thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
Dus voor u pas goed als het openbaar vervoer een taxi is.
je leest maar wat je wil, maar 3x langer onderweg zijn is een verspilling van de tijd die je hebt, en het leven is al kort genoeg.
ik zou er ook geen probleem mee hebben als de verplaatsing bv 10 minuten langer is ofzo, maar x3 is gewoon onaanvaardbaar (vergelijk het met uw internet: als de snelheid 3x trager is, en de prijs is uiteindelijk hoger, zou je dan tevreden zijn, of toch op zoek gaan naar een alternatief?)
thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
En ja op het ov kan je vandaag de dag sociale media gebruiken.
Lukt in de auto niet en ja, dan is verplaatsingstijd belangrijk.
dat klinkt alsof je verslaafd bent aan social media, en denkt dat de rest van de wereld dat ook is...
natuurlijk lukt social media in de auto (indien je bestuurder bent) niet, maar dat hoeft toch ook niet? trouwens, als je 30min in de auto zit heb je vervolgens nog 60 minuten terwijl je wacht tot dat busje aankomt om te spenderen op social media....
op de trein lees ik liever de metro dan weer op dat scherm te zitten trouwens...
verplaatsingstijd is realistisch gewoon belangrijk omdat er maar 24u in een dag zit, en als je rekening moet houden met het OV dan:
- kan het dat je vroeger moet opstaan (en je hebt x uur slaap nodig, bovendien is het veel gezonder als je natuurlijk wakker kan worden zonder wekker, en dat uur varieert van persoon tot persoon)
- je op bepaalde plaatsen op een bepaald uur moet zijn (school, werk, afspraken, ....), ik heb het duidelijk niet over onnodige uitstapjes zoals een pint gaan pakken, dus je bent niet vrij om te zeggen "ik ga wel een halfuur later daar zijn" (en het resultaat is dat je mss een uur te vroeg daar met je vingers staat te draaien om niet te laat te zijn)
- en gezien er maar 24u in een dag is, is een verplaatsingstijd van x3 alles behalve een goede besteding van die tijd (tenzij, voor sommigen, als je vanop dat OV iets kan doen dat je vervolgens niet meer hoeft te doen erna, maar ik zou niet weten wat dat kan zijn voor de gemiddelde mens)
thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
bus op om 6 uur starten met werken om 7 uur 30.
Gedaan om 17 uur met werken en thuis om 18 u 30. (was nog de 45 uren werkweek)
in jouw tijd waren er ook maar 5 auto's en een paardenkoets op de baan (want de 45u week werd ergens begin 70 afgeschaft iirc)
thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
Afstand 15 km bus, en een veerboot.
Koning auto gebruikers zijn luxe verwende nestjes.
moet jij eens nagaan hoeveel mensen er nu nog op zulke afstanden (of minder) KUNNEN gaan werken, met dat quasi alle bedrijven ergens in bxl/a'pen zitten,
en kom niet aan met het concept "dan moet je maar dichter naar je werk verhuizen", want dat is gewoon ook niet realistisch (stel je voor dat je dat doet, 5j later buitengegooid zou worden, en dan nog met een hypothecaire zit.... ga je dan opnieuw verhuizen en jezelf bankroet werken om dat eerste huis nog af te betalen?)
in de tijd dat je allerlei dierenzaak, slager, bakker, supermarktje, krantenwinkeltje, snoepwinkeltje, .... had op quasi elke hoek van elke straat was de werkgelegenheid veel beter gespreid dan dat deze nu is.
hetzelfde is trouwens geldig voor scholen: vroeger had je in elk dorp 1, 2, soms 3 scholen.... nu heb je dorpen waar je 2 dorpen verder moet gaan omdat er maar 1 school is, en als die vol zit... pech, dan ga je maar 2 steden verder proberen.
de mobiliteit van het OV gaat achteruit, op een moment dat ook de spreiding van allerlei zaken achteruit gaat om "kosten te besparen" - je krijgt dus verslechtering,
wat het gebruik van een eigen wagen in de hand werkt, en iedereen steekt het maar op de auto en niemand kijkt naar het feit dat alles veel verder uit elkaar ligt nu vs 30j terug.
thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
Over diegene die echt in de kou blijven staan met aanpassingen zal uw zorg als niet gebruiker wel niet zijn.
Gezien op 500 m een halte en elk uur een bus voor uw persoonlijke situatie.
als je reageert, lees dan ook correct, ipv foutieve aannames te maken.
ik zeg dat het in mijn situatie MEEVALT, en al zo slecht geregeld is.... dus wat geeft dat dan voor mensen die gewoon géén halte meer hebben in de buurt?
of moeten die volgens jou dan maar te voet naar een ander dorp wandelen om daar de bus te nemen, om dan 3x te lang onderweg te zijn naar hun werk?
trouwens, wie zegt dat ik "niet gebruiker" ben? ook daar weer een aanname, want ik heb wel degelijk een abbo voor de lijn.
het is gewoon erg zelden dat het gebruik ervan praktischer is dan met de wagen te gaan.
thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13
Mij niet gelaten al die heisa voor 56 € een gans jaar gebruik de lijn in Vlaanderen.
wat een typisch antwoord is van de senioren die het grote deel hebben helpen verkloten voor de jeugd (al is de oorzaak natuurlijk niet enkel dat),
en dan de schuld liever nog steeds bij die jongere generaties legt dan toe te geven dat ze zelf de oorzaak van veel ellende zijn....
voor de generatie die niet zo gelukkig is even antiek te zijn als u, is dat jaarabbo 351 euro.... maarja, "uw probleem niet" natuurlijk.
dat is dus dik 14000 frank voor een jaar met de bus te mogen rijden, inclusief de keren dat je in de kou blijft staan omdat ze staken,
in panne liggen, (veel) te laat zijn, ....
alsook de uren die je op dat jaar van je leven kwijt raakt aan het wachten op de bus en de langere reistijden.
om nog niet te spreken van het fijne volk dat er soms op zit dat muziek luistert zonder oortjes, of degenen die het nodig achten ruzie te maken.
en als je nog wat extra geluk hebt, stap je op een halte op waarbij de bus al zo vol zit, dat je nog een halfuur mag rechtstaan voor je kan gaan zitten ook.