Nog wat extra info .... Voor een interventie van een technieker i.v.m. de CI+ kaart vraagt Telenet +- 25 Euro ( in andere gevallenen +- 75 Euro ) . Voorwaarde is dat je reeds zo'n kaart in je bezit hebt. Blijkt dus je TV niet compatibel is , dan heb je 69 + 25 Euro in het water gegooid.
Samenvatting van mijn telefonisch gesprek :
V: kan er een technieker voor 25 Euro langskomen met een CI+ kaart en eventjes de combinatie TV-CI+ kaart testen ?
A: Neen , want de kaart moet eerst voor je eigen adres geactiveerd worden,
V: Jamaar , in de shops raadt men mij aan om de kaart van de buren te lenen om de compatibilteit te testen.
A: Ja , maar dan gaat GIJ terug de melding krijgen dat je kaart niet geactiveerd is (*)
V: bestaat er dan niet de mogelijkheid dat een technieker langskomt met een soort "universeel geactiveerde" kaart ?
A: Neen , zo'n kaart bestaat niet ....
(*) ... hoe kan die kaart weten dat ik NIET de gebuur ben ? Leest die kaart gegevens van het TV toestel ? Raar , want een kaart die in de winkel geactiveerd geweest is , kent mijn TV ook nog niet .... en aan de aftakking van de kabel luchtleiding zitten ook geen "switches" tussen mij en mijn gebuur zijn kabelaftakking ( of toch ? ) ... of vraagt de CI+ kaart bij eerstmalig gebruik dat men een adres ( of een code ) ingeeft ? In dat geval zie ik in hoe het zou moeten "marcheren" .
En blijkbaar wil men ook geen technieker sturen met "een te activeren" kaart , ook al zou hieruit blijken dat mijn TV compatibel is -- m.a.w. éérst kaart kopen !
Mijn besluit : zolang ik geen buur heb met een CI+ kaart , of Telenet kan geen technieker met een CI+ kaart sturen , blijf ik zonder CI + kaart werken.

Ik heb geen goesting om veel energie en geld te steken in de paar geencrypteerde zenders die mij wel interesseren ( Duitsland , Frankrijk , Engeland ) maar dan weliswaar eigelijk zelden bekijk.