Gas-Elektriciteit: durf vergelijken!

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Internetproviders doen dit toch ook? 'Client Retention' heet dat met een chique woord... Mensen die te kennen geven over te stappen worden ook opgebeld en teruggelokt met allerhande kortingen. Of dat het correct praktijken zijn is iets anders want op deze manier geven ze te kennen dat ze altijd ofwel teveel gevraagd hebben ofwel slechte service hebben geleverd...

metal schreef:...heel veel halogeenspotjes in huis, maar worden na verloop van tijd vervangen door leds. Alleen is de kostprijs hiervan wat hoog. Een 20€ / st).
Ik ben eigenlijk aan het terugschakelen van led-spotjes naar gewone halogeen. Ik heb al reeds verschillende soorten led-spotjes geprobeerd, maar ben hier helemaal niet tevreden van (tenzij ik telkens de verkeerde gekocht heb):

- duur
- gaan snel stuk (vooral in vochtige omgeving - badkamer)
- niet krachtig genoeg
- kleine stralingshoek
- koud licht

Zoveel halogeenspotjes hebben we thuis niet, maar voorlopig koop ik zeker geen nieuwe led-spots meer.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer
Recent bedankt: 15 keer

Maglor schreef:- duur
- gaan snel stuk (vooral in vochtige omgeving - badkamer)
- niet krachtig genoeg
- kleine stralingshoek
- koud licht
- duur = true. Zelfs als je de levensduur in beschouwing neemt, zijn spaarlampen - financieel gezien - de betere keuze.
- niet krachtig genoeg = niet waar. Ik heb een LED-straler op mijn oprit/terras. Verbruik 30W met een lichtopbrengst van 2900 Lumen. Dat lijkt me behoorlijk krachtig, niet :)?
- kleine stralingshoek = niet waar. Er zijn LED-stralers met grote stralingshoeken, die straler op het terras heeft een stralingshoek van 120°. Dat is toch ook een behoorlijke stralingshoek.
- koud licht = niet waar. Als je een LED koopt (en bij uitbreiding eender welke lamp), moet je specifiek letten op de kleurtemperatuur. 5000°K is "koud wit", alles onder de 4000°K is "warm wit".

Alles hangt af van wat je kiest, je moet enkel op de juiste eigenschappen letten:
- Fitting
- Lumen
- Verbruik (W)
- Stralingshoek
- Kleurtemperatuur
- Al dan niet dimbaar
- ...
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Als zo'n spaarlamp het na nog geen jaar begeeft (en dan spreek ik over een gewone, klassieke Philips lamp, toch kwaliteit), dan heb je niet veel zin om daar nog eens 10€ aan te geven.

Die led-spotjes die ik heb zijn gekocht in de Brico Planit. Het merk weet ik niet meer precies, maar ze waren alleszins duur genoeg (24€). Wel, zo'n 'krachtig' led-spotje van 3W (de 'strafste' binnenspotjes (GU5.3) die er toen waren) geeft nauwelijks licht in vergelijking met een klassiek 25W spotje! Ik ben helemaal voor groene technologie en wil gerust meer betalen voor zuiniger gerief (want aan het einde van de rit zal het wel goedkoper zijn), maar niet als ik met moeite iets kan zien...
En over die kleurtemperatuur heb ik ook mijn twijfels. Ik denk dat ze gewoon puur om marketing redenen alles onder de 4000°K als 'warm' aanduiden, maar er is toch wel vaak een serieus verschil. Mijn ledjes die zogezegd 'warm licht' geven zijn zichtbaar 'kouder' (op het blauwe af) dan mijn gewone spotjes. Ik had ze misschien beter allemaal tegelijk vervangen, dan viel het niet zo op. :angel:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Heb hier in de slaapkamer powerleds 3x1W hangen (warm wit), geven ongelooflijk veel licht voor 3 watt. Het grote verschil zit misschien in het ander soort 'warm' licht dat ze geven. Ik moet wel zeggen dat die van mij geen 60 ledjes op 1 spot zijn. Maar allemaal (als ik het goed voor heb) SMD'tjes.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb al veel led's gekocht en geinstalleerd bij mijzelf en kenissen etc. en er komt enkel nog Philips binnen. Goedkoop en zeer goed. Warm en veel licht en niet te duur.

Aanrader: http://www.lampdirect.nl/philips-master ... v-3-4-35w/

Zeker die dingen niet in de locale Brico, Gamma, Hubo etc. kopen want daar verkopen ze die voor 2x a 3x de prijs :x

(Sorry voor de 'commerciele' link maar het is om mede userbaser's te helpen :) )
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
heist_175
Moderator
Moderator

Maglor schreef:Als zo'n spaarlamp het na nog geen jaar begeeft (en dan spreek ik over een gewone, klassieke Philips lamp, toch kwaliteit), dan heb je niet veel zin om daar nog eens 10€ aan te geven.
Ik ga dat niet tegenspreken, maar ik heb overal in huis spaarlampen hangen (op de straler op de oprit na) en ik heb nog geen enkele moeten vervangen. Het zijn allemaal E27 en GU10 voeten, dus 230V.
Maglor schreef:Die led-spotjes die ik heb zijn gekocht in de Brico Planit. (...)
zo'n 'krachtig' led-spotje van 3W (de 'strafste' binnenspotjes (GU5.3) die er toen waren) geeft nauwelijks licht in vergelijking met een klassiek 25W spotje! (...)
En over die kleurtemperatuur heb ik ook mijn twijfels.
Ik zou voor speciale lampen, en LED is nog steeds niet gemeengoed, niet meteen naar Brico/Gamma/Hubo lopen, maar naar een speciaalzaak. Dat hoeft ook niet duurder te zijn, meestal in tegendeel!

Voor socket GU5.3 zijn er krachtigere lampen te vinden (bv 10 LED). Ik ben geen fan van lampen op 12V of 24V. Ik zou gaan voor armaturen met sockets van 230V, daar zal je minder zever mee hebben. Plus 230V is brandveiliger (12V vraagt tot 25A, op 230V is dat maar 1,3A)

Kleurtemperatuur is gewoon gestandaardiseerd. Voor meer tips, informatie en concrete lampmetingen kan je hier terecht.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Misschien op die sites toch eens mijn licht (haha!) opsteken. :) Bedankt.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

VOiD schreef:Ik heb al veel led's gekocht en geinstalleerd bij mijzelf en kenissen etc. en er komt enkel nog Philips binnen. Goedkoop en zeer goed. Warm en veel licht en niet te duur.

Aanrader: http://www.lampdirect.nl/philips-master ... v-3-4-35w/
Leveren die ook in België?

Alvast bedankt.

Mvg
Nicopara
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

metal schreef:Hier ook een paar maanden geleden de overstap gedaan van elektrabel naar eneco. Was idd de 2de goedkoopste, maar zijn toch voor hun gegaan. Zouden nu op jaarbasis een 500€ uitsparen op gas en elektriciteit. Wij zijn thuis met 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 5jaar) en zitten met elektriciteit ongeveer op 5000 kwh per jaar (heel veel halogeenspotjes in huis, maar worden na verloop van tijd vervangen door leds. Alleen is de kostprijs hiervan wat hoog. Een 20€ / st). Gas is ongeveer een 6 à 700m³ per jaar (verwarming en koken).
Af en toe eens verder kijken dan de landsgrenzen doet wonderen. Zo kan je die LED spots kopen in NL o.a. voor de helft van de prijs.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

dit was in een winkel in NL. maar waren speciale waar je het verschil niet meer zou zien tussen led en halogeen. en ook met een brede stralingshoek. dus daarom zo duur. en ik vind nu eenmaal het licht van een halogeenspotje zeer mooi.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Hallo, een concrete vraag.

Ik wil overstappen van Electrabel naar Nuon. Nuon heeft mij opgebeld en verzekerd dat zij regelen dat de opzegtermijn van 1 maand gerespecteerd wordt. Nu echter wanneer ik de gegevens online wil invullen, kan ik kiezen tussen het einde van het huidige contract (i.e. binnen 5 maand), of zo snel mogelijk. In het laatste geval verschijnt er een datum binnen 2 weken, wat duidelijk niet 1 maand is.

Ik zie er tegenop om nog eens 1 uur belmuziekjes te horen, misschien kan iemand mij op weg helpen?

Voor de duidelijkheid, dit is wat er verschijnt:

Code: Selecteer alles

* Ik heb geen contract, ik ken de einddatum van mijn contract niet of ik wens zo snel als technisch mogelijk over te stappen naar Nuon

Op basis van deze informatie kan Nuon de levering starten op: 1/11/2012
Heeft u geen contract bij uw huidige leverancier of een maandelijks opzegbaar contract, dan moet u geen verbrekingsvergoeding betalen. In de andere gevallen kan uw huidige leverancier een vergoeding aanrekenen voor de vervroegde verbreking van uw energieleverings-overeenkomst. Indien het een contract betreft voor uitsluitend huishoudelijk verbruik, verbindt Nuon zich ertoe om deze opzegvergoeding (met een maximum van 75 euro inclusief BTW) terug te betalen door middel van een creditnota. Het volstaat om een kopie van de waarop de aanrekening van uw verbrekingsvergoeding vermeld staat, te verzenden naar [email protected] of Nuon Klantendienst, Medialaan 34 te 1800 Vilvoorde. 
Bedankt!
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Was het niet zo dat Electrabel geen verbrekingsvergoeding meer aanrekende? Dacht dat ergens gelezen te hebben... Dan zou het kunnen kloppen dat je gewoon al vanaf de eerste van volgende maand kan overstappen. Maar zeker ben ik er dus niet van!
heist_175
Moderator
Moderator

Opzegvergoeding is afgeschaft. klik
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

brubbel schreef:Nuon heeft mij opgebeld en verzekerd dat zij regelen dat de opzegtermijn van 1 maand gerespecteerd wordt. Nu echter wanneer ik de gegevens online wil invullen, kan ik kiezen tussen het einde van het huidige contract (i.e. binnen 5 maand), of zo snel mogelijk. In het laatste geval verschijnt er een datum binnen 2 weken, wat duidelijk niet 1 maand is.
Als je kiest voor de optie "einde contract", dan kan je heel waarschijnlijk een datum ingeven. Geef hier dan de geweste datum in, vb: één maand + enkele dagen (ik ben overgestapt op 21 september, en heb 25 oktober ingegeven).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Als dat zo is, vind ik het jammer dat er geen optie "zo snel mogelijk, rekening houdend met de opzegtermijn van uw huidige leverancier" is.
Er zullen toch nog andere mensen voor deze keuze staan vermoed ik...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Een telefoontje met Nuon leert dat er geen verbrekingsvergoeding aan te pas komt, ook al selecteer je "onmiddelijke overstap" waarbij 1/11 als datum verschijnt. Wat NickG en heist_175 dachten is dus juist.
Ik ben zeer benieuwd.

Ik ga alvast mn reserve zonnepaneel uit mn rekenmachien vijzen. Hopelijk zonder toeslag aan de btw, recupel, eandis of sabam ;-)
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Vorig jaar november overgestapt naar Eneco voor gas en Octa+ voor electriciteit.
Electriciteitsfacturen waren ok, elke maand afgeleverd, al waren ze vrij snel met hun rappelkosten..

Eneco -> HEEL slechte ervaring, vanaf maart stuurden ze gewoon geen maandelijkse facturen meer.. ik heb hier voor gebeld, meer dan 5 maal, maar werd niets aan gedaan. Resultaat, van maart - juli (!!!) geen tussentijdse betalingen kunnen doen door 'fout' in hun systeem. In augustus telefoontje gekregen met excuses, en ze stelden voor om vanaf de maand augustus dubbele tussentijdse bedragen aan te rekenen (normaal betaalden we 300 EUR/maand aan gas..) dus duur grapje als we opeens 600 EUR zouden moeten betalen... Daarom zijn we dan ook meteen maar overgeschakeld naar Nuon voor gas nu. Eneco heel erg slecht! Het enige wat ze moeten doen is facturen opmaken en dat lukt hen nog niet!

Led lampen:
Enige goede ervaringen met de led lampen van Philips, de 2700k is de warmste, en ook de enige goede naar mijn mening. In de betere doe het zelf zaak vind je er al voor rond een 10 eur. Dan kiezen voor 40D (dit is de hoek , bv 25D geeft een vrij kleine straal).

Nog een goede site voor led lampjes, goedkoper dan die lampdirect.nl, is de http://www.ledrise.com/ , ik zie nu een promo voor die Philips Master LED Spot GU10 4-35W 180lm warmwhite 40 deg -> 11 EUR, tov lampdirect -> 13,09 EUR
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Domiciliëring is daar best wel handig voor...
Ma bon, sommigen willen daar niet met werken, kan'k inkomen. Maar als je merkt dat je geen facturen meer krijgt, en je dat ziet, dan hou je die €300/m toch gewoon opzij want de eindafrekening komt ooit toch... Of zie ik dat nu weer compleet verkeerd in?
Michael
Pro Member
Pro Member

Ja oke, maar het enige wat ze moeten doen is facturen opmaken.. als dat al niet lukt..
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Iemand ervaring met LED spots ter vervanging van halogeen spots?
Bijvoorbeeld de Toshiba E-Core LED Spot MR16 (GU5.3) 4-20W 220lm warmwhite 35deg LDRA0527WU5EU2.

Afbeelding
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Michael
Pro Member
Pro Member

Met die specifieke lamp geen ervaring, wel met philips alternatieven. Werkt dus gewoon hetzelfde als een gewone halogeen, je moet enkel opletten met de trafo's want soms kunnen er flikkeringen optreden, omdat een halogeen trafo niet hetzelfde is als een led trafo, je kan dus wel een led lamp op een 12v halogeen trafo zetten, maar meestal is er een minimum wattage nodig, dit is dan wel op te lossen door bv 1 halogeen spot op het circuit toe te voegen, bv 5 led's en 1 halogeen. Ofwel ideaal, gewoon een led trafo aanschaffen voor 15 eur...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Heb zelf ervaring met gu10 led spots van http://www.highpowerled.be (groepsaankoop van een heel tijd geleden ook op dit forum dacht ik)
Al onze halogeen spots 40 stuks vervangen door 3x2W en 3x3W 2700K warm wit led spots.
Geven zeer veel licht.

Indien interesse wil ik wel eens een foto maken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Hier ervaring met GU10 LED spots van de webwinkel waar ik vroeger mijn blanco DVD schijfjes kocht:
http://www.cdrwinkel.com/shop/browse/ca ... hting/GU10
En als ik het zo bekijk is cdrwinkel een stuk goedkoper dan highpowerled
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Ik koop al mijn LED spot/lampen in Hong Kong / China via resellers op eBay.
Ze zijn spotgoedkoop, hebben een goede kwaliteit (de meeste die je hier in Europa ziet zijn ook ginder gemaakt), en maken echt wel het verschil in verbruik.
Bijna alle lampen in huis zijn nu LED, variërend van GU10, MR16, E14 en E27, in spot en bulb vorm.
De zwaarste die ik heb is een straallamp van 10 watt, die buiten in een sensorlamp eentje vervangt van 400 watt! :banana: (kostte me in Hong Kong 16 euro).

Hier heb je een paar voorbeelden van diegene die ik kocht (al een paar maanden mee bezig)

http://www.benl.ebay.be/itm/25114703283 ... 1497.l2649
http://www.benl.ebay.be/itm/GU10-Warm-W ... 3ccabe1f87
http://www.benl.ebay.be/itm/Bright-3W-E ... 4d02e54af3

Verzending is altijd gratis, en duurt ongeveer 3 a 4 weken.

Dus ik geef nooit meer dan 5 euro uit voor een LED lamp in huis...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Voorlopig doe ik het nog met spaarlampen, behalve in de kelder, wc en vestiairekast

Deze is ook leuk : http://www.olino.org/articles/2010/09/2 ... waterkoker
de koe zegt boe
Michael
Pro Member
Pro Member

@svenska En geven die goedkope led's een deftige warme kleur? Ik heb er zo een in de berging, maar geeft enorm kil licht, tov philips alternatieven..
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Je moet zoeken op warm white lampen, met 3200k of minder qua kleurwarmte.
De meeste mensen laten zich vangen en kopen cool white met 5000 a 6000 kelvin kleur.

Het is ook vooral zoeken en proberen. Vaak bestel ik er maar eentje voor een 2 a 3 euro, om te zien of ze goed zijn.
En achteraf als ze me bevallen bestel ik er ineens 10 of 20 tegelijkertijd.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Eerste facturen binnen (elegant/nuon) en +-20€/maand goedkoper. Had +-35 goedkoper moeten zijn volgens de berekening maar het verbruik is wel significant gestegen afgelopen jaar. Dat is al een goed begin vorig jaar was mijn factuur van electrabel gestegen ondanks minder verbruik.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

svenska schreef:Ik koop al mijn LED spot/lampen in Hong Kong / China via resellers op eBay.
Verzending is altijd gratis, en duurt ongeveer 3 a 4 weken.
Komen daar nog taksen op invoer bij?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

nee
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Als ge chance hebt niet nee, maar het kan zijn van wel.

Maja, veel taks kan het niet zijn gezien de lage prijzen enkel de behandelingskosten van de post zijn soms €20.
heist_175
Moderator
Moderator

Moet je dat dan betalen?
Je kan er toch niet aan doen dat één of andere Chinees een pakket opstuurt naar u :angel: ?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Heronic schreef:Eerste facturen binnen (elegant/nuon) en +-20€/maand goedkoper. Had +-35 goedkoper moeten zijn volgens de berekening maar het verbruik is wel significant gestegen afgelopen jaar. Dat is al een goed begin vorig jaar was mijn factuur van electrabel gestegen ondanks minder verbruik.
Bij een omschakeling begin deze maand heb ik bij de eindafrekening van elektrabel een voordeel van bijna 500€. Vorige meteropname was in Februari.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Hou er rekening mee dat de meteropname altijd in dezelfde periode van het jaar gebeurt normaalgezien., heeft niks te zien met je contractdatum.
Dus nu ga je weer opname in februari hebben, en het zijn dan juist de koudste maanden geweest. Dus zou goed kunnen zijn dat je gaat mogen opleggen dan. Persoonlijk zou'k die 500 nu niet direct gaan uitgeven ;)

Wij hebben het eerste jaar zo opname gehad in april, en we woonden hier van oktober. Was niet zo aangenaam die factuur ;)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

inderdaad ga ik deze niet direct uitgeven. Maar op een tijdspanne van ongeveer 8 maand en dan merken dat je 500 Euro teveel hebt betaald voor bijna hetzelfde geschat energieverbruik, dan is dit toch wel buiten proportie.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Je moet het anders bekijken.

Uw maandelijkse betalingen zijn grofweg uw jaarverbruik/12.
Nu, jij hebt betaald voor de 8 maanden met de statistisch gezien de laagste temperaturen. Vanaf maart begint de gemiddelde temperatuur toch al een beetje te stijgen tov december/januari. Het begint dan ook alweer langer klaar te worden, dus allemaal factoren waardoor je minder verbruikt.
Maar in die perioden dat je minder verbruikt, blijft je maandelijkse betaling ook gelijk. En als de berekening dan net na een periode met lager verbruik gebeurd is, dan heb je een beetje een vertekend beeld natuurlijk...

Niemand verplicht u trouwens om maandelijks te betalen he. Je kan er ook voor kiezen om 1x per jaar uw volledige factuur te betalen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

ik begrijp je stelling wel dat er vanaf nu meer licht zal branden en de verwarming nu zal branden, maar ik verwacht niet dat die laatste 4 maanden me (500/8) * 12 maanden ,of 750 Euro extra zal kosten. Ik wou eigenlijk duidelijk maken dat elektrabel mogelijk een hoger bedrag heeft voorzien dan in werkelijkheid. Ze hebben toen in februari een verhoging van ruim 50 Euro ingevoerd, terwijl mijn verbruik ongeveer hetzelfde gebleven was. Naar mijn mening licht overdreven en zeker een reden geweest om er weg te gaan. Nogmaals bevestigd dus. :|
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Toen ik nog bij Electrabel was (ben onlangs weggegaan), had ik ook de indruk dat ik - na iedere jaarafrekening - een te hoog voorschot moest betalen voor de volgende periode.
Wat velen niet weten is dat je dat voorschot zonder enig probleem (of opgave van reden) met 15pct kan verminderen.
Je kan dit online doen of via een telefoontje naar de klantendienst.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Toen ik nog bij Electrabel was (ben onlangs weggegaan), had ik ook de indruk dat ik - na iedere jaarafrekening - een te hoog voorschot moest betalen voor de volgende periode.
Ik heb eens 600 euro extra mogen bijbetalen... te hoog is het dus zeker niet altijd (maar vermoedelijk wel vaak... is voor hun een enorm bedrag om te laten rentenieren).
heist_175
Moderator
Moderator

In principe controleert de CREG of een bedrijf al dan niet consequent te veel aanrekent. Elk jaar rapporteren zij dat dat niet het geval is. Ik heb enkel nog maar moeten terugkrijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”