Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1180 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hadden we toch maar, net als bij de coronavaccins, als EU samen aangekocht, ipv tegen elkaar op te bieden om toch vooral zelf sneller de stock vol te hebben.
Nu alle voorraden aangevuld zijn en er minder druk is om aankopen te doen, zakt de prijs als een pudding in elkaar. We zitten - zelfs op de TTF - terug op de prijs van voor de zomer (maart/juni).
Afbeelding

Duitsland heeft z'n goesting gekregen, maar toch vooral op de kap van de andere landen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Hopelijk hebben we (EU) hieruit iets geleerd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 317 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat ze lang genoeg gewacht hebben zodat hun "dynamisch tunnelplafond" in de praktijk niet al te vaak moet toegepast worden?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Ja, de duitse herdershond (EU) heeft goed werk geleverd dus...
heist_175
Moderator
Moderator

wied schreef: 24 okt 2022, 14:12 Hopelijk hebben we (EU) hieruit iets geleerd...
Toch wel:
- minder inzetten op fossiele afhankelijkheid
- minder inzetten op afhankelijkheid van een beperkt aantal landen (voor uranium net als voor waterstof)
- méér inzetten op lokale en duurzame energie (waterstof, wind & zon)
- méér interconnects, zowel voor gas als voor elektriciteit

En ik meen begrepen te hebben dat DE minder weigerachtig staat tegen het vullen van de winterreserve voor 2023-2024 door middel van een samenaankoop.
Als FR nu nog de weigering tegen de gasinterconnect tussen Iberia en Frankrijk laat vallen, dan kunnen de LNG-terminals in SP en PT gas doorvoeren naar het Europese binnenland. Door de nationalisering van de FR-kernenergie, wil Macron dat (voorlopig?) niet toestaan, om de nucleaire sector zo onontkoombaar mogelijk te houden.
De rest van Europa kan dat "breken" door te wijzen op de hulp die FR komende winter van de rest van Europa (niet in het minst BE) zal krijgen om het licht aan te kunnen houden. Benieuwd of het wat wordt...
wied
Elite Poster
Elite Poster

Ja, eerst oompje's economische motor, dan oompjes kinderen!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 24 okt 2022, 14:38 - minder inzetten op fossiele afhankelijkheid
En ik meen begrepen te hebben dat DE minder weigerachtig staat tegen het vullen van de winterreserve voor 2023-2024 door middel van een samenaankoop.
Als FR nu nog de weigering tegen de gasinterconnect tussen Iberia en Frankrijk laat vallen, dan kunnen de LNG-terminals in SP en PT gas doorvoeren naar het Europese binnenland. Door de nationalisering van de FR-kernenergie, wil Macron dat (voorlopig?) niet toestaan, om de nucleaire sector zo onontkoombaar mogelijk te houden.
Lijkt me een contradictie.
Of je zou gas niet als een fossiele brandstof moeten beschouwen en LNG als iets binnen de EU geproduceerd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 24 okt 2022, 13:52 Hadden we toch maar, net als bij de coronavaccins, als EU samen aangekocht, ipv tegen elkaar op te bieden om toch vooral zelf sneller de stock vol te hebben.
Nu alle voorraden aangevuld zijn en er minder druk is om aankopen te doen, zakt de prijs als een pudding in elkaar. We zitten - zelfs op de TTF - terug op de prijs van voor de zomer (maart/juni).
Die graffiek had er wellicht anders uitgezien moesten de stenen 's nachts uit de straat aan het vriezen zijn.

Een aantal redenen waarom de futures een dalende trend vertonen:
  • LNG-aflaadcapaciteit is verzadigd, er zijn niet genoeg terminals (voornamelijk in Spanje) om de schepen te ontladen.
  • Er is verlaagde vraag vanuit de industrie door de torenhoge prijzen. (Ook minder industriële productie hier natuurlijk en er is de uitflow van capaciteit naar onder meer de VS waar de gasprijs 10x lager ligt voor de industrie als ik Macron en Orban mag geloven.)
  • Verlaagde afname vanuit huishoudens door het warme weer.
Even zitten vergelijken met voorbije periodes en gevoelsmatig (ik heb het niet in een Excel gesmeten) lijkt het een 5-tal graden warmer dan anders te zijn. 23 Oktober 2006 was even "goed" als gisteren maar algemeen genomen ligt de temperatuur eerder rond de 14 ipv 19.
https://www.wetterzentrale.de/weatherda ... =10&dag=24

Laten we hopen dat het dat het zonneke nog een tijd blijft schijnen en de wind uit het zuiden blijft komen :-)
Laatst gewijzigd door gumibear 24 okt 2022, 15:47, in totaal 1 gewijzigd.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

gumibear schreef: 24 okt 2022, 15:43 Laten we hopen dat het dat het zonneke nog een tijd blijft schijnen en de wind uit het zuiden blijft komen :-)
Op termijn wel redelijk zenuwslopend als de hoogte of laagte van je energiefactuur daarvan afhankelijk is/wordt.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 24 okt 2022, 15:20 Lijkt me een contradictie.
"Minder" is niet hetzelfde als "niet" of "geen" :).
Als we "morgen" geen gas meer invoeren in de EU, gaan er velen het koud hebben en stort de industrie in (wegens geen grondstof of brandstof).
Dus het is een schijnbare tegenstelling, maar meer ook niet.

@het weer
Het is gewoon onwaarschijnlijk warm voor eind oktober.
Dat zal zeker helpen :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 24 okt 2022, 15:46 Als we "morgen" geen gas meer invoeren in de EU, gaan er velen het koud hebben en stort de industrie in (wegens geen grondstof of brandstof).
Dus het is een schijnbare tegenstelling, maar meer ook niet.
Een (goede) reden bedenken om het verbruik van fossiele brandstoffen niet terug te dringen tot een niveau dat het daadwerkelijk een verschil maakt is nog iets totaal anders dan het verbruik daadwerkelijk "verminderen".
Volgens de meest recente cijfers stijgt in Vlaanderen de uitstoot van broekasgassen zelfs terug ipv verder af te nemen.
Ook wijst niets erop dat ze ook maar enige doelstelling in die zin zullen benaderen, laat staan halen.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 24 okt 2022, 17:47 Ook wijst niets erop dat ze ook maar enige doelstelling in die zin zullen benaderen, laat staan halen.
Klopt. Maar dat wisten we al vanaf het begin.

Merk op hoe de deadlines van doelstellingen allemaal veilig in een volgende legislatuur belanden. Aka: het probleem van de volgende. En die gaat zich dan weer niet gebonden voelen door wat de vorige deed. Voor bedrijven niets anders: doelstellingen liggen in een periode van een volgend managementcomité.

Daarom dat ik voorstander was van hoe Trump uit het akkoord van Parijs stapte. Niet omdat het akkoord slecht was, maar als je weet dat je het toch niet kan halen verspil je beter geen tijd met te doen alsof.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 okt 2022, 18:21 Daarom dat ik voorstander was van hoe Trump uit het akkoord van Parijs stapte. Niet omdat het akkoord slecht was, maar als je weet dat je het toch niet kan wil halen verspil je beter geen tijd met te doen alsof.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 714 keer
Te Koop forum

Punt is meer als je iets niet wil halen dan zal je het meer dan waarschijnlijk ook niet halen. In het Nederlands: waar een wil is, is een weg of nog eentje, veel is onmogelijk tot iemand het gewoon doet.

We staan hier voor een ingrijpende verandering die bestaande belangen bedreigt en dan krijg je altijd enorme weerstand van die belangen omdat er nu eenmaal veel geld mee gemoeid is. Men kijkt vooral naar de korte termijn en naar de eigen belangen, al de rest kan de boom in. Après nous, le déluge of in het Engels, f*** our kids.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Het wordt koud in de EU, dus Rusland ziet het moment om te dreigen met de pijpleidingen Brotherhood en Soyuz minder te laten leveren of volledig stil te leggen. Deze pijpleidingen, die dwars door Oekraïne lopen, leveren nog steeds 50 miljoen kubieke meter gas per dag aan de EU, voornamelijk richting Slowakije, Oostenrijk en Italië. Vroeger voorzagen deze pijpleidingen ook Duitsland, ons land en andere landen in onze regio tot de recentere Nord Stream dit overnam (evenwel kan de oude infrastructuur nog steeds gebruikt worden).

De TTF gasprijs - herinner u, dat is de dure Rusland gasprijs die JIJ betaalt ook al krijg je geen kubieke meter Russisch gas, NIET de veel goedkopere Zeebrugge prijs die jouw leverancier betaalt - reageert nu nog steeds als een kip zonder kop op elke boe van Putin; dus de eerdere daling van de gasprijs nav de paar weekjes warmte die we recent hadden is weer uitgewist. Goed nieuws voor de bankrekening van uw leverancier. Slecht nieuws voor die van u.

Naast Brotherhood en Soyuz is ook TurkStream nog in dienst, deze levert per dag nog zo'n 25 miljoen kubieke meter gas aan de EU (in casu Bulgarije en Roemenië, er is geen rechtstreekse verbinding met de rest van de EU). Pas als TurkStream ook stilgelegd zou worden, is het definitief gedaan met Russische leveringen aan de EU. Op het hoogtepunt, voor de oorlog, met alle pijpleidingen in dienst, bedroeg de levering van Rusland aan de EU meer dan 400 miljoen kubieke meter gas per dag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 23 nov 2022, 22:28 De TTF gasprijs - herinner u, dat is de dure Rusland gasprijs die JIJ betaalt ook al krijg je geen kubieke meter Russisch gas, NIET de veel goedkopere Zeebrugge prijs die jouw leverancier betaalt - reageert nu nog steeds als een kip zonder kop op elke boe van Putin; dus de eerdere daling van de gasprijs nav de paar weekjes warmte die we recent hadden is weer uitgewist. Goed nieuws voor de bankrekening van uw leverancier. Slecht nieuws voor die van u.
Heb je het nu over jezelf of aan wie is je boodschap nu eigenlijk gericht (wie zijn die JIJ en U) ?
Bij de laatste jaarafrekening werd o.a. ikzelf betaald door mijn leverancier (en ik zal heus niet de enige zijn die al lang geen gas meer verbruikt) en niet omgekeerd.
Eigenlijk dus een veralgemening die nergens op slaat.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 nov 2022, 00:12 Bij de laatste jaarafrekening werd o.a. ikzelf betaald door mijn leverancier (en ik zal heus niet de enige zijn die al lang geen gas meer verbruikt) en niet omgekeerd.
Eigenlijk dus een veralgemening die nergens op slaat.
Leuk dat je gas oppompt en levert aan je leverancier (alhoewel ik toch zou verzekeren tegen aardbevingen), want voorschotten terug krijgen is niet hetzelfde als "betaald worden" natuurlijk.

Zoals wel al vaker uitgelegd: de gemiddelde burger die voor energie moet betalen, die aangewezen is op gas nav historische fouten van vorige regeringen (fouten die de huidige opnieuw maakt), aka de burger die de inflatie voelt. Wie geluk heeft of het goed getroffen heeft (maar doorgaans toch altijd ook kon rekenen op een portie geluk, al beseffen velen dat niet) zal er zoals vaker niet bijzitten, maar dat is niet de hoofdmoot anders slaan de media en politici de bal compleet mis en moeten ze eigenlijk enkel maar belastingen verhogen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Provider
Te Koop forum

Zitten er hier nog mensen die klant zijn bij luminus?
Ik heb me gisteren ingeschreven bij:
Afbeelding
Ik ben serieus aan het besparen tov vorig jaar (zoals het er nu naar uit ziet ruim 25%), dus normaal gezien val ik in de prijzen.

Je kan dit vinden in je klantenzone. Ze maken er geen reclame mee, maar hé, niet geschoten is altijd mis.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 nov 2022, 09:58 Leuk dat je gas oppompt en levert aan je leverancier (alhoewel ik toch zou verzekeren tegen aardbevingen), want voorschotten terug krijgen is niet hetzelfde als "betaald worden" natuurlijk.
Gas oppompen? :roll:
Net of energie alleen kan opgewekt worden uit gas of een energieleverancier alleen gas levert. :nono:
Gas afnemen doe ik ook al jaaaren niet meer aan mee. Die beslissing werd al in tempore non suspecto genomen.
Wie nu nog, terwijl zij zich andere middelen kunnen veroorloven (en zo zijn er velen), doch heden afgeeft op landen als Rusland, Qatar, .... beoefenen wel een heel selectieve vorm van verontwaardiging.
Zoals wel al vaker uitgelegd: de gemiddelde burger die voor energie moet betalen, die aangewezen is op gas nav historische fouten van vorige regeringen (fouten die de huidige opnieuw maakt), aka de burger die de inflatie voelt. Wie geluk heeft of het goed getroffen heeft (maar doorgaans toch altijd ook kon rekenen op een portie geluk, al beseffen velen dat niet) zal er zoals vaker niet bijzitten, maar dat is niet de hoofdmoot anders slaan de media en politici de bal compleet mis en moeten ze eigenlijk enkel maar belastingen verhogen.
Allee, is het weer de "schuld" van de anderen?
Bij mijn weten heeft geen enkele overheid ook maar één burger verplicht zich op gas aan te sluiten.
Wie gas in eigen huis heeft die heeft die beslissing zelf genomen of wist dat (hopelijk) bij afsluiten huurcontract.

Uiteraard zijn er altijd mensen die geen andere opties hadden/hebben. Maar uit je initiële post liet je uitschijnen dat je hier iedereen persoonlijk viseerde (JIJ en u, weet je nog wel?). Maar dat was dus blijkbaar een misverstand en bij deze rechtgezet.

ps. er zijn alleen al in Vlaanderen honderduizenden van het gas af. Zo uitzonderlijk is dat dus al lang niet meer.
En op een dag als vandaag, richting eind november, verwarm ik de woning gewoon onrechtstreeks via kernfusie. :banana:
Niks gas, niks elektriciteit. Alleen een eenmalige investering die de rest van de dagen meegaat en geen maandelijkse factuur aan derden meer vereist. :beerchug:
Gewoon heel toevallig jaren geleden veel geluk gehad. :angel:
Of tijdig maatregelen nemen om zo onafhankelijk mogelijk te worden van energieproductie en levering van derden die voor jou (zoals je eerder wel terecht hebt opgemerkt) maand na maand de prijs blijven bepalen. En daar moet je al tijdelijk eens iets anders voor laten.
Maar wat je niet meer nodig hebt van derden daar kunnen ook geen lopende facturen meer voor opgemaakt worden. Lijkt me nu niet bepaald rocket science om dat te begrijpen en daar naar te willen handelen.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef: 23 nov 2022, 22:28 De TTF gasprijs reageert nu nog steeds als een kip zonder kop op elke boe van Putin; dus de eerdere daling van de gasprijs nav de paar weekjes warmte die we recent hadden is weer uitgewist. Goed nieuws voor de bankrekening van uw leverancier. Slecht nieuws voor die van u.
Ben je zeker dat je naar TTF kijkt?
De TTF van december evolueert al meer dan een maand in de bandbreedte €100-135/MWh.
Ik zie nergens de paniekreacties van in de zomer enzo?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 nov 2022, 11:57 Wie nu nog, terwijl zij zich andere middelen kunnen veroorloven (en zo zijn er velen), doch heden afgeeft op landen als Rusland, Qatar, .... beoefenen wel een heel selectieve vorm van verontwaardiging.
Uiteraard zijn er altijd mensen die geen andere opties hadden/hebben.
ivob schreef: 24 nov 2022, 11:57 Allee, is het weer de "schuld" van de anderen?
Dat ons land nog zo afhankelijk is van gas (en fossiele brandstoffen in het algemeen)? Jazeker, dat steek ik op de opeenvolgende federale regeringen die geen vaart gemaakt hebben met hernieuwbaar toen het moest. En nog meer op de huidige die opnieuw inzet op gas, en dat in het dit klimaat.
heist_175 schreef: 24 nov 2022, 12:17 Ben je zeker dat je naar TTF kijkt?
Ja. De daling van eerder deze maand is weer uitgewist en met 2 stijgingen van +25% op 2 weken en >7% op 1 dag situeert de prijs zich weer in het hoogste segment dat we deze maand zagen. Dat zijn en blijven gekke sprongen die niet normaal zijn (voor de onrust kwamen deze sprongen niet voor) en ook gewoon niet nodig zijn. Ik hanteer pre-onrust als de normaal, niet augustus 2022.

Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 nov 2022, 12:41 Dat ons land nog zo afhankelijk is van gas (en fossiele brandstoffen in het algemeen)? Jazeker, dat steek ik op de opeenvolgende federale regeringen die geen vaart gemaakt hebben met hernieuwbaar toen het moest. En nog meer op de huidige die opnieuw inzet op gas, en dat in het dit klimaat.
Niemand die je tegenhoudt om eerst zelf al proberen te veranderen.
Wanneer je zelf keer op keer vaststelt dat anderen en je overheden dat niet kunnen/willen ligt een deel van het antwoord alleen nog maar bijzelf. Gewoon de schuld bij de anderen leggen verandert niets. Ook je eigen situatie niet.

Naar de anderen kijken voor oplossingen is uiteraard altijd de gemakkelijkste weg (om zelf niets te moeten doen).

En afkicken van een energieverslaving kost niemand iets. Integendeel. Het vraagt wel - net zoals bij iedere andere verslaving - wat moeite, doorzettingsvermogen en de wil om jezelf te heroriënteren en wil om van geijkte paden af te wijken. Moet niet hoor. Maar het is al een begin wanneer je jezelf niet bij een situatie neerlegt en zelf handelt.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 nov 2022, 13:01 Niemand die je tegenhoudt om eerst zelf al proberen te veranderen.
Graag, alleen: niet als lid van een bestaande partij want dan moet je dansen naar de pijpen en de voorzitter. Helaas hebben diezelfde politici de wetgeving zodanig gewijzigd dat nieuwe partijen geen enkele kans meer maken. QED dat het al 20 jaar geleden is dat er nog ene doorgebroken is (wat eigenlijk een voortzetting van een bestaande was); het is niet van geen interesse of niet willen want er zijn al heel wat pogingen geweest.

Dus we houden het bij klagen, onze belastingen optimaliseren (in de mate van het legale en mogelijke; als gewone burger is er niet veel dat je kan doen) en niet op dezelfde stemmen, want dat is het enige dat we nog kunnen doen. Uiteindelijk zal het systeem hetzelfde lot beschoren zijn als alle anderen en zal het door de eigen incompetentie ineen storten. De huidige overheid bestaat in continue vorm (bezetting en ballingschap niet meegerekend) al bijna 200 jaar wat extreem lang is in de geschiedenis, maar vandaag wordt er enkel nog geteerd op het vooruitziende werk dat de staatsmannen - die geen kans meer zouden maken in een regering vandaag - vroeger allemaal verwezenlijkt hebben (zoals kerncentrales die ons al decennia van energie voorzien hebben).

De ouderdomskwalen zijn overal, de slepende ziekte is er ook, dus de OBIT en de doodsprentjes mogen gereed gehouden worden. Hoe sneller hoe beter want zo'n transitie bevoordeelt de jongeren meer dan de ouderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 nov 2022, 13:28 - vroeger allemaal verwezenlijkt hebben (zoals kerncentrales die ons al decennia van energie voorzien hebben).
Ach daarvoor kan je nog altijd rekenen op de staatsmannen van de MR en de NVA.
Wel nog "even" geduld tot ze hun woorden in daden omzetten en een tien-twintig jaar braaf energiefacturen blijven betalen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

....en die ons nu voor duizenden jaren van kosten gaan voorzien :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 332 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee, van ellentriek …
Goedkope ellentriek …
Co2 loze ellentriek …
Voor als het zonneke niet schijnt.
Of het niet waait
Of alletwee
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja, zolang ze werken leveren ze soms ellentriek maar ook dure ellentriek zoals we nu merken en ook risicovolle ellentriek. Duur spul om te bouwen en nog veel duurder om af te breken. Je kan ze enkele decennia gebruiken en daarna duizenden jaren blijven betalen voor die "goedkope" ellentriek.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Zonnepanelen leveren de helft van de dag niets en in de winter weinig.
Daar zagen we dan niet over …
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier is de simulatie nu dat we aan 40% minder gas zouden zitten deze maand.
Maar natuurlijk verwarmen met de wp’s doet het verbruik van de stroom stijgen.
De uurtjes zon, die we dan nog hebben, maken maar een deeltje goed.
Maar ik ben benieuwd naar december-februari.
Gelukkig hebben we bijna 800 extra op het net geïnjecteerd, wat misschien ook nog wat extra opleverd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 25 nov 2022, 19:45 Gelukkig hebben we bijna 800 extra op het net geïnjecteerd, wat misschien ook nog wat extra opleverd.
Je kan toch gewoon berekenen wat je dat gaat opleveren?
De eerste 20 dagen van november waren ook redelijk zonnig. In elk geval zonniger dan vorig jaar.
En echt koud is het ook nog niet geweest. Dat scheelt ook weer op verwarmingskosten.

En vergeet niet dat je voor de maanden november en december (en waarschijnlijk ook nog eens jan t.e.m. maart) nog een behoorlijke cent cash krijgt (behoudens grootverdieners en gerechtigden van sociale tarieven) omdat je zowel gas- als elektriciteitsaansluiting hebt.
En je midden dit jaar ook al 100 € cash ontvangen hebt. Met die extra totaalsom kan je bij deze buitentemperaturen een WP (en zeker een L/L WP) al aardig wat uren zuinig laten draaien.
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

duizend schreef: 25 nov 2022, 17:54 Zonnepanelen leveren de helft van de dag niets en in de winter weinig.
Dat is nu net iets intresants,in de zomer heeft men het over een redelijk % die de zonnepanelen leveren,eens de herfst en wintermaanden eraan komen kan men nergens nog gegevens opvissen over hoeveel die zonnepanelen dan wel produceren, (het is wel normaal dat dit minder is,maar hoeveel dan wel??) terwijl ze nog altijd op dezelfde plaats liggen en zijn betaald zijn voor volledige jaren mee te gaan en te leveren, maar de info ontbreekt daarover.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 26 nov 2022, 09:00 Dat is nu net iets intresants,in de zomer heeft men het over een redelijk % die de zonnepanelen leveren,eens de herfst en wintermaanden eraan komen kan men nergens nog gegevens opvissen over hoeveel die zonnepanelen dan wel produceren,
Dat is uiteraard niet correct. Daar kan je gewoon tabellen (die een algemeen overzicht geven) over vinden.
Algemeen gezien op onze breedte/lengtegraad (maar andere factoren kunnen daar een rol in spelen) is de jaarproductie als volgt verdeeld over de maanden van het jaar:
Januari: 3%
Februari: 5%
Maart: 8%
April: 12%
Mei: 13%
Juni: 13%
Juli: 13%
Augustus: 11%
September: 10%
Okotber: 7%
November: 3%
December: 2%

Maar om dat voor je eigen situatie redelijk correct te voorspellen zal je toch zelf moeten gaan rekenen want er spelen veel factoren mee.
Om er slechts enkele op te noemen: klimaat, locatie, dakhelling en oriëntatiehoek (algemeen genomen en met opslag is pal zuid en een hellingshoek van 36° ideaal), vermogen (Wp) per paneel, aantal panelen dat op het dak past, periode van het jaar (hoogte van de zon boven de horizon), bewolking (kan onder een dik wolkendek in de winter zeer negatief werken maar anderzijds kan witte bewolking met een blauwe lucht tot 30% meer opbrengen dan een strakke blauwe lucht, temperatuur (hoe warmer hoe lager het rendement, een koele dag in april-mei kan dus meer opbrengen dan een stralende hete dag in juli,.....

Technisch gezien leveren uw zonnepanelen altijd evenveel (geen rekening houdende met de degradatie maar die blijk na meer dan tien jaar gebruik redelijk verwaarloosbaar, dit in tegenstelling wat doemdenkers in de beginperiode voorspelden).
Hoeveel % je panelen blijven leveren hangt van de individuele configuratie (aantal panelen tov verbruik, hellingshoek, oriëntatie,....) en van de stand van de zon tov de horizon en de hellingshoek van de panelen (hoe verticaler hoe minder relatief rendement in de zomer en hoe meer rendement in de winter, en omgekeerd).
De zon schijnt altijd hoor. Ook als ze achter een dik wolkendek zit. Tijdelijk probleem is dat er dan van half november tot half februari (door een combinatie van voorgaande factoren) veel te weinig instraling op de panelen is. Ook de oriëntatie is in de winter belangrijker dan in de zomer. In de winter komt, op onze breedtegraad, de zon pas voldoende boven de horizon in het Z0 en verdwijnt al terug onder de zichtbare horizon in het ZW. Zuidgerichte panelen zullen dan meer rendement hebben dan een 0-W opstelling.

Als je cijfers wil: mijn panelen (goede oriëntatie want ZZ0 doch slechte winterhellingshoek van 32° en - door bomenrijen zonder bladverlies - slechts productie tussen 09:00 en 14:30, buiten die uren is de zonnestand lager dan de toppen van de bomen) produceren op dit ogenblik - bij helder weer en een 25 dagen voor de laagste stand van de zon - 20% van hun toprendement op een heldere dag mei (of een heldere koude dag midden juni, maar dat komt slechts zelden voor). Midden december, hun diepste punt is dat nog 16%.
Uiteraard gaan die cijfers alleen op voor deze configuratie. Geen bomen, grotere hellingshoek zullen het rendement positief beïnvloeden in de winter. Vlakke panelen (plat dak zonder extra verzwaarde ramp) zullen het rendement nog doen dalen.
Maar het geeft je al een idee.
Uiteraard moeten je bij het plaatsen van PV-panelen, indien mogelijk, steeds rekening houden met het lokaal verbruik en de mogelijkheden tot opslag (om bewolkte dagen te overbruggen en extra back up (indien men niet van het net afhankelijk wil zijn. Dat is ook in iedere situatie dus weer anders. Ondanks het rendement van 20% (in vergelijking bij topdagen) is dit, voor onze situatie, bij weersomstandigheden gelijk de laatste drie dagen nog steeds voldoende om 24/7 volledig in eigen verbruik te voorzien. Op jaarbasis voor 84%. En dat laatste gaat nog omhoog door de productie, op eenzelfde dakopp., minstens te verdubbelen en opslagverliezen (nu nog een 11% op jaarbasis) naar beneden te drukken. Hier dus, op dat vlak, geen enkele reden tot klagen noch zagen. :-D
Meten = weten. En dat moet iedereen voor zichzelf doen. Cijfers zijn dus niet te extrapoleren (want te veel verschillende parameters) naar een andere situatie die gelijkaardig, beter of slechter kan zijn.

ps. Je panelen zijn betaald om een gans jaar een gemiddeld rendement te halen. Niet om alle dagen evenveel te leveren want het is buiten de zon ook afhankelijk van het weer. Om het rendement per periode te kennen op een bepaalde lengte/breedtegraad bestaan er al jaren tools om dat op voorhand te berekenen. Dat is dus geen geheim. Eenmaal geplaatst bestaan er al tools om de volgende dagen de productie te voorspellen (zodat je daar met bv. een batterij kan op inspelen). Hoe meer je meet hoe minder geheimen de dagelijkse energieproductie voor je heeft en hoe meer je dat kan inplannen.
Laatst gewijzigd door ivob 26 nov 2022, 10:09, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken er niet veel van,(heb er ook nog geen)maar ik heb gelezen dat zonnepanelen vanaf het eerste jaar al een verlies aan rendement hebben,met daarna meer en meer, ik heb dat toevallig gelezen bij een uitleg van nieuw soort zonnepanelen nl. glas/glas panelen. Het zou zo zijn dat gewone panelen beginnen door te buigen,(al van het eerste jaar)een zeer klein % levert al rendements verlies op,en dat stapelt zich jaar na jaar op. Glas/glas panelen zouden dit veel minder hebben het grote nadeel daarvan zou het gewicht,en de prijs zijn die 40% hoger zou liggen.
Ik [plaats dit onder voorbehoud ben absoluut geen kenner,)maar ik heb dat heel toevallig in een folder gelezen,ik denk dat het ging over Duitse zonnepanelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je moet meten.
Niet alles geloven wat je op het internet leest.
Ik verzamel al 11 jaar alle data van mijn panelen en stel het tegendeel vast. En met mij duizenden anderen.
En het waren toen zelfs de goedkoopste Chinese panelen die je kon vinden.
Je moet natuurlijk een reden vinden om duurdere producten die ongeveer hetzelfde doen dan een goedkoper product aan de man te kunnen brengen. Dat noemt men marketing.

Dubbel glas panelen gaan idd langer mee (maar heb je in de praktijk iets aan panelen die 40-50 jaar meegaan tov panelen die 25-30 jaar meegaan? Dat is zoals een Miele kopen die het dubbele kost van een standaard elektrisch toestel en langer meegaat maar tijdens die langere levensduur meestal totaal verouderd is) en zijn esthetischer (maar dat is een persoonlijk gebonden argument) en hebben een beter rendement (maar dat is alleen een argument dat opgaat wanneer je dakopp. tov je verbruik beperkt is. Is dat niet het geval kan je voor een lagere prijs beter een standaard foliepaneel meer leggen voor eenzelfde opbrengst. Je zal dus moeten berekenen of de meerprijs van een glas glaspaneel opweegt tegenover dat van een goedkoper foliepaneel.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Provider
Te Koop forum

fluppie schreef: 26 nov 2022, 10:08 Ik ken er niet veel van,(heb er ook nog geen)maar ik heb gelezen dat zonnepanelen vanaf het eerste jaar al een verlies aan rendement hebben,met daarna meer en meer, ik heb dat toevallig gelezen bij een uitleg van nieuw soort zonnepanelen nl. glas/glas panelen. Het zou zo zijn dat gewone panelen beginnen door te buigen,(al van het eerste jaar)een zeer klein % levert al rendements verlies op,en dat stapelt zich jaar na jaar op. Glas/glas panelen zouden dit veel minder hebben het grote nadeel daarvan zou het gewicht,en de prijs zijn die 40% hoger zou liggen.
Ik [plaats dit onder voorbehoud ben absoluut geen kenner,)maar ik heb dat heel toevallig in een folder gelezen,ik denk dat het ging over Duitse zonnepanelen.
Dat klinkt een beetje als "van horen zeggen van nonkel Isidoor aan den toog van café sport"...

Mijn panelen liggen er nu 11 jaar en het rendementsverlies is onmerkbaar. Ik heb nog steeds ongeveer dezelfde jaaropbrengst. Dit jaar zelfs meer dan anders.
Je kan dat ook niet zomaar even 'meten'. Daarvoor zou je ze moeten laten testen, maar van merkbaar rendementsverlies is hier alvast geen sprake.

Ook die oh zo heilige Duitse panelen zijn met een dikke korrel zout te nemen. Ik heb hier Duitse panelen liggen (Scheuten Solar), maar na een 2-tal jaar begonnen die spontaan door te branden aan hun junction box. Oplossing? Scheuten Solar heeft het faillissement aangevraagd en de herstelling kon gebeuren op eigen kosten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt in ieder geval,voor beide reacties ben er wel iets wijzer van geworden,en dat zal hier ook wel de bedoeling van dit forum zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 25 nov 2022, 17:54 Zonnepanelen leveren de helft van de dag niets en in de winter weinig.
Zonnepanelen leveren inderdaad variabel energie maar alles wat ze leveren hoef je niet meer aan te kopen. Bovendien kan je ook de overproductie opslaan waardoor je ook weer minder moet aankopen van die zogenaamde "goedkope" ellentriek... die velen niet meer kunnen betalen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

cadsite schreef: 24 nov 2022, 10:54 Zitten er hier nog mensen die klant zijn bij luminus?
Ik heb me gisteren ingeschreven bij:
Afbeelding
Ik ben serieus aan het besparen tov vorig jaar (zoals het er nu naar uit ziet ruim 25%), dus normaal gezien val ik in de prijzen.

Je kan dit vinden in je klantenzone. Ze maken er geen reclame mee, maar hé, niet geschoten is altijd mis.
Kon het zo niet direct vinden in de klantenzone. Daan maar via google gezocht.

https://www.luminus.be/nl/prive/bespaarbonus/
bespaarmodus.PNG
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 nov 2022, 17:12
Zonnepanelen leveren inderdaad variabel energie maar alles wat ze leveren hoef je niet meer aan te kopen. Bovendien kan je ook de overproductie opslaan waardoor je ook weer minder moet aankopen van die zogenaamde "goedkope" ellentriek... die velen niet meer kunnen betalen.
Alles wat de kerncentrales leveren moet je ook niet aankopen. Als er stockage mogelijkheid is, kan je de kerncentrales die in dienst zijn 100% continu laten werken en deze overschot van de goedkope energie tijdens de periode dat het verbruik minder is opslaan.

Dat den ellentriek duur is komt juist omdat grootschalige opslag niet bestaat en we gascentrales moeten gebruiken omdat er te weinig kerncentrales zijn om de pieken te leveren.

Bijkomende kerncentrales bouwen lost dit probleem op termijn op en laat de kwh prijs spectaculair dalen.

Om je individueel ellentriek rekeningske wat te verminderen kan je wat zonnepanelen leggen op je dak.
Maar dat lost het probleem van de globale electriciteitsproductie en hoge kwh prijs niet op.
Die denkfout maak je keer op keer.

Je blijft steken in louter theoretische oplossingen die nooit voldoende zullen opleveren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt geen kerncentrales nodig om opslag in te zetten. Je kan ook hernieuwbare energie opslaan en dat is dan ook de bedoeling.

De problemen die er nu zijn is omdat we te lang op dezelfde onbetrouwbare bronnen hebben ingezet en op onbetrouwbare partners terwijl hierdoor te weinig op echte alternatieven is ingezet. Dat geldt trouwens ook voor kernenergie die ook niet van ons is maar van Fransen. Diezelfde Fransen die dezelfde fout nog eens dik bevestigen en nu in de shit zitten ondanks dat ze veel kerncentrales hebben.

Merk ook op dat na een aantal decennia de kerncentrales versleten zijn en je enorme kosten hebt om ze op te lappen en uiteindelijk af te breken. Dan heb je nog duizenden jaren kosten aan opslag van gevaarlijk afval. In Frankrijk zal dat een bom van kosten zijn die door de nationalisering ook volledig op de kop van de Franse burger zal terecht komen.

Nu al vindt men amper bedrijven die in nieuwe centrales willen investeren en dat is logisch want de kosten zijn gigantisch, zelfs als je de grootste kost (afbraak en opslag) negeert en dus afschuift op de gemeenschap. Hernieuwbare energie is de toekomst en is nu al goedkoper. Kijk bij ons, zelfs het langer laten werken van de huidige centrales gaat bijzonder traag waarmee kernenergie nogmaals bewijst dat het geen oplossing is.

Als we ons geld nu niet versmossen aan fouten van het verleden maar inzetten op HE en opslag dan zijn we ineens ook een pak minder afhankelijk van anderen die niet altijd betrouwbaar blijken. En ja, je kan individueel jezelf al onafhankelijker maken en zij die dat al gedaan hebben zitten met minder problemen dan zij die aan de kant van de Franse kernenergie blijven hangen.

Ik deel uw negativisme inzake haalbaarheid van HE niet. Het is ook al lang geen theorie meer maar heeft kernenergie wereldwijd al lang overvleugeld.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”