Creg keurt netvergoeding voor particulieren met zonnepanelen
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 99 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik denk dat het een kwestie van interpretatie is. Hetgeen de meeste tegensteekt is het feit dat je eigenlijk betaald wordt (certificaten dus) voor HEEL je productie en niet enkel voor het stuk overproductie dat je op het net zet. In dat opzicht krijg je eigenlijk geld voor iets de je produceert maar ook zelf opgebruikt. Logisch gezien is dat een erg vreemd principe. Ik heb dat eerlijk gezegd ook nooit begrepen maar het is nu eenmaal zo ooit opgesteld en daar kan nog weinig aan gebeuren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Zo is het Bollewolle. Je wordt betaald voor de hele productie die geregistreerd wordt door de groene stroom teller. Alleen die teller dient om je certificaten te incasseren. Blijkbaar is dat voor een boel leden hier te moeilijk om te snappen. In het beste geval (en alleen als je bij Ecopower zit) krijg je een nulfactuur. Alle andere (je leest het goed: alle andere) leveranciers passen een ander systeem toe waardoor je altijd vaste kosten moet betalen zoals transport en distributie. De enige uitzondering is Ecopower. Die passen 1 tarief toe waarin alle kosten (zowel stroom als distributie als...) verwerkt zitten. Als je dan effectief een nulverbruik hebt, dan krijg je een nulfactuur. Maar zoals r2504 hier (alweer verkeerdelijk) schreef krijg je bij andere leveranciers nooit een nulfactuur omdat je altijd met die vaste kosten zit. Wie het niet gelooft, die neemt maar eens contact op met Ecopower enerzijds en alle andere leveranciers anderzijds. Ik ben het zelf pas te weten gekomen na een telefoontje naar zowel Ecopower als Nuon als Essent naar aanleiding van eenzelfde discussie hier ergens op het forum.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
ik krijg wel de indruk dat die zonnepanelen voor stress zorgen, en dan krijg je hoge dokterskosten.
Kan je je niet gewoon laten afsluiten van het net? Maar dan kan je natuurlijk alleen je licht aansteken als de zon schijnt
, dus blijkbaar zijn die netkosten wel verantwoord?
Kan je je niet gewoon laten afsluiten van het net? Maar dan kan je natuurlijk alleen je licht aansteken als de zon schijnt

de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Nee, helemaal niet. Ik heb het hier in het verleden al aangehaald. Wie geen panelen heeft, die begint halve waarheden en leugens rond te strooien en dan moet iemand met zonnepanelen het onderste uit de kan gaan halen om zijn gelijk te halen, dat terwijl hij de hele sector veel en veel beter kent precies omdat hij ermee vertrouwd is. Wij halen onze info niet uit HLN of GVA. Verre van. Het enige wat in die kranten wel juist is, is de datum van publicatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Wil je nu beweren dat andere mensen niet kunnen rekenen?
Dat andere mensen geen situatie kunnen inschatten?
Dat enkel bezitters van zonnepanelen de waarheid (kunnen) verkondigen?
Dat andere mensen geen situatie kunnen inschatten?
Dat enkel bezitters van zonnepanelen de waarheid (kunnen) verkondigen?
-
- Elite Poster
Zoals ik schreef: wie er geen heeft verkondigt hier halve waarheden en/of leugens. Wie er wel heeft, die kan maar zien dat hij die theorieën de wereld uit helpt.
Ik som er even wat op:
halve waarheid: je krijgt een nulfactuur. Ja, alleen als je bij Ecopower bent, niet bij andere leveranciers.
leugen: mijn leverancier betaalt mij voor de stroom die ik op het net zet
leugen: je hebt dubbele inkomsten als je stroom op het net zet
En zo kan ik nog even verder gaan.
Ik som er even wat op:
halve waarheid: je krijgt een nulfactuur. Ja, alleen als je bij Ecopower bent, niet bij andere leveranciers.
leugen: mijn leverancier betaalt mij voor de stroom die ik op het net zet
leugen: je hebt dubbele inkomsten als je stroom op het net zet
En zo kan ik nog even verder gaan.
-
- Elite Poster
Natuurlijk ga je dan als zonnepaneelbezitter bij ecopower...halve waarheid: je krijgt een nulfactuur. Ja, alleen als je bij Ecopower bent, niet bij andere leveranciers.
Ja, eigenlijk wel, want u gebruikt het net... en krijgt een nulfactuur....leugen: mijn leverancier betaalt mij voor de stroom die ik op het net zet
de koe zegt boe
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat is zoals rijk worden omdat je niet rookt. Nonsens dus.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Is er iets verkeerd aan om bij Ecopower te gaan voor stroom?bambipower schreef:Natuurlijk ga je dan als zonnepaneelbezitter bij ecopower...halve waarheid: je krijgt een nulfactuur. Ja, alleen als je bij Ecopower bent, niet bij andere leveranciers.Ja, eigenlijk wel, want u gebruikt het net... en krijgt een nulfactuur....leugen: mijn leverancier betaalt mij voor de stroom die ik op het net zet
Ik krijg geen nulfactuur. Ik betaal 200 euro per jaar; Mijn leverancier betaalt mij niet. Mocht mijn leverancier mij betalen, dan zou ik er geld van krijgen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd en dat zal ook nooit gebeuren.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 07 dec 2012, 15:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
of : betaald worden voor te roken?
U betaald 200€ omdat u meer verbruikt dan u produceert... tzou wel straf zijn, dat je gratis stroom krijgt.
Nee, er is niets verkeerd aan.... integendeel... goe gezien. Zoals ik altijd zegde : als je niet profiteerd, dan word er van u geprofiteerd. Ik behoor ook liever onder de eerste groep. Feit is wel, dat er netkosten zijn... en dat iemand die uiteindelijk zal moeten betalen.Is er iets verkeerd aan om bij Ecopower te gaan voor stroom?
Ik krijg geen nulfactuur. Ik betaal 200 euro per jaar; Mijn leverancier betaalt mij niet. Mocht mijn leverancier mij betalen, dan zou ik er geld van krijgen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd.
U betaald 200€ omdat u meer verbruikt dan u produceert... tzou wel straf zijn, dat je gratis stroom krijgt.
de koe zegt boe
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Omdat de door mij geinjecteerde electriciteit aan iemands anders wordt verkocht, zijn de netkosten toch betaald ? Of mis ik iets ?
En dat van dat betaald worden om te roken moet je eens uitleggen daar ben ik dus te dom voor...
Oh ja, wat die gratis stroom betreft, u krijgt die van de staat. 100kWh per adres + 100kWh per persoon die er woont.
J.
En dat van dat betaald worden om te roken moet je eens uitleggen daar ben ik dus te dom voor...
Oh ja, wat die gratis stroom betreft, u krijgt die van de staat. 100kWh per adres + 100kWh per persoon die er woont.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
ahnee, want de netkosten zijn veel hoger door zonnepaneelbezitters..
http://www.hln.be/hln/nl/2657/Ecotips/a ... elen.dhtml
Oorzaak: in de wijk zijn zo veel huizen met zonnepanelen dat het netwerk de spanning niet aankan.
omdat netkosten nu gaan stijgen voor die dat geen panelen hebben.... uiteindelijk moeten die kosten betaald geraken, en als de zonnepaneelbezitters het niet doen, worden de andere het slachtoffer.En dat van dat betaald worden om te roken moet je eens uitleggen daar ben ik dus te dom voor...
de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Jij wil dit gewoon niet snappen... moest je leverancier je niet betalen voor het achteruit laten draaien dan zou je de volle pot betalen !Jack Daniels schreef:Voor het achteruit draaien van mijn teller krijg ik niks, nul, nada, noppes. Mijn leverancier betaalt mij niet.
Laat ons het anders stellen... vertel ons eens het bedrag dat je betaalde aan je leverancer VOOR en NA het installeren van je panelen.
-
- Elite Poster
Gelieve uw pijlen dan te richten op: de incompetente overheid, Freya op kop, die de exponentiële toename van zonnepanelen niet heeft weten in te schatten. Gelieve uw pijlen ook te richten op de netbeheerders die liever een belasting opleggen dan hun netwerk aan te passen. De zonnepaneelbezitter is niet verantwoordelijk voor het uitvallen van het netwerk.bambipower schreef:ahnee, want de netkosten zijn veel hoger door zonnepaneelbezitters..
Oorzaak: in de wijk zijn zo veel huizen met zonnepanelen dat het netwerk de spanning niet aankan.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
@ Bambipower:
Ik denk dat je het niet doorhebt dat de kosten die je netbeheerder op jou probeert te verhalen zijn geen kosten aan het net, maar zijn de kosten die hij moet maken om GSC's uit te betalen. En laat het merendeel van die kosten nu net niet van die zonnepanelen bij partikulieren komen, want dat is amper 6% van de uitbetaalde GSC's.
Moest de netbeheerder zijn net deftig beheerd hebben met de vergoeding die we allemaal al betaald hebben, dan was er nu geen probleem in 'wijken met veel zonnepanelen'
@ de rest:
Om nog even terug te komen op het "verslijten van het net", natuurlijk verouderen componenten en wijken daardoor de specs af maar dat gebeurt niet méér door die componenten te gebruiken. Wel door ze te gebruiken in niet optimale omstandigheden.
Of denk je echt dat een PC van tien jaar oud, die je die tien jaar in de doos hebt laten staan, het beter gaat doen dan diezelfde PC die gebruikt is. (En let dan op dat je het over hardware hebt en niet over het dichtslibben van de software).
@ R2504:
vroeger +/-70€ per maand aan voorschot
nu 200€ per maand als afbetaling van de panelen.
J.
Ik denk dat je het niet doorhebt dat de kosten die je netbeheerder op jou probeert te verhalen zijn geen kosten aan het net, maar zijn de kosten die hij moet maken om GSC's uit te betalen. En laat het merendeel van die kosten nu net niet van die zonnepanelen bij partikulieren komen, want dat is amper 6% van de uitbetaalde GSC's.
Moest de netbeheerder zijn net deftig beheerd hebben met de vergoeding die we allemaal al betaald hebben, dan was er nu geen probleem in 'wijken met veel zonnepanelen'
@ de rest:
Om nog even terug te komen op het "verslijten van het net", natuurlijk verouderen componenten en wijken daardoor de specs af maar dat gebeurt niet méér door die componenten te gebruiken. Wel door ze te gebruiken in niet optimale omstandigheden.
Of denk je echt dat een PC van tien jaar oud, die je die tien jaar in de doos hebt laten staan, het beter gaat doen dan diezelfde PC die gebruikt is. (En let dan op dat je het over hardware hebt en niet over het dichtslibben van de software).
@ R2504:
vroeger +/-70€ per maand aan voorschot
J.
-
- Elite Poster
oh, dat weet ik JD... Freya de weggeefteef heeft de ganse energiemarkt nu scheefgetrokken, en krijgt hem nu niet meer recht. Dus alle respect voor zonnepaneelbezitters... ge hebt er ne goede koop mee gedaanGelieve uw pijlen dan te richten op:

Ik heb wel al van andere dingen geprofiteerd... en ben er zelfs fier op

de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
Voor iedere kW dat je meter achteruit draaid (tenzij je negatief gaat, maw. onder je vorige meterstand) moet jij MINDER betalen aan je leverancier. Jij kijkt je blind op het feit dat je ook van hem geen geld op je rekening krijgt... maar minder moeten betalen voor wat je effectief verbruikt hebt is geld krijgen (dat de balans uiteindelijk 0 tot x uitvalt heeft daar niets mee te zien).Jack Daniels schreef:leugen: mijn leverancier betaalt mij voor de stroom die ik op het net zet
Zie hierboven... iedere kW dat jij je leter achteruit laat draaien zijn dubbele inkomsten !Jack Daniels schreef:leugen: je hebt dubbele inkomsten als je stroom op het net zet
-
- Elite Poster
Ik denk nog altijd (sterker zelfs: ik weet het gewoon) dat JIJ het niet snapt. Ik krijg niks voor een terugdraaiende teller.r2504 schreef:Jij wil dit gewoon niet snappen... moest je leverancier je niet betalen voor het achteruit laten draaien dan zou je de volle pot betalen !Jack Daniels schreef:Voor het achteruit draaien van mijn teller krijg ik niks, nul, nada, noppes. Mijn leverancier betaalt mij niet.
Laat ons het anders stellen... vertel ons eens het bedrag dat je betaalde aan je leverancer VOOR en NA het installeren van je panelen.
En jouw vraag om het anders te stellen is totaal iets anders dan een terugdraaiende teller. Vroeger had ik een verbruik van 4200 kWh op jaarbasis en daar betaalde ik ook voor. Nu heb ik een (geschat) verbruik van 1000 kWh op jaarbasis en daar betaal ik voor. Simpel gesteld: ik betaal voor mijn verbruik, net zoals iedereen hier in dit land. Alleen heeft de ene een hoog verbruik en de andere een laag. Maar wij betalen allemaal.
Voor mijn verbruik van ca. 4200 kWh per jaar betaalde ik ca. 800 euro (kan er een paar euro's naast zitten). Nu betaal ik voor 1000 kWh per jaar en dat kost mij ca. 200 euro. Hoe jij aan de redenering komt dat de leverancier mij betaalt, dat snap ik totaal niet. Ik betaal volgens mijn verbruik, niet meer en ook niet minder. Ik kan toch moeilijk voor 4000 kW gaan betalen als ik er maar 1000 verbruik?
-
- Deel van't meubilair
Dat zijn twee verschillende dingen... een verbruikskost en een investeringskost... die hebben NIETS met elkaar te zien (en dat weet je goed genoeg want die 70 euro zou altijd gebleven zijn en die 200 euro valt na een tijd weg).Joe de Mannen schreef:vroeger +/-70€ per maand aan voorschot
Je antwoord trouwens niet op m'n vraag... hoeveel betaalde je aan je leverancier VOOR en NA de installatie ?
-
- Elite Poster
en hoe heb je dat dan gedaan? Door spaarlampjes en aa+ ijskast?Nu heb ik een (geschat) verbruik van 1000 kWh op jaarbasis
Want zonnepanelen vermindert niet je verbruik.... zonnepanelen wekken stroom op.... het zijn geen energiebesparende maatregelen!
Mijn vader heeft er zijn vijverpompen op draaien...
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Iedere kW kost mij evenveel: 22 cent bij Ecopower. Mocht mijn verbruik minder zijn dan de vorige meterstand, dan betaal ik minder aan de leverancier. En dat is toch maar logisch, niet? En als je er echt zo veel van weet r2504, dan zou je hier meteen ook bij vermelden dat een lagere meterstand dan de vorige voor mij verlies is. Ik zou het zelfs diefstal durven noemen. Als ik 500 kW minder uitkom dan de vorige meterstand, wat doet dan de netbeheerder??? Die vult gewoon op zijn papiertje de meterstand van de vorige keer in en die 500 kW ben ik KWIJT. Maar zover had je nog niet gedacht zeker?r2504 schreef:
Voor iedere kW dat je meter achteruit draaid (tenzij je negatief gaat, maw. onder je vorige meterstand) moet jij MINDER betalen aan je leverancier. Jij kijkt je blind op het feit dat je ook van hem geen geld op je rekening krijgt... maar minder moeten betalen voor wat je effectief verbruikt hebt is geld krijgen (dat de balans uiteindelijk 0 tot x uitvalt heeft daar niets mee te zien).
-
- Elite Poster
Die snapt het ook al niet. Wat steek ik hier nog tijd in? Tot en met 2010: jaarlijks verbruik van ca. 4200 kW. Sinds de zonnepanelen: evenveel verbruik met dat verschil dat mijn zonnepanelen 3600 kW (plusminus) produceren. Schatting gemaakt door Ecopower is dat ik op jaarbasis ca. 1000 kW ga verbruiken. Bij Ecopower weten ze dat ik zonnepanelen heb hee!!!! Door de productie van de panelen stuur ik in de zomer veel het net op (als er veel zon is) en in de winter en herfst (als er weinig zon is), dan neem ik veel af van het net. Als na 1 jaar de teller dan maar 600 of 700 of voor mijn part 1000 kW heeft aangetikt, dan komt dat toch gewoon door de panelen die zoveel geproduceerd hebben? Da's nu toch niet moeilijk om te snappen?bambipower schreef:en hoe heb je dat dan gedaan? Door spaarlampjes en aa+ ijskast?Nu heb ik een (geschat) verbruik van 1000 kWh op jaarbasis
Want zonnepanelen vermindert niet je verbruik.... zonnepanelen wekken stroom op.... het zijn geen energiebesparende maatregelen!
Mijn vader heeft er zijn vijverpompen op draaien...
-
- Deel van't meubilair
Je krijgt er geen geld voor op je bandrekening... da's correct (maar daar stopt het verhaal niet).Jack Daniels schreef:Ik krijg niks voor een terugdraaiende teller.
Nee, jij hebt nog steeds een verbruik van 4200 kWh... of ben je zo naief dat door zonnepalen te leggen je minder gaat verbruiken ?Jack Daniels schreef:Vroeger had ik een verbruik van 4200 kWh op jaarbasis en daar betaalde ik ook voor. Nu heb ik een (geschat) verbruik van 1000 kWh op jaarbasis en daar betaal ik voor.
Je totale verbuik min je eigen overproductie is 1000 kWh... dat zegt niets over hoeveel je verbruikt hebt bij hem. Mogelijks heb jij 3000 kWh bij hem verbruikt en 2000 kWh overproductie van jezelf op het net gezet (maw. 1000 netto). Voor die 2000 kWh die je hem hebt gegeven moet je dus ook 2000 kWh minder aan hem betalen (lees, je krijgt voor die 2000 kWh geld !)Jack Daniels schreef:Ik kan toch moeilijk voor 4000 kW gaan betalen als ik er maar 1000 verbruik?
-
- Elite Poster
Voor de goede orde van zaken: laat ons het woord "verbruik" vervangen door "afname". Tevreden?
Maar jij met je kromme redenering: als ik minder betaal, krijg ik geld. Nee, waar blijf je het uit halen? Als ik weinig betaal, betaal ik nog steeds.
Allé, ik zal het anders zeggen: ik neem 1000 kW af van het net (en betaal daar voor) en ik zet ca. 3600 kW op het net.
Maar jij met je kromme redenering: als ik minder betaal, krijg ik geld. Nee, waar blijf je het uit halen? Als ik weinig betaal, betaal ik nog steeds.
Allé, ik zal het anders zeggen: ik neem 1000 kW af van het net (en betaal daar voor) en ik zet ca. 3600 kW op het net.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 07 dec 2012, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Voila... je schrijft het zelf... je neemt veel af... wat je uiteindelijk niet moet betalen omdat jij ook aan hen verkoopt (en dus enkel het netto verschil moet betalen). Je hebt dus geld gekregen voor wat jij verkocht hebt aan hen !Jack Daniels schreef:in de winter en herfst (als er weinig zon is), dan neem ik veel af van het net
Waar ik trouwens mee akkoord ben is dat een "negatieve teller" diefstal is... maar dat doet niets af aan wat ik hierboven schrijf !
-
- Elite Poster
r2504: hoe moet ik je aan je verstand brengen dat ik NIET aan mijn leverancier verkoop? Niemand met zonnepanelen, biogasinstallaties, windmolens... verkoopt aan zijn leverancier. Iedereen verkoopt die stroom aan de NETBEHEERDER. De VREG betaalt de certificaten uit, NIET de stroomleverancier. De netbeheerders zijn verplicht om die groene stroom op te kopen, niet de leveranciers.
Edit: zojuist gevonden bij de VREG. Niet de VREG maar de netbeheerder betaalt de certificaten uit.
Edit: zojuist gevonden bij de VREG. Niet de VREG maar de netbeheerder betaalt de certificaten uit.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 07 dec 2012, 16:31, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Maar je hebt wel veel gekregen (namelijk wat je in de winter verbruikt) !Jack Daniels schreef: Als ik weinig betaal, betaal ik nog steeds.
Stel je koopt van een winkel een harddisk van 1 TB (aan 100 euro) en geeft hen een harddisk van 500 GB (50 euro) terug. Uiteindelijk moet jij inderdaad nog steeds betalen... maar slechts 50 euro... de winkel heeft jou dus geld gegeven voor je kleinere harddisk (moesten ze dat niet doen had je 100 euro moeten betalen).
-
- Elite Poster
Jack Daniels schreef:Voor de goede orde van zaken: laat ons het woord "verbruik" vervangen door "afname". Tevreden?
ge zijt verkeerd hé... je gaat voornamelijk energie van het net afhalen, als je weinig produceert (winter, snachts, slecht weer,...) en je produceert veel als je weinig verbruikt (zomer, goedweer, overdag...). U verbruikt niet constant wat u produceert... dus u belast het net even hard (of toch bijna) als een ander.
de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
Hoe is dit nu mogelijk... je factuur zakt bij je leverancier (dus je hebt een ruilovereenkomst met hem... je hebt dus aan hem verkocht) !Jack Daniels schreef:r2504: hoe moet ik je aan je verstand brengen dat ik NIET aan mijn leverancier verkoop?
Je certificaten die komen inderdaad van de netbeheerder... maar dat staat los van het vorige !
-
- Elite Poster
NEEEEEENNNNNN. Niemand verkoopt aan zijn energie leverancier. Iedereen verkoopt aan de netbeheerder. Kan je eerst eens even wat op zoek gaan op het internet en hier dan terugkomen als je het wat beter snapt?
-
- Elite Poster
Ik ben geen krak in rekenen, maar zelfs dit sommetje moet jij op kunnen lossen.bambipower schreef:
ge zijt verkeerd hé... je gaat voornamelijk energie van het net afhalen, als je weinig produceert (winter, snachts, slecht weer,...) en je produceert veel als je weinig verbruikt (zomer, goedweer, overdag...). U verbruikt niet constant wat u produceert... dus u belast het net even hard (of toch bijna) als een ander.
Verbruik op jaarbasis is 4200 kW. Productie op jaarbasis is 3600 kW. Wat doe ik dan: meer op het net zetten dan dat ik er af haal? of meer van het net halen dan dat ik er op zet?
-
- Elite Poster
Dat hangt er van af hé... als je 4200kwh verbruikt snachts en 3600kwh produceert overdag (als je ze zelf niet nodig hebt)
In ieder geval... als je nog een paneeltje bijlegt, heb je het net niet meer nodig, en laat je je afsluiten. In principe zou je dan geen netkosten moeten betalenU verbruikt niet constant wat u produceert... dus u belast het net even hard (of toch bijna) als een ander.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Wat voor onnozelheid kom jij nu verkondigen? Ken je iemand die 's nachts stroom produceert met zijn panelen?
Lees eerst nog even het artikel na: Verbruik op jaarbasis... en productie op jaarbasis.... Aandachtig lezen is er voor sommigen ook al niet meer bij want ze komen dan aandraven met productie en verbruik 's nachts en/of overdag. Wat maakt het nu uit op welk tijdstip van de dag je stroom opwekt of verbruikt?
Lees eerst nog even het artikel na: Verbruik op jaarbasis... en productie op jaarbasis.... Aandachtig lezen is er voor sommigen ook al niet meer bij want ze komen dan aandraven met productie en verbruik 's nachts en/of overdag. Wat maakt het nu uit op welk tijdstip van de dag je stroom opwekt of verbruikt?
-
- Elite Poster
ah, maar twas ook sarcasme... want jij doet of je het net niet nodig hebt (of toch minder). En natuurlijk is dat wel
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Het net hebben we allemaal nodig. Of je zou alleen maar toestellen kunnen laten werken op het ogenblik dat de meeste zon schijnt. En dan nog.
-
- Elite Poster
inderdaad, dus u belast het net ook, dus u moet ook betalen... zelfs al produceer je evenveel dan je verbruikt
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Zoals hier al neergepend door Joe de Mannen: wij betalen al voor gebruik van het net (zit in de factuur inbegrepen). Als we nu nog eens moeten betalen, dan komt dat alleen de netbeheerders ten goede. Zij incasseren nogmaals distributiekosten bij de producent terwijl ze bij diezelfde producent ook al distributiekosten vangen bij afname van het net; en wie geen panelen heeft... die... euh... betaalt ook distributiekosten. Lekker kassa kassa voor de netbeheerders. Ik mag er van uit gaan dat iedereen hier weet dat hun factuur ook nooit zal dalen na de invoering van deze belasting? Wie denkt van wel, die heeft een tekort aan hersencellen.
-
- Elite Poster
daar vrees ik ook voor... tenigste ik nog kan hopen, is dat ze nu minder snel stijgt 

de koe zegt boe
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Natuurlijk heb je het net nodig, maar dat net kost niemand meer of minder omdat ik energie naar het net stuur als ik het over heb.
En die energie die ik over heb, verkopen zij aan iemand anders die daar netkosten op betaalt, dus hun kosten zijn al gedekt.
En DAT is echt niet moeilijk om te snappen hoor.
J.
En die energie die ik over heb, verkopen zij aan iemand anders die daar netkosten op betaalt, dus hun kosten zijn al gedekt.
En DAT is echt niet moeilijk om te snappen hoor.
J.
-
- Elite Poster
En dat het ook anders kan, is hier te lezen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/a ... d/1.328304
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in deze maatregel.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/a ... d/1.328304
Persoonlijk kan ik mij wel vinden in deze maatregel.