MClaeys schreef:Eigenlijk best wel jammer dat PFSense niet op ARM draait. Ik wou het testen op een Raspberry Pi anders, die kon ik dan eventueel nog voeden via de USB-poort van de Sagem
Bij deze dus op zoek naar een zo goedkoop mogelijk systeem (vooral zo min mogelijk verbruik) om PFSense op te draaien Of zou dd-wrt iets gelijkaardig kunnen doen? Dat de examens maar snel gedaan zijn, dan kan ik terug prutsen met zo zaken
Alix 2d13 of eentje met 2 LAN poorten, draait een routerOS boardje ook met Pfsense?
Je moet wel bepaalde poorten (https over wan1 bvb.) gaan instellen of het werkt niet goed met dual wan, kan dd-wrt niet.
Ik draai idd pfsense op een alix bordje. 3 lan interfaces, max gebruik 6W
[ Post made via mobile device ]
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB https://arnoraps.be
Dan ga ik dat Alix bordje zeker eens bekijken! Tnx voor de tip.
Sagem als modem => PFSense => Linksys by cisco als wireless AP + switch, moet lukken ^^
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB https://arnoraps.be
In de 2 LAN (voor PC!) aansluitingen van mijn modem heb ik een UTP kabel geprikt die lopen naar een HP2626 managed switch. Daar komen die respectievelijk toe op poort 1 en 2. Op poort 26 is mijn pfsense router aangesloten. Dan de nodige VLANS aanmaken op de pfsense en je managed switch en alles werkt als een zonnetje. Via diezelfde poort 26 gaat het signaal terug naar de switch waar dan mijn apparatuur op staat. Servers en VoIP staan op de switch zelf (poorten 9 tem 24) en op poort 25 een UTP'tje naar een gigabit 24-poort switch waar dan de UTP's naar de pc's toe vertrekken alsook de netwerkschijven aan hangen. Indien je geen managed switch hebt of niet met vlans wilt werken, kan je ook gewoon meerdere netwerkkaarten in een PC proppen.
PS : Een HP2626 managed switch heeft op poort 1 tot 24 10/100mbit, poort 25 en 26 zijn gigabit.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië Telefonie = EDPnet + OVH GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sagem modem heeft 4 LAN poorten , standaard => 2 voor internet en 2 voor TV.. Je kan die in je router aanpassen naargelang je wens; bv 3 LAN voor internet en 1 voor TV of omgekeerd, 4voor Internet etc.
Inderdaad, als je het toestel voor je houdt (met de led-lampjes naar jou) zit er achteraan één UTP poort. Aan de linkerkant zitten nog 3 poorten. Normaal één met een gele markering en 2 met een een witte markering. Wit = TV, Geel = internet.
Je kan de tv poorten gebruiken als PC door te surfen naar je router (http://192.168.1.1) en daar te kiezen voor advanced settings => route => tabblad routing.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië Telefonie = EDPnet + OVH GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ik heb jullie reacties gelezen, kan het alleen maar beamen over jullie tevredenheid.
Mijn ervaringen was niet zoals verwacht de overstap verliep allemaal troef waarover weinig goeds te vertellen valt. Opvallend is dat zijn niet verantwoordelijk zijn voor een onstabiele adls+2 verbinding, ik bedoel hiermee dat verbinding zomaar uitviel zonder enige reden waarbij geen signaal meer te speuren viel op de telefoonlijn.
Voor geïnteresseerde gebruikers zou ik zeggen kijk goed uit vooral bij de afstand, laat uw afstand meten tussen uw woning en centraalpunt, laat ook testen uitvoeren op stabiliteit van uw telefoonlijn en vraag een bevestiging. Zij kunnen dat exact weergeven met de applicatie waarover zijn beschikken.
Met dit overzicht hebt u meer kans om een goed beslissing te nemen. Wees op u hoede en laat u niet rond de tuin lijden.
Wat mijn betref ik ben intussen terug bij mijn vorige provider en ik betaal ook 30 euro per maand voor een stabiele en betrouwbare verbinding.
Hopelijk hebben jullie er iets aan duidelijkheid over ADLS.
Jean-Paul
Ik beklaag de overstap van telenet naar scarlet niet . Ik haal nu elk moment van de dag de maximum snelheid van m'n verbinding , bij telenet stuikte die in elkaar na 17 u . Ook geen gepest meer met metertjes allerhande waar zij gaan bepalen wat en wanneer je je snelheid mag gebruiken ( ipv de nodes kleiner te maken en te zorgen voor een 860 mhz netwerk in heel vlaanderen ) .
Adsl was hier ook hopeloos , op 7 km van de centrale , maar nu met vdsl en een rop straatje verder echt een aanrader .