Dizzy schreef:
Klopt, net zoals dezelfde keuzes tot andere resultaten kunnen leiden
Correct. Het is dan aan het individu om na te gaan of het resultaat aan zijn verwachtingen en doelstellingen beantwoorden en het desnoods in die richting bij te stellen of het er bij te laten.
En laat het hier nu net gaan over mensen die op vakantie gaan naar het zonnige zuiden, iets wat een groot deel van de Belgen trouwens doet.
Ah, een groot deel van de Belgen heeft, ondanks een reeks crises en stijgende consumptieprijzen nog steeds budget om verder dan 400 km op vakantie te trekken.
Het is hen gegund.
Dan zal je als Belg, afhankelijk van je profiel, moeten kiezen of je meer dan 350-400 km onafgebroken met een EV wenst te rijden of niet.
Wil je dat niet, wil je onderweg geen tijd verliezen aan een laadpaal en kies je een auto op basis van je vakantieprofiel dan zou je idd beter tot het besluit kunnen komen (nog) niet voor een EV te kiezen.
Elk voertuig heeft immers zijn voor- en nadelen en het is aan de koper/gebruiker om te bepalen welke voordelen meer doorwegen tov de nadelen.
Ook de voorstelling van de range is rooskleurig want veel EV's halen dat niet, zeker niet met een volgeladen wagen met airco. Je kan zoals de reporter trager rijden maar dat betekent ook langer onderweg. Maar je hebt wel gelijk dat de airco niet het enige probleem is, het is één van de problemen. Het is de range dat het grootste probleem is en het feit dat je dus vaker moet laden en dat dat laden langer duurt dan tanken. Bovendien moet je plannen en zoeken om iets te doen waar je vroeger nooit over moest nadenken en geen tijd kostte.
Zie hiervoor.
Range is met de bijbehorende rijstijl en belading wat ze is. Niet meer of minder rooskleurig.
Het is dan aan de koper of die range/EV bij zijn rijstijl past en hij van (vakantie)gedrag wil veranderen of niet.
Past het niet bij zijn huidige gedrag en wenst hij zijn gedrag niet aan te passen ligt het antwoord voor de hand.
Of kies voor een EV met een grotere range. Of kies een ander vervoermiddel of bestemming voor je vakanties.
Of waaneer je wil dat alles bij het oude blijft dan blijf je zolang mogelijk bij een ICE die wel aan je verwachtingspatroon kan voldoen.
Je onderschat duidelijk andere mensen omdat je, net zoals ik, wagens eerder als puur machines voor vervoer ziet. Voor veel mannen is na hun penis hun wagen hun belangrijkste bezit

Wagens zijn statussymbolen voor velen.
Ik zal de laatste zijn om andere mensen te onderschatten. Deed ik dat was ik al lang verhuisd naar de andere kant.
Is een auto voor jou een statussymbool of kan een EV niet bieden wat je er van verlangt dan kies je gewoon (nog) niet voor een EV.
Er zijn trouwens autobestuurders genoeg die als statussymbool ook voor een EV kiezen. Dat is dan hun keuze. Niets mis mee.
De overheid pushed ook steeds meer om voor EV's te kiezen en weldra zal die keuze dus wegvallen.
Het is maar wat je verstaat onder "weldra".
De EV strijd is bijlange nog niet gestreden. Een machtige lobby geeft het niet zomaar op.
De overheid wil zoveel. Moet je daar dan altijd blindelings in meegaan?
Nu de Belg heeft meestal niet 1 wagen maar meerdere, in sommige gezinnen zelfs 3 of meer. Sommigen zullen dus voor dit soort ritten inderdaad voor hun ICE kiezen zolang dat kan. Voor mensen die wel maar één wagen hebben gaat dat niet.
Inderdaad. Kiezen is niet altijd gemakkelijk.
En het heeft altijd gevolgen.
Iedereen moet dus voor zichzelf de afweging maken wat de meeste voordelen biedt en de minste nadelen.
Ik denk dat je wat mij betreft in dit topic een verkeerd beeld hebt (of tracht te schetsen).
Ik ben helemaal niet pro of contra EV.
Alles heeft zijn voordelen en nadlen.
Iedereen zal die afweging individueel moeten maken.
Niet zoals ik heb gedaan. In een andere situatie met een ander uitgangspunt had ik wellicht een heel andere keuze gemaakt.
En omdat ik nu voor een EV heb gekozen wil helemaal niet zeggen dat dit zo moet blijven.
En al helemaal niet dat anderen dezelfde keuze moeten maken.
Wijzigende situaties, andere keuzes en doelen.
Dizzy, je kiest, onafhankelijk van mijn of de keuze van anderen, nog altijd wat jij denkt dat het beste bij jou past. Dat lijkt me toch zo moeilijk niet?
Tomby schreef: misschien aan toevoegen dat ik voor mezelf ook weinig problemen voorzie wanneer we volgend jaar een EV hebben. Auto-vakanties zijn bij ons nooit heel ver weg. En zelfs met een EV wellicht altijd in 1 trek te doen (alhoewel, wordt nog afwachten wat de range wordt eens volgeladen en met dakkoffer ). Maar no way dat ik momenteel een rit van bvb 1000km ermee zou maken.
Voila, dat is dan een weloverwogen beslissing aangepast aan de eigen situatie.
Over range met en zonder dakkofer, laadvolume uitgedrukt in bananendozen , enz per EV staat het internet volgeschreven en volgefilmd.
Sasuke schreef:Een groot deel van dat verslag is ook geschreven vanuit het standpunt van een absolute leek. En dat begrijp ik niet goed, want zo een dure aankoop doe je toch niet zonder je te (laten) informeren ?
En voor de rest ook akkoord.
Een ICE en een EV vragen een andere mindset.
Net zoals reizen met andere vervoermiddelen (te voet, fiets, motor, trein, vliegtuig,.....) telkens een andere ingesteldheid vraagt.
Kan of wil je hiervoor (nog) niet van mindset veranderen dan is het (nu) nog niet de tijd om voor een EV te kiezen.