Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1977 keer
Recent bedankt: 8 keer

Zonder vergunning kan je niets afwerken.
De PoP AALST-01 is nog niet vergund, je kan dan wel een paar jaar aan een stuk continu ducts blijven leggen tot er overal rond Aalst van Erpe-Mere tot Opwijk ducts liggen, je kan ondertussen eventueel al distributiekabels blazen naar eindverdeelpunten of dropkabels naar woningen. Maar de voedingskabels vanaf een onbestaande PoP blazen zal zeker niet lukken.

Eén zo'n "missing link" zoals in Aalst en je bent jaren verder zonder ook maar één actieve glasvezelverbinding.

Ga vooral klagen bij je burgemeester. Je kan letterlijk de vraag stellen: "Waarom werkt Fiberklaar niet verder? Verplicht u Fiberklaar om jarenlang te wachten op Wyre om in synergie glasvezel aan te leggen?"
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 83 keer
Provider

Update 8370:
De aannemer heeft laten weten dat de werken nog steeds on hold staan. De rechtstreekse lijn naar Proximus levert op dat de vooropgestelde datum voor de eerste drie zones gewijzigd is van augustus/september 2025 naar maart/april 2026. Ook hier geeft men aan dat alle werken stilliggen door conflicten veroorzaakt door Telenet/Fluvius.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

raf1 schreef: 2 maanden geleden Zonder vergunning kan je niets afwerken.
De PoP AALST-01 is nog niet vergund, je kan dan wel een paar jaar aan een stuk continu ducts blijven leggen tot er overal rond Aalst van Erpe-Mere tot Opwijk ducts liggen, je kan ondertussen eventueel al distributiekabels blazen naar eindverdeelpunten of dropkabels naar woningen. Maar de voedingskabels vanaf een onbestaande PoP blazen zal zeker niet lukken.

Eén zo'n "missing link" zoals in Aalst en je bent jaren verder zonder ook maar één actieve glasvezelverbinding.

Ga vooral klagen bij je burgemeester. Je kan letterlijk de vraag stellen: "Waarom werkt Fiberklaar niet verder? Verplicht u Fiberklaar om jarenlang te wachten op Wyre om in synergie glasvezel aan te leggen?"
Deze namiddag inside informatie van iemand bij Solutions 30:
1. er is een akkoord met de stad over de plaatsing van de wijk PoP (hoek Biekorfstraat en Lindenstraat)
2. er wordt een aanvraagdossier voor omgevingsvergunning ingediend tegen medio september
3. plaatsing van de wijk PoP: deadline blijft februari a.a.

Nogmaals, het is niet het gemeentebestuur dat hier dwars ligt. FK heeft zelf bevestigd dat er problemen waren in de samenwerking met Solutions 30 - zoals ook al aan mij meegedeeld door het gemeentebestuur - waardoor alles blijven liggen is. Het is de stad zelf die een alternatieve locatie voor de PoP (initeel Ter Linden park) heeft voorgesteld maar de noodzakelijke ontwerpen van Solutions 30, kwamen niet van FK. Het gemeentebestuur bevestigd dat FK en Sol30 nu wel uit de startblokken schieten.

Straat na straat wordt hier voorzien van ducts.

Dus - hout vast houden - maar monenteel wordt hier echt wel doorgewerkt. Misschien ook nog melden dat hier in straten / wijken in de buurt, enkel :!: de blauwe kabel wordt in de grond gelegd en geen zwarte meer. Overal kom je hier haspels tegen met blauwe kabel met zwarte streep (= FK). De zware (Wyre) niet te bespeuren. Ook over heel duidelijk: "werken in opdracht van FK".

En ... deze namiddag weer een mail van TN om mij omfloerst uit te leggen dat wat FK doet, bij hen eigenlijk al realiteit is en dat hun netwerk al voor 95% uit fiber bestaat en dat ze op termijn ook de laatste meters coax gaan vervangen door fiber tot aan huis, ook op mijn adres. Ook een telefoonnummer in de mail indien info gewenst voer Wyre fiber. Dus ... TN weet heel goed waar FK op komst is en onderneemt tal van pogingen om de overloop naar PX en andere fiber providers tegen te gaan.

Ook nog van een gemeenteraadslid vernomen deze avond n.a.v. een toevallige ontmoeting dat die PoP-goedkeuring eigenlijk nog een formaliteit is. PoP1 is nog de enige die ontbreekt in Aalst ... ?

Ik weet het, het blijft hout vast houden maar als er vaart in zit, zit er vaart in toch? Ik blijf hopen op Fiber in 2026 ... Maar on ik weet hoe fragiel het fiber gebeuren is ... Maar hier is het gemeentebestuur dus zeker niet de belemmerende factor. Cf. ook eerdere post.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Telenet liegt tegen hun klanten over hun coaxkabelnetwerk. Hun distributienetwerk bestaat volledig uit coaxkabel en de beperkte bandbreedte deel je met gemiddeld 250 andere gebruikers.
De maximale snelheden en stabiliteit van de snelheden op coaxkabel zijn niet te vergelijken met fiber-to-the-home.
Wat Telenet via e-mail aan hun klanten verkondigt, is zuiver bedrog.

In het Fiberklaar-gebied rond Aalst zouden er zes PoP's komen, dus zeker meer dan 15000 aansluitbare woningen: https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/aalst
Er staat welgeteld 1 PoP in Nieuwerkerken.
En Wyre rolt in dit dichtbevolkte verstedelijkt gebied ook uit: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth

Zo'n gigantische vertraging heeft mijn inziens niets meer te maken met eventuele onkunde bij Fiberklaar maar alles met bewuste vertragingsmanoeuvres van Liberty Global (Telenet/Wyre). Als het stadsbestuur er voor niets tussenzit dan hebben ze Solutions30 wel bespeeld om zich gunstig te plooien naar de langetermijnplannen van Wyre.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Raf !

Wat de houding van Aalst betreft, kan ik alleen maar vermelden dat na weigering van de PoP in het Terlindenpark, het gemeentebestuur zelf een voorstel gedaan heeft aan FK om de hoek van de Terlindenstraat en Biekorfstraat te gebruiken. Dat werd me bevestigd tijdens een tel. onderhoud met FK in december vorig jaar door FK zelf. Er moesten wel kleine aanpassingen gebeuren maar bij FK beweren ze dat Sol30 het daar heeft laten steken blijkbaar ...
Is daar zeer subtiel politiek geïnterfereerd? Dat zullen we nooit weten.

Duidelijk is ook dat het in Aalst en omgeving absoluut niet goed botert tussen FK en Sol30.

Wat TN betreft, als je mensen moet overtuigen dat je dezelfde services biedt met holle woorden - m.a.w. niet gestaafd door keiharde data met o.m. downloadsnelheden, uploadsnelheden en voor technisch gevorderden bijkomende technische info - dan bewijzen ze zelf dat ze gebakken lucht verkopen. En voor hun prijzen, moet je ze zeker ook niet houden.

Ik zie wat er verder gebeurt met de nodige reserves. TN heeft wel het aantal storingen teruggebracht tot een gemiddelde van 1 incident, ongeveer om de 2 weken. Volgens mij is hun coax netwerk gewoon op en proberen ze om evidente financiële redenen nog zo lang mogelijk verder te bouwen op ... drijfzand.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

Kan het Aalst-probleem misschien worden afgesplitst? Ik lees keer op keer hetzelfde verhaal met dezelfde details, voegt nog maar weinig toe voor de meeste geïnteresseerden in het Fiberklaar-project denk ik.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

Een stapje verder in Opwijk. De status voor aansluitbaarheid is echter nog hetzelfde.
IMG_3139.jpg
Bijlagen
IMG_3138.jpg
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Hier idem in Aalst.

Ik heb zelfs de indruk dat Fiberklaar eigenlijk in heel Vlaanderen in zeker zin 'on hold' staat. In het omgevingsloket, zie ik slechts hier en daar voor enkele wijken aanvragen voor PoP's opduiken ... En ondertussen de PX- klantendienst maar bellen om fiber-paketten aan de man te brengen waar fiber (nog) niet beschikbaar is.

Onlangs kreeg ik in een PX-winkel, bij ruil van een SIM-kaart, direct de vraag waarom ik niet voor alle services naar PX kwam omdat dit voordeliger is. Antwoord evident: lokaal defect aan koperkabel die PX niet meer herstelt gezien de komt van fiber in jaar xxxx ...

Louter commercieel, snap ik dit allemaal niet meer. Vele tech liefhebbers hunkeren naar fiber ook ter verbetering van brakke services van andere providers en men slaagt er maar niet in het product te leveren. Bij PX speelt geld/winst blijkbaar geen rol meer ...
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 21 keer

Krijg ik een telefoontje van Proximus dat ik verouderde technologie gebruik en dat er een technieker moet komen om dat op te lossen. Hij gaat mij een voorstel doorsturen en dan kan ik dat eens op mijn gemak lezen. Een beetje later krijg ik een sms dat mijn nieuwe gsm-abonnement Mobile Flex+ is geactiveerd ipv mijn Flex s. In de loop van de week krijg ik een brief dat ze fiber komen installeren en staan er 2 afspraken in ,1 voor fiber binnen te brengen en 1 voor activatie diensten. Het voorstel heb ik nooit ontvangen. Dan maar een afspraak verzet om thuis te zijn voor de installatie. Technieker komt,zonder een half uur op voorhand te bellen zoals in de brief staat, en kan niet aansluiten want er is nog geen fiber doorgetrokken tot het aftakpunt. Weten die eigenlijk nog waar ze mee bezig zijn. Wel hebben ze mijn abonnement al aangepast en moet ik 5 € meer betalen nu. Ik moet de buis die uit de grond komt in het oog houden en als ze daar ooit nog eens aan komen werken zal hij terug komen om aan te sluiten. :roll: Van fiberklaar is al maanden niemand meer aan het werk in onze gemeente. Nu zijn die van Wyre al maanden overal de straten aan het openleggen. Ik denk dat ze de fiber zijn vergeten door te blazen tot hier want de werken zijn al bijna een jaar geleden gestopt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tja, this is Belgium :beerchug:

Vrienden van ons zouden iets willen kopen in Avensac, een dorp in het Zuiden van Frankrijk, een 140 km. van Pau, vrij afgelegen, om er definitief naar te verhuizen. Ze dachten dat men daar nog nooit van fiber zou gehoord hebben gezien in het g** van Pluto blijbkaar.

Op de verkoopsaffiche van de woning stond: "fibre disponnible" en ze dachten ja, zoals in België in het jaar 4000 zeker ...

Maar ... fiber to in de woning. Ze moesten enkel nog een provider kiezen die diensten kwam activeren. En het gaat hier om zeer landelijk gebied.

Blijkbaar zou het zo zijn, maar dit onder voorbehoud want ze wisten er ook nog het fijne niet van, zou in Frankrijk maar 1 netwerk uitgerold worden waar alle providers hun diensten kunnen aanbieden ... ?

In België zijn er minstens 3 die hetzelfde aan het doen zijn en ook nog eens op één of andere manier politiek verweven zitten. Tja, ...

Even off-topic waarvoor mijn excuses maar toch analoog met het fiber gebeuren qua Belgische aanpak: in België hebben we een 10- tal digitale gezondheidsportalen allemaal met dezelfde insteek: patiënten toegang geven tot medische gegevens, tele-consluitaties via beveiligde weg, uitwisseling van vragenlijsten met artsen, etc. We doen dus 10x hetzelfde met dezelfde doelstellling en enkel in een andere taal voor wat Brussel, Wallonie, en de Oostkantons betreft. 10 verschillende initatieven met dezelfde technologie en zelfde doelstelling.

En dan ons maar afvragen hoe de putten met tekorten van miljarden hier maar blijven groeien ... :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

frodo schreef: 1 dag geledenTechnieker komt,zonder een half uur op voorhand te bellen zoals in de brief staat, en kan niet aansluiten want er is nog geen fiber doorgetrokken tot het aftakpunt.
Proximus baseert zich op de database van Fiberklaar. Doe de adrescheck op https://www.fiberklaar.be/nl/fibercheck-adres
Als je "fiber is beschikbaar bij jou thuis" krijgt, dan zal dat fout zijn.
Je kan dat best melden via https://www.fiberklaar.be/nl/contact zodat ze de fout corrigeren en Proximus je niet meer lastigvalt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1021 keer
Bedankt: 3814 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 1 dag geleden Blijkbaar zou het zo zijn, maar dit onder voorbehoud want ze wisten er ook nog het fijne niet van, zou in Frankrijk maar 1 netwerk uitgerold worden waar alle providers hun diensten kunnen aanbieden ... ?
Inderdaad.
Als ik het goed gebrijp, hebben ze (in Frankrijk) alles onder elkaar verdeeld. Er is maar één fiber van één provider.
Deze provider krijgt dan het monopolie voor minimum 6 maanden.
Na 6 maanden kunnen andere providers - die dat willen - deze glasvezel gebruiken om eigen klanten aan te sluiten.
Dan moeten ze in de technische ruimte of POP, naast de apparatuur van de originele provider, hun eigen apparatuur installeren.
Het kan dus wel gebeuren, dat de keuze van provider beperkt wordt (als een alternatieve provider het de moeite niet vindt om overal aan te bieden).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad Philippe, voor zover ik kan opmaken, hebben providers zelfs regio's in Frankrijk onder mekaar verdeeld wat aanleg betreft.

Alle Franse providers zijn verantwoordelijk voor fiberaanleg, ieder van hen in wel omschreven regio's.

Voor zover ik van betrokkenen begrepen heb, ligt bij hen fiber daar al 2 jaar en kunnen ze vrij een provider kiezen ...

Blijkbaar moeten ze zich in eerste instantie wel richten tot de provider die voor aanleg in hun dorp gezorgd heeft met mededeling van de provider waar ze wensen bij aan te sluiten. Dat wordt daar blijkbaar allemaal onderling - tussen providers - allemaal afgehandeld.

In dit land daarentegen ...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: 20 uren geleden Inderdaad Philippe, voor zover ik kan opmaken, hebben providers zelfs regio's in Frankrijk onder mekaar verdeeld wat aanleg betreft.

Alle Franse providers zijn verantwoordelijk voor fiberaanleg, ieder van hen in wel omschreven regio's.
Denk niet dat je dit mag veralgemenen? In de regio waar wij een woning hebben is er een apart infrabedrijf (Auvergne Numerique) opgericht die overal glasvezel installeert behalve in de grote steden waar de operatoren dit zelf al gedaan hebben. Ze zijn gefinancierd door de staat, de regio, de departementen en met Europese middelen. In plaats van Fiberklaar en Wyre hadden ze in Vlaanderen beter ook zoiets gedaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dank voor deze interessante aanvulling die illustreert hoe alles veel efficiënter kan dan in dit land.

Hoe dan ook, blijkt dat 'wanbeleid' en chaos op alle echelons, het handelsmerk van België is geworden.
Ga straks ook in het topic over 'drones' een link posten naar een artikel waar ook Oekraïense soldaten lachen met ons geklooi op dat vlak. Maar bon, we hebben nog de rode duivels om ons aan op te trekken en de begroting tegen het moment dat onze kerststallen blinken :bdaysmile: :bang:
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 144 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

In het buitenland is het ook niet altijd rozengeur en maneschijn. Evenveel miserie als hier. Zie

(Vertaling: geen private investeerders wegens te duur, dus fiber aanleg door de overheid zodat iedereen gigabit krijgt. Coax levert gigabit, overheid heeft geen geld en bijgevolg enkel fiber voor een deel van de gemeente, en zelfs straat, waar geen coax loopt voor de deur.)

Het is natuurlijk wel gemakkelijk om enkel het goede uit het "buitenland" (de hele wereld) te vergelijken met België of Vlaanderen.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”