WeePee: (on)bereikbaarheid Hulpdiensten

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18440
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Ik denk dat we het volgende kunnen concluderen:
  • Noodnummers mag Weepee bij wet WEL doen.
  • In België is dat bij wet nog géén verplichting, dus WeePee mag maar moet niet.
  • Zolang WeePee het niet aanbiedt, moeten ze bij wet hun klanten informeren. Klanten zijn bij inschrijving geïnformeerd dat noodnummers niet bereikbaar zijn (algemene voorwaarden).
  • Indien WeePee het wel zou aanbieden, hebben ze een verplichting van controle van de adressen/lokalisatie. Dat zou ook (kunnen) inhouden dat ze de huidige flexibiliteit voor nomadisch gebruik drastisch zouden moeten inperken.
  • Dit houdt een hoge vorm van juridische aansprakelijkheid in, want ze moeten garant staan dat de adressen kloppen.
Of WeePee al of niet op de kar springt, en noodnummers toegankelijk maakt, is hun eigen commerciële beslissing.
  • - Er is een technisch kantje aan (doorsturen naar de correcte Hulpcentrales, doorsturen van de adresgegevens, ...).
    - Er is een juridisch kantje aan (aansprakelijkheid).
    - En last but not least, er is een behoorlijk grote administratieve rompslomp.
Ik heb dan ook alle begrip voor de beslissing van WeePee. Ieder bedrijf moet zelf overwegen welke commerciële risico's ze wil lopen, en of er een business case in.

Zolang ze de klanten hierover informeren, is er ook geen probleem. Klanten kunnen beslissen of dit voor hen aanvaardbaar is, en indien niet hun keuzes maken.

Conclusie: alle argumenten van krisken ten spijt ("mag niet bij wet", "mensenlevens", enz ..), het heeft er niets mee te maken: het is een commerciële beslissing van WeePee om Hupldiensten via verkorte nummers (100, 101, 122) niet toegankelijk te maken ...

PS
Er zijn ook voordelen aan: net zoals Skype (waarbij noodnummers ook niet toegangkelijk zijn), is WeePee heel soepel wat betreft nomadisch gebruik, en heel laagdrempelig om accountjes te openen en nummers aan te vragen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2814
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Kan WeepeeChris nog eens zijn geven bij bovenstaande conclusie?
Zal Weepee in de nabije toekomst werk maken van noodnummers?
weepeechris
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 okt 2010, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 80 keer

Het idee is een paar maand geleden intern al geopperd. Juridische zekerheid is één obstakel, daar moeten we eens een advocaat opzetten. Maar het belangrijkste obstakel is gewoon mankracht. Ik sluit niet uit dat het er in de nabije toekomst aankomt...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”