Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.
Net zoals het BBox2 verhaal bij Belgacom, denk ik dat de nieuwe Telenet router een
uitstekende oplossing voor de modale gebruiker, die verder niets afweet van netwerken, en geen speciale toepassingen draait. Dit lost volgens mij een heel groot aantal mogelijke problemen op voor de helpdesk.
Maar net zoals de BBox2, is deze Telenet router "slecht nieuws" voor de meer advanced gebruiker, die liever zijn eigen router gebruikt die hij perfect zelf kan instellen.
Bij de BBox2 is de oplossing een eigen router achter de BBox2 te plaatsen, die zijn eigen PPPoE sessie opbouwt. De Belgacom router wordt dan alleen als modem gebruikt, en de eigen router krijgt een extern IP.
Bij Telenet is de oplossing om die nieuwe wifi router/modem te weigeren, en Telenet te verzoeken om zo'n klassieke modem te installeren. Hierdoor krijgt je eigen router dan terug een extern IP.
Vandaar dat ik de kritiek op Belgacom en Telenet een beetje onterecht vind. Hun standard installatie is de beste oplossing voor >80 pct van de gebruikers, die gewoon "plug en play" willen, wireless en mogelijkheid voor méérdere PC's ("fit for purpose").
Voor de meer geadvanceerden onder ons (en dat zijn de meeste Userbasers) is dit natuurlijk niet voldoende ....
Philippe.