Raspberry Pi vanaf woensdag(morgen) te koop?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ook niet leuk als je je al zeker weet dat je CVC code opgeslagen wordt voor latere transactie inden niet direct van je rekening (e14).
Akkoord dit wordt voor vele zaken zo gedaan maar ik zoek toch naar alternatieven indien mogelijk.
Bij RS lijk je iets meer garantie te hebben om er één te ontvangen omdat je al betaald hebt... bij e14 plaats je je order, geeft je kaartgegevens in en hoort 2 maand absoluut NIKS...
Akkoord dit wordt voor vele zaken zo gedaan maar ik zoek toch naar alternatieven indien mogelijk.
Bij RS lijk je iets meer garantie te hebben om er één te ontvangen omdat je al betaald hebt... bij e14 plaats je je order, geeft je kaartgegevens in en hoort 2 maand absoluut NIKS...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
Heb er vandaag 1 ontvangen van RS 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Kreeg je een mail met een tracking code of was de RasPi daar plots gewoon?ChelloExtremer schreef:Heb er vandaag 1 ontvangen van RS

Heb namelijk ook al mijn bestelling gedaan, geld is ook al van mijn VISA af, maar nog niets van mail of post ontvangen omtrent de verzending ervan.
- honda4life
- Moderator
iedem hier, haha het "ce" logo oogt echt niet in een gewoon lettertype
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Hier vandaag gekregen, na wat testen maar te koop aangeboden.
Het klopt wat in de FAQ staat, ding is te vergelijken met een 200Mhz P2.
De USB speed haalt er niet meer dan 15MB/s door, en netwerk is rond de 70Mbit dat je stabiel haalt. Opzich allemaal mooie resultaten voor zo'n kleine goedkope device. Echter zoek ik wat anders
Trouwens verbruik is echt miniem. Nadeel is dat de USB poorten niet genoeg powered zijn dus een 5400RPM disk er aan hangen lukt niet, een 32GB USB stick ging ook niet, echter een kleinere ging dan wel weer. Mogelijk door de kleine power output die geeft. Hiervoor raden ze trouwens een usb hub aan.
Het klopt wat in de FAQ staat, ding is te vergelijken met een 200Mhz P2.
De USB speed haalt er niet meer dan 15MB/s door, en netwerk is rond de 70Mbit dat je stabiel haalt. Opzich allemaal mooie resultaten voor zo'n kleine goedkope device. Echter zoek ik wat anders

Trouwens verbruik is echt miniem. Nadeel is dat de USB poorten niet genoeg powered zijn dus een 5400RPM disk er aan hangen lukt niet, een 32GB USB stick ging ook niet, echter een kleinere ging dan wel weer. Mogelijk door de kleine power output die geeft. Hiervoor raden ze trouwens een usb hub aan.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Voor de doelgroep is dit zelfs meer dan voldoende... ik vrees dat velen het gekocht hebben met de verkeerde doelstelling.Tim.Bracquez schreef:Het klopt wat in de FAQ staat, ding is te vergelijken met een 200Mhz P2.
De USB speed haalt er niet meer dan 15MB/s door, en netwerk is rond de 70Mbit dat je stabiel haalt.
-
- Elite Poster
@r2504: De doestelling was toch een simpele pc voor studenten, zelfs een afgeslankte puppy linux draait er niet zo vlot op, mogelijk moeten ze nog wat optimaliseren
-
- Deel van't meubilair
Hangt er weer vanaf wat je daar onder verstaat... sommige denken misschien dat je daar dan vlot op moet kunnen surfen en OpenOffice gebruiken, maar dat is wederom niet de doelstelling van het project. Het gaat hem over een knutsel PC (da's iets anders dan "simpele" PC) die je (en studenten zijn hier niet +16 jaar volgens mij) kan gebruiken om te leren programmeren maar dan denk ik eerder aan het sturen van allerlei apparaten ed. Het feit dat de prestaties van XBMC dan wel redelijk zijn (naar het schijnt) schept dan ook weer verkeerde verwachtingen (ten eerste was dat ook niet de bedoeling, en zijn die prestaties er vanwege de GPU).Tim.Bracquez schreef:De doestelling was toch een simpele pc voor studenten
-
- Elite Poster
Heb er ook XBMC op gezet, het werkt. Maar op een heel lage frame rate. HD video's op groot scherm doen nog soms eens gek (drop in frames)
Door de menu's gaan enzo is laggy, maar daar werken ze nog aan.
Wat ik wel merk met XBMC er op dat dit ding constant 100% cpu usage heeft, ook niet normaal/goed.
Maar als het al even duurt vooraleer er wat open is op je scherm is het ook zonde hé
zeker als je het niet goed kunt gebruiken. Ze zouden er zeker en vast 512MB RAM moeten instoppen, zeker met zo'n trage USB, network en SD card interface
Door de menu's gaan enzo is laggy, maar daar werken ze nog aan.
Wat ik wel merk met XBMC er op dat dit ding constant 100% cpu usage heeft, ook niet normaal/goed.
Maar als het al even duurt vooraleer er wat open is op je scherm is het ook zonde hé

- honda4life
- Moderator
Ik zie er vooral baat bij voor volgende toepassingen:
- OpenVPN
- Samba
- Sabnzbd
- Owncloud
- (S)FTP
Scripts:
- Nog wel wat leuke ideetjes via curl
- Logging tooltje schrijven naar m'n zin voor omvormer van zonnepanelen
(Soort widget maken voor W7)
- OpenVPN
- Samba
- Sabnzbd
- Owncloud
- (S)FTP
Scripts:
- Nog wel wat leuke ideetjes via curl
- Logging tooltje schrijven naar m'n zin voor omvormer van zonnepanelen

-
- Elite Poster
@honda4life: Ook al transmission voor torrents hier op getest (sabnzb is iets zwaardere soft; nzb), haal op dat ding 200KB/s max terwijl de torrent op de desktop de volle 2MB/s haalt. Ding zit aan maximale cpu, gaat dus, maar wat trager.
-
- Deel van't meubilair
Ik denk eerder dat dat het doel publiek is... mensen die nog "echt" experimenteren.honda4life schreef:- Logging tooltje schrijven naar m'n zin voor omvormer van zonnepanelen(Soort widget maken voor W7)
Ach, we zien wel (ga ook wel iets maken voor verbruik en zo te loggen)... m'n geld is van m'n VISA maar heb verder nog niets vernomen.
-
- Elite Poster
@r2504: Voor zo'n dingen heb je een arduino, dan verbruikt een Rasp Pi echt wel veel om zo'n dingen te doen. Heb ook meerdere dingen met een arduino gemaakt.
- honda4life
- Moderator
Je hebt natuurlijk nog NZBget, ik denk toch dat er iets mis is.
Ik haal op m'n media player toch een 800 KB/s met SSL aan op een SMP8635 processor (300 Mhz, al zegt dit niet alles)
Ik haal op m'n media player toch een 800 KB/s met SSL aan op een SMP8635 processor (300 Mhz, al zegt dit niet alles)
-
- Elite Poster
@honda4life: Ik vrees gewoon dat ze voor alles 1 controller gebruiken (usb, network, SD) waardoor alles daardoor moet gaan en dit hierop wacht. Want als je naar /dev/null gooit, dan gaat die wel sneller
- honda4life
- Moderator
Bijna correct.
De cpu heeft 1 usb poort aanwezig.
De ethernet chip bevat een geïntegreerde hub (vandaar 2 poorten) en een usb > ethernet.
SD gaat rechtstreeks
De cpu heeft 1 usb poort aanwezig.
De ethernet chip bevat een geïntegreerde hub (vandaar 2 poorten) en een usb > ethernet.
SD gaat rechtstreeks

-
- Deel van't meubilair
En wat kost een Arduino met dergelijke features ?Tim.Bracquez schreef:@r2504: Voor zo'n dingen heb je een arduino
Ik heb ook gekeken naar andere dedicated oplossingen en dan kost de Ethernet interface me alléén al 70 euro

Laatst gewijzigd door ubremoved_539 13 jun 2012, 12:59, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Koop je voor Grand Total: $38.01 inclusief shipment op DX (en is niet de goedkoopste !) en Belgische winkels is het 47.95 euro all in (ethernetshield en al)r2504 schreef:En wat kost een Arduino met dergelijke features ?Tim.Bracquez schreef:@r2504: Voor zo'n dingen heb je een arduino
Ik heb ook gekeken naar andere dedicated oplossingen en dan kost de Ethernet interface me alléén al 70 euro
Dit verbruikt dan nog eens zoveel minder dan de rasp pi voor zo'n hobby projectjes

- honda4life
- Moderator
Arduino tss, koop enkel de microcontroller, dan leer je ten minste eens zuiver in C te programmeren op bitniveau en met een 8-bits processor.
Je leert er veel meer mee, vooral naar efficiënt programmeren
Je leert er veel meer mee, vooral naar efficiënt programmeren

-
- Deel van't meubilair
Het programmeren MOET op die dingen efficienter... maar het heeft z'n voor en nadelen.
- honda4life
- Moderator
Heb je al gezien hoe veel geld er sommigen vragen op ebay voor hun bestelcode... amai
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
De mijne is eindelijk onderweg .. mailtje van farnell gehad met ups tracking ..
Leeds, United Kingdom 19/06/2012 13:45 De gekozen service is niet beschikbaar voor het bestemmingsadres / Niv verlaagd, naar geadresseerde verzonden, gekozen service niet beschikbaar
Vermoedelijk geen ups express mogelijk omdat in een boeredorpje woon
Enfin we zien wel wss morgen of donderdag ... ik heb al software gecompileerd ervoor met cross compiler op debian 6 ..
Cpu use in full use is amper 5 % .. dus wss zal dit perfect bruikbaar zijn voor mijn toepassing ( Hamradio DV Repeater )
Voor mensen die cross compile omgeving willen opzetten :
http://www.cnx-software.com/2012/01/16/ ... in-debian/
heb deze draaien op een VM Debian 6 32bit ( op een Esxi bak ) Compileren duurt slechts 5 min op de rasp zelf was ik een uurtje zoet mee ( getest op iemand z'n raspberry via ssh )
Ik moest echter niks veranderen aan de make file op het device zelf , in de cross compile omgeving uiteraard wel wat wijzigingen nodig .
Leeds, United Kingdom 19/06/2012 13:45 De gekozen service is niet beschikbaar voor het bestemmingsadres / Niv verlaagd, naar geadresseerde verzonden, gekozen service niet beschikbaar
Vermoedelijk geen ups express mogelijk omdat in een boeredorpje woon

Enfin we zien wel wss morgen of donderdag ... ik heb al software gecompileerd ervoor met cross compiler op debian 6 ..
Cpu use in full use is amper 5 % .. dus wss zal dit perfect bruikbaar zijn voor mijn toepassing ( Hamradio DV Repeater )
Voor mensen die cross compile omgeving willen opzetten :
http://www.cnx-software.com/2012/01/16/ ... in-debian/
heb deze draaien op een VM Debian 6 32bit ( op een Esxi bak ) Compileren duurt slechts 5 min op de rasp zelf was ik een uurtje zoet mee ( getest op iemand z'n raspberry via ssh )
Ik moest echter niks veranderen aan de make file op het device zelf , in de cross compile omgeving uiteraard wel wat wijzigingen nodig .
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
AnD schreef:Die vind ik ook mooi, zo te zien is het nog iemand van Limburg.honda4life schreef:Deze vind ik wel mooi:
http://www.benl.ebay.be/itm/Boitier-pou ... 19d1189493
Ben deze juist gaan afhalen.
Erg mooi en precies afgewerkt!
Zijn personen die erg gemotiveerd en enthousiast met hun werk bezig zijn.
Werd enorm vriendelijk ontvangen en kreeg ook meteen hun andere projecten te zien tezamen met de lasersnijmachine die ze gebruiken om hun behuizingen te maken.
www.axiris.be
Een aanrader!!!
- Kitt
- Elite Poster
Ondertussen al aan het spelen ...
Software die ik gecompileerd heb voor Arm werkt prima .. ( 10% cpu use max ) en heb nog 99mb ram vrij ..
Nadeel die ik ondervind een "reboot' commando werkt niet , m.a.w hij doet wel een reboot maar start niet terug van SD .. enige oplossing is een even power cyclen .
Heb dit met beide .. geprobeerd met verschillende SD Cards .. ( sandisk 4 & 8gb ) . Debian 6 image van 19-04 .
Wat mij ook opviel het dat er een paar smd c's redelijk schuin geoldeerd zijn en de Composite video connector wat scheef zit ..
Ook de connectoren zitten nogal vrij onhandig en niet op één lijn .. maar wat me nog meeste stoort is dat er geen montage gaatjes voorzien zijn ...
Voor een bepaald projectje wil ik er namelijk eentje in een "outdoor" box steken met nog wat hardware ..moesten er gaatjes voorzien zijn kon dit simpelweg met afstandsbusjes ..nu ga ik wss genoodzaakt zijn om ook een case te kopen en die vast te schroeven in dat kastje ..
Voor de rest wel leuk speelgoed voor z'n prijs ..maar toch wel wat overroepen/hyped ...
Software die ik gecompileerd heb voor Arm werkt prima .. ( 10% cpu use max ) en heb nog 99mb ram vrij ..
Nadeel die ik ondervind een "reboot' commando werkt niet , m.a.w hij doet wel een reboot maar start niet terug van SD .. enige oplossing is een even power cyclen .
Heb dit met beide .. geprobeerd met verschillende SD Cards .. ( sandisk 4 & 8gb ) . Debian 6 image van 19-04 .
Wat mij ook opviel het dat er een paar smd c's redelijk schuin geoldeerd zijn en de Composite video connector wat scheef zit ..
Ook de connectoren zitten nogal vrij onhandig en niet op één lijn .. maar wat me nog meeste stoort is dat er geen montage gaatjes voorzien zijn ...
Voor een bepaald projectje wil ik er namelijk eentje in een "outdoor" box steken met nog wat hardware ..moesten er gaatjes voorzien zijn kon dit simpelweg met afstandsbusjes ..nu ga ik wss genoodzaakt zijn om ook een case te kopen en die vast te schroeven in dat kastje ..
Voor de rest wel leuk speelgoed voor z'n prijs ..maar toch wel wat overroepen/hyped ...
- Bijlagen
-
- rasp-test.jpg
- (76.02 KiB) Nog niet gedownload
-
- DSCN5911 [1024x768].JPG
- (184.92 KiB) Nog niet gedownload
-
- Elite Poster
@Kitt: Je kan deze wel vast hangen als je toch de composite niet gebruikt, deze even connector voor maken om die inde doosjes vast te steken.
Of met dubbelzijdige plakband vastplakken, de onderkant
Het had wel een meerwaarde geweest 4 kleine gaatjes
Of met dubbelzijdige plakband vastplakken, de onderkant

Het had wel een meerwaarde geweest 4 kleine gaatjes
-
- Deel van't meubilair
Yessss... zonet het mailtje gehad dat hij onderweg is.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Hier ook de mail gekregen.r2504 schreef:Yessss... zonet het mailtje gehad dat hij onderweg is.
Nu nog iets bedenken om er mee te doen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
Daarnet een RasPi in m'n brievenbus... echter zonder een aantal accesoires
Bleek dit m'n bestelling bij Farnell te zijn... eerstdaags zal er dan nog eentje komen van RS Components

Bleek dit m'n bestelling bij Farnell te zijn... eerstdaags zal er dan nog eentje komen van RS Components

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Toch veel bugs in de huidige sw: Debian(beta), Fedora en enorm traag (grafische omgeving heeft nog veel problemen).
Maar die bugs zullen nu wel sneller opgelost worden.
Spijtig dat niet alle hw open sourrce is.
Had graag freebsd (freenas bvb) erop gezet.
Maar die bugs zullen nu wel sneller opgelost worden.
Spijtig dat niet alle hw open sourrce is.
Had graag freebsd (freenas bvb) erop gezet.
-
- Elite Poster
@silencer: Zoals je zegt optimalisaties zijn nodig, Kitt heeft wat zitten spelen met running processes en heeft gelijk 20MB+ vrij gemaakt in de RAM met echt onnodige dingen. Het is nogal een logge debian dat er op staat. Maar in theorie zou je toch gewoon ook Ubuntu ARM er op moeten kunnen installeren met een CD drive, je zal uiteraard een bios op je SD moeten zetten dat usb-cdrom/disk boot ondersteudn
- Kitt
- Elite Poster
Valt eigenlijk best mee ... hij draait ier 24/24 ik draai er geen zware applicatires op . ( max 20-30% cpu use )
Heb hem beetje overclockt , volledige gui eruit gestript ( heb ik voor niks nodig ) ook onnodige services disabled ..
root@raspberrypi:~# free
total used free shared buffers cached
Mem: 221292 52632 168660 0 8172 28640
-/+ buffers/cache: 15820 205472
Swap: 0 0 0
root@raspberrypi:~#
Dit is met 2 progjes draaiende die ik nodig heb
top - 23:18:31 up 5 min, 1 user, load average: 0.92, 0.94, 0.47
Tasks: 53 total, 1 running, 52 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
Cpu(s): 7.3%us, 11.7%sy, 0.0%ni, 80.0%id, 0.0%wa, 0.0%hi, 1.0%si, 0.0%st
Mem: 221292k total, 53500k used, 167792k free, 8500k buffers
Swap: 0k total, 0k used, 0k free, 28768k cached
PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
641 root 20 0 97532 4520 2336 S 4.9 2.0 0:19.27 ircddbgatewayd
793 root 20 0 48512 2448 1472 S 4.9 1.1 0:00.92 dvrptrrepeaterd
laatstre kernel /firmware installed :
root@raspberrypi:/usr/local/bin# uname -r
3.2.21-rpi1+
dus voor mijn toepassing leuk dingetje die raspberry .. heb er al 3 liggen
Maar voor GUI mee te werken vind ik het wat aan de trage kant ..
Heb wel al veel bijgeleerd over cross compiling voor ARM & maken van .DEB packages door hier mee te spelen
dit is een ook een leuke blog site met tips : http://rpi-blog.com/
Heb hem beetje overclockt , volledige gui eruit gestript ( heb ik voor niks nodig ) ook onnodige services disabled ..
root@raspberrypi:~# free
total used free shared buffers cached
Mem: 221292 52632 168660 0 8172 28640
-/+ buffers/cache: 15820 205472
Swap: 0 0 0
root@raspberrypi:~#
Dit is met 2 progjes draaiende die ik nodig heb

top - 23:18:31 up 5 min, 1 user, load average: 0.92, 0.94, 0.47
Tasks: 53 total, 1 running, 52 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
Cpu(s): 7.3%us, 11.7%sy, 0.0%ni, 80.0%id, 0.0%wa, 0.0%hi, 1.0%si, 0.0%st
Mem: 221292k total, 53500k used, 167792k free, 8500k buffers
Swap: 0k total, 0k used, 0k free, 28768k cached
PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
641 root 20 0 97532 4520 2336 S 4.9 2.0 0:19.27 ircddbgatewayd
793 root 20 0 48512 2448 1472 S 4.9 1.1 0:00.92 dvrptrrepeaterd
laatstre kernel /firmware installed :
root@raspberrypi:/usr/local/bin# uname -r
3.2.21-rpi1+
dus voor mijn toepassing leuk dingetje die raspberry .. heb er al 3 liggen

Maar voor GUI mee te werken vind ik het wat aan de trage kant ..
Heb wel al veel bijgeleerd over cross compiling voor ARM & maken van .DEB packages door hier mee te spelen

dit is een ook een leuke blog site met tips : http://rpi-blog.com/
-
- Deel van't meubilair
Ik heb nog een T-shirt ontvangen
Heb er gisteren eens Raspbmc op gezet... maar had wel wat problemen... soms errors ivm. m'n SD kaartje dan weer niet.. af en toe een vastloper (gebruik m'n Lumia adapter als voeding, geen idee of die zwaar genoeg is). Uiteindelijk lukte het tonen van foto's en het spelen van muziek wel... allemaal via de composite en analoge uitgangen (audio plopt wel bij iedere nieuwe track, ook geen crossfading).

Heb er gisteren eens Raspbmc op gezet... maar had wel wat problemen... soms errors ivm. m'n SD kaartje dan weer niet.. af en toe een vastloper (gebruik m'n Lumia adapter als voeding, geen idee of die zwaar genoeg is). Uiteindelijk lukte het tonen van foto's en het spelen van muziek wel... allemaal via de composite en analoge uitgangen (audio plopt wel bij iedere nieuwe track, ook geen crossfading).