Pagina 4 van 4
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 11:54
door Dixit
En hop... ik krijg ook ineens spam calls vanuit rare landen. Zowel via de mobiele lijn als op WhatsApp. Nummer bestaat sinds 2003, altijd privé gehouden.
Recent overgestapt naar Hey en zie daar het resultaat...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 12:20
door THeoMj
Mijn eigen nummer enkel aanvraag voor naar Orange over te gaan is nooit doorgegaan en van hetzelfde.
Die buitenlandse voornamelijk +44 nummers.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 13:09
door R2D2
Die NL en UK calls: hier drie Telenet nummers en ook verschillende oproepen per week. Dus niet beperkt tot Orange.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 16:02
door Flippi
@R2D2 en vroeger ook nooit bij Orange of Hey geweest?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 16:14
door R2D2
Neen
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 16:40
door lithion
h0us3cat schreef: 1 maand geleden
Sinds hack krijg ik dagelijks 2-3 oproepen van nl of UK. Heb wel geen mail of wat dan ook gehad van orange van de hack.
Dat zijn gewoon SCAMMERS die inspelen op die hack. In plaats van rond te bellen in naam van Microsoft (probleem met je pc) bellen ze nu rond in naam van Orange.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 25 aug 2025, 17:51
door Tomby
Nu pas ben ik door Orange per mail op de hoogte gebracht. Geen sms ontvangen. Had zelf het nieuws gemist omdat ik op vakantie was.
Als dit een hack van eind juli is, heeft het hen ook wel zeer lang gevergd om te ontdekken. En dan nog zoveel dagen eer ik melding krijg is ook in strijd met GDPR, denk ik.
Heb prepaid maar bel er nooit mee. Belwaarde gebruik ik dan voor PSN. Is er een risico dat iemand met mijn belwaarde gaat lopen?
Ivm scam oproepen: volgens mij puur toeval. Heb er zelf nog geen enkele gehad terwijl mijn vrouw op haar Telenet nummer recent bijna dagelijks oproepen krijgt uit he5 buitenland.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 26 aug 2025, 15:45
door freddie
johcla schreef: 1 maand geleden
Vernieuwen ging inderdaad simpel: woensdagavond besteld, vandaag geleverd. Geen onderbreking van service gehad
Hier ook voor de zekerheid 3 nieuwe kaarten besteld. Volgende werkdag geleverd en onmiddellijk service na activatie via de website.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 27 aug 2025, 20:41
door powaq
rtl schreef: 1 maand geleden
Neen, dat kan gewoon via klantenportaal.
Bij opties -> nieuwe sim
Werkt perfect. /s Aangevraagd 2 dagen geleden, nog niets van gezien haha. Zal het binnen een paar dagen nog eens proberen. Tot zover de "binnen enkele minuten in je mailbox".
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 27 aug 2025, 22:50
door rtl
Dat zat binnen enkele minuten in mijn mailbox. Spamfolder nagekeken?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 28 aug 2025, 12:32
door powaq
Zeker en vast... niets te zien.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 29 aug 2025, 18:22
door JAMIN001
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 29 aug 2025, 19:26
door gvo7
En als je niet binnen de 8u via sms reageert gaat de transfer alsnog door.
Kunnen ze geen systeem bouwen waarbij altijd een antwoord/verificatie verwacht wordt van de betrokken klant?
Dat is veiliger en zou het transferproces ook met 8u kunnen versnellen
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 29 aug 2025, 20:42
door JAMIN001
De enigste logische oplossing in 2025 is Itsme: verifiëren dat jij het bent of door eid kaart in te lezen van de abonneehouder.
Je simkaart mag geblokkeerd zijn itsme blijft werken en waarschijnlijk zal er in een orange shop wel open wifi netwerk zijn.
Als je klant wilt worden met moet je eid inlezen en met itsme, eens klant geen kat dat er nog achter kijkt dat jij het bent of een hacker…
BIPT zou zich beter daarop focussen: beter voorkomen dan in de sh*t oplossen
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 12:50
door Luke
gvo7 schreef: 1 maand geleden
En als je niet binnen de 8u via sms reageert gaat de transfer alsnog door.
Kunnen ze geen systeem bouwen waarbij altijd een antwoord/verificatie verwacht wordt van de betrokken klant?
Dat is veiliger en zou het transferproces ook met 8u kunnen versnellen
Vraag mij af of men hierover heeft nagedacht? Mijn GSM ligt niet altijd in mijn hand en 's nachts, of zelfs tijdens de dag, ligt deze tijdens mijn vakantie soms gewoon niet binnen handbereik. Die 8 uur is wel heel vreemd en ook vooral kort. Ik sta zelf nogal weigerachtig tegenover sms'en waarbij je een bepaald antwoord moet sturen. Voor mijn part zijn dat phishing dingen, of zoals vroeger het aangaan van een automatisch abbonement, die ik wel degelijk grondig moet checken alvorens een antwoord te sturen. Is daar vanuit Orange zelfs een communicatie over gestuurd naar de klanten?
Trouwens net terug uit vakantie, niet tof die telefoontjes vanuit de UK, Frankrijk en Nederland wanneer je ergens op restaurant zit of ergens een uitstap maakt.
Mijn nummer heb ik van 1997 en hiervoor ben ik nooit lastig gevallen ... bedankt Orange!
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 12:53
door streulma
Bij mij zijn de buitenlandse telefoontjes gestopt.
Ben wel Proximus klant.
Heb het gevraagd aan Proximus of zij dit tegen gehouden hebben maar dit was niet het geval.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 13:21
door ivob
Luke schreef: 1 maand geleden
Is daar vanuit Orange zelfs een communicatie over gestuurd naar de klanten?
Toch niet individueel want over de hack noch de voorgestelde swapoplossing ook maar enige individuele communicatie van Orange mogen ontvangen.
Trouwens net terug uit vakantie, niet tof die telefoontjes vanuit de UK, Frankrijk en Nederland wanneer je ergens op restaurant zit of ergens een uitstap maakt.
Mijn nummer heb ik van 1997 en hiervoor ben ik nooit lastig gevallen ... bedankt Orange!
Die buitenlandse inkomende telefoons icm met de hack zijn volgens mij gewoon toeval.
Ik kreeg die af en toe al lang voor de hack en eveneens op de phone met proxi abo.
Sinds ik de Orange app heb geïnstalleerd die hier eerder werd voorgesteld totaal vrij van inkomende buitenlandse nummers.
Ik heb mijn mobiel nummer trouwens ook al vanaf de dag dat Mobistar in Vlaanderen publiek ging.
Maar die dagen kan je al lang niet meer vergelijken met de dag van vandaag.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 14:18
door Luke
@ivob
Wel heel vreemd toeval dat het voor de 'hack' (altijd met een korrel zout nemen, slecht beveiligd en goed gegokt is realistischer) van maart van dit jaar geleden was van een bepaald gespoofd UK nummer.
De lijst die ik nu heb tijdens mijn vakantie in het buitenland
24 augustus 16u +33
24 augustus 14u +33
22 augustus 11u +31
20 augustus 12u +44
20 augustus 11u +31
20 augustus 10u +31
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 17:23
door ivob
En heb je de Orange "Telefoon" app al geïnstalleerd?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 19:56
door devilkin
Die scam calls komen in golven... De ene week zijn er weer een aantal, de volgende week niks.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 30 aug 2025, 19:56
door Luke
Dus blokkeren op landcode? Echt wel handig als je een telefoon van het hotel verwacht in het ... buitenland.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 31 aug 2025, 19:06
door ITnetadmin
gvo7 schreef: 1 maand geleden
En als je niet binnen de 8u via sms reageert gaat de transfer alsnog door.
Kunnen ze geen systeem bouwen waarbij altijd een antwoord/verificatie verwacht wordt van de betrokken klant?
Dat is veiliger en zou het transferproces ook met 8u kunnen versnellen
Idd, heel leuk voor de simkaarten die in mifi units enzo zitten, en dus niet altijd SMSen tonen.
Of kaarten in secundaire GSMs, die niet altijd aanstaan.
Ivm die Orange app: dat is niet zomaar de app waarmee je je abbo regelt, dat is een echte telefoon app die rechten wil op je contacts, en in de plaats van de default phone app je telefoontjes gaat regelen.
Daar ben ik dan weer veel minder fan van.
Je zou toch echt banlists (met echte blacklists en whitelists) moeten kunnen zetten op je telefoon account zonder al dat extra gedoe?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 02 sep 2025, 10:45
door bram-vrt
Freec schreef: 1 maand geleden
Niet de eerste keer bij orange...
En natuurlijk weer geen enkele sorry... .’ de domme hackers’, ipv de schuld bij zichzelf te leggen en hun gegevens beter beveiligen.
Ik heb prijs, altijd prepaid gehad en nog maar 1 maand geleden overgegaan naar een abbo
Toch maar eens overwegen om naar een andere provider te stappen.
Screenshot_20250820_124257_Gmail.jpg
Hey Freec,
Zou je het zien zitten een mailtje te sturen naar
[email protected] ?
Groetjes,
Bram
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 02 okt 2025, 17:22
door Luke
Toch nog even een update. Zonet kreeg ik een telefoontje van een ‘private number’.
Normaal neem ik die sowieso niet op, maar het was toeval dat ik net een mail had gestuurd naar iemand en dus een telefoontje hierover verwachtte.
Een professioneel klinkende stem zei: “Uw simkaart moet opnieuw gevalideerd worden … druk op 1 om een medewerker aan de lijn te krijgen.” Dit werd drie keer herhaald, telkens met een pauze van ongeveer vijf seconden ertussen, waardoor het niet meteen nep klonk. Daarna werd de verbinding verbroken.
Langs de ene kant jeukte het dus om op 1 te drukken om hen even bezig te houden, maar ik heb even gewacht en de lijn werd verbroken, er kwam dus geen optie 2.
Het is dus nog steeds oppassen geblazen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 02 okt 2025, 20:08
door devilkin
Het is altijd oppassen geblazen. Niet omdat het nu deze ene keer dichter bij huis is, dat men anders niet waakzaam moet zijn...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 02 okt 2025, 20:28
door R2D2
Ja maar nu is u simkaart niet gevalideerd hé.