Re: Bhaalu : de toekomst van televisiekijken
Geplaatst: 11 jun 2013, 23:49
Jij zou goed genoeg moeten weten dat "in de cloud" gewoon een mode-term is voor "in een datacenter" eh 

Ik vind hem anders dik geslaagd. Komt er ook van als ze bij Bhaalu constant mist spuien. Ik denk dat ik voorlopig maar even afhaak. Als er toch geen rechte antwoorden komen.r2504 schreef:Oh jee.. na cloud storage, nu een cloud smartcard rack
Hallo Gautier,Gautier schreef:Ik vind hem anders dik geslaagd. Komt er ook van als ze bij Bhaalu constant mist spuien. Ik denk dat ik voorlopig maar even afhaak. Als er toch geen rechte antwoorden komen.r2504 schreef:Oh jee.. na cloud storage, nu een cloud smartcard rack
Dit begrijp ik niet: Dus iedere klant z'n TV Vlaanderen kaart zit ergens in een kaartlezer in jullie datacenter ? Lijkt me toch heel vreemd vermits technisch gezien je maar een handvol kaarten nodig hebt om alle betalende TV Vlaanderen kanalen te decrypteren.bhaalu schreef:Indien je je huidige installatie wil behouden, zal je inderdaad een tweede smartcard moeten aanvragen (maar wij doen dit graag voor jou, zo heb je daar alvast geen last mee). Waarom een tweede kaart? Heel simpel: wij pluggen deze in onze card-rack in de cloud en doen op die manier de authenticatie van je kaart.
Wat is het nut van een 2de kaart op te sturen als ik al een hoofdkaart heb (weliswaar in m'n eigen decoder).bhaalu schreef:Een tweede kaart is inderdaad beperkt qua zenders, maar aangezien je ook al een hoofdkaart hebt, heb je recht op alle content.
Opnieuw onbegrip: Technisch gezien kan je met een extra TV Vlaanderen kaartje niet alle zenders bekijken wat dus wil zeggen dat de streams van een andere bron komen ?bhaalu schreef:Dus ja, je kan via bhaalu dan alle zenders bekijken/opnemen.
Het gaat erom dat het gewoon "lucht" is... er staat daar heus geen rack met alle kaartjes erin (tenzij een gewone schuif waarin men ze allemaal op een hoopje smijt).meon schreef:Jij zou goed genoeg moeten weten dat "in de cloud" gewoon een mode-term is voor "in een datacenter" eh
Wel straf dat daar niets over gecommuniceerd is VOOR ik een Bhaalu box gekocht heb.bhaalu schreef:Klopt, de activatiekosten (€29,95) + aankoop van de smartcard (€60,50) worden rechtstreeks met TV-Vlaanderen verrekend. We hebben per gezin (dus niet per bhaalu-box) wel degelijk een smartcard nodig om de authenticatie te kunnen doen. We pluggen die smarcard in een rack en op regelmatige tijdstippen controleren we softwarematig of de smartcard nog geldig is en je dus nog steeds recht hebt op de content (authenticatie dus).
Wat betreft de kosten voor de aankoop van de smartcard, deze hebben we inderdaad verkeerdelijk nog niet gecommuniceerd. Er komt binnenkort een nieuwe website (deze of volgende week) en daarin zal dat wel duidelijk aangegeven zijn. Naar onze nieuwe klanten communiceren we dit nu ook al via e-mail, om misverstanden te vermijden.
Wacht maar tot men je ook gaat vertellen dat je een extra disk aan je box moet hangen, een extra maandelijks kost moet betalen voor de cloud, ...svenska schreef:Van activatie / smartcard kosten is nooit gesproken...
Het is niet alléén complex maar gewoon absurd... je gaat me niet vertellen dat als Bhaalu 5 of 10.000 klanten zou hebben (wishfull thinking) dat al die kaartjes netjes in een rack zitten. Het zal eerder een jobstudent zijn die ze één voor één in een reader mag stoppen en een controle moet doen... lijkt me eerder puur amateurisme.Kenw00t schreef:Met dat smartcardgedoe wordt het veel te complex.
Ik volg hier op het forum de reacties nog wat, en als me duidelijk wordt wat er nu echt van infrastructuur achter hangt, alsook hun plannen voor de toekomst, maak ik een beslissing binnen de 30 dagen na aankoop, want dan kan de box nog terug van waar hij kwam.Wacht maar tot men je ook gaat vertellen dat je een extra disk aan je box moet hangen, een extra maandelijks kost moet betalen voor de cloud, ...
Volgens mij puur een juridische constructie. Het is trouwens heel bizar dat geen enkel ander platform (TV Overal, Stevie, WeePeeTV, Yelo, ...) een volledig zenderpakket kan bieden en Bhaalu dit wel kan met dan nog een zeer liberaal kijk model.svenska schreef:Trouwens, kan er iemand eens vertellen wat in godsnaam de community is? Er wordt zo vaag over gedaan...![]()
Tja... voor die 390 euro kan je reeds 4 jaar een decoder huren bij Telenet (met het enige verschil dat je je opnames wat beter moet plannen). Het TVV abonnement is dan wel goedkoper dan kabel, je moet het dan ook wel doen zonder HD zenders en zelfs voor SD aan een lagere kwaliteit.svenska schreef:Als ik de rekening maak: 300 euro voor de box, 90 euro activatie/kaart, 11.90 per maand TVV: dat is voor het eerste jaar tv kijken meteen een dikke 530 euro. En dan reken ik de toekomstige kosten er nog niet bij: iPad licentie, HD kanalen, betalen voor de community...
Eerder las ik nochtans dat er ongeveer 1 Mbps upstream gebeurde bij het gebruik van de box... toch wel bizar als je zelf geen storage hebt.svenska schreef:Als ik het goed begrijp ben ik ook een stuk van die community, maar ik draag zelf toch niets bij op het moment?
Je maakt een miniscule denkfout want Bhaalu is geen tv-platform dat deals sluit met Vlaamse tv-omroepen , Bhaalu is gewoon een cloud-videorecorder die compatibel is met het tv-platform van TV Vlaanderen en binnenkort met talloze tv-platformen in Nederland, Duitsland en Singapore.r2504 schreef:Het is trouwens heel bizar dat geen enkel ander platform (TV Overal, Stevie, WeePeeTV, Yelo, ...) een volledig zenderpakket kan bieden en Bhaalu dit wel kan met dan nog een zeer liberaal kijk model.
svenska schreef:Als ik de rekening maak: 300 euro voor de box, 90 euro activatie/kaart, 11.90 per maand TVV: dat is voor het eerste jaar tv kijken meteen een dikke 530 euro. En dan reken ik de toekomstige kosten er nog niet bij: iPad licentie, HD kanalen, betalen voor de community...
Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.r2504 schreef:Tja... voor die 390 euro kan je reeds 4 jaar een decoder huren bij Telenet (met het enige verschil dat je je opnames wat beter moet plannen).
En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden. Men zou gerust een of andere jurisdische constructie kunnen opzetten en zeggen dat Yelo in de cloud zit en met de moedermaatschappij samenwerken en meteen alle zenders aanbieden.raf1 schreef:Je maakt een miniscule denkfout want Bhaalu is geen tv-platform dat deals sluit met Vlaamse tv-omroepen , Bhaalu is gewoon een cloud-videorecorder die compatibel is met het tv-platform van TV Vlaanderen
390 euro gedeeld door 8 euro (huur decoder)... zijn volgens mij nog steeds 48 maanden. Bij TV Vlaanderen moet je trouwens iedere maand ook je abonnement betalen... al is 11 versus 15 euro inderdaad niet geheel gelijk, maar daar staan dan ook HD zenders tegenover (waar je bij Bhaalu ook nogmaals extra zal moeten voor betalen).raf1 schreef:Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.
Alles is inderdaad toegestaan zolang er geen wet is die het verbiedt. Welkom in onze parlementaire democratie!r2504 schreef:En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden.
Zo werkt het niet.r2504 schreef:Zo werkt het niet en zo eenvoudig is het niet...
raf1 schreef:Sinds wanneer zijn kabelabonnementen en activeringskosten voor Telenet digitale tv gratis en ben je ondertussen ook nog vergeten dat er 12 maanden in een jaar zijn? Volgens mijn exacte berekening heb je die 390 euro bij Telenet verdaan na maximum 15 maanden. En daarna blijft de teller met 23,40 euro/maand oplopen.
Ondertussen is de prijs al gestegen naar 8,20 euro/maand en betaal je als nieuwe klant nog steeds 50 euro activeringskost. Vorig jaar werd het kabelabonnement ook al eens in prijs verhoogd en voor 2014 werd er al een prijsverhoging aangekondigd voor YeloTV.r2504 schreef:390 euro gedeeld door 8 euro (huur decoder)... zijn volgens mij nog steeds 48 maanden.
Bhaalu gaat er prat op dat ze meer geld hebben uitgegeven aan juristen dan aan softwareontwikkelaars. Telenet heeft moeite met Yelo omdat ze onderhandelen met de individuele zenders en omdat het doorspoelen van reclame vooral de VMMa een doorn in het oog is.r2504 schreef:En jij maakt de cruciale fout door te denken dat met het woordje "cloud" plotseling alles is toegestaan... als we die logica doortrekken waarom heeft TN dan zoveel problemen om op Yelo alle zenders aan te bieden. Men zou gerust een of andere jurisdische constructie kunnen opzetten en zeggen dat Yelo in de cloud zit en met de moedermaatschappij samenwerken en meteen alle zenders aanbieden.
Dus als ik morgen alles opneem van TN/Belgacom en dit stream naar iemand (die mij kan bewijzen dat hij een TN/Belgacom abonnement heeft) dan is volgens jou alles in orde ? Uiteindelijk hoef je zelfs geen overeenkomst te hebben met de providers... die heeft iedere persoon toch individueel.raf1 schreef:Ik én m'n huiselijke kring hebben recht op een privékopie van audiovisuele werken die ik reeds aangekocht heb via het TV Vlaanderen-abonnement, zo eenvoudig is dat. Private cloud-storage die dezelfde content naar mijn persoonlijke huiskamer streamt is dus perfect in overeenstemming met de wet.
Bij Bhaalu (is het nu met één of twee a's ?) is de prijs ondertussen al gestegen van 300 naar 390 euro... da's iets anders dan van 8 naar 8.20 (die extra kost kan ik met de Bhaalu stijging voor de komende 37 jaar betalen !). Of Yelo uiteindelijk een betalende dienst zal worden is trouwens alles behalve zeker (Telenet heeft andere inkomsten in tegenstelling tot Bhaalu).raf1 schreef:Ondertussen is de prijs al gestegen naar 8,20 euro/maand en betaal je als nieuwe klant nog steeds 50 euro activeringskost. Vorig jaar werd het kabelabonnement ook al eens in prijs verhoogd en voor 2014 werd er al een prijsverhoging aangekondigd voor YeloTV.
Maar als het zo eenvoudig is als raf1 schrijft dan hoeft TN helemaal niet te onderhandelen... als klant heb jij namelijk recht op een privé kopie.Didymus schreef:Telenet heeft moeite met Yelo omdat ze onderhandelen met de individuele zenders en omdat het doorspoelen van reclame vooral de VMMa een doorn in het oog is.
Bhaalu heeft geen toegang tot de zender... het is jou smartcard die in hun cloud-rack zitDidymus schreef:Worst case scenario: de zenders zetten TV Vlaanderen onder druk om Bhaalu de toegang tot de zenders te ontzeggen.
Wat maakt dat het volgens mij allemaal niet zo simpel is en er meer achter zit dan het recht op een thuiscopie;Didymus schreef:Blijkbaar kan het recht op thuiskopie bij TV Vlaanderen wél worden gerespecteerd.
Op zich kan TVV dat niet weten als Bhaalu die info niet geeft... (tenzij het een deel van hun inkomsten zijn).Didymus schreef:TV Vlaanderen zou in theorie de smartcards waarvan ze weten dat ze voor Bhaalu gebruikt worden ongeldig kunnen maken.
Dit is het stuk waarbij ik het ook behoorlijk op m'n heupen kreeg. Ik sluit niet uit dat er zo'n apparatuur bestaat, maar bij mijn weten niet. En de suggestie alleen al dat ze tien- of honderduizend kaarten (da's nog altijd maar een fractie van het aantal TNT/BGC-abonnees) in zo'n apparatuur zouden steken, tja, da's waanzin. Mochten ze nu nog zeggen dat ze een kaartlezer hebben waaraan een kaartfeeder verbonden is, ja, dan kan het eventueel nog. Maar een 'rack'? Komaan man.r2504 schreef:Het gaat erom dat het gewoon "lucht" is... er staat daar heus geen rack met alle kaartjes erin (tenzij een gewone schuif waarin men ze allemaal op een hoopje smijt).
Bedroevend dat een officiele vertegenwoordiger hier dan ook gewoon dergelijke dingen komt vertellen... als dat de manier is om je product aan de man te brengen dan heb ik ernstige bedenkingen bij het verdere project.
Het geldt toch ook voor de 'gewone' satellietabonnees? Die kunnen toch ook gewoon opnames maken op hun ontvanger?r2504 schreef:Wat maakt dat het volgens mij allemaal niet zo simpel is en er meer achter zit dan het recht op een thuiscopie;
Het gaat er precies niet goed in... als het zo eenvoudig is waarom start TN dan geen "community" die de zenders afneemt van TN ?Didymus schreef:Het geldt toch ook voor de 'gewone' satellietabonnees? Die kunnen toch ook gewoon opnames maken op hun ontvanger?
Al eens gebeld naar de klantendienst van Belgacom, Telenet, Electrabel of eender welk groot bedrijf?Gautier schreef:Klanten belieg je niet, in geen enkel geval. Doe je dat bij Belgacom of Electrabel, dan sta je morgen aan de deur.
Ik denk dat de juridische groep achter TN en BGC heel wat groter is dan bij Bhaalu... moesten er gaatjes zijn dan had men die al lang gevonden (en de middelen om dit technisch te realiseren kan ook geen probleem zijn). Trouwens de Yelo streams (eigen opnames) komen vandaag al uit de "cloud" (en dus NIET van je eigen decoder) zoals bij Bhaalu het geval is.bollewolle schreef:Persoonlijk denk ik dat Telenet of Belgacom de "fout" maken
Niet volgens mij, maar volgens de wetgever. Als je ongevraagd kopies van audiovisuele werken naar iemand streamt ben je wellicht in overtreding, maar als die persoon zelf "op een knop drukt" om een kopie vanaf jouw server via een private verbinding weer te geven in z'n huiselijke kring is er niets aan de hand. Met iTunes Match en Google Play Music doe je krak hetzelfde, je haalt audiovisuele kopieën uit de cloud nadat Google/Apple gecheckt hebben of je de audiovisuele werken reeds (op geoorloofde wijze) in bezit hebt.r2504 schreef:Dus als ik morgen alles opneem van TN/Belgacom en dit stream naar iemand (die mij kan bewijzen dat hij een TN/Belgacom abonnement heeft) dan is volgens jou alles in orde ? Uiteindelijk hoef je zelfs geen overeenkomst te hebben met de providers... die heeft iedere persoon toch individueel.
Voor TN ligt het moeilijker omdat ze een hele stapel bestaande contracten met omroepen en contentleveranciers moeten naleven. Sommige keuzes uit het verleden moeten nageleefd worden en dat verhindert wellicht enkele recente evoluties.r2504 schreef:Maar als het zo eenvoudig is als raf1 schrijft dan hoeft TN helemaal niet te onderhandelen... als klant heb jij namelijk recht op een privé kopie.
Als de contracten in het verleden al restrictief waren dan geloof ik nooit dat nieuwe contracten plots wel gaan toelaten om zonder extra centen content te bekijken op andere devices.raf1 schreef:Voor TN ligt het moeilijker omdat ze een hele stapel bestaande contracten met omroepen en contentleveranciers moeten naleven. Sommige keuzes uit het verleden moeten nageleefd worden en dat verhindert wellicht enkele recente evoluties.
Yelo moet uiteindelijk concurrentieel blijven met gelijkaardige platformen zoals TV Overal en Stievee (WeePeeTv en Bhaalu hebben voorlopig not te weinig potentieel om een bedreiging te vormen).raf1 schreef:Trouwens waarom zou Telenet zich moeten haasten met extra features voor hun YeloTV-snoepje? De HD Digicorder staat nog steeds op een troon in de (meeste) Vlaamse huiskamers.
jorgo schreef:Hoe zit het eigenlijk met de review van de vergelijking tussen Bhaalu - WeePee TV - BGC en Telenet van op de beruchte BBQ?