Matt555 schreef: 27 maa 2023, 11:37
Bedankt , kun je me nu ook zeggen hoe dat komt die triple of duo posting ?
De paar keer dat ik het zelf heb voorgehad had het met reloads te maken.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 30 maa 2023, 13:58
door My_download
Tomby schreef: 16 maa 2023, 20:02
Zelf heb ik een wallbox van Shell Recharge en ook daar kan ik in mijn account aangeven dat er publiek mag geladen worden en mag ik zelf een prijs configureren (vreemd genoeg met een bepaalde bovengrens die een pak lager is dan bovengenoemde palen). Ik heb dan ook bij wijze van test dat eens uitgeprobeerd. Na een week zag ik mijn laadpunt in ABRP, en nog een week later zag ik die ook in ChargeMap.
Bizar.... De nieuwe Allego fast chargers aan de ESSO stations in Rotselaar langs de E314 zijn ondertussen al 2-3 weken open en nog steeds niet te zien in ABRP, ChargeMap of de Shell Recharge app.
Iemand enig idee hoe dat dan komt?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 30 maa 2023, 14:12
door ivob
In Chargemap kan je zelf een bericht sturen op ze toe te voegen met alle info en ev. foto's.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 07 apr 2023, 22:07
door devilkin
Vandaag m'n Hyundai Kona Electric gaan ophalen. Expliciet gekeken voor een kleinere wagen (nog groot genoeg), rijd zeer leuk.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 07 apr 2023, 22:49
door ivob
En ook één van de zuinigste op de markt.
Bij een buitentemperatuur tussen 20 en 25°C en een volle accu haalde ik daar 500 km range uit.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 18:46
door ivob
Hopelijk druppelt het niet in Vlaanderen wanneer het in Wallonië regent.
De Waalse overheid heeft een voorstel klaar om EV's vanaf mid 2025 hoger te gaan belasten.
BIV wordt zou berekend worden volgens de EV-formule: TMC = vermogensfactor x MTM x coëfficiënt
coëfficiënt = 0,09 voor auto’s met een vermogen < 120 kW
coëfficiënt = 0,18 voor auto’s met een vermogen > 120 kW en < 160 kW
coëfficiënt = 0,26 voor auto’s met een vermogen > 160 kW
Men een min. van 50€ max. van 9.000€.
Enkele voorbeelden:
TMC Tesla Model Y stijgt van 61,5€ naar 1.404,5€
TMC Tesla Model 3 stijgt van 61,5€ naar 1.588,2€
Elektrische auto's met een lager vermogen (zoals de Franse) zien de TMC dan weer dalen naar 50 €.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 03 mei 2023, 21:49
door bruma
Een Niro zoals jij hebt staat als 150kW
Echter die motor kan niet continue 150kW leveren het is zijn piekvermogen
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 14:18
door Tomby
ivob schreef: 03 mei 2023, 18:46
Hopelijk druppelt het niet in Vlaanderen wanneer het in Wallonië regent.
Wat is je bron hiervan ? Op Tweakers gaat het in het EV topic ook hierover. Enige bron is dit artikel, maar dus een artikel dat al evenzeer geen enkele bron geeft.
Grote onbekende is de 'vermogensfactor', die blijkbaar toch allesbehalve lineair moet zijn. Want hoe kan een Model 3 anders 30x zo duur uitvallen dan een Mégane E-Tech ? Als de M3 in hoogste vermogensklasse en Mégane in de laagste valt, dan nog moet Vermogensfactor x MTM > 10 zijn.
EDIT: hier een ander artikel : https://www.fleet.be/fiscalite-automobi ... ation-tmc/ . Daar is blijkbaar 'vermogensfactor' gelijk aan 'vermogen'... Is vermogen x MTM van een M3 dan effectief meer dan 10x hoger dan bij die Mégane ?!
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 14:26
door ivob
Tomby schreef: 04 mei 2023, 14:18
Wat is je bron hiervan ?
Hoeveel moet je er hebben, kan er zo uit het hoofd al een zestal opnoemen.
Berichtgeving van de Waalse gewestregering o.a gepubliceerd dd 28/4/23 door Stijn Blanckaert van Autonieuws. https://autonieuws.be/nieuws/wallonie-h ... e-rekening
Ik geef het alleen maar mee.
Ik woon niet in Wallonië (en maak in Vlaanderen gebruik van een salariswagen*) dus geen last van.
*En gelukkig maar want na 50.000 km is de elektromotor al om zeep.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 14:27
door heist_175
ivob schreef: 03 mei 2023, 18:46
Hopelijk druppelt het niet in Vlaanderen wanneer het in Wallonië regent.
Altijd een slecht idee om met intervallen te werken, zo krijg je vaak heel rare toestanden.
Een continue schaal werkt veel beter.
De VAA-berekening is zo'n continue schaal: elke gram CO2 uitgespaard, levert een lagere VAA op.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 19:14
door sky
Morgen naar de garage voor een offerte.Opties liggen vast door car policy, er is geen extra budget.
Enige vraag die overblijft is achterwiel aandrijving zoals de meeste of 4 motion? (Via aanbetaling, vermits buiten budget)
Ik rijd zelf al 30j met voorwielaandrijving, de reden voor 4 motion zou zijn om de achterwielaandrijving te compenseren voor natte om winterse omstandigheden.
sky schreef: 04 mei 2023, 19:14
Ik rijd zelf al 30j met voorwielaandrijving, de reden voor 4 motion zou zijn om de achterwielaandrijving te compenseren voor natte om winterse omstandigheden.
Vierwielaandrijving verbruikt wel meer.
Maar als het laden in de lease is inbegrepen maakt dat uiteraard niets uit. Of de range zou belangrijk moeten zijn.
Ik begrijp het doel van een offerte bij een dealer voor een salarisauto niet.
De prijzen liggen toch vast naagelang wat je aanvinkt in de lease app?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 21:47
door wimvg
ivob schreef: 04 mei 2023, 21:14
Ik begrijp het doel van een offerte bij een dealer voor een salarisauto niet.
De prijzen liggen toch vast naagelang wat je aanvinkt in de lease app?
Blijkbaar werken niet alle leasebedrijven op dezelfde manier. Bij mij is ook de lease website indicatief.
De echte leaseprijs word bepaald door de offerte...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 21:47
door sky
De lease app laat alle opties zien, bepaalde opties, configuraties zijn uitgesloten.
Bv de kleur wit, rood, …. Uitvoeringen zoals s line, verlaagde versies, ….
Ik vermoed dat we daarom via de dealer moeten.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 04 mei 2023, 22:15
door ivob
sky schreef: 04 mei 2023, 21:47
De lease app laat alle opties zien, bepaalde opties, configuraties zijn uitgesloten.
Bv de kleur wit, rood, …. Uitvoeringen zoals s line, verlaagde versies, ….
Ik vermoed dat we daarom via de dealer moeten.
Ah, ok. andere werkwijze.
Hier staan de opties die je niet kan kiezen in het grijs en kan je niet aanklikken.
Wanneer je een verplichte optie niet aanklikt (bv. Metallic lak,winterbanden,....) krijg je een pop up.
Je kan wel niet zomaar bij een garage langsgaan om te bestellen (wel voor onderhoud).
Bestelling gebeurt gewoon bij aangeduide regiodealers.
Het enige waar de dealer hier wat kan bij "helpen" is toelichting geven bij de inhoud van bepaalde optiepaketten (om de meest gunstige combinatie te kiezen want dat is via de app een heel gedoe van try and error).
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 09:20
door Dizzy
De aanbieding via de werkgever is beperkt tot bepaalde modellen en dan ook nog bepaalde reeksen. Bij onze ronde bij garages kwamen soms andere combinaties in zicht die betere combinaties van uitrusting boden voor hetzelfde of soms zelfs lager budget.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 10:51
door heist_175
Over enkele maanden moet ik ook een nieuwe bestellen. Prijzen zijn wel crazy, gestuwd door zowel de hogere intrest als door het beperkte aanbod van elektrische modellen.
Full option Astra (2016): €670
Full option Grand C4 (2020): €740 (lease incl brandstof etc)
Voor die bedragen kan ik vandaag enkel een elektrische fiets bestellen, denk ik.
Tot hiertoe nog niets gezien dat qua leaseprijs en specs opkan tegen de Ford Mach-E. Ondanks de wat kleine koffer en de nogal Johnny-achtige looks, toch een te overwegen optie.
Ik vrees wel dat ik zou moeten leren rijden met 270/294pk, komende van 136 . En dan nog achterwielaandrijving...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 11:35
door Tomby
heist_175 schreef: 05 mei 2023, 10:51
Ik vrees wel dat ik zou moeten leren rijden met 270/294pk, komende van 136 . En dan nog achterwielaandrijving...
Waarom zou je daar moeten mee leren rijden ? Of geef je altijd plankgas ?
Ik heb nu ook bijna 300pk, en dat rijdt helemaal niet sneller/nerveuzer dan 136pk, tenzij ik hem natuurlijk in Sport mode zet. Dit blijven in eerste plaats gezinswagens, geen muscle cars.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 11:45
door Goztow
Kijk zeker ook eens naar de hyundai ioniq 5 en 6 en kia ev6
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 11:48
door heist_175
Van 105pk naar 136pk, voor ongeveer hetzelfde gewicht, patineerde de auto toch wat vaker in het begin. En dat gaat over ocharme 30pk.
Bij EV's komt er een smak pk's bij.
@Hyundai+KIA
Car policy laat die merken niet toe.
Ik heb die car policy niet bedacht hé .
Ik ben nieuwsgierig naar de Passat-EV van VW: iD7.
Al vrees ik dat die niet goedkoper gaat uitkomen dan een iD4. De Mach-E is in zowat alles beter dan de iD4.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 12:35
door Goztow
Ik was ook niet onder de indruk van de id4. De cupra born wel maar die is kleiner. Ook Volvo heeft een paar leuke elektrische modellen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 12:51
door heist_175
In leaseprijs is de kleinere Cupra Born ongeveer zo duur als een veel grotere Enyaq of iD4 (en kan maar laden aan 11kW).
En zelfs een Megane E-Tech - met maar 60kWh batterij tegen de 70-80kWh van MachE/iD/Enyaq80 - ontloopt de leaseprijs van die modellen met een ruimere range niet echt hard.
Ik vergelijk wel altijd de uitvoering/opties/packs waar warme stoelen én warm stuur in zitten. Dat is zó zalig!
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 14:31
door sky
blijkt dat ik verkeerd zat.
Mag toch een categorie hoger kiezen. Geeft dadelijk weer wat meer opties i4, ix3, id4, ....
Toegevoegd na 5 uren 40 minuten 20 seconden:
Juist terug van de garage, testrit gedaan met id5 pro performance business premium.
Valt niet dadelijk iets op aan te merken, alle noodzakelijke opties + meer zijn aanwezig.
Rijdt vlot, soepel, kleine draaicirkel, mooi afgewerkt, ik had in tegenstelling tot wat je leest weinig problemen met het bedienen van het infotainment scherm.
Door een maandelijkse bijdrage zou een tesla y ook mogelijk zijn.
Ik dacht dat de long range een heel stuk verder zou komen dan de id4, maar volgens ev database zitten blijkbaar vrij dicht bij elkaar.
Enige reden om dan nog voor een tesla y te kiezen is het grote koffer (800l vs 540l) en de laadsnelheid (250kW vs 13kW).
Maandag ook nog een rit gepland met q4 e-tron.
Voor en nadelen id5 vs tesla y?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 22:20
door boran_blok
Morele bezwaren om ook maar ene rotte frank richting Elon te sturen?
Die superspeed laadsnelheid is ook enkel relevant in specifieke scenarios. De vraag is ook of je werknemer dat vergoed, dus je gaat dat denkik ook dan alleen maar op reis gebruiken (2 of 3x per jaar?)
De i4/5 kan trouwens aan 118 Kw nog niet de helft van 250 maar toch iets meer dan 13 kw.
Nu, heb je ook al met een Tesla gereden? Ik vond dat centrale scherm toch te lastig om gewoon te worden. Niets meer achter je stuur, ben dat toch nog wel gewoon.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 22:43
door sky
boran_blok schreef: 05 mei 2023, 22:20
Morele bezwaren om ook maar ene rotte frank richting Elon te sturen?
Die superspeed laadsnelheid is ook enkel relevant in specifieke scenarios. De vraag is ook of je werknemer dat vergoed, dus je gaat dat denkik ook dan alleen maar op reis gebruiken (2 of 3x per jaar?)
De i4/5 kan trouwens aan 118 Kw nog niet de helft van 250 maar toch iets meer dan 13 kw.
Nu, heb je ook al met een Tesla gereden? Ik vond dat centrale scherm toch te lastig om gewoon te worden. Niets meer achter je stuur, ben dat toch nog wel gewoon.
klopt is idd maar een paar keer per jaar.
Volgens wat ik lees zou id4/5 model 2023 laden aan 135kW, testrit met tesla zou voor volgende week zijn.
id4/5 heeft wel standaard apple carplay, terwijl je bij tesla gebruik moet maken van hun systeem.
Ik weet ook niet of je bij tesla kan filteren op non-tesla chargers, vermits de telsa chargers in de carpolicy niet toegelaten zijn.
Anders moet je daar toch weer je gsm voor gebruiken.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 22:50
door boran_blok
Persoonlijk ga ik er van uit dat in een "ik ga naar het zuiden van Frankrijk" scenario de kosten voor opladen op mijzelf gaan vallen. Wordt dan even zoeken hoe dat correct te regelen met accounts/apps etc. Maar mijn tankkaart weerkt ook niet buiten Belgie. Gaat natuurlijk wel wat kostelijker zijn want vroeger tankte ik maar 2x in het buitenland voor de hele trip, zal nu wel meer zijn.
Maar goed dat is dan zo.
Tijdens niet lange ritten ga ik nooit echt meer aan mijn "tank" moeten denken want de auto gaat altijd vol zijn.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 22:54
door Goztow
Voordeel Tesla is toch ook super charger netwerk en de superieure rijhulp.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 22:59
door devilkin
Superieur, ik weet het nog zo niet. Een paar collega's klagen behoorlijk over het phantom braking gehalte van de wagen.
Supercharger netwerk is wel een plus, maar bij mijn werkgever zijn dc chargers niet toegelaten wegens kostprijs. Ik vermoed dat er wel nog zo zijn...
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 23:00
door tom35
boran_blok schreef: 05 mei 2023, 22:50
Persoonlijk ga ik er van uit dat in een "ik ga naar het zuiden van Frankrijk" scenario de kosten voor opladen op mijzelf gaan vallen. Wordt dan even zoeken hoe dat correct te regelen met accounts/apps etc. Maar mijn tankkaart weerkt ook niet buiten Belgie. Gaat natuurlijk wel wat kostelijker zijn want vroeger tankte ik maar 2x in het buitenland voor de hele trip, zal nu wel meer zijn.
Maar goed dat is dan zo.
Tijdens niet lange ritten ga ik nooit echt meer aan mijn "tank" moeten denken want de auto gaat altijd vol zijn.
Ik zit in net dezelfde situatie met de tankkaart maar ik heb me laten vertellen dat een landkaart sowieso Europees moet zijn...dus mss best je is informeren...daarnaast moet ook gezegd worden dat tegenwoordig de ice auto's een steeds kleinere benzinetank hebben ..mijn volvo heeft er nog eentje van 48l en heb nog nooit meer dan 40l kunnen tanken dus ook daar zou je niet meer met 1 tank toekomen...ik vermoed dat dat door regeltjes van de eu komt om ons gewoon te maken dat we regelmatig aan de pomp of beter gezegd de lader moeten gaan staan met die evs
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 05 mei 2023, 23:03
door sky
Goztow schreef: 05 mei 2023, 22:54
Voordeel Tesla is toch ook super charger netwerk en de superieure rijhulp.
Juist die zijn (voorlopig) niet toegelaten. Iets met facturatie. Je hebt daar een kredietkaart voor nodig waardoor dit niet mogelijk is, vermits ze geen company kredietkaarten gaan uitdelen aan iedereen.
Laden zou wel in heel Europa kunnen, uitgezonderd de tesla chargers
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 07 mei 2023, 15:02
door DarkV
heist_175 schreef: 05 mei 2023, 11:48
Van 105pk naar 136pk, voor ongeveer hetzelfde gewicht, patineerde de auto toch wat vaker in het begin. En dat gaat over ocharme 30pk.
Bij EV's komt er een smak pk's bij.
En een smak gewicht... een auto van 2 ton is geen uitzondering meer.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 10:37
door Dizzy
Dat is inderdaad een probleem want men kan wel zwaardere batterijen gebruiken maar deze wegen ook meer en dus verlies je weer een deel van de capaciteit. Er is dringend vernieuwing nodig aan de tech zodat we meer capaciteit uit minder zware batterijen kan halen. Het gewicht maakt ook dat deze wagens gevaarlijker zijn bij ongevallen. Zijn die solid state batterijen eigenlijk lichter?
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 11:20
door ivob
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 11:25
door heist_175
CATL heeft net met veel bombarie aangekondigd dat ze "binnenkort" met batterijen van 500Wh/kg komen. De huidige techniek staat op 250-320Wh/kg.
ICE > EV verlies je - qua gewicht - natuurlijk de brandstoftank etc, maar komt er een paar honderd kg batterij bij. Niet onlogisch dat je eindigt op +/- 2 ton.
Een collega heeft heel zijn huis - inclusief garage - laten onderkelderen. Hij weet niet of de garagevloer/kelderplafond wel voorzien is op een quasi permanente belasting van 4-5ton (2 auto's)...
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 11:45
door Dizzy
En wat dan met parkeergarages? Nu is dat nog een minderheid die EV's maar dat zal ook veranderen.
Wat ook meespeelt is dat de EV's vooral grotere wagens zijn, de kleintjes worden geschrapt omdat er minder winst op te maken valt. Misschien dat de Chinezen hier verandering in kunnen brengen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 11:59
door heist_175
Megane e-Tech weegt maar 1,6ton -> dat is niet veel meer dan een "gewone" Megane.
De focus op luxe-uitvoeringen en luxe-segment koetswerk (eg SUV), zal wel minderen naar de toekomst toe. Een iD7 is al meer een Passat bv.
Maar linksom of rechtsom: een batterij weegt meer dan een brandstoftank.
Met zware EV's gaat de uitstoot van fijnstof van de banden ook ferm omhoog. Regeneratief remmen zorgt dan weer voor minder fijn stof van remmen, omdat je vaker op elektromotor remt dan met remschijven.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 12:03
door Sasuke
Solid state is 'lichter' in de zin dat de energiedichtheid een pak hoger is. Maar daar moet je de komende jaren echt nog niet op hopen ... ze zeggen al lang dat het er gaat komen, maar er zijn zelfs nog geen deftige prototypes heb ik de indruk.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 12:04
door Dizzy
Van die dalende interesse in SUV of luxe merk ik toch weinig, integendeel, het lijkt er steeds meer op dat iedereen een SUV heeft.
Er zal wel veel winst komen van de mensen die geen wagen van die prijs kunnen veroorloven en het aantal tweede wagens zal daardoor ook dalen, nu zijn net dat vaak kleinere wagens. Van een ICE naar geen wagen is een grotere besparing (ecologisch) dan van ICE naar EV.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 12:05
door Sasuke
heist_175 schreef: 08 mei 2023, 11:59
Met zware EV's gaat de uitstoot van fijnstof van de banden ook ferm omhoog. Regeneratief remmen zorgt dan weer voor minder fijn stof van remmen, omdat je vaker op elektromotor remt dan met remschijven.
Dat zegt men wel ... maar eigenlijk nog niet al teveel van gemerkt eigenlijk. Rijdt nu al 26000km met de originele zomerbanden set (nooit gewisseld in de winter zelfs) en heb nog altijd een hoop profiel over (zeker meer dan 5-6mm). Sinds ik elektrisch rijd, rijd ik ... over het algemeen toch, wel een pak rustiger dan voorheen, inclusief veel meer/beter regeneratief remmen.
Re: Aan de EV rijders ...
Geplaatst: 08 mei 2023, 12:08
door ivob
heist_175 schreef: 08 mei 2023, 11:25
Een collega heeft heel zijn huis - inclusief garage - laten onderkelderen. Hij weet niet of de garagevloer/kelderplafond wel voorzien is op een quasi permanente belasting van 4-5ton (2 auto's)...
Nooit aan gedacht dat dan even na te vragen bij zijn architect of wie dan ook de draaglastberekening van zijn garagevloer berekend heeft?
Er zijn genoeg wagens met een verbrandingsmotor die ook de 2 ton overschrijden. Of heeft hij de draagkracht van zijn vloer alleen laten berekenen op een bepaald type auto met een bepaald max. MTM?