Leterme geeft groen licht aan supertrucks - Discussie

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort

Leterme geeft groen licht aan supertrucks - Discussie

Peiling eindigde op 17 feb 2008, 10:11

Niet voor te vinden
28
42%
Moet kunnen
34
51%
Neutraal
5
7%

Totaal aantal stemmen: 67
Toxeh
Plus Member
Plus Member

Ik zie het vooral als volgt:

Supertrucks kunnen dan ook ons land binnen vanuit Frankrijk en Duitsland (waar dit wél veel nut heeft). Anders moet met gaan overladen = werk = kosten. Dus; de écht grote transporten komen niet meer tot onze havens.
-> België verliest aandeel in transport.

Ecologisch is het verschil te verwaarlozen.
Personeelsgewijs: idem. Een supertruck aankopen kost immers meer dan een jaar lang loon uitbetalen.
beschadiging van de wegen: ook verwaarloosbaar. De massa van de vracht wordt verdeeld over veel meer band-oppervlakte.

Het is de beperking van inkomend groot vrachtverkeer dat ons de das om kan doen, zeker in een groot europa. Steeds meer productie gebeurt immers in Roemenië/Bulgarije, en dat moet ook tot bij ons geraken. En langs de weg is in ieder geval een stuk sneller dan via het water.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

tja als transport kosten goedkoper worden voor de bedrijven, .. worden producten ook goedkoper, maar dan zal ik die verrekening ook willen zien, want als de brandstof prijzen omhoog gaan rekenen ze dit ook door, dus niet enkel de verliezen maar ook de winsten moet men doorrekenen, ..
gertd
Plus Member
Plus Member

Toxeh schreef: Het is de beperking van inkomend groot vrachtverkeer dat ons de das om kan doen, zeker in een groot europa. Steeds meer productie gebeurt immers in Roemenië/Bulgarije, en dat moet ook tot bij ons geraken. En langs de weg is in ieder geval een stuk sneller dan via het water.
zeker van ?
1 boot is wel het equivalent van vele vrachtwagens moet je ook in rekening brengen
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Toxeh schreef:Ecologisch is het verschil te verwaarlozen.
Personeelsgewijs: idem. Een supertruck aankopen kost immers meer dan een jaar lang loon uitbetalen.
'k herinner me dat ze toch heel wat minder uitstoten, en zelfs het beetje op 100 vrachtwagens is dat een groot verschil, ..

Onderschat loon niet, aankoop van een vrachtwagen moeten ze iedere zoveel jaar die dingen verslijten nu eenmaal, en dan is het niet 1 jaar maar neem nu dat die vrachtwagen 5-10 jaar rijdt.

Kijk dan wel enkel naar het prijs verschil, van aankoop van een gewone en een grote.

Trouwens als ik het goed voor heb is er een tekort aan vrachtwagen chauffeurs, .. wat weer groeimogelijkheden biedt !
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Een chauffeur moet de werkgever toch al makkelijk een 30-40.000 euro per jaar kosten, niet?
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Kartouch schreef: En ook de automobilist rijdt niet geheel zonder schuld rond. Vaak vergeten deze mensen dat een 10-tonner niet zo snel stopt dan hun auto met ABS. Je moet de maneuvers op een autosnelweg soms eens bekijken.
Vanmorgen nog gezien: iedereen gespannen achter het stuur met de zon recht in de ogen, en een vrachtwagen die op een meter achter een auto plakt op het tweede baanvak. Er zijn vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar niet weten dat "een 10-tonner niet zo snel stopt dan hun auto met ABS".

(Dat remmen met zo'n zon veel gebeurt heb ik dan weer gisteren meegemaakt: voor me begon iedereen zo hard te remmen dat mijn directe voorligger beginnen te slippen en tegen de muur van de middenberm botste).

Een van de automobilisten was er na aan het gebaren aan de vrachtwagenchauffeur dat hij het wat kalmer aan mocht doen, maar die had precies niet veel door. Zijn wegenkaart lag op zijn stuur opengevouwen, misschien had hij daar meer aandacht voor.

Anekdotisch, ja, maar de vele zware ongevallen met vrachtwagens wijzen er toch op dat hun impact op het verkeer enorm is, en de waaghalzerij van de vrachtwagenchauffeurs zal er wel voor iets tussen zitten. Ik ben bang voor de dag dat zo'n supertruck (of "ecocombi"... Orwell zou trots zijn) begint te slingeren op de weg.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Vandaag interessant artikel in de Standaard dat aantoont dat zo'n supertruck tot 36 % minder verbruikt.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

LaundroMat schreef:
Kartouch schreef: En ook de automobilist rijdt niet geheel zonder schuld rond. Vaak vergeten deze mensen dat een 10-tonner niet zo snel stopt dan hun auto met ABS. Je moet de maneuvers op een autosnelweg soms eens bekijken.
Vanmorgen nog gezien: iedereen gespannen achter het stuur met de zon recht in de ogen, en een vrachtwagen die op een meter achter een auto plakt op het tweede baanvak. Er zijn vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar niet weten dat "een 10-tonner niet zo snel stopt dan hun auto met ABS".

(Dat remmen met zo'n zon veel gebeurt heb ik dan weer gisteren meegemaakt: voor me begon iedereen zo hard te remmen dat mijn directe voorligger beginnen te slippen en tegen de muur van de middenberm botste).

Een van de automobilisten was er na aan het gebaren aan de vrachtwagenchauffeur dat hij het wat kalmer aan mocht doen, maar die had precies niet veel door. Zijn wegenkaart lag op zijn stuur opengevouwen, misschien had hij daar meer aandacht voor.

Anekdotisch, ja, maar de vele zware ongevallen met vrachtwagens wijzen er toch op dat hun impact op het verkeer enorm is, en de waaghalzerij van de vrachtwagenchauffeurs zal er wel voor iets tussen zitten. Ik ben bang voor de dag dat zo'n supertruck (of "ecocombi"... Orwell zou trots zijn) begint te slingeren op de weg.
Versta met niet verkeerd. Ik wil de zwarte piet niet enkel bij de autobestuurder leggen. Voor elke onverantwoorde autobestuurder is er ook een onverantwoorde vrachtwagenchauffeur.

En het feit dat zware ongevallen dikwijls met vrachtwagens te maken hebben hoor je me niet ontkennen. Natuurlijk zal het eerste ongeval met een supertruck nationaal nieuws zijn, zelfs als die begint te slingeren als gevolg van een maneuver van een andere (vracht)wagen.
Maar let wel dat enkel de zware ongevallen de krant en het nieuws halen en dat de tientallen kleine ongevallen met lichtgewonden enkel het streeknieuws moeten vullen. Het is als met een vliegtuig dat neerstort. Als 1 vliegtuig neerstort zijn er rap 100 doden, maar nergens wordt vermeld hoeveel vliegtuigen diezelfde dag wel veilig gevlogen hebben.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer

LaundroMat schreef:Petitie gestart op http://www.neenaandesupertrucks.be.
LOL. Toch al drie mensen die bang zijn dat ze binnenkort niet meer op hun favoriete 2e vak zullen geraken.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben der ook tegen. De camions kunnen nu al niemeer tegoei stoppen als er iets gebeurt door nen camion of nen auto en zoveelste meer ge geladen hebt zoveelste langer uwe remafstand is. En da de trailers van tegenwoordig allemaal EBS hebben is juist. Maar het moet ook nog werken he. Na een jaar of 4-5 heeft da systeem het begeven en den baas vind het te duur om te laten herstellen. Dus geen abs en geen ebs en wa voor prul der nog allemaal opstaat. En als uwe trailer van nen supertruck begint te slingeren en te slippen zijn er gegarandeerd doden bij. En nog geen klein beetje. Dus nee aan die supertrucks.
Sunreezer
Plus Member
Plus Member

Belgie is gewoon te klein voor dergelijke monsters, ze zouden beter het verkeer via 't spoor en de waterwegen terug promoten. Men moet hier met een gewone vrachtwagen soms al manoevreren als een gek om bepaalde ronde punten te kunnen nemen of zich door wegversmallingen te wurmen.

En die supertrucks enkel inleggen op de groter verkeersassen? Wat voor een bullshit is dit nu, gaan ze die supertrucks aan de op- en afritten doen stoppen om alles in kleinere trucks over te laden?
gertd
Plus Member
Plus Member

Devilex schreef: En die supertrucks enkel inleggen op de groter verkeersassen? Wat voor een bullshit is dit nu, gaan ze die supertrucks aan de op- en afritten doen stoppen om alles in kleinere trucks over te laden?
maar neet gewoon enkel toelaten op trajecten die halbaar zijn
Het is niet de bedoeling dat die truks naar overal mogen rijden
enkel maar voor ritten waar start en eindpunt makkelijk bereikbaar zijn
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

lithion schreef:
LaundroMat schreef:Petitie gestart op http://www.neenaandesupertrucks.be.
LOL. Toch al drie mensen die bang zijn dat ze binnenkort niet meer op hun favoriete 2e vak zullen geraken.
Een petitie moet ergens beginnen he :)
Lion
Pro Member
Pro Member

gertd schreef:
Devilex schreef: En die supertrucks enkel inleggen op de groter verkeersassen? Wat voor een bullshit is dit nu, gaan ze die supertrucks aan de op- en afritten doen stoppen om alles in kleinere trucks over te laden?
maar neet gewoon enkel toelaten op trajecten die halbaar zijn
Het is niet de bedoeling dat die truks naar overal mogen rijden
enkel maar voor ritten waar start en eindpunt makkelijk bereikbaar zijn
Geloof maar in spookjes hoor
Een keer er groen licht is van de politiek zullen ze overal willen rijden die supertrucks
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben voorstander, enkel als het met vooraf afgesproken routes werkt. Tussen 2 containerterminals bijvoorbeeld zie ik geen enkel probleem.

Net zoals bussen heb je nu bussen met een dubbel-harmonica-systeem die mogen ook niet op elke buslijn worden ingelegd. Als alles grondig is aangepast enzo zie ik geen enkel probleem.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Het zou me sterk verbazen dat die supertrucks een (veel) langere remafstand hebben dan kleinere ... die remmen zijn gedimensioneerd op de grootte van de truck he ..

Verder denk ik dat hier veel mensen hun fantasie te veel de vrije loop laten en hun inbeelden dat ze 's morgens hun dorphuisje buiten lopen en dat er zo'n Australische truck-trein voorbij raast :lol:

Ik ga akkoord als dit hele verhaal onder strenge voorwaarden gebeurt ... de meeste zijn hier al aan bod gekomen:
- Strenge snelheidsbeperking
- Aangepaste veiligheid
- Bepaalde vastgelegde trajecten
- Eventueel vooral 's avonds en 's nachts laten rijden? Als het toch vooral te doen is om volume over de wegen te duwen ...
- Aangepast sociaal plan (Als 2 trucks = 1 supertruck dan betekent dit dat er virtueel 1 trucker zonder werk zit)
- ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Toxeh
Plus Member
Plus Member

gertd schreef:
Toxeh schreef: Het is de beperking van inkomend groot vrachtverkeer dat ons de das om kan doen, zeker in een groot europa. Steeds meer productie gebeurt immers in Roemenië/Bulgarije, en dat moet ook tot bij ons geraken. En langs de weg is in ieder geval een stuk sneller dan via het water.
zeker van ?
1 boot is wel het equivalent van vele vrachtwagens moet je ook in rekening brengen
Ja, maar zo'n boot is een paar weken langer onderweg dan een vrachtwagen... Ideaal voor "kleinere" leveringen, of leveringen met beperkte houdbaarheid dus...

Ik wil maar zeggen: als Frankrijk, Duitsland en/of Nederland ze toelaten, dan moeten we dit ook doen om onze concurrentiekracht niet te verliezen. Maar we moeten dit niet per sé als eerste gaan toelaten, dat heeft ook geen zin.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Vandaag interessant artikel in de Standaard dat aantoont dat zo'n supertruck tot 36 % minder verbruikt.
Het zal zoiets zijn inderdaad als ik een reportage goed herinner.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef:Ik ben voorstander, enkel als het met vooraf afgesproken routes werkt. Tussen 2 containerterminals bijvoorbeeld zie ik geen enkel probleem.

Net zoals bussen heb je nu bussen met een dubbel-harmonica-systeem die mogen ook niet op elke buslijn worden ingelegd. Als alles grondig is aangepast enzo zie ik geen enkel probleem.
Sorry maar volgens mij is het traject van zowat elke vrachtwagen nu al uitgestippeld ! Misschien niet het exacte traject maar de transport firma's weten heel goed waar vrachtwagens zich bevinden, ..
Lion
Pro Member
Pro Member

Toxeh schreef:
gertd schreef:
zeker van ?
Ja, maar zo'n boot is een paar weken langer onderweg dan een vrachtwagen... Ideaal voor "kleinere" leveringen, of leveringen met beperkte houdbaarheid dus...

Ik wil maar zeggen: als Frankrijk, Duitsland en/of Nederland ze toelaten, dan moeten we dit ook doen om onze concurrentiekracht niet te verliezen. Maar we moeten dit niet per sé als eerste gaan toelaten, dat heeft ook geen zin.
Bij bedrijven kan het allemaal nie snel genoeg gaan tegenwoordig
Snel en zo goedkoop mogelijk maar dan wel heel duur verkopen om max winst te maken
Waar gaat dit eindigen???
Goedkope krachten zoals in die oostblok landen zal daar ook eens stoppen hoor. Op termijn gaan ze daar ook hogere eisen stellen wat geldelijke verdiensten betreft en op zelfde trent komen zoals in Belgie
Toxeh
Plus Member
Plus Member

Lion,

Da's de vrije markt economie in werking éh. Net daarom dat we mee op de kar moeten. Als er vraag is naar supertrucks die in onze havens willen: toestaan. Stel dat we nog meer marktaandeel in ons transport verliezen... En geloof me: als onze haven(s) aan inkomen verliezen zal dat een grote impact hebben op ons sociaal stelsel.

En voor alle duidelijkheid: als een bedrijf in België (veel) winst maakt is dat goed: want die betalen dan (veel) belastingen. De aandeelhouders varen er ook bij ja, maar die betalen daar ook inkomstenbelastingen en roerende voorheffing op. Dus: bedrijven die winst maken, zijn GOED voor de economie en de staatskas, en dus goed voor onze maatschappij.

Supertrucks (niet) toelaten zal geen gigantisch effect hebben, maar ik zie het liever positief uitdraaien dan negatief. België verliest steeds meer aan concurrentiekracht, dat dit verbod er -wat mij betreft- niet meer bij hoeft.
Lion
Pro Member
Pro Member

Toxeh schreef:Lion,

Da's de vrije markt economie in werking éh. Net daarom dat we mee op de kar moeten. Als er vraag is naar supertrucks die in onze havens willen: toestaan. Stel dat we nog meer marktaandeel in ons transport verliezen... En geloof me: als onze haven(s) aan inkomen verliezen zal dat een grote impact hebben op ons sociaal stelsel.

En voor alle duidelijkheid: als een bedrijf in België (veel) winst maakt is dat goed: want die betalen dan (veel) belastingen. De aandeelhouders varen er ook bij ja, maar die betalen daar ook inkomstenbelastingen en roerende voorheffing op. Dus: bedrijven die winst maken, zijn GOED voor de economie en de staatskas, en dus goed voor onze maatschappij.

Supertrucks (niet) toelaten zal geen gigantisch effect hebben, maar ik zie het liever positief uitdraaien dan negatief. België verliest steeds meer aan concurrentiekracht, dat dit verbod er -wat mij betreft- niet meer bij hoeft.
Da s een goeie da : grote bedrijven die veel winst maken en veel belastingen betalen
Zo ken ik er weinig hoor
De meerderheid weet wel een achterpoortje om zodanig veel kosten te maken die ze kunnen inbrengen en zodoende bijna niks te betalen in vergelijking wat de gewone burger op zijn loon moet afdokken aan vadertje staat of ze krijgen speciale gunsten van de regering
We hebben die supertrucks nie echt nodig hoor alleen zou men eens een deftig vervoerplan moeten opstellen en max gebruik maken van huidig vervoercapaciteit bvb zorgen dat het aantal lege trucks op de weg minimaal is, meer vervoer via spoor of het water
Vroeger kon dit wel maarja nu willen de bedrijven dat het reeds terplaatse is als men het nog bezig is met inladen
Alles moet snel gaan
Men moet in europa eens perk en paal stellen aan ieder verzoek van de bedrijven en hun niet altijd cadootjes te geven uit schrik dat ze europa gaan verlaten om ergens anders te produceren
Reeds heel wat bedrijven zijn al gedeeltelijk terug gekeerd hoor want die zogezegde goedkope loonlanden beginnen ook als volk hun eisen te stellen
Sunreezer
Plus Member
Plus Member

Lion schreef: Reeds heel wat bedrijven zijn al gedeeltelijk terug gekeerd hoor want die zogezegde goedkope loonlanden beginnen ook als volk hun eisen te stellen
Inderdaad, om te beginnen bij de Oost Europese landen die dankzij toedredingen tot de EU en Eurozone ook steeds hogere loonkosten beginnen te hanteren.
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Lion schreef:[
Bij bedrijven kan het allemaal nie snel genoeg gaan tegenwoordig
Snel en zo goedkoop mogelijk maar dan wel heel duur verkopen om max winst te maken
Je moet dringend eens in een winkel staan waar een klant dingen moet bestellen. De eerste vraag die je dan gegarandeert krijgt is hoe lang de klant moet wachten op zijn bestelling. Wie is het dan die wil dat alles snel klaar staat ? De klant moet snel bedient worden, en de werkgever wil dit wel doen ... maar met zo min mogelijk kosten.

Kijk ook even op dit forum naar de klachten over hersteldiensten van laptops. Als mensen langer dan een week moeten wachten is het een kleine ramp, kan je dan voorstellen dat de verkoper zegt dat je laptop toch 2 weken met de boot mee moet ?
Lion
Pro Member
Pro Member

Kartouch schreef: Kijk ook even op dit forum naar de klachten over hersteldiensten van laptops. Als mensen langer dan een week moeten wachten is het een kleine ramp, kan je dan voorstellen dat de verkoper zegt dat je laptop toch 2 weken met de boot mee moet ?
Waarom moet die laptop terug met den boot om te herstellen?
Betekent dit dat in ons land geen hersteldiensten meer zijn?
Indien ja, wel daar ligt de fout
Service moet een bedrijf geven bij wet maar ze omzeilen dit door hun service diensten in buitenland (= lage loonlanden) te plaatsen
De huidige manager denken niet meer in termen van werkgelegenheid in eigen land maar enkel hoe kan ik mijn bedrijf zoveel mogelijk winst laten maken op korte termijn en wat er na die termijn gebeurt is mij een zorg
Da s de huidige ingesteldheid van de topmanager
Amerikaans gedoe noem ik da
Sunreezer
Plus Member
Plus Member

Bij mijn weten worden de laptops toch steeds herstelt in eigen land, hoogstens in Nederland of Duitsland. En als het bedrijf zelf geen hersteldienst heeft in het land dan wordt dit toch gewoon uitbesteed aan een andere firma zoals Apem.

Ik kan me niet voorstellen dat het goedkoper is om een laptop te verschepen naar een ander land ipv hem snel in eigen land te laten repareren (als het onder garantie valt natuurlijk).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”