Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Hier op 21/7 vertrokken uit BE om 7:30, in één trek naar Italië aan Lago Maggiore, 4 x +/- 30min geladen. Zonder spoed & stress aangekomen omstreeks 21:00~21:30 met +/- 40% SoC.

In Italië bij bepaalde bezoeken van dorpjes/stadjes wat rondgekeken of Chargemap en de Plugsurfing app of er geen publieke laadpalen waren, en indien echt nodig er gebruik van gemaakt en af en toe opgeladen tot 100% SoC om bij de soms 20~50 km terugreis naar hotel/b&b waar er geen laadmogelijkheid is, genoeg overschot te hebben om dan de volgende dag ook weer wat te kunnen rondtoeren.

Ik moet zeggen dat ik vermoedelijk wel vreselijk veel geluk heb gehad of simpelweg een vroege vogel was, want op maar 1 van de 5 publieke Enel X laadpalen die ik wou gebruiken was er eens geen plaats. En telkens wanneer ik vertrok of bij 100% SoC m'n auto verplaatste werd m'n plaats snel weer ingenomen. In Verona waren er een stuk of 4 gratis publieke laadpalen, uiteraard allemaal bezet door, raad maar, gierige Hollanders met een Tesla model 3. :lol: Vreemd genoeg waren er dan volgens Chargemap geen betalende Enel X publieke laadpalen in heel de stad...
In Venetië dan weer op een quasi ongebruikte publieke parking kunnen laden met Enel X, en enkele km gewandeld om de bus en tram te nemen tot in het centrum zelf.

Zo heb ik hier en daar toch wat kunnen uitsparen op de kostprijs per kWh tegenover een Tesla SuC.
In Italië heb ik dus in feite maar 3 x SuC gebruikt op langere ritten, waarvan 1 x tijdens het boodschappen doen waarbij we dus totaal geen tijd verloren hebben.

In totaliteit heeft het SuC + publieke laadpalen me 300,75 € incl. BTW gekost. De tol in Frankrijk en Italië mag daar ook nog eens bij...
Trip : Belgische kust > Lago Maggiore > Lago Garda > Lago Iseo > Padua > Venetië > Lago Como > Valais, Zwitserland
Dus zonder de nog 3-4 x laden om terug thuis te geraken.

Al bij al zeer tevreden en voor herhaling vatbaar, maar dan midden - zuiden Italië of Kroatië, en echt wel buiten het seizoen/vakantieperiodes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De EV vraagt aanpassingen en als er iets is wat de mens grondig haat dan is het aanpassen. Dat is iets voor anderen, zelf blijft men liever de oude gewoontes volgen.

Mensen gaan inderdaad met de mindset om er zo snel mogelijk te geraken. Vakantiedagen zijn schaars en dus wil je er het maximum uit halen. Dagen onderweg is dagen minder verlof. Dat is ook de troef van vliegen, je bent op enkele uren al enorm ver en dat soms tegen de prijs van een autorit of minder. Veel van de mensen die met de wagen reizen is omdat ze die wagen toch hebben en vaak de kosten niet volledig moeten dragen.

Ook het plannen is nieuw en het is logisch dat het leken zijn want EV's zijn vrij recent en voor de meesten hun eerste EV. De batterij niet leeg laten lopen betekent ook meer stoppen en dus meer tijd/verlof verliezen.

De pasjes en diverse systemen is ook een nadeel. Tanken kan je overal, zonder pasjes en abosystemen nu moet je hier dit pasje en daar dat abo hebben.

Ik zeg niet dat dit ideaal is maar zo denken nu eenmaal veel mensen omdat ze het zo altijd gedaan hebben. En ja, dat zal veranderen omdat de EV's de andere wagens zullen vervangen. Na een tijd is er dus geen keuze meer. Een andere wagen kiezen voor eenmalige trip is ook niet zo goed want dan rij je 95% van de tijd met een te grote wagen rond die bovendien een pak duurder is. Ik zie meer heil in een andere visie op mobiliteit waarbij je minder bezit hebt en meer mobiliteit als een service. Tijdens de vakantie kan je dan een comfortabelere wagen kiezen met meer bereik. Tijdens het jaar een kleinere wagen op de dagen/uren dat je deze nodig hebt. Dit vermijdt ook de problemen van mensen die geen eigen wagen meer kunnen veroorloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:Ik zie meer heil in een andere visie op mobiliteit waarbij je minder bezit hebt en meer mobiliteit als een service.
Iedereen recht op een salarisauto met één laadkaart die overal werkt en met de tent op vakantie? :-D
Zou alle nadelen die je aanhaalt voor een groot stuk wegnemen. Maar weer andere nadelen creëren waar niet iedereen mee zou kunnen leven. :lol:
Laatst gewijzigd door ivob 09 aug 2022, 10:24, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef:Tijdens de vakantie kan je dan een comfortabelere wagen kiezen met meer bereik. Tijdens het jaar een kleinere wagen op de dagen/uren dat je deze nodig hebt. Dit vermijdt ook de problemen van mensen die geen eigen wagen meer kunnen veroorloven.
Dit is iets wat ik zo vaak als een oplossing lees.
Maar dat is toch compleet utopisch? Denk je nu echt dat er een afdoende aanbod van huurwagens kan bestaan als hier maar een 2-tal maand per jaar een echte vraag naar is?

Voorlopig doe ik het ook zo hoor, ik rij met een Up! en toch ga ik met de caravan op vakantie. Nu is het inderdaad nog heel gemakkelijk en betaalbaar om een camionette met trekhaak te huren, maar als meerdere mensen dit gaan toepassen gaat er in juli & augustus altijd een tekort zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het zal dan ook in de eerste plaats een "en/en" verhaal zijn ipv een "of" verhaal.
Dat werkt meestal wel.
Indien hier geen gebruik meer kan gemaakt worden van een EV-salarisauto zal het gewoon een e-deelauto worden.
Dat een deel dan blijft kiezen voor een ICE en een autovakantie maakt het, voor wie wel de switch maakt, alleen maar minder utopisch. :-D

Maar ja, onderweg zijn is voor ons ook al een deel van de reis. Dus helemaal geen behoefte om zo snel mogelijk van A naar B te geraken en daarna terug. Het onderweg zijn is de reis.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat systeem bestaat nu toch ook al met bvb mobilhomes. Uiteraard zal er in piekperiodes een grotere vraag zijn maar dat heb je nu ook al met gewone huurwagens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: Maar ja, onderweg zijn is voor ons ook al een deel van de reis. Dus helemaal geen behoefte om zo snel mogelijk van A naar B te geraken en daarna terug. Het onderweg zijn is de reis.
Ipv een week skipret wordt het dan drie dagen genieten van de heenreis, en drie dagen genieten van de terugreis.
En jaja omdat het uiteindelijk toch een skireis is, nog twee dagen op de latten.
Groot voordeel, de skipas veeeel goedkoper.

Ne shortski van 8 dagen … :angel:
Weeral de juiste keuzes gemaakt!!!
Alleen maar winners in dit team :lol:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Of blijven ICE rijden en op korte termijn geen skivakanties meer wegens geen sneeuw meer :)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 32 keer

Als Ken op een dag met een EV aan Lago Maggiore geraakt, waar wil jij gaan skiën dat het 3 dagen zou duren?
Of plan je te voet te gaan :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef:Of blijven ICE rijden en op korte termijn geen skivakanties meer wegens geen sneeuw meer :)
:-D
En geen zuiderse autovakanties meer* wegens onvoldoende drinkwater op locatie. :-D
*Met uitzondering van de Nl sleurhuttoeristen. Naast die zak patatten kan er ook nog wel een paar bidons drinkwater mee. :bdaysmile:
Maar niet met de EV want dan zijn ze al leeg gedronken aan de laadstations tegen dat je ginderachter bent aangekomen. :beerchug:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

warpozio2 schreef:Als Ken op een dag met een EV aan Lago Maggiore geraakt, waar wil jij gaan skiën dat het 3 dagen zou duren?
Of plan je te voet te gaan :roll:
Ik reis geen drie dagen he, ik pak de vlieger.
Dat is voor diegenen die de reis belangrijker vinden dan op de bestemming te zijn…
Daar moet je het aan vragen
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Als je een EV kan betalen, dan ga je toch geen shortski doen zeker :p

In ons geval ... Skieen is 2 dagen (MAX) heen en 1 of 2 terug. Tijdens de heen en terugreis zullen er uitstapjes gemaakt worden in Duitsland (Phantasialand in de winter is top, of Neuschwanstein, of ...) ... ik spaar én op de shortski (kortere duur) én ik heb geen gezaag in de auto van de kinderen (allez ... minder) én iedereen vind de heen/terug reis véél leuker dan vroeger.

Ni moeilijk hoor ... maar ge moet het willen. Wil je het niet, stop met zagen, ga naar een ander topic en rijd je gestressed met je ICE :-)
Laatst gewijzigd door Sasuke 09 aug 2022, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: Ni moeilijk hoor ... maar ge moet het willen. Wil je het niet, stop met zagen, ga naar een ander topic en rijd je gestressed met je ICE :-)
:thumbs:
Met een persoonlijke nuancering.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Sasuke schreef:Ni moeilijk hoor ... maar ge moet het willen. Wil je het niet, stop met zagen, ga naar een ander topic en rijd je gestressed met je ICE :-)
Zo los je alles op, de andere is een zaag en moet gewoon doen zoals jij en het is klaar :lol:

Trouwens over stress zou ik zwijgen als ik de belevenissen lees van EV-rijders.

EV's zijn de toekomst... en gelukkig maar want er is nog werk aan :lol: Voor wie zich nu wil plooien naar zijn dure wagen is dat uiteraard geen probleem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy, je blijft een ding over het hoofd zien: iedereen moet zijn rekening maken vanuit zijn individueel standpunt.
Dat leidt tot andere resultaten en andere keuzes.

Voor jou is het ogenblik van de toekomst waarschijnlijk NU nog niet aangebroken.
Voor anderen wel (of al een tijd geleden).

Daarom moet je je helemaal niet "plooien" naar welke dure wagen dan ook.

Hoor je dan alleen maar de negatieve belevenissen van EV rijders en wil je de positieve ervaringen negeren?
Je leest hier de positieve en negatieve ervaringen van EV-rijders. Dat is iets anders dan van horen zeggen en al heel zeker iets anders dan wat je leest in de pers daarover.
Loop je dan zoveel EV-rijders met alleen maar negatieve ervaringen tegen het lijf?

Dat is dan vreemd want in België zijn EV rijders overwegend bezitters van een salaris/bedrijfsauto met tank/laadkaart.
Ze zijn dus redelijk vrij in hun keuze en moeten zich helemaal niet plooien naar hun dure auto.
Het is dus ook helemaal hun auto niet. Als ze een beetje eerlijk zijn kunnen ze dus redelijk objectief hun mening geven over de eigen ervaringen (uit de eerste hand dus) met een EV.
De meeste negatieve ervaringen die ik over een EV lees zijn eerder "van horen zeggen" en zelden uit "eigen ervaring".

Besluit:
Voor wie zelf vindt dat een EV (nog) niets voor hun is en er zelf geen ervaring mee heeft kijkt de kat dus nog even uit de boom.
Voor wie twijfelt luistert beter naar ervaringen uit de eerste hand en neemt op basis daarvan een beslissing die het beste bij hun past.
Zoals Sasuke al schreef, wat is daar zo moeilijk aan?

Mijn persoonlijke mening, voor wie die nog wil lezen, na jaren ervaring met een EV heb ik al meerdere keren (o.a. hier) neergeschreven.
Uiteraard vanuit de eigen situatie. Een ander zijn rekening kan ik niet maken. Het is aan de ander om daaruit te besluiten of zijn situatie daar enigzins bij aansluit of niet.
En gelukkig is er nog werk aan een EV. Ze zijn NU al veel efficiënter dan een ICE. En ze rijden op de openbare weg nu al veel comfortabeler. En je hebt ze jaar na jaar in meer smaken en kleuren. Het kan technisch gesproken dus alleen maar beter worden.
Over prijzen spreek ik me niet uit. Dat moeter iedereen vanuit het eigen budget beslissen. Je hebt tenslotte ook rijders die kiezen voor een ICE die tig keer duurder is dan een EV.
Laatst gewijzigd door ivob 09 aug 2022, 15:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, iedereen doet wat hij wil. Nu toch nog, nu je nog kan kiezen. Dat is dan ook één van de redenen waarom EV's niet doorbreken en vooral populair zijn bij wie de wagen gesubsidieerd krijgt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Er is zijn België al jaren geen subisidie meer voor de aankoop van een EV.
Er rusten in België al jarenlang zware extra kosten op de elektriciteitsprijs.
Als je doelt op de groep salarisrijders maakt dat niet uit. Wanneer ze kiezen voor een ICE maakt deze ook deel uit van hun loonpakket.
Of ze nu gaan tanken met de tankkaart of gaan laden met de laadkaart maakt meestal ook geen verschil.
En privé kan je nog jaren lang kiezen voor een ICE hoor.

Dat iedereen in de toekomst niet meer privé met een (grote) auto kan rijden behoort inderdaad tot de mogelijkheden.
Maar de kans bestaat dat dit dan zowel voor ICE als EV zal opgaan.
Maar dat zullen we dan wel weer zien want dat is voor iedereen NU giswerk.

Je neemt dus NU beter een beslissing op basis van de huidige omstandigheden.
Wie beslissingen wenst te nemen op basis van wat ooit zou kunnen gebeuren (of niet) komt alleen tot eeuwig wachten en nooit tot een beslissing.
Laatst gewijzigd door ivob 09 aug 2022, 15:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef:
Sasuke schreef:Ni moeilijk hoor ... maar ge moet het willen. Wil je het niet, stop met zagen, ga naar een ander topic en rijd je gestressed met je ICE :-)
Zo los je alles op, de andere is een zaag en moet gewoon doen zoals jij en het is klaar :lol:
Zeg ik toch niet dat dat een oplossing is ? Maar komen zagen dat product X niet hetzelfde doet/kan/kost dan product Y is niet meer dan dat ... 'zagen'. Als je zonder je te informeren 30k+ (of zelfs 70k+) EUR kan/wil uitgeven aan een EV ... wie is er dan in fout als dat ding niet hetzelfde doet als je vorige, totaal andere, wagen ? Is dat dan een probleem van die EV ?

Das hetzelfde als een huis/tuin/keuken gebruiker die al 10j+ windows gebruikt plots een Macbook koopt, die duurder is, komt klagen dat er geen Windows op draait en het dus maar een slechte laptop vindt :-)
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Klopt, iedereen doet wat hij wil. Nu toch nog, nu je nog kan kiezen. Dat is dan ook één van de redenen waarom EV's niet doorbreken en vooral populair zijn bij wie de wagen gesubsidieerd krijgt.
Vreemd.
Een EV is tegelijk populair en je hoort er alleen maar klachten over van gestresseerde EV rijders :-D ?

Dat een EV in België (nog) niet doorbreekt zal meer met de aankoopprijs van de EV, de onbeschikbaarheid op de tweedehandsmarkt en een onstandvastig beleid te maken hebben dan met de techniciteit en de capaciteit van de EV zelf.
Wie vindt dat een EV dezelfde range moet hebben dan een ICE kan zich dus idd niet aanpassen aan een nieuwe situatie.
Ook vreemd want bij een ice hadden ze die range ook bijna nooit nodig. Het zit dus wel degelijk tussen de 2 oren.
En technisch loopt een EV jaar na jaar die achterstand in. Niet door nog grotere batterijcapaciteit maar gewoon door nog sneller te laden.
Vergeet niet dat men al meer dan honderd jaar inzet op fossiel aangedreven auto's en nog maar een dikke 10 jaar echt op elektrisch aangedreven.
En ik denk echt niet dat iemand die regelmatig met een EV rijdt vindt dat een EV nog 90 jaar achter ligt op de ICE.

Zoals Sasuke al keer op keer helder verwoord: je gebruikt een zaak waarvoor hij het best geschikt is.
Een ice zoals een ice en een EV zoals een EV.

Dat de meeste bestuurders, zoals jij het stelt, niet willen veranderen van mindset is toch jouw probleem niet?
Ofwel behoor je tot die categorie en blijf je rondrijden in waar je je het beste in voelt.
Ofwel behoor je tot de categorie die wel wenst te veranderen en zich kan aanpassen aan wijzigende omstandigheden, informeer je je over de voor- en nadelen, ga je proefrijden en neem je daarna een beslissing. Dat kan nu zijn of later.
Ofwel behoor je tot de groep die graag anderen naloopt en wacht tot alle anderen al beslist hebben om dan ook te volgen.
Opties genoeg.

Zelf ben ik ook niet over één nacht ijs gegaan hoor.
Het heeft een zestal maanden opzoekwerk, reviews bekijken en verschillende proefritten gekost voor ik besloot dat het een EV zou worden en welk type. En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Vervalt die mogelijkheid dan bekijken we de keuzeopties van dat ogenblik wel. En daar ga ik dan ook geen spijt over hebben.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Je moet toch, zelfs als grote EV fan, toegeven dat het verhaal dat je leest op De Standaard, gewoon echt wel problematisch en onacceptabel is ? Dat heeft niets met juiste keuze, planning of use cases te maken, maar met het feit dat laad-infrastructuur het enorm laat afweten qua betrouwbaarheid en juistheid van informatie. Nu ja, het feit dat het over Frankrijk gaat, zegt misschien ook wel veel :banana: .

EDIT: of om een fictieve analogie te geven. Stel er komt een nieuw type superband op de markt waarmee je 50% minder brandstof verbruikt. Echter blijkt in de praktijk dat als je er 1000km op reis mee gaat, je 10% kans hebt dat je lek rijdt. Ga je dat ok vinden ? :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zou van de bestemming en de omstandigheden afhangen.

En als ik zelf een auto zou moeten betalen (ICE of EV) zou ik er ook niet mee rijden.
En wanneer ik een EV niet thuis zou kunnen laden zou ik niet met een EV rijden.
En wanneer ik regelmatig naar het zuiden zou rijden en onafgebroken over meer dan 350 km zou ik dat ook niet met een EV doen.
Enz, enz,....
Andere wensen en parameters, andere uitkomsten. Daar is niets fictief aan.

Ik herken me helemaal niet in het verhaal in de Standaard.
Ik maak ook uiterst zelden niet werkende laadinfra mee.
Ik las het verhaal toevallig in een koffieshop (waar we met onze e-fietsen waren) en we hebben er eens goed mee gelachen.
In een andere krant (GVA?) stond trouwens een EV-story met een VW ID. Dat hebben we zelf niet meer gelezen.
Een krantenverhaal doet mij een gebruiksvoorwerp niet meer of minder acceptabel maken. Dat bepaal ik liever zelf.
Maar in een gelijkaardige uitgangssituatie zou je uiteraard dezelfde ervaringen kunnen hebben.
Dan kan je voor een ander voertuig kiezen, voor een andere bestemming (naar het schijnt, hoe meer noordelijker, hoe meer laadinfra) of wat je zelf wil.
Een EV is nog steeds geen verplichting.
Tegen dat het de gewoonste zaak van de wereld is ligt er waarschijnlijk niemand meer van wakker.
Je op voorhand goed informeren en voorbereiden is al het grootste deel van het werk.

Je hoorde gelijkaardige verhalen over de eerste auto's, de eerste treinen, de eerste GSM's, de eerste smartphones, de eerste PC's,........
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:
Dizzy schreef:Klopt, iedereen doet wat hij wil. Nu toch nog, nu je nog kan kiezen. Dat is dan ook één van de redenen waarom EV's niet doorbreken en vooral populair zijn bij wie de wagen gesubsidieerd krijgt.
Vreemd.
Een EV is tegelijk populair en je hoort er alleen maar klachten over van gestresseerde EV rijders :-D ?
Niets vreemds aan behalve als je problemen hebt met begrijpend lezen. Waar beweer ik dat je alleen maar klachten van stresskippen hoort? Ik beweer net het omgekeerde en gaf al aan dat EV's de toekomst zijn en voordelen bieden... naast ook nadelen. Er zijn hier al tal van artikels over ervaringen gepost dus die geven gewoon enkele pijnpunten weer die gewoon bestaan. Niets echt onoplosbaar maar ondertussen wel vervelend. Dat is ook eigen aan nieuwe ontwikkelingen.

De prijs is inderdaad het grootste obstakel, velen willen of kunnen gewoon niet zoveel geld aan een wagen geven. Voor wie eentje aangeboden krijgt ligt dat logischerwijze anders, vandaar de populariteit daar. Toch hoor ik ook in die groep mensen die zeggen dat het een leuke wagen is en aangenaam rijden maar voor vakantie nemen ze een andere wagen. Onlangs nog iemand met een Polestar.

Het zit soms inderdaad tussen de oren maar het is er wel.

Mensen die de range nu niet OK vinden wachten en hopen dat dit zal verbeteren, net zoals een aantal andere problemen. Het hangt af van hoe je de wagen gebruikt en welke waarde je eraan hecht om zonder plannen te kunnen rijden naar waar je wil, wanneer je wil.
Dat de meeste bestuurders, zoals jij het stelt, niet willen veranderen van mindset is toch jouw probleem niet?
Neen, dat lijkt me eerder hun probleem. Ik heb geen probleem met een EV ook al besef ik de nadelen die er nu nog zijn. Het is best mogelijk dat er weldra een EV op de oprit sta, zo tegen ben ik en wens ik mij niet aan te passen :lol:

Opnieuw verschillen wij in het feit dat ik me wel kan inbeelden dat een ander, andere keuzes maakt omdat zijn situatie gewoon anders is. Ik ga ze niet afzeiken of ze zagers noemen omdat ze voor zichzelf iets anders beslissen of gewoon even afwachten. Achter elke nieuwigheid aanlopen is niet slimmer dan achter de kudde aanlopen, er is ook veel tussen.

Ik wens iedereen veel plezier met zijn EV en ik heb er alle vertrouwen in dat de meeste kinderziektes en nadelen op termijn zullen wegvallen maar ik heb ook begrip voor wie denkt, laat ons nog even onze ICE oprijden en dan zien we wel wat de opties zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Neen, dat lijkt me eerder hun probleem. Ik heb geen probleem met een EV ook al besef ik de nadelen die er nu nog zijn. Het is best mogelijk dat er weldra een EV op de oprit sta, zo tegen ben ik en wens ik mij niet aan te passen :lol:
Net wat ik zeg.
De keuze(stress) van anderen is in se jouw probleem niet dus neem je best een beslissing die op jouw maat is.
Dat hoeft daarom, afhankelijk van de eigen situatie, niet eens (nu al) een EV te zijn.
Dat je voortdurend je wenst in te leven in de leefwereld van anderen is ook jouw keuze. Net zoals dat voor een ander minder van belang is.
Waar wij ons al dan niet kunnen inleven heeft totaal geen invloed op hun leefomgeving. Alleen op je eigen leven en omgeving.
Opnieuw verschillen wij in het feit dat ik me wel kan inbeelden dat een ander, andere keuzes maakt omdat zijn situatie gewoon anders is. Ik ga ze niet afzeiken of ze zagers noemen omdat ze voor zichzelf iets anders beslissen of gewoon even afwachten. Achter elke nieuwigheid aanlopen is niet slimmer dan achter de kudde aanlopen, er is ook veel tussen.
Opnieuw zeggen we in feite hetzelfde.
Ik kan me perfect inbeelden dat anderen andere keuzes maken en zelfs (nog) niet voor een EV kiezen. Dat iedereen een keuze moet maken op basis van de eigen situatie schrijf ik hier al bij herhaling. Dat hun ze dan ook maken.
Ik maak daar alleen geen probleem van. Ook niet als hun keuzes verschillen van de mijne.
Het is blijkbaar jouw hobby om uit empathie wakker te liggen van de keuzestress van anderen terwijl je zelf best een andere keuze kan maken?
Alleen daarin verschillen we van opvatting.
Een EV het achternahollen van een nieuwigheid? Het is maar wat je een "nieuwigheid" wenst te noemen. Dat is ook verschillend van situatie tot situatie. EV's zijn al meer dan 10 jaar op de markt. Een nieuwigheid kan je dat dan niet meer noemen. Toch niet in mijn perceptie.
Ik wens iedereen veel plezier met zijn EV en ik heb er alle vertrouwen in dat de meeste kinderziektes en nadelen op termijn zullen wegvallen maar ik heb ook begrip voor wie denkt, laat ons nog even onze ICE oprijden en dan zien we wel wat de opties zijn.
Idem.
In een andere situatie zou ik net zo handelen. Of voor een nog andere optie kiezen.
Maar zoals ik momenteel een auto gebruik ondervind ik geen enkel nadeel noch kinderziekte aan een EV.
Dat rijdt, noodstop uitgezonderd, vlot op één pedaal, recupereert energie terwijl het afremt ipv extra te verspillen, moet niet meer (aanschuiven) langs pompen met dood dinosap, heeft tijdens het winkelen voorbehouden parkeerplaatsen waar je dan nog eens gratis energie kan bijladen, je vindt er, zelfs op randparkings van stadscentra, altijd wel een vrije parkeerplek waar je ook weer energie kan bijladen terwijl het vtg staat te niksen, je kan er extra winst mee maken door eigen energie te produceren en erin te injecteren, heeft nauwelijks onderhoud nodig, verbruikt een 15 kWh per 100 km terwijl dat bij een ICE al vlug minstens het drievoudige is, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Nadeel? Kinderziekte?
Dat men van elektriciteit een nauwelijks verholen belastingsbrief maakt en de overheid achterloopt op de aanpassing van de infrasturctuur kan je niet verwijten aan het concept van een EV; Dat zijn factoren extern aan het concept zelf.
Dat fabrikanten de prijs kunstmatig hoog houden om winsten na dalende verkoop op peil te houden is ook de fout van het concept zelf niet.
Dat dit voor (veel) gebruikers van doorslaggevende aard is begrijp ik zelfs.
Maar wanneer je die nadelen niet hebt zijn er maar weinig nadelen en kinderziektes verbonden aan het concept van de EV zelf.

Het is zelfs niet beperkt tot de keuze voor een EV of een ICE. Ik wens eveneens iedereen veel plezier toe, nu en in de toekomst, met hun (goedkope) energie opgewekt door nucleaire centrales.
Het is niet omdat het niet mijn eerste keuze is dat ik deze wens te ontnemen aan een andere.
Dat is alleen een perceptie die anderen daar aan willen toekennen.
En wanneer dat nog altijd niet duidelijk was dan bij deze.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Dat je voortdurend je wenst in te leven in de leefwereld van anderen is ook jouw keuze. Net zoals dat voor een ander minder van belang is.
Waar wij ons al dan niet kunnen inleven heeft totaal geen invloed op hun leefomgeving. Alleen op je eigen leven en omgeving.

Dat iedereen een keuze moet maken op basis van de eigen situatie schrijf ik hier al bij herhaling. Dat hun ze dan ook maken. Ik maak daar alleen geen probleem van. Ook niet als hun keuzes verschillen van de mijne.

Het is blijkbaar jouw hobby om uit empathie wakker te liggen van de keuzestress van anderen terwijl je zelf best een andere keuze kan maken?
Het is geen wens maar eerder een instelling. Ik hou bij uitspraken rekening met andere situaties, jij doet uitspraken eerder vanuit uw eigen standpunt. Anderen mogen andere keuzes maken zeg je steeds maar als ze dat doen worden ze wel bekritiseerd of erger. Uw begrip voor andere keuzes lijkt me dan ook eerder theoretisch van aard.

EV's zijn een nieuwigheid. Ja, ze bestaan al even maar het gebruik begint nu pas echt toe te nemen. Veel modellen zijn de eerste editie en dus onbe(t)reden terrein voor de producenten. Toen ik minder dan 2 jaar geleden ging kijken voor een nieuwe wagen had mijn garage NUL modellen. Makkelijke keuze dus :lol:

Kinderziektes heb je bij alle nieuwe technologie, dat is ook logisch want anders is er geen ontwikkeling meer nodig, alles zou al direct perfect zijn. De realiteit is anders. De range is lager dan bij ICE's en dat is wel degelijk eigen aan een EV, ook het laden is eigen aan de technologie. De verantwoordelijke voor de software van VW is ontslagen door het grote aantal problemen die de eerste klanten ondervonden. Een kennis heeft een EV, op een dag wou die bvb gewoon niet meer laden...

Het aanschuiven lijkt me meer het probleem van EV's als je de verhalen hier leest. Het blijft een feit dat laden langer duurt dan tanken en dat je dus minder wagens kan bedienen in dezelfde tijd. Ja, je kan dat deels opvangen maar je kan de tijd niet terugdraaien. Je kan wel sneller rijden om tijd in te halen maar dan is uw range weer minder, zeker als je ook de airco wil in dit weer. Kortom, er zijn wel degelijk nog nadelen aan EV's verbonden, niet voor u die alles voorziet en steeds in de meest ideale situatie verkeert maar niet iedereen kan aan u tippen.

Het klopt dat de belastingen op energie en de hoge prijzen niet eigen zijn aan EV's maar als koper heb je daar weinig aan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Het is geen wens maar eerder een instelling. Ik hou bij uitspraken rekening met andere situaties, jij doet uitspraken eerder vanuit uw eigen standpunt. Anderen mogen andere keuzes maken zeg je steeds maar als ze dat doen worden ze wel bekritiseerd of erger. Uw begrip voor andere keuzes lijkt me dan ook eerder theoretisch van aard.
Er zijn dus mensen met een andere instelling en benadering dan de jouwe. So what?
Daar kom je hopelijk nu pas niet achter?
Ja ik discussieer daar over op mijn eigen wijze. En op de beperkende wijze van een geschreven uitwisseling van meningen via een vluchtig medium. Jij toch ook? :beerchug:

Hoe hou jij in de praktijk dan altijd daadwerkelijk rekening met de situatie van anderen? Je in je hoofd kunnen inleven in de situatie van anderen lijkt me anders bij uitstek een goed voorbeeld van een theoretische benadering en inleving en niet van een praktijk gerichte. :wink:
EV's zijn een nieuwigheid. Ja, ze bestaan al even maar het gebruik begint nu pas echt toe te nemen. Veel modellen zijn de eerste editie en dus onbe(t)reden terrein voor de producenten. Toen ik minder dan 2 jaar geleden ging kijken voor een nieuwe wagen had mijn garage NUL modellen. Makkelijke keuze dus :lol:
Ik beperk me dan ook al lang niet meer tot de keuze van "mijn garage" maar tot wat de volledige markt aanbiedt.
"Mijn garage" is de garage van het voertuig dat op dat ogenblik in gebruik is. Dat maakt de keuze al veel ruimer. :idea:
Dat je in 2022 nog spreekt van "mijn garage" werpt uiteraard een ander licht op de discussie. :-D
Dat veel producenten te lang gewacht hebben met de transitie (velen zijn zelfs nog niet zo ver) maakt als niet gebonden klant toch niets uit?
Dan kies je gewoon voor een producent die er wel ervaring mee heeft.

Ik ben al aan de twee de EV toe en de huidige EV was bij he tin gebruik nemen al aan de tweede editie toe (terwijl de derde net op de markt kwam) en is nu al vele updates verder.
Je stelt de aankoop van een smartphone, laptop, tabelt,.... toch ook niet telkens uit omdat je verwacht dat er later nog betere versies op de markt zullen komen en updates zullen volgen? Een EV is in se al meer een computer op wielen dan dat het een auto met software aan boord is.
Je kan die ook aan de kabel hangen en updaten hoor. Tenminste als de producent mee is en wil.
En tja VW, die hebben waarschijnlijk eerst te veel tijd en budget gestoken in het ontwikkelen van sjoemelsoftware voor dieselauto's. :-D
En Toyota op hun beurt in hun waterstofwaan.
Het is niet omdat je een gevestigde dominante speler op de markt bent dat je dan voor eeuwig onaantastbaar bent en de markt eeuwig in je broekzak hebt. Vraag het eens na bij Kodak en Nokia hoe zo iets eindigt. :-)
Kinderziektes heb je bij alle nieuwe technologie, dat is ook logisch want anders is er geen ontwikkeling meer nodig, alles zou al direct perfect zijn. De realiteit is anders. De range is lager dan bij ICE's en dat is wel degelijk eigen aan een EV, ook het laden is eigen aan de technologie. De verantwoordelijke voor de software van VW is ontslagen door het grote aantal problemen die de eerste klanten ondervonden. Een kennis heeft een EV, op een dag wou die bvb gewoon niet meer laden...
Correct.
En als gebruiker beslis je dan vanaf welk punt je daadwerkelijk wenst mee te gaan of nog langer wil wachten. Dat is niet alleen eigen aan de technologie van EV's hoor.
Ik gebruik nog altijd zelf geen smartphone maar je gaat me nergens horen beweren dat anderen ook moeten wachten tot de technologie van de spartphone perfect uitontwikkeld is. Dat moet iedereen vanuit zijn eigen situatie en voorkeuren maar bepalen.
Batterijen van sommige smartphones vliegen ook in brand, na een aantal jaren krijgen de toestellen ook geen updates meer enz.
Wat die range betreft, ik herhaal, dat is voor sommigen een issue en voor anderen totaal niet. De eindkeuze is dan inderdaad anders. Dat is met meer zaken wel zo. Voor mij is bv. 350 km op een dag kunnen rijden (zowel met een ICE als met een EV) ruim voldoende. Voor een ander niet.
Voor mij is die range dus totaal geen issue. Voor de ander wel. Die kiest dan gewoon voor iets anders.
Het aanschuiven lijkt me meer het probleem van EV's als je de verhalen hier leest. Het blijft een feit dat laden langer duurt dan tanken en dat je dus minder wagens kan bedienen in dezelfde tijd. Ja, je kan dat deels opvangen maar je kan de tijd niet terugdraaien. Je kan wel sneller rijden om tijd in te halen maar dan is uw range weer minder, zeker als je ook de airco wil in dit weer. Kortom, er zijn wel degelijk nog nadelen aan EV's verbonden, niet voor u die alles voorziet en steeds in de meest ideale situatie verkeert maar niet iedereen kan aan u tippen.
Ik baseer me op eigen ervaringen volgens de eigen situatie. Niet op wat anderen vinden en daaroer schrijven. Daarin verschillen we dan van uitgangspunt. Ook niets mis mee.
In 95% van de gevallen laden we de EV thuis, op het werk, of aan een destination charger op. Aan een betalende snellaadpaal ben ik in al die jaren nog nooit geweest. Geen probleem dus met aanschuiven. Geen probleem met langer laden dan tanken. Om te tanken moet ik naar een tankstation en daar dan telkens enkele minuten mijn ding doen en erbij blijven tijdens de handeling. Duurt toch telkens enkele minuten. Om te laden, met discipline en een andere mindset, is dat gewoon parkeren, kabel inpluggen, wegwezen en bij terugkomst kabel ontkoppelen en vertrekken. Een EV blijft gewoon verder laden terwijl je er niet bij bent hoor. :-D
Is je gebruik anders dan, nogmaals, kom je tot een ander besluit en kies je inderdaad beter voor iets anders.
Er zijn voor- en nadelen aan het gebruik van een EV en aan en ICE.
En, nogmaals, die voor- en nadelen verschillen volgens het verbruikersprofiel. Daar hangt je keuze van af.
Niemand moet aan mij kunnen tippen. Ze maken beter een keuze waarbij de voordelen voor hen het meest doorwegen en de nadelen het minst. Net zoals ik voor mijn persoonlijke situatie doe. Wat is daar mis mee? Ik heb er niets op tegen dat wie dan ook tot in de eeuwigheid met zijn ICE blijft rondrijden hoor. De voor- en nadelen zijn voor wie dat zo beslist. Heb jij er dan misschien voor- of nadeel van dat ik met een EV rij? Omgekeerd ook niet hoor.
Ik begrijp best dat jij in een andere situatie zit en dus tot een heel andere slotsom komt. Dat is de normaalse zaak van de wereld.
Het lijkt mee eerder dat jij een probleem blijft en wenst te maken van het omgekeerde.
Ik som gewoon de voordelen (en de afwezige nadelen op) die voor mijn situatie opgaan. Aan een ander om dan na te gaan of dat ook voor zijn situatie opgaat. Zoniet kan hun een gelijkaardige keuze maken. Zoniet kiest men best voor iets anders.
Met aan wie of wat dan ook te tippen heeft dat weinig te maken. Dat is een perceptie die jij hebt en wil blijven uitdragen.
Het klopt dat de belastingen op energie en de hoge prijzen niet eigen zijn aan EV's maar als koper heb je daar weinig aan.
Als koper heb je daar niets aan als je het plaatje zo eng bekijkt.
Als koper bereken je beter de TCO van een product. Daar heb je veel aan.
Dat de TCO voor ieder verschillend zal zijn en dat niet iedereen evenveel van zijn budget over heeft voor een welbepaald product is ook duidelijk.
Dat geldt wel voor meer zaken.
Gelukkig maar. Anders was er geen divers aanbod en reden we nu, bij wijze van niet letterlijk te nemen voorbeeld, allemaal in een witte Dacia basic rond en communiceerden we met een zwarte telefoon in bakeliet.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Er zijn dus mensen met een andere instelling en benadering dan de jouwe. So what?
Daar kom je hopelijk nu pas niet achter?

Hoe hou jij in de praktijk dan altijd daadwerkelijk rekening met de situatie van anderen? Je in je hoofd kunnen inleven in de situatie van anderen lijkt me anders bij uitstek een goed voorbeeld van een theoretische benadering en inleving en niet van een praktijk gerichte. :wink:
Ik kom daar inderdaad niet nu pas achter, ik heb er altijd zo over gedacht en er rekening mee gehouden.

Jij gaat meer uit van eigen ervaring en jouw situatie terwijl ik het inderdaad ruimer bekijk. Mijn situatie is nl niet representatief en dat besef ik, daarom neem ik ook andere situaties mee in de vorming van mijn mening. Ik besef ook dat anderen grotere expertise kunnen hebben en dan is die meenemen handig om tot een genuanceerd beeld te komen. Uiteraard is er niets mis met gewoon je eigen overtuiging volgen en uw eigen situatie toelichten maar ik vind van mijn situatie niet altijd dat iedereen daarin zodanig geïnteresseerd is.

Jammer dat je één woord in mijn post overbelicht. De "mijn garage" betekent ook niet dat ik enkel die garage of dat merk bekeek. Integendeel en ook hier werden al veel modellen besproken. Uiteraard is het logisch dat je eens gaat kijken bij het merk waarvan ik altijd al tevreden was.

Ik hecht veel belang aan budget en voor een wagen ben ik maar bereid een bepaald budget te voorzien ook al kan ik gerust het dubbele betalen. Ik zocht dus naar een model dat binnen het budget past en mij geen extra nadelen oplevert in verhouding met de voordelen. Daarbij kwam al snel naar boven dat voor mij persoonlijk een nieuwe ICE stockwagen een betere keuze was. Binnen het budget, van het voorkeurmerk en met zowat alle denkbare opties en direct leverbaar. Uiteraard als de situatie anders was en ik de wagen grotendeels niet zelf moet financieren dan liggen de kaarten anders.

Ik stel aankopen wel uit als ik denk/weet dat er een nieuwere versie zal verschijnen, meer nog, ik doe dat inderdaad voor mijn volgende smartphone. Er zal in oktober een nieuwe iPhone verschijnen. Die wil ik niet maar ik weet dat de vorige versies goedkoper zullen zijn. Ik kies dan uit die modellen voor een lagere prijs.

Een tweede verschil is dat smartphones redelijk uitontwikkeld zijn. Je kan er mee bellen en internetten en foto's nemen. Enorme verbeteringen zijn er minder. Wachten op die grote vernieuwingen is dus niet nodig.
En als gebruiker beslis je dan vanaf welk punt je daadwerkelijk wenst mee te gaan of nog langer wil wachten.
Correct. Ik ga u niet bekritiseren vanwege uw keuze om geen smartphone te kopen.
Batterijen van sommige smartphones vliegen ook in brand, na een aantal jaren krijgen de toestellen ook geen updates meer enz.
Whataboutisme.
Ik baseer me op eigen ervaringen volgens de eigen situatie. Niet op wat anderen vinden en daaroer schrijven. Daarin verschillen we dan van uitgangspunt. Ook niets mis mee.
Inderdaad daarin verschillen we. Ik vind mijn eigen situatie niet representatief en maak gebruik van info/ervaring van anderen voor een breder beeld. Het feit dat mij iets lukt is minder interessant vind ik persoonlijk en in de meningen van anderen ontdek ik ook wel aanvullingen van mijn eigen mening. Ik zie een andere mening dus deels als een kans om iets op te steken ipv een al dan niet foute keuze van een ander.

Grappig dat je een nadeel probeert om te keren in een voordeel. Het feit dat laden langer duurt geeft je de kans om een wandeling te maken maar dat biedt de ICE ook, je bent enkel niet gebonden aan de laadtijd. Ook zullen mensen die wachten op jouw laadpaal uw uitstap misschien iets minder appreciëren :lol:
En, nogmaals, die voor- en nadelen verschillen volgens het verbruikersprofiel. Daar hangt je keuze van af.
Soms wel, soms niet. Sommige nadelen zijn wel eigen aan de technologie. Als je wagen leeg is moet je tanken/laden, er is dan geen keuze. Laden duurt langer en is dus een nadeel wat je ook denkt te kunnen kiezen. Het leven is soms niet zo planmatig als je zou willen en noodsituaties zijn helaas bij iedereen mogelijk, alé dat dacht ik toch.
Ik som gewoon de voordelen (en de afwezige nadelen op) die voor mijn situatie opgaan. Aan een ander om dan na te gaan of dat ook voor zijn situatie opgaat. Zoniet kan hun een gelijkaardige keuze maken. Zoniet kiest men best voor iets anders.
Met aan wie of wat dan ook te tippen heeft dat weinig te maken. Dat is een perceptie die jij hebt en wil blijven uitdragen.

En dat is dus de theorie die in de praktijk anders uitdraait. In theorie zeg je dat iedereen doet wat hij wil maar als ze dat doen dan heb je er kritiek op of erger. Je begint dan over blijven hangen, niet willen veranderen, fout kiezen,...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Jammer dat je één woord in mijn post overbelicht. De "mijn garage" betekent ook niet dat ik enkel die garage of dat merk bekeek. Integendeel en ook hier werden al veel modellen besproken. Uiteraard is het logisch dat je eens gaat kijken bij het merk waarvan ik altijd al tevreden was.
Daar is niets jammer aan maar een gevolg van de wijze van communiceren. Ik kan nl. niet weten wat er allemaal in je hoofd omgaat wanneer je "mijn garage" schrijft.
Bedankt voor de toelichting. Dat maakt het dus duidelijker.
Ik hecht veel belang aan budget en voor een wagen ben ik maar bereid een bepaald budget te voorzien
Idem.
Andere situatie, andere conclusies.
Ik zocht dus naar een model dat binnen het budget past en mij geen extra nadelen oplevert in verhouding met de voordelen
.
Idem.
Andere situatie, andere uitkomst.
Ik stel aankopen wel uit als ik denk/weet dat er een nieuwere versie zal verschijnen, meer nog, ik doe dat inderdaad voor mijn volgende smartphone. Er zal in oktober een nieuwe iPhone verschijnen. Die wil ik niet maar ik weet dat de vorige versies goedkoper zullen zijn. Ik kies dan uit die modellen voor een lagere prijs.
Idem.
Andere behoeften, andere besluiten.
Ik kan gebruik maken van een salarisauto. Dus geen nadeel om te wachten op nieuwer model. Ieder vier jaar omruilen voor de laatst beschikbare versie (of wat op dat ogenblik beter geschikt is).
Geen salarisauto meer = nieuwe situatie = volgens de huidige stand van zaken deelauto (want ik heb niet echt behoefte aan een auto die per dag meer uren stilstaat dan beweegt).
Een IPhone heb ik nog nooit in mijn leven gekocht want geen behoefte aan. Dus ook niet wachten op welk model dan ook.
Een tweede verschil is dat smartphones redelijk uitontwikkeld zijn. Je kan er mee bellen en internetten en foto's nemen. Enorme verbeteringen zijn er minder. Wachten op die grote vernieuwingen is dus niet nodig.
Dat is glazenbolredenatie. Je weet immers niet welke functie in de toekomst nog beschikbaar komen. Of je die persoonlijk nodig hebt is iets totaal anders.
Wat jij opsomt kon je jaren geleden al. Waarom zou je dan overschakelen op een volgend model al is het goedkoper omdat het niet het allerlaatste model is? Kan je met je huidige smartphone dan niet meer bellen, internetten en foto's nemen? Ik doe dezelfde communicatie nog altijd met een GSM die al jaren oud is en toen een 80 € heeft gekost. Met een batterijduur die tig keer hoger is dan huidige smartphones.
Hangt er gewoon vanaf wat de individuele behoeften zijn. Andere behoefte => andere keuze.
Grappig dat je een nadeel probeert om te keren in een voordeel. Het feit dat laden langer duurt geeft je de kans om een wandeling te maken maar dat biedt de ICE ook, je bent enkel niet gebonden aan de laadtijd. Ook zullen mensen die wachten op jouw laadpaal uw uitstap misschien iets minder appreciëren :lol:
De situatie an sich is niet grappig en je haalt het nu bewust uit zijn betekenis om het in jouw kraam te laten passen. :twisted:
Dat is dan misschien wel grappig maar geen nadeel. Je kan beter.

Laden duurt niet langer wanneer je x-tijd op bestemming moet zijn. Dat heet plannen en de beschikbare tijd ter plaatse nuttig gebruiken.
Ah ja, toegegeven. Het zal een dertigtal seconden langer duren om die kabel in en uit te trekken. Dat zijn "verloren" seconden.
Je hebt gelijk. Maar in de meeste gevallen heb ik die al ruim teruggewonnen door niet zo lang naar een vrije parkeerplaats te zoeken.

Ik rij met een voertuig van A naar B met genoeg range van bij het vertrek en meestal genoeg range om terug te keren.
Of tijd ter plaatse ingecalculeerd (destination charger, weet je nog? Het eerste woord heeft een betekenis) om voldoende te laden voor de reis verder te zetten.
Op B doe ik mijn ding. Een ICE staat daar dan te niksen. Een EV maakt van de gelegenheid gebruik om de verreden energie terug bij te laden en meestal de zoektijd naar een beschikbare parkeerplaats te beperken (tot nu toe vind ik nog altijd meer vrije beschikbare parkeerplaatsen voor een EV dan voor een ICE).
In mijn situatie is dat dan geen nadeel. Ik rij echt niet speciaal naar punt B om daar dan te kunnen laden en ondertussen de tijd te doden met een wandeling die ik met een ICE niet zou doen. :roll: Dat verzin jij gewoon ter plekke. Dan was ik gewoon thuis gebleven. Toegegeven, goede grap maar ook niet meer dan dat en al zeker geen nadeel voor bestuurders in dezelfde situatie.
Het is wel een nadeel voor bestuurders die meer doen dan van A naar B rijden met een auto en afstanden afleggen buiten de range en/of niet goed kunnen/willen plannen. Maar die moeten dan, en dat is al meerdere keren herhaald, maar voor iets anders kiezen.
Dat het voor mij geen nadeel dient te zijn kan voor een empatisch iemand die zich voortdurend in de plaats van anderen kan stellen toch niet echt een probleem zijn? Wanneer je dat een nadeel vindt betekent dat gewoon dat je deze keer niet buiten je eigen situatie kon treden. :-D
Als niet empathisch persoon begrijp ik zelfs dat dit voor jou een nadeel is en dat je dus voor een ICE kiest.
Ik heb uiteraard het voordeel zowel jaren met een ICE als EV te rijden en uit eigen ervaring de voor- en nadelen in de praktijk tegen elkaar te kunnen afwegen en me niet te moeten baseren op verhalen in de krant en van derden die ik niet eens persoonlijk ken (en hun achterliggende agenda dus ook niet weet). Moest in de praktijk een EV echt zoveel nadelen hebben dan er her en der geroepen werd zou ik gewoon terug overschakelen naar een ICE.
Er moet niemand wachten aan "mijn laadpaal". Hij is niet openbaar. En op de werkplek van de firma zijn de 60 laadpalen verbonden aan een app die de rotatie regelt. Daar moet niemand wachten. En de rest is openbaar en daar volg je de spelregels die daar gelden.
Soms wel, soms niet. Sommige nadelen zijn wel eigen aan de technologie. Als je wagen leeg is moet je tanken/laden, er is dan geen keuze. Laden duurt langer en is dus een nadeel wat je ook denkt te kunnen kiezen. Het leven is soms niet zo planmatig als je zou willen en noodsituaties zijn helaas bij iedereen mogelijk, alé dat dacht ik toch.
Laden terwijl een auto stil staat te niksen neemt echt geen extra tijd van de bestuurder in beslag hoor.
Het geeft alleen aan dat je nog altijd denkt als een ICE-rijder en je jezelf niet kan (of wenst te) verplaatsen in de nieuwe situatie van een EV-rijder.
Een ice rijder moet uit noodzaak idd tijdens het tanken aanwezig blijven. Een EV rijder niet. Toch niet wanneer hij overwegend thuis laadt, op het werk laadt en op bestemmingen waar hij toch al moest zijn.
In andere gevallen (bv. een snellaadpaal langs de autosnelweg) wel maar wannneer men dat een nadeel vindt en/of niet zonder kan moet je idd niet voor een EV kiezen. Kon ik de eerste drie niet had ik gewoon niet voor een EV gekozen. Dat heb ik ook al meermaals geschreven.
En ik kies inderdaad nog altijd een auto op basis van de eigen situatie. Niet op basis van een algemene deler van de situatie van anderen of uit empathie met de situatie van anderten. Deze handelswijze laat ik inderdaad liever aan anderen over. Iedereen de eigen parameters om zijn keuze op te baseren.
En dat is dus de theorie die in de praktijk anders uitdraait. In theorie zeg je dat iedereen doet wat hij wil maar als ze dat doen dan heb je er kritiek op of erger. Je begint dan over blijven hangen, niet willen veranderen, fout kiezen,...
Tja, het is niet omdat jij tot een ander besluit komt vanuit een andere situatie dat dit voor een ander dan theorie is.
Mijn keuze is gebaseerd op de praktijk, niet op de theorie.
Dat dit voor anderen niet de eerste keuze is en men tot een ander besluit komt is de evidentie zelve. De praktijk is gewoon anders.
Uiteraard doe jij op basis van jouw behoeften en parameters wat jij wil.
Je maakt een andere keuze. Het woordje "fout kiezen" en "fout denken" is een uitgangspunt dat jij bij voorkeur altijd gebruikt. Misschen hebben anderen, uit empathie, dat dan ook maar gewoon overgenomen om in jouw taalgebruik te blijven? :-D

Soit, je blijft voorlopig met een ICE rijden en ik met een EV. Niets mis mee. De wereld blijft tenslotte gewoon verder draaien.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Daar is niets jammer aan maar een gevolg van de wijze van communiceren. Ik kan nl. niet weten wat er allemaal in je hoofd omgaat wanneer je "mijn garage" schrijft.
Dat kan je niet weten daarom fantaseer je er maar wat bij. DAT is waar ik het over had.
Laden duurt niet langer wanneer je x-tijd op bestemming moet zijn. Dat heet plannen en de beschikbare tijd ter plaatse nuttig gebruiken.
Je hebt gelijk. Maar in de meeste gevallen heb ik die al ruim teruggewonnen door niet zo lang naar een vrije parkeerplaats te zoeken.
En wanneer dat niet het geval is duurt het dus wel langer. En vrije parkeerplaats zoeken lijkt me iets als een laadpaal zoeken al zijn er veel minder laadpalen zoals uit diverse verhalen en artikels blijkt.
Ik rij met een voertuig van A naar B met genoeg range van bij het vertrek en meestal genoeg range om terug te keren.
Of tijd ter plaatse ingecalculeerd (destination charger, weet je nog? Het eerste woord heeft een betekenis) om voldoende te laden voor de reis verder te zetten.
Op B doe ik mijn ding. Een ICE staat daar dan te niksen. Een EV maakt van de gelegenheid gebruik om de verreden energie terug bij te laden en meestal de zoektijd naar een beschikbare parkeerplaats te beperken (tot nu toe vind ik nog altijd meer vrije beschikbare parkeerplaatsen voor een EV dan voor een ICE).
Opnieuw dezelfde fout. Je neemt uw situatie en projecteert die naar de algemene realiteit terwijl dit voor u geldt in uw situatie. Soms heb je verplaatsingen waarbij je niet naar B kunt rijden want je moet de EV opladen. DAAR gaat het hier over. Je probeert weer af te wijken naar de situatie die natuurlijk minder nadelen heeft om dit dan als algemeen voor te stellen. Mensen willen een wagen om te kunnen gebruiken in alle omstandigheden dus ook eens als het wat verder moet.

Dat de ICE staat te niksen daar heb ik geen last van. Als de EV staat te laden neem je een laadplaats in maar dat is geen probleem als je minder aantrekt van anderen en naar uw eigen situatie kijkt. Ik vrees dat door dit soort zaken er nog wel aanpassingen gaan komen zoals anderen hier ook al vertelden.

Een voorbeeld, mijn kennis (dus geen krant of iemand die ik niet ken) gaat naar het buitenland voor zaken. Er is daar laadvoorziening. Hij komt toe en de laadpalen werken niet. Hij moet dus onvoorzien een alternatief vinden. Dat blijkt verder te zijn en te voet kan niet terug. Hij moet dus een collega vragen om hem te komen oppikken en terugbrengen. Een andere keer komt hij terug van een zakenbezoek en staat de wagen ipv vol zo goed als leeg omdat het ding niet meer laad. Opnieuw kan je zoeken naar een alternatief. Dat is net wat mensen niet willen aan een wagen, ze vinden wagens net leuk vanwege de vrijheid. Kunnen gaan waar je wil, wanneer je wil zonder teveel gedoe.
Het is wel een nadeel voor bestuurders die meer doen dan van A naar B rijden met een auto en afstanden afleggen buiten de range en/of niet goed kunnen/willen plannen. Maar die moeten dan, en dat is al meerdere keren herhaald, maar voor iets anders kiezen.
Voila, en dat doen ze dan ook stel ik vast.

Ik begrijp perfect dat in jouw perfecte wereld geen nadelen zijn maar ik denk iets buiten uw wereld en die draait, raar maar waar, niet rond uw persoon. Het gaat hier over EV rijders en niet Ivob en zijn EV. Rekening houden met situaties van anderen buiten Ivob is dus wel degelijk aangewezen.
Laden terwijl een auto stil staat te niksen neemt echt geen extra tijd van de bestuurder in beslag hoor.
Het geeft alleen aan dat je nog altijd denkt als een ICE-rijder en je jezelf niet kan (of wenst te) verplaatsen in de nieuwe situatie van een EV-rijder.
Een ice rijder moet uit noodzaak idd tijdens het tanken aanwezig blijven. Een EV rijder niet. Toch niet wanneer hij overwegend thuis laadt, op het werk laadt en op bestemmingen waar hij toch al moest zijn.
Bijna grappig, straks is de wereld nog plat. Laden duurt veel langer dan tanken, moeilijker is het niet. Je kan niet altijd tanken als de wagen niet nodig is want dan kan je maar beperkte afstanden doen of trajecten. Ik kan me wel verplaatsen in een EV rijder maar ik kan daardoor ook inzien dat er nadelen zijn aan die situatie. Opnieuw probeer je de situatie zo te plooien dat uw situatie de norm is. Mensen zonder laadpaal bestaan niet en het werk moet maar palen voorzien, dat is ook nog lang niet de realiteit. Wat veel mensen niet wensen is hun ritten noodgedwongen te moeten plannen en wachten op een auto en hopen/stressen dat het zal lukken. Zeker als die wagen hen flink wat duiten heeft gekost en als er nog een alternatief is zonder die nadelen.

Uw keuze is gebaseerd op UW praktijk, dat is nog iets anders dan de algemene situatie die eerder gebaseerd is op de situatie van vele anderen samen. Voor anderen is uw situatie inderdaad eerder theorie maar voor u praktijk.

Het kiezen en dus bijgevolg juist of fout kiezen komt volledig uit uw redeneringen. Alles is bij u een keuze, kies goed en je bent gebeiteld, dat houdt ook in dat als je anders kiest je de pineut bent. Meer nog, je bent erg hard en streng naar andere keuzes toe, zelfs al zijn het geen keuzes maar zaken die je helaas enkel kan ondergaan.

De wereld blijft verder draaien, dat klopt, voor u is dat de perfecte Ivob-wereld zonder nadelen of gevolgen waarbij je dagelijks wat juist kiest. Voor anderen is dat een minder dromerig gegeven waarbij onverwachte on onvermijdbare zaken roet in het eten gooien. Het leven is niet eerlijk maar niemand heeft dan ook een garantie gekregen bij geboorte. Ik heb begrip voor anderen en andere situaties en jij voor jezelf, iedereen content :beerchug:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

En kan er nu gestopt worden met dit topic te verzieken door de kleuter welles/nietes spelletjes ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

:thumbs:
Voortschrijdend inzicht => we hadden het beter bij jouw (genuanceerd*) besluit dd 09 Aug 2022, 14:05 gehouden. :oops:
Dat vat het in één zin mooi samen:
*Wil je het niet, , ga naar een ander topic en rijd met je ICE
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Even terug on topic: wat zijn jullie verbruikscijfers bij de huidige temperaturen? Dalen die nog tov pakweg 20° of zie je ze stilaan terug omhoog gaan?
Ik heb de indruk dat de auto nog liever 30° met de airco aan heeft, dan 20° zonder airco.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Aan de DC-kant 12-13 kWh/100 km (uiteraard alleen geldig voor de EV waarmee ik rij en vooral de rijstijl).
Bij een batterijcapaciteit van 90%, een buitentemperatuur van 28°C en een gevraagde binnentemperatuur van 24°C daalt, volgens de GOM,
de actieradius van 480 naar 477 km*.
Warme lucht heeft een lagere luchtdichtheid dan koude lucht. De weerstand neemt dan af.

*GOM baseert zich op vorige ritten.
Tijdens een rit met wijzigende omstandigheden kan dit dus bijgesteld worden. Meer er spelen zoveel wijzigende parameters mee dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is.
Laatst gewijzigd door ivob 11 aug 2022, 10:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dat is wel weinig; waar rijd je mee? Ik heb een Polestar dual motor en ik krijg die met moeite aan 17 gemiddeld.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor een Polestar, en zeker met een met verbruikende dualmotor is dat, een zeer mooi resultaat.
Dat laag gemiddelde heb ik er nooit uitgekregen.

Let wel, 12-13 kWh/100 km is, om op je specifieke vraag te antwoorden, onder de huidige omstandigheden.
Gemiddelde over 35.000 km gemeten en de vier seizoenen bedraagt het GOM verbruik 15 kWh/100 km (en de AC afname volgens MID kWh-meter 15% hoger, bij overwegend lage laadsnelheden => 2,4 - 4 kW, bij AC laadsnelheden rond de 7 kW liggen de verliezen lager).

Momenteel een Kia e-Niro (met WP - netto 64 kWh MY 2019).
Daarvoor een Hyundai Kona EV (zonder WP - netto 64 kWh MY2019).
De Kona was zelfs 8% zuiniger.

Na verschillende praktijktests was de e-Niro/Kona EV de zuinigste die ik kon testen en met in de praktijk de grootste range tov geladen kWh.
Over 4 seizoenen gemeten bleek in de praktijk de Kona EV nog iets zuiniger al had deze geen WP (ongeveer zelfde techniek en platform maar lager gewicht en ander koetswerk.

Voor de opvolger had ik eerst de EV6 of de Ioniq 5 in gedachten (V2L) maar nu ik de specs van de Kona en Niro 2022 zie zal het, onder de huidige gekende voorwaarden, waarchijnlijk terug een Kona of Niro worden. Nieuwe Niro blijkt ook V2L aan boord te hebben. Maar dat zien we dan wel weer.
Laatst gewijzigd door ivob 11 aug 2022, 10:49, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Provider
Te Koop forum

Dat zijn ook minder zware auto's natuurlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
En zuiniger (kleinere) banden.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Provider
Te Koop forum

En ook minder plaats achteraan. Ik was gaan kijken voor de Kona maar die achterbank is niet gemaakt voor 2 kinderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Correct.
Wij hebben dan ook gekozen op basis van 2 gebruikers. De achterbank ligt hier meestal plat.
Omdat de e-Niro en de Kona EV technisch gelijkaardig waren hebben we, wegens ruimer achteraan, ruimere koffer en minder plastic look in interieur, uiteindelijk gekozen voor de e-Niro. Twee medium sized volwassenen of twee kinderen met kinderstoel is daar geen probleem.
Maar nadien reden we, volgens ons gemiddeld gebruik, eigenlijk nog iets liever met de Kona.
Sol Invictus!
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Hier met een MG ZS EV geen merkbaar verschil tussen warm en heet weer. Als je het gaat in detail gaat meten, waarschijnlijk wel uiteraard.

Best tevreden van het gemengd verbruik van 15 kWh per 100km in de zomer, voor een auto die oorspronkelijk als ICE ontworpen is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hier een artikel over de range van deze wagen en zijn verbruik bij diverse omstandigheden:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -praktijk/
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”