Pagina 1 van 2

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 00:52
door Tomsworld
Vroeger heel lang geleden werden de usage stats maar geupdate bij het sluiten van de sessie, dat gebeurd via Radius Accounting, de smallband snelheid is een parameter dat meekomt van de radius server, net zoals dat nu nog gebeurd voor de down & upload snelheid.

Echter na een tijd heeft Belgacom de implementatie geupdate dat de radius accounting ook tussendoor verwerkt werd, en ook dat smallband tussen door kon geupdate worden. Vandaag de dag is de enige reden nog de bussiness producten beschermen volgens mijzelf.

// Nostalgie mode on :-)

De tijd, dat je net een paar 100 MB voor je limiet kon disconnecten, dan kreeg je 36 uur 'onbeperkt' downloaden, reconnect, smallband, daarna volume pack kopen en braaf zijn voor een paar uurtjes, en absoluut enkele uren voor het einde van de maand nog eens disconnecten, dat waren toch nog tijden.

Toen waren we ook nog blij met een 1120/128 profiel.

// Nostalgie mode off

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 03:27
door gm123
krisken schreef:Als je, zoals bij telenet, je ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
In mijn ogen is dat juist wél hoe een dynamisch ip zou moeten werken. Zo lang de modem blijft op staan zou je hetzelfde IP moeten behouden. Ik vind die disconnects redelijk achterhaald tegenwoordig, zeker voor internet maxi abonnees die al zoveel betalen.

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 08:39
door MClaeys
krisken schreef:Hoe wil jij dan een IP change uitvoeren zonder een PPPoE reconnect?
Als je, zoals bij telenet, je ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
Zelfs als het IP wijzigt heeft er niemand last van.
Een disconnect per maand zou beter zijn in mijn ogen, telkens als u nieuwe facturatieperiode start. En natuurlijk tussendoor als de modem eens uitvalt. Veel minder mensen zouden er last van hebben en het blijft dynamisch :)

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 08:40
door gbmed
Laten we een petitie starten ?

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 08:42
door MClaeys
Be my guest. Als men het ooit aanpast => tof. Doet men het niet => ik heb er al met leren leven, ik forceer ze gewoon.
Just saying, niet elke keuze van marketing is daarom de beste/tofste.

Re: VDSL2 60-70 mb/s profielen

Geplaatst: 14 mei 2013, 10:25
door krisken
Als ik mij niet vergis (en indien ik mij wel vergis zullen de techneuten mij hier wel meteen op tegenspreken ;)) werkt het bij telenet als DHCP request. Als mijn apparaten thuis blijven aan staan krijg ik ook telkens hetzelfde IP. Bij Belgacom werkt men via PPPoE en moet de verbinding dus opnieuw "gemaakt" worden voor een ipchange. Dat je een dynamisch IP hebt is gewoon een deel van het abonnement waar je voor betaalde en waar je voor ingetekend hebt. Wil je deze disconnect niet dan kan je nog altijd overstappen naar telenet of naar een VDSL provider die deze disconnects niet heeft. Simpel toch?

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 14 mei 2013, 13:51
door philippe_d
Waarom zo defensief reageren?
We mogen toch eens samen discuteren over de zin en onzin (of lees: het ongemak) en/of de reden van de forced disconnect?

Ik heb hier al verschillende standpunten gelezen:
  • gbmed: beweert dat dit een pure marketing beslissing is, doorgedrukt naar de technische diensten (mass market = dynamisch IP).
    krisken: haalt er een technische reden bij (DHCP renew vereist een PPPoE reconnect).
    tomsworld: het is een overblijfsel van de oude ADSL implementatie (usage stats)
Alleen het officiële Belgacom standpunt ontbreekt nog :(.

In ieder geval zijn we het met zijn alleen eens dat dit een overblijfsel is van de beginjaren van ADSL. Volgens mij waren er toen vooral technische redenen, zoals:
  • in het begin van ADSL, waren er nog geen routers, maar had je gewoon een ADSL modem op je PC. Net zoals de oude "inbelverbindingen", maakte je PC, iedere keer dat je naar het internet wilde, een nieuwe PPPoE sessie, en daarbij kreeg je een nieuw dynamisch IP.
  • ADSL modems waren niet voortdurend on-line (net zoals de inbelverbindingen). Met een beperkte IPv4 pool kan je veel klanten bedienen, gezien de IP adressen voortdurend gerecycled werden. Misschien was zo'n PPPoE noodzakelijk om adressen vrij te maken en terug in de pool te krijgen om her uit te geven?
  • zoals tomsworld ook al vermelde: alle user volume data werden bijgehouden op PPPoE sessie level. Had je de limiet bereikt, dan werd je op smalband gezet, maar dat gebeurde pas bij de volgende disconnect (max 36u). De forced disconnect was dus noodzakelijk.
  • Een veel gehoorde reden, namelijk om te vermijden dat klanten servers draaien op een residentiëel product, was toen waarschijnlijk nog niet van toepassing: veel servers kon je niet draaien, op een verbinding van maximaal 4mbit download, 512k upload ??
We zijn nu meer dan 10 jaar later, en de bovengenoemde redenen van de forced disconnect zijn waarschijnlijk niet meer van toepassing?
  • ADSL modem/routers zijn nu meestal 24/24 on-line. Disconnects zijn dus niet echt meer nodig om IPv4 adressen te recycleren. Trouwens als Belgacom zou inzitten met IPv4 adressen, zouden ze het aantal gelijktijdige PPPoE sessies op één lijn kunnen beperken?
  • zoals tomsworld vermelde: user volume data worden tegenwoordig tussendoor verwerkt (radius accounting), dus ook geen reconnect vereist.
  • demotiveren om servers te draaien: de meeste users die een server applicatie draaien, hebben de eventuele IP changes al lang opgevangen door dyndns services (die tegenwoordig standard ingebouwd is in bijna alle routers). Dus hiervoor moeten ze het ook niet meer laten.
Vandaar de legitieme vraag van gebruikers: waarom is zo'n disconnect nog altijd nodig? Zelfs zonder zo'n disconnect heb je toch nog altijd een dynamisch IP. Het is en blijft een vervelend verschijnsel, waar meerdere gebruikers last van ondervinden...
De work-arounds:
  • - modem één maal herstarten durende nacht: gezien de 96-u cyclus zullen de volgen de dicsonnects gebeuren op hetzelfde uur (om de 4 dagen).
    - dagelijkse PPPoE sessie op een gekozen tijdstip.
    - of zoals krisken voorstelt: ovestappen naar telenet of naar een VDSL provider die deze disconnects niet heeft.
krisken schreef:Als ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
De definitie van een dynamisch IP is niet dat het regelmatig moet veranderen, maar dat het dynamicg gealloceerd wordt (door een DHCP service). Een dynamisch adres kan maanden hetzelfde blijven ...
gbmed schreef:Bevraag je anders eens bij iemand van Marketing ?
Goed idee. Wedden dat ze het bij Marketing horen donderen als je het over een "PPPoE reconnect" hebt?
Met alle personnel change is zo'n grote onderneming, zijn er waarschijnlijk niet veel meer die zich de origine van de PPPoE disconnect nog herinneren :-) .

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 14 mei 2013, 14:22
door jackho
ze zullen er wel nog weet van hebben anders zouden ze er ook niet aan gedacht hebben om het te veranderen naar 96u :wink:

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 14 mei 2013, 14:46
door Tomsworld
In het oorspronkelijk model, beginjare breedband, verkocht belgacom de speedtouch home a 10000 frank, de internet adsl modem en de kwal. Toen werd het verkocht als een flatfee dialup en dacht men vrij veel oversubscription te doen. Echter dit is niet meer van toepassing we zijn gemigreerd naar een always on mode gekomen.

Vandaag is dit puur een commerciele aangelegenheid, zie belgacom offer, fixed ip zou henzelf concurentie doen met de bussiness producten.

Wat krisken zegt is correct telenet = classic dhcp, belgacom pppoe daar krijg je een ip uit een pool en neemt hij het 1e vrije ip dacht ik. De ip-fix via ioffice loopt over dezelfde radius paramters, je krijgt hetzelfde ip, bij een dyn sessie krijg je een pool.

Vroeger trouwens :

Dyn ip's = terminated op REDBACK BRAS
Static ip's = terminated op cisco atm routers

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 00:21
door philippe_d
Tomsworld schreef:Vandaag is dit puur een commerciele aangelegenheid, zie belgacom offer, fixed ip zou henzelf concurentie doen met de bussiness producten.
We vragen toch geen fixed ip ... alleen het afschaffen van de disconnect ...
Hiermee krijg je toch ip change iedere keer dat je modem reconnect (voor welke reden ook), of reboot.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 00:24
door krisken
En als je slim bent hang je je modem aan een UPS en heb je zo makkelijk hetzelfde IP adres voor maanden aan een stuk. En als het op zo een goedkope manier simpel kan...waarom zou je dan nog die optie "fixed ip" nemen bij Belgacom gaan veel bedrijven denken.

Belgacom is slimmer dan dat hoor... Als je er echt vanaf wilt zijn, hang een schakelklok tussen je modem en je stopcontact en stel deze in op bvb 5u s nachts oid...

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 00:54
door MClaeys
Elke maand bij de start van een nieuwe abo-periode zou ideaal zijn :) Nuja, bij Scarlet heb ik zelfs de optie niet voor een vast IP en is het niet om de 96 uur maar om de 36 nog :-( De disconnect gebeurt hier rond half 5. Eigenlijk, als je 2 lijnen zou load balancen (dacht dat dit ging met routerboard of pfsence, ben niet meer zeker), zou het dan mogelijk de disconnects zodanig te regelen dat je er op geen enkel moment last van hebt? (aangezien de andere verbinding dan overneemt?).

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 00:57
door krisken
Kan zowel met routerboard als pfsense, dat is absoluut geen probleem.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 07:58
door VOiD
MClaeys schreef:Elke maand bij de start van een nieuwe abo-periode zou ideaal zijn :) Nuja, bij Scarlet heb ik zelfs de optie niet voor een vast IP en is het niet om de 96 uur maar om de 36 nog :-( De disconnect gebeurt hier rond half 5. Eigenlijk, als je 2 lijnen zou load balancen (dacht dat dit ging met routerboard of pfsence, ben niet meer zeker), zou het dan mogelijk de disconnects zodanig te regelen dat je er op geen enkel moment last van hebt? (aangezien de andere verbinding dan overneemt?).
Je hebt daarvoor zelfs geen 2 aparte lijnen nodig. Gewoon 2 verschillende PPPOE sessies op verschillende momenten disconnecten :-)

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 15 mei 2013, 09:14
door MClaeys
Nog beter dan :p

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 16 mei 2013, 15:13
door gbmed
krisken schreef:En als je slim bent hang je je modem aan een UPS en heb je zo makkelijk hetzelfde IP adres voor maanden aan een stuk. En als het op zo een goedkope manier simpel kan...waarom zou je dan nog die optie "fixed ip" nemen bij Belgacom gaan veel bedrijven denken.

Belgacom is slimmer dan dat hoor
Inderdaad. De nagel op de kop. Het is een commerciële beslissing. En bij marketing zullen ze het zeker niet horen donderen in Keulen als je het over een "PPPoE reconnect" hebt, integendeel. Het is ter bescherming van hun duurdere professionele abbonementen met vast IP adres.
philippe_d schreef:We mogen toch eens samen discuteren over de zin en onzin (of lees: het ongemak) en/of de reden van de forced disconnect?
Dat mag zeker. Er is al jaren geen enkele technische reden meer om een forced disconnect te doen. Maar vermits dit een marketing beslissing is, is verder discuteren toch zinloos, of niet ? Hier komen geen marketingboys en indien ze hier toch aanwezig zouden zijn, zouden ze net zoals Krisken en mezelf hetzelfde zeggen.

Re: Bezoek Belgacom Network Operations Center

Geplaatst: 28 aug 2013, 13:44
door Tomsworld
[Mod Edit] afgesplitst uit de topic over het bezoek aan Belgacom NOC
philippe_d schreef: 96 uur disconnect
gbmed schreef:
VOiD schreef:96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.
Was ook al min of meer bekend hier. De disconnects zijn een historisch gegeven en zijn technisch gezien compleet overbodig. Maar, dit is als gebruikelijk door Marketing beslist.
Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".

Conclusie: de disconnects zijn inderdaad een historisch gegeven, en ik denk dat ze bij Belgacom zelf niet meer goed weten welke reden er nu nog bestaat om dit voorhistorisch monster in leven te houden :-( .
Misschien beseffen ze toch niet goed bij Belgacom hoe vervelend heel veel gebruikers die disconnects vinden. En dat sommige klanten om die reden naar de concurrentie gaan!
Het 30 euro fixed ip heeft ook nog nadelen, Belgacom reset de pppoe connectie iedere 96 uur, ik zou het leuker vinden als dat niet het geval zou zijn. En de optie zou bv 10 euro ex btw mogen kosten dan nam ik het ook direct.

Re: Bezoek Belgacom Network Operations Center

Geplaatst: 29 aug 2013, 01:19
door gm123
[Mod Edit] afgesplitst uit de topic over het bezoek aan Belgacom NOC
gbmed schreef:
philippe_d schreef: Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".
Die uitleg is marketing bullshit, zeg nu niet dat je dit niet begrepen hebt ! De enige échte reden is ter bescherming van hun professionele klanten. Al de rest is zever in pakskes. Voor hetzelfde geld hadden ze jullie iets anders wijs gemaakt !

PS: denk je nu écht dat ze de mass market gaan beschermen tegen hacking, DOS, DDOS ?? Uiteraard niet. Wat met de professionele klanten die KMO's tot zéér grote instellingen kunnen zijn zoals banken, verzekeringen, etc. ? Deze hebben wél een vast IP adres. Deze zijn per definitie veel eerder gegeerd door hackers en DOS/DDOS aanvallen.
Ik denk niet dat particulieren een rack met firewalls en packet sniffers hebben staan zoals bv. banken dat hebben. ;)

Het is een flauwe reden voor de disconnects, uiteraard is dat puur ter bescherming van hun professionele abo's, maar in essentie hebben ze wel gelijk dat particulieren veiliger af zijn met een dynamisch adres.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 29 aug 2013, 09:38
door philippe_d
Ik denk dat we teveel de disconnect verwarren met fixed IP.
Zelfs zonder disconnect zou een residentiëel abbo nog altijd een dynamisch IP hebben:
  1. per definitie dynamisch, omdat het dynamisch door DHCP toegekend wordt.
  2. géén garantie dat het IP nooit wijzigt.
  3. bij iedere modem herstart, stroomonderbreking, onderbreking van de sessie, storing op de lijn ... krijg je een nieuw IP.
Akkoord, zonder disconnect blijft je IP voor lange tijd hetzelfde (net zoals dat bij Telenet het geval is), maar dat is toch helemaal anders dan een ècht "vast IP" bij een business abbo, waar je IP nooit verandert.

Ik blijf ervan overtuigd dat een 96-u disconnect volledig zinloos geworden is, en een groot ongemak voor gebruikers.
Het marketing argument (bescherming van hun professionele abbo's) is onzin, gezien er nog altijd een groot verschil is tussen een "echt" vast IP en een "dynamisch IP dat een tijdje meegaat".

Het ongemak zouden ze ook kunnen verhelpen, indien de nieuwe B-box3 interface een optie zou hebben voor de gebruiker om zelf een nachtelijke disconnect in te stellen.

PS. Gebruikers die om een of andere reden af en toe een nieuw IP wensen, kunnen eenvoudig de PPPoE sessie kort onderbreken. Dat geeft automatisch een nieuw IP.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 29 aug 2013, 09:40
door Tomsworld
Inderdaad Philippe gewoon zoals bv edpnet het geimplementeerd heeft als je reconnect een nieuw ip maar voor de rest hou je je ip zoals je ppp sessie op blijft, lijkt me het ideale.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 29 aug 2013, 09:58
door krisken
Dat dit is voor de veiligheid, is wat mij betreft nonsens. Als de disconnect is gebeurd krijg jij een ander IP (jij bent dus van de aanvallen af). Echter is de kans niet klein dat dit in de kortste keren word toegewezen naar een nieuwe klant. Dan krijgt deze dus de aanval over zich heen...

Zoals reeds gezegd is de PPPoE disconnect er ook nog steeds voor mensen die de optie "fixed ip" hebben bij belgacom. De radius server zal dan telkens hetzelfde ip adres toekennen aan die klant.

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 30 okt 2013, 17:50
door Waterboy
Sinds de lasploeg 2 weken geleden geweest zijn krijg ik geen disconnects meer om de 96 uur maar om de 91uur of 87uur.
Zou dit problemen op de lijn zijn of zijn er geen vaste tijdstippen meer?

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 30 okt 2013, 23:06
door philippe_d
Dat is een probleem met je lijn, die het geen 96 uur uithoudt (niet stabiel).
Dan krijg je geen "forced disconnects" meer (gezien bij iedere onderbreking de 96-u teller opnieuw start).

Re: PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Geplaatst: 01 nov 2013, 03:45
door gbmed
philippe_d schreef:Ik denk dat we teveel de disconnect verwarren met fixed IP.
Zelfs zonder disconnect zou een residentiëel abbo nog altijd een dynamisch IP hebben:
per definitie dynamisch, omdat het dynamisch door DHCP toegekend wordt.
Onjuist, DHCP is wat Telenet gebruikt en DHCP wordt ook voor Belgacom TV gebruikt. Voor Belgacom internet is het de PPPOE sessie die verbroken wordt. Dit heeft van geen kanten met DHCP te maken.