heist_175 schreef:
Er zijn 14 landen (170miljoen kinderen) waar scholen langer dan 1 jaar gesloten zijn.
Die ravage gaan ze daar een generatie lang heel hard voelen.
Je hebt ook de categorie, en dat is de grootste denk ik, waar het onderwijs langer dicht was dan hier maar ook weer geen jaar. En met "dicht" bedoel ik fysiek dicht, ik spreek me niet uit over afstandsonderwijs dat dan wel of niet nog doorgaat. Het zijn de landen bij wie de economische recovery veel verder staat dan bij ons (bv de VS) omdat de cijfers er sneller en eerder omlaag gingen. Ik vermoed zelfs dat het over het merendeel van de landen in de first world gaat dan, behalve Aziatische landen (totaal andere disciplinegeest) en Frankrijk en België.
Ook bv de landen die hogere onderwijskwaliteit aftekenen dan wij hebben dat gedaan, niet de VS maar wel Finland of Duitsland bijvoorbeeld. Ben benieuwd of Frankrijk/België nu weer de top van de EU gaan worden inzake kwaliteit (top van de wereld zou naïef zijn). Heb zo'n gevoel dat dat allemaal niet veel zal veranderen, en dat de trends ook niet gaan veranderen, waardoor België verder zakt. Want de reden voor onze degradatie heeft niets met COVID te maken en gaat niet weg. Uiteindelijk, op lange termijn, waren schoolsluitingen slechts een "blip" en dus niet iets wat een hele generatie lang zal voelen. Wie sterke onderwijskwaliteit in huis heeft, is in staat om zoiets op te vangen.
Om maar te zeggen: de gebrekkige leerplannen die nu, op dit eigenste moment, ingevoerd worden gaan door generaties veel harder gevoeld worden dan het voorbije jaar-en-half (en let op: ik maak ook geen garanties voor schooljaar 2021-2022, want de geest is uit de fles). We hebben vooral gegarandeerd dat onze kinderen verder onderwijs van mindere kwaliteit hebben kunnen blijven krijgen, het is niet alsof Ben Weyts door het openhouden van de scholen de kwaliteit omhoog geholpen heeft. Het gebrek aan leerkrachten (uitval door COVID-19) zal ook niet geholpen hebben. Ik zou zelfs durven stellen dat we gegarandeerd hebben dat de kinderen onderwijs van nog lagere kwaliteit dan anders hebben kunnen krijgen, mogelijks zelfs zodanig laag dat ze beter nooit gegeven had worden. Maar het was het waard opdat mama/papa naar kantoor konden gaan, tegen de regels in.
Het gaat al 30 jaar mis met ons onderwijs, en dat raakt maar niet opgelost door de opeenvolgende Ministers van
OnkundeOnderwijs. Spreek over iets wat een generatie heel hard zal voelen...