koop, het aanbod stijgt (aan te hoge prijzen), maar de vraag daalt (aan realistischere prijzen).
Het enige dat je kan hopen is dat de correctie lang duurt, maar beperkt is.
Bv: Elk jaar +0,5% in nominale waarde en 2% inflatie.
-
- Elite Poster
maarja, zoals je zelf zegt, neemt ondertussen het huuraanbod af, waardoor huurprijzen zullen stijgen. (dank zij freya)
En waardoor je ook weer beter koopt...
Ik word ook altijd wel mottig van freya, die doet alsof huizen milieuonvriendelijk zijn... alsof huizen veel energie verbruiken. Maar het zijn de mensen die er in wonen die veel verbruiken. Je kan best zuinig zijn, in een niet geisoleerd huis. Discipline... thats all you need
En waardoor je ook weer beter koopt...
Ik word ook altijd wel mottig van freya, die doet alsof huizen milieuonvriendelijk zijn... alsof huizen veel energie verbruiken. Maar het zijn de mensen die er in wonen die veel verbruiken. Je kan best zuinig zijn, in een niet geisoleerd huis. Discipline... thats all you need
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Volgens mij gaan we binnen 20 jaar met een pak minder zijn, de huidge generatie jongeren gaat heel hard moeten werken aan een laag loon en welicht nog hogere belastingen. Velen gaan dit niet zien zitten en gaan emigreren naar betere oorden. Tegelijk zal de babyboomgeneratie naar rusthuizen verhuizen omdat ons onbetaalbaar sociaal systeem en ziekenzorg het niet toelaat om de nodige dure medische hulp te blijven verlenen en zal er vermogen moeten verkocht worden.
Ons land heeft een zeer hoge schuld, we staan in de top 10 van hooste schuld/ BNP tov alle landen ter wereld.
Een stijging van die rente zou absoluut rampzalig zijn voor Belgie, en de meeste landen van Europa. Dus dat zal niet rap gebeuren
Belgie 2020-2040 NOT the place to be
Ons land heeft een zeer hoge schuld, we staan in de top 10 van hooste schuld/ BNP tov alle landen ter wereld.
Een stijging van die rente zou absoluut rampzalig zijn voor Belgie, en de meeste landen van Europa. Dus dat zal niet rap gebeuren

Belgie 2020-2040 NOT the place to be

-
- Elite Poster
"naar betere oorden"..... lol
door onze schuldeconomie, hebben we welvaart gekocht op kosten van de toekomstigen. De arme landen (midden oosten) zijn dus eigenlijk rijker dan wij, want die hebben zoveel schulden niet. Ga je dan naar het midden oosten verhuizen? Ik geloof er niets van...
Wat er zal gebeuren (zonder er een termijn op te plakken), is dat wij onze schulden zullen resetten... weg schulden. En helemaal opnieuw starten met een nieuwe economie, gebaseerd op andere factoren als nu (voornamelijk schuld). We zullen alles doen om onze huidige (kuch) welvaart niet op te geven, logisch toch? De kans dat dat gepaard gaat gaan met een oorlogje is vrij groot.
Hoe lang dit gaat duren, weet niemand. Het kan ineens rap gaan. Binnen 10jaar is mogelijk, maar het kan ook binnen 200jaar zijn.
door onze schuldeconomie, hebben we welvaart gekocht op kosten van de toekomstigen. De arme landen (midden oosten) zijn dus eigenlijk rijker dan wij, want die hebben zoveel schulden niet. Ga je dan naar het midden oosten verhuizen? Ik geloof er niets van...
Wat er zal gebeuren (zonder er een termijn op te plakken), is dat wij onze schulden zullen resetten... weg schulden. En helemaal opnieuw starten met een nieuwe economie, gebaseerd op andere factoren als nu (voornamelijk schuld). We zullen alles doen om onze huidige (kuch) welvaart niet op te geven, logisch toch? De kans dat dat gepaard gaat gaan met een oorlogje is vrij groot.
Hoe lang dit gaat duren, weet niemand. Het kan ineens rap gaan. Binnen 10jaar is mogelijk, maar het kan ook binnen 200jaar zijn.
de koe zegt boe