foxhound schreef:Dank je, Zo toon je goed je respect aan voor je medemens...
Veel respect heb je er nochtans ook niet voor als je z'n eigendom steelt ?
foxhound schreef:Het enige wat er zou veranderen is het tijdstip waarop ze hun job kwijt raken. Ze zijn hun job kwijt geraakt door digitale distributie, niet piracy.
Met het tijdstip ben ik akkoord... en de digitale distributie kunnen we ook enkel aanmoedigen... maar we hebben het jobverlies alvast een stevig duwtje in de rug gegeven.
foxhound schreef:Indien de serie niet gepirate werd, dan zou deze nooit buiten japan beschikbaar geweest zijn. Dus zoals je zegt vraag en aanbod, maar je moet wel de vraag kunnen aantonen voordat iemand het aanbod gedeelte komt doen. Beetje Kip/ei situatie zou je niet zeggen. Helemaal dus niet zo zwart wit als jij het doet voordoen.
In dit geval is het een positief voorbeeld... maar nogmaals als de producent geen zin heeft is dat nog steeds zijn recht.
foxhound schreef:r2504, je ziet precies alles volledig zwart wit en behandelt iedereen die download als een moreel minderwaardig iemand.
De verzachtende omstandigheden hebben niets te maken met de essentie van deze wet. Het is dus effectief heel zwart/wit... ofwel betaal je ervoor, ofwel steel je het... de tijd van Robin Hood dat je kon stelen van de rijken is gelukkig voorbij, voor recht in onze maatschappij hebben we ondertussen andere beschaafdere middelen.
foxhound schreef:We hebben al afgedaan in jou boekje en niets wat we zeggen kan jou nog overtuigen dat we niet vuile smerige criminelen zijn.
Ik heb eerder geschreven dat er veel ergere dingen zijn dan illegaal downloaden.... maar stelen blijft stelen (of het nu een onschuldig MP3'tje is of een auto van 50.000 euro). Als je afwijkt van dat princiepe is de wereld verloren.
KenwOOt schreef:Tiens, in de VS zouden ze nochtans zeggen: "Vote with your wallet". In elke normale "vraag en aanbod" industrie zou een bedrijf dan moeten plooien. Maar neen, in plaats van te innoveren hebben ze een bende lobbyisten ingehuurd.
Nonsens... lobbyisten kopen geen producten... als jij blijft bij het standpunt van "Vote with your wallet" mogen er nog 100x zoveel lobbyisten zijn.
KenwOOt schreef:Dit toont vooral aan hoe wereldvreemd jij wel niet bent op dit vlak. Bij de jeugd van tegenwoordig is dit zo normaal als een joint roken (volgens de letter van de wet mag dat ook niet, maar men geeft er simpelweg de allerlaagste vervolgingsprioriteit aan).
Denk je dat wij in onze tijd nooit eens een snoepje hebben gestolen of andere foute dingen... het verschil is alléén dat we wisten dat het fout was en het altijd hebben toegegeven ook. De "jeugd van vandaag" vind het normaal en tracht het goed te spreken... en da's een hemelsbreed verschil !
KenwOOt schreef:Het is trouwens ook een gevolg van groepsdruk, net zoals roken en bier drinken dat zijn in het middelbaar. Een puber is nu eenmaal zo, je doet niet alles wat logisch lijkt, maar vooral omdat de massa het doet. Wie wil er nu totaal niet kunnen meepraten over de nieuwste serie of film?
Groepsdruk was er in onze tijd ook... dat waren de zielige jongens die ook perse een Millet jas moesten hebben. Wees dus een "vent" en leer opkomen voor je waarden en loop anderen niet achterna.
KenwOOt schreef:Ik heb duidelijk gezegd dat ik geen probleem heb om een vergoeding te betalen. Maar geen 5 keer.
Je leest m'n posts niet... ik heb het ook moeilijk met bepaalde constructies maar da's een andere discussie. Het is niet omdat de prijs fout zit dat dit je het recht geeft om het te stelen.
KenwOOt schreef:Wat we trouwens ook nog vergeten is dat je je geld definitief kwijt bent bij aankoop van zulke media. Ben je teleurgesteld? Was het niet jouw smaak? Jammer, maar je mag het niet terugbrengen...
So... da's met heel veel goederen zo... je kan trouwens in de muziekwinkel naar je CD luisteren om er op voorhand een oordeel over te vellen. Of ga je na Rock Werchter ook klagen aan de kassa dat het toch niet jou smaak was en dat je je centen terug wil
Joe De Mannen schreef:De prijs van een CD was 800bfr in de jaren 90. De vraag is sindsdien niet anders dan gedaald. (zie uw voorbeeld van FreeRecord Shop) De prijs is nog steeds 20€. (ter info, omgerekend 800Bfr.)
Economie is niet je sterkste kant denk ik... moest je de 800 Bfr van destijds actualiseren dan zou je CD vandaag minstens het dubbele kosten !
Op zich zijn CD's dus flink goedkoper geworden.