Energie: mijn verbruik
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Werken die spots op 12 volt of op 230V. Mocht het via een gewone transfo gaan, dan kan inductiviteit bij inschakelen voor een korte hoge inschakel stroom zorgen waardoor de led's doorbranden.
Ik denk niet dat je het probleem bij een defecte led moet zoeken, maar eerder extern. De kans bestaat erin dat je volgende led's ook sneuvelen.
Ik denk niet dat je het probleem bij een defecte led moet zoeken, maar eerder extern. De kans bestaat erin dat je volgende led's ook sneuvelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Die spots werken op 230v, ik mocht ze dus gewoon in mijn bestaande armatuur draaien ter vervanging van 50w hallogeenspots. In elk geval reactie gehad van de webwinkel met de vraag ze terug te sturen, ze willen de spots graag onderzoeken (om te zien of ik iets fout heb gedaan?) en zullen er dan 5 nieuwe opsturen. Tot nu toe handelen ze dus erg correct 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Voila, ff bumpen sie.
Heel handige website: https://verbruikswijzer.eandis.be/
Ben dat nu meer en meer aan't invullen, kan je het echt schoon bijhouden.
Vooral omdat die toelaat om u verbruik te corrigeren, zodat weersomstandigheden uitgevlakt worden...
Soit, voor ons is het isoleren van ons plat dak, wegdoen gashaard en uitbreiden cv echt goed merkbaar...
Verbruik 2012: 13777kwh
Verbruik 2013: 10530kwh
Qua electriciteit zijn er hier ook al redelijk wat lampen vervangen door LEDs (pas vanaf 09/13), in de badkamer is geen bijverwarming meer nodig omdat daar een extra verwarmingselement gekomen is (vorige eigenaars konden echt niet rekenen). En ook de droogkast wordt wat minder gebruikt.
2012: 3196kwh
2013: 2790kwh
Dit is met 2 volwassenen en een telkens een puberende AFS-uitwisselingsstudent. Die AFS'ers hebben geen flauw benul van energie, en al helemaal niet als't ne Amerikaan is.
Vooral omdat die toelaat om u verbruik te corrigeren, zodat weersomstandigheden uitgevlakt worden...
Soit, voor ons is het isoleren van ons plat dak, wegdoen gashaard en uitbreiden cv echt goed merkbaar...
Verbruik 2012: 13777kwh
Verbruik 2013: 10530kwh
Qua electriciteit zijn er hier ook al redelijk wat lampen vervangen door LEDs (pas vanaf 09/13), in de badkamer is geen bijverwarming meer nodig omdat daar een extra verwarmingselement gekomen is (vorige eigenaars konden echt niet rekenen). En ook de droogkast wordt wat minder gebruikt.
2012: 3196kwh
2013: 2790kwh
Dit is met 2 volwassenen en een telkens een puberende AFS-uitwisselingsstudent. Die AFS'ers hebben geen flauw benul van energie, en al helemaal niet als't ne Amerikaan is.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 49 keer
@thamar
Bedankt voor de tip. Ik heb dat ook eens ingevuld om mijn aardgasverbruik te controleren, maar ik merk dat de maanden oktober 2013, november 2013 en december 2013 niet in de grafiek worden verwerkt (en dus ook niet in het totaalverbruik voor dat jaar). Bovendien houdt de toepassing slechts rekening met de recentste 3 jaren die werden ingevoerd. Ik vind ook nergens hoe het gecorrigeerde verbruik wordt berekend. Halfbakken poging van Eandis ... maar misschien was dit wel de bedoeling:
hoe minder verbruik, hoe minder inkomsten voor de distributienetbeheerders (DNB's). Deze toepassing past meer in het kader van de verplichting die alle distributienetbeheerders hebben om energiebesparing bij hun klanten te stimuleren.
Ik hou het dus bij een manuele berekening van m³ gas / gewogen graaddag a.h.v. de tabel met graaddagen (16,5 °C equivalent) afgeleverd door Synergrid (http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED).
Tip voor Nederlanders:
https://www.mindergas.nl/home
Bedankt voor de tip. Ik heb dat ook eens ingevuld om mijn aardgasverbruik te controleren, maar ik merk dat de maanden oktober 2013, november 2013 en december 2013 niet in de grafiek worden verwerkt (en dus ook niet in het totaalverbruik voor dat jaar). Bovendien houdt de toepassing slechts rekening met de recentste 3 jaren die werden ingevoerd. Ik vind ook nergens hoe het gecorrigeerde verbruik wordt berekend. Halfbakken poging van Eandis ... maar misschien was dit wel de bedoeling:
hoe minder verbruik, hoe minder inkomsten voor de distributienetbeheerders (DNB's). Deze toepassing past meer in het kader van de verplichting die alle distributienetbeheerders hebben om energiebesparing bij hun klanten te stimuleren.
Ik hou het dus bij een manuele berekening van m³ gas / gewogen graaddag a.h.v. de tabel met graaddagen (16,5 °C equivalent) afgeleverd door Synergrid (http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED).
Tip voor Nederlanders:
https://www.mindergas.nl/home
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Energieverbruik (in kWh) voor verwarming is afhankelijk van hoe warm je het wilt, hoe vaak je thuis bent, type woning, ouderdom woning, ...
Energie voor verwarming doen dalen, is dus niet zo moeilijk: isolatie en gedrag.
Maar hoe je uw elektriciteitsverbruik op minder dan 2000kWh krijgt, is me een raadsel
.
Wij zijn nu (geprojecteerd op jaarbasis) dicht tegen de 3000kWh aan het komen.
Waar kan je, qua elektriciteit, op besparen?
- alle verlichting is spaarlampen of TL (super zuinig en efficiënt dus), we doen het licht ook uit als we niet in de kamer zijn
- diepvries, koelkast A++
- geen plasmaTV ofzo, we kijken sowieso al geen TV
Ik bedoel maar: ik kan toch moeilijk mijn diepvries afkoppelen
.
Concreet:
Open bebouwing, 1986
2 kindjes
dag: 1112 kWh
nacht: 1981 kWh
Grootste verbruikers:
1. 298 kWh wasmachine (de kleren van de kinderen zijn wat vaker vuil dan onze kleren
)
2. 218 kWh droogkast (bijna alles gaat op de lijn/wasrek, maar soms moet je gewoon de droogkast gebruiken, of je krijgt niet alles op een redelijke termijn droog)
3. 211 kWh diepvries
4. 205 kWh koelkast
5. 160 kWh Bbox + router + VOIP
6. 157 kWh broodmachine (veel beter dan brood van de bakker, plus klaar op het moment dat jij wil)
7. 141 kWh vaatwasser (dat is zuiniger dan met de hand afwassen)
8. 119 kWh oven (lekker eten is belangrijk)
Mijn vraag is heel simpel: hoe haal jij (Liber!) zo'n laag verbruik.
Energie voor verwarming doen dalen, is dus niet zo moeilijk: isolatie en gedrag.
Maar hoe je uw elektriciteitsverbruik op minder dan 2000kWh krijgt, is me een raadsel

Wij zijn nu (geprojecteerd op jaarbasis) dicht tegen de 3000kWh aan het komen.
Waar kan je, qua elektriciteit, op besparen?
- alle verlichting is spaarlampen of TL (super zuinig en efficiënt dus), we doen het licht ook uit als we niet in de kamer zijn
- diepvries, koelkast A++
- geen plasmaTV ofzo, we kijken sowieso al geen TV
Ik bedoel maar: ik kan toch moeilijk mijn diepvries afkoppelen

Concreet:
Open bebouwing, 1986
2 kindjes
dag: 1112 kWh
nacht: 1981 kWh
Grootste verbruikers:
1. 298 kWh wasmachine (de kleren van de kinderen zijn wat vaker vuil dan onze kleren

2. 218 kWh droogkast (bijna alles gaat op de lijn/wasrek, maar soms moet je gewoon de droogkast gebruiken, of je krijgt niet alles op een redelijke termijn droog)
3. 211 kWh diepvries
4. 205 kWh koelkast
5. 160 kWh Bbox + router + VOIP
6. 157 kWh broodmachine (veel beter dan brood van de bakker, plus klaar op het moment dat jij wil)
7. 141 kWh vaatwasser (dat is zuiniger dan met de hand afwassen)
8. 119 kWh oven (lekker eten is belangrijk)
Mijn vraag is heel simpel: hoe haal jij (Liber!) zo'n laag verbruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Hier is het gemiddeld (maandelijks opgeschreven over 1 jaar), 2 pers:
dag: 782kWh/jaar
nacht: 1121kWh/jaar
gas: 9536kWh/jaar
Enkel spaarlampen, A+++ diepvries, warmtepomp droogkast, 2 laptops (15 Watt), 1 raspberry pi continu.
Zowat alles zit op van die draadloze stopcontacten van Aldi.
Van zodra die begint te mankeren ligt de B-koelkast ook buiten, maar vervangen is nogal zinloos nu.
De electriciteitskost is 5 eur/maand energie + 15 eur andere kosten. We zullen nog 200 jaar moeten leven om de extra kost van zonnepanelen eruit te krijgen, dus die komen er mooi niet in.
dag: 782kWh/jaar
nacht: 1121kWh/jaar
gas: 9536kWh/jaar
Enkel spaarlampen, A+++ diepvries, warmtepomp droogkast, 2 laptops (15 Watt), 1 raspberry pi continu.
Zowat alles zit op van die draadloze stopcontacten van Aldi.
Van zodra die begint te mankeren ligt de B-koelkast ook buiten, maar vervangen is nogal zinloos nu.
De electriciteitskost is 5 eur/maand energie + 15 eur andere kosten. We zullen nog 200 jaar moeten leven om de extra kost van zonnepanelen eruit te krijgen, dus die komen er mooi niet in.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Stopcontacten die je ergens neergooit waar het uitkomt (t is immers draadloos) en dat je daar dan stroom uit krijgt?brubbel schreef: Zowat alles zit op van die draadloze stopcontacten van Aldi.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Pfff, ben jaloers van al die lage verbruiken. Zelf zit ik aan iets van een 4100kW per jaar en ik ben alleen. In elk geval al zo vlug mogelijk mijn 2de diepvriezer uitschakelen, scheelt meteen al 600 kW op jaarbasis. De andere vriezer verbruikt iets van een 300 kW.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Zorba
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 68 keer
Wij zitten ook onder de 2000kWh, wel maar een appartement met 2 personen.
Dag: 847kWh
Nacht: 810kWh
Meeste inbouwtoestellen hebben we niet zelf geplaatst, geen idee welke klasse die zijn. Voor de rest enkel LED lampen.
Dag: 847kWh
Nacht: 810kWh
Meeste inbouwtoestellen hebben we niet zelf geplaatst, geen idee welke klasse die zijn. Voor de rest enkel LED lampen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Wees blij wij doen op jaarbasis gemiddeld zo'n 25 MWh ...
Situatie vrijstaand huis, alles elektrisch, boiler, koken, verwarming, ...
Andere grote verbruikers zijn:
- Servers: 2 MWh
- Vijver: 1,3 MWh
- Jacuzzi: Teveel
Veranderingen laatste jaren:
- Nieuw verwarmingssysteem
- Zonnepanelen
- Zonneboiler
- Accumulatie kachel
Dag: 8339
Nacht: 9504
Excl. nacht: 7091
Zonnepalen opbrengst: 1668
Situatie vrijstaand huis, alles elektrisch, boiler, koken, verwarming, ...
Andere grote verbruikers zijn:
- Servers: 2 MWh
- Vijver: 1,3 MWh
- Jacuzzi: Teveel
Veranderingen laatste jaren:
- Nieuw verwarmingssysteem
- Zonnepanelen
- Zonneboiler
- Accumulatie kachel
Dag: 8339
Nacht: 9504
Excl. nacht: 7091
Zonnepalen opbrengst: 1668
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Ik woon in een appartementsblok, alleen mijn elektriciteitsverbruik heeft een eigen teller.
Jaarlijks verbruik ik tussen de 900 en 1000 kwh
1 persoon -
Bbox en fritzbox, dvb-t recordertje en slaapkamerradiotuner (wekfunctie) zijn naast de koelkast de enige apparaten welke continu voeding krijgen.
Al de rest op contactdozen met aan-uit schakelaar (tv, hifi, pc enz). Wasmachine, geen vaatwas, geen droger, bij afwezigheid webcam, ....
Verlichting vooral spaarlampen en halogeen. En soms wat led.
Jaarlijks verbruik ik tussen de 900 en 1000 kwh
1 persoon -
Bbox en fritzbox, dvb-t recordertje en slaapkamerradiotuner (wekfunctie) zijn naast de koelkast de enige apparaten welke continu voeding krijgen.
Al de rest op contactdozen met aan-uit schakelaar (tv, hifi, pc enz). Wasmachine, geen vaatwas, geen droger, bij afwezigheid webcam, ....
Verlichting vooral spaarlampen en halogeen. En soms wat led.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 18 keer
Beetje zoals https://www.energieid.be/ dusthamar schreef:Voila, ff bumpen sie.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 49 keer
Om gasverbruik te monitoren op basis van manuele ingave van meterstanden:
https://www.mindergas.nl
Spijtig genoeg werken er geen Belgische weerstations mee, ik neem dus het meest zuidelijk weerstation om het gasverbruik per gewogen graaddag te laten berekenen.
https://www.mindergas.nl
Spijtig genoeg werken er geen Belgische weerstations mee, ik neem dus het meest zuidelijk weerstation om het gasverbruik per gewogen graaddag te laten berekenen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Hier 2000 KWh / jaar elektriciteit. Gezin van 4 personen (2 kinderen). Koken op elektriciteit, verwarming en warm water zijn gas. Weinig bijzondere zaken hier, geen toestanden met timertjes, wel quasi overal spaarlampen en minstens A klasse toestellen. Gas is iets van een 14 000 KWh (half open).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- defenderII
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
ben alleenstaande sinds 2 jaar in een huis van 2006
verbruik 2013:
gas 19385 kW
dag: 500 kW
nacht: 670 kW
verbruik 2014
gas 15907 kW
dag 519 kW
nacht 679 kW
daaglijks bbox, digicorder en TV afzetten; A++ frigo diepvriezer combinatie.
heb een maand geleden de verwarming waterzijdig ingeregeld => pompsnelheid kunnen verlagen (besparing, maar weet nog niet hoeveel)
Ik heb wel een vraag; er wordt vaak geschreven over goed geïsoleerde woning; vanaf wanneer is een huis eigenlijk goed geïsoleerd. veel info kan ik hier niet over vinden op het internet
Over de radiator folie lees je veel tegenstrijdige berichten; loont het voor een geïsoleerde muur?
verbruik 2013:
gas 19385 kW
dag: 500 kW
nacht: 670 kW
verbruik 2014
gas 15907 kW
dag 519 kW
nacht 679 kW
daaglijks bbox, digicorder en TV afzetten; A++ frigo diepvriezer combinatie.
heb een maand geleden de verwarming waterzijdig ingeregeld => pompsnelheid kunnen verlagen (besparing, maar weet nog niet hoeveel)
Ik heb wel een vraag; er wordt vaak geschreven over goed geïsoleerde woning; vanaf wanneer is een huis eigenlijk goed geïsoleerd. veel info kan ik hier niet over vinden op het internet

Over de radiator folie lees je veel tegenstrijdige berichten; loont het voor een geïsoleerde muur?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Wanneer is het goed geisoleerd? Wel heel simpel: als je bijna niet moet stoken...
Beste is ergens een IR-camera zoeken om even te lenen en naar je huis kijken op een koude dag. Dan zie je meteen hoe goed/slecht geisoleerd je huis is. Voor de rest denk ik dat je dat zelf min of meer weet.
Qua radiatorfolie... Ik ben er een fan van! (zowel op goed geisoleerd als slecht geisoleerde muren) Wel enkel op radiators gebruiken die aan BUITENMUREN bevestigd zijn. Op binnenmuren heeft dat niet erg veel zin.
Beste is ergens een IR-camera zoeken om even te lenen en naar je huis kijken op een koude dag. Dan zie je meteen hoe goed/slecht geisoleerd je huis is. Voor de rest denk ik dat je dat zelf min of meer weet.
Qua radiatorfolie... Ik ben er een fan van! (zowel op goed geisoleerd als slecht geisoleerde muren) Wel enkel op radiators gebruiken die aan BUITENMUREN bevestigd zijn. Op binnenmuren heeft dat niet erg veel zin.
- defenderII
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
ok bedankt
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 52 keer
10.000 kwh (ietsje meer) voor 3-4 personen.
Alles is hier LED praktisch, mijn vader heeft daar een paar jaar geleden een sport van gemaakt om alle spaarlampen te vervangen door LEDs. Een gloeilamp heeft hier praktisch nooit bestaan
Ook alles goed geïsoleerd (glas is goed geïsoleerd, dak geïsoleerd, ...) en dat laat hem duidelijk merken door een steeds dalend verbruik de afgelopen jaren. Uiteraard maken we ook gebruik van het nachttarief indien mogelijk (afwasmachine bijvoorbeeld wordt ingesteld dat deze pas na 22u start).
We verwarmen met elektriciteit (geen gas of mazout dus) maar we hebben wel 1 haard die 2-3 keer per week wordt gebruikt.
Alles is hier LED praktisch, mijn vader heeft daar een paar jaar geleden een sport van gemaakt om alle spaarlampen te vervangen door LEDs. Een gloeilamp heeft hier praktisch nooit bestaan

Ook alles goed geïsoleerd (glas is goed geïsoleerd, dak geïsoleerd, ...) en dat laat hem duidelijk merken door een steeds dalend verbruik de afgelopen jaren. Uiteraard maken we ook gebruik van het nachttarief indien mogelijk (afwasmachine bijvoorbeeld wordt ingesteld dat deze pas na 22u start).
We verwarmen met elektriciteit (geen gas of mazout dus) maar we hebben wel 1 haard die 2-3 keer per week wordt gebruikt.
iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020
⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
Eigenlijk zegt het verbruik weinig als je niet weet wat het te verwarmen oppervlakte (of volume) is. Normaal wordt dat uitgedrukt in KWh/m² op jaarbasis.
Wij hebben 2 jaar geleden zelf gebouwen en redelijk goed geïsoleerd (K23 en E23 zonder bouwknopen EPB)
Voor ons komt dat op
600m³ gas ==> +/- 6000kW
Te verwarmen Oppervlakte ==> 250m²
= 6000/250 = 25kWh/m²
Open bebouwing (14 cm muurisolatie, 20cm dak en vloerisolatie , lambda = 0.023)
Grootste verliezen zijn de ramen, maar die heb je nu eenmaal ook nodig
Thermostaat staat steeds op 22°C (nachtverlaging heeft geen zin omdat onze stooklijn (zeer) laag is, responstijd is zeer traag)
Mvg Wim
Wij hebben 2 jaar geleden zelf gebouwen en redelijk goed geïsoleerd (K23 en E23 zonder bouwknopen EPB)
Voor ons komt dat op
600m³ gas ==> +/- 6000kW
Te verwarmen Oppervlakte ==> 250m²
= 6000/250 = 25kWh/m²
Open bebouwing (14 cm muurisolatie, 20cm dak en vloerisolatie , lambda = 0.023)
Grootste verliezen zijn de ramen, maar die heb je nu eenmaal ook nodig

Thermostaat staat steeds op 22°C (nachtverlaging heeft geen zin omdat onze stooklijn (zeer) laag is, responstijd is zeer traag)
Mvg Wim
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 19 jan 2015, 13:10, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
wordt zelfs in Estland gedaan...heist_175 schreef:Als Kind&Gezin te weten komt dat je Nordic Napping toepast in België, denk ik dat ze het hoederecht afnemen
Buurkinderen hebben er alvast geen last van gehad
zelfs beter...ze hebben hierdoor geen last van Astma wat veel Belgische kinderen voor hebben...
en met de huidige isolatie en "ventilatie" normen nog opstapeling van argon gassen?
en stook maar...en tijdens de dag de vensters openzetten voor te "verluchten"... kan ik geloven dat je zoveel Kwh verbruikt...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
Is het niet radon gas, ipv argon? En met ventilatie gaan deze toch uit het huis...skynetbbs schreef:en met de huidige isolatie en "ventilatie" normen nog opstapeling van argon gassen?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- svenska
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 74 keer
Verbruik 2014: gezin van 4, waarvan de kinderen 7 maand en 2,5 jaar zijn, in een HOB dat +- 50 jaar oud is. (gerenoveerd in 2000),
Nieuwe condensatieketel Buderus geplaatst in sept 2013.
Overal LED verlichting, standby killers en geschakelde stopcontacten.
Koelkast, vaatwasser en kookvuur zijn 3 jaar oud.
Wasmachine 5 jaar oud, droogkast is van eind 2014 (dus nieuw, condensatiemodel)
Nieuwe condensatieketel Buderus geplaatst in sept 2013.
Overal LED verlichting, standby killers en geschakelde stopcontacten.
Koelkast, vaatwasser en kookvuur zijn 3 jaar oud.
Wasmachine 5 jaar oud, droogkast is van eind 2014 (dus nieuw, condensatiemodel)
- svenska
- Elite Poster
Alles in perspectief: mijn zoontje is geboren in juni, dus de helft van 2014 waren we met 3, en zulke kleine kinderen zijn nog geen waterverspillers.
Wacht tot ze wat ouder zijn, en de kraan laten lopen tijdens het tanden poetsen, meer douches pakken etc...
Wacht tot ze wat ouder zijn, en de kraan laten lopen tijdens het tanden poetsen, meer douches pakken etc...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zorba schreef:Elektriciteit zitten wij op 1750kWh per jaar.

Nu ja, m'n server alléén is goed voor zo'n 1000 kWh... maar dan blijft er dus nog stevig wat over.
- svenska
- Elite Poster
Via het systeem van Fifthplay: http://www.fifthplay.com/smart-homes
Helaas heeft de consument er in Belgie geen mogelijkheid tot uitmeten van gas, water en algemene elektriciteit, want Fifthplay verkoopt alleen via partners, niet rechstreeks aan particulieren.
In Belgie is Electrabel de (voorlopig) enige partner, en ze verkopen pluggen en thermostaten.
Nederland heeft meer mogelijkheden, zoals puls, slimme meter, dinrail modules voor PV installaties (via Delta Zeeland en E.ON).
Ik heb een Fifthplay DIN-rail gateway met pulsingang waar ik via een reedcontact voor water, elektrische monofase meter met pulsuitgang en een Xemex Comet OCR module voor de gasmeter (omdat ik een zeer oude meter heb zonder pulsmogelijkheden)
Losse apparaten meet ik uit met Fifthplay Smartplugs en Plugwise pluggen, allen aangesloten op die gateway.
Temperatuur bedien ik met een Honeywell Evotouch, ook via de gateway.
Helaas heeft de consument er in Belgie geen mogelijkheid tot uitmeten van gas, water en algemene elektriciteit, want Fifthplay verkoopt alleen via partners, niet rechstreeks aan particulieren.
In Belgie is Electrabel de (voorlopig) enige partner, en ze verkopen pluggen en thermostaten.
Nederland heeft meer mogelijkheden, zoals puls, slimme meter, dinrail modules voor PV installaties (via Delta Zeeland en E.ON).
Ik heb een Fifthplay DIN-rail gateway met pulsingang waar ik via een reedcontact voor water, elektrische monofase meter met pulsuitgang en een Xemex Comet OCR module voor de gasmeter (omdat ik een zeer oude meter heb zonder pulsmogelijkheden)
Losse apparaten meet ik uit met Fifthplay Smartplugs en Plugwise pluggen, allen aangesloten op die gateway.
Temperatuur bedien ik met een Honeywell Evotouch, ook via de gateway.
- svenska
- Elite Poster
Flukso was vroeger ook geintegreerd in het Fifthplay platform (toen ze zelf nog geen meetmateriaal met clamp hadden), maar sinds de nieuwe modellen gateway is de ondersteuning hiervan eruit gehaald.
Het Linear project van de Vlaamse overheid had bijvoorbeeld Fifthplay gateways met Flukso (en plugwise pluggen, die nu ook vervangen zijn bij fifthplay door eigen pluggen)
http://www.linear-smartgrid.be/?q=technisch
Het Linear project van de Vlaamse overheid had bijvoorbeeld Fifthplay gateways met Flukso (en plugwise pluggen, die nu ook vervangen zijn bij fifthplay door eigen pluggen)
http://www.linear-smartgrid.be/?q=technisch
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1076 keer
- Bedankt: 680 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wij zijn recent gaan wonen in een nieuwbouw, met warmtepomp/vloerverwarming - komende van een appartement met centrale gasverwarming. 2 personen, geen kinderen. Geen speciale apparatuur die constant blijft draaien behalve de usual suspects (een digicorder, diepvries (A+), ...
Nu stel ik me echter wel behoorlijk wat vragen naar ons electriciteitsverbruik - zeker in rekening brengende dat de meters hier hangen van eind augustus, we zijn komen inwonen op 1 november en ik nu al(?) aan een verbruik zit van +- 1300kWh volgens de tellers. Jammergenoeg had ik niet gekeken wat de waarden waren bij inwoning. Het lijkt me gewoon veel, voor die paar maanden.
Nu stel ik me echter wel behoorlijk wat vragen naar ons electriciteitsverbruik - zeker in rekening brengende dat de meters hier hangen van eind augustus, we zijn komen inwonen op 1 november en ik nu al(?) aan een verbruik zit van +- 1300kWh volgens de tellers. Jammergenoeg had ik niet gekeken wat de waarden waren bij inwoning. Het lijkt me gewoon veel, voor die paar maanden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)