Pagina 2 van 2
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 04 nov 2010, 02:01
door quistnix
Trojan schreef:Wil je mij eens zeggen waarom ze de achterlijke telling gebruiken van 24 poorten ipv 50 poorten zoals in een centrale? poort 1 en 25 is imho moeilijker dan 1 en 51. Als ze dan eens de inkomende post en uitgaande vdsl2 op aparte blokken steken (zoals in de centrale) zou de kvd er veel properder uit zien en gemakkelijker gecontrolleerd kunnen worden op verkeerde jumpering/aansluiting door de installateurs van de rops (lassers? demon?).
Dat is historisch gegroeid. In de centrale was er oorspronkelijk enkel telefonie. En er werd en wordt gewerkt met "Siemens" blokken van 50 poorten op zowel de verticale als de horizontale stijlen.
Pas een goeie 10 jaar geleden werden de eerste DSLAMs geïnstalleerd:
De eerste zijn van het type SD (Standard Density) en hebben lijnkaarten met maar 4 poorten.
De tweede zijn van het type HD (High Density) en hebben lijnkaarten met 12 poorten.
De derde zijn van het type UD (Ultra Density) en hebben lijnkaarten met 24 poorten. ADSL2+ kaarten zijn ook van het type UD (maar zitten in een andere HW DSLAM).
VDSL(1) heeft lijnkaarten met 12 poorten.
VDSL2 heeft lijnkaarten met 48 poorten.
PS: met demon bedoel je waarschijnlijk DMON ? Dat staat voor Data MONitoring, één van de ploegen in het NOC.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 04 nov 2010, 07:24
door Trojan
Ok, maar voor vdsl2 kunnen ze toch hetzelfde kablerings principe aanhouden zoals in een centrale, eerst 50 paar heen en dan 50 paar terug. Het is alvast gemakkelijker om te tellen. En moesten ze nu ook nog eens een andere kleur jumper gebruiken voor vdsl2, het zou veel overzichtelijker zijn in een kast.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 04 nov 2010, 07:56
door AnD
quistnix schreef:honda4life schreef:Waarom er na de scheidinsschakelaar een timer staat is mij een raadsel
Als er om de één of andere reden (meestal door bliksem) de hoofdschakelaar (breaker type) afslaat, dan zal - indien de 230 V AC nog aanwezig is uiteraard - de timer na een bepaald interval een kleine motor in gang zetten die de hoofdschakelaar terug opzet (rearm in het Engels). Het is alsof er een mini-techniekertje in de ROP zit die de schakelaar terug omhoog duwt
Dit gebeurt tot 3 maal (als ik mij niet vergis). Pas als na de 3de maal de hoofschakelaar nog steeds niet kan worden opgezet moet er iemand ter plaatse komen. Handig bij stormweer, niet ?
Dat van die timer vroeg ik me ook af en nu heb ik mijn antwoord.

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 16:30
door Ken
Die ROP staat nog aaaaaaaaltijd open.
Zie pm Trojan.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 16:35
door honda4life
De regen zal er goed aan gedaan hebben

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 16:43
door Ken
honda4life schreef:De regen zal er goed aan gedaan hebben

'm Is wel in 't slot maar niet op slot!

Iedereen kan 'm dus open doen.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 16:46
door Trojan
Ken schreef:Die ROP staat nog aaaaaaaaltijd open.
Zie pm Trojan.
Nog geen PM ontvangen.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 20:54
door krisken
Trojan schreef:Ok, maar voor vdsl2 kunnen ze toch hetzelfde kablerings principe aanhouden zoals in een centrale, eerst 50 paar heen en dan 50 paar terug. Het is alvast gemakkelijker om te tellen. En moesten ze nu ook nog eens een andere kleur jumper gebruiken voor vdsl2, het zou veel overzichtelijker zijn in een kast.
+1
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 21:34
door fvhbrugge
Deze link werkt niet (meer?), kan je dat nazien?
Forbidden
You don't have permission to access /rop/ on this server.
Apache/2.0.54 Server at kinxton.net Port 80
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 16 nov 2010, 23:41
door Ken
fvhbrugge schreef:
Deze link werkt niet (meer?), kan je dat nazien?
Forbidden
You don't have permission to access /rop/ on this server.
Apache/2.0.54 Server at kinxton.net Port 80
Inderdaad, de originele foto's kan je nog steeds zien in de eerste post.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 00:22
door quistnix
krisken schreef:Trojan schreef:Ok, maar voor vdsl2 kunnen ze toch hetzelfde kablerings principe aanhouden zoals in een centrale, eerst 50 paar heen en dan 50 paar terug. Het is alvast gemakkelijker om te tellen. En moesten ze nu ook nog eens een andere kleur jumper gebruiken voor vdsl2, het zou veel overzichtelijker zijn in een kast.
+1
Ja maar mannekes, ten eerste is dat gedaan om de Russen in verwarring te brengen en ten tweede vinden we het uitstekend dat jullie je hersenen dienen te gebruiken

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 07:33
door Trojan
Dat zou allemaal tof zijn moesten ze de kablering tussen onze blokken en de rop correct uitvoeren.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 19:02
door krisken
Trojan schreef:Dat zou allemaal tof zijn moesten ze de kablering tussen onze blokken en de rop correct uitvoeren.
Ook een fout gepatchte ROP tegengekomen?

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 19:12
door Devilzown
meer als één al

en dan maar zoeken

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 19:24
door Trojan
Zoeken?
Nieuwe poort vragen 10 paar verder of op een 2e kaart.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 19:36
door krisken
Devilzown schreef:meer als één al

en dan maar zoeken

Lol inderdaad, tiens ik krijg syncro en telefoon werkt niet...of ik bel 1924 en krijg een compleet ander nummer door. En dan maar bieper er op zetten aan de klant en de parenidentificatie aan de andere kant. Op die manier de jumper trekken en dan maar een paar mailkes de deur uit sturen met de technische situatie en dat de klant maar "zus en zo" is aangesloten
Inderdaad op het tweede paar kan je ook vragen, maar die willen ze soms niet snel geven. Ze willen rij per rij vullen precies. Nuja, tis wel te zien wie je ticket leest. Sommigen begrijpen de situatie en werken probleemloos mee, anderen langs geen kanten...
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 20:12
door Trojan
Lol, daarvoor bel ik altijd naar DTREE, ze kennen mij daar en ze doen alles wat ik vraag.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 21:23
door redman
Naar wie stuur je een mail als je een fout gepatchte rop tegenkomt, ik zet mine bieper erop om zo de juiste poort te vinden maar naar wie doorsturen voor de TSI?
DTREE kan een fout gepatchte rop niet aanpassen in de TSI en een D-MON technieker sturen heeft geen zin volgens DTREE, want die lost geen fout gepatchte rops op.
Ik stuur dan atlijd maar een mail naar de coach, geen idee wat die daarmee doet.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 21:38
door Trojan
DTREE moet documenteren waarom een poort BD staat, hopelijk zal één of andere pipo in brussel daar zijn conclusies uit trekken en die eens laten nakijken en herstellen.
Het zal vooral van de motivatie van uw coach afhangen of ze het escaleren naar de juiste dienst.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 21:41
door technieker
Als ik een fout gepachte Rop tegenkom dan lock ik de poort. Indien sync wegvalt heb ik de juiste poort. Indien niet dan ga ik naar de volgende poorten. Het is wel klote als je zo een rop hebt langs een drukke baan of op de meir waar je niet kan staan met je wagen. (En soms komen er mensen vragen:" meneer, is da van de telefoon ? Kunt ge bij mij is komen zien want mijne tv valt soms uit")
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 21:57
door Trojan
Is da van den elentriek meneer?
>> Jaja, der staat een miljoen volt op, kzou maar wa achteruit stappen als ik u was.
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 23:30
door Devilzown
Bij mij vragen ze meestal of ik van telenet ben vreemd genoeg.

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 17 nov 2010, 23:52
door Ken
Hehe, de grapjassen

Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 06 maa 2013, 10:32
door q-tec
En nog eentje van under the rop (niet ver van de oprit e40/e17 gent)
Ik dacht dat de rechtse de rop was maar ik zie regelmatig belgacom techniekers in de linkse prutsen.
Groot formaat
Re: ROP (inside view)
Geplaatst: 06 maa 2013, 11:20
door Devilzown
De rechtse is indd de rop, maar de jumpering gebeurd in de linker
