Pagina 2 van 2

Geplaatst: 10 feb 2007, 11:33
door Goendi
EDPnet betaalt de VP bij Scarlet ;) VP is namelijk een ATM instelling. Scarlet neemt bandbreedte af, maar voorziet sommige DSLAM's denk ik ook van een eigen kabel. In geval 1 is de beschikbare bandbreedte niet noodzakelijk de totale mogelijkheid van die kabel, en vooral in zo'n situatie is het niet zo evident om dit aan te passen. Stel, Scarlet heeft op bepaalde DSLAM 5 klanten, EDPnet 500. Scarlet komt ruimschoots toe, EDPnet niet. Scarlet is duurder af als ze upgraden, en vraagt dus een compensatie hiervoor. EDPnet ziet dat niet zitten of vind het te duur. Sjah...

In het tweede geval ligt het makkelijker. Het brengt Scarlet namelijk enkel meer op als EDPnet meer bandbreedte afneemt op een kabel die van hun is. En tot slot is het mogelijk dat er bepaalde lokaties zijn die geen bandbreedte meer over hebben om toe te wijzen. Dan zou er een nieuwe kabel moeten gelegd worden, wat natuurlijk de kostprijs helemaal de hoogte injaagt.

Geplaatst: 10 feb 2007, 11:45
door Fietsventje
Goendi schreef:EDPnet betaalt de VP bij Scarlet ;) VP is namelijk een ATM instelling. Scarlet neemt bandbreedte af, ...
Idd, dat dacht ik ook gelezen te hebben, dat die VP's ingesteld worden op ATM-niveau. Maar als Scarlet van Belgacom bandbreedte afneemt, is dat dan in feite ook geen VP? EDPnet zit dan met een VP over een VP of iets dergelijks ...

Bon, alleszins ... Vreemd toch dat de providers die het meeste tussenpersonen hebben om hun bandbreedte en aansluitingen te betalen, het goedkoopst zijn ...

EDIT: Offtopic: Sinds wanneer biedt Telenet ook ADSL aan? - Telenet Solutions AdsLAN

Geplaatst: 10 feb 2007, 11:58
door Goendi
Ja hum kijk, er is de fysieke laag ook nog. Scarlet heeft dan wel een ATM netwerk, als ze geen kabel hebben naar DSLAM x, dan kunnen ze dat niet op hun ATM netwerk configureren (tot op zekere hoogte, ATM is ook een communicatiemogelijkheid. Ze zouden dus perfect diegene waar ze geen fysieke laag hebben via een of andere virtuele verbinding (ip of zo) kunnen verbinden met ATM netwerk, en zo alsnog remote de DSLAM kaarten beheren).

Overigens is het niet vreemd dat zij per definitie goedkoper zijn. Bedrijven met een netwerk hebben een hoop materiƫle onkosten die zij niet hebben. Ik denk dan aan racks, bekabeling, electriciteit, ... Sommige zaken worden afgeschreven, andere niet. In theorie weegt een bepaalde kost echter vaak door in de prijszetting. Enkele routers, switches en andere apparatuur zetten en een uplink wholesale betalen is veel goedkoper en winstgevender. Kijk maar naar Euphony... Je hoort er zelden iets van maar ze zijn naast steenrijk ook enorm winstgevend! En zij hebben zelfs geeneens eigen infrastructuur als het op IT gebied aankomt...

Geplaatst: 10 feb 2007, 14:24
door Ofloo
Al heel lang en zelfs unlimited.

http://www.telenet.be/nl/op_kantoor/gro ... index.page

maar ze zijn wel net iets duurder als dommel & edpnet.

Geplaatst: 10 feb 2007, 14:52
door Goendi
Nuance: grote bedrijven. Ik denk dat alle ISP's ongelimiteerde abbo's hebben voor bedrijven hoor ;)

Geplaatst: 10 feb 2007, 20:01
door Ofloo
Edpnet alleen als je sdsl neemt, wat neerkomt op een 300 euro per maand.

zijn der eigenlijk geen providers die SDSL bieden maar zonder al die upload en download garanties?

Geplaatst: 14 feb 2007, 18:16
door The_insider_16
Vandaag aangesloten zonder problemen (na een klein weekje). Vandaag ook mijn abonnement bij Belgacom opgezegd. Dit gaf geen enkel probleem (waren heel vriendelijk, maar probeerden nog iets aan te smeren :-), de overige maanden worden nog terubetaald ). Juist mijn snelheid gecontroleerd 657 kb/sec. Wat mij absoluut niet teleurstelt!
Conclusie: voorlopig tevreden klant!

Geplaatst: 14 feb 2007, 19:34
door KK
657 KB/s is zeer goed. Woon je vlak naast een centrale ofzo? :lol:

Geplaatst: 16 feb 2007, 07:39
door barbapapa5800
ik begrijp het toch allemaal niet zo goed hoor.
nu blijf ik nog altijd met de vraag zitten:

als edpnet wil, kan deze dan iets doen aan de trage verbindingen die sommige gebruikers ervaren?
zonder dat deze hun gedrag aanpassen?

Geplaatst: 16 feb 2007, 12:13
door EDPnet
barbapapa5800 schreef:ik begrijp het toch allemaal niet zo goed hoor.
nu blijf ik nog altijd met de vraag zitten:

als edpnet wil, kan deze dan iets doen aan de trage verbindingen die sommige gebruikers ervaren?
zonder dat deze hun gedrag aanpassen?
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 624#134624

Geplaatst: 16 feb 2007, 13:09
door MacE501
KK schreef:657 KB/s is zeer goed. Woon je vlak naast een centrale ofzo? :lol:

Ik zit op 729 meter van de centrale en haal ook makkelijk tot 640 KB/s hoor...

Geplaatst: 16 feb 2007, 17:36
door verbert_p
MacE501 schreef: Ik zit op 729 meter van de centrale en haal ook makkelijk tot 640 KB/s hoor...
729 meter valt onder 'vlak naast' ;)
maar zelfs op 2153 meter haal ik die snelheden hoor :)

Geplaatst: 16 feb 2007, 19:00
door Fietsventje
Met 2,4 km op de juiste moment, hier hetzelfde ... Maar op andere momenten ...

Geplaatst: 18 feb 2007, 09:54
door SpoBo
Ik haal meestal 666KB/sec :p coincidence ? I don't think so *queue evil laugh here*. Enkel vandaag amaai :s

Geplaatst: 18 feb 2007, 19:57
door The_insider_16
Ik heb een klein vraagje over de facturatie. Via myEDPnet kan je je facturen bekijken. Worden deze facturen ook per post verstuurd?
Ik dacht dat ik bij de registratie kon opteren per post. Ook heb ik de logingegevens per e-mail moeten vernemen. Had toch wel gedacht dat ze dat per post zouden doen (al een geluk dat k mijn ex-abo nog niet had opgezed). Of is er iets misgelopen bij het versturen?

Geplaatst: 19 feb 2007, 01:17
door Ken
The_insider_16 schreef:Ik heb een klein vraagje over de facturatie. Via myEDPnet kan je je facturen bekijken. Worden deze facturen ook per post verstuurd?
Ik dacht dat ik bij de registratie kon opteren per post. Ook heb ik de logingegevens per e-mail moeten vernemen. Had toch wel gedacht dat ze dat per post zouden doen (al een geluk dat k mijn ex-abo nog niet had opgezed). Of is er iets misgelopen bij het versturen?
Eerste factuur loopt via de post en daarna via MyEDPnet en ook per e-mail (als alle velden met je adres goed ingevult zijn).