Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het probleem met de NMBS is een beleidskeuze geweest en niet het probleem van de NMBS zelf. Ja er kan iets gedaan worden aan de organisatie zelf maar als je de NMBS financiëel laat doodbloeden dan moet je niet verwachten dat die iets uit een hoed kan toveren die niet haalbaar of realistisch is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Wat dit topic voor mij bewijst is hoe sommigen in plaats van problemen op te lossen de schuld bij de Vlaming dan maar gaan stoppen.Dizzy schreef: 03 jun 2023, 17:19 Mijn tijdverdrijf op een luchthaven is genieten van de hopeloze Vlamingen die totaal niet voor zichzelf kunnen zorgen en de doldwaze fratsen die ze uithalen. Deze topic bevestigt dit nog eens.
Enkel de Vlamingen zijn dom, natuurlijk.
Walen, Brusselaars en Duitstaligen reizen allemaal met lichte bagage en allemaal met de trein.
Dizzy en co moeten mij maar eens uitleggen waarom in heel Europa vliegmaatschappijen je 23kg laten meepakken als dat voor niets nodig is, en niemand dat vervoerd krijgt.
Kijk, ja, dat is een van de zaken die er mis is met onze politici.
In plaats van problemen op te lossen gaan ze de burgers een schuldgevoel aanpraten of belachelijk maken.
NMBS werkt niet goed?
Toch wel, jij past je als burger niet voldoende aan aan wat wij bij de NMBS bureaucratisch beslist hebben dat de norm moet zijn...
Dat in het buitenland men die probleem wel kan oplossen, dat gaan we gewoon eventjes negeren.
Wees maar niet verbaasd als dergelijke houding niet voor massale stemmenwinst zorgt voor de traditionele partijen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Je moet de zaken niet gaan verdraaien tot een oplossing voor je persoonlijke reisproblemen.boulder schreef: 05 jun 2023, 17:30 Dizzy en co moeten mij maar eens uitleggen waarom in heel Europa vliegmaatschappijen je 23kg laten meepakken als dat voor niets nodig is, en niemand dat vervoerd krijgt.
Het is niet omdat je pp max. 23 kg + 8 kg MAG meenemen dat het ook verplicht is om steeds 31 kg + een persoonlijk item van hot naar her mee te zeulen.
Het is niet omdat je standaard maar met twee koffers + persoonlijk item mee mag zeulen in een vliegtuig dat het je verboden wordt nog meer koffers tegen een relatief kleine meerprijs mee te nemen in een vliegtuig. Noch eventueel je bagage in de trein te verdelen over meerdere tassen en eenmaal op de luchthaven er toch één incheckbaar bagagepack van te maken.
Wanneer je een vliegvakantie boekt die blijkbaar al zo over budget is dat je de eventuele extra bagagekost niet meer kan dragen en/of de creativiteit ontbeert om flexibel op vakantie te gaan is het niet de taak van de politici om de door het individu gecreëerde probleem telkens te gaan oplossen.
Maar geen nood: de Vlaemsche politici tezamen met de NMVS en West-Flemisch Airlines lossen dat binnenkort allemaal voor je op. Luchtvaartmaatschappijen en treinen krijgen dan door de regionale politici de verplichting opgelegd om niet alleen volledig op elkaar afgestemd te zijn maar ook nog eens rekening te houden met de individuele verzuchtingen van iedere Vlaming.
Je reisprobleem is dus maar van tijdelijke aard.
Wanneer je dat geduld niet meer kan opbrengen is het uiteraard ook niet verboden, is het ook nooit geweest, om definitief op reis te vertrekken, met bv. je eigen individuele auto, naar het beloofde land waar alles altijd tot in de puntjes geregeld is volgens je eigen individuele verlangens. Succes met de zoektocht naar Utopia.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Ik denk dat het weinig zin heeft om nog verder met jou te discussiëren.ivob schreef: 05 jun 2023, 17:55 Je moet de zaken niet gaan verdraaien tot een oplossing voor je persoonlijke reisproblemen.
Het is duidelijk dat je iedereen tegen elkaar wilt opzetten.
De ene keer is je post anti-Vlaams (om de Vlaamsgezinden op te jutten), de andere keer is het Antwerpen vs. West-Vlaanderen om daar nog eens wat tegen elkaar op te zetten, dan weer gaat het over de vreemdelingen, en zo gaat dat maar door.
Kwestie van zoveel mogelijk te polariseren.
Dat is exact wat ik gelezen heb dat het Russische trollenleger in Europa doet, overal polariseren en mensen tegen elkaar opzetten.
Mijn reisproblemen zijn geen persoonlijke problemen.
Als men op het vliegtuig 23kg mag meenemen, dan betekent dat dat het over een normale situatie gaat.
Ik ga er verder niet over discussiëren.
Vraag is: als vraag en aanbod qua openbaar vervoer niet op elkaar afgestemd zijn, wie moet zich dan aanpassen?
Volgens Dizzy, jij en nog wat anderen moet de aanbieder geen enkele moeite doen, ze doen een of ander aanbod, en wie het niet bevalt, moet maar een andere oplossing zoeken.
Dat is een typische ambtenarenmentaliteit, alsof de reizigers een vervelende bijkomstigheid zijn op dat openbaar vervoer, in plaats van de reden van bestaan...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Neen, niet enkel Vlamingen zijn dom, wel valt het op als je er wat op let dat de Vlamingen bij de "beteren" zijn als het aankomt op hulpeloos zijn als een minimum aan eigen initiatief nodig is. Achter iemand met een vlagske lopen lukt nog net want dat kennen sommigen mogelijk nog van het vendelzwaaien
Ze zijn ook vaak vertrouwd met de duivensport vandaar dat ze graag geringd worden, liefst met de meest afzichtelijke fluorescente kleuren zodat anderen gewaarschuwd zijn als ze in groep zijn 
De aanbeveling om thuis te blijven heb ik gegeven omdat ik vaak mensen ontmoet die me dat zelf vlakaf zeggen, dat ze liever thuis waren gebleven en dat ze enkel hun dagen aftellen omdat de partner dat wil... voor de vrienden/buren en de verhalen. Thuis blijven staat niet goed blijkbaar dus offeren ze zich op om de helletocht ieder jaar te ondergaan.
Het is ook niet dat anderen allemaal licht reizen maar de verstandigste zullen eerst daar werk van maken en dan pas zoeken naar anderen om te beschuldigen van de nadelen die ze zelf vrijwillig meezeulen.
De kilo's die je mag meenemen dalen trouwens en de richtlijnen worden strenger. Geen probleem voor wie zelf niet als een kameel wil rondlopen maar voor wie al 23 kilo nodig heeft voor enkel dagen in een andere regio, tja, de fout van de overheid natuurlijk!
Dat is net een voorbeeld van wat ik bedoelde. De Vlaming kan moeilijk zijn plan trekken maar is wel steeds paraat als er over de overheid moet geklaagd worden want die moet alles voor hem voorzien. Dat daar een prijs aan hangt ontgaat hen dan weer, net zoals er een prijs hangt aan -tig overheden in een piepklein land. Als die overheden dan ook nog eens bezig zijn met elkaar tegen te werken is het niet verwonderlijk dat het niet draait zoals het moet. Maar het zal beteren eens er partijen aan de macht zijn die helemaal niet willen dat het ooit zou werken
En ja, de dienstverlening is niet altijd optimaal, om een eufemisme te gebruiken, maar aanpassen geldt voor sommige bevolkingsgroepen enkel voor andere bevolkingsgroepen, voor zichzelf moet alles geregeld worden alsof ze nog op school zitten.
En in het buitenland is het niet altijd beter, vaak nog erger. Ik heb zelfs in Japan ook met een rugzak uren in een tussendeel van een trein moeten staan. Ik ben daarom niet het Japanse treinnet gaan aanvallen, integendeel. Bijna wekelijks wijs ik mensen op waar ze hun bagage kunnen opbergen want ik zit toevallig op de lijn naar de luchthaven.
Dat je met veel bagage meer problemen hebt dan met minder bagage is gewoon logica en heeft niets met ambtenaren te maken. Waarom delen we de NMBS niet op, dan kunnen we nog wat ambtenaren bij maken of waarom laten we het niet over aan consultants, dan betalen we er nog een paar keer de prijs voor

De aanbeveling om thuis te blijven heb ik gegeven omdat ik vaak mensen ontmoet die me dat zelf vlakaf zeggen, dat ze liever thuis waren gebleven en dat ze enkel hun dagen aftellen omdat de partner dat wil... voor de vrienden/buren en de verhalen. Thuis blijven staat niet goed blijkbaar dus offeren ze zich op om de helletocht ieder jaar te ondergaan.
Het is ook niet dat anderen allemaal licht reizen maar de verstandigste zullen eerst daar werk van maken en dan pas zoeken naar anderen om te beschuldigen van de nadelen die ze zelf vrijwillig meezeulen.
De kilo's die je mag meenemen dalen trouwens en de richtlijnen worden strenger. Geen probleem voor wie zelf niet als een kameel wil rondlopen maar voor wie al 23 kilo nodig heeft voor enkel dagen in een andere regio, tja, de fout van de overheid natuurlijk!
Dat is net een voorbeeld van wat ik bedoelde. De Vlaming kan moeilijk zijn plan trekken maar is wel steeds paraat als er over de overheid moet geklaagd worden want die moet alles voor hem voorzien. Dat daar een prijs aan hangt ontgaat hen dan weer, net zoals er een prijs hangt aan -tig overheden in een piepklein land. Als die overheden dan ook nog eens bezig zijn met elkaar tegen te werken is het niet verwonderlijk dat het niet draait zoals het moet. Maar het zal beteren eens er partijen aan de macht zijn die helemaal niet willen dat het ooit zou werken

En ja, de dienstverlening is niet altijd optimaal, om een eufemisme te gebruiken, maar aanpassen geldt voor sommige bevolkingsgroepen enkel voor andere bevolkingsgroepen, voor zichzelf moet alles geregeld worden alsof ze nog op school zitten.
En in het buitenland is het niet altijd beter, vaak nog erger. Ik heb zelfs in Japan ook met een rugzak uren in een tussendeel van een trein moeten staan. Ik ben daarom niet het Japanse treinnet gaan aanvallen, integendeel. Bijna wekelijks wijs ik mensen op waar ze hun bagage kunnen opbergen want ik zit toevallig op de lijn naar de luchthaven.
Dat je met veel bagage meer problemen hebt dan met minder bagage is gewoon logica en heeft niets met ambtenaren te maken. Waarom delen we de NMBS niet op, dan kunnen we nog wat ambtenaren bij maken of waarom laten we het niet over aan consultants, dan betalen we er nog een paar keer de prijs voor

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
NMBS opdelen? Ik dacht dat het plan was om alles zelf beter te doen. Dan kan je beter het allemaal zelf alleen doen, de NMBS aan de overschot van België laten en de NMVS oprichten.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 10:15 Dat je met veel bagage meer problemen hebt dan met minder bagage is gewoon logica en heeft niets met ambtenaren te maken. Waarom delen we de NMBS niet op, dan kunnen we nog wat ambtenaren bij maken of waarom laten we het niet over aan consultants, dan betalen we er nog een paar keer de prijs voor![]()
En uiteraard geen gebruik meer maken van ambtenaren maar alles inzetten op consultants die probleem per probleem oplossen en wanneer er geen problemen meer zijn en iedere Vlaming eindelijk geleerd heeft voor zichzelf te zorgen ook niet meer verder betaald moeten worden. De Vlaamse toekomst is helder en zonder zorgen!
Wanneer je het nieuws goed gevolgd hebt zal je nu toch ook beseffen dat consultants helemaal niet zo duur zijn dan eerst deed vermoeden? Ze werden blijkbaar met de week goedkoper.

Sol Invictus!
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
Na 4 pagina's is het duidelijk aan het worden er wordt weinig gereisd met de trein. In het beste geval wordt de trein gebruikt om naar de luchthaven te gaan.
Samengevat verkiezen we over een korte afstand de trein uit ecologische overwegingen. Naar BRU is in theorie een 5-10 minuutjes te voet naar het station en dan 25 minuten naar B-Noord en 15 min. naar de luchthaven. Voorlopig is dat steeds probleemloos gelukt maar niet stressloos. In de week 's morgens zit de trein redelijk vol, zitten is er niet bij en de koffers (2 voor 3 personen) houden we bij ons, rechtstaand aan de deuren om niemand te hinderen. Het deel naar de luchthaven gaat meestal beter. In "de nord" al enkele keren de koffers de trap mogen op/afzeulen wegens kapotte roltrap. Meer dan de helft van de tijd heeft de trein naar BRU vertraging (soms zo veel dat we de vorige kunnen nemen
)
Vertrekken vanuit Parijs was beter voorzien, vaste plaats op de TGV en bagage wagon (1 ticket voor trein en vliegtuig).
Vertrekken vanuit AMS hebben we 2 keer gedaan (trein i.p.v vlucht BRU-AMS, combi ticket KLM, €50 duurder pp met de trein). 1 keer perfect, 1 keer door een probleem in Belgie een heel stuk stapvoets gereden tot in Mechelen. Gelukkig wat tijd ingehaald daarna en niet teveel vertraging bij aankomst in AMS.
Zou ik overwegen de trein te nemen voor een echte citytrip of langere reis? Citytrip.. misschien. 's Avonds vertrekken en 's morgens op de bestemming klinkt goed maar de meerkost die er meestal is tegenover een ochtendvlucht waarbij je 's middags aankomt is het toch niet waard.
Amsterdam, Parijs en Londen zouden we wel zo doen, bv. Berlijn is al een ander paar mouwen.
Langere reis? Nee, gezien we altijd een toer maken met een auto is de combinatie vliegtuig/huurauto het gemakkelijkst.
Alles hangt ook van de bestemming af, in sommige landen is het buiten de centra al niet gemakkelijk om overal te geraken met het OV.
@Dizzy Je moet wel een verschil maken in het soort reizen. Voor "enkele dagen" heb je geen 23Kg bagage nodig maar voor 3 weken + is het toch handig. We zaten een aantal weken geleden aan 41Kg voor 24 dagen met 3 volwassenen. Gezien het te verwachten weer waren we voorzien met t-shirts maar ook met truien en regenjassen. Uiteindelijk hebben we de truien niet veel nodig gehad en de regenjassen maar 2 dagen maar dat was bij vertrek niet zeker. Elk van ons had ook nog een rugzak als handbagage, de mijne weegt 8Kg, camera + lenzen + + filters + lader + tablet +..... enz. Het gewicht van het statief zit bij de koffers
BTW, "achter het vlaggetje lopen" hebben we ooit 1 keer gedaan (1990, Indonesie) Never again. Sommigen slaagden er 's morgens bij het ontbijt in om aan de gids te vragen wat er op het programma stond die dag, wij ergerden ons aan de verloren tijd bij de lunch en avondeten en de dingen waarvan we wisten dat ze op/naast de route lagen maar waar we niet stopten.
Samengevat verkiezen we over een korte afstand de trein uit ecologische overwegingen. Naar BRU is in theorie een 5-10 minuutjes te voet naar het station en dan 25 minuten naar B-Noord en 15 min. naar de luchthaven. Voorlopig is dat steeds probleemloos gelukt maar niet stressloos. In de week 's morgens zit de trein redelijk vol, zitten is er niet bij en de koffers (2 voor 3 personen) houden we bij ons, rechtstaand aan de deuren om niemand te hinderen. Het deel naar de luchthaven gaat meestal beter. In "de nord" al enkele keren de koffers de trap mogen op/afzeulen wegens kapotte roltrap. Meer dan de helft van de tijd heeft de trein naar BRU vertraging (soms zo veel dat we de vorige kunnen nemen

Vertrekken vanuit Parijs was beter voorzien, vaste plaats op de TGV en bagage wagon (1 ticket voor trein en vliegtuig).
Vertrekken vanuit AMS hebben we 2 keer gedaan (trein i.p.v vlucht BRU-AMS, combi ticket KLM, €50 duurder pp met de trein). 1 keer perfect, 1 keer door een probleem in Belgie een heel stuk stapvoets gereden tot in Mechelen. Gelukkig wat tijd ingehaald daarna en niet teveel vertraging bij aankomst in AMS.
Zou ik overwegen de trein te nemen voor een echte citytrip of langere reis? Citytrip.. misschien. 's Avonds vertrekken en 's morgens op de bestemming klinkt goed maar de meerkost die er meestal is tegenover een ochtendvlucht waarbij je 's middags aankomt is het toch niet waard.
Amsterdam, Parijs en Londen zouden we wel zo doen, bv. Berlijn is al een ander paar mouwen.
Langere reis? Nee, gezien we altijd een toer maken met een auto is de combinatie vliegtuig/huurauto het gemakkelijkst.
Alles hangt ook van de bestemming af, in sommige landen is het buiten de centra al niet gemakkelijk om overal te geraken met het OV.
@Dizzy Je moet wel een verschil maken in het soort reizen. Voor "enkele dagen" heb je geen 23Kg bagage nodig maar voor 3 weken + is het toch handig. We zaten een aantal weken geleden aan 41Kg voor 24 dagen met 3 volwassenen. Gezien het te verwachten weer waren we voorzien met t-shirts maar ook met truien en regenjassen. Uiteindelijk hebben we de truien niet veel nodig gehad en de regenjassen maar 2 dagen maar dat was bij vertrek niet zeker. Elk van ons had ook nog een rugzak als handbagage, de mijne weegt 8Kg, camera + lenzen + + filters + lader + tablet +..... enz. Het gewicht van het statief zit bij de koffers

BTW, "achter het vlaggetje lopen" hebben we ooit 1 keer gedaan (1990, Indonesie) Never again. Sommigen slaagden er 's morgens bij het ontbijt in om aan de gids te vragen wat er op het programma stond die dag, wij ergerden ons aan de verloren tijd bij de lunch en avondeten en de dingen waarvan we wisten dat ze op/naast de route lagen maar waar we niet stopten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster
Wij reizen meestal voor een periode van 3 weken. Samen hebben we vaak nog geen 23 kg bagage mee. Dat is dan vaak naar ofwel warmere landen en zeer actief (bergen), de kleren zijn dus dagelijks te vervangen. Ik heb heel wat kledij die naast zeer licht en ademend ook supersnel droogt en niet kreukt. We werken met lagen, voor koude streken hebben we thermisch ondergoed, dan een t-shirt, fleece, jas. Die jas is een goretex die wind en waterdicht is en toch ademt, niet goedkoop maar ik heb hem al +10 jaar en er is niets aan, de jas weegt zo goed als niets.on4bam schreef: 06 jun 2023, 13:08 @Dizzy Je moet wel een verschil maken in het soort reizen. Voor "enkele dagen" heb je geen 23Kg bagage nodig maar voor 3 weken + is het toch handig. We zaten een aantal weken geleden aan 41Kg voor 24 dagen met 3 volwassenen. Gezien het te verwachten weer waren we voorzien met t-shirts maar ook met truien en regenjassen. Uiteindelijk hebben we de truien niet veel nodig gehad en de regenjassen maar 2 dagen maar dat was bij vertrek niet zeker. Elk van ons had ook nog een rugzak als handbagage, de mijne weegt 8Kg, camera + lenzen + + filters + lader + tablet +..... enz. Het gewicht van het statief zit bij de koffers![]()
Broeken zijn wandelbroeken, soms afritsbaar zodat je kan inspelen op verandering van weer. Ik wandel graag in blote benen omdat ik niet rap koud heb en ook heb je het voordeel dat bij lichte regen je benen sneller droog zijn dan een broekspijp

Het zwaarste zijn mijn wandelschoenen en die doe ik daarom aan bij vertrek. In de bagage 1 paar lichte schoenen waar je ook mee kan stappen (sneakers). Voor vakanties in de bergen gaan ook 2 wandelstokken mee, superlicht en vastgemaakt aan de rugzak langs buiten.
Ik heb ook wat fotografiemateriaal mee maar ook dat is gekocht op basis van gewicht. Een zeer compacte camera (a6500+16-70+70-350mm). Daar komt nog een zeer licht statief (carbon) bij en wat prul zoals filters, extra batterijen en wat kabels. Heel dat materiaal past in een compacte fototas die zelf in mijn backpack handbagage past. Dan heb ik nog plaats voor 1 onderbroek en paar kousen mocht de bagage niet mee zijn (ervaring)

In mijn backpack past ook nog een tablet en de GSM heb ik in mijn broekzak.
In groep is niet gemakkelijk als je gewoon bent om je zin te doen. Vertrekken wanneer je wil.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Mwa. Ik zit toch een 1800 KM per maand op de trein. Dus denk niet dat dat bepaald weinig is.on4bam schreef: 06 jun 2023, 13:08 Na 4 pagina's is het duidelijk aan het worden er wordt weinig gereisd met de trein. In het beste geval wordt de trein gebruikt om naar de luchthaven te gaan.
- on4bam
- Moderator
Ik bedoel dat er weinig input is van mensen die met de trein reizen tenzij om naar de luchthaven te gaan.
BTW, valt naar het werk treinen ook onder "reizen". Dat het avontuurlijk kan zijn weten we
BTW, valt naar het werk treinen ook onder "reizen". Dat het avontuurlijk kan zijn weten we

Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Dat is vooral een goede vraag.
Laatste weken/maanden is het extreem erg.
Gisteren was er weer een dag van afschaffingen door verschillende problemen op het net waarvan schade aan de bovenleiding tussen Denderleeuw en Zottegem de grootste oorzaak was.
Vandaag was mijn trein in de ochtend ook afgeschaft.
Mijn lijn is normaal 1tje van de minste afschaffingen als ik het vergelijk met problemen die men collega's hebben.
Laatste weken/maanden is het extreem erg.
Gisteren was er weer een dag van afschaffingen door verschillende problemen op het net waarvan schade aan de bovenleiding tussen Denderleeuw en Zottegem de grootste oorzaak was.
Vandaag was mijn trein in de ochtend ook afgeschaft.
Mijn lijn is normaal 1tje van de minste afschaffingen als ik het vergelijk met problemen die men collega's hebben.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Ik heb dit topic even gelaten voor wat het was wegens voor mij totaal niet meer relevant.
Ik ben pendelaar en reis in regel 3x per week op en af tussen Brugge en Leuven (met nog een stukje fiets vóór Brugge en een bus ná Leuven).
Ik kan op zich weinig klagen van de ritten, maar inderdaad: 'De trein is altijd een beetje reizen, de ene dag al wat langer dan de andere'.
Vooral in Brussel-Zuid lijkt het de laatste tijd 's namiddags goed in de soep te draaien.
Grootste oorzaak volgens mij is de beperkte capaciteit op de Brusselse Noord-Zuid-verbinding (6 sporen).
Waarom de piektreinen die als eerste Brussel-Zuid aandoen niet beperken tot Brussel-Zuid ipv. te laten doorrijden naar Brussel-Noord/Schaarbeek en omgekeerd?
Dat zou de NZ-as al sterk kunnen ontlasten, zeker als je weet dat het vooral de piektreinen zijn die voor vertraging zorgen.
Gebruik eventueel twee sporen om een pendel tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek in te leggen, of laat een vlotte overstap op tram/metro toe.
Ik ben pendelaar en reis in regel 3x per week op en af tussen Brugge en Leuven (met nog een stukje fiets vóór Brugge en een bus ná Leuven).
Ik kan op zich weinig klagen van de ritten, maar inderdaad: 'De trein is altijd een beetje reizen, de ene dag al wat langer dan de andere'.
Vooral in Brussel-Zuid lijkt het de laatste tijd 's namiddags goed in de soep te draaien.
Grootste oorzaak volgens mij is de beperkte capaciteit op de Brusselse Noord-Zuid-verbinding (6 sporen).
Waarom de piektreinen die als eerste Brussel-Zuid aandoen niet beperken tot Brussel-Zuid ipv. te laten doorrijden naar Brussel-Noord/Schaarbeek en omgekeerd?
Dat zou de NZ-as al sterk kunnen ontlasten, zeker als je weet dat het vooral de piektreinen zijn die voor vertraging zorgen.
Gebruik eventueel twee sporen om een pendel tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek in te leggen, of laat een vlotte overstap op tram/metro toe.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Het is nochtans eenvoudig: je hebt een bedrijf (NMBS), en je hebt klanten.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 10:15 Neen, niet enkel Vlamingen zijn dom, wel valt het op als je er wat op let dat de Vlamingen bij de "beteren" zijn als het aankomt op hulpeloos zijn als een minimum aan eigen initiatief nodig is.
Het bedrijf moet ervoor zorgen dat zijn aanbod afgestemd is op zoveel mogelijk klanten.
Wat doen mensen met een ambtenarenmentaliteit?
Die denken omgekeerd, het zijn die klanten die zich allemaal moeten aanpassen aan het gebrekkige aanbod.
De klanten zijn 'dom' of 'hulpeloos', want ze schikken zich niet naar het aanbod.
In het buitenland slaagt men er wel in een minimum aan klantvriendelijkheid aan de dag te leggen, zoals de foto's hier bewijzen.
Blijkbaar zijn klanten daar niet 'dom', ook al vragen ze hetzelfde.
Ze krijgen waar ze naar vragen, maar dat is natuurlijk wel heel dom, stel je voor dat je als bedrijf zou luisteren naar je klanten.
Waar gaat dat eindigen...

Toegevoegd na 5 minuten 56 seconden:
Dat lijkt mij dan ook logisch, als je een auto hebt is dat bijna altijd een handiger en goedkoper alternatief.on4bam schreef: 06 jun 2023, 13:08 Na 4 pagina's is het duidelijk aan het worden er wordt weinig gereisd met de trein. In het beste geval wordt de trein gebruikt om naar de luchthaven te gaan.
Een voorbeeldje?
Mijn lerares Spaans kwam altijd met de trein.
Na de les moest ze zich enorm haasten, want als ze die trein niet zou halen, kon ze meteen een uur langer wachten.
Nu mag ze met een L rondrijden, en ik merkte in de vorige les direct het verschil.
Ze was direct meer op haar gemak, want 2 minuten later vertrekken is gewoon 2 minuten later thuiskomen, in plaats van een uur extra verliezen.
Moet je naar de luchthaven wordt het een andere zaak, dan moet je ofwel je auto gedurende de hele duur van de reis ergens kunnen stallen zonder dat daar een peperduur prijskaartje aan vasthangt.
Of je moet je laten brengen met luchthavenvervoer, taxi, een vriend, familie, ...
Dan kan de trein eventueel wel een interessant alternatief zijn, maar niet als de treincoupés niet aangepast zijn, er geen treinen rijden in de aanloop naar je vlucht, enz.
Toegevoegd na 9 minuten 28 seconden:
Eigenlijk is het wel relevant, want volgens sommigen is het je eigen fout, je moet maar creatiever zijn en niet zo hulpeloos/dom.Sinna schreef: 06 jun 2023, 15:14 Ik heb dit topic even gelaten voor wat het was wegens voor mij totaal niet meer relevant.
Iets verbeteren aan het aanbod is immers teveel gevraagd.
Of moet ik hierin zien wat professor Elchardus ("Reset") schreef over hoe er tegenwoordig een tendens is om de problemen van de ander als futiliteiten te zien, en enkel de eigen problemen als belangrijk?
-
- Elite Poster
Dan zouden ze de treinuren best aanpassen.Sinna schreef: 06 jun 2023, 15:14
Eigenlijk kan je ook denk ik een volledige pendeldienst op 4 sporen doen en 2 sporen overlaten voor internationaal verkeer/HST.
Uiteindelijk hoeft niet iedereen verder dan Brussel Zuid te gaan. En vooral Brussel Zuid is een groot knooppunt omdat je daar TGV, Eurostar en andere internationale treinen hebt.
In de spits rijden er 88 treinen per uur over zes sporen en daarmee is het verzadigingspunt bijna bereikt.
Dat is een kwestie van vraag en aanbod. "Vandaag willen de meeste mensen in Brussel-Centraal zijn. Maar je geraakt daar ook rechtstreeks vanuit alle hoeken van het land. Dan is het ook logisch dat daar veel bedrijven gevestigd zijn. Als je dat bijvoorbeeld wilt verleggen naar Brussel-West, moet je zorgen dat daar een goed aanbod is, met een hoge frequentie aan treinen en goede verbindingen met de rest van het land. Zo zouden bedrijven worden aangemoedigd om zich daar te vestigen. En zo zou niet de hele uitbreiding van de capaciteit zich rond Brussel-Centraal concentreren."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
ik denk dat we nog wel even voortkunnen, met het nieuwe thuis werken en de hogere capaciteit met de nieuwe dubbeldektreinen.
Een van de oplossingen is bvb in Brussel centraal nog een 2de reeks sporen voorzien onder de 6 die er nu al zijn, is natuurlijk niet goedkoop maar dan kan men wel terug generaties voort.
Een van de oplossingen is bvb in Brussel centraal nog een 2de reeks sporen voorzien onder de 6 die er nu al zijn, is natuurlijk niet goedkoop maar dan kan men wel terug generaties voort.
- Dizzy
- Elite Poster
Opgelet, zo beginnen veel eenvoudige mensen vaak hun zinnen

De NMBS is een overheidsbedrijf en wordt geleid door politiek benoemde onbekwamen net omdat men niet wenst dat het goed zou draaien. In een normaal bedrijf wordt iemand die niet voldoet weggestuurd, hier in België krijgt die de ene na de andere post van zijn partij.Soms zelfs een miljoenen afscheidspremie om nadien gewoon een ander postje te pakken. Soms durven ze zelfs nog een boekje uitbrengen over hun eigen flaters.
De NMBS klanten zijn niet dom, ze hebben gewoon weinig alternatief. Mochten de treinreizigers ook nog met de wagen komen dan stond het nog stiller.
Bovendien is het een foute voorstelling om te doen alsof de hulpelozen allemaal/enkel treinreizigers zouden zijn, neen, die waar ik het op heb zijn overal even hulpeloos. Ook op de luchthaven of een gewone haven, ze kunnen nergens hun plan trekken maar om te klagen zijn ze wel rap. Ze zijn dus zelf niet bekwaam maar in staat om over alles te klagen.
De shinkansen zijn ook niet zo aangepast om met tientallen kilo's wegende bagage rond te lopen maar die Jappen zullen het weer niet snappen en niet klantvriendelijk zijn. Dat men hier vaak gewoon te dwaas is om in te zien dat koffers ook onder zetels kunnen is natuurlijk een klein detail.
Het punt is dat de meeste al een schrik hebben voor ze vertrekken want ze moeten dwars door hellhole Brussel. Ze hangen dan ook rond hun bagage gewrongen alsof iemand ook maar enige interesse heeft in hun kledingstijl. Dus plaatsen ze de bagage op zitplaatsen en hopen ze zo dat er niemand komt zitten. Als je toch een zitplaats wenst dan doen ze alsof ze het in hun bestemming horen donderen en doen ze alsof ze een verlamming aan beide armen hebben. Meneer, kunt gij die koffer niet opheffen? Neen, neem zoveel niet mee en leg uw koffers onder de zetel! Er zijn misschien elders nog vrije plaatsen? OK, ga ze zoeken, ik zal op uw koffers kijken, echt waar

Een vlucht boekt men in deze tijd toch echt wel zelf als men geen verlamde armen heeft en dan nog. Men kan dan kiezen welke de vertrekuren zijn en of deze binnen de mogelijkheden van een treinreis vallen. Uiteraard de fout van de ambtenaren en politiek als je dat toch niet lukt. Begrijpend lezen gaat achteruit maar kloklezen was blijkbaar ook al geen nummer waarin we uitblinken.
Ja, we zijn hard geworden voor mensen die tot niets in staat zijn zoals zich met een trein van a naar b bewegen of een koffer pakken die ze ook zelf kunnen dragen. Maar ik geef de prof gelijk, die mensen zien hun eigen problemen inderdaad als belangrijk en het is de schuld van... het verhaaltje dat ze al zo vaak gehoord hebben en ze daarom nog geloven ook.Of moet ik hierin zien wat professor Elchardus ("Reset") schreef over hoe er tegenwoordig een tendens is om de problemen van de ander als futiliteiten te zien, en enkel de eigen problemen als belangrijk?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 43 keer
Da's best een voorbarige conclusie, hoor. Ik laat discussies zoals hier graag aan mij voorbij gaan, zeker als het onderwerp de NMBS is. Uiteraard zal ik niet beweren dat de NMBS het allemaal netjes voor elkaar heeft, maar wie een weekje zou gaan treinrijden in Nordrhein-Westfalen zou daar héél andere dingen zien. Het ene kromme hout trekt het andere niet recht, maar het helpt wel om zaken in perspectief te plaatsen.on4bam schreef: 06 jun 2023, 13:08 Na 4 pagina's is het duidelijk aan het worden er wordt weinig gereisd met de trein. In het beste geval wordt de trein gebruikt om naar de luchthaven te gaan.
Wat dat reizen betreft: toen ik meer dan 20 jaar geleden de trein verkoos als primair vervoermiddel om Europa te verkennen, had ik vaak grappige conversaties met treinbegeleiders (en passagiers!) als ik weer eens met de meest exotische tickets (ja, zelfs een ordinaire Interrail Pass viel onder die beschrijving) naar pakweg Oradea, Nova Gorica, Brno of Lviv onderweg was. Dat is intussen helemaal veranderd. Toen ik onlangs met een doorgaand ticket van Zagreb naar Brussel (via Wenen) reisde, viel dat in het niet bij de 'zotte' trajecten die een deel van mijn tijdelijke reisgenoten aan het afmalen waren, net zoals ik afgelopen winter het na enkele treinen de normaalste zaak vond om op de perrons onderweg twee dagen lang steeds dezelfde hoofden te zien opduiken op een reis van Brussel naar Catania...
Toegegeven, in absolute aantallen zal de trein uiteraard nog altijd in het niets verdwijnen tegenover de massieve aantallen vliegtuigpassagiers. Voor mijn part moet iedereen vooral zelf bepalen welk vervoermiddel hij of zij gebruikt, maar wie zich laat afschrikken door de schijnbare complexiteit (en ja, de onvolmaaktheden en 'standaard' vertragingen) van het Europese spoornetwerk, laat volgens mij kansen liggen om op een geheel andere, veel minder gejaagde manier stukjes van de wereld te zien.
Dat het complex kan zijn, is helaas een realiteit, maar gegeven de stijgende aantallen 'avonturiers' die het erop wagen, kan het niet zo moeilijk zijn om links of rechts wat informatie in te winnen. Tevens is het waarschijnlijk een prima afkickmiddeltje tegen naturen die bij het minste geringste panikeren en hun vermogens tot zelfstandig probleemoplossend denken laten herleiden tot zero. Mij is het ooit eens overkomen om met 8 uur vertraging midden in de nacht in Malmö aan te komen, bij een ochtendlijk vertrek vanuit Brussel en een schier eindeloze reeks 'tegenslagen' (inclusief scheldtirade van een stationchef in Flensburg die me bezwoer nooit of te nimmer via 'zijn' station te reizen, want het was volstrekt uitgesloten dat daar aansluitingen gehaald zouden kunnen worden en als er dan toch eens een treinbestuurder op tijd arriveert, zijn het die verdomde Deense douaniers die voor vertraging zorgen). Wel, ik was stikkapot, maar na een nachtje slapen was dat weer 'over' en tijd om door te trekken naar Stockholm.
- on4bam
- Moderator
Goh, elke vakantie kom je wel eens "iets" tegen. Meestal niet erg en vlug opgelost, soms is het iets erger.
Naar Argentinie gaan om van daar uit naar de Falklands te vliegen (1 vlucht per maand) waarbij alles perfect verloopt tot de dag dat we moesten terugvliegen naar Rio Gallegos, Argentinie... Helaas, te veel wind in Mount Pleasant en dus geen vlucht. Probleem, we zouden maar 1 nacht in Rio Gallegos blijven en dan doorvliegen naar Buenos Aires om daar 2 nachten, 1 dag dus, te blijven en opnieuw naar Europa te vliegen. Gelukkig in onze B&B hulp gekregen van een Argentijn die via zijn vader (hooggeplaatste Argentijnse ex-militair) onze tickets kon laten veranderen bij Aerolineas Argentinas. Flexibel? Ja maar zonder hulp van een "local" hadden we nieuwe tickets mogen kopen aan $$$$.
In 2019 slechte timing en in Japan tijdens een tyfoon, gelukkig ging die noordwaarts en wij naar het zuiden. Laatste trein vanuit Hokkaido voor dat de lijn stopte tot na de storm. Tijdens onze toeren met de auto zijn we afgesloten banen tegengekomen maar door gebrek aan 3/4G konden we de borden niet vertalen om te weten waar in de omgeving we wel door konden. Daarna vanuit Fukushima weer improviseren om onze gereserveerde maar geannuleerde treinen om te zetten om met grote omweg toch op onze volgende bestemming te geraken met 3 treinen i.p.v. 2 en een andere route. Flexibel, ja met de hulp van vriendelijk geduldig JR personeel.
Panikeren ga je ons na 40 jaar reizen niet zo gauw meer zien doen. Zeker niet met de middelen die nu beschikbaar zijn, GPS, Google Translate, GSM.... Toen we in Alaska met een RV rondreden wist het thuisfront bij benadering waar we waren, in geval van nood was een telefoon misschien wel 10-tallen kilometer verwijderd.. who knows.
Naar Argentinie gaan om van daar uit naar de Falklands te vliegen (1 vlucht per maand) waarbij alles perfect verloopt tot de dag dat we moesten terugvliegen naar Rio Gallegos, Argentinie... Helaas, te veel wind in Mount Pleasant en dus geen vlucht. Probleem, we zouden maar 1 nacht in Rio Gallegos blijven en dan doorvliegen naar Buenos Aires om daar 2 nachten, 1 dag dus, te blijven en opnieuw naar Europa te vliegen. Gelukkig in onze B&B hulp gekregen van een Argentijn die via zijn vader (hooggeplaatste Argentijnse ex-militair) onze tickets kon laten veranderen bij Aerolineas Argentinas. Flexibel? Ja maar zonder hulp van een "local" hadden we nieuwe tickets mogen kopen aan $$$$.
In 2019 slechte timing en in Japan tijdens een tyfoon, gelukkig ging die noordwaarts en wij naar het zuiden. Laatste trein vanuit Hokkaido voor dat de lijn stopte tot na de storm. Tijdens onze toeren met de auto zijn we afgesloten banen tegengekomen maar door gebrek aan 3/4G konden we de borden niet vertalen om te weten waar in de omgeving we wel door konden. Daarna vanuit Fukushima weer improviseren om onze gereserveerde maar geannuleerde treinen om te zetten om met grote omweg toch op onze volgende bestemming te geraken met 3 treinen i.p.v. 2 en een andere route. Flexibel, ja met de hulp van vriendelijk geduldig JR personeel.
Panikeren ga je ons na 40 jaar reizen niet zo gauw meer zien doen. Zeker niet met de middelen die nu beschikbaar zijn, GPS, Google Translate, GSM.... Toen we in Alaska met een RV rondreden wist het thuisfront bij benadering waar we waren, in geval van nood was een telefoon misschien wel 10-tallen kilometer verwijderd.. who knows.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Waarna je er een heel simplistisch verhaaltje op nahoudt...
En dan zeg je dat een ander simplistisch bezig is...Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 De NMBS is een overheidsbedrijf en wordt geleid door politiek benoemde onbekwamen net omdat men niet wenst dat het goed zou draaien.
Simplisme is doen alsof het allemaal aan die ene ligt, die dan nog eerst VLD'er was, en pas veel later zich tot N-VA'er bekeerde.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 In een normaal bedrijf wordt iemand die niet voldoet weggestuurd, hier in België krijgt die de ene na de andere post van zijn partij.Soms zelfs een miljoenen afscheidspremie om nadien gewoon een ander postje te pakken.
En dan maar doen alsof het al heel het leven van dat overheidsbedrijf die ene partij was, terwijl het dus een VLD'er was, en daarvoor Schouppe, een CD&V'er.
Klopt, dat klaag ik dan ook aan.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 De NMBS klanten zijn niet dom, ze hebben gewoon weinig alternatief.
Maar zelfs als er geen alternatief zou zijn, is dat geen excuus voor een bedrijf als de NMBS om niet met die klanten rekening te houden.
Allez, je verzint dus zelf een onbestaand typetje, en die mag dan over niets klagen, want hij past in je verhaaltje dat hij overal hulpeloos is.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Bovendien is het een foute voorstelling om te doen alsof de hulpelozen allemaal/enkel treinreizigers zouden zijn, neen, die waar ik het op heb zijn overal even hulpeloos. Ook op de luchthaven of een gewone haven, ze kunnen nergens hun plan trekken maar om te klagen zijn ze wel rap.
Nog nooit zo iemand tegengekomen.
Zo simpel gaat dat allemaal niet, ondanks je verhaaltjes.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Dat men hier vaak gewoon te dwaas is om in te zien dat koffers ook onder zetels kunnen is natuurlijk een klein detail.
Als je er maar één of ander zeververhaaltje kunt bijvertellen.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Het punt is dat de meeste al een schrik hebben voor ze vertrekken want ze moeten dwars door hellhole Brussel. Ze hangen dan ook rond hun bagage gewrongen alsof iemand ook maar enige interesse heeft in hun kledingstijl.
De NMBS moet gewoon rekening houden met haar reizigers, zo simpel is dat.
In het buitenland lukt dat wel, dus waarom zijn ze hier zo lomp dat ze met hun klanten geen rekening houden?
Ach so, dan moet je je vliegreis beginnen af te stemmen op de zwakste schakel: de trein.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Men kan dan kiezen welke de vertrekuren zijn en of deze binnen de mogelijkheden van een treinreis vallen.
Ahja, want die zijn zo lomp dat ze niets aan hun schema's kunnen doen.
Ooit gehoord van klantgerichtheid?
Of geldt dat alleen voor anderen?
Inderdaad, puur hun fout dat zij enerzijds het openbaar vervoer ophemelen, en er tegelijk voor zorgen dat het niet interessant is.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Uiteraard de fout van de ambtenaren en politiek als je dat toch niet lukt.
Als je maar mensen kunt schofferen, hee, Dizzy?Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Begrijpend lezen gaat achteruit maar kloklezen was blijkbaar ook al geen nummer waarin we uitblinken.
Je bedoelt mensen die voor zichzelf kunnen denken en niet akkoord zijn met een lompe overheidsdienst.Dizzy schreef: 06 jun 2023, 19:59 Ja, we zijn hard geworden voor mensen die tot niets in staat zijn zoals zich met een trein van a naar b bewegen of een koffer pakken die ze ook zelf kunnen dragen.
Even lomp als jij hier bent in je reactie.
Toegevoegd na 2 minuten 47 seconden:
De zaken die je opnoemt zijn voornamelijk gevolg van natuurfenomenen (teveel wind, etc.).on4bam schreef: 06 jun 2023, 23:56 Goh, elke vakantie kom je wel eens "iets" tegen. Meestal niet erg en vlug opgelost, soms is het iets erger.
Daar kan men wel nog begrip voor opbrengen.
Mocht dat het enige probleem van de NMBS zijn, zou daar weinig over geklaagd worden.
- Dizzy
- Elite Poster
Het is niet alleen de NMBS die slecht geleid worden, ook het Vlaamse De Lijn is een ramp om dezelfde reden. Politieke inmenging die niet echt duidt op veel wil om het goed te doen en eerder uitkijken naar een privatisering. Dat er meerdere partijen bij betrokken zijn zal ik niet ontkennen, net zoals het duidelijk is dat een exclusief Vlaamse bevoegdheid dus niets oplost.
De NMBS kan inderdaad klantvriendelijker, het tegendeel beweert niemand, MAAR de NMBS kan echter de hulpeloosheid van veel mensen niet oplossen, ze zijn dat te land, ter zee en in de lucht. De NMBS kan ook niet voor hen de koffers pakken of iemand voorzien die wel weet hoe je een koffer op de vloer plaatst.
De typetjes die ik beschrijf heb ik helaas in realiteit zo vaak ontmoet dat ik er een boek over kan schrijven. Nergens beweer ik dat er niets te klagen valt maar wel dat sommigen over alles klagen, ook over zaken die hun eigen schuld zijn... zoals het overbodig veel bagage meesleuren en dan hopen dat anderen dat voor hen oplossen. En je moet er niet naar zoeken, ze zijn overal. Voor wie zelf tot de categorie behoort zijn ze mogelijk onzichtbaar, een soort dode hoek
Als koffers niet onder de zetels past of tussen de ruggen van 2 zetels dan bewijs men opnieuw met welke monsters van bagage men onderweg is.
Zoals anderen ook al aanhaalden (misschien allemaal verzonnen verhalen), is het elders dus vaak niet beter en soms slechter. Met monsters van bagage rondreizen is gewoon OVERAL een slecht idee. Dat is uiteraard ieders schuld behalve van degene die ermee vertrokken is
Dat de wereld minder rekening houdt met mensen die verkeerdelijk denken dat iedereen met zou moeten bezig zijn omdat ze het zelf niet kunnen, is een feit, en dat is zo verkeerd niet. Ook in de natuur werkt dat zo, survival of the fittest. De minder slimme dieren lopen vanzelf in hun ongeluk en schakelen zichzelf zo uit. In dit geval is het hopen dat sommigen inzien dat ze thuis beter af zijn. Minder stress voor hen en meer plaats op de trein voor mensen die minder overbodig pakken, winwin dus.
Als men iets wil gebruiken moet men inderdaad rekening houden met de voorwaarden, dat geldt voor alles. Wil men dat alles aan persoonlijke voorkeuren is aangepast dan bestaan er privéorganisaties die alles voor je doen, dat is tegen een andere prijs dan deze van klassieke reizen of NMBS.
Het is ook verstandiger om eerst te beginnen met de eerste stap van een vervoerstraject en dan naar de volgende te gaan ipv omgekeerd (gratis tip).
Als ik een trip met een camper plan, dan bekijk ik EERST welke campgrounds er zijn. Dan regel ik deze en plan ik mijn trip verder. Ik zou ook gewoon een planning kunnen opmaken en dan bij elke campground vaststellen dat er geen plaats meer is en dat is uiteraard hun klantonvriendelijke schuld. Ik kan ook een camper boeken voor 12 personen als ik maar met 2 ben en zo mijn kansen op een plaats nog verkleinen. Uiteraard is dat de schuld van de campgrounds die niet alle plaatsen geschikt gemaakt hebben voor campers van 12 personen.
Ik merk hier weinig ophemeling van de trein of NMBS, integendeel. Wel wordt er gewezen dat je wel degelijk het OV kan gebruiken als je ook in staat bent om voor jezelf te zorgen en niet verwacht dat je eigen fouten door anderen zullen worden opgelost terwijl je ze maakt.
Ja, je hebt mensen die zich opjagen in de lompheid van overheidsdiensten maar blind zijn om in te zien dat die overheidsdienst hen nergens verplicht heeft om met mammoeten van koffers rond te sleuren. Opnieuw die blinde hoek dus. Men klaagt over de vele overheidsdiensten maar men heeft blijkbaar werkelijk voor alles veel en uitgebreide hulp nodig... van een overheidsdienst.
@on4bam: aerolineas dat zijn ook speciallekes, ze werden zelfs door de Argentijnen vermeden
Ze zijn ook lang niet de enigen, in Portugal heb je een firma die zich toepasselijk Sata(n) air noemt
Het is dus niet enkel de trein die problemen kent maar de meeste mensen lossen dat ZELF op ipv te verwachten dat er ooit een perfecte op al hun gebreken aangepaste organisatie komt.
En uiteindelijk kom je soms door deze onverwachte voorvallen soms ook positieve zaken/mensen tegen die de reis kruiden en waar je later hartelijk om kan lachen. Geen enkele reis verloopt 100% zoals gepland en dat zou ik ook vooral niet willen. Elke dag handdoekje leggen, uren vervelen, hetzelfde eten uit de all-in gaarkeuken, slapen in een duivenkot en dan terug naar huis. Je zou voor minder op een ander beginnen kankeren maar je boekt wel opnieuw een gelijkaardige "ervaring" door de schuld van de rest van de wereld. L'enfer, c'est les autres.
De NMBS kan inderdaad klantvriendelijker, het tegendeel beweert niemand, MAAR de NMBS kan echter de hulpeloosheid van veel mensen niet oplossen, ze zijn dat te land, ter zee en in de lucht. De NMBS kan ook niet voor hen de koffers pakken of iemand voorzien die wel weet hoe je een koffer op de vloer plaatst.
De typetjes die ik beschrijf heb ik helaas in realiteit zo vaak ontmoet dat ik er een boek over kan schrijven. Nergens beweer ik dat er niets te klagen valt maar wel dat sommigen over alles klagen, ook over zaken die hun eigen schuld zijn... zoals het overbodig veel bagage meesleuren en dan hopen dat anderen dat voor hen oplossen. En je moet er niet naar zoeken, ze zijn overal. Voor wie zelf tot de categorie behoort zijn ze mogelijk onzichtbaar, een soort dode hoek

Als koffers niet onder de zetels past of tussen de ruggen van 2 zetels dan bewijs men opnieuw met welke monsters van bagage men onderweg is.
Zoals anderen ook al aanhaalden (misschien allemaal verzonnen verhalen), is het elders dus vaak niet beter en soms slechter. Met monsters van bagage rondreizen is gewoon OVERAL een slecht idee. Dat is uiteraard ieders schuld behalve van degene die ermee vertrokken is

Dat de wereld minder rekening houdt met mensen die verkeerdelijk denken dat iedereen met zou moeten bezig zijn omdat ze het zelf niet kunnen, is een feit, en dat is zo verkeerd niet. Ook in de natuur werkt dat zo, survival of the fittest. De minder slimme dieren lopen vanzelf in hun ongeluk en schakelen zichzelf zo uit. In dit geval is het hopen dat sommigen inzien dat ze thuis beter af zijn. Minder stress voor hen en meer plaats op de trein voor mensen die minder overbodig pakken, winwin dus.
Als men iets wil gebruiken moet men inderdaad rekening houden met de voorwaarden, dat geldt voor alles. Wil men dat alles aan persoonlijke voorkeuren is aangepast dan bestaan er privéorganisaties die alles voor je doen, dat is tegen een andere prijs dan deze van klassieke reizen of NMBS.
Het is ook verstandiger om eerst te beginnen met de eerste stap van een vervoerstraject en dan naar de volgende te gaan ipv omgekeerd (gratis tip).
Als ik een trip met een camper plan, dan bekijk ik EERST welke campgrounds er zijn. Dan regel ik deze en plan ik mijn trip verder. Ik zou ook gewoon een planning kunnen opmaken en dan bij elke campground vaststellen dat er geen plaats meer is en dat is uiteraard hun klantonvriendelijke schuld. Ik kan ook een camper boeken voor 12 personen als ik maar met 2 ben en zo mijn kansen op een plaats nog verkleinen. Uiteraard is dat de schuld van de campgrounds die niet alle plaatsen geschikt gemaakt hebben voor campers van 12 personen.
Ik merk hier weinig ophemeling van de trein of NMBS, integendeel. Wel wordt er gewezen dat je wel degelijk het OV kan gebruiken als je ook in staat bent om voor jezelf te zorgen en niet verwacht dat je eigen fouten door anderen zullen worden opgelost terwijl je ze maakt.
Ja, je hebt mensen die zich opjagen in de lompheid van overheidsdiensten maar blind zijn om in te zien dat die overheidsdienst hen nergens verplicht heeft om met mammoeten van koffers rond te sleuren. Opnieuw die blinde hoek dus. Men klaagt over de vele overheidsdiensten maar men heeft blijkbaar werkelijk voor alles veel en uitgebreide hulp nodig... van een overheidsdienst.
@on4bam: aerolineas dat zijn ook speciallekes, ze werden zelfs door de Argentijnen vermeden

En uiteindelijk kom je soms door deze onverwachte voorvallen soms ook positieve zaken/mensen tegen die de reis kruiden en waar je later hartelijk om kan lachen. Geen enkele reis verloopt 100% zoals gepland en dat zou ik ook vooral niet willen. Elke dag handdoekje leggen, uren vervelen, hetzelfde eten uit de all-in gaarkeuken, slapen in een duivenkot en dan terug naar huis. Je zou voor minder op een ander beginnen kankeren maar je boekt wel opnieuw een gelijkaardige "ervaring" door de schuld van de rest van de wereld. L'enfer, c'est les autres.
-
- Elite Poster
Jij wilt er altijd een puur politiek verhaaltje van maken, en liefst nog een Vlaanderen tov. België.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 09:53 Het is niet alleen de NMBS die slecht geleid worden, ook het Vlaamse De Lijn is een ramp om dezelfde reden.
Als je van goede wil zou zijn zou je beginnen met de problemen die anderen aankaarten niet direct als onnozel af te doen, en de mensen die ze aankaarten niet te demoniseren of belachelijk te maken ("hulpeloos").
Zever in pakjes.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 09:53 De typetjes die ik beschrijf heb ik helaas in realiteit zo vaak ontmoet dat ik er een boek over kan schrijven. Nergens beweer ik dat er niets te klagen valt maar wel dat sommigen over alles klagen, ook over zaken die hun eigen schuld zijn... zoals het overbodig veel bagage meesleuren en dan hopen dat anderen dat voor hen oplossen.
Als men bij vliegmaatschappijen 23kg een normaal gewicht vindt, dan is het niet aan de NMBS en al zeker niet aan u om dat in twijfel te trekken.
Wat jij gewoon doet is iedereen die een problematiek aankaart die de jouwe niet is, belachelijk maken.
En dat is precies wat professor Elchardus beschrijft als fenomeen in zijn "Reset" boek: het systematisch kleineren en negeren van de bekommernissen van anderen en opdringen van eigen problemen als superbelangrijk.
Neen, dat zijn jouw beweringen, ze zijn bijzonder arrogant en onbeschoft.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 09:53 Dat de wereld minder rekening houdt met mensen die verkeerdelijk denken dat iedereen met zou moeten bezig zijn omdat ze het zelf niet kunnen, is een feit
In het buitenland kan het wel, dat bewijst gewoon dat je uit je nek kletst.
Je draait, net zoals de NMBS, de wereld op zijn kop.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 09:53 Als men iets wil gebruiken moet men inderdaad rekening houden met de voorwaarden, dat geldt voor alles.
"Wij bieden iets aan, of dat aan de vraag voldoet interesseert ons niet, en als het je niet aanstaat ga je maar elders."
Dat is de houding van een bedrijf die met niets of niemand rekening houdt, en dat precies alleen voor zichzelf bestaat, maar wel met belastingsgeld werkt.
En jij hebt exact diezelfde houding.
Lomp, onbeleefd en arrogant.
Leer eens rekening houden met anderen.
-
- Elite Poster
In het buitenland zijn sommige zaken beter geregeld dan in België en omgekeerd.boulder schreef: 07 jun 2023, 10:17 In het buitenland kan het wel, dat bewijst gewoon dat je uit je nek kletst.
Het is niet omdat je één specifieke zaak/foto uit een of ander buitenland licht dat daaruit het "bewijs" volgt dat alles in het buitenland beter geregeld is en wel altijd kan.

Zoals ik eerder al op je vraagstelling antwoordde heb ik bv. geen persoonlijk probleem met de treinverbinding van het dichtsbijzijnde gelegen stedelijk station naar de luchthaven van Brussel en terug. Die dienstregeling en service is zeer goed geregeld. Het vraagt uiteraard voorafgaand ook wat persoonlijke aanpassingen (niet de nood hebben pp 31 kg van hot naar her te sleuren en dan nog in één verpakking, niet willen weten hoe je bagage in een trein kan stouwen zonder anderen lastig te vallen, niet vertrekken van het standpunt dat de hele overheid en haar ambtenarenapparaat zich moet aanpassen om het willetje van ieder hulpeloos individu telkens tegemoet te komen,......).
Maar ik koppel daar niet "het bewijs" aan dat bijgevolg het treinverkeer voor iedereen altijd en overal op dezelfde wijze is geregeld.

Wanneer je altijd persoonlijke problemen hebt met het vervoer per trein naar en van de luchthaven (of het OV in het algemeen) zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat dit niet het ideale vervoermiddel voor jou persoonlijk is, daar de gepaste conclusies kunnen uittrekken en zelf een gepaste oplossing bedenken die beter bij je past?
Maar dan moet je wel het uitgangspunt kunnen loslaten dat de anderen er zijn om jouw problemen telkens op te lossen.
En zoals @Dizzy terecht opmerkt: sommige mensen hebben met zowat alles een probleem en anderen kunnen bijna altijd om met problemen en vinden daar bijna altijd wel een oplossing voor. Het kost meestal minder moeite en tijd om zelf een oplossing voor een probleem te bedenken (of zelfs het probleem al te voorkomen) dan erover te blijven jammeren zonder dat zelfs het probleem weggaat noch door anderen voor je zal opgelost worden.
En dan heb je nog de mensen die door een (aangeboren?, de ontbrekende wil om bij te leren?, koppigheid?,....?) gebrek aan zelfredzaamheidmeestal de oorzaak zijn van hun eigen problemen en graag altijd de schuld daarvoor bij anderen leggen en bovendien de oplossingen ook nog eens eerder bij een ander gaan zoeken dan bij zichzelf.
Discaimer: dit is een algemene vaststelling/opmerking maar moet mensen die denken dat het op hen slaat er niet van weerhouden het schoentje dat hen eventueel past aan te trekken. Het zou zomaar eens een klein kansje op meer zelfkennis kunnen opleveren, wat een begin kan zijn om werk te maken van het verbeteren van de huidige versie van zichzelf ipv daarvoor steeds beroep te moeten doen op derden. Moet niet maar mag wel.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Alé, men komt hier af dat het probleem ligt bij ambtenaren en overheid maar je mag het niet politiek maken?
Ik maak er niet Vlaanderen tov België van want ik ben ook niet degene die beweert dat het vooral een NMBS of Belgisch probleem is. Het probleem bestaat ook in het buitenland en in Vlaanderen. Het is dus NIET gebonden aan een regio of een organisatievorm.
Belachelijke mensen zijn inderdaad makkelijk belachelijk te maken maar dat ligt blijkbaar niet aan hen, het zullen de uitvinders van de lach zijn die de grote schuldigen zijn
Ik merk ook dat de klagers wel graag klagen over alles en iedereen maar zelf mag je er niet mee lachen. Hun problemen zijn bloedserieus en moeten met spoed behandeld worden, ook als anderen dat perfect zelf kunnen.
De bagageregels worden strenger en vaak heb je al betaald voor die bagage. Nogmaals, wij reizen met 2 met zoveel gewicht en ook per bus en trein. Legt de NMBS speciaal voor ons treinen in of bekijken we zelf waar we onze bagage plaatsen?
Waar maak ik een eigen probleem superbelangrijk dan? Ik beweer net dat ik het zogenaamde probleem gemakkelijk zelf kan managen. Je kan het zelfs zien als een hulp/tip.
Ik heb ook net bekommernis voor de hulpelozen nl blijf toch thuis en bespaar uzelf de problemen die men niet aan kan. Men kan verwachten dat men ineens alle problemen van die mensen gaat oplossen maar dat acht ik dan weer weinig realistisch. Hoe zie je dat dan? Iemand van de NMBS die de avond voordien uw koffers komt pakken? Iemand die ze tot aan het station brengt? Iemand die uw koffer opbergt op de trein? Treinen op alle uren die u persoonlijk passen omdat je niet eerst kon kijken wanneer de treinen rijden voor je op "Boeken" klikte? En nog een paar NMBS-sherpa's die enkele weken rondlopen met uw zware koffers omdat je geen was kan regelen buiten België?
Ik denk dat deze service de kostprijs en dus ons belastinggeld zeer sterk in negatieve zin zal beïnvloeden. Het komt neer op een belasting op dommigheid maar dan te betalen door iedereen, dat lijkt me geen slim idee.
Ik was vroeger ook van het idee, iedereen kan genieten van zijn vakantie/reis zoals men zelf wil maar dat was voor de zoveelste klager aan mijn kop met pietluttige problemen die men zelf kon oplossen. Dat ze beter thuis waren gebleven is een steeds weerkerende klaagzang van henzelf en daardoor is mijn idee ontstaan dat het inderdaad voor bepaalde mensen beter is dat ze niet zouden reizen. Dat is niet arrogant maar gewoon voortschrijdend inzicht op basis van hun eigen input.
Iemand wijzen op vergissingen is ook niet verkeerd of onbeschoft, zeker als je er de oplossing bij geeft. Het feit dat men oplossingen afwijst is eerder een teken van gebrek aan probleemoplossend vermogen. Je kan het paard naar het water brengen maar het niet doen drinken.
Ik stel vast dat de treinen vaak vol zitten. Er is dus vraag en er zijn mensen die elke dag opnieuw het aanbod willen gebruiken. OV is echter massavervoer en geen persoonlijke taxi. Wil je inderdaad de service van een taxi dan moet je dat kiezen... en betalen.
Dit betekent niet dat de NMBS en OV niet beter kunnen, dat is al -tig keer gezegd, MAAR het zal nooit een oplossing zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en eisen dat een ander hun fouten zal oplossen.

Ik maak er niet Vlaanderen tov België van want ik ben ook niet degene die beweert dat het vooral een NMBS of Belgisch probleem is. Het probleem bestaat ook in het buitenland en in Vlaanderen. Het is dus NIET gebonden aan een regio of een organisatievorm.
Belachelijke mensen zijn inderdaad makkelijk belachelijk te maken maar dat ligt blijkbaar niet aan hen, het zullen de uitvinders van de lach zijn die de grote schuldigen zijn

Ik merk ook dat de klagers wel graag klagen over alles en iedereen maar zelf mag je er niet mee lachen. Hun problemen zijn bloedserieus en moeten met spoed behandeld worden, ook als anderen dat perfect zelf kunnen.
De bagageregels worden strenger en vaak heb je al betaald voor die bagage. Nogmaals, wij reizen met 2 met zoveel gewicht en ook per bus en trein. Legt de NMBS speciaal voor ons treinen in of bekijken we zelf waar we onze bagage plaatsen?
Waar maak ik een eigen probleem superbelangrijk dan? Ik beweer net dat ik het zogenaamde probleem gemakkelijk zelf kan managen. Je kan het zelfs zien als een hulp/tip.
Ik heb ook net bekommernis voor de hulpelozen nl blijf toch thuis en bespaar uzelf de problemen die men niet aan kan. Men kan verwachten dat men ineens alle problemen van die mensen gaat oplossen maar dat acht ik dan weer weinig realistisch. Hoe zie je dat dan? Iemand van de NMBS die de avond voordien uw koffers komt pakken? Iemand die ze tot aan het station brengt? Iemand die uw koffer opbergt op de trein? Treinen op alle uren die u persoonlijk passen omdat je niet eerst kon kijken wanneer de treinen rijden voor je op "Boeken" klikte? En nog een paar NMBS-sherpa's die enkele weken rondlopen met uw zware koffers omdat je geen was kan regelen buiten België?
Ik denk dat deze service de kostprijs en dus ons belastinggeld zeer sterk in negatieve zin zal beïnvloeden. Het komt neer op een belasting op dommigheid maar dan te betalen door iedereen, dat lijkt me geen slim idee.
Ik was vroeger ook van het idee, iedereen kan genieten van zijn vakantie/reis zoals men zelf wil maar dat was voor de zoveelste klager aan mijn kop met pietluttige problemen die men zelf kon oplossen. Dat ze beter thuis waren gebleven is een steeds weerkerende klaagzang van henzelf en daardoor is mijn idee ontstaan dat het inderdaad voor bepaalde mensen beter is dat ze niet zouden reizen. Dat is niet arrogant maar gewoon voortschrijdend inzicht op basis van hun eigen input.
Iemand wijzen op vergissingen is ook niet verkeerd of onbeschoft, zeker als je er de oplossing bij geeft. Het feit dat men oplossingen afwijst is eerder een teken van gebrek aan probleemoplossend vermogen. Je kan het paard naar het water brengen maar het niet doen drinken.
Ik stel vast dat de treinen vaak vol zitten. Er is dus vraag en er zijn mensen die elke dag opnieuw het aanbod willen gebruiken. OV is echter massavervoer en geen persoonlijke taxi. Wil je inderdaad de service van een taxi dan moet je dat kiezen... en betalen.
Dit betekent niet dat de NMBS en OV niet beter kunnen, dat is al -tig keer gezegd, MAAR het zal nooit een oplossing zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en eisen dat een ander hun fouten zal oplossen.
-
- Elite Poster
Het gaat over het feit dat je het allemaal in de schoenen van één persoon of één partij wilt schuiven.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 11:05 Alé, men komt hier af dat het probleem ligt bij ambtenaren en overheid maar je mag het niet politiek maken?
Op die manier doe je dus geen enkele moeite om de problemen te erkennen, laat staan ze op te lossen.
Kijk maar vooral eens in de spiegel, dan zul je wel zien wat een belachelijke mens is.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 11:05 Belachelijke mensen zijn inderdaad makkelijk belachelijk te maken maar dat ligt blijkbaar niet aan hen
Nog eens, het is niet omdat jouw bekommernissen de mijne niet zijn dat ik daarom belachelijk ben.
Dat je dat niet eens inziet bewijst dat jij gewoon een dikke egoïst bent, en totaal geen empathie hebt.
Die van de NMBS of van het vliegtuig?Dizzy schreef: 07 jun 2023, 11:05 De bagageregels worden strenger en vaak heb je al betaald voor die bagage.
Het lijkt er nog altijd op dat jij het normaal vindt dat de aanbieder alle regeltjes stelt, en de klant maar moet knikken.
Dat werkt zo lang je je monopolie hebt, daarna loopt je klant weg.
Je bent gewoon onbeschoft om iemand hulpeloos te noemen omdat die andere normen en eisen heeft dan jij.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 11:05 Ik heb ook net bekommernis voor de hulpelozen nl blijf toch thuis en bespaar uzelf de problemen die men niet aan kan.
Waar haal je die verdomde pretentie vandaan?
En het is in elk debat zo dat jij onbeschoft bent voor wie het niet eens is met jou.
Kun jij nooit eens op een normale manier debatteren?
"De treinen", dat is dus zeer veralgemenend.
Je gaf trouwens zelf al aan dat veel NMBS gebruikers gewoon geen andere keuze hebben (geen auto bijv.).
Dan zegt dat 'volzitten' bijzonder weinig over de kwaliteit van de dienstverlening.
Het zou al meer betekenen als er meer concurrentie was.
Zoals gezegd, mijn lerares Spaans, nu ze in auto kan rijden, zal waarschijnlijk een pak minder de trein nemen, enige stimulans dat ze heeft om dat wel nog te doen is dat ze als lerares gratis van het openbaar vervoer kan gebruik maken.
-
- Elite Poster
Ook dat is weer iets dat jij ervan maakt.boulder schreef:Het gaat over het feit dat je het allemaal in de schoenen van één persoon of één partij wilt schuiven.
Op die manier doe je dus geen enkele moeite om de problemen te erkennen, laat staan ze op te lossen.
Ik lees niemand dat hier beweren.
Integendeel keer op keer raad men je aan de moeite te doen je eigen veronderstelde problemen op te lossen in plaats van telkens te menen dat anderen dat voor jou moeten doen. Dat jij dat vertikt en blijft wensen dat een ander jouw persoonlijke problemen komt oplossen blijft dus je persoonlijk probleem.
Wens je gebruik te maken van gemeenschappelijk vervoer dan leg je je neer bij de gemeenschappelijke oplossing met zijn voor- en nadelen. En niet wensen dat de gemeenschap zich aanpast aan jouw individuele wensen. Dat lukt maar één keer maar aan een ander met een andere wens zou dat al niet meer lukken.
Wanneer je dat niet wil of kan moet je gewoon een andere keuze maken en, zoals ook al meermaals je als oplossing aangeboden is, gebruik maken van individueel vervoer. Met weer zijn eigen voor- en nadelen.
Alleen maar de voordelen willen en niet de bijhorende kosten daarvoor willen betalen is een vrome wens maar meestal blijft het daar dan ook bij want dat is fictie.
Wat betreft de partijen van je voorkeur: zie verder.
Ook lees ik nergens dat men jou persoonlijk belachelijk benoemt. Dat jij je in de algemene opmerking meent te herkennen ligt dus (weer) eerder aan jezelf dan aan de steller van het probleem. Het gezegde dat wie het schoentje past het mag aantrekken is geen verplichting maar telkens de eigen keuze.Nog eens, het is niet omdat jouw bekommernissen de mijne niet zijn dat ik daarom belachelijk ben.
Tja, maar je wordt nu blijkbaar zelf wel persoonlijk? Toch tijd voor wat zelfreflexie?Dat je dat niet eens inziet bewijst dat jij gewoon een dikke egoïst bent, en totaal geen empathie hebt.
Zoals eerder geschreven geef ik bij herhaling ook de partij'en) van je voorkeur het voordeel van de twijfel.Het lijkt er nog altijd op dat jij het normaal vindt dat de aanbieder alle regeltjes stelt, en de klant maar moet knikken. Dat werkt zo lang je je monopolie hebt, daarna loopt je klant weg.
Het is dan aan hen of ze na de volgende verkiezingen in hun nog beperktere regio de markt zullen opengooien voor iedereen en dat de NMVS en co het dan beter en goedkoper zal doen dan de huidige toestand. Dat blijft dus afwachten.
Maar de ervaringen met o.a. De Lijn waar men al jaren alles te zeggen heeft en de markt evengoed had kunnen opengooien laat tot op heden niet veel vooruitgang vermoeden.
Ook in het buitenland is het openbaar vervoer toevertrouwen aan de vrije markt niet altijd een onverdeeld succes gebleken. Integendeel. En ook daar stelt de aanbieder meestal de regels op en niet de klant.
Bij herhaling, lees voorgaande. Dus weer rustig wat de tijd nemen voor wat zelfreflexie en analyseren waarom je denkt dat het schoentje jouw wederom zou passen en hoe je dat kan verbeteren.Je bent gewoon onbeschoft om iemand hulpeloos te noemen omdat die andere normen en eisen heeft dan jij.
Waar haal je die verdomde pretentie vandaan?
En het is in elk debat zo dat jij onbeschoft bent voor wie het niet eens is met jou.
Kun jij nooit eens op een normale manier debatteren?
Heel verstandig van je lerares om een oplossing te zoeken voor haar persoonlijk probleem en daar dan naar te handelen.Zoals gezegd, mijn lerares Spaans, nu ze in auto kan rijden, zal waarschijnlijk een pak minder de trein nemen, enige stimulans dat ze heeft om dat wel nog te doen is dat ze als lerares gratis van het openbaar vervoer kan gebruik maken.

Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Begrijpend lezen dus, de achteruitgang wordt met de dag duidelijker
Men zegt hier toch dat het niet over één persoon, één partij of zelfs één land gaat, wat is daar onduidelijk van?
Dat er problemen zijn bij OV en NMBS is hier al gepasseerd. Ook heb ik al verschillende tips gegeven om problemen op te lossen of te verminderen. Parels voor de zwijnen blijkbaar.
Neen, iemand is niet belachelijk door andere bekommernissen maar wel door bekommernissen die men zelf kan aanpakken maar men niet wenst aan te pakken. Anderen moeten dat voor hen komen doen. Dat is inderdaad een belachelijke houding en dus lachen anderen ermee. Doe niet meer belachelijk en het lachen zal stoppen.
Ha, ha, ha. Ik heb best empathie en ben zelfs al vaak beschuldigd van TE empathisch te zijn. Empathie is echter niet eindeloos. Ik zal mensen in problemen dus wel helpen MAAR dan is het wel de bedoeling dat ze erna niet gewoon hetzelfde doen. Als men meent dat de problemen door eigen fouten telkens door anderen moeten verholpen worden dan geef ik ze inderdaad op. Men kan enkel mensen helpen die geholpen wensen te worden. Mensen die gewoon bevestiging zoeken van hun grote gelijk maar in feite gewoon fouten blijven herhalen, verwijst men door naar andere kanalen.
Men mag van de NMBS grote koffers meenemen maar men mag er dan ook zelf mee sleuren en de nadelen ervan "dragen" ook al gaat men al snel anderen hinderen met die kolossen. Elk bedrijf stelt voorwaarden (regeltjes) op. Is men niet tevreden dan kan men klagen bij de klachtendienst. Pas op: vaak worden enkel klachten aanvaard die men niet zelf veroorzaakt hebt.
Is men echt ontevreden en wil men verandering dan kan men, zoals ook anderen al geadviseerd hebben, beroep doen op andere diensten zoals privévervoer, deelwagens of taxi's. Vraag dan direct een grote wagen want anders moet men weer klagen over hun klantonvriendelijkheid.
Men zegt dat de klanten weglopen maar we spreken hier vooral over problemen als teveel volk op de treinen. Iedereen op de trein moet een soort masochist zijn ofwel beseffen ze dat met de voordelen ook nadelen horen en dat men ook zelf wat kan doen aan sommige nadelen. Ik kan ook met de wagen gaan maar ik wil dat niet omdat ik de nadelen minder erg vind dan de voordelen, ieder mag dat voor zichzelf bepalen. Ik ga anderen niet verwijten vanwege mijn keuze.
Ook grappig dat het argument van de lerares neerkomt op de trein nemen omdat de staat die nog eens extra subsidieert voor deze beroepsgroep. Het besef dat dit tegelijk de inkomsten vermindert en anderzijds de kosten voor de overheid verhoogt is er niet.
Iedereen mag zijn eigen normen en eisen hebben en houden. Het is pas als men met deze eisen en normen (letterlijk) in de weg zit van anderen dat het irritant wordt. Het wordt nog vervelender als men hen tips geeft maar men deze niet wenst.
Mensen die hun plan niet kunnen trekken noemt men inderdaad hulpeloos, dat is nu eenmaal de betekenis van dat woord. Ik kan ze ook helden van het reizen noemen maar dat zou pas echt belachelijk zijn.
Ik heb weinig pretentie. Alles wat ik zeg kan verkeerd zijn en ik ga er dus niet eens van uit dat het klopt. Het is gewoon mijn persoonlijke mening over een onderwerp waar ik toevallig wel wat ervaring in heb. Je mag het daar volledig mee oneens zijn, even goeie reispartners. Wie met belachelijke argumentatie afkomt zal daarop aangesproken worden, dat is niet onlogisch op een forum. Wie blijft doorgaan op een hopeloos/hulpeloos standpunt zal dieper wegzakken maar ook dit schijnt weer een probleem van de anderen te zijn.
Daarnaast merk ik dat je zelf kwistig kan strooien met allerlei kwalificaties aan mijn adres maar ik kan er tegen. Nog straffer is dat ik je net van de negeerlijst gehaald had waarop je als enige prijkte net door onophoudelijke persoonlijke verwijten. Ik heb me blijkbaar vergist in de bedenking dat iedereen een tweede kans verdient.
Ik zal je desondanks toch een groot plezier doen en je mijn empathie tonen, gratis en voor niets. Je hebt gelijk boulder, de NMBS doet veel te weinig voor jou en is van kwade wil om het beter te doen. Het is heel erg hoe ze iemand die zo zijn best doet om op eigen initiatief dingen te verbeteren, zo getergd wordt. Nog erger is dat anderen uw terechte bekommernissen niet willen aanvaarden en u belachelijk maken, puur omdat ze voor zichzelf andere oplossingen hebben gevonden en die in al hun slechtheid aan u willen opdringen. Ik vermoed er enkele Vlaminghaters bij en zelfs enkele Russisch gezinden. Ja, je hebt gelijk want ik moet toegeven, die oplossingen van anderen kunnen niet tegen klagen op. Ik had ook veel beter jarenlang geklaagd over de NMBS en dan was ik nu waarschijnlijk iemand tegen gekomen op UB die me ook gelijk zou geven. Dan had ik mogelijk al mijn bestemmingen niet bereikt maar was ik wel opgelucht na al die jaren vol frustraties aan het adres van de NMBS. Daar draait het leven toch om, uw kas opfretten en ondertussen de belevingen in andere regio's aan u voorbij laten gaan. En laat die anderen u niet raken, ze weten niet wat ze missen. Ik wens u dus veel moed en succes in uw onophoudelijke strijd tegen judassen als de NMBS en uw speciale operatie tegen de problemen van de hulpeloze toeristen. Hasta la victoria, siempre!

Men zegt hier toch dat het niet over één persoon, één partij of zelfs één land gaat, wat is daar onduidelijk van?
Dat er problemen zijn bij OV en NMBS is hier al gepasseerd. Ook heb ik al verschillende tips gegeven om problemen op te lossen of te verminderen. Parels voor de zwijnen blijkbaar.
Neen, iemand is niet belachelijk door andere bekommernissen maar wel door bekommernissen die men zelf kan aanpakken maar men niet wenst aan te pakken. Anderen moeten dat voor hen komen doen. Dat is inderdaad een belachelijke houding en dus lachen anderen ermee. Doe niet meer belachelijk en het lachen zal stoppen.
Ha, ha, ha. Ik heb best empathie en ben zelfs al vaak beschuldigd van TE empathisch te zijn. Empathie is echter niet eindeloos. Ik zal mensen in problemen dus wel helpen MAAR dan is het wel de bedoeling dat ze erna niet gewoon hetzelfde doen. Als men meent dat de problemen door eigen fouten telkens door anderen moeten verholpen worden dan geef ik ze inderdaad op. Men kan enkel mensen helpen die geholpen wensen te worden. Mensen die gewoon bevestiging zoeken van hun grote gelijk maar in feite gewoon fouten blijven herhalen, verwijst men door naar andere kanalen.
Men mag van de NMBS grote koffers meenemen maar men mag er dan ook zelf mee sleuren en de nadelen ervan "dragen" ook al gaat men al snel anderen hinderen met die kolossen. Elk bedrijf stelt voorwaarden (regeltjes) op. Is men niet tevreden dan kan men klagen bij de klachtendienst. Pas op: vaak worden enkel klachten aanvaard die men niet zelf veroorzaakt hebt.
Is men echt ontevreden en wil men verandering dan kan men, zoals ook anderen al geadviseerd hebben, beroep doen op andere diensten zoals privévervoer, deelwagens of taxi's. Vraag dan direct een grote wagen want anders moet men weer klagen over hun klantonvriendelijkheid.
Men zegt dat de klanten weglopen maar we spreken hier vooral over problemen als teveel volk op de treinen. Iedereen op de trein moet een soort masochist zijn ofwel beseffen ze dat met de voordelen ook nadelen horen en dat men ook zelf wat kan doen aan sommige nadelen. Ik kan ook met de wagen gaan maar ik wil dat niet omdat ik de nadelen minder erg vind dan de voordelen, ieder mag dat voor zichzelf bepalen. Ik ga anderen niet verwijten vanwege mijn keuze.
Ook grappig dat het argument van de lerares neerkomt op de trein nemen omdat de staat die nog eens extra subsidieert voor deze beroepsgroep. Het besef dat dit tegelijk de inkomsten vermindert en anderzijds de kosten voor de overheid verhoogt is er niet.
Iedereen mag zijn eigen normen en eisen hebben en houden. Het is pas als men met deze eisen en normen (letterlijk) in de weg zit van anderen dat het irritant wordt. Het wordt nog vervelender als men hen tips geeft maar men deze niet wenst.
Mensen die hun plan niet kunnen trekken noemt men inderdaad hulpeloos, dat is nu eenmaal de betekenis van dat woord. Ik kan ze ook helden van het reizen noemen maar dat zou pas echt belachelijk zijn.
Ik heb weinig pretentie. Alles wat ik zeg kan verkeerd zijn en ik ga er dus niet eens van uit dat het klopt. Het is gewoon mijn persoonlijke mening over een onderwerp waar ik toevallig wel wat ervaring in heb. Je mag het daar volledig mee oneens zijn, even goeie reispartners. Wie met belachelijke argumentatie afkomt zal daarop aangesproken worden, dat is niet onlogisch op een forum. Wie blijft doorgaan op een hopeloos/hulpeloos standpunt zal dieper wegzakken maar ook dit schijnt weer een probleem van de anderen te zijn.
Daarnaast merk ik dat je zelf kwistig kan strooien met allerlei kwalificaties aan mijn adres maar ik kan er tegen. Nog straffer is dat ik je net van de negeerlijst gehaald had waarop je als enige prijkte net door onophoudelijke persoonlijke verwijten. Ik heb me blijkbaar vergist in de bedenking dat iedereen een tweede kans verdient.
Ik zal je desondanks toch een groot plezier doen en je mijn empathie tonen, gratis en voor niets. Je hebt gelijk boulder, de NMBS doet veel te weinig voor jou en is van kwade wil om het beter te doen. Het is heel erg hoe ze iemand die zo zijn best doet om op eigen initiatief dingen te verbeteren, zo getergd wordt. Nog erger is dat anderen uw terechte bekommernissen niet willen aanvaarden en u belachelijk maken, puur omdat ze voor zichzelf andere oplossingen hebben gevonden en die in al hun slechtheid aan u willen opdringen. Ik vermoed er enkele Vlaminghaters bij en zelfs enkele Russisch gezinden. Ja, je hebt gelijk want ik moet toegeven, die oplossingen van anderen kunnen niet tegen klagen op. Ik had ook veel beter jarenlang geklaagd over de NMBS en dan was ik nu waarschijnlijk iemand tegen gekomen op UB die me ook gelijk zou geven. Dan had ik mogelijk al mijn bestemmingen niet bereikt maar was ik wel opgelucht na al die jaren vol frustraties aan het adres van de NMBS. Daar draait het leven toch om, uw kas opfretten en ondertussen de belevingen in andere regio's aan u voorbij laten gaan. En laat die anderen u niet raken, ze weten niet wat ze missen. Ik wens u dus veel moed en succes in uw onophoudelijke strijd tegen judassen als de NMBS en uw speciale operatie tegen de problemen van de hulpeloze toeristen. Hasta la victoria, siempre!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Stel nu dat je het zelf aanpakt, zou de reactie die je dan krijgt weer niet een zijn van "schoenmaker, blijf bij je leest"?Dizzy schreef: 07 jun 2023, 14:51 Neen, iemand is niet belachelijk door andere bekommernissen maar wel door bekommernissen die men zelf kan aanpakken maar men niet wenst aan te pakken. Anderen moeten dat voor hen komen doen. Dat is inderdaad een belachelijke houding en dus lachen anderen ermee. Doe niet meer belachelijk en het lachen zal stoppen.
Ik denk niet dat je iets goed kan doen.
* Als je enkel commentaar geeft - eerlijk: omdat je de hele dag werkt opdat je belastingen zou kunnen betalen zodat anderen het voor jou in de plaats kunnen doen - is het van "roepen aan de zijlijn is makkelijk, je lost zelf niets op".
* Als je dan wel de handen uit de mouwen zou steken - op vrijwillige basis in de weinige vrije tijd die je hebt - zal het dan zijn van "jij hebt geen kennis/ervaring/kwalificaties om ons de les te komen spellen, betaal gewoon je belastingen zodat wij het kunnen doen".
Dus ja, ik denk dat boulder best wel een punt heeft. Wat men liefst van al heeft is dat we zwijgen en betalen. Maar dan verbetert er natuurlijk zeker niets.
-
- Elite Poster
Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die het ermee eens zijn dat je niet alles moet zelf gedaan hebben, om er te mogen kritiek op geven.CCatalyst schreef: 07 jun 2023, 15:10 Ik denk niet dat je iets goed kan doen.
* Als je enkel commentaar geeft - eerlijk: omdat je de hele dag werkt opdat je belastingen zou kunnen betalen zodat anderen het voor jou in de plaats kunnen doen - is het van "roepen aan de zijlijn is makkelijk, je lost zelf niets op".
* Als je dan wel de handen uit de mouwen zou steken - op vrijwillige basis in de weinige vrije tijd die je hebt - zal het dan zijn van "jij hebt geen kennis/ervaring/kwalificaties om ons de les te komen spellen, betaal gewoon belastingen zodat wij het kunnen doen".
Dus ja, ik denk dat boulder best wel een punt heeft. Wat men liefst van al heeft is dat we zwijgen en betalen.
Stel je voor: "De nieuwe (vul merk en type auto zelf in) zit vol mankementen".
Antwoord: "Dan moet je maar zelf je eigen auto ontwerpen, anders ben je hulpeloos / belachelijk."
Het spreekt vanzelf dat niet iedereen in de maatschappij alles doet, daarvoor heb je verschillende beroepen.
En we aanvaarden ook dat een niet-schoenmaker kritiek zal hebben op schoenen die snel uiteenvallen.
Maar er zijn hier mensen op het forum die systematisch elke kritiek van een ander als onbeduidend of belachelijk catalogeren, hun eigen kritiek daarentegen, dat blazen ze op tot gigantische problemen, die dringend moeten aangepakt worden.
Ik zie dat dan ook ruimer dan de problematiek van de NMBS.
Er zitten hier ook elementen die niets liever doen dan mensen tegen elkaar opzetten: Vlaamsgezinden tegenover belgicisten, Antwerpenaars tegenover West-Vlamingen, enz.
Wat de NMBS betreft, je ziet hier toch echt wel de autoritaire houding van een monopolist.
Het is een houding van "dit bieden wij aan, te nemen of te laten", niet een van "wat wil de klant?".
Zo hanteren ze hun eigen definities van "op tijd komen", en dan zie je dat de statistieken totaal niet overeenkomen met wat mensen zelf ondervinden.
Maar natuurlijk, als je met geld van de belastingbetaler werkt, en je hebt een monopolie, waarom zou je dan nog naar je klanten luisteren?
Een auto-ontwerper daarentegen moet opletten dat ontevreden klanten niet gewoon naar de concurrentie lopen.
- Dizzy
- Elite Poster
Neen, je krijgt geen enkele negatieve reactie van de NMBS, de lijn of de luchthaven als je met minder bagage af komt.
Medereizigers zijn niet kwaad als uw koffers onder de zetels liggen ipv in de weg van iedereen of op zitplaatsen. Sommige conducteurs wijzen mensen op de aanwezige plaatsen of helpen met het plaatsen van de koffers.
Het klopt niet als je ipv te handelen en denkt te moeten klagen tegen alles en iedereen, en zeker als je de problemen zelf in de hand hebt gewerkt.
Ik wil ook eens zien hoeveel de gewenste "oplossingen", waar niet verder over gesproken wordt, gaan kosten en wie dat dan gaat betalen, ja, ook de mensen die wel light reizen en zich wel aanpassen aan een massavervoer met al haar na- en voordelen.
Als je een wagen bestelt en uw grote koffers passen er niet in dan had je misschien bij de bestelling eens kunnen informeren naar de kofferinhoud.
Neen, we gaan treinen aanpassen omdat mensen het vertikken om de koffer op de grond te plaatsen, da's efficiënt
Ook grappig dat mensen die openlijk aangeven om te stemmen voor partijen die leven van het opzetten van bevolkingsgroepen afkomen met het verwijt dat men mensen tegen elkaar zou opzetten.
Bij elke aanbieder van massavervoer zie je opgelegde voorwaarden. Je kan niet personaliseren wat massaal moet gebeuren.
En wat wil de klant dan, wordt een concreet? Hoe kan de NMBS uw problemen oplossen zonder dat al de rest voor de gevolgen en kosten kan opdraaien?
Medereizigers zijn niet kwaad als uw koffers onder de zetels liggen ipv in de weg van iedereen of op zitplaatsen. Sommige conducteurs wijzen mensen op de aanwezige plaatsen of helpen met het plaatsen van de koffers.
Het klopt niet als je ipv te handelen en denkt te moeten klagen tegen alles en iedereen, en zeker als je de problemen zelf in de hand hebt gewerkt.
Ik wil ook eens zien hoeveel de gewenste "oplossingen", waar niet verder over gesproken wordt, gaan kosten en wie dat dan gaat betalen, ja, ook de mensen die wel light reizen en zich wel aanpassen aan een massavervoer met al haar na- en voordelen.
Als je een wagen bestelt en uw grote koffers passen er niet in dan had je misschien bij de bestelling eens kunnen informeren naar de kofferinhoud.
Neen, we gaan treinen aanpassen omdat mensen het vertikken om de koffer op de grond te plaatsen, da's efficiënt

Ook grappig dat mensen die openlijk aangeven om te stemmen voor partijen die leven van het opzetten van bevolkingsgroepen afkomen met het verwijt dat men mensen tegen elkaar zou opzetten.
Bij elke aanbieder van massavervoer zie je opgelegde voorwaarden. Je kan niet personaliseren wat massaal moet gebeuren.
En wat wil de klant dan, wordt een concreet? Hoe kan de NMBS uw problemen oplossen zonder dat al de rest voor de gevolgen en kosten kan opdraaien?
-
- Elite Poster
Uiteraard.boulder schreef: 07 jun 2023, 15:25 Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die het ermee eens zijn dat je niet alles moet zelf gedaan hebben, om er te mogen kritiek op geven.
Dat is dan ook het voornaamste doel van klagers. Hopen op gelijkgezinden in het beklag want tezamen klagen is leuker dan alleen klagen. Daarom dat ze ook blijkbaar zo graag achter vendelzwaaiers aanlopen en telkens braaf en kritiekloos naroepen wat hun voorgeschreeuwd wordt. Of het hun problemen ten gronde zal oplossen/verbeteren lijkt dan plots minder belangrijk. Gedeelde smart is halve smart?
Maar, zoals meermaals uit de feiten en het verleden blijkt, lost dat uiteindelijk niets op. Integendeel, meestal maakt het de zaken alleen maar erger. Dat men dat nadien tegen beter weten in niet wil toegeven is weer iets anders.
Precies of in al een klein land de zaken opsplitsen in nog meer nog kleinere vervoermaatschappijen de zaken efficiënter en goedkoper zal maken.

Uiteraard moet je zelf niets doen en mag je op alles en nog wat zoveel kritiek geven als je wil. Als dat telkens je gemoed wat kan verlichten lucht het tenminste persoonlijk al wat op. Maar verwacht niet, zoals je nu zelf blijkbaar al een tijd kan vaststellen, dat het de grond van je persoonlijke problemen gaat verhelpen.
De rest van je vergelijking slaat nergens op en werd door @Dizzy al vakkundig en tot in detail weerlegd. Nu nog hopen dat het uiteindelijk ook doordringt.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Als ik mensen zie(want ik doe elke werkdag een trein richting en van Brussels Airport) die veel bagage meehebben stoort dat niet. Ik vind dat het gewoon erbij hoort. Je bent je zelf bewust dat een trein nemen richting een luchthaven sowieso al geen makkelijke klus voor degene die in de luchthaven zelf moeten zijn.Dizzy schreef: 07 jun 2023, 15:32
Waar ik wel NMBS op het vingertje tik is soms de gebrekkige communicatie. Zeker als je weet dat er internationale reizigers op die treinen zitten. Er zijn conducteurs die echt wel proberen in alle landstalen alsook engels en soms aanvullend Spaans of Arabisch spreken. Maar dat is niet altijd en dat zou de boel versimpelen. Bedoel ik heb al vaak gehad dat er mensen op mijn trein zitten die toch moeite hebben met enkel Nederlands of Frans.
-
- Elite Poster
Maja ik heb 4 jaar geleden eens een loonfiche gekregen van een werfopzichter van Infrabel.
Die moest haast geen fysiek werk doen en enkel veel uren kloppen en ik verschoot me van wat die kreeg.
Die moest haast geen fysiek werk doen en enkel veel uren kloppen en ik verschoot me van wat die kreeg.
-
- Elite Poster
Gelukkig is dat in het buitenland veel beter geregeld. Daar spreken alle ambtenaren, loketbedienden, treinbegeleiders spontaan en vlot een mondje Nederlands om je verder te helpen.boonpwnz schreef: 07 jun 2023, 18:18 Waar ik wel NMBS op het vingertje tik is soms de gebrekkige communicatie. Zeker als je weet dat er internationale reizigers op die treinen zitten. Er zijn conducteurs die echt wel proberen in alle landstalen alsook engels en soms aanvullend Spaans of Arabisch spreken. Maar dat is niet altijd en dat zou de boel versimpelen. Bedoel ik heb al vaak gehad dat er mensen op mijn trein zitten die toch moeite hebben met enkel Nederlands of Frans.

Toegevoegd na 5 minuten 5 seconden:
Inderdaad.boonpwnz schreef: 07 jun 2023, 20:22 Die moest haast geen fysiek werk doen en enkel veel uren kloppen en ik verschoot me van wat die kreeg.
Ik verschiet soms ook wat deeltijdse werknemers van eigenlijk overbodige instellingen aan loon en sociale voordelen krijgen om gewoon zittend achter hun bureau wat dossiers heen en weer te schuiven. Goedbedoelde bezigheidsstrategie. Met de nadruk op goedbedoeld want het houdt hen bezig en ver van verkeerde dingen om aan een inkomen te geraken. Maar fysieke inspanningen maken er geen deel van uit. Hopelijk worden ze in de (nabije) toekomst niet vervangen door een goedkoper en efficiënter AI programma.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Modbreak:
vriendelijk blijven graag
Toegevoegd na 2 minuten 13 seconden:
vriendelijk blijven graag
Inderdaad, toen het nog RTT heette was de service ook ondermaats, en moest je als klant het maar doen met dat ene telefoontoestel dat goedgekeurd was.Emile51 schreef: 07 jun 2023, 18:39 De NMBS (en Infrabel) handelen nog steeds op dezelfde manier als de RTT dat deed...te veel volk, te weinig werkers, te veel "cheffen", en dan nog allen vastbenoemd ook.
Wie iets anders/meer wilde, werd als een vervelend individu bejegend, gelijkaardig aan hoe sommigen nu van 'dom' of 'hulpeloos' spreken.
Zo'n organisaties zijn niet in staat de situatie vanuit het oogpunt van de klant te zien.
Ze vergeten dat heel hun bedrijf enkel bestaat omwille van die klanten, en niet andersom.
- on4bam
- Moderator
Reizen met de trein kan ook zo
Met de huidige trein kost een ticket €15 enkele reis voor een rit van iets meer dan 3 uur.
Toegevoegd na 1 uur 26 minuten 33 seconden:
Met de huidige trein kost een ticket €15 enkele reis voor een rit van iets meer dan 3 uur.
Toegevoegd na 1 uur 26 minuten 33 seconden:
Modbreak:
Wat opgekuist, persoonlijke aanvallen kunnen we missen, graag opnieuw on topic
Wat opgekuist, persoonlijke aanvallen kunnen we missen, graag opnieuw on topic
Bye, Maurice
- Dizzy
- Elite Poster
Reizigers op zich storen me niet, we delen dezelfde interesse. Bagage die in de weg staat of zitplaatsen bezet is een andere zaak.boonpwnz schreef: 07 jun 2023, 18:18 Als ik mensen zie(want ik doe elke werkdag een trein richting en van Brussels Airport) die veel bagage meehebben stoort dat niet. Ik vind dat het gewoon erbij hoort. Je bent je zelf bewust dat een trein nemen richting een luchthaven sowieso al geen makkelijke klus voor degene die in de luchthaven zelf moeten zijn.
Waar ik wel NMBS op het vingertje tik is soms de gebrekkige communicatie. Zeker als je weet dat er internationale reizigers op die treinen zitten. Er zijn conducteurs die echt wel proberen in alle landstalen alsook engels en soms aanvullend Spaans of Arabisch spreken. Maar dat is niet altijd en dat zou de boel versimpelen. Bedoel ik heb al vaak gehad dat er mensen op mijn trein zitten die toch moeite hebben met enkel Nederlands of Frans.
Dit voorbeeld is goed om aan te geven waar de verwachtingen fout lopen. De meeste treinbegeleiders spreken Nederlands en Frans. Vaak komt daar nog Engels bij en/of enkele woordjes Duits. De medewerkers van een andere origine hebben dan ook nog eens de mogelijkheid om een bijkomende taal te kunnen gebruiken. Dat blijkt nog onvoldoende? Wat wil men dan? Moet de NMBS echt treinbegeleiders gaan zoeken die perfect 8-talen kennen?
Er hangen geregeld kaartjes in de treinen met boodschappen in beeldvorm, een kind dat niet blind is verstaat dat direct: niet met schoenen op de zitplaatsen, bagage op de daarvoor voorziene plaatsen, ouderen of gehandicapte mensen voorrang geven, geen lawaai maken,... Soit, allemaal dingen die je van een normaal persoon als gedrag zou mogen verwachten.
Ik was gisteren toevallig bij een interview van Tony Wheeler, de initiatiefnemer van Lonely Planet. Bent van Looy vroeg hem welke tips hij had voor jonge reizigers? Hij zei, maak uw koffers, open ze opnieuw en gooi er de helft uit

Tips voor de NMBS had hij niet, noch riep hij op om vooral te klagen en te hopen dat anderen uw problemen komen oplossen. Een schitterende kerel en dat in een setting van de viering van 30 jaar Atlas & Zanzibar, de onvolprezen reisboekhandel in Gent. Er liepen heel veel reizigers rond maar mij viel de openheid op tussen mensen die elkaar niet kennen en niet het geklaag over de NMBS.
Men ging ook in op de verandering van reizen doorheen de jaren. Nu kan iedereen rondtrekken (positief) maar het probleem is dat ze dat ook doen, zelfs als het hen niet echt interesseert of als het slecht is voor hun welbevinden. Vandaag las ik over de steden die hun toerisme willen aanpakken en niet meer op zoveel mogelijk toeristen mikken. Weinig hebben zin om Brugge na te doen en te verworden tot een decor voor mensen die vaak niet beseffen waar ze zijn. Ook de grote cruiseschepen komen in het vizier. Die lossen met duizenden tegelijk de geringden mooi opgedeeld in groepen per vlaggenzwaaier. Ze doen weinig op en vervuilen en overbelasten enorm. Logisch, wie wel nog mobiel was die was er onderweg al vanaf gesprongen toen de mogelijkheid er nog was

-
- Elite Poster
Onder het motto: "dit past in mijn kraam, dus ik verkondig het als absolute waarheid."...Dizzy schreef: 08 jun 2023, 13:55 Ik was gisteren toevallig bij een interview van Tony Wheeler, de initiatiefnemer van Lonely Planet. Bent van Looy vroeg hem welke tips hij had voor jonge reizigers? Hij zei, maak uw koffers, open ze opnieuw en gooi er de helft uit
De NMBS staat dus boven alle kritiek, wie niet tevreden is lost het maar allemaal zelf op, zelfs als in het buitenland al lang bewezen is dat het veel beter kan.Dizzy schreef: 08 jun 2023, 13:55 Tips voor de NMBS had hij niet, noch riep hij op om vooral te klagen en te hopen dat anderen uw problemen komen oplossen.
Dat is de houding van wie als een communist denkt: de NMBS is er niet voor de klant, maar omgekeerd.
Toegevoegd na 1 minuut 3 seconden:
Met uw logica moet je daar niet over klagen, je moet het maar zelf oplossen.Dizzy schreef: 08 jun 2023, 13:55 Ook de grote cruiseschepen komen in het vizier. Die lossen met duizenden tegelijk de geringden mooi opgedeeld in groepen per vlaggenzwaaier. Ze doen weinig op en vervuilen en overbelasten enorm. Logisch, wie wel nog mobiel was die was er onderweg al vanaf gesprongen toen de mogelijkheid er nog wasIk had gedacht dat dit fenomeen ging uitsterven met de coronagolven op de boten maar helaas pindakaas.
Anders ben je hulpeloos.