Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 332 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: 01 dec 2022, 11:16
En nog een goeie, je klaagt over jaren uitstel en langer fossiel gebruik maar het feit dat een centrale bouwen 15 à 20 jaar kost is dan ineens geen probleem. Je kan dan inderdaad beter HE bijbouwen wat veel sneller op te leveren is, voor minder geld en zonder duizenden jaren kosten nadien.
Zoals gewoonlijk draai je het weer om en haal je alles door elkaar.

Je mag HE bijbouwen zoveel je wil, je gaat nooit genoeg energie kunnen halen uit HE om de fossiele centrales te sluiten.
Je hebt nog een andere energiebron nog: kernenergie.

Het feit dat we vandaag al te laat zijn om de fossiele centrales te sluiten staat daar los van. Elke dag langer wachten met kerncentrales te bouwen, is een dag langer fossiel.

Het feit dat je er zelf nu pas er aan denkt om zonnepanelen en een batterij te plaatsen maakt toch duidelijk dat HE geen oplossing voor het probleem is.

Als jijzelf als grote roeptoeter van HE en lokale opslag zo lang wacht om zelf iets te ondernemen dan moet je niet afkomen met het argument dat HE tegengewerkt wordt.

HE brengt geen totaaloplossing, het is leuk om de eigen kleinverbruik energiefactuur wat te drukken maar daar blijft het dan ook bij.
En zelfs dan wachten de grote HE promotors alla Dizzy maar af…
… maar wijzen wel continu met het vingertje dat “men” niet genoeg en te traag in HE investeert.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 01 dec 2022, 14:42 Je mag HE bijbouwen zoveel je wil, je gaat nooit genoeg energie kunnen halen uit HE om de fossiele centrales te sluiten.
Je hebt nog een andere energiebron nog: kernenergie.
Laat die 2 nu net heel slecht samenwerken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dat begrijp ik niet.
De HE adepten schermen toch met de lokale opslagmogelijheden in combinatie met HE.
Nuclear levert in de zomer de base load, en in de winter volle bak.
HE levert de pieken en de rest, hetzij rechtstreeks, hetzij den opslag in of uit.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik ben geen adept.
Ik bekijk het vanop een afstand.

Nucleair levert continu, opschalen of verlagen is een proces van dagen/weken.

HE hangt af van weer en dag/nacht. In de winter heb je ook zonnige dagen met continu wind. Dan heb je daarvan een grote opbrengst. Daar sta je dan met je nucleair op volle bak. Dan kan je beginnen windmolens uit te zetten...

Los daarvan, nieuw nucleair is gewoon geen oplossing omdat dit, laat ons eerlijk zijn, onmogelijk is op te leveren binnen de 25 jaar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Volledig HE is ook geen oplossing, zelfs niet binnen 100 jaar. Er is gewoonweg te weinig …
Fossiel dus…
Als we nu starten met de bouw van kerncentrales zijn we er binnen 10, 15, neem nu nog 25 jaar uit de fossiele miserie.
Uiteindelijk raken de centrales gebouwd he, de bewijzen staan er.

Als we blijven wachten is het x jaar langer fossiel…

rare redenering hoor
Ik heb een probleem
Ik ken de oplossing
Oei de oplossing bouwen duur 10 tot 15 jaar vooraleer ze werkt.
Ja, dan ga ik nog eerst wat jaarkes wachten om te starten met de oplossing te bouwen

Kafka, al sinds de groenen de kernuitstap “binnengehaald” hebben
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wat moet het leven frustrerend zijn als je altijd en overal onmiddellijk een oplossing ziet en anderen gaan er niet in mee.

Jij zegt dat volledig HE geen oplossing is, is dat echt zo? Ik weet het niet, ik ben niet voldoende thuis in de materie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Frustrerend, neen hoor.
Het zal me worst wezen, ik zal wel wat houtblokken in de stoof gooien als fossiel gerantsoeneerd wordt.
En ik bbq graag om nog maar te zwijgen van pizza in de houtoven.
En de paar dagen zonder ellentriek als de batterijen leeg zijn overleven we ook wel.

Volgens de wetenschap kom je er niet met lokale HE.
Je hebt iets bijkomend nodig. Sahara vol zonnepanelen en waterstof maken kan misschien ook?
Zal ook wel 20 jaar duren om dat vol te leggen.

Maar de oplossing met kernenergie heeft al jarenlang bewezen dat het werkt. Je moet het enkel bouwen…
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1180 keer
Recent bedankt: 6 keer

Volledig HE kan wel, je moet het alleen durven. Niemand heeft het over "enkel lokale HE", net zoals we nu ook niet op lokale diesel rijden en lokaal gas verbranden.
We importeren nu ook KWS'en, waarom zou dat met NH4/H niet kunnen? Wat met interconnects bv op een base-load van waterkracht uit Scandinavië, of wind uit UK etc.

Ik ben geen HE-sales ofzo hé.
Als er mensen willen geloven in nuke-centrales, ik lig daar niet wakker van. Nieuwe centrales maken zo'n dure energie aan, dat het bedje van lokale/geïmporteerde HE gespreid is :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Je moet niet geloven in kerncentrales.
Komt geen geloof bij te kijken.
Ze staan er en ze leveren.
De kwh prijs zakt als ze full leveren en stijgt als er eentje in onderhoud moet.
Je kan er bijbouwen naar hartelust.

HE bewijst deze week weer duidelijk dat het 2 keer noppes is in de wintermaanden. Kwh prijs gaat door het dak.

Raar dat men feiten wil ontkrachten, maar wel blindelings vertrouwd op mythes.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: 01 dec 2022, 16:52 Ze staan er en ze leveren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_P ... er_station
Ahja waar staan ze? Het gaat heelsan over verder investeren in kernenergie. Momenteel 17 jaar om er 1 te bouwen en er is heel goed mogelijk nog uitstel nodig.

Maar zelfs als het 2027 is, dan duurt het dus 17 jaar om een kerncentrale te bouwen. Dan zijn we 2039.

Het is sowieso investeren in de toekomst en niet gewoon in morgen. En dan staat HE er gewoon veel beter voor.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

In doel en Tihange staan ze en leveren ze volop energie.
Ga je dat feit nu ook al proberen te ontkrachten?

Centrales die in een dikke 5 jaar gebouwd werden.
Van schup in de grond tot ellentriek oep den draad
Zo rap kan het dus …

Maar iedereen mag gerust en masse blijven investeren in HE terwijl we kerncentrales bijbouwen hoor.
Ik ben grote voorstander, des de rapper gaat iedereen inzien dat er geen HE genoeg is, ook al bouw je alles vol.
heist_175
Moderator
Moderator

Als iedereen zomaar zelf wat aan cherry-picking mag/kan doen, kan je toch niet serieus discussiëren?
De huidige hoge elektriciteitsprijzen zijn gelinkt aan het feit dat de kerncentrales in FR niet beschikbaar zijn, waardoor de gascentrales vollen bak moeten leveren met hoge gasprijzen als grondstof.
Iedereen denkt dat het Rusland is die de elektriciteitsprijs omhoog jaagt, maar het is de eenzijdige inzet van FR op kerncentrales die nu voor de hoge elektriciteitsprijs zorgt.

En dan zij we nog vergeten dat als het te warm is, die centrales minder moeten draaien omdat het koelwater te warm is.
En dan zij we nog vergeten dat als het te droog is, die centrales minder moeten draaien omdat er te weinig koelwater is.

Conclusie van sommigen: meer van die single-point of failure technologie!
Dus ja: investeren in kerncentrales heeft meer met geloof te maken dan met financiën of feiten.
Dat zie je zelfs op UB. Er zijn fanatieke gelovigen die elke strohalm goed nieuws over hun Verlosser in het relevante én in alle niet-relevante topics komen posten. Misschien krijgen ze er een aflaat voor ofzo? Of wacht hen in de nucleaire hemel een bord rijstpap met nucleair lepeltjes :)?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 10 keer

Waarmee je "netjes" hebt aangetoond welke de "geëvolueerde" huisstijl is dewelke men op Userbase mag verwachten én er van haar gebruikers verwacht wordt. 8)
Toch? :wink:

Dixit.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Provider

heist_175 schreef: 02 dec 2022, 09:16 De huidige hoge elektriciteitsprijzen zijn gelinkt aan het feit dat de kerncentrales in FR niet beschikbaar zijn, waardoor de gascentrales vollen bak moeten leveren met hoge gasprijzen als grondstof.
Stel u dan eens voor wat de situatie zou zijn als ze geen kerncentrales zouden hebben, en enkel maar gas... Nu is er licht aan het einde van de tunnel. Als ze hun roeste kleppen in orde hebben is er weer ruimschoots kernenergie voorhanden met navenante prijsdaling (voor de producent dan toch)
heist_175
Moderator
Moderator

Als ze in FR hadden ingezet op meer gas, dan zouden ze meer interconnects hebben (bv met Spanje) en meer LNG's.
Dan zou de inval van Rusland in UKR minder impact hebben op hun elektriciteitsrekening en zou er nog steeds massaal elektriciteit voorhanden zijn. Iets wat nu, met hun eenzijdige focus op nukes, geen zekerheid meer is voor januari.
Ik wens het hen niet toe, maar in januari is er onvoldoende opwekkingscapaciteit als het écht koud zou zijn (niet zoals nu dus).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 318 keer

woutervh schreef: 02 dec 2022, 11:39 Stel u dan eens voor wat de situatie zou zijn als ze geen kerncentrales zouden hebben, en enkel maar gas... Nu is er licht aan het einde van de tunnel. Als ze hun roeste kleppen in orde hebben is er weer ruimschoots kernenergie voorhanden met navenante prijsdaling (voor de producent dan toch)
Leuk te lezen dat er nog mensen zijn die inzitten met prijsdalingen voor de producent. :angel:
De producenten van nucleaire energie maken nu ook geen verlies hoor. Integendeel. Ze maken zelfs meer winst door minder te produceren. Juist omdat hun klanten in hun beloftevolle verhaaltjes voor een verre toekomst blijven meegaan. Uitgekiende marketingstrategie dus met een gekend succesvol gevolg. Tegen beter weten in. Maar hey, dat is nu net het doel van een succesvolle marketingstrategie: de klant doen blijven geloven dat hij er zelf een goede deal aan overhoudt. Ook al zien hun dat niet aan hun maandelijkse afrekeningen.
Ik weet dat het op dit forum is als vloeken in de kerk maar zelf zit ik meer in met de prijs die ik als eindgebruiker moet betalen (en bij uitbreiding ook de kleine winstmarges van een lokale producent om te kunnen blijven herinvesteren in HE) en niet met de winstmarges van een in het buitenland gevestigde producent die alleen terugvloeit naar de zakken van de aandeelhouders (waaronder een buitenlandse staat) en die zelf geen rekening moet houden met het totale kostenplaatje (want die kan hij blijven verhalen - rechtstreeks of onrechtstreeks - op zijn goedgelovige klanten).

Licht aan het einde van de tunnel? Het licht van de trein die je tegemoet komt bedoel je dan toch? :-D
Je kan beter zorgen dat je niet in een eindeloze tunnel terecht komt ipv er eerst met de ogen toe in te sukkelen en dan op zoek te moeten gaan naar de uitgang. Want niemand die je de garantie kan geven dat die er is. Ze beloven alleen dat ze over een jaar of tien, twintig een touw zullen toewerpen om je uit hun eigentunnel te leiden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 02 dec 2022, 11:44 Als ze in FR hadden ingezet op meer gas, dan zouden ze meer interconnects hebben (bv met Spanje) en meer LNG's.
En zo blijven de discussies dus gaande...
Het milieu en eindige fossiele brandstoffen met bijhorende uitstoot is voor jou dus geen punt. Frankrijk is dom van op kernenergie in te zetten want ze hadden een grotere voorraadzekerheid dan nu mochten ze gas gebruiken.
Bij mij gaat het in de eerste plaats om ruim voldoende, niet milieubelastende energie. Kostprijs is toch iets kunstmatig. Wat nu zo is kan binnen 20 jaar helemaal anders zijn. Maar de energie is er dan tenminste
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dan ga je gemakshalve voorbij aan het punt dat er geen tijd meer over is om er over 20 jaar nog iets aan te doen.
Tegen de tijd dat er wereldwijd voldoende nucleaire energie voorhanden is om het verschil te maken doet het er helemaal niet meer toe.
Dat is zoals beslissen dat je een muur tegen het wassende water wil gaan bouwen wanneer het water je al aan de lippen staat en hopen en beloven dat dit nog goed komt terwijl iedereen (nou ja bijna iedereen, de uitzonderingen vind je hier ook en overal om je heen) weet dat het nog jaren duurt voor die keermuur in gebruik kan genomen worden. En erger, er gewoon geen wil noch budget genoeg is om die muur zelfs maar tijdig te kunnen bouwen.

En dan is je eerste zin heel belangrijk: beter zelf al beginnen met het bouwen van die kleine muur dan te blijven palaveren hoe we met zijn allen die hele grote muur om ons heen kunnen bouwen want, de opmerking is terecht, het ziet er niet naar uit dat daar nog ets tijdig van komt. Mag altijd en zoveel te beter. Maar niet iedereen wil dat risico persoonlijk blijven lopen.
Ik heb er nl. niets aan dat wanneer het water hier blijft stijgen ze in Finland of wherever al aan de bouw van hun muur begonnen zijn (met de nodige problemen). En erger, zelfs hun muur gaat de gevolgen niet tegenhouden. Ook niet voor henzelf want het is een wereldwijd probleem dat alleen met een gezamenlijke wereldwijde inspanning kan opgelost worden. Onder de wereldwijde mentaliteit van heden dus niet.
Wereldwijd zorgt nucelaire energie maar voor een 10% van de energiebehoeften. En daar heeft men een 50 jaar tijd voor nodig gehad.
En dat gaat men nu opkrikken tot een niveau dat alle fossiele brandstof binnen dit en 10 jaar uitgefaseerd kan worden.
Fijn dat je dat nog gelooft maar zelf geloof ik niet in dat sprookje. Maar altijd bereid om het bewijs van het tegendeel te aanvaarden. Tenminste als het in de feiten wordt aangeleverd en niet louter in woorden en figuratieve internetbeeldekens.
Laatst gewijzigd door ivob 02 dec 2022, 13:07, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gemakshalve liggen de zonnepanelen er. Komende 20 jaar kan ik in principe elk moment terug schakelen naar jouw manier van energiebeheer. In tussentijd kan ik blijven pleiten voor nucleair, aangezien dit imho de enige klimaatneutrale energiebron met voldoende potentie is. Los van kost
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Doen.
Ik heb er geen probleem mee dat wie dan ook pleit voor wat dan ook. Daar berokken je niemand schade mee.
Maar ik heb een klein vermoeden dat wat wij bepleiten weinig indruk maakt op wie moet beslissen en handelen.
Je kan er ook voor pleiten dat als het zover is we allemaal maar naar Mars and beyond moeten emigreren en dat dit vanaf 2050 de ultieme oplossing is gezien onze brave studerende wonderkinderen dat tegen dan wel allemaal oplossen en we ondertussen gewoon verder kunnen doen in afwachting van. Uiteraard los van de kost :-D
Pleiten voor iets los van de kost is natuurlijk wel heel gemakkelijk en totaal naast enige zin voor de realiteit.
Daar pleit men COP na COP voor en zet men telkens mooie besluiten voor op papier. Tot men een paar dagen later de facturen ziet en dan is het weer handelen zoals vanouds wegens de kost.
En dan nog, zelfs die tijd is werkeloos aan ons voorbijgegaan. Dat punt zijn we al voorbij.

Ik wil ook best meepleiten voor de wereldwijde uitrol van nieuwe moderne nucleaire centrales welke de nucleaire afval van de oude kunnen herwerken, goedkoop en veilig gebouwd kunnen worden, goedkoop en langdurig voor iedereen - niet alleen voor de uitbaters - energie kunnen leveren en bovendien nog tijdig in bedrijf kunnen genomen worden.
Voila, nu het alleen nog in daden omzetten. Zal iets moeilijker blijken dan alleen pleiten.
Ik wil, nu we toch bezig zijn, ook pleiten voor een westerse levensstandaard voor de hele wereldbevolking. Kost me maar een paar aanslagen op een toetsenbord. Graag gedaan.
Sol Invictus!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Ik vind het bijzonder dat iedereen zo focust op zonnepanelen als (persoonlijke) oplossing. Ik heb er liggen en dat is financieel heel interessant, maar op dagen als vandaag in december heb je daar helemaal niets aan. Je blijft heel afhankelijk van wat er beslist wordt op de nationale en internationale energiemarkten.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 715 keer
Te Koop forum

Bababa schreef: 02 dec 2022, 15:09 Ik vind het bijzonder dat iedereen zo focust op zonnepanelen als (persoonlijke) oplossing. Ik heb er liggen en dat is financieel heel interessant, maar op dagen als vandaag in december heb je daar helemaal niets aan. Je blijft heel afhankelijk van wat er beslist wordt op de nationale en internationale energiemarkten.
En uiteraard zijn er enkel dagen als vandaag :lol:

Ik ga de verwarming ook uitbreken want op dagen zoals in het overgrote deel van lente, zomer en nazomer heb ik er helemaal niets aan. Mijn wagen gaat de schroothoop op want 90% van de tijd staat hij stil. Ik wil niet weten hoeveel zich beter zouden laten castreren :lol:

Neen, je bent nu enkel op bepaalde momenten nog afhankelijk, zonder panelen ben je ALTIJD afhankelijk.

Bij ons in de buurt had een kleine minderheid al panelen tot vorig jaar. Nu is het al een meerderheid en tegen dat alle bestelde panelen er zijn is 90% eigenaar van zijn eigen installatie. Het kan rap gaan, maar op sommige dagen hebben ze er inderdaad minder aan. Net zoals men in Frankrijk bepaalde maanden minder heeft aan kerncentrales, de kosten lopen wel ALLE maanden door, nog duizenden jaren lang.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bababa schreef: 02 dec 2022, 15:09 Ik vind het bijzonder dat iedereen zo focust op zonnepanelen als (persoonlijke) oplossing. Ik heb er liggen en dat is financieel heel interessant, maar op dagen als vandaag in december heb je daar helemaal niets aan. Je blijft heel afhankelijk van wat er beslist wordt op de nationale en internationale energiemarkten.
Dat is absoluut zo.
PV is voor mij heel logisch om te leggen als je een goede locatie ter beschikking hebt en de investering kan doen, maar dat is inderdaad maar een deeltje van de oplossing.
Zelfs met een deftige accu zijn dagen zoals nu niet te overbruggen zonder energie in te kopen. We moeten stoppen met 1 techniek als DE oplossing naar voren te schuiven. We moeten meer verruimen. De molens hier niet zover af zijn wel op deftig tempo aan het draaien bijvoorbeeld. Maar nieuwe molens geven gegarandeerd actiecomités. Vraag het maar na bij ecopower...
En natuurlijk meer verbindingen met buurlanden. Maar zelfs dat ontaardt hier in een politiek getouwtrek.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En op de spotmarkt heb je uren met lage prijzen en uren met hoge prijzen.
Naast je zonnepanelen (die bij voldoende eigen opslag minstens 85% van de tijd je onafhankelijk maken van die beslissingen) zijn er dus nog wel opties om daarmee te spelen. Moet niet maar kan wel.
Of nog eenvoudiger, bij voldoende zonnepanelen in verhouding tot je verbruikersprofiel en tezamen met een uitgekiend enenergiecontract zal de injectie bij de vele dagen van overproductie ruimschoots de afname op de weinige dagen bij onvoldoende productie economisch compenseren.
Ook op individueel vlak ga je beter niet voor één oplossing maar een mix van opties en technieken.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, DE oplossing is zelden een uniek gegeven maar eerder een combinatie van deeloplossingen.

Het is even fout om iets niet te doen omdat het geen volledige of ideale oplossing is en het dan maar bij de problemen te laten. Veel mensen kunnen panelen plaatsen en doen dat dan ook, goed voor hen en goed voor de rest. Er zijn echter nog andere mogelijkheden die mensen die bij deze deeloplossing uit de boot vallen toch te laten profiteren van alternatieven. In Eeklo gaat men bvb bewoners laten participeren met windmolens. Ook in het delen van energie is nog veel vooruitgang te boeken, net zoals warmtenetten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 02 dec 2022, 15:37 Of nog eenvoudiger, bij voldoende zonnepanelen in verhouding tot je verbruikersprofiel en tezamen met een uitgekiend enenergiecontract zal de injectie bij de vele dagen van overproductie ruimschoots de afname op de weinige dagen bij onvoldoende productie economisch compenseren.
En waar denk je dat die afname (15%) dan vandaan komt? En dan heb jij waarschijnlijk geen metaalgieterij of trein in de tuin staan?
Jij bekijkt het puur economisch. Maar besef goed dat, mocht in extremis iedereen systeem ivob volgen, er 15% van de tijd geen elektriciteit is... En dat is dan nog industrie en transport daar gelaten
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tot 2031 van een coöperatie in HE (als de huidige omstandigheden niet wijzigen).
En percenten kunnen een verkeerd beeld scheppen. Het gaat dit jaar (van 1/1 tot heden) precies over 325 kWh. Dan nog grotendeels afkomstig van het laden van een BEV. Een punt dat, eenmaal bi-directioneel laden van toepassing - hier in de planning rond 2024/2025, dit punt gewoon zal omkeren. Ik heb nooit beweerd dat ik van dag 1 100% moet halen. Dat doel ligt in 2031. Planning vraagt geduld, vooruitzien en vooral nadien handelen. Stap voor stap. Niet zoals de overheid jaren lang niets doen en wanneer het niet meer anders kan in het beste geval moeten handelen met slechts alleen nog slechte opties ter beschikking. En in het slechtste geval nog langer niets doen en hopen dat de problemen vanzelf verdwijnen of pas echt erg worden na de eigen termijn is uitgedaan. En ik denk met 85% toch al iets voorop te lopen op de meeste kritikasters aan wal. :angel: Allemaal energie uit nucleaire- en gascentrales die naar hen kan gaan die individueel geen andere keuze willen of kunnen maken. De jaarproductie is trouwens hoger dan het jaarverbruik. Dus meer dan 100%. Allemaal energie die niet meer door gascentrales moet opgewekt worden om te verdelen aan hen die niet zelf voor lokale HE kunnen of willen kiezen.
Producent/leverancier welke overigens een tijdelijke klantenstop heeft moeten inlassen wegens o.a. Nimby. En ja liever een zonnepaneel meer op mijn dak en/of op daken van overheidsgebouwen en sociale woningen en een windmolen in de buurt (waar ik dan nog zelf in mag participeren) dan een kerncentrale in mijn tuin. Maar ik ben daarin redelijk flexibel. Dus enkele nieuwe performante kleine kerncentrales op de voetbalterreinen van Bouchez, op de grote markt van Antwerpen en/of het centrum van Brasschaat zie ik, mits volledig gefinancierd met privégeld of volledig in handen van de Belgische Staat, wel zitten. :angel:
Dus ik wacht geduldig af tot de woorden van betrokkenen in daden worden omgezet.

Inderdaad. Geen metaalgieterij noch trein in de tuin. Moet dat dan? Volgens mij heeft niemand er iets aan waneer ik een trein in de tuin parkeer en noch minder aan een metaalgieterij in een bos.

Ik vermoed dat je het een en ander door elkaar aan het halen bent. Ik ben nl. helemaal niet tegen gemeenschappelijke voorzieningen.
Waarom zou ik? Ik leef al heel mijn leven grotendeels op kosten van de gemeenschap dus geen grotere voorstander van dat systeem dan mezelf.
Ik geloof alleen niet meer dat de gemeenschap dit probleem nog tijdig gaat klaarspelen. Daarom dat ik persoonlijk zoveel mogelijk proactief handel. Net omdat de gemeenschappelijke oplossingen jaar na jaar meer falen, hoogstens nog een status quo nastreven en ik daar geen vat op heb. Ik heb alleen vat op de maatregelen die ik zelf kan nemen om voor mezelf en mijn naasten zoveel mogelijk het ergste te voorkomen.
Een gemeenschap die al 20 jaar nodig heeft om zo iets technisch simpel als een gevangenis bedrijfsklaar te krijgen (cfr. procedureslagen Dendermonde) zou er als bij mirakel in slagen zijn oude kerncentrales in no time te vervangen door nieuwe? Ik ben waarschijnlijk niet al te slim maar ik heb toch een sterk vermoeden dat de bouw van een kerncentrale van een andere orde (technisch en inzake procedure's en vergunningenis) is dan een gevangenis?

Blijkbaar heb jij persoonlijk meer vat op de beslissingen en kan je dat delen zodat ik (en diegenen die niet verder gestudeerd hebben) weten hoe ze dat dan wel persoonlijk kunnen beïnvloeden? Altijd tijd om een nieuwe weg te leren kennen en te overwegen of dat de zaken meer vooruit kan helpen. Gepleit hebben we beiden al. Alleen zijn de resultaten er nog steeds niet naar.
Sol Invictus!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 02 dec 2022, 16:08 Inderdaad. Geen metaalgieterij noch trein in de tuin. Moet dat dan? Volgens mij heeft niemand er iets aan waneer ik een trein in de tuin parkeer en noch minder aan een metaalgieterij in een bos.
Wat hebben de treinmaatschappij en de metaalgieterij eraan dat jij voor 85% zelf in uw energiebehoefte kunt voorzien?
Het punt is dat we ook op samenlevingsniveau een betrouwbare energiebron nodig hebben, of je er nu in gelooft of niet. Je hebt gelijk dat je zelf uw voorzieningen neemt, en dat zoveel mogelijk mensen dat beter ook zouden doen. Maar dat neemt niet weg dat we veel meer energie nodig hebben op nationaal/globaal vlak dan hetgeen we via HE (realistisch) kunnen opwekken/opslaan. Of we stappen inderdaad een paar 100 jaar terug in de tijd
ivob
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 02 dec 2022, 17:14 Wat hebben de treinmaatschappij en de metaalgieterij eraan dat jij voor 85% zelf in uw energiebehoefte kunt voorzien?
Niets. Dat beweer ik dan ook nergens en verwacht ik van hen niet.
Ik los mijn individuele probelemen op. Aan ieder bedrijf om de eigen problemen op te lossen en daar de noodzakelijke kost van door te rekenen.
Het punt is dat we ook op samenlevingsniveau een betrouwbare energiebron nodig hebben, of je er nu in gelooft of niet.
Het doet er helemaal niet toe wat ik daarvan geloof. Beslissingen op samenlevingsniveau worden normaliter genomen op beleidsniveau. Ik zit daar niet, weeg niet op hun beslissingen noch weerhoud ik hen ervan ook maar enige beslissing voor de toekomst te nemen.
Je kan dus beter je energie opsparen en wat je bij herhaling aan mijn adres richt richten tot diegenen die wegen op het beleid. Ik heb noch de kennis noch de ambitie om gemeenschappelijk beleid te voeren. Ik ben al blij als ik de negatieve gevolgen van dat beleid (of wat daar de laatste 20 jaar voor doorgaat) zoveel mogelijk individueel kan counteren en hier en daar een ander individu dat weinig alternatieven heeft (niet diegenen die de mogelijkheden wel hebben maar niet de wil) ietwat vooruit kan helpen.
Je hebt gelijk dat je zelf uw voorzieningen neemt, en dat zoveel mogelijk mensen dat beter ook zouden doen. Maar dat neemt niet weg dat we veel meer energie nodig hebben op nationaal/globaal vlak dan hetgeen we via HE (realistisch) kunnen opwekken/opslaan. Of we stappen inderdaad een paar 100 jaar terug in de tijd
Nou daar verschillen we dan wel van mening.
De budgetten zijn wat ze zijn: onbestaande.
De beschikbare tijd is wat hij is: beperkt.
De tijd van het nemen van goede overwogen breedgedragen keuzes is wat het is: voorbij.

Ik volg je overwegingen maar niet je conclusie. Wat opgaat voor HE gaat evenzeer op voor nucleair: too little too late.
Het voordeel van HE is dat je op een kortere termijn met hetzelfde budget toch nog iets kan verwezenlijken in de tijd die nog beschikbaar is en dan kennis kan opdoen om in een stroomversnelling te geraken (wanneer de tegenstanders - beter laat dan nooit - met hun eigen ogen zien dat het werkt).
Mij maak je idd niet wijs dat wetenschappers die er in slagen energie beheersbaar te puren uit kernsplitsing en -fusie er niet in zouden slagen om voldoende energie op te wekken uit zon, wind, geothermie en waterkracht en dat vervolgens in voldoende mate op te slaan.
Het eerste is ook nuttig om op wereldschaal oorlog te voeren dus de wil en de budgetten zijn er. Het tweede zou mensen wel eens teveel onafhankelijk van monopolisten kunnen maken. Nogal voor de hand liggend dat de wil en de budgetten dan ontbreken om een significante doorbraak te forceren terwijl de klok tikt.
Het nadeel van nucleaire energie is - tot het tegendeel bewezen is - dat de procedures, bouwproblemen zolang aanslepen, om nog maar te zwijgen van de verborgen kosten, dat tegen de tijd dat ze hun eerste kWh kunnen produceren het er helemaal niet meer toe doet.
De problemen moeten tussen nu en 2030 opgelost worden. Niet ergens in 2050. Uiteraard durft geen enkele politicus dat hardop zeggen want dan zakt ie door de mand en moet hun nog binnen de eigen vervaltermijn drastisch gaan handelen. Maar onder serieuze wetenschappers is er daar al lang een consensus over. Maar ook zij worden liever genegeerd dan gevolgd. Om dezelfde reden want het noopt tot dringend handelen. En dat handelen zal dan niet gebeuren zonder pijn. En dat verkoop je niet aan kiezers. Die willen alleen goed nieuws horen en dat het de fout van anderen is en alles opgelost geraakt wanneer je die anderen buiten zet.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ben het grotendeels eens met ivob al deel ik zijn pessimisme voor onze kansen niet volledig. De mens kan wel degelijk een verschil maken maar hij zal dat pas doen als men niet anders meer kan, op het laatste nippertje dus. Iedereen probeert zolang mogelijk zijn bestaande voordelen te behouden, ook ivob en eigenlijk iedereen.

Verandering komt er dus altijd te traag. Je hebt helaas een aantal rampen nodig eer de euro bij de ontkenners valt. In sommige delen van de Ardennen is het besef al gegroeid, eenzelfde waterbom op Vlaanderen zou ook veel inzichten doen ontstaan al hoop ik dat het nooit zover komt.

Alles is een ver van mijn bed show voor velen, zelfs als het in eigen land gebeurt kijken ze nog weg. Kernrampen, dat kan toch enkel in verre landen zonder enige discipline en werkethiek, zoals Japan dus. Natuurrampen, dat is niet iets voor hier. Droogte, dat is voor de woestijn. Luchtvervuiling is voor onverdraagzamen.

De mens plaatst zich graag boven alles, zelfs de natuur is ondergeschikt aan het ego van de mens. Wij zullen de natuur wel temmen maar we hebben geen besef dat we maar een mug zijn die simpelweg uitgeteld kan worden. Het bewijs is hier te vinden bij mensen die beweren dat er niet genoeg energie in de natuur zou zijn, wat een lachertje :lol:

De mens heeft geen toekomst als we blijven verder doen om deze destructieve manier. We zagen letterlijk de tak af waarop we zitten en beseffen niet dat het ook de enige tak is. Respect voor de omgeving waarin we leven en natuur kan een veel betere balans opleveren want uiteindelijk is de mens ook maar een heel klein onderdeeltje van de grote natuur. Ik vind het altijd vreemd dat je dit soort besef vaak terug kan vinden bij inheemse volkeren maar zo moeilijk bij samenlevingen die beschikken over -tig universiteiten. Geld en hebzucht hebben ons doen vergeten dat we ook maar stervelingen zijn en dat het doel van het leven niet is om zoveel mogelijk geld te verzamelen. Zelfs zij die dat doel bereiken beroven zich vaak van het leven omdat ze op een dag beseffen hoe leeg het allemaal is.
Ik leef al heel mijn leven grotendeels op kosten van de gemeenschap dus geen grotere voorstander van dat systeem dan mezelf.
Dat vind ik nu wel erg tegenvallen van iemand die zo graag de eigen keuzes bejubelt en anderen graag diep in hun miserie duwt en op hun foute/domme keuzes wijst. Profiteren is blijkbaar het grote geheim achter het succes. Uiteraard werkt dat verhaaltje enkel als er meer zijn waar van geprofiteerd wordt dan dat er profiteren. Uiteraard kan dit goed werken voor bepaalde individuen maar er mee staan koketteren gaat me toch net wat te ver.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Leuke video over investeren in zonne en windenergie met batterij opslag als land.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Qatar overweegt de gaskraan naar de EU dicht te draaien uit wraak voor het onthullen van het corruptieschandaal van de EU parlementariërs.

België wordt daarbij specifiek geviseerd: Qatar is woedend dat ons parket het onderzoek naar de corruptie gestart heeft zonder eerst "de juiste versie van de feiten" aan de regering van Qatar te vragen.

Qatar levert een vijfde van het LNG van de EU. Ook voor ons land komen bijna een vijfde van de leveringen uit Qatar.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ai ai ai, het WK is gedaan en de werkomstandigheden in de bouw zijn daar nu opgelost en nu dit erbovenop. Straks dreigen ze nog om vrouwen geen hand te geven voor ze afgehakt is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Engie verzet zich tegen extra miljardenfactuur voor kerncentrales en eist zelfs geld terug van de overheid
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/20 ... -provicie/
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

De energy prijzen zijn echt dalende nu,het mag stilaan duidelijk worden dat Putin slordig en veel te vlug met het gaswapen is omgesprongen dat gaat Rusland wat kosten,want met gas kan je niet zomaar alle kanten uit,het goedkoopste vervoer zijn juist die pijpleidingen die allen naar de EU gericht zijn,niet naar China of India
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Is Putin dan verantwoordelijk voor de hoge seizoenstemperaturen, de windkracht van de laatste weew en de heropflakkering van Covid in China?
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 01 jan 2023, 16:24 De energy prijzen zijn echt dalende nu,het mag stilaan duidelijk worden dat Putin slordig en veel te vlug met het gaswapen is omgesprongen dat gaat Rusland wat kosten,want met gas kan je niet zomaar alle kanten uit,het goedkoopste vervoer zijn juist die pijpleidingen die allen naar de EU gericht zijn,niet naar China of India
1. De winter is nog niet voorbij. Ze kan in januari nog hard toeslaan, alhoewel historisch de kans laag is, en de huidige verwachtingen tonen niets in die richting de eerstkomende 2 weken. Historisch is de kans hoger op nog een flinke uithaal van de winter in februari (al dan niet samen met de laatste dagen van januari), maar de "window of opportunity" is zeer beperkt en alles moet dan goed vallen op het juiste moment. Ook in maart kan het nog maar die kans is zeer klein. Als de winter later alsnog toeslaat, zullen de gasvoorraden beduidend lager zijn dan in december.

2. Het blijft een raadsel of Putin echt dacht dat dit een effectief wapen ging zijn, wetende dat hij een regio probeert te treffen met historisch zachte winters, en zonder militaire methode om het weer te controleren. De koude is in onze regio nooit veraf in de winter, maar de klassieke ligging van drukgebieden beschermt ons daartegen, soms zelfs de hele winter lang. Maar wie het in zijn macht heeft om 1 drukgebied te verschuiven - en theoretisch kan dat maar in de praktijk is het nog niet gedemonstreerd - kan Europa de koudste winter in een eeuw bezorgen. Zonder die militaire optie is de kans dat Europa een enorm koude winter ging hebben is minder dan 5%, en daarvoor heeft hij een groot deel van de inkomsten van zijn land opgegeven? Ik had toch graag de denkwijze achter deze beslissing - en het advies waarop hij zich heeft gebaseerd - eens gelezen.

3. Desondanks duurt de oorlog in Oekraine gewoon verder en lijkt er van vooruitgang weinig sprake te zijn aan beide zijden. Putin is ook nog steeds niet aan een mysterieuze ziekte gestorven of uit een raam gevallen, ondanks de vele voorspellingen. In Moscow is het wel koud dus de ramen zullen wel gesloten zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 jan 2023, 17:25, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 01 jan 2023, 17:16 In Moscow is het wel koud dus de ramen zullen wel gesloten zijn.
Hier zal ik je toch moeten tegenspreken. 8)
De russen en thermostaten, dat is eigenaardige combinatie. Laatst nog een reportage gezien die zich afspeelde in Siberië, putteke winter. Het was er dik -20°C en de ramen stonden open omdat het anders niet te verdragen warm was. De stadsverwarming stond vollenbak en er was geen mogelijkheid om een radiator toe te draaien en thermostaten hadden ze niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 01 jan 2023, 17:22 De stadsverwarming stond vollenbak en er was geen mogelijkheid om een radiator toe te draaien en thermostaten hadden ze niet.
Ahzo. Ze moeten hun overtollig gas ergens kwijt natuurlijk, want je kan niet zomaar een gasveld afsluiten en je kan maar affakkelen (aka puur CO2 in de atmosfeer sturen) in de mate dat je er capaciteit voor hebt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat is niets nieuws hoor.
Ik heb dat jaren terug ook al gezien en herinner me gelijkaardige verhalen van mijn vader toen hij, zo’n 25/30 jaar geleden wit rusland bezocht
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”