- Noodnummers mag Weepee bij wet WEL doen.
- In België is dat bij wet nog géén verplichting, dus WeePee mag maar moet niet.
- Zolang WeePee het niet aanbiedt, moeten ze bij wet hun klanten informeren. Klanten zijn bij inschrijving geïnformeerd dat noodnummers niet bereikbaar zijn (algemene voorwaarden).
- Indien WeePee het wel zou aanbieden, hebben ze een verplichting van controle van de adressen/lokalisatie. Dat zou ook (kunnen) inhouden dat ze de huidige flexibiliteit voor nomadisch gebruik drastisch zouden moeten inperken.
- Dit houdt een hoge vorm van juridische aansprakelijkheid in, want ze moeten garant staan dat de adressen kloppen.
- - Er is een technisch kantje aan (doorsturen naar de correcte Hulpcentrales, doorsturen van de adresgegevens, ...).
- Er is een juridisch kantje aan (aansprakelijkheid).
- En last but not least, er is een behoorlijk grote administratieve rompslomp.
Zolang ze de klanten hierover informeren, is er ook geen probleem. Klanten kunnen beslissen of dit voor hen aanvaardbaar is, en indien niet hun keuzes maken.
Conclusie: alle argumenten van krisken ten spijt ("mag niet bij wet", "mensenlevens", enz ..), het heeft er niets mee te maken: het is een commerciële beslissing van WeePee om Hupldiensten via verkorte nummers (100, 101, 122) niet toegankelijk te maken ...
PS
Er zijn ook voordelen aan: net zoals Skype (waarbij noodnummers ook niet toegangkelijk zijn), is WeePee heel soepel wat betreft nomadisch gebruik, en heel laagdrempelig om accountjes te openen en nummers aan te vragen ...