Pagina 1 van 2
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:20
door Edward
Ik krijg ook al een tijdje het venstertje met de raad te bellen naar bovengenoemd nummer na de VDSL-tooltest.
Na het lezen van deze draad ben ik ook eens de kelder in gedoken om een ongebruikte telefoondraad te verwijderen.
Ik krijg nu geen melding meer van foutieve binnenbekabeling maar ik ga wel van het repairprofiel 25... down/ 2up Training margin 23 naar 16,5/2

Ben nu braafjes 20 minuten aan het wachten...
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.2 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 16536 kbps 2056 kbps
Modem max: 58916 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 48373 kbps 10135 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 451 m Estimated!
Training margin: 28.4 dB
Attenuation: 15.7 dB
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:24
door xenne
misschien eens bellen naar 0800 22 224 voor een automatische lijntest, krijg je misschien weer iets meer
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:30
door Edward
Om 15u gebeld, 20 minuutjes zijn voorbij en ik zou nu de resultaten op mijn tv-scherm moeten zien volgens de dame aan de 080022424-lijn.
Start gewoon op BBC. ?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:31
door krisken
Resultaat zien op jouw TV scherm? Das de eerste keer dat ik dit hoor?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:33
door xenne
dat wordt idd
gezegd aan de lijn, maar zou betwijfelen moesten die er op komen. in elk geval zou je een disconnect moeten gekregen hebben na het bellen, en hopelijk een ander profiel
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:36
door krisken
Beter checken via je PC : surfen naar 192.168.1.1

Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:41
door Edward
192.168.1.1
Nog steeds 16,5/2.
Ik had beter niet gebeld. Na het wegwerken van een storing naar omlaag gezet worden, leuk.
Die NTP2007 zie ik tegen de muur en daarin zit die VDSL2 fullrate splitter (TF2007).
Er waren 2 telefoonlijnen aangesloten door de technieker, maar ondertussen wordt er maar 1 meer gebruikt.
Daarom heb ik dus net eentje verwijderd. Die 2 dipswitches op die NTP2007 doen toch niet terzake ivm 2 of 1 telefoon?
Ik krijg in ieder geval geen foutmelding meer na VDSL-tool, dus dat leek ok.
TV-beeld schokt nu ook een beetje.

Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 15:43
door xenne
hmmm ja, de DLM zal de disconnect door de lijntest- aanvraag zien als een 'probleem' vrees ik , vandaar lager profiel... zal vermoedelijk wel tijdelijk zijn.....
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 17:47
door mutmong
Petervanakelyen schreef:Even een andere Speedtest server gebruiken, want hij synct wel netjes op 30/6.
Meerdere servers geprobeerd maar allemaal iets onder de 20Mbs Up.
Zoals Xenne (post na Petervanakelyen) vermelde eens testen met kabel pc via kabel aan modem ipv wifi (kon geen quote knop vinden?!!)
THX&GRTZ!!
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 28 sep 2012, 23:45
door philippe_d
Edward schreef:Nog steeds 16,5/2.

Ik had beter niet gebeld. Na het wegwerken van een storing naar omlaag gezet worden, leuk.
Die NTP2007 zie ik tegen de muur en daarin zit die VDSL2 fullrate splitter (TF2007).
Er waren 2 telefoonlijnen aangesloten door de technieker, maar ondertussen wordt er maar 1 meer gebruikt.
Daarom heb ik dus net eentje verwijderd.
Je hebt volgens mij 2 fouten gemaakt:
- a) onnodig een telefoonlijn verwijderd
b) onnodig een lijntest gedaan
Ten eerste, indien een technieker, op een correcte manier, 2 telefoonnlijnen heeft aangesloten achter de NTP2007, dan is dit volledig in orde. Je mag achter de splitter (op de groene klemmen) zoveel telefoonlijnen aansluiten als je wilt. Dit veroorzaakt geen "stub".
In tegenstelling tot de TS, waar een
aftakking op de intro zorgde voor een repairprofiel.
Ten tweede, je stond niet op een repairprofiel, maar op 25/2. Dus via DLM was je lijn al geupgraded van 16.5/2 naar 25/2.
Door de lijntest uit te voeren kom je automatisch weer op het provisioning profiel terecht, dat is volkomen normaal, en de
enige bedoeling van de 0800 22424 lijntest. Met andere woorden: j
e krijgt wat je zelf gevraagd hebt, namelijk je 16.5/2 provisioning profiel terug.
Nu moet je gewoon - rustig - afwachten (in plaats van te prutsen), en binnen enkele dagen/weken zal DLM je hopelijk terug op 25/2 brengen. Met jouw lijnwaarden zou je (volgens mij) zelfs nog een stabiele 30/2 aankunnen.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 29 sep 2012, 10:57
door Edward
Dat is een heldere uitleg Philippe.
Ik mag hopen dat de technieker dat correct heeft gedaan, want hoe hij het deksel van die NTP half heeft gesloopt om de kabel te geleiden gaf mij zelfs als leek niet zoveel vertrouwen.

Ik doe af en toe die test eens met de VDSL2Tool 2.2 en daar stond in het venster duidelijk dat ik op een Repairprofiel stond. Na het lezen van deze draad dacht ik, tiens dat lijkt een beetje op mijn situatie, vandaar. Ik heb weer wat bijgeleerd.
In ieder geval ga ik uw raad opvolgen en rustig afwachten.
Ter informatie; de binnenbekabeling en de verbinding naar de straat is 6 jaar oud.
In die NTP zit dus gewoon die TF2007. Vanuit de NTP gaat de kabel zo'n 3 meter omhoog, daar in de muurcontactdoos zit de verbindingskabel van de
BBox2 en daarnaast de telefoonstekker. Ik gebruik slechts 1 telefoon. Is dat de juiste configuratie of moet daar ook zo'n TF2007 ?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 29 sep 2012, 19:18
door vuurvos
xenne schreef:misschien eens bellen naar 0800 22 224 voor een automatische lijntest, krijg je misschien weer iets meer
Niet direct in ieder geval. De lijntest zet je lijn terug op het provisioning profiel. Daarna kan door DLM de lijn eventueel wel verhoogd worden, dat klopt.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 29 sep 2012, 19:33
door vuurvos
philippe_d schreef:Ten tweede, je stond niet op een repairprofiel, maar op 25/2. Dus via DLM was je lijn al geupgraded van 16.5/2 naar 25/2.
In de laatste versie van de VDSL2 tool (2.3) ontbreken verschillende profielen: 40/6, 25/2 en nog andere DLM profielen alsook de reach extended profielen:
Qless, zou je deze willen toevoegen please ?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 29 sep 2012, 21:31
door philippe_d
Edward schreef:Ik doe af en toe die test eens met de VDSL2Tool 2.2 en daar stond in het venster duidelijk dat ik op een Repairprofiel stond.
De VDSL Tool (versie 2.3) kent de DLM profielen nog niet, en interpreteert deze verkeerdelijk als "repair"
Edward schreef:In die NTP zit dus gewoon die TF2007. Vanuit de NTP gaat de kabel zo'n 3 meter omhoog, daar in de muurcontactdoos zit de verbindingskabel van de BBox2 en daarnaast de telefoonstekker. Ik gebruik slechts 1 telefoon. Is dat de juiste configuratie of moet daar ook zo'n TF2007 ?
Jouw beschrijving is niet nauwkeurige genoeg.
Hoeveel paar bevat de kabel van 3 meter vanuit de NTP naar de muurcontactdoos ?
Op welke klemmen zijn die aangesloten ?
Vanaf de NTP (met daarin de TF2007) moeten er
2 paren aangesloten worden:
- - één paar op de blauwe klemmen > dit paar gaat naar de BBox.
- het tweede paar op de groene klemmen > dit paar gaat naar de telefooon(s).
Indien dit anders is, dan is het verkeerd, en kan de oorzaak zijn van een repair profiel of een slechte SNR.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 30 sep 2012, 20:28
door Polleke
Hoe geraak je eigenlijk op een 50/6 profiel ?
Is dit :
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 96924 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 79579 kbps 16673 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 296 m Estimated!
Training margin: 24.3 dB
Attenuation: 9.7 dB
Daar normaal voldoende voor ?
Niet dat ik hierover klaag, maar ik zit nu 3 maanden bij Belgacom, en je zou verwachten dat die DLM genoeg tijd zou gehad hebben...
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 01 okt 2012, 09:48
door philippe_d
Polleke schreef:Hoe geraak je eigenlijk op een 50/6 profiel ?
Een goede vraag.
"Normaal" gezien moet je niets doen:
Als DLM actief staat op je lijn,
èn als de eigenschappen van je lijn het toelaten, zal je automatisch op 50/6 terecht komen. Er zijn dus 2 voorwaarden.
Ik zie nu en dan modem test resultaten voorbijkomen, waarvan je zou denken dat ze zeker het 50/6 profiel aankunnen - zoals hierboven - maar toch blijven ze op het standard profiel. In deze gevallen is de eerste voorwaarde niet vervuld, denk ik: DLM staat niet actief op die lijn.
De vraag is dus: hoe komt het, en wat kan je eraan doen? Klantendienst bellen en specifiek naar DLM vragen?
Ik dacht dat DLM intussen algemeen was, en op alle lijnen actief staat, maar dit blijkt dus niet het geval. Of zijn ze DLM nog altijd aan het uitrollen, en moet je nog wat geduld hebben?
Weten de BGC techniekers hier op het Forum het antwoord?
Wat je zeker
niet moet doen, is het nummer van de automatische lijntest draaien, want wordt je terug op het standard profiel gezet.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 01 okt 2012, 10:16
door axs
Gebaseerd op een reactie van Eva op een privebericht (dd 11 september) van mij, staat DLM niet constant actief op een lijn
'DLM heeft even actief gestaan op uw lijn van 27 april tot 7 juni. Dit systeem is volledig automatisch, uw lijn kan in de toekomst weer verhoogd worden via DLM. Helaas hebben we hier geen duidelijk zicht op'
De lijn wordt dus blijkbaar NIET constant gemonitored?
Als tijdens het monitoren bleek dat een hogere snelheid mogelijk was, werd DLM dus geactiveerd.
Indien niet... dan is het blijkbaar wachten tot wanneer met de test nog eens 'activeert' of zie ik dit mis?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 01 okt 2012, 13:55
door jackho
Ja en ik dacht dat je juist in zo'n geval wel de automatische lijntest kon uitvoeren en dat zo de DLM dan ook actief zal worden ?
mvg
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 01 okt 2012, 20:27
door philippe_d
vuurvos schreef: In de laatste versie van de VDSL2 tool (2.3) ontbreken verschillende profielen: 40/6, 25/2 en nog andere DLM profielen alsook de reach extended profielen.
Qless, zou je deze willen toevoegen please ?
Ter info, hieronder een lijstje met de huidige officiële VDSL2 profielen.
Om het wat overzichtelijker te maken heb ik de tabel wat ingekleurd:
- geel: de provisioning profielen
groen: de DLM profielen
rood: de repair profielen
Met uitzondering van twee 25/2 profielen (DLM voor 20/2 alsook voor 16.5/2) hebben al deze profielen verschillende snelheden. Je kan dus perfect uit het lijstje afleiden of jouw snelheid een standard profiel is, of DLM, of een repair profiel.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan

.
bron: Belgacom wholesale website.
[Edit] Deze profielen zijn nu verwerkt in de nieuwe versie (3.0) van de vdsl2tool, zie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 57#p453657
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 10:12
door ubtk
Weet iemand waarom er eigenlijk geen DLM voorzien is voor LP711 (12 Mbps/1 Mbps) ?
Dit zijn juist de mensen die het verst zitten en snelheidsverhoging het meest nodig hebben...
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:23
door jackho
Volgens mijn bescheiden mening zullen dit ook de minst stabiele lijnen zijn (crosstalk enz..), maar misschien zijn er nog andere reden.
mvg
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:27
door vuurvos
Dit zijn wel degelijke stabiele lijnen, juist omdat de snelheden zo laag worden geconfigureerd. Maar DLM is geen wondermiddel. DSM (vectoring) is dat wél.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:28
door ubtk
Maar er zijn toch altijd mensen die net voorbij de grens zitten? (was het geen 1200 m om van 16.5 terug te vallen op 12 Mbps?)
Iemand op 1210 meter zou hier toch ook voordeel van hebben?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:32
door heist_175
Voor wie, net als ik, niet meteen kon volgen met "DLM" en "DSM",
hier wat info.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:39
door ubtk
vuurvos schreef:Dit zijn wel degelijke stabiele lijnen, juist omdat de snelheden zo laag worden geconfigureerd. Maar DLM is geen wondermiddel. DSM (vectoring) is dat wél.
Gebruikt Belgacom DSM al? Of wanneer is dit gepland?
Wat kan men dan realistisch verwachten op een huidige 12/1 Mbps lijn?
En weet U soms waarom DLM niet voorzien is voor het 12/1 Mbps profiel?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:54
door vuurvos
ubtk schreef:Gebruikt Belgacom DSM al? Of wanneer is dit gepland? ?
DSM is in test. Planning ? Ik denk ergens halverwege volgend jaar.
Wat kan men dan realistisch verwachten op een huidige 12/1 Mbps lijn?
Gewoon 12/1 surfsnelheid.
En weet U soms waarom DLM niet voorzien is voor het 12/1 Mbps profiel?
Ik denk dat door de afstand en de verzwakking DLM niet zal worden toegepast. Het sop is de kool niet waard. Met D
SM daarentegen zal de snelheid zeker omhoog gaan. Nog wat geduld zou ik zeggen.
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 11:59
door ubtk
Ik begrijp je niet goed... Je schrijft dat de huidige 12/1 Mbps gebruikers door DSM "gewoon 12/1" zullen behouden, maar ook dat door ditzelfde DSM de snelheid zeker omhoog zal gaan?
Re: DATAPROFIEL normaal volgens abonnement & ROP?
Geplaatst: 05 okt 2012, 12:04
door jackho
DLM bedoelde hij