Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat die straalmotoren een aanvraag kunnen indienen voor productie (veiling) en dat deze door Europese regels ook niet geweigerd kan worden binnen bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden zouden aangepast zijn waardoor de motoren minder of niet meer in aanmerking komen vanaf volgend jaar (2025). Maar net zoals de kolen in Duitsland een aflopend verhaal zijn, is dit dus hetzelfde met deze motoren.
Feit is dat HE wel degelijk groeit, wat men niet kan zeggen van kernenergie. De sluitingen zullen ook toenemen nu de einddatum van steeds meer reactoren in zicht komt en de bouw erg traag verloopt. Dat is hier zeker het geval maar in China gaat HE ook vele malen sneller dan kernenergie. Het probleem van snel schakelen en schaalbaarheid is enorm. Ook heeft hun grote voordeel, veel centrale productie, uiteraard ook een keerzijde, een kerncentrale die uitvalt is direct een pak dat wegvalt.
De pogingen om de veiligheidsregels nu aan te passen - lees verminderen- zal hopelijk niet leiden tot een ongeval want dat zal de definitieve doodsteek zijn. We zagen na elke ramp telkens een grote terugval van investeringen in nucleair. De ballon van veiligheid liep telkens verder leeg en de eisen werden verstrengd.
Men komt ook vaak af met het doembeeld van dunkelflautes en kernenergie zou dat vermijden of oplossen: dat is onzin. De dunkelflautes zijn te beperkt in aantal en duur om kernenergie dat rendabel te laten opvullen. Feit is dat de mix steeds meer ingevuld wordt door alternatieven en dat de plaats van kernenergie bedreigd wordt, om over de rendabiliteit te zwijgen. Bestaande centrales kunnen nog nuttig zijn maar geen zinnig mens gaat zijn eigen geld er nog in steken.
En ja, je kan mij verwijten deze boodschap te brengen maar ik zal even een mening van iemand anders laten horen:
https://economictimes.indiatimes.com/in ... s?from=mdr
Tesla founder Elon Musk has reiterated his support for solar energy, citing the Kardashev Scale to highlight its potential. He explained that a small area in Texas or New Mexico could power the entire U.S. with solar energy, emphasizing the efficiency and feasibility of this renewable resource.
It becomes utterly obvious that essentially all energy generation will be solar.